Tele2Vision, modulation, nätnummer, digitalbox
77 svar till detta ämne
Postad 05 December 2006 - 04:41
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hmm ... Skulle testa en annan box än den som Tele2Vision har/erbjuder i digitaltvhus men den hittar inga kanaler. Det är en ComHem box, Samsung DCB-B260Z.
Det första problemet är kanalsökningen där man skall ange frekvens, symbolhastighet, modulation samt nätnummer.
Tror ni det finns någon möjlighet att få igång den boxen och vad ska man i sådana fall ange för värden för ovanstående inställningar?
Är bara tvungen att testa ...
Postad 05 December 2006 - 06:37
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
ska inte vara nåt problem... infon för det kan du få från tele2visions egen box... men borde de inte finnas en automatisk sökning?
Postad 05 December 2006 - 09:52
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Ja ... Jag kan inte riktigt hitta var någonstans det skulle stå i Tele2Vision boxen (C-901).
Och visst har Samsung lådan en automatisk kanalsökning men den hittar inga kanaler. Vid start och i inställningarna så har den inställningsvalen "Frekvens" (MHz), "Symbolhastighet (kS/s), "Modulation" (QAM) samt "Nätnummer" som förmodligen måste justeras.
Men jag har ingen aning vad de skall stå på. Och det är ett antal frekvenser och kombinationer att testa sig igenom
Postad 05 December 2006 - 11:25
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
det står visst i deras box... men det här är infon iaf och det är samma som comhem kör fast dom använder fler frekvenser:
Symbolrate: 6875
Modulation: 64QAM
Frekvenser: 346-410
Redigerat av Leatherface, 29 January 2007 - 11:28.
Postad 05 December 2006 - 11:41
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Man tackar och bockar för det - satt precis och testade med boxen ...
Och det var "6875" som symbolhastighet gissar jag?
Lägger man sig sedan i mitten på frekvensomfånget (362 MHz) så plockar boxen upp ca 70-75% signal men den hittar inga kanaler.
Vågar jag gissa så är det att nätnummer/nätid är felaktigt och med 2^16 (0-65535) kombinationer har jag att göra en stund ...
Hmm ... ComHem har sina nätnummer/id tillgängliga på supportsidorna. Då borde det inte vara någon hemlighet tycker jag.
Det jag kör med just nu är:
Frekvens: 362 MHz
Symbolhastighet: 6875 kS/s
Modulation: QAM-64
Nätnummer/nätid: (under genomgång ...)
(Intressant test, sedan återstår det bara att få igång Vista med dess mediacenter, kopplat till lcd för tillfället med analogt tv-kort. byter det till dvb-c om detta går att få att fungera)
Redigerat av lmfs, 05 December 2006 - 11:43.
Postad 05 December 2006 - 12:19
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tänkte i alla fall ge det en test så jag ringde precis Tele2Vision kundservice, två samtal till olika personer.
De båda svor dock på att man behöver Tele2Visions box med tillhörande kort för att över huvud taget se någon kanal digitalt. Samtliga kanaler är digitala förutom regionala nyheter då man får byta över analogt och kräver därför deras box+kort. Analoga kanlerna finns parallellt och fungerar utan box/kort.
Sanningen i det? Tja, kortet men boxen? Nja.
Vad gäller inställningar så var det kalla handen hos bägge personerna, inget resultat.
Skickade samtidigt en mycket snällt brev till e-post supporten och bad om uppgifterna, där tar det dock förmodligen ett par dagar innan det blir något svar - om det blir något över huvud taget.
Fortsätter att spontantesta nätverksnummer lite nu och då, ett 10-tal åt gången, så får vi se om det ger något.
Redigerat av lmfs, 05 December 2006 - 12:22.
Postad 05 December 2006 - 14:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
du hittar all info i deras orginalbox som sagt inkl nätid som är 0064h (0100d) .... men tycker ändå det är konstigt att du inte hittar med automatiska sökningen... du kan vara lugn dom har fel du kan använda andra boxar sålänge dom klarar conax (cas5) och svt och tv4 kan du se digitalt utan kort....
Redigerat av Leatherface, 29 January 2007 - 11:30.
Postad 05 December 2006 - 15:24
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Fick precis svar från deras e-post support - jag vet inte om dom sitter och läser dessa forum men ... Svaret var lite annorlunda från vad jag hoppades ...
När jag pratade på telefon med den sista (gjorde ännu ett försök) så var det faktiskt på väg att lösa sig - "du har ingen fax, det var mycket uppgifter detta som jag ska skicka". Dessvärre hade jag ingen fax just då, hemma, så jag bad att få det skickat via e-post om det var möjligt.
