Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 mars 2007 - 22:14

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Jag har pratat med Supporten på Comhem och som tidigare nämnt så måste vi med de äldre boxarna skicka in den till Comhem så att de får uppdatera mjukvaran, frågan är om vi med de äldre boxarna alltid ska skicka in den till Comhem när det blir en uppdatering ???

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det skall bara behövas denna gång.

Postad 14 mars 2007 - 22:21

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Tack för info, vet du om man måste ta kontakt med comhem för att få fraktsedeln?

<{POST_SNAPBACK}>

Dom visste vilka som hade de felaktiga boxarna sa han så får man inget på fredag får man väl skälla.

<{POST_SNAPBACK}>

För att minimera tiden som kunderna skall behöva vara utan boxen så sprider Com Hem utskicken på några dagar. Flera kommer därför att få brev först nästa vecka. Den som har en box med problem att ladda nya mjukvaran och är het på gröten kan ringa Com Hems kundservice och be om att få göra ett garantibyte (du får då en postfraktsedel utskickad manuellt av kundservice).

Postad 15 mars 2007 - 01:07

ianto
  • ianto
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag köpte min box på Expert och har också problem med uppgraderingen. Kan jag också få hjälp av comhem fast jag köpt boxen på Expert?

Postad 15 mars 2007 - 09:08

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Igår kväll när man satte på boxen stod det "Ingen bild inget ljud". Löste sig genom att stänga av och på boxen. Tycker att bilden nu blev lika bra som innan uppgraderingen. Vet inte om Comhem gjort en ny uppdatering under gårdagen eller vad det är som gör att det blir så här. Riktigt skumt!

Postad 15 mars 2007 - 10:25

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Igår kväll när man satte på boxen stod det "Ingen bild inget ljud". Löste sig genom att stänga av och på boxen. Tycker att bilden nu blev lika bra som innan uppgraderingen. Vet inte om Comhem gjort en ny uppdatering under gårdagen eller vad det är som gör att det blir så här. Riktigt skumt!

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen sådan "ny uppdatering" här hemma. SVT1 ser fortfarande ut som en stenhårt komprimerad JPEG-bild. Kort och gott, jag uppfattar fortfarande bilden som sämre än innan programversion 23. (Antar att ni alla som kunnat upgradera har version 23.)

Postad 15 mars 2007 - 11:49

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Jag köpte min box på Expert och har också problem med uppgraderingen. Kan jag också få hjälp av comhem fast jag köpt boxen på Expert?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kontakta Com Hems Kundservice.

Postad 15 mars 2007 - 11:55

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för programvaruversion?

Postad 15 mars 2007 - 19:47

scooby_doo
  • scooby_doo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hej,
Nu har jag väntat länge på köpa en kabel box, helst pvr. följt denna tråd länge, och väntat på nya mjukvaran för se först hur mkt den fixar av tidigare rapporterade problem.

Skulle uppskatta om ngn som har erfarenheter av andra boxar med kan göra en objektiv bedömmning om detta är ett bra köp eller ej och rekommenderar ngt annat istället?

Har LCD 42'' tv, och min användning kommer vara ganska 'basic', och har prioritet på:
* bildkvalitet
* enkel att använda
* möjlighet att spela in
* så lite krångel (tex. hängningar som kräver omstart) som möjligt vid 'normalt' användande

Är detta det givna valet eller ngn annan box som rekommenderas istället, tex. Humax 2000?

~Henrik

Postad 15 mars 2007 - 20:36

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Det enda som gör att jag inte rekommenderar boxen är för att det verkar som om du måste ha en DVD-inspelare jämte om du vill spara det du spelar in. Hur viktigt det är för dig får du avgöra själv.

Postad 15 mars 2007 - 21:01

scooby_doo
  • scooby_doo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
ok tackar.
det med kunna föra över till dvd är inte så intressant då jag inte är ngn stor 'sammlare', om det är ngt som jag verkligen vill ha så köper jag det.

någon mer med kommentarer, det som jag är oroad av mest är att bildkvaliten skulle vara dålig nu efter uppgraderingen, som ngn skrev i klass med analog signal. stämmer det verkligen?
en av anledningarna till jag ska skaffa box för få digital signal och bätte bild, har analog nu via comhem.
~Henrik

Det enda som gör att jag inte rekommenderar boxen är för att det verkar som om du måste ha en DVD-inspelare jämte om du vill spara det du spelar in. Hur viktigt det är för dig får du avgöra själv.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 15 mars 2007 - 22:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Bildfvaliteten från boxen (via RGB) är ju definitivt bättre än en analog signal, men den skiljer ju sig också betydligt mellan olika kanaler. Jag har dock tittat lite på en testbildsinspelning jag har gjort från SVT2 och den ser efter uppdateringen fortfarande oklanderlig ut.

