Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell information om XTZ från Fyndbörsen AB.

485 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2005 - 16:03

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1066 inlägg
  • 0
Hittade det här ;)

Proson Reality 62 SA + 3x Center 55 RR körsbär
Stiligt och välljudande högtalarpaket. De långslagiga basarna på fullregisterhögtalarna används på samma sätt som i en aktiv subbas. SA diskanten är frekvensrak upp till 32.000 Hz -3 dB.
Vårt pris: 2990:- (normalt 2500:-) :)

All marknadsföring är överdrivet positiv, fyndbörsens kankse provocerar mer eftersom de anger "lika bra som... "

En sak är att de kallar grejorna för "extrem high-end" och "refernsklass". En annan otrevlig sak är att de har ett så kallat "ordinarie" pris som jämförelse. Bl.a. detta som ett exempel:
Proson Blackbird+Conquest Surround-paket + Aktiv bas 8.1
De exklusiva succéhögtalarna i Conquest-serien, tillsammans med en mycket prisvärd subwoofer! BRA KÖP !!! Maximal valuta för pengarna .
Vårt pris: 3495:- / paket (normalt 12000:-)

När skulle detta paket ha kostat 12 000 kr?? Skulle vara skoj om någon som köpt detta för 12 000 kr kan meddela detta :D . Vet att en medlem här var intresserad av detta paket då han tyckte att det var så billigt i jmf med det gamla priset.

Edit: Sorry för OT igen. Svårt att låta bli :lol: .

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 31 January 2005 - 17:14

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Forsatt OT;)

JB, både pefre och scenic har underhållande exempel på rekommenderade priser.

Ett klassiskt exempel på hur ett etablerat varumärke, utslätande och urskuldanden av en journalistkår, experter och tekniker fungerar är väl klassikern Mercedes A-klass.

Självklart önskar jag vara immun mot sådana effekter men även om man inte går på 2-3 ggr så bra som konkurrenterna så är man villig at lägga "lite extra" och få "kända märken" eller "märkesprodukter".

Annars skulle vi nog ha kinesisk HiFi allihop. Själv är jag sugen på en Seeker... förresten är inte XTZ byggda i Kina :)

Redigerat av spacebot, 31 January 2005 - 17:15.

Postad 31 January 2005 - 19:28

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Ja de byggs i kina men det gör nästan alla högtalare i dagsläget

Postad 31 January 2005 - 21:28

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Forsatt OT;)

<{POST_SNAPBACK}>

spacebot - Nu förstår jag inte vad du syftar på och varför du vänder dig till mig...? :lol:
Att butiker kör med underhållande rekommenderade priser på många av sina produkter får väl stå för dem...det har inget alls med mer eller mindre osannolika testresultat - kontra mer okända/kända märken att göra.

Men tyvärr det bara de lite mer erfarna köparna som genomskådar detta...medan de som ska köpa sin första riktiga anläggning har svårare med detta, och det är något som dessa butiker med budgetsoritment utnyttjar till fulla, vilket gör mig lite förgrymmad...! Dvs ju mindre man kan/mindre kunskap man har som köpare, ju mer går man på den utlovade marknadsföringen eftersom man då inte vet eller inte kan säga emot "pappersfaktan".
Därav orsaken till att "budgetprodukter" oftare har en mycket mer "pompös/överdriven" framtoning på papperet/specarna än dyrare produkter... :)

Samtidigt kan dock mer kända märken rida på sin kändhet och ta ut högre priser än nödvändigt på sina produkter så det gäller självklart att sila åt båda hållen...! ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 31 January 2005 - 21:50.

Postad 31 January 2005 - 21:51

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Forsatt OT;)

<{POST_SNAPBACK}>

spacebot - Nu förstår jag inte vad du syftar på och varför du vänder dig till mig...? :)
Men tyvärr det bara de lite mer erfarna köparna som genomskådar detta...medan de som ska köpa sin första riktiga anläggning har svårare med detta, och det är något som dessa butiker med budgetsoritment utnyttjar till fulla, vilket gör mig lite förgrymmad...!

Rolig okunnig amatör bättre än tråkig kunnig seriös kanske? :lol: Håller helt med (av egen erfarenhet) om att det är svårt för nybörjarna att motstå dessa överord och ordinarie fantasipriser.

Redigerat av Unregistered1013, 31 January 2005 - 21:52.