Jodå, det skulle gå, det var samma person som jag pratade med på telefon som hade sett mitt tidigare e-post och han förstod problematiken och bad mig skicka över vad jag ville veta så skulle han svara på det.
OK - jag samlade ihop mina frågor och skickade över till dom, med "ATT:" till personen jag hade pratat med på telefon och e-post.
Svaret ... Från helt annan person - med helt annat innehåll. Vad tror dom att dom har för verksamhet? KGB/FSB?
Detta är vad jag fick - efter utlovat svar och direkt förfrågan till annan person än den som svarar detta:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Tack för ditt mail.
Dessvärre är detta ingen information vi ger ut då vi endast har support
på våra egna digitalboxar.
Med vänlig hälsning
T* F*
TELE2VISION
Kundservice
Postad 05 December 2006 - 16:21
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
så är det med alla operatörer... dom har bara support på deras egna godkända boxar... inte så konstigt tycker jag... men det betyder inte att inte andra boxar funkar minst lika bra...
Postad 05 December 2006 - 16:33
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Score!
Nu hoppas jag verkligen att inte Tele2Vison håller till i denna kanal ...
Efter oändligt anta timmar i telefon så fick jag slutligen, och efter på gränsen till otrevlig kund, någon form av respons på mina frågor. Det jag slutligen fick napp på var att "mitt abonnemang är helt obrukligt om jag inte kan ställa in hembion" vilket är helt sant - går inte den att koppla in så har jag ingen som helst användning av Tele2Vison.
Så ... Efter lite överläggande och tydligen svåra val fick jag följande:
Detta är vad som gäller:
Frekvens: 330-410 MHz (362 MHz OK)
Symbolhastighet: 6875 kS/S
Modulation: QAM-64
Nätverksnummer/nätid: 100
Med de inställningarna ska vilken box som helst kunna hitta Canal+ kanaler. Jag hittar inte SVT1/2,TV4 osv. men det får bli en senare fråga. Nu är vi på banan i alla fall.
Att det ska vara så svårt? Med en skaplig box och lite tid kan man söka igenom nätverksnummer, vet man övrigt så är det 64K inställningar att gå igenom.
Plus att ComHem har uppgifterna tillgängliga, för alla, på sin hemsida. Det vore väl flagga om något. Tele2Vision - nja. Undvik om möjligt.
Postad 05 December 2006 - 16:40
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag läste igenom mitt eget svar och det kändes inte riktigt bra.
Vad jag menade var att jag betalar mer än gärna för tjänsten, inga problem - inga piratidéer som helst.
Däremot så ****MÅSTE**** det fungera med mediacenter, hembioanläggning osv.
Där behöver support och annat lära sig en del. Och det här är bara början. Den 30 Januari om allt går bra kommer Vista med inbyygt mediacenter "till massorna".
Dell, HP med flera leverar färdiga datorer med Vista och tv-kort.
Alla kommer att ha en dator som ska köra tv. Svarar man då "Nej, det berättar vi inte ..." så är det väl sådär ca 21 sekunders överlevnad i branschen.
Redigerat av lmfs, 05 December 2006 - 16:43.
Postad 05 December 2006 - 17:07
kingkurt
-
kingkurt
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hej! följer tråden med spänning, då jag själv vill byta box
Postad 05 December 2006 - 20:35
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
bra att du fick till det till slut iaf  fast du hade redan fått infon av mig fast du fick nätid i hexadecimalt format istället... finns inga kanaler just nu på 330 och 338 vad jag vet iaf så det är från 346 du ska söka men det kanske är planerat nåt på dom frekvenserna kan man hoppas  SVT/TV4 ligger på 370mhz
Redigerat av Leatherface, 05 December 2006 - 20:47.
Postad 06 December 2006 - 08:19
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har testat vidare, nu när vi vet nätnummer/nätid
370 MHz stämmer bra. Där finns SVT1, SVT2, TV4, Barn- Kunskapskanalen samt SVT24.
De kanalerna går även utmärkt att ta in helt utan programkort. Så har man en DVB-C box/kort kan man ta in dessa kanaler digitalt utan Tele2Vision abonnemang/programkort. Samtliga kanaler är digitala, det enda är de lokala nyheterna som går analogt annars får man Stockholm på den lokala digitala sändningen. EPG och text funkar fin-fint.
På 362 MHz ligger Canal+ utbudet, kodat naturligtvis.