Ju mer jag tittar, desto mindre skillnad mot förut tycker jag det verkar vara trots allt. Dock kan skillnader i filtrering som de kan ha gjort fått boxen att bli mer avslöjande när bilden är hårt komprimerad, i synnerhet om man har en platt TV.

Postad 15 mars 2007 - 23:04

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

det där med bildkvaliteten har ändrats till det sämre, gäller det alla? eller beroende på vad man har för typ av tv och hur bra den är med hantera signalen från boxen?

~Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ingen som helst skillnad i bilden efter uppdateringen.
Kör med en gammal tjockis Sony 28 100 hz.

För att lämna det åt sidan. Vad tycker ni för övrigt om uppdateringen?
Löste den era problem med osynk och allt annat?
Känns som många bara fokuserar på det negativa.

Själv är jag supernöjd nu, dom problem jag upplevde försvann iom uppdateringen.

Redigerat av Gandolf, 15 mars 2007 - 23:06.

Postad 16 mars 2007 - 07:06

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
Hej

Efter uppdateringen så har alla mina kanaler försvunnit och jag får inte in några nya.

:)

Det är väl bara att ringa kundservice....

:blink:

Postad 16 mars 2007 - 09:19

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har du för programvaruversion?

<{POST_SNAPBACK}>

Kollade igår, chip 10, programversion 23 om jag inte missat minnet helt.

Postad 16 mars 2007 - 09:20

Racergenius
  • Racergenius
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick min uppgradering i morse och han bara kolla några minuter, men ljudet verkade fungera, menyerna gick fortare och på inspelat material så går det bra att spola nu utan att den låser sig i några sekunder innan nått händer. Sen noterade jag även att textningen som tidigare inte var i sync på inspelat material nu fungerar, även på gamla inspelningar. Yippie!!

Däremot så saknar jag en funktion på denna box som jag funderar på om det beror på SBS eller att boxen inte har funktionen. Jag skulle vilja se vad som går på andra kanaler utan att byta kanal. På de tidigare boxar jag har haft har man kunnat tagit upp inforutan och sedan kunnat bläddra vidare bland de andra kanalerna, det funkar inte på den här. Går man in i guiden så byter den ju till den kanalen man väljer att se programtablån för. Jag vill kunna kolla på femman och se vad som går på svt1 tex utan att byta till ettan eller köra bild i bild. Går inte det eller är det jag som är kass?

Angående ljudnivån på fläkten i boxen så fattade jag inte vad ni pratade om tidigare. Min box lät inte speciellt mycket. Jag kunde verkligen inte höra den när jag kollade på TV (även vid låg volym), men nu efter att ha bytt TV-bänk så förstår jag. Boxen stod öppet på båda bänkarna men på den nya låter den mycket mer...

Postad 16 mars 2007 - 10:37

KingT
  • KingT
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

har precis försökt uppgradera min box, men får felmeddelandet "Flash erasing problem. Call your service." någon mer som fått det?
har iofs redan felanmält min box till Samsung pga att den inte får nån signal på en av frekvenserna (detta efter att Com Hem hänvisade mig dit innan dom ville skicka ut en tekniker). skulle inte förvåna mig om det är mer fel på boxen :/
hoppas det blir bättre när jag väl får en ny från Samsung.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma problem här. Chipminneversion 10.

<{POST_SNAPBACK}>

jag har också Chipminneversion 10... funkar det inte att uppgradera om man har den? :S
får hoppas att den nya boxen Samsung skickar har nyare version isf.

<{POST_SNAPBACK}>

Min box har också Chipmennesver. 10, och här funkade uppgraderingen perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det är samma sak här, chippminne 10. version 23. Inga problem med uppdateringen!

Det var mycket inställningar som ändrades i samband med uppgraderingen! Samt att det finns betydligt fler inställningar att pilla med nu om man vill. Går man igenom alla menyer (och undermenyer) så hittar man lite smått och gott!

