Redigerat av Leatherface, 06 January 2008 - 21:27.
Humax CX PVR-9200C
(Digitalboxar)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Tele2Vision Digital-TV Box
(Digitalboxar)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Digiality C-2001 CX
(Digitalboxar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Humax CX-FOX C II
(Digitalboxar)
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
Bredbandsbolagets boxar (0 inlägg)
|
10 år sedan |
Tele2 kabel HUMAX CX-FOX C II box (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Fjärrkontroll Tele2Vision DigitalBox (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Tele2, digitalbox/HD-inspelare Humax CX PVR-9200C (42 inlägg)
|
16 år sedan |
Tele2Visions digitalboxar (21 inlägg)
|
17 år sedan |
Dreambox 500C och Tele2vision (12 inlägg)
|
17 år sedan |
Digiality C-2001 CX (Tele2Vision) (2 inlägg)
|
19 år sedan |
Tele2Vision (6 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 06 January 2008 - 21:26
Postad 06 January 2008 - 23:19
är nog ingen skillnad förutom tuner och ca i dom väldigt små isf då... du kan ju skaffa dreambox annars som spelar in hela strömmen och kan då också streama inspelningar och kanaler till annan plats med ifall du inte är hemma förutsatt att du har nog med bandbredd... typ som du kan göra med HTPC
I så fall väntar man till Dreambox 8000 kommer, men 1990kr för en PVR-9200C (med 12 månaders bindningstid) är ju inte så dyrt, någon som vet vilka kanaler man måste binda upp sig med? räcker det med typ ett intressepaket för 69kr?
Postad 07 January 2008 - 04:08
dm8000 kommer inte klara hd kanalerna eftersom dom kommer vara pairade... samma med htpc och tv med inbyggd mottagare eftersom det inte finns några godkända cams som klarar pairing vad jag vet bara rykten att såna ska komma...
Redigerat av Leatherface, 07 January 2008 - 04:09.
Postad 07 January 2008 - 19:51
Vad har detta med kabelTV och Tele2 att göra? Kan vi inte hålla oss någorlunda till topic tack?Bifogar denna artikel eftersom vi troligen kommer få sirius hd-kanaler eftersom Viasat är största kunden.
2007-10-24 Computer Sweden . Se även Tråd-debatt och skriv!
Hd-tv marknätets fiende
Postad 07 January 2008 - 20:03
Detta inlägg är också ganska utanför topic, men vill ändå kommentera lite.VAR INTE SNÅL/ARROGANT/ENVIS/DOGMATISK - SE TILL ATT HA BRA KABLAR I FLERA UPPSÄTTNINGAR & LÄNGDER - DET ÄR DIN BÄSTA TEKNIK-INVESTERING!
Jo kablar är viktigt, men man ska inte överdriva heller. Det är alltid den svagaste länken förstör och det är långt från alltid kablarnas problem. Visst ser man skräckexempel med 19kr scart kabel och folk som har sina DVD spelare inställda på komposit istället för RGB m.m. Dock så får man inte valuta för pengarna när de börjar kosta mer än runt 200-300 kr och att börja köpa dyr elkabel m.m. ger också liten effekt. Då kan man hellre lägga pengarna på bättre BOX/TV
Sedan så måste jag bara få dementera det här med HDMI-kabel. HDMI är helt digital (jo det finns någon variant som skicar ljud analogt) vilket betyder att kvalliten är helt oväsentlig.
Man kan aldrig få bättre skärpa, färger, svärta, kontrast eller liknande med en dyrare HDMI kabel.
Det som kan spela roll är om har såpass dålig kabel att man får rena bitfel som inte felrättningen klarar, men det är väldigt ovanligt. Hur som helst så ger det i så fall brus, men ingen påverkan på färg osv.
Eftersom det är digitalt så blir inte bilden sämre å sämre med lägre kvaliten utan man blir snarare helt utan bild. För projektmontering kan det alltså krävas dyra HDMI kablar, men för vanlig 1m installation mellan bluray spelaren och TVn så rekommenderar jag starkt Biltema.
Postad 07 January 2008 - 20:22
Fungerar inte på SVT ännu för mig (göteborg)Har det fixat DD 5.1 på SVT och Canal+ än?
Sitter fortfarande med marknätet i lägenheten, men funderar på att byta till Tele2 för att slippa antennen.
Postad 07 January 2008 - 20:40
1. Digital boxar SD
Utöver de 3 existerande boxar så planeras de ytterligare en box inom en snar framtid.
Det är en s.k. twin box med två mottagare, men utan intern inspelningsmöjlighet
2. HD
Som redan skrivit så planeras det för sommaren.
Det finns ingen info om boxar, men till att börja med så blir det en box troligtvis utan PVR
Det krävs att nätet är uppgraderat (inte säkert att det är samma sak som 3 hål), men det sänds på lite högre frekvenser så det gäller att kablarna hänger med. Detta testar man samtidigt som man installerar multimediauttagen.
Redigerat av e3henri, 07 January 2008 - 20:41.
Postad 07 January 2008 - 23:59
Redigerat av Leatherface, 08 January 2008 - 00:04.
Postad 08 January 2008 - 00:44
Nja det krävs ingen returkanal för HD.om man kan få HD eller inte har inte med frekvenser att göra utan det har snarare med om man kan ha bredband genom Tele2 kabeltv att göra... äldre kabelnät måste säkert uppgraderas då för att kunna skicka åt båda hållen (returaktiveras) det är samma problem som med att halva utbudet saknas hos dom flesta... frekvenser finns det gott om lediga...
Däremot så planerar de att skicka signalerna på högre bärfrekvenser vilket ställer högre krav på signalkvaliten.
När de uppgraderar nätet till bredband så passar de ju även på att uppgradera kablarna/förstärkarna så de klarar detta.
Vi skulle få gratis uppgradering till bredband sas det i höstas, men det har inte hänt något ännu.
Men helt otroligt om man skulle få HD redan 2008. Trodde det skulle komma 2012 eller nått
Postad 08 January 2008 - 01:51
Redigerat av Leatherface, 08 January 2008 - 01:53.
Postad 08 January 2008 - 11:29
Jo nätet måste uppdateras, men det är länken till dig som behöver bättras på.det krävs returnkanal för att kunna få bredband och för att få HD kanaler så kommer bredband att krävas... samma sak med deras fulla utbud av SD kanaler.... anledningen är att dom dom inte har tillräckligt med bandbredd utanför deras eget nät och dom är inte villiga att betala för mer bandbredd... så även om dom uppgraderar nätet så det klarar högre frekvenser så måste ju hd kanalerna ta sig fram innan det blir frekvenser... som sagt inte returaktiverad = inga HD kanaler...
Att de sedan gör detta i samband med att de bygger returkanal är en annan sak. Returkanalen får man på köpet, men den är inget måste för att få HD
Postad 08 January 2008 - 15:11
Postad 08 January 2008 - 20:28
Jag har läst att hdmi-kabel vid längre längder behöver bra kvalite för att undvika bitfel, och speciellt över 10m.Sedan så måste jag bara få dementera det här med HDMI-kabel. HDMI är helt digital (jo det finns någon variant som skicar ljud analogt) vilket betyder att kvalliten är helt oväsentlig.
Man kan aldrig få bättre skärpa, färger, svärta, kontrast eller liknande med en dyrare HDMI kabel.
Att bättre dyrare kablar ger bättre bild (även vid kortare längder) visar tidningars test mm.
Själv har jag inte använt hdmi så mycket att jag kan bekräfta nånting.
Jag rekommenderar som vanligt Clicktronics prisvärda kablar;
betala 100-300kr mer för kabeln så får du då hög kvalitet. HDMI-kabel 10m 500kr funkar pefekt.
Båda eHenri & Läderfejs har rätt, ni är bara lite otydliga. Alltså: HD-tv är planerad till sommaren.Pratade precis med kundtjänst. Här är lite info:
1. Digital boxar SD
Utöver de 3 existerande boxar så planeras de ytterligare en box inom en snar framtid.
Det är en s.k. twin box med två mottagare, men utan intern inspelningsmöjlighet
2. HD
Som redan skrivit så planeras det för sommaren.
Det finns ingen info om boxar, men till att börja med så blir det en box troligtvis utan PVR
Det krävs att nätet är uppgraderat (inte säkert att det är samma sak som 3 hål), men det sänds på lite högre frekvenser så det gäller att kablarna hänger med. Detta testar man samtidigt som man installerar multimediauttagen. . TOLER svar: Twinboxen är Smartbox - som jag skrivit tidigare.
Tele2 har tagit över från Comhem på en del orter runt stockholm, och deras nät hade HD-kanaler (=120nät).
Därför får dessa orter 120kanaler 24mbit, och är förberedda för HDkanaler.
Så finns det många orter med analoga nät som ska digitaliseras (=60nät).
Även pågår att digitalisera analoga lokalkanaler - så vi slipper se analogt.
Pågår utbyggnad för fullt både 60/120-nät. 120nät har bredband 24mbit.
60nät är pågång i Danderyd Skellefteå Storuman Mjölby Jönköping.
Orter (Tele2-anslutna från Comhem) med 120nät:
(under Stockholm): Flen, (nordväst om Stm): Siegtuna, Kungsängen, (norr om Stm) Täby, Märsta, (pg Växjö).
För att kunna få HD-kanaler så måste nätet vara ett 120nät som kräver mer bandbredd.
Denna uppgradering sker förståss med returaktivering med tre hål.
De analoga nät som digitaliseras får tre hål, men nätet är ett 60nät till att börja med.
Denna information fick jag från Kusekille. Han har ingen info om kommande HDTV. PPV?
Canal+ jobbas på att ta in HITS & EXTRA. Canal+ har medvetet angett fel om detta på sin sida.
Alltså: . Analognätet-> 60nät 8mbit-> 120nät 24mbit-> HDTV-> Surf/Telefon i TVn genom IP.
Bredband via TV-uttaget: Står inte att 120nät har 24mbit för 299kr.
Pdf:er gäller Kabelvision analogTV, men står inte. DigitalTVbox har en skiljd pdf-sida.. Tele2visions Pdf.
I Tele2visions FAQ så är SVAR 16, 19, 26, 38, 41 fel(föråldrat)
FEL i Tele2s TV-FAQ:
Installation & Felsökning: 1 & 3... #Gäller analog dekoder (utan Scart), men sägs inte & ManualLänken är fel. rätta.
5. Måste jag använda TV:ns fjärrkontroll för de analoga kanalerna och digital-TB-boxens fjärrkontroll för de digitala?
-Det marksända grundutbudet sänds både analogt och digitalt, det innebär att du idag inte behöver använda TVns fjärrkontroll till annat än att slå av och på TVn. #IDTV har inbyggd box.. #Fel i Fråga 6: bredband istället för TV.
Så fungerar DigitalTV: 2. Digital TV, med digitalbox från en annan operatör?
-Digitalboxar från andra operatörer går inte att använda i Tele2Visions nät, är inte kodad för att fungera i våra nät.
9. Kan jag se Tele2’s utbud med en annan leverantörs digital-TV-box?
-Nej, andra leverantörers digital-TV-boxar fungerar inte i Tele2’s nät.
#STÄMMER INTE ALLS
Vad är DigitalTV: 4. Hur många digitala kanaler får jag tillgång till?
-Tele2 erbjuder för tillfället ca 120 olika kanaler, men utbudet utökas hela tiden.
#GÄLLER BARA 120-NÄT, och mer kanaler än ca 120 kanaler är inte planerade förrän HD-kanaler i sommar.
Kanalutbud: 1. Kanalutbud via Tele2Vision, utan digitalbox?
-Det beror på, om du bara vill se det så kallade grundutbudet behöver du ingen digitalbox.
Dessa kanaler kommer vi att koda om och fortsätta sända analogt via vårt kabelnät.
Om du däremot vill ha tillgång till alla satellitkanaler i din tv kommer du att behöva en digitalbox.
En sådan kommer du att få tillgång till i samband med att vi digitaliserar på din ort.
#HUR MÅNGA SATTELITKANALER ÄR ALLA?
13. Digital TV, tv-apparat som tar emot digitala signaler?
-Eftersom digitalboxarna redan idag utvecklas i snabb takt är det ännu ingen tv-tillverkare som tyckt att det är någon idé att bygga in tekniken i tv:n. Det blir helt enkelt för dyrt eftersom de så snabbt blir omoderna.
#FEL, år2007: DVB-C i LOEWE SONY SHARP METZ NAD, och även med DVB-C-HD. IDTV är bekväm framtidssäker.
Utöver HD-tuner Mpeg4; så finns DVB-C2 långt fram i tiden. Dagens Mpeg2 SDTV-kanaler kommer sändas i 5 år lugnt.
Faktura: 8. Bindningsstid?
-Om du säger upp ditt Tele2Vision abonnemang, gäller en uppsägningstid för innevarande och nästkommande månad. #DIGITALT GÄLLER (6)3 MÅNADER FÖR ALLA KANALER
Redigerat av toler, 12 January 2008 - 19:42.
Postad 08 January 2008 - 21:11
Jag tror vi pratar om två olika saker. Självklart behövs det bandbredd för transportera kanalerna från källan (troligtvis sthlm) till varje abonnent.och hur ska dom få upp kanalerna från Stockholm hade du tänkt då? dom har ju ingen bandbredd för dom 60-70 kanaler som redan saknas här hur ska dom kunna skicka upp HD kanaler då? Det kommer krävas bredband från dom eftersom det är den vägen dom skickar kanalerna det är vad dom själv säger med...
Men bara för det så behöver inte jag som bor i gbg ha en returkanal till sthlm.
Det är heller inget krav på själva boxen att den behöver returkanal för authenticering eller liknande.
Hur kan du påstå att det är genom min returkanal som kanalerna skickas?
Postad 08 January 2008 - 21:23
Det låter som du beskriver en bredbands-TV lösning. Alltså att man lägger en internet (IP) förbindelse på själva kabelnätet och sedan kör IP-TV. Så har jag absolut inte hört att det ska fungera och det är extremt onödigt att använda ett kabelTV nät för IP-TV då vanlig kabel-TV standard har bättre utnyttjande för broadcasting.Båda eHenri & Läderfejs har rätt, ni är bara lite otydliga. Alltså: HD-tv är planerad till sommaren.
Tele2 har tagit över från Comhem på en del orter runt stockholm,
och deras nät var därmed fungerande för HD-kanaler (=120-nät).
Därför får dessa orter 120kanaler 24mbit, och är förberedda för HDkanaler.
Så finns det många orter med analoga nät som ska digitaliseras (=60-nät).
Pågår utbyggnad för fullt både 60/120-nät. 120nät krävs för 24mbit.
För att kunna få HD-kanaler så måste nätet vara ett 120-nät som kräver mer bandbredd.
Denna uppgradering sker förståss med returaktivering med tre hål.
De analoga nät som digitaliseras får tre hål, men nätet är ett 60-nät till att börja med.
Denna information fick jag från Kusekille. Han har ingen info om kommande HDTV.
Han räknade upp orter som närmast ska få 60/120-nät.
Alltså: ursprungligt Analognät-> 60-nät 8mbit-> 120-nät 24mbit-> HDTV-> bildTVtelefon i TVn genom Bredbandet.
Jag tror att ni rör ihop begreppen bredband och HD litegran här. Både HD och bredband 24mbit ställer högre krav på utrustningen och när man uppgraderar utrustningen så bygger man för både HD och bredband.
Det s.k. 60-nätet som du beskriver har inte en bandbredd på 8Mbit. Snarare rör det sig om ett antal 100Mbit till varje hushåll (runt 2-3 Mbit per kanal) för broadcast till varje hushåll av TV. Vid sidan om detta kan man sedan dessutom erbjuda en viss mängd personlig bandbredd för internet och IP-telefoni - IP delen kräver självklart en returkanal på runt 0.5Mbit per hushåll. Vid en uppgradering så ökar man bara bandbredden på TV och IP och ser till att returkanalen för IP fungerar (byte av förstärkare)
Själva internetdelen jackar de säkert in i något stadsnät eller liknande vid varje statation (precis som ADSL). Egentligen behövs inte returkanalen längre än hit, TV delen kan skickas lite hur som helst, men eftersom den inte är IP baserad så går den nog på ett eget nät (telelink, fiber eller liknande). Det kan vara detta nät som de inte har tillräcklig bandbredd i överallt.
Postad 08 January 2008 - 21:34
Jag tror vi pratar om två olika saker. Självklart behövs det bandbredd för transportera kanalerna från källan (troligtvis sthlm) till varje abonnent.och hur ska dom få upp kanalerna från Stockholm hade du tänkt då? dom har ju ingen bandbredd för dom 60-70 kanaler som redan saknas här hur ska dom kunna skicka upp HD kanaler då? Det kommer krävas bredband från dom eftersom det är den vägen dom skickar kanalerna det är vad dom själv säger med...
Det är heller inget krav på själva boxen att den behöver returkanal för authenticering eller liknande.
har aldrig påstått det... men kanalerna måste transporteras från stockholm till göteborg och har dom inte eget bredbandsnät till göteborg så kommer du varken kunna se 120-130 SD kanaler eller några HD kanaler... av samma anledning kan du bara se ca 60 SD kanaler precis som här istället för dom 120-130 SD kanaler som ställen som är returaktiverade har... ring till Tele2 och fråga själv så får du höra... alternativet är att punga ut med mer $$$ till Teracom för att få mera bandbredd och det är inte Tele2 villiga att göra... som sagt ej returaktiverad = begränsat SD utbud och inga HD kanaler...
Redigerat av Leatherface, 08 January 2008 - 21:39.
Postad 08 January 2008 - 21:41
Jo sådana här tester figurerar i diverse mer eller mindre seriösa tidningar titt som tätt, mestadels ganska seriöa tidningar. Dessa tidningar brukar även ha tester där de påstår att man kan få bättre ljud från en CD skiva genom att måla en röd kant i mitten med en tuschpenna och liknande. Problemet är att när en sån här journalist istället utsätts för ett blindtest så blir det slumpen som avgör. De har liksom inprogrammerat vilken kabel som ska vara bäst från början och anpassar tester efter det.Jag har läst att hdmi-kabel vid längre längder behöver bra kvalite för att undvika bitfel, och speciellt över 10m.
Att bättre dyrare kablar ger bättre bild (även vid kortare längder) visar tidningars test mm.
Själv har jag inte använt hdmi så mycket att jag kan bekräfta nånting.
Jag rekommenderar som vanligt Clicktronics prisvärda kablar; betala 100-300kr mer för kabeln så får du då hög kvalitet.
Jag tror inte på det där iallafall. Digital är digital och en etta är alltid lika bra när den kommer fram. Det finns inte mer eller mindre bra ettor och nollor vid en digital överföring
Sedan stämmer det säkert att vid längre avstånd (jag visste inte ens att det gick att skicka mer än 10m) så kan det påverka.
Du kan göra samma jämförelse med en skrivarkabel. Jag tror inte att någon ens skulle fundera på att köpa en 3000kr monster USB kabel till skrivaren för att tro sig få skarpare utskrifter med bättre färger eller hur? Eller varför inte dyrare nätverkskablar för att bättre kvalite på MP3orna man laddar ner? Det är precis samma med en digital HDMI. (nåja HDMI bygger på kretskopplad överföring medan de andra är paket baserade så det var kanske inte helt korrekt jämfört, men jag tror ni fattar poängen)
Däremot viktigt. Alla analoga kablar är viktigt, SCART (om man måste använda det), Component osv
Jo men det som du kallar för bredbandsnät måste inte nödvändigtvis vara kopplat till internet. Snarare är det väl troligt att det inte är en IP baserad överföring av TV kanalerna från sthlm. Vad jag vet så är kabelTV nätet helt fristående från internet/stadsnätet. Det är först i stationen närmast dig som det muxas ihop, men jag kan ha fel.Jag tror vi pratar om två olika saker. Självklart behövs det bandbredd för transportera kanalerna från källan (troligtvis sthlm) till varje abonnent.och hur ska dom få upp kanalerna från Stockholm hade du tänkt då? dom har ju ingen bandbredd för dom 60-70 kanaler som redan saknas här hur ska dom kunna skicka upp HD kanaler då? Det kommer krävas bredband från dom eftersom det är den vägen dom skickar kanalerna det är vad dom själv säger med...
har aldrig påstått det... men kanalerna måste transporteras från stockholm till göteborg och har dom inte eget bredbandsnät till göteborg så kommer du varken kunna se 120-130 SD kanaler eller några HD kanaler... av samma anledning kan du bara se ca 60 SD kanaler precis som här istället för dom 120-130 SD kanaler som ställen som är returaktiverade har... ring till Tele2 och fråga själv så får du höra... alternativet är att punga ut med mer $$$ till Teracom och det är inte Tele2 villiga att göra...
Nåja jag tror att vi bägge menar samma sak så låt oss avsluta den här diskussionen och förhoppningsvis se fram emot HD senare i år.
Tyvärr verkar GBG inte vara bland de orter som är planerad i första läget, även om vi blev erbjudna gratis uppgradering till multimediauttag i höstas.
Han som jag pratade med på tele igår verkade tekniskt kunnig och sa att HD inte har något med multimediauttag eller returkanal att göra utan endast beror på kvaliten i nätet i varje enskilt fall.
Redigerat av e3henri, 08 January 2008 - 21:48.
Postad 08 January 2008 - 21:58
Redigerat av Leatherface, 08 January 2008 - 22:05.
Postad 08 January 2008 - 23:57
Angående IP-TV var det främst tolers kommentar om att man får TV via bredband som jag menadekanalerna skickas genom teracoms fibernät från stockholm innan det blir frekvenser på varje ort och det kostar $$$$ därför har inte alla orter hela utbudet... jag pratar inte om nån IPTV eller stadsnät då har du totalt missförstått mig... sen att det är tekniskt möjligt utan returaktivering är en helt annan sak... så tyvärr är det så som jag säger och det är information från Tele2 själva...
Du säger ju precis samma sak som mig så jag förstår inte riktigt.
Kanalerna skickas i ett speciellt TV-nät och moduleras sedan på kabel nätet på varje ort till kabelfrekvenserna. Bägge dessa nät måste stödja tillräcklig bandbredd för HD. Angående kabelnätet (alltså koaxialkabel sista biten in huset) så räcker det att kvaliten är tillräcklig på kabeln för att klara de högre bärfrekvenser som krävs. Angående de andra nätet så kan man använda vad som helst som passar bäst för att föra över kanalerna. Om det nu är så Tele2 inte har råd att köpa in sig på teracom så får de bygga eget nät eller köpa av någon annan, men blanda inte in de nätet som går in i hushållen.
Jag kan inte tänka mig att returen går hela vägen tillbaka genom teracoms nät utan den ligger bara på varje orts kabelnät sedan kopplas internet delen in lokalt. Det finns alltså totalt 3 nät.
Ett teracomnät
Ett Stadsnät (internet)
Och ett kabelnät som har både internet (om retur finns) samt TV till hushållen
Postad 09 January 2008 - 00:33
Redigerat av Leatherface, 09 January 2008 - 01:00.
Postad 09 January 2008 - 00:59
Har ingen länk till något som visar hur bitfelen påverkar bilden, men hdmi skickar mycket bits i HD utan felkorr.
Frågan är alltså graden av bitfel som kan påverka bilden.
Jag & Leterfece har inte menat att IP-uttaget skickar HD-kanaler, utan det är apriori så att för att kunna ta emot
HD-kanaler/120kanaler så måste bandbredden höjts så den klara internet med och då returaktiverats med tre hål.
Att uppgradera kapaciteten till fullo är ekonomiskt och Tele2 skyndar långsamt för att det ska vara billigt, medan comhem kan slösa i monopolställning.
Alltså så kommer du fått tre hål med internet(möjlighet) när du kan ta emot HDkanaler.
Att köra allt i IP-hålet är en önskedröm för operatören, men det kräver massiva investeringar.
IPTV kommer då lätt kunna integreras med Internet telefon. Det blir bättre och billigare när det funkar.
8mbit bredband har 1mbit upload.
Redigerat av toler, 10 January 2008 - 00:42.
Postad 09 January 2008 - 18:34
Är det någon som vet om och när dessa kanaler finns tillgängliga? Jag har precis skaffat Tele2 efter att dom tagit över efter Comhem här i Växjö och såg inte förrän nu att Canal+sport extra inte fanns. Det känns lite surt att betala fullpris för Canal+sport-paketet när bara två av tre kanaler är tillgängliga. Och så missar jag ju en del sport så klart, även om det inte går så mycket på den kanalen.
Postad 09 January 2008 - 20:04
Comhem tar ju rätt bra betalt för sina HD paket och då är den ändå knappt några program som sönds i HD på HD kanalerna (SVT-HD har något enstaka program i veckan och TV4-HD ännu färre )
Det jag menar är jag just nu betalar 50kr/mån allt som allt inkl 1 intressepaket och har inte lust att betala 150kr/mån extra för tre HD kanaler.
Postad 09 January 2008 - 20:11
Är denna prisvärd för 1995kr (12 mån bindning) eller ska man satsa på något annat / köpa samma box någon annanstans istället?
Det ska ju fungera med vilken comhem hårddisk box som helst egentligen.
Sedan funderar jag på om EPG är större i PVR boxen än på danskboxen. Danskboxen har ju nästan ingen information alls och det är ju möjligheten att kunna spela in program via EPG ett par dagar i förväg som lockar mest.
Sedan funderar man ju på att boxen snart blir omoderna när HD kommer så det kanske e lika bra att vänta, men det verkar som en HD-PVR box kommer dröja (tele2 lanserar endast en HD box vid introduktionen)
Redigerat av e3henri, 09 January 2008 - 20:12.
Postad 09 January 2008 - 20:48
Canal+sport extra och en av canal+ filmkanaler finns inte genom Tele2 p.g.a. "tekniska begränsningar". Jag antar att det har att göra med deras "bandbredd" som en del har skrivit om här i tråden. Växjös nät är fullt uppgraderat så det borde vara tekniskt möjligt att få kanalerna här. Det är väl nån annanstans som flaskhalsen sitter. Eller så tycker dom inte det är lönt att skicka ut kanalerna när inte alla i Sverige kan få dom.
Är det någon som vet om och när dessa kanaler finns tillgängliga? Jag har precis skaffat Tele2 efter att dom tagit över efter Comhem här i Växjö och såg inte förrän nu att Canal+sport extra inte fanns. Det känns lite surt att betala fullpris för Canal+sport-paketet när bara två av tre kanaler är tillgängliga. Och så missar jag ju en del sport så klart, även om det inte går så mycket på den kanalen.
Canal+ Hits, Canal+ Sport Extra och Canal 69 som delar delar plats med Canal+ Sports Extra finns ingenstans än hos Tele2 och även om dom tog in dom kanalerna så skulle dom saknas hos dom flesta pga begräsningarna... samma sak där med bara dom som är returaktiverade kommer kunna se dom andra Canal+ sport kanalerna då dom kommer ifall dom inte tar bort några andra kanaler... Växjö har inte dom begränsningarna så du kommer att få dom så fort dom kommer in i utbudet...
Angående den nya PVR boxen.
Är denna prisvärd för 1995kr (12 mån bindning) eller ska man satsa på något annat / köpa samma box någon annanstans istället?
Sedan funderar jag på om EPG är större i PVR boxen än på danskboxen. Danskboxen har ju nästan ingen information alls och det är ju möjligheten att kunna spela in program via EPG ett par dagar i förväg som lockar mest.
Sedan funderar man ju på att boxen snart blir omoderna när HD kommer så det kanske e lika bra att vänta, men det verkar som en HD-PVR box kommer dröja (tele2 lanserar endast en HD box vid introduktionen)
Ja du kan använda vilken comhem box du vill.... när det gäller EPG så varierar de en hel del mellan kanalerna vissa har bara nu och nästa medans vissa kanaler har närmare 1 vecka framåt...
Redigerat av Leatherface, 09 January 2008 - 20:46.
Postad 09 January 2008 - 21:19
Jag har en billig 1m kabel och ser faktiskt lite brus/flimmer om jag kör ut en stillbild från PS3. Ska testa med en dyrare kabel och se om det blir skillnadhdmi-kabel är känslig och får lätt bitfel, men upp till 3m ska den vara sgs felfri i noname-kabel. Har ingen länk till något som visar hur bitfelen påverkar bilden, men hdmi skickar mycket bits i HD utan felkorr. Frågan är alltså graden av bitfel som kan påverka bilden.
Jag & Leterfece har inte menat att IP-uttaget skickar HD-kanaler, utan det är apriori så att för att kunna ta emot HD-kanaler/120kanaler så måste bandbredden höjts så den klara internet med och då returaktiverats med tre hål.
Att uppgradera kapaciteten till fullo är ekonomiskt och Tele2 skyndar långsamt för att det ska vara billigt, medan comhem kan slösa i monopolställning.
Alltså så kommer du fått tre hål med internet(möjlighet) när du kan ta emot HDkanaler.
Att köra allt i IP-hålet är en önskedröm för operatören, men det kräver massiva investeringar. IPTV kommer då lätt kunna integreras med Internet telefon. Det blir bättre och billigare när det funkar.
8mbit bredband har 1mbit upload.
Du menar att man inte ser mer i PVR boxen? Jag trodde det var boxen som valde att inte ladda hem mer info (att den har litet minne eller nåt). I så fall är ju EPG värdelös i tele2 nätet. Boxer har flera dagar på alla kanalerCanal+sport extra och en av canal+ filmkanaler finns inte genom Tele2 p.g.a. "tekniska begränsningar". Jag antar att det har att göra med deras "bandbredd" som en del har skrivit om här i tråden. Växjös nät är fullt uppgraderat så det borde vara tekniskt möjligt att få kanalerna här. Det är väl nån annanstans som flaskhalsen sitter. Eller så tycker dom inte det är lönt att skicka ut kanalerna när inte alla i Sverige kan få dom.
Canal+ Hits, Canal+ Sport Extra och Canal 69 som delar delar plats med Canal+ Sports Extra finns ingenstans än hos Tele2 och även om dom tog in dom kanalerna så skulle dom saknas hos dom flesta pga begräsningarna... samma sak där med bara dom som är returaktiverade kommer kunna se dom andra Canal+ sport kanalerna då dom kommer ifall dom inte tar bort några andra kanaler... Växjö har inte dom begränsningarna så du kommer att få dom så fort dom kommer in i utbudet...Angående den nya PVR boxen.
Ja du kan använda vilken comhem box du vill.... när det gäller EPG så varierar de en hel del mellan kanalerna vissa har bara nu och nästa medans vissa kanaler har närmare 1 vecka framåt...
Postad 09 January 2008 - 22:59
Redigerat av Leatherface, 10 January 2008 - 08:41.
Postad 10 January 2008 - 21:57
Postad 12 January 2008 - 11:27
Har Humax PVR-9200C boxen en fläkt som väsnas?
Den har en fläkt men om den väsnas vet jag inte
Postad 13 January 2008 - 16:50
Jag är inte alls så insatt i detta som så många andra här men hoppas ni iaf kan hjälpa mig på ett begripligt sätt! =)
Jag bor i bostadsrätt och nu i slutet kopplar Tele2Vision in digitalTV. Jag har fått en box av dem.. en Humax CX-FOX II. Dock är jag lite bekymrad när jag ser att det endast är SCARTuttag vilket är värdelöst jämfört med HDMIutgång som jag vill ha till min LCDtv för att få ut max bildkapacitet å kvalitet.
Min fråga är således, har ni ideer tips på nån annan vettig digitalTVbox med digital HDMIutgång som jag kan köpa. Jag förstår att ett krav är att boxen har en Conax-kortläsare. Är detta svindyrt, eller finns det olika att välja på??
Postad 13 January 2008 - 20:01
Eftersom sändingarna är lågupplösta så fungar SCART rätt OK så länge den är RGB och du har kabel av god kvalite. Du får inte ut så mycket mer ur en HDMI kabel. Det mesta hänger istället på hur bra din TV är på att visa lågupplöst material.Hej!
Jag är inte alls så insatt i detta som så många andra här men hoppas ni iaf kan hjälpa mig på ett begripligt sätt! =)
Jag bor i bostadsrätt och nu i slutet kopplar Tele2Vision in digitalTV. Jag har fått en box av dem.. en Humax CX-FOX II. Dock är jag lite bekymrad när jag ser att det endast är SCARTuttag vilket är värdelöst jämfört med HDMIutgång som jag vill ha till min LCDtv för att få ut max bildkapacitet å kvalitet.
Min fråga är således, har ni ideer tips på nån annan vettig digitalTVbox med digital HDMIutgång som jag kan köpa. Jag förstår att ett krav är att boxen har en Conax-kortläsare. Är detta svindyrt, eller finns det olika att välja på??
Däremot så kommer du märka att du får gigantiskt mycket bättre bild med digital TV via boxen mot de analoga sändningarna du hade innan.
Senare i år ska tele2 börja digitalisera och då kommer det boxar med HDMI samt 720p/1080i sändningar. Det kommer du dock få betala en hel del extra för, precis som hos comhem
Postad 13 January 2008 - 22:56
Med en TV (sony) med inbyggd box så slipper du det problemet.Jag är inte alls så insatt i detta som så många andra här men hoppas ni iaf kan hjälpa mig på ett begripligt sätt! =)
Men skillnaden med scart är liten ändå, och TVn brukar ha mest bildformattering & PIP på Scarten.
Box med conax är Topcom bäst. Finns även Dreambox & C:o som har inbyggd eller kan bytas CI(onödigt).
Redigerat av toler, 13 January 2008 - 22:56.
Postad 14 January 2008 - 18:22
Min Tele2vision Boxer (Den silvriga) dog av ett åsknedslag... idag fick jag en ny... det står V2.0 på den och jämförde med min gammla och den var inte v2.0...
Så jag kopplar in den och den startar igång bra och söker kanaler sen kommer bilden,
Hur kommer det sig? Plus att den e kallare än vad den andra var (Den andra kändes som en stekpanna
Nån annan som känt nån skillnad?
Postad 14 January 2008 - 20:13
Jag har inte märkt någon större skillnad i bild mellan boxarna. Kanske hade du inte slagit på RGB eller hade en sämre kabel till den gamla boxenJag kanske kommer hamna lite offtopic om vad ni snackar om men...
Min Tele2vision Boxer (Den silvriga) dog av ett åsknedslag... idag fick jag en ny... det står V2.0 på den och jämförde med min gammla och den var inte v2.0...
Så jag kopplar in den och den startar igång bra och söker kanaler sen kommer bilden,BÄTTRE bild än förut
!?!?!?
Hur kommer det sig? Plus att den e kallare än vad den andra var (Den andra kändes som en stekpanna)
Nån annan som känt nån skillnad?
Postad 15 January 2008 - 19:49
Mailsvar 12jan på fråga om när SonyTVna W/X3000 kommer kunna köra Kort/CAM för HDTV:Jag är inte någon stor Fan av att ha en massa lådor och fjärrkontroller för att kolla på tv, en fjärrkontroll räcker,
och är det så att jag för att kunna se HDTV måste ha en extra box trots att tv:n har funktionerna inbyggda så
kommer ni inte att få mig som kund...
ComHem: Det stämmer att man just i dagsläget måste ha en extern HD box för att det ska fungera.
Sony jobbar dock på att lösa detta problem.
För att HD sändningarna ska fungera måste vi skicka pairing för att paira ihop kort och box.
Detta fungerar inte i dagsläget, men enligt Sony ska det komma ut
en uppdatering av mjukvara för att lösa problemet.
När detta sker vet vi inte i dagsläget utan det ligger på deras bord.
SonyTVs: Rent teoretiskt fungerar det i vår TV men som Comhem själv skriver parar de
deras abbonemangskort med deras egna boxar och
kortet kan därför inte användas i annan enhet än den som de säljer med.
Så länge de parar deras kort kan man inte använda kortet i våra TVapparater.
Redigerat av toler, 15 January 2008 - 21:21.
Postad 15 January 2008 - 20:22
Hmm, om du parar ihop kortet med TVn så har du ju ingen möjlighet att spela in på vettigt sätt.Mailsvar 12jan på fråga om när SonyTVna W/X3000 kommer kunna köra Kort/CAM för HDTV:Jag är inte någon stor Fan av att ha en massa lådor och fjärrkontroller för att kolla på tv, en fjärrkontroll räcker,
och är det så att jag för att kunna se HDTV måste ha en extra box trots att tv:n har funktionerna inbyggda så
kommer ni inte att få mig som kund...
ComHem: Det stämmer att man just i dagsläget måste ha en extern HD box för att det ska fungera.
Sony jobbar dock på att lösa detta problem.
För att HD sändningarna ska fungera måste vi skicka pairing för att paira ihop kort och box.
Detta fungerar inte i dagsläget, men enligt Sony ska det komma ut
en uppdatering av mjukvara för att lösa problemet.
När detta sker vet vi inte i dagsläget utan det ligger på deras bord.
SonyTVs: Rent teoretiskt fungerar det i vår TV men som Comhem själv skriver parar de
deras abbonemangskort med deras egna boxar och
kortet kan därför inte användas i annan enhet än den som de säljer med.
Så länge de parar deras kort kan man inte använda kortet i våra TVapparater.
Verkar vettigare med dualtunerboxarna med inbyggd hårddisk.
Redigerat av e3henri, 15 January 2008 - 20:40.
Postad 17 January 2008 - 22:29

HDTV hos Canal Digitals kabelkunder . . PP 14jan
Canal Digital var först i Sverige med lansera hdtv för sina kunder via satellit.
Canal Digital inleder nu sitt arbete att lansera hdtv även för sina kabel-tv kunder.
Först ut blir Norrköping, därefter kommer även bredbandskunder att få tillgång till hdtv.
Canal Digital kommer att påbörja testerna av HDTV-sändningar över bredband i fem stadsnät runt om i Sverige.
Testerna kommer att ske i Sollentuna via Sollentuna Energi, Västerås via Mälarenergi, Stockholm via OpenNet,
Malmö via Öresundskraft samt Linköping via Utsikt Linköping.
Canal Digital räknar med att kunna påbörja en bred lansering under andra och tredje kvartalet 2008.
CD: HDTV är ett av våra absolut viktigaste fokusområden och
vi har lagt ner stora resurser för att få igång HDTV-utvecklingen i Sverige.
Vi räknar med att 2008 kommer att bli det stora genombrottet eftersom både fotbolls-EM och OS sänds i HD.
PP: Canal Digital har sedan tidigare köpt upp rättigheterna till fotbolls-em som avgörs till sommaren
i Schweiz/Österrike och därför vill man nu se till att så många som möjligt får tillgång till att se dessa matcher.
Totalt är det 9 000 kunder i Canal Digitals kabel-tv nät i Norrköping som får tillgång till 8 hdtv-kanaler:
• SVT HD (ComHem) • TV4 HD (CH) • Voom HD (CH) • Discovery HD (CH) • Silver HD • History Channel HD
• Canal Plus Film HD (CH) • Canal Plus Sport HD

Viasats hdtv-satsning igång . . PP 15jan . . (Viasat & Tele2 ägs av MGM)
Viasat satsar på att lansera hdtv i alla nordiska länder. Viasat erbjuder tre hdtv-kanaler.
Förutom National Geographic så erbjuds också Viasat Sport HD och filmkanalen TV 1000 HD.
2,5 år sedan Canal Digital introducerade hdtv via satellit. Nu är det dags för Viasats hd-lansering.
Precis som andra Stenbeck-företag låter Viasat andra dra igång ny teknik för att sedan gå in när marknaden är redo.
TV 1000 HD kommer att sändas i hd-formatet 1080i och erbjuder Dolby Digital 5.1-ljud.
Viasat Sport HD sänds i hd-formatet 720p. • Priset för de 3 (fler på g) hd-kanalerna blir 99 kronor per månad.
• Viasat Sport HD: Ska sända totalt 3 500 timmar högupplöst sport. UEFA Champions League, tyska Bundesliga,
. . danska SAS-ligan, PGA touren i golf, NFL (Amerikansk fotboll) inklusive Super Bowl den 3 februari.
• National Geographic HD: 24 timmar per dygn med djur, vetenskap, vilda växter, biologisk historia.
• TV 1000 HD: 6-10 timmar per dag med högupplöst film...
Övrig tid sänds uppskalad film som blir bättre än vanlig kvalité, men inte lika bra som högupplöst film.
Viasat Plus HD-box tillverkas av Pace och har en hårddisk på 250 GB.
Man kommer att kunna beställa filmer och serier i hd-kvalité via sin digitalbox.
När det gäller Viasats hd-box från Pace som kan man alltså spela in hdtv-program
och hårddisken räcker till 45 timmars hdtv eller om man vill 115 timmar i standardformat.
Du kan spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan kanal. Dessutom spola eller pausa i direktsändningar.
300 000 abonnenter har Telias digital-tv . . PP 16jan
Antalet abonnenter som väljer Telia som kabel-tv leverantör ökar i rekordtakt och
de traditionella kabel-tv operatörerna oroar sig för den snabbt växande konkurrenten.
Fakta Operatörer
ComHem har 1,75 miljoner hushåll anslutna till kabel-tv
nätet och 374 000 abbonenter med digitalbox.
Telia har 300 000 abonnenter som ser tv via telenätet. "Gratis"siffran anges inte.
Tele2 har 125 000 abonnenter som kan se kabel-tv.
Boxer har 709 000 abonnenter som ser på marksänd digital-tv.
CanalD har 587 000 abonnenter som ser tv via satellit.
Viasat har 846 000 abonnenter i Norden som ser tv via satellit. Sverigesiffran uppges inte
Redigerat av toler, 18 January 2008 - 23:59.
Postad 17 January 2008 - 23:21
Alltså när jag kör danskboxen så ser jag endast pågående och kommande program även om jag går in på detaljerna. Detta gäller både viasat och SVT.
Är detta verkligen inte bättre på PVR boxen? Jag vill åtminstone se 2 dagar framåt på de vanligaste kanalerna, gärna en vecka. Annars missar man en stor del av poängen (klicka i EPG för timer inspelning)
Postad 19 January 2008 - 22:57
Kommer Tele2 låsa korten till sina egna boxar även om man bara kommer köra med SDTV? Eller låser de bara abonnenter som kommer ha HDTV?
Vill slänga ut Boxer nu, då Tele2 har ljusår bättre bildkvalitet på sina SDTV-sändningar men jag vill fortfarande köra med HTPC.
Postad 19 January 2008 - 23:03
Vilken box har du da?på min box ser jag flera dagar framåt på dom flesta kanaler...
Jag har inte kläm på om EPG är något som kanalen själv lägger in eller om det är tele2 som sköter det.
Postad 19 January 2008 - 23:11
Den där frågan är ju omöjlig att svara på. Du vill veta hur framtidssäker din HTPC är? Vem vet. Förr eller senare kommer de sluta med SDTV sändningar helt och man måste ha en nyare box med låsning.Okej, jag vet att jag har frågat detta innan. Men jag vill vara på den säkra sidan...
Kommer Tele2 låsa korten till sina egna boxar även om man bara kommer köra med SDTV? Eller låser de bara abonnenter som kommer ha HDTV?
Vill slänga ut Boxer nu, då Tele2 har ljusår bättre bildkvalitet på sina SDTV-sändningar men jag vill fortfarande köra med HTPC.
Det är väl dock ingen större sannolikhet att tele2 skulle byta ut alla boxar som finns ute nu. Nuvarande boxar stödjer ju inte låsning och det är egentligen att ganska litet problem man vill åt (de vill i princip hindra folk från att spela in i HD och kunna rippa det och sprida på nätet - idag är enda sättet att spela in HD att ha en box med inbyggd HD, men den inspelningen får du inte ut på något sätt).
Det finns stor sannolikhet att de kommer begränsa möjligheter till blu-ray recorders och HTPC inspelning då det gäller betalkanaler och framför allt filmer (de kommer troligtvis sändas som copyright så endast en box med Hårddisk kan få spela in dem, HDMI utströmmen kommer inte gå att spela in)
Postad 19 January 2008 - 23:18
jag har en dreambox dm7025 och vet att de funkar på dom mindre modellerna med bortsett från viasat kanalerna då förstås.. men det har nog och göra med att dom säkert tar epgn som viasat sänder ut med...
tog och kollade och senaste för några dar sen hade en polare flera dagars epg med orginalboxen tom...
Den där frågan är ju omöjlig att svara på. Du vill veta hur framtidssäker din HTPC är? Vem vet. Förr eller senare kommer de sluta med SDTV sändningar helt och man måste ha en nyare box med låsning.Okej, jag vet att jag har frågat detta innan. Men jag vill vara på den säkra sidan...
Det är väl dock ingen större sannolikhet att tele2 skulle byta ut alla boxar som finns ute nu. Nuvarande boxar stödjer ju inte låsning och det är egentligen att ganska litet problem man vill åt (de vill i princip hindra folk från att spela in i HD och kunna rippa det och sprida på nätet - idag är enda sättet att spela in HD att ha en box med inbyggd HD, men den inspelningen får du inte ut på något sätt).
Det finns stor sannolikhet att de kommer begränsa möjligheter till blu-ray recorders och HTPC inspelning då det gäller betalkanaler och framför allt filmer (de kommer troligtvis sändas som copyright så endast en box med Hårddisk kan få spela in dem, HDMI utströmmen kommer inte gå att spela in)
om dom ska låsa SD kanalerna så måste dom också byta ut varenda box till nyare och dyrare boxar som klarar pairing och det lär dom inte göra... enbart HD kanalerna kommer låsas...
förr eller senare kommer väl säkert Tele2 gå över till mpeg4 med och då behövs nya boxar så min gissning är att pairingen isf kommer då... dom som skaffar HD kanaler får ju såna boxar med stöd för pairingen direkt och dom kan därför köra med det från start där...
Redigerat av Leatherface, 19 January 2008 - 23:27.
Postad 20 January 2008 - 07:30
Postad 20 January 2008 - 11:11
Och enligt Ljud och Bild så ska terrestrial versionen klara att timeshifta en tredje kanal samtidigt som man spelar in 2 andra, men det går inte på denna cable version, inte min i alla fall!
Postad 20 January 2008 - 13:09
Postad 20 January 2008 - 15:07
tänk på att den 3e kanalen måste ligga på nån av dom 2 muxarna du spelar in på eftersom den bara har 2 tuners...
yes, jag vet, men det går ändå inte
Postad 26 January 2008 - 10:51
Jag hittar inte alla kanaler nämligen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Bredbandsbolagets boxar
8 bilder
20 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna