Nu måste jag också få skriva av mig lite....
När jag först fick höra talas (läsa) om Xtz, och hittade deras hemsida blev jag ganska positivt överraskad.
En "svensk" högtalare som på bild såg mycket bra ut. Verkade vara byggd av hyfsade produkter och material.
Dessutom hissade till skyarna av diverse, visade det sig bulvaner....
Om man ser till tekniska prestanda på Xtz:s hemsida verkar dom mycket bra med generöst frekvensomfång, många inställningsmöjligheter etc.
Efter ett samtal till Fyndbörsen där det påstods att dessa högtalare var bland det bästa dom hört, trillade jag dit.
Köpte grisen i säcken, och beställde ett kit.
Dessutom fick jag ett testprotokoll att fylla i och returnera, så testpiloter har dom kört med innan.
Mina "gamla" högtalare var ett par hemmabygge typ Proac-klonerna, ganska hyfsade alltså. Har f.ö. byggt högtalare från och till i nästan 20 år.
Detta skulle bli mina första högtalare som var fabriksbyggda, om man bortser från några Jamo-lådor på tonårsrummet....
Lyssningsintryck då?
Direkt ur kartong låter det ganska bra, mjuk och fin diskant, hyfsad bas, men tillbakadraget mellanregister.
Låter dom bli ordentligt inspelade innan nästa lyssningspass.
Ljudet förändras inte mycket, diskanten har släppt lite till och låter mycket bra, helt i klass med riktigt dyra diskanter.
Stör mig så grovt på mellanregistret att det blir dags för åtgärder, detta kan läsas om på annat håll på forumet.
Efter mail till Fyndbörsen ang. detta blir jag totalt utskälld och idiotförklarad. Dom kan inte förstå vad det är för fel på deras "perfekta" högtalare.
Sen helt plötsligt erbjuder dom ett "uppgraderingskit" till filtret till dom som vill ha mer mellanregister.......
Byggkvalitèn då?
Den ena diskanten började skrapa, så jag skruvade ur den, och flatstiftshylsorna gick sönder bara jag pillade på dom, seriöst.....
Vad gäller 6 tums basen, ser den väl ok ut, som det står på hemsidan "gjutet omagnetiskt chassi, visst det är ju av plast.......
Dessutom påstods det vara en vidareutveckling av ett Focal-element, skulle inte tro det va....
Elementen kan numera köpas på
fyndaTillverkaren hittas här:
Tekzone(Där kan ni även kolla frekvensgången på diskanten, 35khz, nix)
Lådorna är ganska veka, tunn mdf med en liten stagning i mitten, framförallt baslådan är klonkig.
Spelar man högt sprids vibrationerna upp genom spikesen till topparna som börjar skramla.
Dessutom läcker det ut luft genom hålen till spikesen, eftersom gängan har dålig passform, vill man köra utan måste hålen tätas.
Baslådorna har jag inte fått att låta riktigt bra, trots mängder av inställningsmöjligheter.
Efter att ha hittat parametrarna på elementen kontrollräknade jag lådorna i ett seriöst beräkningsprogram. Inget optimalt resultat precis.
Billiga element med klena magneter....., dessutom duktigt trögdrivna.
Att kalla detta high end är skrattretande, sen kostar dom inte som high end heller, men det är en annan femma.
Marknadsföringen får nog ses över....,
Dessutom är det ganska intressant att en ny version som skall vara bättre kostar 5995:-, när den gamla kostade 7495:-
Får dom som har det gamla tillbaks mellanskillnaden, eller kan dom bara känna sig lurade?
Jag kommer i alla fall att behålla diskanterna och subförstärkarna, komplettera lite och bygga mig ett par nya högtalare.
Sen ska jag kalla dom Ultra High End