Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Program guide (EPG)

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2005 - 22:04

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Det är nånting skumt på gång... jag labbar lite med kitet. Vissa kanaler vill inte visa sig inte i MCEn. Så jag tänkte testa med bara två kanaler:

Som test:
Har bara två kanaler som är konfigurerade: SVT1 och TCM
SVT1 har o2grabber nyckel/placering: 21 resp TCM 24

I file ChannelInfo.XML har de samma placeringar (21 resp & 24) för att undvika krockar, som annars QuickGuide inte gillar..det är bara att länka rätt i efterhand inuti MCE.
MEN: TCM vägrar att visa sig i MCE's EPG av någon anledning?

Om det är någon som kan läsa xml så bif jag två små filer:

"ChannelInfo.XML" - med de två kanalerna för QuickGuide's/MCEs skull, har samma placering/nycklar som os2grabber har för dem: 21 rep 24

"TVData.xml" - EPG utdata från o2grabber, där de två kanalerna finns med helt ok, QuickGuide komplilerar det helt OK också- men ändå så visas inte TCM, bara SVT1..inuti MCE...?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  2files.zip   11.77K   17 Antal nerladdningar

Postad 09 October 2005 - 22:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det är nånting skumt på gång... jag labbar lite med kitet. Vissa kanaler vill inte visa sig inte i MCEn. Så jag tänkte testa med bara två kanaler:

Som test:
SVT1 har o2grabber nyckel/placering: 21 resp TCM 24

I file ChannelInfo.XML har de samma placeringar (21 resp & 24) för att undvika krockar, som annars QuickGuide inte gillar..det är bara att länka rätt i efterhand inuti MCE.
MEN: TCM vägrar att visa sig i MCE's EPG av någon anledning?

Om det är någon som kan läsa xml så bif jag två små filer:

"ChannelInfo.XML" - med de två kanalerna för QuickGuide's/MCEs skull, har samma placering/nycklar som os2grabber har för dem: 21 rep 24

"TVData.xml" - EPG utdata från o2grabber, där de två kanalerna finns med helt ok, QuickGuide komplilerar det helt OK också- men ändå så visas inte TCM, bara SVT1..inuti MCE...?

Provat att lägga till TCM i Add Listings to Channel du hittar det under Settings/Tv/Guide gå in där markera TCM o tryck ok på fjärren då får du upp listan över dom olika kanallistorna du laddat hem. Välj TCM klicka OK välj spara o gå till guiden så ska det funka.

Postad 10 October 2005 - 09:34

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

SVT1 har o2grabber nyckel/placering:  21 resp TCM 24

<{POST_SNAPBACK}>

Din fil är fel, ska vara så här:
<?xml version=&#34;1.0&#34; standalone=&#34;yes&#34;?>
<NewDataSet>
  <Channel>
    <name>SVT1</name>
    <channelID>21</channelID>
    <virtualchannel>1</virtualchannel>
  </Channel>
  <channel>
    <name>TCM</name>
    <channelID>24</channelID>
    <virtualchannel>2</virtualchannel>
  </channel>
</NewDataSet>

Postad 10 October 2005 - 13:51

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Till Jonis:

Ok, men jag fattar inte varför riktigt? Du säger "virtual" nummer i QuickGuide's ChannelIndex.XML måste "av någon anledning" löpa i ordningsföljd? Jag ska testa ikväll.

För vad jag minns så var det just som kan få QuickGuide att krocka med # som finns i EPG datafilen som o2grabber genererar: TVData.XML <-Taget från minnet)

10 spänn på att det inte kommer att funka iaf... <-- pessimist? :- )
Jag tror det finns en hund begraven nämligen..

Redigerat av joeb, 10 October 2005 - 18:21.

Postad 10 October 2005 - 14:17

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

10 spänn på att det inte kommer att funka iaf... <-- pessimist?  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tar och citerar ditt uttalande, så att du inte kan ta bort det sen.. :)
Men de måste vara iordningsföljd.

EDIT: Bort med den j-vla smiley gubben

Redigerat av joniS, 10 October 2005 - 14:17.