Postad 31 January 2005 - 21:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Forsatt OT;)

<{POST_SNAPBACK}>

spacebot - Nu förstår jag inte vad du syftar på och varför du vänder dig till mig...? :)
Men tyvärr det bara de lite mer erfarna köparna som genomskådar detta...medan de som ska köpa sin första riktiga anläggning har svårare med detta, och det är något som dessa butiker med budgetsoritment utnyttjar till fulla, vilket gör mig lite förgrymmad...!

Rolig okunnig amatör bättre än tråkig kunnig seriös kanske? ;) Håller helt med (av egen erfarenhet) om att det är svårt för nybörjarna att motstå dessa överord och ordinarie fantasipriser.

<{POST_SNAPBACK}>

Pefre - Där satt den... :lol:
Ni måste förstå att mina skäl till att ställa lite ifrågasättande frågor om vissa mycket spektakulära omdömen/fakta är att hjälpa/stödja nyblivna medlemmar här på forumet, inte att stjälpa eller kritisera varken produkt eller person...! Sen får man antingen hata eller gilla min inlägg, det spelar mig ingen roll, för jag har absolut inget personlig att vinna på att "hypa" eller "ifrågasätta" olika märken...!

Mvh JB

Postad 31 January 2005 - 23:03

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
OT forever (?)

JB. Jag tyckte de exemplena var roliga. Tog ett namn ovanför för en mer personlig ton i inlägget.

Överord förresten. Typisk fälla för unga förstagångsköpare.

Nog minns jag hur mycket fina HiFi ord som staplades på min första anläggning- prisvärd hög klass osv köpt på lokala handlaren ... 1979 elelr så för 2495 kr- den var minst lika bra som en annan för 3495 , bara märket skilde. Några år senare fattade jag hur blåst jag var på surt hopsparade slantar- men jag var glad i et par år <_<

I veckan skall jag reklamera min kvalitetscenter ( Dali suite )-suck.

Postad 03 February 2005 - 15:57

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Hejhej alla bråkande medlemmar :lol:

Jag vill börja med att säga att jag läst mycket om XTZ i det här forumet. Och efter mycket om och men/sandlåda/smuts, paj, etc -kastning bildade jag mig uppfattningen att XTZ 99 WMT var väldigt bra högtalare för sin prislapp (Fyndbörsen: Se där, folk har bullshit-detektorer, precis som ni. :D ). Och efter som de låg i den prisklass jag kikade runt i, äger jag ett par nu.

Nu skulle jag kunna komma med era önskade "lyssningsintryck", och det tänker jag också. Trots att jag är ny på forumet, och inte har särskilt god erfarenhet av Hifi. Tycker någon att jag inte bör säga vad jag tycker om dem för att jag inte är erfaren? Fine, jag kan ta bort hela det här inlägget.

Here it goes:
Objektivt: Prisvärda och stiliga, budgetkablaget (internt) kommer med priset.

Subjektivt: Skitbra högtalare :angry:
Jag har även hört en del om fejk-pianolacken.. Jag kan helt ärligt säga att jag inte ser någon skillnad på den här lacken och vårat pianos lack. (men det kanske är fejk där med? :D ) Anyway, jag kan inget om lack, men efter beskrivningar här på forumet blev jag positivt överraskad.

Jämförelse: Jag har växt ur mina hemmabyggda 2x12" + diskanthorn -högtalare och är ute efter "välljud". Jag jämför mot ett par skithögtalare egentligen, och den som inte hör skillnaden mellan mina gamla högtalare och mina nya XTZ 99 WMT är döv och råpantad.

PS. Jag vet alltså fortfarande inget om hur bra dessa högtalare är. Men nöjd är jag.. än så länge.. kika på bilder på dessa högtalare i mitt galleri om några dagar (jag kan mer om foto än Hifi ;) )DS.

Edit: Allt det där var ju egentligen OT.. :huh:
Fyndbörsen: Hur går det med testpanelen?

Redigerat av Ree, 03 February 2005 - 15:59.

Postad 03 February 2005 - 18:31

Unregistered522354f2
  • Unregistered522354f2
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0

Jämförelse: Jag har växt ur mina hemmabyggda 2x12" + diskanthorn -högtalare och är ute efter "välljud". Jag jämför mot ett par skithögtalare egentligen, och den som inte hör skillnaden mellan mina gamla högtalare och mina nya XTZ 99 WMT är döv och råpantad.

