Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta Àmne
Postad 20 January 2008 - 16:33
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Om man köper M86 i Finland sÄ fÄr man bÄde DVB-T och DVB-C, undra om DVB-C funkar att tuna in ComHem med? Baserat pÄ den lite som jag har lÀst, tror jag att du kommer fÄr problem med "pairing", iaf om du vill köra HDTV.
Okej, men det finns vĂ€l ingen TV pĂ„ marknanden idag som har inbyggd mottagare med stöd för HD? Kommer helst inte primĂ€rt att se HD via DVB-C eller DVB-T, utan kör detta via webben eller skiva. Under förutsĂ€ttning att vanlig mottagning inte blir helt vĂ€rdelös. Ănnu finns vĂ€l inte sĂ„ mĂ„nga HD-kanaler Ă€ndĂ„ sĂ„, ser mest pĂ„ 1,2,3.4,4+,5,6,8,9 Hur som helst, lĂ€ste att nĂ„gons LCD med inbyggd DVB-T snappade upp DVB-C kanaler, men framgick inte om Ă€ven bilden kom fram: ""Den tog till och med upp digital-tv signaler frĂ„n vĂ„rt kabeltv nĂ€t trotts att den inte skall ha DVB-C tuner.(?!?)"" Skumt, eller yrar killen?
Postad 21 January 2008 - 20:32
Bigrauk
-
Bigrauk
-
ForumrÀv
-
-
892 inlÀgg
Om man köper M86 i Finland sÄ fÄr man bÄde DVB-T och DVB-C, undra om DVB-C funkar att tuna in ComHem med? Baserat pÄ den lite som jag har lÀst, tror jag att du kommer fÄr problem med "pairing", iaf om du vill köra HDTV.
Okej, men det finns vĂ€l ingen TV pĂ„ marknanden idag som har inbyggd mottagare med stöd för HD? Kommer helst inte primĂ€rt att se HD via DVB-C eller DVB-T, utan kör detta via webben eller skiva. Under förutsĂ€ttning att vanlig mottagning inte blir helt vĂ€rdelös. Ănnu finns vĂ€l inte sĂ„ mĂ„nga HD-kanaler Ă€ndĂ„ sĂ„, ser mest pĂ„ 1,2,3.4,4+,5,6,8,9
Hur som helst, lÀste att nÄgons LCD med inbyggd DVB-T snappade upp DVB-C kanaler, men framgick inte om Àven bilden kom fram: ""Den tog till och med upp digital-tv signaler frÄn vÄrt kabeltv nÀt trotts att den inte skall ha DVB-C tuner.(?!?)"" Skumt, eller yrar killen?
Har inte Sony KDL-46X3500 inbyggd mottagare med stöd för HD? Enligt specen skall den ha det. Hursomhelst sĂ„ stĂ„r det mellan denna SONY och F96an för mig. Om F96an sjunker under 30 lök inom 2 mĂ„nader sĂ„ Ă€r den ett hett alternativ för mig. Ăr det nĂ„gon som har sett fotboll eller hockey pĂ„ SONY KDL-46X3500 eller SAMSUNG LE-52F96BD som kan ge lite feedback angĂ„ende efterslĂ€pningar etc. ??
Redigerat av Bigrauk, 21 January 2008 - 20:40.
Postad 21 January 2008 - 23:34
Markus20
-
Markus20
-
Wannabe
-
-
26 inlÀgg
Har haft 40F nu ett bra tag.
Visst e jag nöjd med bilden frÄn det mesta men... VÀrldens ###### clouding , stör mig sÄ förbaskat. Man kanske bör skicka in den till Dustin.
Postad 25 January 2008 - 22:55
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Har haft 40F nu ett bra tag. Visst e jag nöjd med bilden frÄn det mesta men... VÀrldens ###### clouding , stör mig sÄ förbaskat. Man kanske bör skicka in den till Dustin.
Ja, visst - och Ă€nnu störigare blir det om inte betraktar bilden i princip rakt framför i bĂ„de x & y led Absolut inte specifikt för Samsung. Tycker Ă€ndĂ„ de har bĂ€ttre betraktningsvinkel Ă€n exvis Philips/LG. DĂ€rför funderar jag allvarligt pĂ„ F96 trots att jag nu upplever den som för stor, men framför allt dyr. F96 har som bekant vissa botemedel mot clouding, ljuslĂ€ckage vid minsta felaktiga beaktningsvinkel osv... SĂ„ dĂ€rför gjorde jag ett nytt försök att söka upp denna sköna 52" idag, och det gick pĂ„ första försöket, nu hade Mediamarkt Göteborg denna uppstĂ€lld. Ăven Expert (Frölunda torg) och Hembiobutiken bör ha den uppstĂ€lld, men hann inte Ă„ka dit idag. Men det mĂ„ste jag snart dĂ„ MM exemplar inte kunde betraktas lĂ€ngre bort Ă€n 1.5 meter dĂ„ andra "hinder" var i vĂ€gen Lite observationer -Samsungs fjĂ€rrer Ă€r sega har jag lĂ€st, men att de var sĂ„ seega - kan dock har varit batteriet ocksĂ„. kan tĂ€nka mig att det knĂ€pps ganska friskt pĂ„ denna, hehe... SmĂ„jobbigt att byta kĂ€lla - men isĂ„fall blir min enda kĂ€lla blir HTPCn hoppas jag... -Tyckte inte alls beaktingsvinkeln var sĂ€mre Ă€n andra LCDer - vilket har klagats pĂ„ i de flesta recensioner, bara det att man mĂ€rker det tydligare nu nĂ€r det Ă€r kolsvart framifrĂ„n. DĂ„ mĂ€ker man tydligare hur det lĂ€cker ut ljus, speciellt kring ljusa föremĂ„l pĂ„ mörk bakgrund - om man betraktar skĂ€rmen nĂ„got ifrĂ„n sidan (kanske 30 grader eller mer?) ĂndĂ„ inte lika allvarligt som pĂ„ en CCFL skĂ€rm IMO. -Panelen var en CN01 (F86orna hade SS04), och XEE maskiner -Tror att jag lyckades koppla över till "vanlig" TV tillslut (bra kĂ€lla ger som sagt för det mesta bra bild pĂ„ LCD, och F96 verkligen inget undantag!), antaligen digital kabel/markbunden eller nĂ„tt, fick leta lite efter rĂ€tt box bland de andraapparaterna. Helt acceptabelt, men det Ă€r detta jag mĂ„ste testa mera -Det andra jag mĂ„ste jĂ€mföra Ă€r hur bra denna stora skĂ€rm hanterar rörelser jĂ€mfört mot andra mindre konkurrenter - MM priset var 46000, sĂ„ bara titta och knĂ€ppa (52" M86 kostande 31000:-). SĂ„g nyss att Expert sĂ€nkte 2500:-, hoppas trenden hĂ„ller i sig! Om vi nĂ„r under nedre halvan 35 fĂ„r vi hoppas att vi nĂ„r 31000 snart. To be continued
Postad 25 January 2008 - 23:22
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Netsuperstore har fÄtt in F96 nu och Àr billigast pÄ 34541.