I det stora hela är jag ännu så länge nöjd med uppdateringen! Men det finns mycket som ska kontrolleras under flera dagar innan man törs vara säker! Mycket ändringar vad det gäller ljud & bild.
Det enda negativa jag hittade direkt var att alla mina inlagda (kommande) inspelningar raderades i samband med uppgraderingen! :lol: Tyvärr såg jag inte det direkt utan missade nu de programmen! Sedan är det bedrövligt att man inte tillhandahåller den elektroniska TV guiden för mer än ca två, tre dagar framåt!

Postad 16 mars 2007 - 10:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Sorry Gandolf, bilden än en gång. :lol: Det tycks ju vara lite oklart om bildkvaliteten förändrats. Somliga tycker att den blivit bättre andra att den blivit sämre. Zacabeb påpekar att testbilden inte visar någon förändring. Kanske inbillar vi oss allihop? Eller också passar de nya inställningarna på boxen vissa TV:s bättre än andra. Zacabeb skriver också att bildkvaliteten varierar med kanaler. Just detta ser jag också, kvaliteten varierar beroende på kanal. Och dessutom beroende på vad som sänds. Soffprogram och nyheter har sämre bildkvalitet än TV-serier och filmer. Är det mycket skarpt ljus i bilden tycks kvaliteten bli sämre än om det är lite mer softat ljus.

I övrigt har jag än så länge endast positiva erfarenheter av uppgraderingen. Harlin, finns det någon lista, på t.ex. Comhems hemsida, som visar vad uppgraderingen är tänkt att avhjälpa och förändra?

Till sist, ljudnivån än en gång.

Angående ljudnivån på fläkten i boxen så fattade jag inte vad ni pratade om tidigare. Min box lät inte speciellt mycket. Jag kunde verkligen inte höra den när jag kollade på TV (även vid låg volym), men nu efter att ha bytt TV-bänk så förstår jag. Boxen stod öppet på båda bänkarna men på den nya låter den mycket mer...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror stenhårt på detta med placering, typ av TV-bänk och mängden ljuddämpande material under boxen. Visst kan det vara så att tidiga och senare boxar har olika ljudnivå, även med exakt samma placering och ljuddämpning. Men fler inlägg på denna tråd visar, tycker jag, att det går att påverka ljudnivån ganska mycket (placering + ljuddämpning).

Postad 16 mars 2007 - 10:42

Idealman
  • Idealman
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej Min Box uppgraderade sig själv häromdagen och jag måste till min stora glädje säga att ALLT FUNKAR PERFEKT!!! :blink:
Jag kollade precias på senaste avsnittet av Heroes som CANAL + sänder och textsyncen var helt PERFEKT. Skönt som f-n, nu kan man ju börja kolla på mer film igen :huh:
Det var ju i princip omöjligt förut, visst kan man se utan text, men det är väl inte det man betalt för...
Jag tycker faktiskt att vi alla som har haft dessa problem med boxen skulle få någon slags kompensation, exv korta bindningstiden till typ max 12 månader (jag har 24 mån). :lol:

Så tycker jag det också är så himla najs att sökningstiden som uppstod när man öppnade biblioteket, alltså den tid det tog innan listan på inspelade program kom upp, den är helt borta nu - skitbra!! <_<

Det enda - i mitt tycke - som saknas innan boxen blir "perfekt"; är en bättre hårddiskhantering.
Det skulle vara bra om man även kunde DEFRAGMENTERA hårdisken!
Som det är nu så blir ju vissa inspelningar "hackiga", eftersom man spelar in och raderar, spelar in o raderar hela tiden, det är IDIOTISKT att man måste formatera - och helt radera Hårdisken för att fixa detta problem, speciellt som det inte finns någon som helst möjlighet att flytta program man vill spara till en extern dator eller hd.

Som tur är har jag en HTPC med analogt tvkort som man kan ta in signal från boxen via sladd - men det blir ju bara en nödlösning.... Jag säger bara det: så fort det kommer ett bra DVB-c kort med dubbla tuners så åker det in och boxen ut.

:lol:

Postad 16 mars 2007 - 14:16

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Ni som har gamla boxen som inte kan uppdateras slå en pling till kundservice, så ni får er fraktsedel. Comhem gör visst ett garantibyte eller moddar boxen. Killen i luren lät lite osäker, saken är den i alla fall att de hade inte skickat ut en fraktsedel till mig om jag inte hade ringt.

Postad 16 mars 2007 - 14:26

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Ni som har gamla boxen som inte kan uppdateras slå en pling till kundservice, så ni får er fraktsedel. Comhem gör visst ett garantibyte eller moddar boxen. Killen i luren lät lite osäker, saken är den i alla fall att de hade inte skickat ut en fraktsedel till mig om jag inte hade ringt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset, ringde precis och det du skriver stämmer med det han sa till mig oxå !!

Postad 16 mars 2007 - 23:13

scooby_doo
  • scooby_doo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
blev generellt ganska 'tyst' i tråden mot tidigare innan nya mjukavaran, innebär de flesta är nöjda och sitter framför tv'n njuter nu istället, eller?

personligen mest intresserad av de fel som tidigare rpporterats fortfarnade finns då jag ej köpt ännu, - men funderar på att beställa nu i helgen.

Ngn som vet om det finns bättre/billigare alternativ än köpa via Comhem då boxen kostar:
4000 - 0 mån bindninstid
3000 - 12 mån bindninstid
2000 - 24 mån bindninstid

~Henrik

Redigerat av scooby_doo, 16 mars 2007 - 23:35.

Postad 16 mars 2007 - 23:39

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

blev generellt ganska 'tyst' i tråden mot tidigare innan nya mjukavaran, innebär de flesta är nöjda och sitter framför tv'n njuter nu istället.

personligen mest intresserad av de fel som fotfarnade finns då jag ej köpt ännu, men funderar på att beställa nu i helgen.

Ngn som vet om det finns bättre/billigare alternativ än köpa via Comhem då boxen kostar:
4000 - 0 mån bindninstid
3000 - 12 mån bindninstid
2000 - 24 mån bindninstid

~Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Är du fd UPC-kund, så tror jag att du fortfarande kan få boxen för ursprungspriset 1995:- med 12 månaders bindningstid... :lol:

Postad 17 mars 2007 - 08:15

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

blev generellt ganska 'tyst' i tråden mot tidigare innan nya mjukavaran, innebär de flesta är nöjda och sitter framför tv'n njuter nu istället, eller?

personligen mest intresserad av de fel som tidigare rpporterats fortfarnade finns då jag ej köpt ännu, - men funderar på att beställa nu i helgen.

~Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

De flesta sitter nog nyfiket och tittar efter vad den nya mjukvaran åstadkommit. Kanske är det också så att "hälsan tiger still". Ett par mer negativa iakttagelser från min sida följer här nedan.

Det första är ju detta med bilden, som många redan skrivit om. Igår kväll hade jag lite mer tid att sitta och glo på TV:n. Bilden har definitivt förändrats (eller också har jag lätt för att inbilla mig). Det tycks vara en smaksak om bildförändringen är till det sämre eller bättre. Personligen tycket jag att det är till det sämre. När jag körde 5.1-ljud igår kväll började jag också tycka att ljudet blivit lite burkigare (men är fortfarande väldigt bra). Kanske ren och skär inbillning. Vet inte. :D

Det andra jag noterat är att den lilla halvcirkeln uppe i högra hörnet som visar att man spelar in fortfarande dyker upp varje gång man byter kanal. Eller snarare, vid några kanalbyten försvann den och vid några dök den upp och fick tas bort med "Exit".

Men på det stora hela är min erfarenhet av denna box mycket positiva. Skulle jag ha haft den box vi har till låns och ställts inför frågan om jag skulle köpa en egen eller inte - då skulle jag inte tveka en sekund. :lol:

Postad 17 mars 2007 - 08:53

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Min uppfattning ang. bildkvalite´n är att den är oförändrad, jag har en 42" plasma och projektor anslutna via komponent, använder scart till component omvandlare. Har även sovrums-TV:n ansluten med komposit-signal med mycket bra resultat.

Jag är nöjd med vad uppdateringen har åstadkommit, några önskemål om funktioner har jag väl men i det stora hela nöjd.

Ang. ljudproblematiken så kan jag bara hålla med flertalet som är inne på att placering och dämpmaterial spelar stor roll.
Jag tror inte så mycket på att byta fläktar och så, vilket även framkommit från er som provat.

/Anders

Postad 17 mars 2007 - 09:33

Unregistered1fb8f78e
  • Unregistered1fb8f78e
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Till min glädje märker jag att problemet med dålig
text/ljud synkning på t.ex Canal +
låg i uppspelningen.
Så nu funkar alla mina gamla Canal + inspelningar
Kanon.
:D

Postad 17 mars 2007 - 11:41

Uffe S
  • Uffe S
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har sedan Comhem började sända Kanal 5 digitalt ofta haft problem med bildstörningar (hackningar och frysningar) på denna kanal. :D
Vid de tillfällen bilden är dålig ligger signalkvaliteten oftast under 80 medan kanaler med "bra bild" ligger på ca 83-89. (Det verkar som om den magiska gränsen för acceptabel bild hos mig ligger på ca 80).

Under signal-info menyn finns efter uppdateringen information om något som kallas "BER [E-6]". (Kanske fanns det redan innan men i så fall har jag missat det).
Jag har upptäckt att värdet där på något vis verkar stå i relation till signalkvaliteten. På de kanaler där jag har bra bild är värdet nära 0 medan på kanaler med dålig bildkvalitet kan värden upp till 1500 visas.
Antar att vad som visas här är ett värde på någon form av förlust i bildsignalen eller vad boxen inte kan avkoda korrekt.

Är det någon som exakt vet vad informationen BER [E-6] innebär?

Är det någon annan som också har dålig bild på just Kanal 5?

M.v.h/Uffe

Postad 17 mars 2007 - 13:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Har sedan Comhem började sända Kanal 5 digitalt ofta haft problem med bildstörningar (hackningar och frysningar) på denna kanal.  :D
Vid de tillfällen bilden är dålig ligger signalkvaliteten oftast under 80 medan kanaler med "bra bild" ligger på ca 83-89. (Det verkar som om den magiska gränsen för acceptabel bild hos mig ligger på ca 80).

Under signal-info menyn finns efter uppdateringen information om något som kallas "BER [E-6]". (Kanske fanns det redan innan men i så fall har jag missat det).
Jag har upptäckt att värdet där på något vis verkar stå i relation till signalkvaliteten. På de kanaler där jag har bra bild är värdet nära 0 medan på kanaler med dålig bildkvalitet kan värden upp till 1500 visas.
Antar att vad som visas här är ett värde på någon form av förlust i bildsignalen eller vad boxen inte kan avkoda korrekt.

M.v.h/Uffe

<{POST_SNAPBACK}>

BER = Bit Error Rate. Det har de ju lagt till för att bevisa om mottagningen inte fungerar som den ska, så får du stora värden där är ju något definitivt fel!

Postad 17 mars 2007 - 14:43

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Självklart visar det sig att jag också har "flash erasing error" så jag måste väl kontakta comhem och skicka in boxen... Detta lär jag knappast göra innan hockeyslutspelet är färdigspelat för Linköpings del... och det dröjer hoppas jag ;-).

Hur som helst en fråga. Jag använder USB-ingången mycket för att spela mp3 från min samling på min USB-disk vilket jag tycker är en av de bättre funktionerna på denna box. Hur är det med svenska tecken på usb-diskar nu efter uppdateringen? Innan uppdateringen hade ju USB-förbindelsen stora problem att lista mappar som innehåller fil-namn med å, ä och ö m fl. Nån som kollat detta?

Och: Fortfarande ingen varning innan man råkar stoppa timeshift och tappar hela inspelningen?

Redigerat av briskeby, 17 mars 2007 - 14:43.

Postad 17 mars 2007 - 19:25

Uffe S
  • Uffe S
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Har sedan Comhem började sända Kanal 5 digitalt ofta haft problem med bildstörningar (hackningar och frysningar) på denna kanal.  :D

M.v.h/Uffe

<{POST_SNAPBACK}>

BER = Bit Error Rate. Det har de ju lagt till för att bevisa om mottagningen inte fungerar som den ska, så får du stora värden där är ju något definitivt fel!

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det vara problem med min antennkabel, T-koppling etc, eller kan felet ligga hos Comhem?
Verkar konstigt om antennkabeln bara skulle påverka tre kanaler. (Nämnde inte att jag har än värre problem med TCM och ppv-kanalen. Eftersom jag inte tittar på dessa så stör det mig inte).

Postad 19 mars 2007 - 10:21

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som hunnit testa om extern USB-disk funkar bättre med svenska tecken i filnamn???

Postad 19 mars 2007 - 10:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Är det verkligen ingen som hunnit testa om extern USB-disk funkar bättre med svenska tecken i filnamn???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde ett snabbtest nu (med åäöéü), och boxen verkar klara svenska tecken som den ska.

Postad 19 mars 2007 - 10:34

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde ett snabbtest nu (med åäöéü), och boxen verkar klara svenska tecken som den ska.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter lovande. Problemet tidigare var ju att den ibland, till synes slumpmässigt, klarade å, ä och ö men oftast inte...

Redigerat av briskeby, 19 mars 2007 - 10:44.

Postad 19 mars 2007 - 11:30

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Nu när åäö kom på tal kom jag på att jag glömde posta en lista över fixarna i uppdateringen, som jag fick från Com Hem förra veckan när jag frågade om den.

Här är listan, jag har redigerat punkterna för att den ska vara så kortfattad som möjligt:

Buggfixar

* Knastrande ljud i början av time shift är åtgärdat
* Textning på inspelat material ska nu fungera korrekt
* Svenska tecken accepteras på USB-enheter
* Textning på fel språk ska inte längre hända (Animal Planet, Disney Channel)
* Boxen ska inte längre hänga sig om programinformation saknas
* Ljudnivån behåller inställd nivå korrekt vid start
* Ljudspår på fel språk ska inte längre hända (EuroNews)
* Det går nu att byta kanal via EPG:n även när inspelning pågår
* Textningen ska inte längre visa felaktiga tecken
* Innehållet på hårddisken ska inte längre bli korrupt när den är full
* Otillgängliga kanaler låser inte längre bläddringen i bild-i-bild-fönstret

Förändringar och förbättringar (de flesta har vi redan diskuterat i tråden)

* Förbättrad synkronisering för Dolby Digital (vissa mindre problem kan tydligen kvarstå)
* Textning går att stänga av i textningsmenyn
* Text-TV-signal till TV:n (VBI teletext) är alltid aktivt
* Bredbildshanteringen använder nu WSS-signaler för att ändra bildformat direkt på TV:n
* Biblioteket visar nu tid i 24-timmars och inte 12-timmarsformat
* Bild-i-bild-funktionen kommer ihåg senast valda kanal
* EPG:n har getts tidslinje, justerbar tidsskala, och möjligheten att ändra kanal med sifferknapparna

Vad gäller bredbildshanteringen så vill Com Hem tydligen att om det rapporteras att den inte fungerar som den ska, så ska de felanmäla ärendet. Och något är ju fel eftersom den har kört över de tidigare alternativen istället för att bara gälla inställningen "full". Man bör ju kunna välja utifrån hur TV:n beter sig.

Postad 19 mars 2007 - 11:45

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Nu när åäö kom på tal kom jag på att jag glömde posta en lista över fixarna i uppdateringen, som jag fick från Com Hem förra veckan när jag frågade om den.

Här är listan, jag har redigerat punkterna för att den ska vara så kortfattad som möjligt:

Buggfixar

* Förbättrad synkronisering för Dolby Digital (vissa mindre problem kan tydligen kvarstå)
* Bredbildshanteringen använder nu WSS-signaler för att ändra bildformat direkt på TV:n
* EPG:n har getts tidslinje, justerbar tidsskala, och möjligheten att ändra kanal med sifferknapparna

Vad gäller bredbildshanteringen så vill Com Hem tydligen att om det rapporteras att den inte fungerar som den ska, så ska de felanmäla ärendet. Och något är ju fel eftersom den har kört över de tidigare alternativen istället för att bara gälla inställningen "full". Man bör ju kunna välja utifrån hur TV:n beter sig.

<{POST_SNAPBACK}>

De har såvitt jag kan se åtgärdat alla de kända problem vi veteraner tog upp och delgav comhem i början. Bra oss, bra comhem.

Synd bara att de inte kunde ha uppdaterat i omgångar, nu är uppdateringen för rejäl för oss med tidiga burkar. Eller så stämmer det att de gav oss enheter som inte var adekvata att användas. Var en chansning vilka som fungerade vs de som gjorde.

Postad 19 mars 2007 - 12:59

briskeby
  • briskeby
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Om allt verkligen funkar så bra som ni säger är det ju riktigt bra. Det finns dock två önskefunktioner som jag hoppas Samsung kan få till i framtiden:

* Möjlighet att börja se en pågående inspelning.
* Varning innan man avbryter timeshift (borde vara lätt)

Hur som helst väntar jag tills hockeyslutspelet är över innan jag uppgraderar...

Postad 19 mars 2007 - 13:04

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Om allt verkligen funkar så bra som ni säger är det ju riktigt bra. Det finns dock två önskefunktioner som jag hoppas Samsung kan få till i framtiden:

* Möjlighet att börja se en pågående inspelning.
* Varning innan man avbryter timeshift (borde vara lätt)

Hur som helst väntar jag tills hockeyslutspelet är över innan jag uppgraderar...

<{POST_SNAPBACK}>

Briskeby ring comhem snarast å fixa fraktsedel så slipper du vänta på det i alla fall....min skulle ha kommit i dag då jag ska till landet typ nu....fortfarande inget brev....

Postad 19 mars 2007 - 19:05

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Buggfixar

<{POST_SNAPBACK}>

Och så får vi inte glömma den kanske viktigaste förändringen av alla: $-tecknet som symbol för kanal som kräver abonnemang är utbytt mot ett €-tecken :(

Postad 19 mars 2007 - 19:33

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Buggfixar

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt på nåt sätt att se att de inte påstår att synkproblemet för ljudet är löst, för det är det absolut inte :(

Visst har det blivit något bättre men absolut INTE bra !

Postad 19 mars 2007 - 19:37

Vajk
  • Vajk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Beställde min Samsung DCB-P850Z idag. Ville avvakta uppdateringen innan jag vågade ta steget. Tjejen på Com Hems kundtjänst ville pracka på mig en Humax CXC-2000 PVR eftersom hon inte visste att de hade någon Samsung PVR. En något surrealistiskt känsla när man inser att man skulle kunna hoppa in på direkt på deras kundtjänst och förmodligen inte göra bort sig mer än de själva gör. Tjejen var tvungen att gå och fråga tre gånger innan beställningen var klar.

Postad 19 mars 2007 - 19:53

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Beställde min Samsung DCB-P850Z idag. Ville avvakta uppdateringen innan jag vågade ta steget. Tjejen på Com Hems kundtjänst ville pracka på mig en Humax CXC-2000 PVR eftersom hon inte visste att de hade någon Samsung PVR. En något surrealistiskt känsla när man inser att man skulle kunna hoppa in på direkt på deras kundtjänst och förmodligen inte göra bort sig mer än de själva gör. Tjejen var tvungen att gå och fråga tre gånger innan beställningen var klar.

<{POST_SNAPBACK}>

Makalöst...

Postad 19 mars 2007 - 21:43

Oskarl
  • Oskarl
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer detta att kräva en ny mjukvaruppdatering? Är det någon som vet när ComHem planerar släppa nästa release? Extremt enerverade att tv inte ställer om sig (som om Göran Persson inte var tillräckligt bred i fejset).

Jag tackar för mig för nu med detta mitt första inlägg.

Postad 19 mars 2007 - 22:24

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Ja, det kommer krävas en ny mjukvaruuppdatering eftersom den nuvarande felaktigt har tagit över alla andra inställningar i 16:9-läget.

Inställningarna "Brevlåda" och "Blandad" borde ju fortsätta fungera som de gjorde tidigare, och det verkar som att Com Hem har uppfattat det så. Samsung borde ändra om hela raden inställningar för bildformat till något vettigare upplägg. Som det är nu är det bara rörigt och har redan från början lämnat en del av användarna missnöjda. Så behöver det ju definitivt inte vara.

Ytterligare förbättringar och fixar vore väl också välkomna i samma veva. Boxen är fortfarande inte felfri, även om de verkar ha fixat de riktigt pinsamma buggarna.

Men bland de små förbättringar som har gjorts upptäckte jag en till. Om man i EPG:n väljer spela in två på varandra följande program, så informeras man nu om att inspelningsmarginalerna kommer förkortas.

Dock tycker jag att om programmen ligger på samma kanal så skulle boxen i princip kunna spela in samma innehåll i båda programfilerna där de överlappar varandras tider. Men med hänsyn till praktiska skäl kanske det ligger utanför marginalen för hur mycket kapacitet som finns tillgänglig i boxens databuss. Endast Samsung vet.

Jag håller förresten på att sammanställa ett dokument som jag ska skicka till Samsung med allsköns kommentarer om boxen. Om de nu vill ta emot det, vilket inte är så säkert... :(

Redigerat av Zacabeb, 19 mars 2007 - 22:28.

Postad 19 mars 2007 - 22:43

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Ja, det kommer krävas en ny mjukvaruuppdatering eftersom den nuvarande felaktigt har tagit över alla andra inställningar i 16:9-läget.

Inställningarna "Brevlåda" och "Blandad" borde ju fortsätta fungera som de gjorde tidigare, och det verkar som att Com Hem har uppfattat det så. Samsung borde ändra om hela raden inställningar för bildformat till något vettigare upplägg. Som det är nu är det bara rörigt och har redan från början lämnat en del av användarna missnöjda. Så behöver det ju definitivt inte vara.

Ytterligare förbättringar och fixar vore väl också välkomna i samma veva. Boxen är fortfarande inte felfri, även om de verkar ha fixat de riktigt pinsamma buggarna.

Men bland de små förbättringar som har gjorts upptäckte jag en till. Om man i EPG:n väljer spela in två på varandra följande program, så informeras man nu om att inspelningsmarginalerna kommer förkortas.

Dock tycker jag att om programmen ligger på samma kanal så skulle boxen i princip kunna spela in samma innehåll i båda programfilerna där de överlappar varandras tider. Men med hänsyn till praktiska skäl kanske det ligger utanför marginalen för hur mycket kapacitet som finns tillgänglig i boxens databuss. Endast Samsung vet.

Jag håller förresten på att sammanställa ett dokument som jag ska skicka till Samsung med allsköns kommentarer om boxen. Om de nu vill ta emot det, vilket inte är så säkert... :(

<{POST_SNAPBACK}>

Glöm inte att nämna ljudsynken med Dolby Digital. Ett enligt mig mycket irriterande problem !

Tack !

Postad 20 mars 2007 - 09:59

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Och vad skönt det hade varit att kunna föra över film via USB också. Lär aldrig hända iofs, men jisses vilket bra konkuransmedel det varit för boxen.
Har också upptäckt att jag trots inställning "full" och 16:9 ser svarta fält uppe och nere, tyckte det var så skönt att bilden alltid täckte hela skärmen hemma innan uppgraderingen, nojjig över inbränning på plasman.....

Postad 20 mars 2007 - 19:34

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ska man kunna komma åt en MP3-spelare via Samsungen's USB port??

Har provat med min Creative ZEN (FAT 32)!

Eller jag kanske fattat fel,och att det bara är hårddiskar som fungerar.

Postad 20 mars 2007 - 19:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Det kan kanske finnas kompatibilitetsproblem med vissa USB-enheter. Jag använder en USB-sticka (PenDrive 2.0, 256MB) och det fungerar bra.

Postad 20 mars 2007 - 19:54

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om det ser ut som en vanlig FAT-disk, när du kopplar det till dator, så borde det inte spela nån roll om det är en hårddisk, USB-minne, kamera, telefon eller vad 17 som helst.

Har du tryckt gula knappen och valt typ av media? Du måste välja Musik för att kunna se dina MP3:er.

Postad 20 mars 2007 - 20:27

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om det ser ut som en vanlig FAT-disk, när du kopplar det till dator, så borde det inte spela nån roll om det är en hårddisk, USB-minne, kamera, telefon eller vad 17 som helst.

Har du tryckt gula knappen och valt typ av media? Du måste välja Musik för att kunna se dina MP3:er.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo,jag har provat allt känns det som!?

Även att starta upp Samsungen med spelaren ansluten

Högerklickar jag på MP3-spelaren i utforskaren på datorn så är det en FAT32 disk under "egenskaper" "!

Postad 20 mars 2007 - 20:40

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Högerklickar jag på MP3-spelaren i utforskaren på datorn så är det en FAT32 disk under "egenskaper" "!

<{POST_SNAPBACK}>

Upptill, till höger på displayen på Samsungens framsida tänds en liten USB-symbol när jag ansluter mitt USB-minne. Tänds den överhuvudtaget?

Postad 20 mars 2007 - 21:41

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Upptill, till höger på displayen på Samsungens framsida tänds en liten USB-symbol när jag ansluter mitt USB-minne. Tänds den överhuvudtaget?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej,detgör den inte. Men min MP3-spelare säger att den är ansluten till "något" via USB

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.