Som Maverick antydde tidigare i tråden tycker nog många att en mkv-kopia på 6 GB ligger närmare en Blu-Ray i kvalité än en DVD. Så behållningen kan vara ganska ok även på en stor duk.Det är illa nog med vanlig marksänd digitaltv, något trevligare kvalite med DVD som källa. Jag kan inte föreställa mej att "behållningen" av den tekniska kvaliten när man matar projjen via PS3'an kan vara tillfredställande med hårdkomprimerat material.
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3]
Sony PlayStation 3 (PS3) 60GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(705)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 2008 80GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(383)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 40GB
(Spelkonsoler)
|
4
|
(530)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) 160GB
(Spelkonsoler)
|
2
|
(31)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(259)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 250GB
(Spelkonsoler)
|
9
|
(78)
|
Inga priser | |
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 320GB 2010
(Spelkonsoler)
|
9
|
(140)
|
Inga priser |
Postad 14 October 2008 - 20:49
Postad 14 October 2008 - 21:33
Som Maverick antydde tidigare i tråden tycker nog många att en mkv-kopia på 6 GB ligger närmare en Blu-Ray i kvalité än en DVD. Så behållningen kan vara ganska ok även på en stor duk.
Ja det är ett understatement. Även komprimeringstekniken har liksom gått framåt. En mkv film från de "proffsiga" piraterna lär nog hålla bra mycket bättre kvalité DVD. Se bra MS lösning som spöar DVD vilken dag som helst.
Postad 14 October 2008 - 22:03
"ligger närmare en Blu-Ray" är inte gott nog för mej. Jag har satsat en ansenlig slant på en så "kvalitativt", god hembio-anläggning som min ekonomi förmår, då är jag inte överdrivet sugen på att börja kompromissa med kvaliten redan i första ledet.Som Maverick antydde tidigare i tråden tycker nog många att en mkv-kopia på 6 GB ligger närmare en Blu-Ray i kvalité än en DVD. Så behållningen kan vara ganska ok även på en stor duk.
Nämligen källan...
Att det sen dessutom är enklare att bara köpa sej en BluRay-film, istället för att leta efter "rätt" pirat-utgåva", tanka ner den, bekymra sej om mkv-format och motsvarande codecar, gör att fördelarna med originalen överväger för min del.
Att det dessutom råkar vara den legitima vägen att gå, ser jag mer som en bisak, om än inte helt oviktig...
Enda haken med att köpa sina filmer som jag ser det är kostnaden, men som jag ser det så känns det "dumsnålt" att lägga X antal tiotusenlappar på högkvalitativ hårdvara, för att till sist p.g.a. ekonomiska skäl börja kompromissa med källmaterialet...
Då kunde jag ju lika gärna sparat en massa sköna tusenlappar genom att inte uppgradera anläggning så som jag gjort och istället sparat avsevärt mycket mer pengar än genom att ladda ner piratkopior.
Jag tror dessutom att jag inte är helt ensam om att resonera så här, utan tror faktiskt att forumets admins (och i viss mån moderatorer) också instämmer, med tanke på forumets regler angående diskussioner kring piratkopiering...
Postad 14 October 2008 - 22:36
MP3 och DivX är standardiserade format i branschen, men inte XviD. Därför har DVD-spelare officiellt stöd för DivX men inte XviD.
När MP3 och DivX dök upp i DVD-spelare för första gången var det långt ifrån några standardiserade format.
Anledningen att mainstream-tillverkarna hoppade på tåget var helt enkelt för att det var så illa tvugna: folk valde hellre en rutten tjing-tjong-spelare med DivX och MP3 än en fin "vanlig" spelare.
Vid början av utvecklingen var vi fortfarande på DivX
Så officiellt stöd, branschstöd osv. hade knappast mycket med saken att göra.
Postad 14 October 2008 - 23:22
Men som du säger så var det väl chinaaktörerna och KISS t.ex som skapade ett behov på marknaden för DivX i dvd-spelare.
Det känns som detta ligger en bit bortom topic...
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 14 October 2008 - 23:23.
Postad 15 October 2008 - 00:38
Det känns som detta ligger en bit bortom topic...
Mjae egentligen inte så långt ifrån eftersom just MKV är en funktion som många efterfrågar till PS3
Än så länge är det väl dock INGEN vanlig DVD-spelare som tar MKV väl? Det är väl bara dedikerade mediastreamers som fixar det?
Ett alternativ är ju att Microsoft bakar in det till 360, med tanke på hur snabbt MS fixade till DivX efter att Sony gjort det på PS3 så hade det kanske kunnat få fart. (Inte för att jag har mycket förtroende för Microsofts "mediasatsning" på 360, de har lämnat media center extender-delen att dö och vanliga dashboardens stöd och kvalitet är sunkigt jämfört med PS3).
Personligen tyckler jag att PS3:ans firmware börjar kännas väldigt feature complete.
De saker jag hade velat se är väl egentligen bara:
Bättre online-integrering ala Xbox Live.
Bättre mediastöd i form av WMA Pro/WMA Lossless, subs och MKV. (Att spela/mounta image-filer via nätverket vore ju också fenomenalt men det är ännu mer osannolikt än MKV, at spela upp VIDEO_TS-mappar hade kanske kunnat vara något dock..)
Postad 15 October 2008 - 06:08
Edit: Inga problem än så länge..
Redigerat av Pertan81, 15 October 2008 - 06:45.
Postad 15 October 2008 - 07:49
Min jämförelse med DVD var en liknelse som du säkert förstod med inte låtsades om.PS3 spelaren var det väl vi pratade om .. tillverkad av Sony som å sin sida ligger bakom Blu-Ray
Vi får inte tala om xxxx på forumet, därför lindar jag in det ..
Den som sett en riktigt bra kopia på 6 gig vet precis vad jag pratar om...
Maveric
Jag förstår att du menar att en MKV kan se nästan lika bra ut som en Blu-ray.
Vad jag inte förstår är varför det är pinsamt för Sony.
Min liknelse är ju ganska enkel, en pirat-dvd kan se nästan lika bra ut som en köpefilm.
Jag förstår inte varför det skulle vara pinsamt för t.ex. Panasonic som tillverkar spelaren och, liksom alla tillverkare, står bakom DVD-formatet??
Palmnio: Nu var det inte MKV kontra DVD som det talas om utan MKV kontra Blu-ray.
Postad 15 October 2008 - 10:03
Postad 15 October 2008 - 10:07
Någon som vet något om "Divx VOD Registration Code" under system settings? jag har inte sett den förut, men har inte letat heller
http://www.divx.com/...ner/ovs_faq.php
Redigerat av casv, 15 October 2008 - 10:08.
Postad 15 October 2008 - 23:19
Någon som vet något om "Divx VOD Registration Code" under system settings? jag har inte sett den förut, men har inte letat heller
Video On Demand, köpfilm för PS3 via nätet på något alternativt sätt än Playstation Video Store verkar det som.
(Kanske tom. för oss Europeer???)
Postad 15 October 2008 - 23:33
Edit
Men när tusan ska Home dyka upp?
Redigerat av moparman, 15 October 2008 - 23:35.
Postad 16 October 2008 - 08:58
Postad 16 October 2008 - 10:14
Efter uppdateringen så hittar PS3:an åt betydligt fler Divx/xvid filmer på min nätverkshårddisk. Bland annat Planet Earth i HD, den har inte gått att lira upp i PS:an förut. (iaf den version som jag har, 2,2 gb/avsnitt)
Har även märkt att streaming genom media servern har fått sig ett rejält lyft. Funkar mycket bättre att snabbspola nu.
/P
Postad 16 October 2008 - 22:42
Förhandsvisningen är fortfarande i färg dock.
Någon som sitter på en lösning?
Postad 17 October 2008 - 00:38
Postad 17 October 2008 - 08:30
Postad 17 October 2008 - 08:35
Jag har en hel drös AVI filer, både divx och xvid som funkar urmärkt. Inte sett röken av nått färgtapp.
Inga problem här heller.....
Postad 17 October 2008 - 08:58
Märkte detta igår också. Men hitta lösningen. Start-knappen = Playtycker snabbspolningen har snarare blivit försämrad på DVD och bluray. Förut kund man ju bara hålla in R2 och släppa den eller trycka X så körde den igång igen men nu måste man ju in i menyn och böka....njaaasi...iofs har jag inte utforskat problemet så himla mycket så det kan ju finnas en smart lösning på det också.
Postad 17 October 2008 - 09:25
Inga problem här heller.....
Efter lite efterforskningar så visar det sig att detta bara drabbar oss bakåtsträvare med tjockTV. Har med PAL/NTSC att göra.
Nåja, det får man väl ta som ett argument för att köpa ny TV.
Postad 17 October 2008 - 21:05
Märkte detta igår också. Men hitta lösningen. Start-knappen = Play
Ahh trevligt...tackar!
Postad 18 October 2008 - 09:32
Köp en rgb-scart, det hjälper mot svartvitt. Kostar väl 100 kr eller nåt, billigare än ny tv :-)Efter lite efterforskningar så visar det sig att detta bara drabbar oss bakåtsträvare med tjockTV. Har med PAL/NTSC att göra.
Nåja, det får man väl ta som ett argument för att köpa ny TV.
Postad 18 October 2008 - 10:22
PS3 firmware 2.50 is sporting a new feature which lets you access the recovery menu by holding down the PS3's power button while it is switched off until you hear 3 beeps. The menu will display the following options: 1. Restart system, 2. Restore default settings, 3. Restore file system, 4. Rebuild database, 5. Restore PS3 system, 6. System update.
Postad 19 October 2008 - 09:32
Postad 23 October 2008 - 06:36
Själv har jag uppmärksammat att AVI-filer spelas upp i svartvitt sedan uppdateringen.
Förhandsvisningen är fortfarande i färg dock.
Någon som sitter på en lösning?
Efter att min PS3 crasha så kunde jag inte streama vissa filer.. Färgerna förskuts.. jätte konstigt..
Men svartvitt har jag upplevt en gång.. Använder du TVersity?
Då ska du ändra inställningarna i Tversity..
Gå så här
Library->Filesystem->Folder*->Markera mappen->Edit Item
*Om du har delat ut hela mappar, annars välj "Files" om det är enstaka filer du lagt in.
Där får du upp ett fönster tryck på Advance. Guider recomenderar att man ska ha Transcode: Always, men jag märkte att vissa filer blev svartvita så ändra det till Transcode : When needed
Hoppas det var problemet annars har jag gjort all i onödan
Postad 23 October 2008 - 16:53
Via exempelvis bredbandskollen.se eller speedtest.net
Av någon anledning får jag bra mycket bättre fart genom PS3an än genom min laptop.
Båda körs trådlösa i .11g-läge.
PS3 kommer i stort sett upp i samma hastighet mot nätet som min trådade stationära dator faktiskt.
Pingen är inte mycket högre heller!
Postad 24 October 2008 - 18:28
Postad 25 October 2008 - 16:42
/a
*löst*
TVersity>settings>general o satte media Playback Device till Sony Playstation
Redigerat av Unregistereda0d3350e, 25 October 2008 - 17:17.
Postad 02 November 2008 - 20:19
Det går nog inte attt ta bort klockan.När jag uppdaterade till fw 2.50 så började datum och tid visas uppe till höger på "skrivbordet". Hur gör jag för att ta bort det?
klockan har nog varit där rätt länge. rätta mej om jag har fel
Postad 02 November 2008 - 20:29
Postad 04 November 2008 - 17:37
Postad 05 November 2008 - 09:39
* A text entry issue that occurs when using the on-screen keyboard, USB keyboard or Bluetooth keyboard with some PS3 format software has been addressed.
Solklart!
Postad 05 November 2008 - 09:40
Nån som vet vad uppdateringen innehåller idag ?
* The playback quality of some PS3 format software has been improved.
* A text entry issue that occurs when using the on-screen keyboard, USB keyboard or Bluetooth keyboard with some PS3 format software has been addressed.
Edit: Tooooooo laaaate...
Redigerat av h_z, 05 November 2008 - 09:47.
Postad 05 November 2008 - 09:55
Kan de aldrig va nå skoj? Typ Home
Eller Uthyrning av film
Postad 05 November 2008 - 18:33
Postad 05 November 2008 - 18:56
Är det verkligen en stor grej som MÅSTE fixas?vad sägs om att fixa så att videoplayback inte pausas när man trycker på PS-knappen.. det var ju så förut, men nu så blir det paus... tråkigt jue.
Postad 05 November 2008 - 22:03
Postad 05 November 2008 - 22:54
Fjan försökt nyss innan jobbet få spela lite men ack så fel man hade det va uppdateringsdax.. började tanka hem skiten på ps3an men det skulle ju ta en evighet så avbröt på 33% och tankade hem den från ps3.se fich hem filen ganska snart och slungade över den på ett usb minne men va fan då hittade inte ps3an filen på minnet hur i **** ska man göra då?
Går det inte att trycka på triangeln för att hitta den? Det kanske inte funkar vid uppdateringar.
Postad 05 November 2008 - 23:50
Går det inte att trycka på triangeln för att hitta den? Det kanske inte funkar vid uppdateringar.
Inte vad jag såg.Det står typ sök uppdatering via lagringsutrymme.. Så trycker man där sen äre inge mer, lite jobbigt..Eller har jag missat nått.. Nån här inne lär väl uppdatera via usb?..
Postad 06 November 2008 - 01:24
Inte vad jag såg.Det står typ sök uppdatering via lagringsutrymme.. Så trycker man där sen äre inge mer, lite jobbigt..Eller har jag missat nått.. Nån här inne lär väl uppdatera via usb?..
Cirka två sekunder med google ger dig svaret...
Eller eftersom du inte orkade söka själv så:
http://www.us.playst....html#update_PC
Postad 06 November 2008 - 03:37
Cirka två sekunder med google ger dig svaret...
Eller eftersom du inte orkade söka själv så:
http://www.us.playst....html#update_PC
Fan va duktig du är kram på dig..
Postad 06 November 2008 - 20:45
Boooring...
Kan de aldrig va nå skoj? Typ Home![]()
Eller Uthyrning av film
Jepp, boring. Tusan vilken tid det tar att ladda och hette nya versionen 2.52 också? Drygt att man måste tanka hela igen eller vad man kan säga om det bara var några småändringar.
Postad 07 November 2008 - 00:31
Fan va duktig du är kram på dig..
Tackar och bockar, om du övar lite på det här med att "surfa" så kan du säkert bli en fullgod och självgående medborgare av cyberrymden du också ska du se!
Postad 07 November 2008 - 23:39
2 Mbit
Testade att köra en test på min bärbara dator som jag oxå kör trådlöst till och där kommer jag iaf upp i typ 15 Mbit på min 24 Mbit lina. Testar jag på min stationära dator som är trådad till routern så kommer jag upp i full kapacitet plus lite till, typ 26 Mbit.
Ska det gå så segt via trådlöst till ps3:an eller är det någe knas med inst i min ps3 ?
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 07 November 2008 - 23:39.
Postad 08 November 2008 - 01:02
Drog precis ner 2.52 uppdateringen, hade inte hunnit ta hem 2.50 innan så nu fick jag ju tillgång till Flash så gick in på bredbandskollen.se och testade hur snabbt det gick. Kör trådlöst till min dlink 635 router och kom bara upp i
2 Mbit![]()
Testade att köra en test på min bärbara dator som jag oxå kör trådlöst till och där kommer jag iaf upp i typ 15 Mbit på min 24 Mbit lina. Testar jag på min stationära dator som är trådad till routern så kommer jag upp i full kapacitet plus lite till, typ 26 Mbit.
Ska det gå så segt via trådlöst till ps3:an eller är det någe knas med inst i min ps3 ?
PS3 stödjer max 802.11g, vilket är 54mbit/s teoretisk maxhastighet (i verkligheten vid vanligt användning är det väl inte ens 10mbit/s?) och stödjer alltså inte n-draften som din router gör. Har också provat att köra trådlöst med min PS3:a och upplevt att hastigheten varit jättedålig, ungefär i klass med din, kanske något bättre (~3-4mbit/s), men då har jag routern stående tre meter från PS3:an också. Vet inte om det är så att det trådlösa nätverkskortet i PS3:an är väldigt dåligt, verkar så.
Postad 08 November 2008 - 08:38
Postad 08 November 2008 - 09:52
Kommer upp i nästan samma hastighet på PS3 som min trådade stationära (13-14 mbit)
Laptoppen kommer bara upp i ca 5.
Har ca 4 meter mellan AP och PS3 med en vägg imellan.
Postad 08 November 2008 - 10:11
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köptips med allt vad det innebär, tex prat om butiker.
9 bilder
202 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?