Postad 26 January 2008 - 00:27
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Netsuperstore har fÄtt in F96 nu och Àr billigast pÄ 34541.
Ăhh - majstang, de har haft denna i sitt system till och frĂ„n sedan september... Ăr inte en sĂ„dan som snackar om andra butiker utan egna erfarenheter - men om du funderar pĂ„ denna butik mĂ„ste jag avrĂ„da. Vad sĂ€gs istĂ€llet om att fĂ„ ner priset pĂ„ fyndbörsen eller liknande, de kan ge bra pris om flera personer köper flera saker i bĂ€sta powerbuy anda? De rekommenderar t om pĂ„ första sidan att göra detta  Edit: sĂ„g nu meddelandet att de har den i butik i huvudstaden, det Ă€r ju en annan sak om man köper i butik. Fast siktar Ă€ndĂ„ pĂ„ en nordisk om inte skillanden Ă€r mer vĂ€sentlig Ă€n sĂ„
Redigerat av snowstorm, 26 January 2008 - 00:37.
Postad 26 January 2008 - 00:46
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
Man kan ju lÀsa Netsuperstores omdömen pÄ prisjakt och bilda sin egna uppfattning...tror dÀremot samma uppfattning delas av mÄnga hÀr...
F96 finns vÀl för för 30 lak i tyskland..
tror det kommer gÄ ner ca ett par tusenlappar till hÀr i svedala inom loppet av ett par mÄnader. DÀrefter tror jag inte det kommer hÀnda jÀttemkt. Under 30.000 hÀr i sverige kan man glömma tror jag.
Postad 26 January 2008 - 12:08
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlÀgg
Hur stÄr sig 52" F96 gentemot Pioneers LX508, dvs full-hd 50"?
Finns det nÄ tester att lÀsa nÄgonstans? De flesta inser att LX508:an Àr bÀsta TV:n man kan köpa just nu. DÀremot Àr den vÀldigt dyr, har inte lika bra svartnivÄ som F96 pÄ de delar av bilden som Àr helsvarta, och den Àr 2" mindre, förstÄs. Personligen skulle jag inte investera 50k i en TV nÀr man vet att Pioneer och Samsung kommer lanserar nya TV:ar om 2 Är som spöar LX508:an. BÀttre att köpa nÄgot lagom nu, och har lite pengar över för att uppgraderar sen.
Tycker F96 Àr en betydligt mer prisvÀrd tv Àn LX
Postad 26 January 2008 - 14:23
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Ăhh - majstang, de har haft denna i sitt system till och frĂ„n sedan september...
Ăr inte en sĂ„dan som snackar om andra butiker utan egna erfarenheter - men om du funderar pĂ„ denna butik mĂ„ste jag avrĂ„da. Vad sĂ€gs istĂ€llet om att fĂ„ ner priset pĂ„ fyndbörsen eller liknande, de kan ge bra pris om flera personer köper flera saker i bĂ€sta powerbuy anda? De rekommenderar t om pĂ„ första sidan att göra detta 
Edit: sÄg nu meddelandet att de har den i butik i huvudstaden, det Àr ju en annan sak om man köper i butik. Fast siktar ÀndÄ pÄ en nordisk om inte skillanden Àr mer vÀsentlig Àn sÄ
Hehe...nÀdÄ jag kommer inte köpa av dem eftersom de Àr för dyra. De har dessutom nÄtt sorts prissÀttningscript som gör att priset kan variera ca 2000 kr frÄn en dag till en annan...som uppgjort att bli blÄst eftersom deras konfirmering av en order man lagt sker dagen efter. Du menar att det priset de uppger inte gÀller i butik alltsÄ? Man kan ju lÀsa Netsuperstores omdömen pÄ prisjakt och bilda sin egna uppfattning...tror dÀremot samma uppfattning delas av mÄnga hÀr... 
F96 finns vÀl för för 30 lak i tyskland.. tror det kommer gÄ ner ca ett par tusenlappar till hÀr i svedala inom loppet av ett par mÄnader. DÀrefter tror jag inte det kommer hÀnda jÀttemkt. Under 30.000 hÀr i sverige kan man glömma tror jag.
Jag hĂ„ller tyvĂ€rr fullstĂ€ndigt med dig i din analys. Ingen 52 tummare gĂ„r för under 30 hĂ€r i detta landet...det Ă€r mer en regel Ă€n undantag (verkar va en tyst överenskommelse mellan Ă
F pÄ stora apparater sk. priskartell)...kanske om det Àr en skitTV eller en utgÄende modell men knappast en sÄn grym TV som F96...
Postad 27 January 2008 - 00:48
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlÀgg
Vigge75 och andra F86 Àgare - hur stÄr sig denna burk? finns det exemplvis nÄgon fördröjning i responstiden ("lag") som man störs av? (se t ex https://www.minhembi...owtopic=169216) Hur yttrar sig de pÄstÄdda problemen med AutoMotionPlus?
Inget vad jag mÀrkt av iaf,Kört en hel del spel pÄ denna tv bla gh3 och tonerna sitter perfekt! Vad gÀller Motionplus sÄ sÄg jag faktiskt en artifakt för första gÄngen hÀromdan.Var under en live sÀndning av skidskytte tror det var mellantiden som visades som en statisk bild som laggade nÀr kameran panorera. Annars har den funkat utan artifakter bÄde i spel och film.Dock hört att en del haft problem med just 100hz tekniken vid fotbolls matcher osv dÄ det blivit efterslÀpningar pÄ bollen. Verkar som vissa firmwares Àr mer kÀnsliga Àn andra. Glad nyhet för mig Àr att jag inte kan framkalla dem sk "rullande rÀnderna" lÀngre inte ens pÄ grÄ statisk bakgrund vilket det var vÀldigt tydligt pÄ för ett tag sen. UndraŽom detta Àr nÄgot som kan försvinna med tiden?!ungefÀr som clouding eller liknande?! NÄgon som kÀnner igen sig?
Redigerat av Vigge75, 27 January 2008 - 01:08.
Postad 27 January 2008 - 08:37
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Hehe...nÀdÄ jag kommer inte köpa av dem eftersom de Àr för dyra. De har dessutom nÄtt sorts prissÀttningscript som gör att priset kan variera ca 2000 kr frÄn en dag till en annan...som uppgjort att bli blÄst eftersom deras konfirmering av en order man lagt sker dagen efter. Du menar att det priset de uppger inte gÀller i butik alltsÄ?
Nej - menar att deras pris troligen Àven gÀller vid avhÀmtning i butik, och dÄ bör man Àven kunna betala vid avhÀmtning. Modellen ligger ju runt 30.000 i bÄde Tyskland och England, nÄgon tusenlapp över respektiver nÄgon tusenlapp under. JÀmförelsevis gÄr 52M86 nu för som billigast 20.000 i dessa lÀnder, medan hÀr hemma fÄr man pröjsa som minst 25.000 (Pixmania bortrÀknat). Stora skÀrmar över 46" Àr ju det enda som den nyaste panel-fabriken i SydKorea gör, sÄ dÀrför bör sÄdana sÀljas billigare. Skillanden mot F96 Àr ju dock att denna panel troligen förs av CMO och inte Samsung. Panelen var mÀrkt CN01 pÄ det ex jag har kollat pÄ (F8orna var mÀrkta SS04).
Redigerat av snowstorm, 27 January 2008 - 08:38.
Postad 27 January 2008 - 15:39
hyslopc
-
hyslopc
-
ForumrÀv
-
-
682 inlÀgg
Tycker F96 Àr en betydligt mer prisvÀrd tv Àn LX
HÄller helt med. LX508:an Àr en bÀttre TV, men inte prisvÀrd.
Postad 27 January 2008 - 17:54
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrĂ„n NetSuperstore idag. Mediamarkt 1 km bort tog 46900 kr för den och jag fick den ca 13000 kr billigare. Den Ă€r helt fantstisk vad jag sett hittills. Har dock observerat att det som sagt lyser lite om vita texter mot svart botten. Dessutom har jag sett nĂ„gra (tror det heter) colorbanding pĂ„ en trailer hĂ€mtad via Playstation Store. 52" Ă€r iallafall REJĂLT STORT!! :oD
Postad 27 January 2008 - 22:49
Unregistered1432
-
Unregistered1432
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Tjena! Jag har en 46F8 som beter sej lite skumt, den verkar resetta sej med nÄn timmes mellanrum. DVS den gÄr över pÄ dynamisk bild, varm 2, 100Hz lÄg osv oavsett vad jag Àndrar till i menyn. Inte sÄ lite störigt vill jag lova. NÄn som har en aning om vad det kan bero pÄ?
Sen en grej till, ingen som hittat nÄn annan lösning Àn att byta fjÀrr pÄ problemet med att stega upp till HDMI frÄn vanliga TV:n?
// J
Postad 27 January 2008 - 23:07
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Tjena! Jag har en 46F8 som beter sej lite skumt, den verkar resetta sej med nÄn timmes mellanrum. DVS den gÄr över pÄ dynamisk bild, varm 2, 100Hz lÄg osv oavsett vad jag Àndrar till i menyn. Inte sÄ lite störigt vill jag lova. NÄn som har en aning om vad det kan bero pÄ?
Sen en grej till, ingen som hittat nÄn annan lösning Àn att byta fjÀrr pÄ problemet med att stega upp till HDMI frÄn vanliga TV:n?
// J
Den Àr i "Shop Mode". Tror detta funkar Àven pÄ F86: I was told about the "SHOP MODE", which could be the reason why my settings are jumping back to the default 16:9 and dynamic picture setting. To change it to the "HOME MODE" (or Dynamic) , I would need to press both volume buttons and the menu button on the unit itself all at the same time and hold it for 5 seconds. Then it'll switch over to the "HOME MODE" (on the screen it'll appear as "DYNAMIC").
Postad 28 January 2008 - 14:06
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Det mÄste vara fel pÄ Prisjakts hemsida och uppdateringstjÀnst. Multitronic som senaste veckan haft en F96 pÄ lager verkar ha fÄtt den sÄld för det fasila priset av 44170 riksdaler. Detta mÄste vara fel eller sÄ Àr inte den siste blÄdÄren född Àn
Postad 28 January 2008 - 14:10
stoffe69
-
stoffe69
-
LĂ€rjunge
-
-
376 inlÀgg
ingen som har nÄgot nytt besked angÄende problemen som kanske kunde lösas med nÄgon form att uppdatering?
Postad 28 January 2008 - 14:18
hyslopc
-
hyslopc
-
ForumrÀv
-
-
682 inlÀgg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrÄn NetSuperstore idag.
Köpte du det via nÀtet, eller frÄn en fysisk butik (om de har en)? Trodde ingen vÄgade köpa frÄn de, efter vad man lÀser hÀr pÄ prisjakt.
Postad 28 January 2008 - 14:35
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrÄn NetSuperstore idag. Köpte du det via nÀtet, eller frÄn en fysisk butik (om de har en)? Trodde ingen vÄgade köpa frÄn de, efter vad man lÀser hÀr pÄ prisjakt.
Jag svarar Personen köpte den fysiskt i butik eftersom hon/han Àven kollat in F96 pÄ Mediamarkt för överpris 1 km ifrÄn Netsuperstore. Kollade sjÀlv in F96 pÄ Mediamarkt Göteborg i fredags för 46000, och Hembiobutiken ett stenkast dÀrifrÄn har den för 10 lappar billigare... Lystring! Om det Àr nÄgra som Àr pÄ G och köpa F96 nu inom den nÀrmaste mÄnaden kanske ett mini-powerbuy Àr pÄ sin plats för att fÄ ner priset/samordna inköp! NÄgon intresserad?
Postad 28 January 2008 - 15:33
Nicce70
-
Nicce70
-
AnvÀndare
-
-
203 inlÀgg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan.
Och det Àr en meck att fÄ bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox.
Kopplad till ScartingÄngen. NÀr man ser pÄ fotboll blir fotbollsspelarna som om de Àr i gelé (Àr det det som alla pratar om som clouding, (Àr ny hÀr pÄ forumet)??). FÄr rÀnder nÀr jag tittar pÄ DVD'n som Àr inkopplad via HDMI-1, men bara ibland.
Vad har folk för instÀllningar pÄ bilden, jag har fÄtt mecka om ordentligt för att fÄ bilden att bli som den var pÄ min gamla tjock-TV 28", alltsÄ lika dÄlig som den var pÄ den. Den standardinstÀllning som Àr frÄn början pÄ TV dÄ blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara rÀddningen!
Mina instÀllningar Àr (för att se pÄ fotboll nÄgorluna drÀgligt):
Kontrast: 35
Ljusstyrka: 90
SkÀrpa: 5
FĂ€rg: 55
FĂ€rgton: Normal
Bakljus: 4
Brusred.: LÄg
DNle: PĂ„
100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för instÀllning för vanlig SD-digital-TV frÄn en box för att fÄ bra bild?
Och vad Àr som sagt clouding?
Postad 28 January 2008 - 15:40
stoffe69
-
stoffe69
-
LĂ€rjunge
-
-
376 inlÀgg
Postad 28 January 2008 - 15:44
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan. Och det Àr en meck att fÄ bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox. Kopplad till ScartingÄngen. NÀr man ser pÄ fotboll blir fotbollsspelarna som om de Àr i gelé (Àr det det som alla pratar om som clouding, (Àr ny hÀr pÄ forumet)??). FÄr rÀnder nÀr jag tittar pÄ DVD'n som Àr inkopplad via HDMI-1, men bara ibland. Vad har folk för instÀllningar pÄ bilden, jag har fÄtt mecka om ordentligt för att fÄ bilden att bli som den var pÄ min gamla tjock-TV 28", alltsÄ lika dÄlig som den var pÄ den. Den standardinstÀllning som Àr frÄn början pÄ TV dÄ blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara rÀddningen! Mina instÀllningar Àr (för att se pÄ fotboll nÄgorluna drÀgligt): Kontrast: 35 Ljusstyrka: 90 SkÀrpa: 5 FÀrg: 55 FÀrgton: Normal Bakljus: 4 Brusred.: LÄg DNle: PÄ 100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för instÀllning för vanlig SD-digital-TV frÄn en box för att fÄ bra bild? Och vad Àr som sagt clouding?
Testa dessa settings http://www.hdtvtest....BD/Settings.phpClouding Àr ljuslÀckage - syns bÀst i mörkt rum och nÀr TVn visar svart bild. Om skÀrmen dÄ har ljusa och mörka partier istÀllet för en uniform "lagom" svart/grÄ yta Àr det cloduing, och det förekommer pÄ de flesta LCDer, mer eller mindre. Det knepiga Àr att det skiljer ifrÄn exemplar till exemplar pÄ samma TV-modell. NÀ, "gelé spelare" beror nog snarare pÄ AutoMotionPlus instÀllningen, stÀng av den eller sÀtt den pÄ lÄg och testa skillanden.
Postad 28 January 2008 - 15:59
hyslopc
-
hyslopc
-
ForumrÀv
-
-
682 inlÀgg
Lystring! Om det Àr nÄgra som Àr pÄ G och köpa F96 nu inom den nÀrmaste mÄnaden kanske ett mini-powerbuy Àr pÄ sin plats för att fÄ ner priset/samordna inköp! NÄgon intresserad?
För mig stÄr valet mellan 46F86, 52F96, och Pio 508:an. Jan invÀntar en offert frÄn HBC pÄ Lidingö angÄende Pioneern. DÄ ska jag bestÀmma mig. Beroende pÄ vad priset landar pÄ för 508:an tror jag mest pÄ 46F86, eftersom det Àr "bara" till sovrummet, och F96:an Àr sÄ mycket dyrare.
Postad 28 January 2008 - 20:00
Nicce70
-
Nicce70
-
AnvÀndare
-
-
203 inlÀgg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan. Och det Àr en meck att fÄ bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox. Kopplad till ScartingÄngen. NÀr man ser pÄ fotboll blir fotbollsspelarna som om de Àr i gelé (Àr det det som alla pratar om som clouding, (Àr ny hÀr pÄ forumet)??). FÄr rÀnder nÀr jag tittar pÄ DVD'n som Àr inkopplad via HDMI-1, men bara ibland. Vad har folk för instÀllningar pÄ bilden, jag har fÄtt mecka om ordentligt för att fÄ bilden att bli som den var pÄ min gamla tjock-TV 28", alltsÄ lika dÄlig som den var pÄ den. Den standardinstÀllning som Àr frÄn början pÄ TV dÄ blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara rÀddningen! Mina instÀllningar Àr (för att se pÄ fotboll nÄgorluna drÀgligt): Kontrast: 35 Ljusstyrka: 90 SkÀrpa: 5 FÀrg: 55 FÀrgton: Normal Bakljus: 4 Brusred.: LÄg DNle: PÄ 100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för instÀllning för vanlig SD-digital-TV frÄn en box för att fÄ bra bild? Och vad Àr som sagt clouding?
Testa dessa settings http://www.hdtvtest....BD/Settings.php
Clouding Àr ljuslÀckage - syns bÀst i mörkt rum och nÀr TVn visar svart bild. Om skÀrmen dÄ har ljusa och mörka partier istÀllet för en uniform "lagom" svart/grÄ yta Àr det cloduing, och det förekommer pÄ de flesta LCDer, mer eller mindre. Det knepiga Àr att det skiljer ifrÄn exemplar till exemplar pÄ samma TV-modell.
NÀ, "gelé spelare" beror nog snarare pÄ AutoMotionPlus instÀllningen, stÀng av den eller sÀtt den pÄ lÄg och testa skillanden.
Kanon! Tack för lÀnken, de instÀllningarna gjorde hela skillnaden, nu Àr bilden sÄ bra man kan begÀra med vanlig SD-sÀndning. Den fungerar OK för vanliga program som sport och film. Betyget för TV'n höjs lite till. Och rÀnderna som dök upp tidigare har inte visat sig igen, fÄr hoppas att de hÄller sig borta. Kan nÄgon svara pÄ om det Àr möjligt att fÄ in TV'ns Text-TV frÄn en digitalbox som Àr ansluten via HDMI. Jag fÄr bara meddelandet "TjÀnsten ej tilgÀnglig", det verkar bara fungera om digitalboxen Àr ansluten via scarten. Det kÀnns lite B-igt om sÄ Àr fallet, dÄ blir man ju bunden till att anvÀnda digitalboxens Text-TV och inte TV'ns (och dÄ faller ju funktionen med Text-TV pÄ ena sidan av bilden, och sÀndningen pÄ andra. NÄgon som har nÄtt svar pÄ hur detta fungerar?
Postad 28 January 2008 - 22:38
Unregistered1432
-
Unregistered1432
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Den Àr i "Shop Mode". Tror detta funkar Àven pÄ F86: I was told about the "SHOP MODE", which could be the reason why my settings are jumping back to the default 16:9 and dynamic picture setting. To change it to the "HOME MODE" (or Dynamic) , I would need to press both volume buttons and the menu button on the unit itself all at the same time and hold it for 5 seconds. Then it'll switch over to the "HOME MODE" (on the screen it'll appear as "DYNAMIC").
Tack för tipset! Fick det inte att funka sÄhÀr men vÀl via menyn och plug 'n play, dÀr kan man vÀlja hemma. Det blev en hel del enklare nÀr jag visste vad man skulle leta efter =)
Postad 29 January 2008 - 16:11
Nicce70
-
Nicce70
-
AnvÀndare
-
-
203 inlÀgg
NÄgon som har svar pÄ följande ang Samsung LE40F86BD:
1-Kunna hoppa direkt till en given ingÄng utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv.
(om det gÄr att stÀnga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns nÄgon knappfunktion för detta)
NÄgon nÀmde i ett engelskt forum om en multifjÀrr (Logitech - HARMONY 360) som sÀnde diskreta signaler till TV'n, sÄ gick den direkt till given ingÄng, t.ex. HDMI3, och att man Àven kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra mÀrkliga storleksförÀndringarna. I sÄ fall mÄste ju TV'n kunna detta, men originalfjÀrren inte kan sÀnda dessa signalerna, vilket Àr skumt tycker jag. NÄn som vet?
2-Kunna Ă„terstĂ€lla ljudet till egen vald ljudinstĂ€llning (och att ljudet gĂ„r PĂ
, till t.ex. volymnivÄ 10), utan att behöva hoppa in i menyn varje gÄng, trycka pÄ en snabbknapp typ, precis som man vÀljer sin bildinstÀllning mellan Standard, Dynamisk, Film.
3-Om det Àr nÄgon i denna trÄd som har skaffat sig en HD-box frÄn Canal Digital, den senaste med hÄrddisk, och fÄtt det att fungera via HDMI'n (Samsung har ju en uppdatering dÀr för ev.ljud/bildproblem som ska lösa det problemet)
Postad 29 January 2008 - 21:55
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
1-Kunna hoppa direkt till en given ingÄng utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv. (om det gÄr att stÀnga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns nÄgon knappfunktion för detta) NÄgon nÀmde i ett engelskt forum om en multifjÀrr (Logitech - HARMONY 360) som sÀnde diskreta signaler till TV'n, sÄ gick den direkt till given ingÄng, t.ex. HDMI3, och att man Àven kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra mÀrkliga storleksförÀndringarna. I sÄ fall mÄste ju TV'n kunna detta, men originalfjÀrren inte kan sÀnda dessa signalerna, vilket Àr skumt tycker jag. NÄn som vet?
2-Kunna Ă„terstĂ€lla ljudet till egen vald ljudinstĂ€llning (och att ljudet gĂ„r PĂ
, till t.ex. volymnivÄ 10), utan att behöva hoppa in i menyn varje gÄng, trycka pÄ en snabbknapp typ, precis som man vÀljer sin bildinstÀllning mellan Standard, Dynamisk, Film.
3-Om det Àr nÄgon i denna trÄd som har skaffat sig en HD-box frÄn Canal Digital, den senaste med hÄrddisk, och fÄtt det att fungera via HDMI'n (Samsung har ju en uppdatering dÀr för ev.ljud/bildproblem som ska lösa det problemet) 
FrÄga 1 och 2 Àr svaret ja. AlltsÄ, grejen med Logitech Harmony 360 eller 890 eller senare modell vilket den personen pÄ det engelska forumet uppenbarligen inte nÀmnde var att denna fjÀrkontroll har en uppsÀttning inspelningsbara makron (macro pÄ engelska). Dvs kommandon som utför exakt det som du vill ha utfört. Makron brukar vara i hexadecimal kod och finns att fÄ tag pÄ lite hÀr och var. SÄg massor med makron till Samsung apparater bara för ett par veckor sen men minns inte vart jag sÄg dem nu. Testa och sök runt pÄ Minhembio, AVSForum, AVForum och alla andra bra forum du lÀr stöta pÄ. De finns dÀr det gÀller bara hitta dem. Logitech sjÀlva pÄstÄr att med deras Harmony 890 Àr det sÄ enkelt att bara peka den gamla fjÀrkontrollen mot Harmony fjÀrren och spela in just det kommandot utan att behöva hÄlla pÄ att jaga makron pÄ nÀtet. Om det verkligen Àr sÄ enkelt vet jag inte eftersom jag inte testat sjÀlv. Men det lÄter rÀtt frÀckt mÄste jag sÀga. Ingen aning nÀr det gÀller frÄga 3. Lycka till!
Redigerat av majstang, 29 January 2008 - 21:56.
Postad 30 January 2008 - 09:31
FredrikN
-
FredrikN
-
AnvÀndare
-
-
113 inlÀgg
1-Kunna hoppa direkt till en given ingÄng utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv. (om det gÄr att stÀnga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns nÄgon knappfunktion för detta) NÄgon nÀmde i ett engelskt forum om en multifjÀrr (Logitech - HARMONY 360) som sÀnde diskreta signaler till TV'n, sÄ gick den direkt till given ingÄng, t.ex. HDMI3, och att man Àven kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra mÀrkliga storleksförÀndringarna. I sÄ fall mÄste ju TV'n kunna detta, men originalfjÀrren inte kan sÀnda dessa signalerna, vilket Àr skumt tycker jag. NÄn som vet?
Jag Ă€ger en Harmony 880 och en Samsung M86. Mycket riktigt saknas funktionen pĂ„ fjĂ€rrkontrollen men finns i apparaten. Styrkoder för detta finns i Harmonys kodbibliotek pĂ„ nĂ€tet, sĂ„ om du skaffar en sĂ„n sĂ„ talar du i princip bara om att du har en viss TV nĂ€r du installerar fjĂ€rren, sen fĂ„r du tillgĂ„ng till dessa koder. MĂ
NGA mÀrken fungerar pÄ detta viset men det Àr svÄrt att fÄ fram all info. remote central Àr en bra site för att hitta koder om man har 'rÀtt' fjÀrrkontroll. /Fredrik
Postad 30 January 2008 - 09:36
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Fick imorse ett svar som officiellt bekrÀftar att Samsung kÀnner till problemet med rullande linjer pÄ F86-serien. Kan vara bra att hÀnvisa till om ni stöter pÄ envis supportpersonal! "Vi har hört att vissa haft det hÀr. Vi ber dem först testa koppla ur enheter tillkopplade till tv:n samt stÀnga av 100htz tekniken, brusreducering och filmplus. Men hjÀlper inte det och samt dÄ testa en produkt i taget. SÄ frÄn vÄrt hÄll kan vi boka service, men enbart pÄ /xee tv-apaprater. Vi har inga uppgifter vad som skiljer versioner emellan. Men vissa apaprater har det andra inte."Jag hoppas pÄ en fungerande firmware inom en snar framtid. NÄgon som hört nÄgot nytt?
Postad 30 January 2008 - 10:41
Almighty187
-
Almighty187
-
LĂ€rjunge
-
-
258 inlÀgg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrĂ„n NetSuperstore idag. Mediamarkt 1 km bort tog 46900 kr för den och jag fick den ca 13000 kr billigare. Den Ă€r helt fantstisk vad jag sett hittills. Har dock observerat att det som sagt lyser lite om vita texter mot svart botten. Dessutom har jag sett nĂ„gra (tror det heter) colorbanding pĂ„ en trailer hĂ€mtad via Playstation Store. 52" Ă€r iallafall REJĂLT STORT!! :oD
SÄ du vÄgade handla en sÄn dyr apparat av Netsuperstore? Det Àr inte mÄnga som gör med tanke pÄ ryktet de har. Behövde du betala i förskott eller fick du betala direkt i butik nÀr du hÀmtade ut TVn?
Postad 30 January 2008 - 13:08
Nicce70
-
Nicce70
-
AnvÀndare
-
-
203 inlÀgg
Jag Àger en Harmony 880 och en Samsung M86. Mycket riktigt saknas funktionen pÄ fjÀrrkontrollen men finns i apparaten. Styrkoder för detta finns i Harmonys kodbibliotek pÄ nÀtet, sÄ om du skaffar en sÄn sÄ talar du i princip bara om att du har en viss TV nÀr du installerar fjÀrren, sen fÄr du tillgÄng till dessa koder.
MĂ
NGA mÀrken fungerar pÄ detta viset men det Àr svÄrt att fÄ fram all info. remote central Àr en bra site för att hitta koder om man har 'rÀtt' fjÀrrkontroll.
/Fredrik
OK! Tack sÄ mycket, dÄ börjar jag fÄ grepp om det hela. Jag har idag en Philips multifjÀrr SRU7060 tror jag den heter, det kan man programmera in fÀrdiga koder för respektive mÀrke, samt den har inlÀrningsfunktion, men dÄ mÄste man ju ha en fjÀrr som kan skaicka den signalen man Àr ute efter (vilket dÄ inte originalfjÀrren kan). SÄ antagligen fÄr man vÀl byta fjÀrr i framtiden. Har nyligen fÄtt ett annat problem med min nya LE40F86BD, den slog pÄ sig sjÀlv i natt, sÄ jag fick gÄ ner och stÀnga av den manuellt. Ringde och anmÀlde detta till Samsung, som gjorde en notering i en fel-logg. NÄgon annan som stött pÄ problemet att TV'n slÄr pÄ sig sjÀlv???
Postad 30 January 2008 - 22:57
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlÀgg
Fick imorse ett svar som officiellt bekrÀftar att Samsung kÀnner till problemet med rullande linjer pÄ F86-serien. Kan vara bra att hÀnvisa till om ni stöter pÄ envis supportpersonal!
"Vi har hört att vissa haft det hÀr. Vi ber dem först testa koppla ur enheter tillkopplade till tv:n samt stÀnga av 100htz tekniken, brusreducering och filmplus. Men hjÀlper inte det och samt dÄ testa en produkt i taget. SÄ frÄn vÄrt hÄll kan vi boka service, men enbart pÄ /xee tv-apaprater. Vi har inga uppgifter vad som skiljer versioner emellan. Men vissa apaprater har det andra inte."
Jag hoppas pÄ en fungerande firmware inom en snar framtid. NÄgon som hört nÄgot nytt?
Skrivs en del pÄ Avs forum om att folk i England har fÄtt en ny firmware till sina f86:or. AlltsÄ samma modell som vi har i Sverige!TyvÀrr finns Ànnu ingen för nedladdning, utan dem har fÄtt den installerad av repratör.Bara hoppas att Samsung fÄr tummen ur Ä lÀgger upp den pÄ hemsidan oxÄ!
Postad 31 January 2008 - 08:52
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
SÄ du vÄgade handla en sÄn dyr apparat av Netsuperstore? Det Àr inte mÄnga som gör med tanke pÄ ryktet de har.
Behövde du betala i förskott eller fick du betala direkt i butik nÀr du hÀmtade ut TVn?
Jag betalade direkt i butiken. Trevlig personal och bra hjÀlp att fÄ med sig TVn. Varför har de fÄtt dÄligt rykte?
Postad 31 January 2008 - 11:50
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
Skrivs en del pÄ Avs forum om att folk i England har fÄtt en ny firmware till sina f86:or. AlltsÄ samma modell som vi har i Sverige!TyvÀrr finns Ànnu ingen för nedladdning, utan dem har fÄtt den installerad av repratör.Bara hoppas att Samsung fÄr tummen ur Ä lÀgger upp den pÄ hemsidan oxÄ!
Jo, jag följer trÄden dÀr. VÀntar pÄ att det ska bli lite enklare att fÄ tag i firmwaren! Jag betalade direkt i butiken. Trevlig personal och bra hjÀlp att fÄ med sig TVn. Varför har de fÄtt dÄligt rykte?
RÀtta mig om jag har fel, men jag tror att det kan ha att göra med innehÄllet hÀr: https://www.prisjakt...info.php?f=1634
Postad 31 January 2008 - 13:01
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
OK. Jag förstÄr att det verkar lite rörigt dÀr... Men jag hade tur som kunde hÀmta direkt i butiken. TVn Àr helt underbar och en annan skandal tycker jag Àr att MediaMarkt tar 46900 kr för den... 3 minuter med bil dÀrifrÄn. Kommer nog inte bestÀlla nÄgot dÀrifrÄn pÄ nÀtet dock... verkar lite vanskligt.
Postad 31 January 2008 - 14:48
Almighty187
-
Almighty187
-
LĂ€rjunge
-
-
258 inlÀgg
Köper Netsuperstore frÄn Samsung Sverige eller? Fick du 2Ärs garanti?
Postad 31 January 2008 - 14:56
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Köper Netsuperstore frÄn Samsung Sverige eller? Fick du 2Ärs garanti?
Nej, det gör de inte eftersom produkt-id pÄ deras sida anges vara LE52F96BDX/XEC Viss sorts garanti skall gÀlla ÀndÄ, oklart hur detta fungerar frÄn min sida...
Postad 31 January 2008 - 14:59
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlÀgg
HÀr kan ni lÀsa om vad som skiljer: http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf
Redigerat av andreas.h, 31 January 2008 - 14:59.
Postad 31 January 2008 - 16:50
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Snowstorm - du som brukar vara duktig pÄ att hitta information pÄ nÀtet, vet du nÄgot om ryktet som gÄr pÄ AVS forum om att Samsung ska ha slutat tillverka 81F och tÀnker ersÀtta den med en ny modell som kommer i Mars? Har sökt men hittar ingen info alls. Man tycker Samsung borde gÄtt ut med nÄgon som helst officiell info om detta. GÀller detta F96 oxÄ? FrÄgan Àr vilka defekter Best Buy representanterna talar om som Àr orsaken till att de byter ut 81F? Kanske det Àr sÄ enkelt som att de ska upgradera panel och processor bara, sÄ att den motsvarar F96:an som bevisligen Àr en senare och nyare version av det mesta? Amerikanerna spekulerar om nya versionen kommer innehÄlla 120 hz osv...
MÄnga frÄgor hÀr som man vÀldigt gÀrna skulle vilja ha svar pÄ, sÀrskilt nÀr man precis Àr i farten att slÄ till pÄ en F96 52"  Om det Àr sÄ att de Àven byter ut F96 sÄ skulle jag vilja avvakta till Mars i sÄnt fall (eller kanske till sommaren). Kontaktade faktiskt produktchefen pÄ Samsung Sverige men han ville inte svara pÄ mina frÄgor
Postad 31 January 2008 - 17:49
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Snowstorm - du som brukar vara duktig pÄ att hitta information pÄ nÀtet, vet du nÄgot om ryktet som gÄr pÄ AVS forum om att Samsung ska ha slutat tillverka 81F och tÀnker ersÀtta den med en ny modell som kommer i Mars? Har sökt men hittar ingen info alls. Man tycker Samsung borde gÄtt ut med nÄgon som helst officiell info om detta. GÀller detta F96 oxÄ? FrÄgan Àr vilka defekter Best Buy representanterna talar om som Àr orsaken till att de byter ut 81F? Kanske det Àr sÄ enkelt som att de ska upgradera panel och processor bara, sÄ att den motsvarar F96:an som bevisligen Àr en senare och nyare version av det mesta? Amerikanerna spekulerar om nya versionen kommer innehÄlla 120 hz osv... MÄnga frÄgor hÀr som man vÀldigt gÀrna skulle vilja ha svar pÄ, sÀrskilt nÀr man precis Àr i farten att slÄ till pÄ en F96 52" Om det Àr sÄ att de Àven byter ut F96 sÄ skulle jag vilja avvakta till Mars i sÄnt fall (eller kanske till sommaren). Kontaktade faktiskt produktchefen pÄ Samsung Sverige men han ville inte svara pÄ mina frÄgor 
Ja, jag lÀste detta spekularenade igÄr - men funderar pÄ att ignorera det eftersom jag förhoppningsvis Àr en stolt Àgare av en F96 inom 3 veckor Tror mest att de dÀr kanadensarna/amerikanarna Àr ute och yrar. LÀser man noga pÄ exvis futureshop eller bestbuy (minns inte vilken), stÄr det i stil med att "sale ends 31st january" Dvs att rean slutar idag, sedan gÀller ordinarie priser, exempelvis var nÄgon modell (57" ?) sÀnkt $500. Borde de i.s.f. inte byta ut 71-serien istÀllet, 81-serien har det vÀl varit sÀllsynt fÄ fel pÄ jÀmfört med exvis M8 och F8, tror nÀstan att de dÀr representanterna yrar ocksÄ. Om en ny modell med LED Àr pÄ G snart, som dÀrmed inte lanserades pÄ CES - lÄter detta mycket konstigt. Men man börjar kanske med tjuv- och rackarspel inom denna branshen ocksÄ, i samma stil som SE och Nokias mobillanseringskrig... Hur som helst, manualsidan ljuger inte, hÀr ser man nÄgon mÄnad i förvÀg vilka modeller som Àr pÄ G, smidigast Àr att gÄ efter datum: http://ibbank.net/ma...t_main.asp?cok=TyvÀrr Àr tillverkarnas representanter knÀpptysta om eventuella framtida produkter, den saken Àr klar. Helst sÀkert kommer nya LED modeller frÄn Samsung och andra tillverkare ocksÄ, men jag tror inte dessa kommer tidigast förrÀn om ett Är. LGs modell vÄgar/orkar jag inte vÀnta pÄ. Hitills vet vi ju att Samsung slÀpper typ 3 serier hÀr i Europa i vÄr, och 7-serien som Àr Ànnu mera high-end, kommer i höst - men ingen av dessa har LED enligt nuvarande info. I vÄr kommer nog knappast ytterligaren en modellserie. Kanske, - men tveksamt, att det kommer yterligare en kompletterande okÀnd serie i höst.
Redigerat av snowstorm, 31 January 2008 - 17:50.
Postad 31 January 2008 - 18:19
majstang
-
majstang
-
LĂ€rjunge
-
-
254 inlÀgg
Ja, jag lÀste detta spekularenade igÄr - men funderar pÄ att ignorera det eftersom jag förhoppningsvis Àr en stolt Àgare av en F96 inom 3 veckor
Tror mest att de dÀr kanadensarna/amerikanarna Àr ute och yrar. LÀser man noga pÄ exvis futureshop eller bestbuy (minns inte vilken), stÄr det i stil med att "sale ends 31st january" Dvs att rean slutar idag, sedan gÀller ordinarie priser, exempelvis var nÄgon modell (57" ?) sÀnkt $500. Borde de i.s.f. inte byta ut 71-serien istÀllet, 81-serien har det vÀl varit sÀllsynt fÄ fel pÄ jÀmfört med exvis M8 och F8, tror nÀstan att de dÀr representanterna yrar ocksÄ. Om en ny modell med LED Àr pÄ G snart, som dÀrmed inte lanserades pÄ CES - lÄter detta mycket konstigt. Men man börjar kanske med tjuv- och rackarspel inom denna branshen ocksÄ, i samma stil som SE och Nokias mobillanseringskrig...
Hur som helst, manualsidan ljuger inte, hÀr ser man nÄgon mÄnad i förvÀg vilka modeller som Àr pÄ G, smidigast Àr att gÄ efter datum: http://ibbank.net/ma...t_main.asp?cok= TyvÀrr Àr tillverkarnas representanter knÀpptysta om eventuella framtida produkter, den saken Àr klar. Helst sÀkert kommer nya LED modeller frÄn Samsung och andra tillverkare ocksÄ, men jag tror inte dessa kommer tidigast förrÀn om ett Är. LGs modell vÄgar/orkar jag inte vÀnta pÄ.
Hitills vet vi ju att Samsung slÀpper typ 3 serier hÀr i Europa i vÄr, och 7-serien som Àr Ànnu mera high-end, kommer i höst - men ingen av dessa har LED enligt nuvarande info. I vÄr kommer nog knappast ytterligaren en modellserie. Kanske, - men tveksamt, att det kommer yterligare en kompletterande okÀnd serie i höst.
Tack för detta Snowstorm! Ja, jag var inne pÄ samma linje som dig (var t.o.m ganska oförskÀmd mot JackLT pÄ AVSforum som jag menade satt och spred en massa nonsens och som bara bidrog till mer förvirring Àn nÄgot annat). Men jag blev ÀndÄ lite osÀker pÄ vad göra. NÀ, jag gör som dig hÀdan efter...ignorera allt nytt som kommer och fokusera pÄ F96, annars lÀr det ta-mig-fan ALDRIG bli nÄn ny TV. Har ju inte gjort annat Àn att vÀnta pÄ nya och bÀttre apparater i 2 Är nu
Postad 31 January 2008 - 21:18
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Postad 31 January 2008 - 21:36
snowstorm
-
snowstorm
-
LĂ€rjunge
-
-
356 inlÀgg
Ifall nÄgon undrar sÄ har Samsung Sverige fÄtt nya firmware fixen för F86 serien frÄn England i veckan! mitt problem med scrolling lines Àr puts vÀck! sitter nu med en gudomlig tv 
DÀr ser man, sent skall syndarna vakna... Kanon dÄ att det funka och blev bra Hur gick processen till - antar att inte Samsung gick ut med ett meddelande till alla F8 köpare som registrerat sin TV med rekommendation att uppdatera? Vad behövde man som konsument göra för att fÄ denna uppdatering? Fick man ladda hem firmware sjÀlv, eller kom home-service, eller skicka dom ut usb-stickor?
Postad 31 January 2008 - 21:42
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlÀgg
Postad 31 January 2008 - 22:14
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Ifall nÄgon undrar sÄ har Samsung Sverige fÄtt nya firmware fixen för F86 serien frÄn England i veckan! mitt problem med scrolling lines Àr puts vÀck! sitter nu med en gudomlig tv  DÀr ser man, sent skall syndarna vakna... Kanon dÄ att det funka och blev bra
Hur gick processen till - antar att inte Samsung gick ut med ett meddelande till alla F8 köpare som registrerat sin TV med rekommendation att uppdatera? Vad behövde man som konsument göra för att fÄ denna uppdatering? Fick man ladda hem firmware sjÀlv, eller kom home-service, eller skicka dom ut usb-stickor?
Det hela började med att jag knallade till Expert och upplyste dom om problemet pĂ„ min 46"f86'a som jag precis köpt av dom, sĂ€ljaren bad mig kontakta Samsung vilket jag gjorde men fick dĂ„ höra att -Nej vi vet inget om nĂ„tt scrolling line problem pĂ„ f86 serien, tack Ă„ hej leverpastej typ... Men skam den som ger sig tĂ€nkte jag och ringde upp Samsung igen och KRĂVDE att dom skulle göra en felanmĂ€lan pĂ„ min tv sĂ„ att jag Ă„tminstone kunde fĂ„ komma i kontakt med nĂ„n service firma som kanske kunde nