Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 december 2005 - 12:26

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Den fungerar ja (Kan vara lurigt att hitta i rätt längd dock). Alternativet är att bygga en egen vilket inte är några problem. Köp en Jordad förlängningskabel i lagon längd. Klipp av uttaget och byt mot en apparatkontakt lik denna:
Clas Ohlson, apparatkontakt

5 meter är helt rätt längd så den passar perfekt. Tack för svaret.

Postad 19 december 2005 - 13:13

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Du har en fem meters sådan på Kjell och Company för 39 kr, så sparar du 40 kr i sann prisjaktsanda också :angry:

Postad 19 december 2005 - 13:36

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag vull ha en nätkabel som är ca 40-50cm, får nog göra en själv, jag kommer sätta upp ett uttag i taket alldelses bredvid projjen.

Finns det några nackdelar med det?

Ikväll kommer ett par bilder, måste komma hem först

Redigerat av Unregistered96208dfb, 19 december 2005 - 13:38.

Postad 19 december 2005 - 15:08

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Det såg ju snyggt ut Bemon! Jag är själv ute efter en liknande lösning.

Vilket djup har du på hyllan? Hur mkt marginal till väggen?

Projjen är ju cirka 30 cm djup och det ska vara 20 cm marginal står det bakåt.

<{POST_SNAPBACK}>

¨

Hyllan är ca 35 cm djup, sen har jag satt den ca 1,5 cm ut från väggen just för att jag ska kunna dra sladdarna bakom hyllplanet. Så ungefär 36,5 cm och då står projektorn ändå helt inne på hyllan, det är bara linsen som sticker utanför. Jag ska dra kablarna i en kabelkanal under hyllan när den är vitmålad och klar.

<{POST_SNAPBACK}>

Snyggt, precis vad jag själv är ute efter med fasade kanter och så, hade faktiskt tänkt att åka till Bauhaus idag och ska även jag måla den vit :-) Dock tänkte jag sätta på vinkelhakar som jag fäster på ovansidan av hyllan så att det inte syns underifrån då den ska sitta på 2 m höjd, tycker att det blir mer clean då.

Vad har du för bredd på den hyllan? Är beroende av maxbredd på 35 cm.

Postad 19 december 2005 - 22:14

Unregistered1003
  • Unregistered1003
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Vad har du för bredd på den hyllan? Är beroende av maxbredd på 35 cm.

<{POST_SNAPBACK}>

Hyllan är 60 cm bred så den räcker gott och väl.

Postad 19 december 2005 - 22:38

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt upp lite bilder på min takhylla i mitt galleri!

Postad 19 december 2005 - 23:41

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Du har en fem meters sådan på Kjell och Company för 39 kr, så sparar du 40 kr i sann prisjaktsanda också

Har letat på Kjell men hittar inte. Har du en länk till den?

Postad 19 december 2005 - 23:52

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Självklart! :angry:

Här har du kabeln. Har en likadan själv som fungerar utmärkt.

Postad 20 december 2005 - 12:05

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Nu har jag lagt upp lite bilder på min takhylla i mitt galleri!

<{POST_SNAPBACK}>

Smart lösning, men varför göra hyllan så stor? Och vad är det för kättingar du anslutit till projekorn?

Postad 20 december 2005 - 12:35

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Måste fråga en sak, och hoppas att ingen blir sur, men VARFÖR bygger man en så här hylla. ;)

Den ENDA anledning som jag ser det är att det billigare (om man inte räknar med sin egen arbetstid)?

1. Minst lika många hål i taket... Plus att den hamnar i samma höjd som med ett riktigt takstativ.

2. Felvänd projektor, vilken innebär att det blir mycket svårt att komma åt knappar(om man nu vill det), plus att du måste använda lensskift och keystone extremt, (räcker ens lensskiften?)
Dessutom så borde den ju även hindra projjen att andas (kanske inte så mycket, men ändå).

3. Ett ÄNNU större skrymmande spektakel än vad enbart projjen är.

4. Även om inställningsmöjligheterna finns där så är dom ju betydligt omständigare, och lär inte vara lika stabilt pga. att hyllan "hänger/flyter".

Bara nyfiken! :wub: :D

Hoppas att jag inte var för kritisk, för jag är själv förespråkare till hemmabyggen, när det blir MINST lika bra/ eller MYYYYYCKET billigare som/än köpta alternativ. :(

Redigerat av Dr. Death, 20 december 2005 - 12:36.

Postad 20 december 2005 - 12:54

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Hej!

Molle M: kättingar? om du inte menar vanten så är det nog min fina :wub: kabelhärva som för tillfället hänger ut från den.

Hyllan blev så stor för att jag ska sätta upp uttag i taket och då döljs även de +kablar, dessutom fanns reda två av hålen ;)

Dr.Death:

1: Se punkt två.

2: Att projektorn står åt rätt(fel) håll är ju hela poängen! p.g.a fläktljud, Om inte det problemet funnuts hade jag använt ett vanligt takfäste. Lensshiften fixar detta galant, ingen keystone alls. :(

3: skrymmande kanske, men ändå diskret, som skrivits, ingen i rummet har tänkt på att den ser klumpig ut.

4: Jag var åxå orolig för att den skulle bli instabil när den hängde, men det är ingent problem, vantskruven låser varann, den rör sig ingenting, sitter som berget.

Kostnad: 125kr

Roligt med lite reaktioner och synpunkter.

Postad 20 december 2005 - 14:08

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Jag känner mig tvungen att svara Death jag med, även om svaren blir snarlika och jag inte har en hylla åt det hållet (än så länge). Min konstruktion är dock liknande fast med simplare kedjor och så hänger projektorn upp och ner:

1. Hålen i taket och höjden spelar ingen roll. Här handlar det om andra saker, framförallt fälktljud i Holmertz fall misstänker jag, framförallt ekonomiska och "insmältningsfaktorer" i mitt fall :(

2. Som Holmertz sa så var ju den upprätta ställningen själva poängen med det här. Nu har inte jag det åt det hållet, utan hängande och har inga problem att komma åt knapparna, men jag använder däremot aldrig knapparna. Kör bara från fjärren. Alltså kommer det funka lika bra för Holmertz som för mig.

Hur mycket man måste använda lensshift gör ingen skillnad då projektorn skjuter rakt fram i nollat läge. Keystone behöver som sagt inte pillas med, och fortfarande finns det mer lensshift att tillgå ;)

Projektorns anding hämmas väl inte mer än om den står i en vanlig hylla, på ett bord eller liknande?

3. Min platta är precis lika stor som projektorn, alltså blir det inte mer skrymmande. Däremot kan jag om jag vill (har provat lite) ha både tyg, spots och växter installerat där så man dessutom har en liten kul takinstallation. Har dock valt att bara ha allt vitt rakt av. Smälter in mot taket och inte många tänker på det här heller.

4. Det här är väl den ENDA punkt där ett riktigt takstativ är bättre. Mina justeringsmöjligheter är lite mer omständiga, men de finns där. Min är dessutom mindre stabil och flyter mer än vad Holmertz ser ut att göra, men vad gör det? Jag ska ju inte upp och gunga i den när jag tittar på film direkt, och den sitter stadigt fast i taket, så det är knappast risk för att den ramlar ner :wub:

Kostnad: Under 50 kr!

Är du med Dr Death? :D

Holmertz: Ser bra ut! Tror på att göra skivan vit så kommer det smälta in ruskigt bra. Hade kanske valt en liiiite mindre platta själv, men det spelar nog ingen större roll.

Postad 20 december 2005 - 14:39

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Vad ska man köra med för DVD spelara till en TW600?
Vad funkar bra? får max kosta 4000:-

//Micke

Postad 20 december 2005 - 15:48

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
"casull"
Denna ska tydligen ge riktigt bra bild till TW600:an via HDMI
Marantz DV6600
Dessutom håller den sig till din budget med minsta möjliga marginal.
(tror det var Havocsi som tipsade om denna DVD so credsen går till honom) :(

Redigerat av AquaStealth, 20 december 2005 - 15:49.

Postad 20 december 2005 - 16:01

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Ok... jag tänkte köra component till projjen... kan marantz köra 720p på component utgången?

//Micke

Postad 20 december 2005 - 17:14

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0

Ok... jag tänkte köra component till projjen... kan marantz köra 720p på component utgången?

//Micke

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det kan den inte. Tänkte du köra component för att du har en kabel liggandes? Annars är det lika bra att köpa en HDMI kabel och köra det direkt då det verkar ge bäst bild till TW600.

Postad 20 december 2005 - 18:13

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Tack B8!

Blir nog vitbetsa den ikväll, kommer även att ha det ena av de två uttagen brytbart för att ev. placera ut spottar på undersidan av plattan.

En annan fråga. Finns det nån vits med att slå av projen på huvudbrytaren ibland? Nu står den på standby hela tiden. :(

Ny film i spelaren ikväll, har blivit några filmer de senaste dagarna. Svårt det där, borde lägga tiden på att inreda resten av rummet då akustiken är hemsk, Men det är ju sååå skoj att kolla på film nu.

Postad 20 december 2005 - 20:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Jag känner mig tvungen att svara Death jag med, även om svaren blir snarlika och jag inte har en hylla åt det hållet (än så länge). Min konstruktion är dock liknande fast med simplare kedjor och så hänger projektorn upp och ner:

1. Hålen i taket och höjden spelar ingen roll. Här handlar det om andra saker, framförallt fälktljud i Holmertz fall misstänker jag, framförallt ekonomiska och "insmältningsfaktorer" i mitt fall :(

2. Som  Holmertz sa så var ju den upprätta ställningen själva poängen med det här. Nu har inte jag det åt det hållet, utan hängande och har inga problem att komma åt knapparna, men jag använder däremot aldrig knapparna. Kör bara från fjärren. Alltså kommer det funka lika bra för Holmertz som för mig.

Hur mycket man måste använda lensshift gör ingen skillnad då projektorn skjuter rakt fram i nollat läge. Keystone behöver som sagt inte pillas med, och fortfarande finns det mer lensshift att tillgå ;)

Projektorns anding hämmas väl inte mer än om den står i en vanlig hylla, på ett bord eller liknande?

3. Min platta är precis lika stor som projektorn, alltså blir det inte mer skrymmande. Däremot kan jag om jag vill (har provat lite) ha både tyg, spots och växter installerat där så man dessutom har en liten kul takinstallation. Har dock valt att bara ha allt vitt rakt av. Smälter in mot taket och inte många tänker på det här heller.

4. Det här är väl den ENDA punkt där ett riktigt takstativ är bättre. Mina justeringsmöjligheter är lite mer omständiga, men de finns där. Min är dessutom mindre stabil och flyter mer än vad Holmertz ser ut att göra, men vad gör det? Jag ska ju inte upp och gunga i den när jag tittar på film direkt, och den sitter stadigt fast i taket, så det är knappast risk för att den ramlar ner :wub:

Kostnad: Under 50 kr!

Är du med Dr Death? :D

Holmertz: Ser bra ut! Tror på att göra skivan vit så kommer det smälta in ruskigt bra. Hade kanske valt en liiiite mindre platta själv, men det spelar nog ingen större roll.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt mig är det en fördel att kunna vända projektorn när man vill ha den uppe i taket, så man slipper att använda lensskift i störst utstäckning, det är ju därför funktionen finns där överhuvudet taget.

För mig är inställningsmöjligeter och stabilitet en mkt. viktig detalj, inte bara för att undvika att få projjen i huvudet, utan även för att spara på nerverna.

Men om det är så att TW-600 är så högljudd, och att ljudet minskas drastiskt av att ha den felvänd (för sin position) så förstår jag er. :D .

Postad 20 december 2005 - 21:52

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Dr. Death
Det gör minimal skillnad för lenshiften i detta fall då bilden projiceras mitt framför linsen.
Dvs det är ingen större skillnad om den är uppåt eller neråt i takmontaget.
Det är inte som på min gamla projje som sköt uppåt. Det verkar som dessa
små lenshiftförflyttningar inte direkt påverkar bilden. Varför vet jag inte. Jag hade förväntat mej mer. Jag har dock hört att ändlägena kan se hemska ut. Det finns en bild någonstans i tråden som visar projjens placering o bild samt möjliga förflyttningar. Där framgår allt solklart.
Om man har ett stativ typ Vogel 4010 och projen monterad upp o ner måste man ta loss den på
något sätt för att rengöra filtret på ett bra sätt. Rättvänd kommer det att gå lite enklare.
Sen finns det en smart grej med en träplatta. Den dämpar ljudet ännu mer vilket har fått mej att fundera på en sån lösning.
Det här med fläkljud är ju beroende av vad man haft tidigare o personliga krav. För mej är allt över vad den låter i rätvända 26decibel för mycket. Jag skall kunna se film på låg nivå utan att höra fläkten o det gör man då. I en dedikerad hembio spelar det nog mindre roll då man lär dra på
ljudet mer.
Appropå projen, hyllan o några takplattor i huvudet ;) Hamnar man inte garanterat i projehimlen
med filmvisning dygnet runt då :wub: :D :D
Men visst är det så att om det funnits en lika bra o tyst projje bland D5 bildmässigt, hade jag köpt den. Och hängt den upp och ner. Sanyos Z4 varvar ju upp som TW600. Panasonicen föll på oskärpa och för Hitachi hörs autoirisen+ att jag tyckter den är sämre för mej o min bildsmak.
Mycket om lite :(

Postad 20 december 2005 - 22:52

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Tycker det verkar som doktor död inte följt tråden från början, så en förklaring kanske kan vara på sin plats! :D

Dr.Death: Anledningen till att ha den rättvänd i taket är att med projjen upp och ner är det full sprutt på fläkten = oväsen. Med projjen rättvänd: Lägre varvtal används... voila

Nu tycker inte jag att denna projektor är speciellt tyst i det låga läget heller (har bara jämfört med pa..900), men skillnaden mot det högre är ju rätt markant. :wub:

Anledningen till att jag köpte denna var priset, Har svårt att tro att jag skulle vara nöjdare med nån annan projje för 14K. köpte den helt osett men sitter nu mycket nöjd i fotöljen och myser :( Hoppas bara att inget händer och att jag och tw600 kan leva lyckliga ett tag efter att den dåliga garantin gått ut ;)

Nu ska hyllan få seig en omgång till med bets, sov gott

Postad 20 december 2005 - 23:10

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Enligt mig är det en fördel att kunna vända projektorn när man vill ha den uppe i taket, så man slipper att använda lensskift i störst utstäckning, det är ju därför funktionen finns där överhuvudet taget.

<{POST_SNAPBACK}>

Som redan nämnts av båda mina föregående talare samt mig själv, så är det alltså ingen skillnad på att köra lensshiften om du har den hängande i taket eller ståpendes som Holmertz har den, då projektorn skjuter rakt fram och har 100% lensshift både uppåt och neråt. Så jag har tex fortfarande långt kvar till ändläget.

För mig är inställningsmöjligeter och stabilitet en mkt. viktig detalj, inte bara för att undvika att få projjen i huvudet, utan även för att spara på nerverna.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inga som helst problem med några som helst inställningar som sagt, och den hänger en bra bit över huvudet också :(

Men om det är så att TW-600 är så högljudd, och att ljudet minskas drastiskt av att ha den felvänd (för sin position) så förstår jag er. ;) .

<{POST_SNAPBACK}>

Själv är jag mindre känslig för fläktljudet än vad många andra verkar vara. DEn ärfortfarande tystare än min förra Benq 7800 och har inga problem med Theater Black ens när den hänger upp och ner som tur är :wub: (Och den är som sagt inte felvänd i den positionen :D)

Är du med nu? :D

Postad 20 december 2005 - 23:24

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0

Självklart!

Här har du kabeln. Har en likadan själv som fungerar utmärkt.

Härligt Batman. Där sparade du in en hundring åt mig. Jag ska ta ett par öl i helgen till din ära för den pengen det lovar jag.
Kul med projektor. Imorgon får jag min Kingpinduk. Ska bli spännande att se skillnaden gentemot att köra som nu projecerat på vit vägg.

Postad 20 december 2005 - 23:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Bra! Jag ska sitta och götta mig åt äran! Ta inte för många öl så att du glömmer att det är julafton i helgen bara :(

Postad 21 december 2005 - 19:02

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Gódkväll!

Tänkte bara kolla av hur ni upplevt bilden från digitalbox(sagem)? Har gjort ett litet microtest idag.

Har provat med både scart, s-video och composit.

Composit (5m, bättre kvalitet än "lakritssnöre"): bör man undvika helt. Oskarpt, fladdrigt och allmänt jobbigt att titta på.

S-video (standard 5m); Får till en helt okey bild, mindre brus än med scart dock lite oskarp + lite instabila konturer. Men ljusår bättre än composit.

Scart (IXOS 1,2m RGB): Helt klart bäst(väntat). Mer brus än med s-video, men skarpare och mer stabilt

Använder s-video tillsvidare (måste ha en längre SCART). Nu kan ju skillnader vero på mycket, kablar, box, kabellängd o.s.v. Men nu fick man ju en hint i.a.f.

Hur har ni andra gjort?

Redigerat av Unregistered96208dfb, 21 december 2005 - 19:03.

Postad 21 december 2005 - 22:14

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Ok. ok!

Jag ger mig, hade missat det där med ljudet och att den skjuter 100% rakt i noll-läget. :wacko:

Man är fast i det gamla tänket, då alla projjar sköt "uppåt"!

Dessutom så tycker jag att det finns knappt några projjar idag som låter "för" högt, folk har blivit bortskämda, kommer ihåg min gamla plv-30 (som jag förövrigt har kvar), DEN lät FÖR mycket! ;)

Postad 21 december 2005 - 22:45

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Lugnt mannen :wacko:

Det skulle vara skoj(eller inte kanske) att få höra en gammal proj hemma i vardagsrummet. Det här är min första proj, så man har ju inte så mycket referenser. Har mest lyssnat i butiksmiljö och där är ju så mycket andra ljud.

Men jag är nöjd.

Postad 22 december 2005 - 13:57

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Hade ju lovat att inte använda min TW600 förrän på julafton
men det finns inget som hindrar mig från att montera upp
den och fixa med duk etc så jag har riggat upp den på en
TV hylla (liknande denna):
Postad bild
Grymt bra hylla om man vill ha stor flexibilitet.
Har nu möjlighet att projicera på två väggar pga detta, på den ena väggen får
jag ca 100" och den andra väggen kan fylla upp helt :wub:
Blev tyvärr ;) tvungen att starta projjen för att kunna passa in duken i rätt
position...
HERREGUD VILKEN MAKALÖS BILD! :D
Helt okalibrerad och matad med sunkig s-video från min Lacie Silverscreen
i ett långt ifrån mörklagt rum, ändå satt jag bara och gapade. :D
Detaljer i svärta och minimalt med screendoor är nog det som imponerar mest
med de nya D5 chippen.
För att göra ett "sämsta möjliga bildtest" provade jag att mata den med
DivX och döm om min förvåning över hur bra bilden blev. :D
Upplever inte att TW600an har problem med att skala om bilder även
om man kunde ana den trappstegseffekt som Christer på Bigscreen pratade om
då man letade, men inget man stör sig på vid vanligt filmtittande.
Som sagt projjen var bara igång några minuter för att passa in duken och
mha lenshift så var det inget problem att placera bilden rätt, otroligt flexibel projje.
Kort sagt är jag överlycklig så när som på en punkt och det är ljudvolymen.
Fläkten brassar på lite mer än vad jag hade trott även i Theatre black läget.
Dock var det knäpptyst i rummet i övrigt så det blir nog bättre när man kör filmljud till.
Såg inga pixelfel under den korta tid jag testade fanns dock en svag tendens till att
vänstersidan drog åt grönt vid helsvart bild men inget man tänkte på eller märkte vid
vanlig användning.
Vad gäller bruset som jag var mest orolig för, var det som bortblåst vid S-video matning
hoppas att det inte dyker upp när man skickar in en bättre bildsignal.
Risken finns ju med tanke på "Holmertz" lilla bildtest.
Får återkomma med mer intryck efter kalibrering vid senare tillfälle.
:D
Av det jag sett så har alla D5:orna en så pass bra bild att jag tror det är svårt att bli besviken oavsett vilken man köper så för er som tvekar är det bara att sluta tveka och slå till ;)
Tar lätt en D5a framför vilken PlasmaTV som helst och då ska man komma ihåg att en plasma av bra kvalitet oftast är dubbelt så dyr som en projektor.

Redigerat av AquaStealth, 22 december 2005 - 14:04.

Postad 22 december 2005 - 15:14

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
S-video :wub:

Då kan du tänka dig bilden med progressiv komponent eller HDMI i ett mörklagt rum ;)

Jag har nu nya planer, och det är:

1. Sätta fast svart "tyg" vid sidan om duken för att yttligare förbättra förutsättningarna, jag har mörka väggar nu fast jag vill ha ännu mökrare intill duken då den är väldigt nära väggarna.

2. 2:35:1 maskning, jag skall komma på ett sätt så jag kan få äkta 2:35:1 maskning. Jag är säker på att bilden kommer få sig ännu ett lyft om man har en "solid" maskning även på 2:35:1 material och det är ju trots allt det format som de flesta filmer har idag. Dock skall maskningen vara avtagbar. Blackbarsen nu vid 2:35:1 material är ju långt ifrån lika mörka som dukramen och det försämrar lite av kontrast upplevelsen när man kör 2:35:1 material.

Redigerat av ZoomAir, 22 december 2005 - 15:21.

Postad 22 december 2005 - 16:08

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
AquaStealth:

Ska bli intressant och se vad du får för resultat med bättre signal. Jag kör prog. komponet från dvd och då är det mer brus än med s-video(som faktiskt är näst intill brusfri men lite oskarp och lite "hoppig").

Men jag stör mig ingenting på bruset.

Postad 22 december 2005 - 22:06

Unregistered7de3171f
  • Unregistered7de3171f
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar mina herrar för duk till TW600'an?

Jag har kollat lite på Euroscreen o Projectas sortiment. Jag har tänkt mig runt 86 tum och JA den skall vara ramspänd:-)

Ska man köpa en greyline duk eller ska man gå på en vit duk?

Sen har jag inte helller lust att lägga 20 lakan på en duk men kanske runt 5-6.

Postad 22 december 2005 - 22:18

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag köt med vit duk, köpt på lösmeter och spänd över hembygd ram. Tycker bilden är kanonbra, men så är det väl tills man jämför med nått bättre.

Jag ska testa lite "riktiga" dukar senare, men jag har så mycket annat att fixa, så denna duk får nog duga ett tag.

Jag har svårt att tro att en grå duk skulle behövas.

Vad kör ni andra? grå eller vit?

Postad 22 december 2005 - 23:51

bjornsva
  • bjornsva
  • Beroende

• 1 330 inlägg
  • 0
Fick hem min TX200 idag och utan att ha hunnit kalibrera den (har bara testat diverse inställningar såsom Pacman's och CKL's) så är jag beredd att hålla med dom som tycker den är strået vassare än övriga D5'or.

Det jag störde mig på med TW600'an är betydligt bättre på denna proj vilket är väldigt skönt då jag köpte den osedd.

Postad 22 december 2005 - 23:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Litta off topic:

Är det nån här som jämfört den med en Sony hs60?

Har själv jämfört både Sanyo Z4 och Hitatchi 200 med hs60 och tycker ingen av dem har en suck mot Sonyn, lutar därför åt en hs60...

Postad 23 december 2005 - 00:12

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Skulle tro att skillnaderna mot Sonyn är betydligt större än inom D5-familjen. Det finns nog en anledning till att den är en pinne högra i prisklasserna och kostar 9000 kr mer.

Bara de fixat den hemska screendooren från HS50 så... :wub:

Postad 24 december 2005 - 09:08

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
En liten julklapp från www.projectorreviews.com:
Epson Pro Cinema 800 review

edit: är det förresten någon som med 100% säkerhet fått verifierat
från Epson om "TW600" är samma projektor som "ProCinema 800"
(exklusive lampa, takfäste och förinställda bildlägen)
och om TW550 motsvarar TW520???

edit: Glömde hälsa alla en riktigt God Jul :blink:

Redigerat av AquaStealth, 24 december 2005 - 13:33.

Postad 24 december 2005 - 12:17

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Inte fått verifierat direkt från Epson, men det står så i precis varenda artikel man kan hitta om dem, så det stämmer nog. Kollar man specifikationerna för de fyra projektorerna så verkar det också stämma, då de respektive paren är exakt likadant speccade.

God Jul Epson-ägare! :blink:

Postad 24 december 2005 - 23:05

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
God Jul!

Fick inte en enda film fast det var det enda jag önskade mig :blink:

Postad 25 december 2005 - 11:55

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Saxat från avsforum.com
Posted by "jkirkebo"

It's pretty funny to read about US sales practics on this projector. Here in Norway, which is usually very expensive, the TW600 (and other Epson HT PJs) is only sold through online dealers. If a brick and mortar shops want one, they have to buy it from the largest online dealer which is also the distributor. They only get a very slight discount, in the range of 5%.

And how much does we pay for it from the online dealers ? $1893 inc. 25% sales tax...

BTW, I'd guess internet sales have more than 90% of the PJ business here.

Förklarar kanske varför komplett håller så lågt pris på denna projje.

Redigerat av AquaStealth, 25 december 2005 - 12:03.

Postad 25 december 2005 - 22:50

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Nu har jag kikat på digitaltv (CD Combobox) till projen, och jag blev glatt överaskad.
Det är klart sebart om utsändningen är bra. Vissa kanaler visas med ett glapp på vänster sida.
Jag har inte lyckats komma på vad det är?? Hade inte så många kanaler kvar att kika på i snöovädret. Visst ser man att det är lite trappstegar i bilden, men inte värre än min 36tums Panasonic från 2000. Jag har ju väntat och väntat på att CD skall komma med sina HD-boxar
så jag kan köpa en sån o sjunka ner i soffan lagom till jul. Men så blev det ju inte.
När dom kommer har dom säkert inte progressiv bild med ett bra chip, eller HDMI heller för den delen heller. I bästa fall finns väl en hårdisk, om man har tur.
Jag har äntligen gjort ett provmontage av projen på en hylla rätvänd i taket. Jag passade på att sänka ner projjen 4dm för att se om lensshiften påverkar bilden något. Det är för lite för att märkas. Jag har en highgain duk med kristaller. Den tyckte inte om att jag sänkte projen för ljusstudsen, som jag vet hotspotar, ligger nu ovanför huvudet. Man får aldrig vara riktigt nöjd.
Jag upplever bilden lite diffusoch utan tryck i detta läge. Det är nog dags att skaffa en vit engainsduk. Men vilket lugn i hembion, tyst o behagligt. Konstigt nog märkte inte familjen ett skvatt
av den låga ljudnivån. De hade inte hört den innan heller. De ovetande äro fria från lidande :)
En finess som jag inte hittat, har ni??? När jag håller in enterknappen mellan pilarna får jag upp valmöjligheter som jag saknat, innan bla brightness. Mycket smart funktion.
Nu blev det ju riktigt roligt igen o kvar återstår kalibreringen.

Postad 26 december 2005 - 00:48

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
evert:
Roligt att höra fler som är nöjda med denna projje då känns på något sätt bättre för en själv också :)
Vad har du haft för projje tidigare med tanke på att du tycker TW600an är så otroligt tyst?
(Tycker själv att den är ok men skulle gärna velat att det var ännu lite lägre fläktljud)

Postad 26 december 2005 - 11:35

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

evert:
Roligt att höra fler som är nöjda med denna projje då känns på något sätt bättre för en själv också  :)
Vad har du haft för projje tidigare med tanke på att du tycker TW600an är så otroligt tyst?
(Tycker själv att den är ok men skulle gärna velat att det var ännu lite lägre fläktljud)

<{POST_SNAPBACK}>

Den blev otroligt tyst rätvänd i taket jämfört med upponer :) Det verkar som plattan den står på dämpar lite oxå. Jag hade en Panasonic AE500 tidigare. En mycket lämplig förstaproje som begagnad om man inte vill eller kan köpa en D5. Den lät någonstans mellan TW600 rätvänd och upponer.
Dr. Death har en åsikt som jag kan dela till till en del. Man blir bortskämd fort med låg ljudnivå.
Jag läste i AE900 tråden om en som tyckte den lät mycket. Ändå är den förmodligen tystast av
alla projar. Om det nu inte var trasig. Att byta till en som låter mer än man ägt tidigare är nog
svårt. Jag har egentligen inga klagomål då jag inte sett en LCD med bättre bild. Sony HS60 faller bort då jag sitter ca 1.7 från duken. Screendoor och oljud är det värsta man drabbas av. Annars hade det blivit en HS60. Jag hoppas på att snart kunna se en TX200 o jämföra. Så fort jag fått den chansen så återkommer jag med en rapport. Jag funderar på att byta Panasonic S97 mot Marantz 6600, men jag måste se bilden först o konstatera att det verkligen blir bättre. Jag använder vissa funktioner som textdimmning/förflyttning o DVD-minne för serier. Det är inte kul att bli av med dessa. Då skall det verkligen bli BÄTTRE bild.

Postad 26 december 2005 - 17:42

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
angående lampor.
http://www.execute.b...?idprod=1147295

rätt bra pris!
vet inte från vilket land sidan är, ser ut som nåt fransktalande land! eller nåt! hehe
Fattar ingenting av det som står när man ska beställa! så de kan ju bli ett problem också! :)

Postad 26 december 2005 - 18:31

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Stöder denna (eller TW 520) PIP?
Om inte, vilka andra liknande projjar stödjer PIP?

Postad 26 december 2005 - 21:22

Unregisteredca25cca2
  • Unregisteredca25cca2
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
.be = Belgien, där pratar man både franska och flamländska :)

angående lampor.
http://www.execute.b...?idprod=1147295

rätt bra pris!
vet inte från vilket land sidan är, ser ut som nåt fransktalande land! eller nåt! hehe
Fattar ingenting av det som står när man ska beställa! så de kan ju bli ett problem också! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 december 2005 - 00:40

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Har precis kollat på out of sight på ettan via gammal sagembox och 5m standard s-video och det fungerar så otroligt bra.

Kan inte komma på ett enda argument för att handla en 42"plasma eller liknande LCD när man kan få så här pass bra bild i 106", ruskigt många tum och bildkvalite för pengarna.

Heja D5!

/Henrik

Postad 27 december 2005 - 23:35

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jag var på vippen att köpa TW520 idag på ONOFF, men valde att avvakta ett dygn till. Nu såg jag att komplett säljer TW600:n och skickar med en DVD-recorder för 16.995kr.

Jag antar att det inte är någon värstingspelare, men kanske är den värd dom 500 kronorna extra? Vad jag läst om den så verkar den ju inte helt under isen i alla fall...?`

Valet är alltså:
TW520 - 14.995kr (ON OFF)
TW600+DVD recorder - 16.995kr (Komplett)

Det känns som om det senare valet är ganska lockande... I dagsläget har jag inget annat att spela upp dvd:er på än xbox 360. Kanske kunde DVD-recordern vara ett bra komplement, då får man ju inspelningsmöjligheten också, samt uppspelning av divx etc.

Över till projektorerna igen... Hur pass stor vikt ska man lägga vid skillnaderna mellan 520 och 600? Hur stor vikt ska man tex lägga vid att 600:n har kontrasten 5000:1 medan 520:n har 3000:1?

Vad säger ni? Finns det något som kan motivera ett köp av TW520 i detta läge?

Postad 27 december 2005 - 23:54

Wicket
  • Wicket
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om DVD recordern som ingår i paketet från komplett är analog eller digital? Jag är inte så hemma på detta, kanske funkar den inte för det svenska TV-nätet alls?

Postad 28 december 2005 - 08:51

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Analog med progressiv component, så den borde funka med projektorn

Postad 28 december 2005 - 09:03

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Vet att jag kanske är lite part i målet rörande detta....(ber om ursäkt om nån känner sig stött av inlägget)

Men Komplett har inte Svenska garantier på sina epson, kan ju vara av intresse.

Postad 28 december 2005 - 09:11

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
havocsi, du menar väl att dom inte har lika bra garanti som övriga handlare, men vanlig Svensk garanti måste dom ha ;-)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.