Du sammanfattar dina lyssningsintryck bra med de raderna, har man inget seriöst att jämföra med så är säkert XTZ 99 WMT yppersta "highend" :huh:

Postad 03 February 2005 - 21:51

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Säga vad man vill om Fyndbörsen men inte "tjötar" de huvudet av oss i denna tråd iaf :huh: . Någon medlem som blivit testpilot ännu? Eller får ni inte nämna det?

Postad 04 February 2005 - 01:12

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Nu måste jag också få skriva av mig lite....

När jag först fick höra talas (läsa) om Xtz, och hittade deras hemsida blev jag ganska positivt överraskad.
En "svensk" högtalare som på bild såg mycket bra ut. Verkade vara byggd av hyfsade produkter och material.
Dessutom hissade till skyarna av diverse, visade det sig bulvaner....
Om man ser till tekniska prestanda på Xtz:s hemsida verkar dom mycket bra med generöst frekvensomfång, många inställningsmöjligheter etc.
Efter ett samtal till Fyndbörsen där det påstods att dessa högtalare var bland det bästa dom hört, trillade jag dit.
Köpte grisen i säcken, och beställde ett kit.
Dessutom fick jag ett testprotokoll att fylla i och returnera, så testpiloter har dom kört med innan.
Mina "gamla" högtalare var ett par hemmabygge typ Proac-klonerna, ganska hyfsade alltså. Har f.ö. byggt högtalare från och till i nästan 20 år.
Detta skulle bli mina första högtalare som var fabriksbyggda, om man bortser från några Jamo-lådor på tonårsrummet....
Lyssningsintryck då?
Direkt ur kartong låter det ganska bra, mjuk och fin diskant, hyfsad bas, men tillbakadraget mellanregister.
Låter dom bli ordentligt inspelade innan nästa lyssningspass.
Ljudet förändras inte mycket, diskanten har släppt lite till och låter mycket bra, helt i klass med riktigt dyra diskanter.
Stör mig så grovt på mellanregistret att det blir dags för åtgärder, detta kan läsas om på annat håll på forumet.
Efter mail till Fyndbörsen ang. detta blir jag totalt utskälld och idiotförklarad. Dom kan inte förstå vad det är för fel på deras "perfekta" högtalare.
Sen helt plötsligt erbjuder dom ett "uppgraderingskit" till filtret till dom som vill ha mer mellanregister.......
Byggkvalitèn då?
Den ena diskanten började skrapa, så jag skruvade ur den, och flatstiftshylsorna gick sönder bara jag pillade på dom, seriöst.....
Vad gäller 6 tums basen, ser den väl ok ut, som det står på hemsidan "gjutet omagnetiskt chassi, visst det är ju av plast.......
Dessutom påstods det vara en vidareutveckling av ett Focal-element, skulle inte tro det va....
Elementen kan numera köpas på fynda
Tillverkaren hittas här:Tekzone
(Där kan ni även kolla frekvensgången på diskanten, 35khz, nix)
Lådorna är ganska veka, tunn mdf med en liten stagning i mitten, framförallt baslådan är klonkig.
Spelar man högt sprids vibrationerna upp genom spikesen till topparna som börjar skramla.
Dessutom läcker det ut luft genom hålen till spikesen, eftersom gängan har dålig passform, vill man köra utan måste hålen tätas.
Baslådorna har jag inte fått att låta riktigt bra, trots mängder av inställningsmöjligheter.
Efter att ha hittat parametrarna på elementen kontrollräknade jag lådorna i ett seriöst beräkningsprogram. Inget optimalt resultat precis.
Billiga element med klena magneter....., dessutom duktigt trögdrivna.

Att kalla detta high end är skrattretande, sen kostar dom inte som high end heller, men det är en annan femma.
Marknadsföringen får nog ses över....,
Dessutom är det ganska intressant att en ny version som skall vara bättre kostar 5995:-, när den gamla kostade 7495:-
Får dom som har det gamla tillbaks mellanskillnaden, eller kan dom bara känna sig lurade?
Jag kommer i alla fall att behålla diskanterna och subförstärkarna, komplettera lite och bygga mig ett par nya högtalare.
Sen ska jag kalla dom Ultra High End :D

Postad 04 February 2005 - 02:49

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Nu måste jag också få skriva av mig lite....

När jag först fick höra talas (läsa) om Xtz, och hittade deras hemsida blev jag ganska positivt överraskad.
En "svensk" högtalare som på bild såg mycket bra ut. Verkade vara byggd av hyfsade produkter och material.
(Där kan ni även kolla frekvensgången på diskanten, 35khz, nix)

Baslådorna har jag inte fått att låta riktigt bra, trots mängder av inställningsmöjligheter.
Efter att ha hittat parametrarna på elementen kontrollräknade jag lådorna i ett seriöst beräkningsprogram. Inget optimalt resultat precis.

Dessutom är det ganska intressant att en ny version som skall vara bättre kostar 5995:-, när den gamla kostade 7495:-
Får dom som har det gamla tillbaks mellanskillnaden, eller kan dom bara känna sig lurade?

<{POST_SNAPBACK}>

Mongo att priset på den nya versionen har gått ned beror antagligen på dollarraset. Och enligt mätkurvan så går diskanten faktiskt till 35Khz +-3db.
Angående baslådornas konstruktion så är det inte bara att räkna på parametrar (basarna i XTZ lådan kanske inte ens har exakt samma parametrar som dem du räknade med)

Postad 04 February 2005 - 08:32

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
SPECIAL FEATURES:

►"V"TYPE DIAPHRAGM RIBBON TWEETER.
►HIGH POWER CAPACITY WITH NIGH RELIABILITY
►MATCH WITH WOOFERS TO MAKE WHOLE SYSTEMS
►SMOOTH FREQUENCY RESPONSE ( +3dB within the range from 1800Hz to 23kHz for 64mm length ribbon)
►WIDE HORIZONTAL DIRECTIUITY (≤-2dB within the range from 1800Hz to 20kHz at the +30° angle off the main axis)
►LOW TOTAL HARMONIC DISTORTIONS (2nd harmonic distortions≤0.3% within the range from 1800Hz to 20000Hz, 3rd harmonic distortions≤0.5% within the range from 1800Hz to 20000Hz)

Frequency response
1800Hz~23kHz

Allt från tillverkarens hemsida....

TX-012

Länk till basens parametrar.

Det ÄR samma element.
Har nämligen pratat med Fynda......

Postad 04 February 2005 - 10:58

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

SPECIAL FEATURES:

?"V"TYPE DIAPHRAGM RIBBON TWEETER.
?HIGH POWER CAPACITY WITH NIGH RELIABILITY
?MATCH WITH WOOFERS TO MAKE WHOLE SYSTEMS
?SMOOTH FREQUENCY RESPONSE ( +3dB within the range from 1800Hz to 23kHz for 64mm length ribbon)
?WIDE HORIZONTAL DIRECTIUITY (?-2dB within the range from 1800Hz to 20kHz at the +30° angle off the main axis)
?LOW TOTAL HARMONIC DISTORTIONS (2nd harmonic distortions?0.3% within the range from 1800Hz to 20000Hz, 3rd harmonic distortions?0.5% within the range from 1800Hz to 20000Hz)

Frequency response
1800Hz~23kHz

Allt från tillverkarens hemsida....
...

<{POST_SNAPBACK}>

Är du säker på att XTZ använder just den diskanten och i så fall om den följer tekzones värden? XTZ kan ju ha beställt den i annat utförande OEM tillverkare är ju rätt flexibla.
Fynda har ju en annan variant i sitt sortiment.

Postad 04 February 2005 - 11:06

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Mongo:
Äntligen en byggare som har kollat, kan vara lite svårt att hitta då de VET att du får bättre om du bygger själv :D . Jag litar per definition mer på en som designar och bygger sina egna saker än standardkonsumenten då jag vet hur petiga byggarna är. Men iallafall, du var väl ganska imponerad av diskanten om jag inte minns helt fel (hififorum/diy)?

Och även om de inte håller den standard som fyndbörsen säger så kanske de är ett ok köp för priset eller vad säger du?
För den som har tight budget och har tummen mitt i hand så kanske det är en helt ok lösning, eller ska de skrapa ihop en tusing till och köpa nått annat?

Även om jag har varit/är skeptisk mot fyndbörsen så vill man ju fortfarande att folk ska kunna köpa dugliga saker för en mindre slant.

Postad 04 February 2005 - 14:33

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Mongo:
Äntligen en byggare som har kollat, kan vara lite svårt att hitta då de VET att du får bättre om du bygger själv  :( .

<{POST_SNAPBACK}>

KMJ - även jag har hållit på med att bygga om/modda men då handlade det om mer "kända" högtalare...på den tiden var det mest Carlsson OA-serien, men oxå några olika Heybrook, Dahlqvist m. fl...så lite byggkunskap finns även här...!

Har dessutom länge hållit med Mongo i hans intryck/omdömen...! Tycker dessa verkar stämma riktigt bra med verkligheten om man skärskådar XTZ i detalj, dock utan att ha lyssnat på dem... :D

Så varsågoda och skjut på mig igen... :unsure:

Mvh JB

Postad 04 February 2005 - 15:01

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Är det inte svårt att "särskåda" något "i detalj", som man inte sett i verkligheten? :D

(Nu antog jag att du inte sett dem i verkligheten. För annars skulle du väl lyssnat på dem när du ändå hade dem där :( )

Hursomhelst: Visst stämmer säkert det som Mongo säger, JB. Något annat har jag inte anledning att tro.

Redigerat av Ree, 04 February 2005 - 15:03.

Postad 04 February 2005 - 16:16

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

KMJ - även jag har hållit på med att bygga om/modda men då handlade det om mer "kända" högtalare...på den tiden var det mest Carlsson OA-serien, men oxå några olika Heybrook, Dahlqvist m. fl...så lite byggkunskap finns även här...!

Har dessutom länge hållit med Mongo i hans intryck/omdömen...! Tycker dessa verkar stämma riktigt bra med verkligheten om man skärskådar XTZ i detalj, dock utan att ha lyssnat på dem... 

Så varsågoda och skjut på mig igen... 

Mvh JB

Oops, det var inte menat som att alla som inte bygger är idioter :( .
Mer som att det var kul att höra en recension från en kille som kan sina saker och har ägt dem (varken jag eller du har ju ens hört dem).
Dock anar jag en skämtsam ton så antar att du inte tog det personligt men det skadar ju inte att förtydliga sig :D

Postad 04 February 2005 - 16:21

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Dessutom hissade till skyarna av diverse, visade det sig bulvaner....

Finns det belägg för detta? Det har jag i så fall missat.

Postad 04 February 2005 - 16:30

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Finns det belägg för detta? Det har jag i så fall missat

Syftar nog på alla de strålande och framför allt otroligt välputsade recensioner som har droppat in då och då av helt nyreggade medlemmar.

Postad 04 February 2005 - 19:18

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Bygga... Här är en duktig byggare i Göteborg:
Stridbeck

En klassiker, förr kunde man köpa byggsatser där på Gibraltargatan :D Prova gärna hans 99X modell.

Redigerat av spacebot, 04 February 2005 - 19:20.

Postad 04 February 2005 - 19:30

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
just det ja, strax nedanför chalmers. Har gått förbi där ett par ggr men aldrig då det varit öppet. Men jag har ju mina hfls1 så jag klarar mig :D

Ursäkta OT

Postad 04 February 2005 - 20:07

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Men iallafall, du var väl ganska imponerad av diskanten om jag inte minns helt fel (hififorum/diy)?

Det bästa jag hört för dom pengarna....., dessutom tacksam att bygga filter till.

Till och med mina "gamla" Morel och Scanspeak får se sig slagna....

Postad 04 February 2005 - 20:40

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Det bästa jag hört för dom pengarna....., dessutom tacksam att bygga filter till.

antecknar :D

Postad 06 February 2005 - 00:59

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Vi har hittat vissa exempel på frågor som saknar faktamässiga svar:

Varför är inte XTZ med på mässan i Stockholm?:
- Det fanns endast relativt små rum att demonstrera i och XTZ anser att man då inte kan ljuddemonstrera för tillräckligt många under en helg, eftersom det helt enkelt går in väldigt begränsat med människor i rummet. Dessutom var rummen inte speciellt bra som demo rum.

MVH Vi på FYNDBÖRSEN AB.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vi saknar fortfarande ett faktamässigt svar på den frågan...

Om nu skitmärken som Burmester, Martin Logan, Meridian och Audiovector kunde hålla till godo med de 100 kvm-skrubbar som kunde erbjudas (alltid fulla med folk, kan tilläggas) så kanske Fyndbörsen kunde tänkt sig att spela XTZ på halva volymen för att inte spränga åhörarnas trumhinnor? Fynda vågade i alla fall visa upp sina grejor i olika prisklasser, och ofta lät de helt OK.

Postad 07 February 2005 - 19:02

wegeN
  • wegeN
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett 5.1 system bestående av 2 st XTZ 99 W2MT, 2 st XTZ 99 WMT som bakre surround, 1 st XTZ 99 W8 och 1 st XTZ 99 WMT CENTER. Jag vill bara säga att jag är grymt nöjd. Jag var i butiken sent en måndag kväll och blev väl mottagen. Jag fick provlyssna på andra högtalare med t ex Audio Pro BD v.2 och tyckte faktist att de lät mer instängda och burkiga jämfört med mina xtz. (ingen pajkastning nu från alla AP ägare tack) Det var iaf mina intryck. Jag är :
* ingen audiofil
* ingen expert
* inte köpt

Den enda nackdelen är att surroundhögtalarna är grymt stora... Kommer dock mindre till sommaren enligt FB.

Tack för mig.

Postad 08 February 2005 - 09:11

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

ingen pajkastning nu från alla AP ägare tack

JASSÅ??? vad har du för...... :D

Nä, ingen fara, alla kommentarer om dessa högtalare tas varmt emot :lol:

Postad 08 February 2005 - 15:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

ingen pajkastning nu från alla AP ägare tack

JASSÅ??? vad har du för...... ;)

Nä, ingen fara, alla kommentarer om dessa högtalare tas varmt emot :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men AP BD är absolut inga speciellt välljudande högtalare i sin prisklass ens...i alla fall inte i mina öron och dessa HAR jag lyssnat på. :lol: Tycker personligen att AP BD V.2 är dåliga på exakt det som XTZ verkar vara bra på, nämligen diskanten och luftigheten vilket påverkar burkigheten mest, men att de båda har en del problem att få fram mellanregistret, som är det svåraste registret att få riktigt OK/naturtroget.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 February 2005 - 15:59.

Postad 09 February 2005 - 17:46

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Tjahaa.... kanske en uppdatering kan vara på plats nu Fyndbörsen? Har det hänt något sen sist?

Postad 09 February 2005 - 17:54

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

Tjahaa....  kanske en uppdatering kan vara på plats nu Fyndbörsen? Har det hänt något sen sist?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte fyndbörsen är intresserad att nämna merän vad som ä nödvändigt med tanke på att många sågar dem.

Det är bara till att ha tålamod och se vad som händer.

//Jimmy

Postad 09 February 2005 - 20:08

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Tror inte fyndbörsen är intresserad att nämna mer än vad som ä nödvändigt med tanke på att många sågar dem.

Får hoppas att de, som företag, kan agera mer professionellt än så. De förstår säkert själva att de tjänar på att informera. Bäst också att de passerar förbi argumentationen även om det kan vara svårt då det handlar om ett kärt ämne - Xtz. Några anställda på Fyndbörsen ingår tydligen i Xtz-nätverket.

Postad 09 February 2005 - 20:13

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
vad är "XTZ-nätverket" för något

Postad 09 February 2005 - 20:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Tjahaa....  kanske en uppdatering kan vara på plats nu Fyndbörsen? Har det hänt något sen sist?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte fyndbörsen är intresserad att nämna merän vad som ä nödvändigt med tanke på att många sågar dem.

//Jimmy

<{POST_SNAPBACK}>

Snälla...det är ingen som sågar varken Fyndbörsen eller XTZ...bara några som är lite ifrågasättande över deras markndsföring kring detta högtalarmärke och deras val att inte vara med på High Endmäsan. OK?

Mvh JB

Postad 09 February 2005 - 21:12

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Från Fyndbörsens hemsida: "XTZ är ett gränsöverskridande nätverk av tekniker och tillverkare, med en gedigen kunskapsbas inom HiFi i allmänhet och högtalare i synnerhet, som har som mål att sälja High-End HiFi till det bästa förhållandet mellan pris, prestanda och kvalitet på marknaden. En del i XTZ-nätverket består av ett antal anställda på Fyndbörsen och därför är vi generalagent och enda återförsäljare för XTZ i Sverige".
Har inte sett detta förrän nyligen så jag tror :wub: att det är ganska ny info att anställda ingår.
Naturligtvis lite jobbigare när folk (ibland obefogat kanske?) ifrågasätter ens "eget barn".

Redigerat av Unregistered1013, 09 February 2005 - 21:15.

Postad 10 February 2005 - 23:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1821 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

//Jimmy

<{POST_SNAPBACK}>

Snälla...det är ingen som sågar varken Fyndbörsen eller XTZ...bara några som är lite ifrågasättande över deras markndsföring kring detta högtalarmärke och deras val att inte vara med på High Endmäsan. OK?

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

då säger vi det

Postad 11 February 2005 - 06:50

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Från Fyndbörsens hemsida: "XTZ är ett gränsöverskridande nätverk av tekniker och tillverkare, med en gedigen kunskapsbas inom HiFi i allmänhet och högtalare i synnerhet, som har som mål att sälja High-End HiFi till det bästa förhållandet mellan pris, prestanda och kvalitet på marknaden. En del i XTZ-nätverket består av ett antal anställda på Fyndbörsen och därför är vi generalagent och enda återförsäljare för XTZ i Sverige".
Har inte sett detta förrän nyligen så jag tror ;) att det är ganska ny info att anställda ingår.
Naturligtvis lite jobbigare när folk (ibland obefogat kanske?) ifrågasätter ens "eget barn".

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl klart att man då vill att ens egna barn ska vara bäst i klassen :lol:

Postad 11 February 2005 - 23:52

InSane
  • InSane
  • Veteran

• 1838 inlägg
  • 0
Fyndbörsen är sk. "curlingföräldrar" :D

Postad 12 February 2005 - 10:01

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Hej
Två frågor:

1) Vem från Göteborgstrakten har fått prova högtalarna ?
2) Vilka är intresserade av en provlyssning? I så fall vad har ni för utrustning? Lokal ?

Mvh

Postad 12 February 2005 - 21:39

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag fick ett mail igår från fyndbörsen att jag blivit en av de som ska få testköra högtalarna. Gissar att högtalarna ramlar in hos mig någon gång under veckan. Mer information än så har jag inte fått ännu.

Med tanke på fb:s marknadsföring så har jag naturligtvis vissa förväntingar på högtalarna, så det ska bli riktigt spännande att se vad de går för. Extra kul ska det bli att se vilket ljud jag kan få fram med min yamaha 440 som ju är erkänt dålig i 2-kanal. :D Måste bra ljud kosta mycket? Jag ska dock försöka få hem någon annan stärkare som är bra i 2-kanal att jämföra med.

Eftersom jag är på jakt efter nya högtalare i den här prisklasssen (till ett påbörjat dedicerat biorum där målet är att få så mycket bio för så lite pengar som möjligt) så hoppas jag nu att högtalarna levererar massor med välljud. Då ska de få pryda husets viktigaste rum en lång tid framöver...

Fortsättning följer...

Postad 12 February 2005 - 21:47

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Pepsi: det där ska bli kul att se, vad du tycker om yamma 440 och dom högtalarna! snälla säg till när du har någon kommentar!

Postad 12 February 2005 - 22:24

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Fyndbörsen jag hoppas att även riktiga "audiofiler" får vara med och testa högtalarna. Att låta folk som har system för 2-3000kr testa högtalarna säger inte så mycket. Allra helst bör personen ha golvare i 10-12000kr klassen.

Pepsi hoppas du inte tar illa upp :D jag har ingen anning om hur kunnig du är utan har dragit slutsatesn genom ditt galleri. Ber om ursäkt ifall jag har fel.

Postad 12 February 2005 - 22:33

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Hej
Två frågor:

2) Vilka är intresserade av en provlyssning? I så fall vad har ni för utrustning? Lokal ?

Ingen?

Postad 12 February 2005 - 23:32

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Fyndbörsen jag hoppas att även riktiga "audiofiler" får vara med och testa högtalarna. Att låta folk som har system för 2-3000kr testa högtalarna säger inte så mycket. Allra helst bör personen ha golvare i 10-12000kr klassen.

Pepsi hoppas du inte tar illa upp  ;)  jag har ingen anning om hur kunnig du är utan har dragit slutsatesn genom ditt galleri. Ber om ursäkt ifall jag har fel.

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart inte, jag tar inte illa upp! Ja, jag är amatör även om mina bilder är en tillfällig installation från mitt förra hus, intresset är stort så även mina bioplaner! ;)

High Fidelity gjorde ju en seriös test med riktigt bra elektronik och jag hoppas också att någon av alla duktiga hifi/bioentusiaster som varit delaktiga i alla intressanta diskussioner här på prisjakt är med i testet. Men det kan även vara intressant att veta vad högtalarna presterar med budgetelektronik, vi är gissningsvis många som vill ha välljud men som samtidigt inte är beredda att sälja bilen för att få råd. Kan XTZ fylla den luckan? Jag har varken avancerad mätutrustning eller 20-års efrarenhet från branschen, men jag kommer att göra mitt bästa för att dela med mig av mina (garanterat opartiska) intryck. Om vi blir 10 olika personer med olika bakgrund som testar högtalarna under en 2-veckorsperiod så tror jag nog att ni kommer att få en ganska god bild av vad högtalaren presterar!

Finns det fler testare som läser tråden?

Redigerat av Pepsi, 12 February 2005 - 23:35.

Postad 13 February 2005 - 11:24

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Det är naturligtvis viktigt att dessa testas av erfarna med fler produkter att jämföra med. Att låta oerfarna med enkel utrustning recensera (jag är själv ett exempel ;) ) är tyvärr ganska bortkastat. Visst kan det vara kul att läsa intryck även från dessa men inte som en recension - tycker jag.

Postad 13 February 2005 - 11:27

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en Göteborgare, nämligen jag. Fick ett mail av fyndbörsen... förhoppningsvis har jag 3tkr- men jag åkte på en oväntad utgift (ny diskmaskin, pust)

Nu är frågan: Vilka är intresserade av en provlyssning i Göteborg ? I så fall vad har ni för utrustning? Lokal ?

Skicka mig ett PM i så fall

Pefre: Det är väl till folk med budgetklass/mellanklassutrustning som XTZ vänder sig så visst är de intrycken viktiga för andra med normal budget;)

Mvh

Redigerat av spacebot, 13 February 2005 - 11:35.

Postad 13 February 2005 - 11:36

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
äsch, enkel lösning på vem som ska få prova, ta några ur varje segment såklart!

Postad 13 February 2005 - 11:53

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Min anläggning finns i galleriet men jag har bara en etta så plats e det dåligt med.
Dock kan min D/A ge ett jäkla lyft till testanläggningen.
EDIT:
Bor i gbg.
Det skulle vara kul med ett 2.kanalstest, dvs utan hembioreciever

Redigerat av KMJ, 13 February 2005 - 11:55.

Postad 13 February 2005 - 13:24

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Pefre: Det är väl till folk med budgetklass/mellanklassutrustning som XTZ vänder sig så visst är de intrycken viktiga för andra med normal budget;)

För att ta mig själv tex, så anser jag det helt klart att jag inte kan göra en test av dessa högtalare, då jag har för lite att jämföra med och för liten erfarenhet/kunskap. Jag skulle inte kunna svara på frågan om dessa är jämförbara med högtalare på 5-12 000kr. Jag skulle kunna göra en jämförelse med Proson C88 och Dynavoice M65 kopplad till en Yama 450 vilket skulle vara intressant för några men samtidigt säger det inget om högtalarens potential. Helt ok om det blir några "budgetintryck" men viktigast måste vara att de får vara med om lite hårdare tag. Även vi i budget kan komma att skaffa bättre förstärkeri dessutom (ganska troligt).

Edit: Håller med KMJ. Ett 2kanals test naturligtvis bäst.

Redigerat av Unregistered1013, 13 February 2005 - 13:27.

Postad 13 February 2005 - 13:44

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
KMJ:

Om barnen är iväg en sväng ( får se vad som går att ordna) kan vi kanske vi vara hos mig.

Tyvärr har CD spelaren lagt av delvis idag ( först diskmaskin nu den) får se om det går att få igång den gamla Sonyn. Annars finns det datorer och DVD.

Yamaha 2 kanals A-540, Yamaha RS 650, Infinity RS 3 vägs monitor, ev tar jag hem stridbecks 3 vägs (46 kg/st - monster ;) )

Förresten har grannens svåger halkat in min stackars bil så nu har den en buckla med. Suck.

Mvh

Postad 13 February 2005 - 13:56

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
SpacebotCD ordnar sig, jag kan plocka med mig min DAC, Med den så slår vi nog det mesta ;)
Har ett par hyfsade högtalarkablar med.

hmm, jag har inte fått tillfälle att testa mina hfls-1 mot nått annat nångång ;)

Förresten har grannens svåger halkat in min stackars bil så nu har den en buckla med. Suck.

Surt som fan, själv är jag beroende av västtrafik...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.