Ingen FM-radio hittad ännu så länge, jag vet inte riktigt om dom skickar ut det. Det har varit lite olika bud på olika orter om det tydligen.
(Signalstyrkan är "sådär" men tillräcklig. Jag testade att koppla in en antennförstärkare mellan uttag och box för att få upp den men kvalitetsmässigt gör det ingen skillnad så länge boxen har tillräcklig signal, inga pixelfel/störningar som jag sett hittills. Oförstärkt och med rak 3m kabel från uttag till box så är det ca 65%, inte över 70%. Med förstärkning når jag ca 85%.)
Postad 06 December 2006 - 10:45
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Då ska vi se ... Nu har jag sammanställt frekvenslistan som tillsammans med de övriga inställningarna skall ge mottagning i Tele2Vision nätet med godtycklig box eller mottagare. Jag har använt en Samsung DCB-B260Z utan Tele2Vision programkort för att testa detta. Frekvenserna är mellan 306 - 386 MHz i 8 MHz steg med några luckor i serien. Inställningarna tidigare enligt följande: Frekvens: 306-386 MHz (testat område 250-450 MHz) Symbolhastighet: 6875 kS/S Modulation: QAM-64 Nätverksnummer/nätid: 100 ======================================== Frekvens samt kanaler, röda kanaler visar öppna/fria kanaler tillgängliga utan programkort. Radiokanaler i blått. 306 MHz : 6 TV, 0 RadioTV3 Kanal 5 TV6TV4 Plus MTV NRK1 314 MHz : 6 TV, 0 RadioTV8 BBC World CNN DITV TV4 Fakta Showtime 322 MHz : 8 TV, 0 RadioDiscovery Channel Discovery Travel Animal Planet Viasat History Viasat Explorer Disney Channel Jetix Nickelodeon346 MHz : 5 TV, 14 RadioEurosport Eurosport 2 SportExpressen Extreme Sports EPSN Classic Club/Dance Golden Oldies Jazz Classic Disco Soul R&B Super 80's Svenska Favoriter Lugna Favoriter 10 Rix FM Bandit Rock 106,3 DR P1 DR P3 DR Klassisk 354 MHz : 7 TV, 0 RadioTV1000 TV1000 Action TV1000 Nordic TV1000 Family TV1000 Classic TV1000 Plus One Canal+ Sport 1 362 MHz : 5 TV, 0 RadioCanal+ Mix Canal+ Film 1 Canal+ Film 2 Canal+ Film 3 Canal+ Sport 2 370 MHz : 5 TV, 0 RadioSVT1 SVT2 TV4 Barn-/Kunskapskanalen SVT24 378 MHz : 7 TV, 0 RadioANN TV Finland TVE Internacionale TRT International DRI Jamie Jam OBN 386 MHz : 5 TV, 0 RadioViasat Sport 1 Viasat Sport 2 Viasat Sport 3 TV4 Film Private Spice ======================================== Det tror jag ska vara de kanaler som finns tillgängliga. 54 TV kanaler och 14 radiokanaler.
Postad 06 December 2006 - 11:20
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Nöjespaketet (TV3, TV6 osv) ligger på 394mhz
Faktapaketet (TV8, CNN osv) ligger på 402mhz
Dokumentär (Discovery, Animal osv) ligger på 410mhz
Alla kanaler som finns just nu ligger mellan 346-410mhz med 8mhz steg
Redigerat av Leatherface, 29 January 2007 - 11:33.
Postad 06 December 2006 - 11:50
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Det stämmer - min sökning och frekvensinformation är gjord *utan programkort* - om man vill köra en helt egen box och digitalt utan något abonnemang ... Ryck ut kortet och gör en kanalsökning på t ex 306 MHz.
Tyvärr brukar dock boxar inte kunna lagra kanaler på olika frekvenser så ska man ha t ex TV6 (306 MHz) och SVT1/2 (370 MHz) så får man göra en kanalsökning. Den Samsung boxen jag testar med klarar inte av det  Gör man en kanalsökning på en ny frekvens raderar den samtidigt tidigare sparade kanaler. Så den kan jag inte riktigt rekommendera, den kostar ändå några kronor.
Se:
( Om jag nu ändå kommenterar boxen så kan jag väl säga att det är en basbox, inget extravagant. Skapligt snabba kanalbyten, text-tv OK och som helhet en "mormorsbox". Enkel att använda. Blir inte heller speciellt varm. Drar ca 11W i påläge och runt 9W i standby, uppmätta värden vid 225V matning, standby förbrukningen är rätt hög. Ingen fläkt utan tyst. Scart (komposit + RGB) ut och optiskt för ljud. Analog loop för tv. Har inte kopplat in ljud optiskt via förstärkare ännu så det vet jag inte vad den går för. Bildmässigt OK, aningen hög vitbalans - ljus bild. )
Redigerat av lmfs, 06 December 2006 - 12:03.
Postad 06 December 2006 - 16:20
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
aldrig hört talas om en box som inte kan lagra kanaler på flera frekvenser så det måste vara du som gör nåt fel...
Postad 06 December 2006 - 16:30
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Nu glider vi över lite från ämnet men ...
Ja det är märkligt med boxen (Samsung DCB-B260Z), det kan hända att jag inte förstår hur man tänkt sig.
Men om man gör en kanalsökning på t ex frekvensen 370 MHz, sparar kanalerna, verifierar att dom verkligen är sparade osv. Om man sedan går in och gör en ny kanalsökning och byter frekvens till t ex 306 MHz så raderar den samtliga tidigare sparade kanaler.
Märkligt, javisst. Jag har t om ringt Samsung support (Helmut någonting) och han bekräftade efter test och 35 minuter att den gjorde på det viset men kunde inte svara på om det var förväntat beteende eller inte och bad att få ringa upp - vilket han inte gjort naturligtvis.
Men den beter sig faktiskt på det viset. Byter du frekvens så raderar den tidigare inställningar. Det är väl kanske därför som du har andra frekvenser och kanaler när du har programkortet i maskinen? Samtliga "dina" kanaler på en och samma frekvens?
Postad 06 December 2006 - 16:52
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
För att bara sticka in mellan - ComHem har en rätt mycket sundare attityd gentemot sina kunder, inga hemligheter och grundläggande info hur man kommer igång även om man har en "annan" box. ->ComHem -> http://www.comhem.se...m/tv_digitalboxÄven om man inte direkt supportar alla boxar så listar man trots allt de boxar man vet funkar, länkar till supportsidor samt det som Tele2Vision tror är en absolut hemlighet "nätnummer/nätid". En direkt lista över nummer på olika orter samt övriga inställningar man behöver för att ställa in godtycklig box. Så ska det se ut. Fanns det någon som helst möjlighet skulle bara detta berättiga till ett ComHem abb istället för Tele2. Jag kan inte heller rekommendera Tele2 om det finns något annat alternativ, tjurig support är inget som någon tjänar på. Men i all välmening, saker och ting kan bara bli bättre. Bara "vi" berättar vad som är besvärligt
Redigerat av lmfs, 06 December 2006 - 16:55.
Postad 06 December 2006 - 21:57
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
du ska inte göra ny kanalsökning utan manuell sökning på en frekvens.... att dom har om olika digitalboxar på deras sida är för att det är comhem godkända boxar.... tele2vision har bara 1 godkänd box så jag tycker inte det är nåt konstigt alls.... däremot ska dom inte påstå att det inte funkar med andra boxar utan istället säga att det funkar men att dom inte får nån support då det inte är godkänd box... när det gäller nätnummer och annan info så ser du det i deras egen box så det är ingen hemlighet....
Redigerat av Leatherface, 06 December 2006 - 22:43.
Postad 07 December 2006 - 07:53
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jodå ... Jag gör ingen generell sökning ("hitta allt") utan på en specifik frekvens och med specifika inställningar. Problemet är att när den hittar kanalerna på angiven frekvens och ska lagra dom så raderar den samtliga tidigare hittade kanaler, inklusive sparade "favoritkanaler". Helt märkligt.
Men det är inte boxen vi pratade om från början, så vi avbryter box-diskussion och jag ställer frågan i en ny tråd istället. Det intressanta var att få in Tele2Vision kanalerna på godtycklig hårdvara.
Postad 07 December 2006 - 11:22
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
annars kan du skaffa en dreambox istället så kan du göra mycket annat med t.ex spela in på datorns hårddisk eller nätverksdisk....
Postad 07 December 2006 - 12:23
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
He - jag jobbar med sådana saker så min "normala" utrustning är redan datorbaserad. Detta var ett test med en ComHem box, som jag för mitt liv inte kan förstå mig på. Och då blir det lite kli i fingrarna hur man ska få det att fungera
Postad 07 December 2006 - 19:59
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hmm ... Om vi nu skulle fortsätte en liten aning gällande hårdvara och Tele2Vision boxen ...
Så skickar den inte RGB utan kompositsignal även om man väljer RGB i menyn. Ta fram t ex text-tv och titta på bokstäver så ser du ett "pixelkryp", likadant om du har någon meny (volym) framme.
Gör så att du höjer/sänker volymen och titta på kanterna på volymstapeln som visas i bild - ostadiga kanter, eller hur?
Det ska det inte vara om det är en riktig RGB signal. Min LCD-tv flaggar även indata som "komposit" oavsett vad jag väljer i inställningsmenyn.
Till skillnad från den Samsung boxen så är det en milsvid skillnad i kvalité. Den skickar verkligen en RGB signal.
Tråkigt som ***, jag hade inte riktigt reflekterat över det tidigare (tittar inte sådär överdrivet på tv). Men det var verkligen en överraskning.
Även om den nu skulle skicka RGB så missförstår i alla fall min Samsung LCD tv datat och tolkar det som komposit.
Det går inte ens att jämföra på något sätt med den andra boxen, det är inte ens på samma spelplan vad gäller bildkvalité.
(Använder IXOS RGB Scart kablar, funkar bättre än Monster med mina prylar)
Redigerat av lmfs, 07 December 2006 - 20:44.
Postad 07 December 2006 - 20:37
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
har inte deras box inkopplad längre....
Postad 07 December 2006 - 21:12
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hmm ... (det brukar starta mina inlägg ...  )
Nu har jag undersökt lite mer och bildkvalitén från boxen är verkligen dålig. Även om man väljer "RGB" i instllningsmenyn så skickar den en kompositsignal som TVn plockar upp.
Så nu förstår jag att man klagat i andra trådar på bilden, det är inte så konstigt. Får man ut komposit istället för RGB så är det inte så underligt. Det går som sagt inte att jämföra.
TVn autoväljer signal men för just denna box så tar den komposit istället för RGB, även om nu den skulle skicka RGB.
Kopplar jag in den andra boxen så går TVn automatiskt över till RGB - det är egentligen därför som jag upptäckte att det var något konstigt. Genom att bara flytta SCART kontakten mellan boxarna.
Nu vill jag inte att det ska vara någon "ner med Tele2Vision" tråd, absolut inte. Inget som helst negativt gentemot dom. Boxen däremot är inte upp till den kvalité som man skulle kunna förvänta sig. Men det är ju saker som går att ändra på, mjukvaruppgradering?
Ljudmässigt är den strået vassare än Samsung boxen, nu har jag kopplat in dom till 7.1 anläggningen och Tele2Visions box är bättre än Samsungs rätt basic-stöd. Visst, inget superstöd men ändå bättre.
Postad 07 December 2006 - 21:30
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hmmm ....
Tänkte inte på det - jag ska testa med lite olika SCART sladdar så få vi se om det gör någon skillnad. Även om dom 1,000 :- IXOS sladdarna ska vara bra så kan det ju vara så att dom inte funkar tillsammans med just den boxen.
Vi ska se - ska klippa kompositledarna i en lite billigare kabel till att börja med så får vi se om det verkligen går någon RGB signal eller inte.
Postad 07 December 2006 - 22:08
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
( håller på att löda - ett ögonblick eller två ... )
Postad 07 December 2006 - 23:43
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Klippte fel kabel och kopplade därefter - det tog en timme extra att hitta det felet ... Men nu har jag testat en "RGB bara" kabel. Funkar med Samsung boxen, no-go med Tele2Vision lådan.
Tele2Vision boxen skickar en felaktig kompositsignal oavsett vad du gör för inställning i menyn. Även om man väljer "RGB" som ut så skickar den komposit som uppfattas av min TV som enbart komposit utan RGB.
Det gör att du har kass bild även med hyfsade prylar. Kolla på text-tv, där hoppar pixlar omkring när du tittar på enskilda bokstäver.
Ja, du ... Hur ska man ens kunna förklara det för supporten? Jag vet inte var jag ska börja någonstans. Jag vet redan vad det kommer att bli för svar ("vad har du för kvalité på mottagningen").
Det är möjligt att det skiljer sig mellan olika boxar och mjukvaruversioner men den jag har skickar ovillkorligen komposit (CVBS) signal utan RGB.
Postad 07 December 2006 - 23:56
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Altså, är det ett speciellt nät-id till varje hushåll? Jag tänkte låna mamma och pappas extrabox till min lägenhet, är det några problem eller? Är boxarna anpassade för vissa nät, vi bor 5km ifrån varandra. Är inte riktigt med, fick du Samsungboxen att fungera på tele2-visions nät?
Postad 08 December 2006 - 00:26
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Först - Hrm, host, host (harklar sig). Efter oändligt mycket extrajobb så var det det absolut enklaste lösningen på allt. Ja, så simpelt att man blir lite tveksam om man vågar säga något ... Byggt ny kabel, lödde kontaker osv. Bara för att inse att jag satte scart kontakten i "fel" uttag på boxen. Pinsamt värre, men jag utgick naturligtvis från att den vänstra som jag betecknar som nummer 1 skulle vara den som hade RGB stöd. Nope, det är den högra av de två scart anslutningarna som har RGB. Lite märkligt val, men den är väl från Kina, annars så brukar vi ju börja från vänster. Läser man manualen så kanske det står där Sedan hajpojken: Nej, det är inget id för varje hushåll. Bara man vet inställningarna, som vi har skrivit i denna tråd, så ska du kunna använda vilken box som helst. Om Tele2Vision sänder i din lägenhet så ska det funka att låna/köpa en valfri box. ComHem har anpassade "nätid" för ort/postnummer (finns att hämta på deras hemsida) men Tele2Vision använder samma nummer vad vi vet för samtliga abonnenter. Ja, den jag testat med, Samsung DCB-B260Z, fungerar i Tele2Vision nätet. Även utan programkort/abonnemang så får du in dom fria kanalerna (SVT1/SVT2/TV4/Barnkanalen/SVT24). Jag kan titta på de kanalerna - utan programkort. Den klarar även av Tele2Vision programkortet, Conax. Just den är en ComHem box som rent användarmässigt är trevligare än Tele2Vision boxen, däremot så har den lite underliga inställningar som jag inte riktigt vet hur man hanterar. Det är väldigt märkligt men jag hoppas att någon kan förklara hur man lagrar kanaler på olika frekvenser, det misslyckas jag fullständigt med.
Redigerat av lmfs, 08 December 2006 - 00:38.
Postad 10 December 2006 - 11:35
cure33
-
cure33
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag har ända sedan start strulat med RGB-signal på min tele2vision-box men mitt problem är inte exakt som ditt.
På min T2V-box levereras RGB-signal på TV-utgången och komposit på VCR-utgången. Jag har testat och det är skillnad. TV-utgången levererar en klar och fin bild (och text-TV:n ser skarp och fin ut - inga blödande bokstäver där inte) medans VCR-utgången bjussar på raka motsatsen.
Jag har inte kommit på någon bättre lösning än att koppla DVD-recordern direkt till TV-utgången på boxen och tittar sedan på TV genom DVR:en. Vid kontakt med support har jag fått höra att det SKA vara RGB på båda scartarna men eftersom jag har haft så många dueller mot dem orkar jag inte längre kämpa. Jag har givit upp. Sändningskvaliteten är ju ändå inte störningsfri till den utsträckning jag önskar så det är ändå inte värt att tjöta om det. :-(
Märkligt att inte du får RGB på åtminstone TV-utgången, dock...
Postad 16 December 2006 - 00:59
mogatron
-
mogatron
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Detta gäller inte Tele2 men rör istället Canal Digitals KabelTV. Har precis köpt en Samsung 260Z och har försökt få in kanaler med CD nätet. Tack vare hjälpen här fick jag lite hopp, men nätnummer får jag inte till. Enligt CD är det QO140 och i CDs antika hyrbox så finns nummer 10 förinställt. Men vet inte om det stämmer för när jag gör sökningar med den boxen manuellt får jag inte in kanaler. Vad är PID (värde inställt på 193) som också finns som inställning? Samtidigt visar båda boxarna en obefintlig signalstyrka, samtidigt får jag in analoga kanaler + digatala fast utan ljud med CDs hyrbox. Därav ska jag få en ny hyrbox och prova med den. Skaffa Samsung för att den är smidigare och har digitalt ljud ut. Samtigt kunde jag nu försöka njuta lite digitv. Men icke...
Är QO 140 en kodad nätid som måste översättas till något mellan 0-65535? Frågade CD kundtjänst men han verkade inte vara inne på vad jag menade... Jag borde få in analoga utbudet och fria digikanaler med Samsungboxen om nu signalen är av tillräcklig kvalite och styrka. Kanske den boxen är låst till bara ComHems utbud som jag intekan få in i detta hus. Det skulle vara botten om så vore...
Postad 16 December 2006 - 01:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
du kan inte få in några analoga kanaler på boxen.... nog ska du kunna få in dom digitala på den där om du bara har rätt uppgifter... alla uppgifter borde du hitta i hyrboxen....
Redigerat av Leatherface, 16 December 2006 - 01:46.
Postad 18 December 2006 - 16:33
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Om vi efter två veckors testande skulle kunna komma till en slutsats rörande Tele2Vision och andra DVB-C boxar så kan vi väl säga att det fungerar - vilket vi redan visste men bara för sammanfattningens skull  Däremot, det som jag har haft problem med är att det varit omöjligt att lagra kanaler från olika frekvenser när jag använt det nätnummer som Tele2Vision uppger att de använder generellt. Med just den ComHem boxen vi pratat om (Samsung DCB-B260Z) så går det inte att lagra kanaler på olika frekvenser om man använder det av Tele2Vision uppgedda nätnumret. Men ... Efter lite ytterligare efterforskningar så går det faktiskt att lagra samtliga kanaler från 306-386 KHz, med kort och kodade (Conax) kanaler om man så önskar med den boxen, vilken jag tycker är en trevligare box än den som Tele2Vision erbjuder. Visst, en riktig basic-box men det är Tele2Visions box också. Det som jag körde fast på lite tidigare var nätnummer/nätverksid/PID och att jag fick uppgifterna dels från andra samt även Tele2Vision efter många om och men. Men ... Det är inte det nätnummer man skall använda för den boxen utan 2^16-1. Om man går från fabriksinställningar kommer boxen inte att hitta några kanaler med detta nätnummer. Men om om du går in manuellt i inställningarna och anger tidigare uppgifter samt detta nätnummer kommer boxen att hitta kanalerna. Plus att den även lagrar dessa på olika frekvenser. Problemet tidigare var just att när du hittade nya kanaler raderade den även samtidigt tidigare sparade kanaler. Man måste använda detta nätnummer för att kunna lagra kanaler från olika frekvenser på denna box. Om man använder detta nätnummer fungera boxen fullt ut, även tillsammans med Tele2Visions kort. Vill man ha digitalt utan kort så går det utmärkt, du får då de fria kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, Barn-/Kunskapskanalen, SVT24, TV6 och Aftonbladet TV7) digitalt. Förutom de lokala nyhetssändningarna utanför Stockholm. Så digitalt i Tele2Vision "hus" utan abonnemang och annan box, i detta fall en Samsung DCB-B260Z, är helt genomförbart. All funktionalitet. (Ja, den har pass-through för RGB från t ex DVD samt optiskt anslutning) [ Glömde ] Det som är negativt är väl att text-tv är sämre än vad Tele2Vision boxen erbjuder, färre antal sidor som sparas och lite långsammare. Mycket positivt är dock kanalbytartiden som är otroligt seg på T2V boxen men ställbar (!) på Samsung [ /Glömde ]
Redigerat av lmfs, 18 December 2006 - 16:38.
Postad 18 December 2006 - 16:43
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
haha vilken skitbox det verkar vara...
Postad 18 December 2006 - 16:58
lmfs
-
lmfs
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tja, skit och skit ... Jag skulle väl också beteckna det som en basic box - på samma nivå som Tele2Vision boxen.
Men för en tusenlapp så blir det inte mycket mer än så. För de som skulle vara nöjda med Tele2Vision boxen är den OK och till och med kanske ett bättre alternativ (T2V boxen får mig att känna Luxor 1984). Liten, enkel, tyst, snabba kanalbyten (om man ändrar inställningar).
För de som vill ha digitalt i Tele2Vision hus men inget mer (utan att betala månadskostnad för box) så är det ett enkelt alternativ. Det funkar.
Intressant experiment dock. Nu efter detta kan det börja bli intressant att starta installationsprojektet med övriga delar som är oändligt mycket besvärligare, kort till HTPC/Vista dator, kablage, ja du vet ...
Postad 25 December 2006 - 20:30
klebom
-
klebom
-
Rookie
-
9 inlägg
Tele2Vision boxen skickar en felaktig kompositsignal oavsett vad du gör för inställning i menyn. Även om man väljer "RGB" som ut så skickar den komposit som uppfattas av min TV som enbart komposit utan RGB.
<{POST_SNAPBACK}>
Är du helt säker att du kopplar på rätt utgång (SCART) på boxen? Den ena är endast CVBS och den andra är både och... Själv har jag tydligt märkbar skillnad mellan RGB och CVBS läge. Ett faktum som jag också visat flera i min vänkrets med deras box efter att korrigerat deras "fina" kopplingar till RGB-kompatibla sådana...
Postad 28 July 2007 - 08:39
Unregisteredb1ead23a
-
Unregisteredb1ead23a
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tja!
Jag sitter med en FloppyDVB-C och får inte in "dokumentär" paketet av någon anledning... vid en scan hittar kortet kanalerna men när jag ska titta på en så blir det bara en svart bild!
Alla andra kanaler jag förväntar mig få in går det bra med förutom just de 5 kanalerna som ingår i "dokumentär" paketet... (Discovery, Discovery Travel & Living, Animal Planet, Viasat History och Viasat Explorer)
Jag har testat om det är så att dessa kanaler fortfarande är analoga men då är inte fallet så jag vet inte vad eller hur jag ska bära mig åt för att få dessa att funka, kanske är det någon som har varit med om samma problem tidigare?! *hoppas*
Postad 28 July 2007 - 14:49
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
har du conax cam och kort kopplat till datorn då? annars kommer du bara få in fria kanaler... med viss mjukvara kan du även använda en vanlig kortläsare med en softcam på samma sätt som dreambox....
Redigerat av Leatherface, 28 July 2007 - 15:18.
Postad 30 July 2007 - 14:44
Unregisteredb1ead23a
-
Unregisteredb1ead23a
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag abonerar på nöjespaketet och dokumentär paketet... alla kanaler från nöjespaketet går bra att få in (mao har jag en conax cam som jag använder)
Men av någon anledning så får jag inte in dokumentär paketet...
Nöje:
1. TV 3
2. Kanal 5
3. TV8
4. MTV
5. TV4 Plus
6. Viasat Nature/Crime
Dokumentär:
1. Viasat History
2. Viasat Explorer
3. Discovery Channel
4. Discovery Travel & Living
5. Animal Planet
Postad 30 July 2007 - 15:17
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
nöjespaketet sänder okodat just nu därför får du antagligen in dom... men om du har en conax cam borde du få in alla kanaler du har förutsatt att du configat allt rätt....
Redigerat av Leatherface, 30 July 2007 - 15:19.
Postad 31 July 2007 - 06:46
Unregisteredb1ead23a
-
Unregisteredb1ead23a
-
Amatör
-
-
69 inlägg
 kan det vara så illa att jag inte har fått till det med CAM'en alt några inställningar... Ska försöka ta reda på hur vidare jag får in nöjespaketet om jag tar ut kortet/camen och om det är som du säger så får jag helt enkelt göra allt från början!
Undrar vad det i så fall skulle kunna vara göra så att det inte fungerar... DVB kortet i sig tycks ju fungera då den faktist hittar alla kanaler. Undrar om det kan vara CAMen som är trasig eller finns det kanske några inställningar att göra som jag helt enkelt har missat!?
Postad 31 July 2007 - 11:24
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
det är väl inte gammal mjukvara i camen så att den kanske inte klarar cas5 som dom kör med?
Postad 31 July 2007 - 12:39
Unregisteredb1ead23a
-
Unregisteredb1ead23a
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Oki nu börjar vi komma in på okänd mark för mig! Ska se om jag kan komma på hur man kollar upp det i kväll...
tacksam för all hjälp!
Postad 31 July 2007 - 21:15
Unregisteredb1ead23a
-
Unregisteredb1ead23a
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har nu tittat lite på min cam och det står cas5 på den vet inte om det säkert betyder att den klarar det (vad det nu är överhuvudtaget) men jag antar det!
Om det inte är det vad skulle det då kunna vara som spökar?
Postad 31 July 2007 - 21:55
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
ok låter som nå inställningar då kanske kortet inte har blivit uppdaterat kanske? testa stoppa in i orginakboxen ett tag på kodad kanal och sen flytta tillbaka kortet i camen
Postad 03 March 2008 - 19:09
Unregisteredb2b858c8
-
Unregisteredb2b858c8
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har nu köpt mig en Samsung DCB-B270Z men har samma problem som trådskaparen. Jag kan inte spara alla fria kanaler utan endast 1,2,4,24 (370MHz) och barn eller 6:an (306MHz).
Väljer jag nätid 100 står det TELE2 och den hittar då ovanstående kanaler. Men väljer jag 65535 som nätid hittar jag inga kanaler alls. Hittar endast kanalsökning under Meny - Kanal, hittar ingen manuell inställning. Sen kan man bara välja startfrekvens.
Kan du berätta lite mer ingående hur du löste problemet lmfs?
Var ligger Star och Aftonbladet/TV7?
Redigerat av Unregisteredb2b858c8, 03 March 2008 - 19:11.
Postad 03 March 2008 - 19:55
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
...
Redigerat av Leatherface, 03 March 2008 - 20:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|