Postad 10 October 2005 - 18:20

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Jonis!!
Det funkar alldeles utmärkt!!! Bättre än jag hade trott!

http://www.bostreamm...ce/10kronor.jpg

Postad 11 October 2005 - 08:41

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

http://www.bostreamm...ce/10kronor.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

Klart det funka, sa ju det.. :)
Ta och sätt in guldpengen här istället:
PG 902003-3

Postad 15 October 2005 - 17:35

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Jag fick oxå ett felmeddelande när jag körde setup.bat, hade packat upp hela zipfilen till c:/quickguiderc2 men en av filerna där i letade programmet setup.bat efter i ehome mappen. Jag testade att lägga allt innehåll i uppackade mappen i ehome mappen och körde sedan setup.bat igen och då funkade det. Kanske räcker med att ändra i instruktionen att man kan kopiera den dit eller om det inte gör något att alla filer ligger i ehome mappen kan man ju göra som mig å packa upp allt dig

Kanske borde ändra
"Installation:

1. Zippa upp filen QuickGuide.zip"

till

1. Zippa upp allt i filen QuickGuide.zip till C:\WINDOWS\ehome\

Funderar även på om detta bör ändras:

"4. Ändra behörighet på de två filer som har kopierats till C:\WINDOWS\Tasks. Properties och Run as xx\yy (ersätt xx med datornamn och yy med användare)"

till:

4. Ändra behörighet på de två filer som har kopierats till C:\WINDOWS\Tasks. Properties och Run as xx\yy (ersätt xx med datornamn och yy med användare) (ska inte behöva ändras om man bara har en användare på datorn)

alt
4. Om man har flera användare på datorn så behövs det ändras behörighet på de två filer som har kopierats till C:\WINDOWS\Tasks. Properties och Run as xx\yy (ersätt xx med datornamn och yy med användare)

för det stämmer väl?. iofs kanske bra å dubbelkolla.

Har alla packat upp zipfilen i ehome mappen eller funkar det för er andra att köra setup.bat från vilken mapp som helst bara den ligger på c: ?

En annan fråga. Idag är första gången jag håller på med MCE 2005 och har fått igång EPG:n å så men min test burk är en PIII 800 och den klarar inte att spela upp tv utan att det hackar. När jag bestämmt mig för om detta med HTPC är nått för mig ska jag köpa nya grejer å bygga ihop en bra burk.
Finns det något jag ska spara av filerna som o2grabber skapat för att underlätta för nästa installation så man slipper hålla på och matcha kanalnamnen men verkliga frekvenserna om ni förstår hur jag menar el är det bara att göra om allt igen?

/Magnus

Postad 18 October 2005 - 21:04

andersb79
  • andersb79
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hur kan man ändra namn på kanalerna jag har två stycker tv4. En som är tv4+ och en som är tv4
sen har jag tre som heter svt 2. (svt 2, Svt24,kunskapskanalen).

Annars fungerar allt bra.

/Anders

Postad 04 November 2005 - 20:41

ake1100
  • ake1100
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Giuden var kanon, fick det att funka direkt.
Har haft det fungerande i en månad nu, men nu helt plötsligt får jag inte quickguiden att funka.
får det här felmeddelandet

C:\Documents and Settings\Åke\Desktop\quickguide\QuickGuideRC2>cd C:\WINDOWS\eho
me

C:\WINDOWS\ehome>C:\WINDOWS\ehome\o2grabber.exe -grab

C:\WINDOWS\ehome>C:\WINDOWS\ehome\QuickGuide.exe
Failed to enable constraints. One or more rows contain values violating non-null
, unique, or foreign-key constraints.
at System.Data.DataSet.FailedEnableConstraints()
at System.Data.DataSet.EnableConstraints()
at System.Data.DataSet.set_EnforceConstraints(Boolean value)
at System.Data.XmlDataLoader.LoadData(XmlReader reader)
at System.Data.DataSet.ReadXml(XmlReader reader, XmlReadMode mode, Boolean de
nyResolving)
at System.Data.DataSet.ReadXml(String fileName, XmlReadMode mode)
at QuickGuide.QuickGuideWorker.CreateXMLFile(String& encryptedFile, String XM
LTVFile)
****** XML Creation failed

Press 'Enter' key to exit.

(Use /batch parameter to suppress this prompt.)
(QuickGuide ALWAYS pauses if an error occured.)

Någon som har någon ide vad som kan vaar fel?

Postad 12 November 2005 - 11:20

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite hjälp tack...

Har kört guiden och allt fungerar. O2Grabber skapar filen ChannelInfo.xml utan problem.
Jag har kollat igenom den för att se att allt stämmer.
Kör sedan O2Grabber för att skapa själva EPG-filen samt QuickGuide för att skapa en MCE-EPG.

Resultatet:

1. Tuner-ID är felaktiga så jag ser bara brus på de flesta kanalerna. I vilken fil fixar jag detta?
2. MCE vill fortfarande hämta hem sin std EPG. Var stänger jag av detta?

Har f.ö. svensk MCE men litar inte på deras inbyggda EPG.
Har även UPCs basutbud.

Tack!
//D

Postad 12 November 2005 - 14:42

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Min komplett fungerande ChannelInfo.XML för BOXERs utbud

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<NewDataSet>
<Channel><name>SVT1</name> <channelID>21</channelID> <virtualchannel>1</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>SVT2</name> <channelID>22</channelID> <virtualchannel>2</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV3</name> <channelID>26</channelID> <virtualchannel>3</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV4</name> <channelID>27</channelID> <virtualchannel>4</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Kanal 5</name> <channelID>10</channelID> <virtualchannel>5</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>CNN</name> <channelID>5</channelID> <virtualchannel>6</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Eurosport</name> <channelID>9</channelID> <virtualchannel>7</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Discovery Channel</name><channelID>7</channelID> <virtualchannel>8</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>MTV Nordic</name> <channelID>14</channelID> <virtualchannel>9</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>CANAL+</name> <channelID>11</channelID> <virtualchannel>10</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>CANAL+ Film</name> <channelID>12</channelID> <virtualchannel>11</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>CANAL+ Sport</name> <channelID>140</channelID> <virtualchannel>12</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Star!</name> <channelID>114</channelID> <virtualchannel>13</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV4 Film</name> <channelID>176</channelID> <virtualchannel>14</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TCM</name> <channelID>24</channelID> <virtualchannel>15</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Showtime</name> <channelID>214</channelID> <virtualchannel>16</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>Animal Planet</name> <channelID>54</channelID> <virtualchannel>20</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Travel and Living</name><channelID>120</channelID> <virtualchannel>21</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>BBC World</name> <channelID>3</channelID> <virtualchannel>22</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV8</name> <channelID>43</channelID> <virtualchannel>23</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV4 Fakta</name> <channelID>230</channelID> <virtualchannel>24</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>Nickelodeon</name> <channelID>45</channelID> <virtualchannel>30</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>Disney Channel</name> <channelID>147</channelID> <virtualchannel>31</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>VH-1</name> <channelID>47</channelID> <virtualchannel>40</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>ZTV</name> <channelID>42</channelID> <virtualchannel>41</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>TV400</name> <channelID>199</channelID> <virtualchannel>50</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>TV4 Plus</name> <channelID>142</channelID> <virtualchannel>51</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>Canal 7</name> <channelID>80</channelID> <virtualchannel>80</virtualchannel></Channel>

<Channel><name>Kunskapskanalen</name> <channelID>213</channelID> <virtualchannel>98</virtualchannel></Channel>
<Channel><name>SVT24</name> <channelID>101</channelID> <virtualchannel>99</virtualchannel></Channel>
</NewDataSet>

Postad 12 November 2005 - 17:56

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Tack! Förstod hur jag skulle använda Virual ID så att jag får fram kanalerna.

Hur ser jag till att MCE inte hämtar hem sin egna EPG?

Ett annat problem är detta däremot:

Har ett Hauppauge MCE500 TV-kort med dubbla tuners som jag kör i MCE2005.
När jag spelar in ett program (Tuner A) och skall välja ett andra program från EPGn så är kanalinställningen pajj dvs Tuner B verkar inte ha samma kanalinställningar som Tuner A. Endast SVT1 stämmer och Nickelodeon är på TV3s kanalplats.

Var kan jag fixa till detta?

Kör med O2Grabber och QuickGuide.

//D

Postad 12 November 2005 - 22:08

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
> Hur ser jag till att MCE inte hämtar hem sin egna EPG?

Vad jag gör: a) konfiguerar om igen "TV signalen" men väljer att INTE konfiguera "TV Guide" som är del-moment 2. *) Den frågar även om du vill konfigurera ett eller två tuners.

*Om* du fortfarande märker att "rester" av kanalinformation finns kvar när du drar igång QG+osgrabber - ta bort alla filer och folders förutom "eshell.config"i:
C\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\eHome\[ta bort]
...den enda filen som ska ligga kvar där är "eshell.config"
Vissa av dessa filer kan vara "locked"- stoppa då två ehome tjänster först:
net stop ehrecvr
net stop ehsched
..Boota om.

> Har ett Hauppauge MCE500 TV-kort med dubbla tuners som jag kör
> i MCE2005. När jag spelar in ett program (Tuner A) och skall välja
> ett andra program från EPGn så är kanalinställningen pajj dvs
> Tuner B verkar inte ha samma kanalinställningar som Tuner A.
> Var kan jag fixa till detta? Kör med O2Grabber och QuickGuide.

När jag har luskat lite så verkar det som att a) kanalposition/frekv :blink: kanalnamn och c) kanal EPG data är alla 3 lite för ihopklumpat (Tydligen en bra ide i "teorin", så allt ska "magiskt" kunna funka ihop.) Så kanske har du kvar MS egna gamla konfig som ligger kvar och spökar <- Gissar.

..men det kanske är en "bug" i QG hacket..

Postad 12 November 2005 - 23:52

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

> Har ett Hauppauge MCE500 TV-kort med dubbla tuners som jag kör
> i MCE2005. När jag spelar in ett program (Tuner A) och skall välja
> ett andra program från EPGn så är kanalinställningen pajj dvs
> Tuner B verkar inte ha samma kanalinställningar som Tuner A.
> Var kan jag fixa till detta? Kör med O2Grabber och QuickGuide.

När jag har luskat lite så verkar det som att a) kanalposition/frekv :blink: kanalnamn och c) kanal EPG data är alla 3 lite för ihopklumpat (Tydligen en bra ide i "teorin", så allt ska "magiskt" kunna funka ihop.)  Så kanske har du kvar MS egna gamla konfig som ligger kvar och spökar <- Gissar.

..men det kanske är en "bug" i QG hacket..

<{POST_SNAPBACK}>

Testade med MCEs svenska original-EPG och där fungerar både tuners dvs. jag kan spela in på ena och titta på den andra. Verkar vara QG-hacket så här långt.

//D

Postad 13 November 2005 - 16:22

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Nu funkar helt plötsligt den andra tunern som den skall. Jag gjorde något annorlunda i MCE som verkade fungera men gjorde inget nytt i QG. Murphy kanske?!

//D

Postad 16 March 2006 - 19:17

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Ändrar min fråga lite :)

Verkar inte som om den kombinerade barn/kunskapskanalen finns i o2grabber, hur ska man lyckas få programguide på den kombinerade kanalen?

Redigerat av dhanjel, 22 March 2006 - 07:38.

Postad 22 March 2006 - 10:49

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Någon har gjort en guide på hur du slår ihop kanal-datat som o2grabber hämtar:

http://www.olman.se/...apskanalen-epg/

Postad 22 March 2006 - 12:41

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Någon har gjort en guide på hur du slår ihop kanal-datat som o2grabber hämtar:

http://www.olman.se/...apskanalen-epg/

<{POST_SNAPBACK}>

Tackar!

Postad 23 March 2006 - 09:58

X3M Kungen
  • X3M Kungen
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Nu funkar helt plötsligt den andra tunern som den skall. Jag gjorde något annorlunda i MCE som verkade fungera men gjorde inget nytt i QG. Murphy kanske?!

//D

<{POST_SNAPBACK}>

Hej.

Jag har blivit av med en tv tuner. jag har med etyt pvr500 kort..

i början när jag letade efter signal så frågade den om jag skulle köra med 1 eller 2 tunders. men den har slutat med det nu

Hur fick du i gång din ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.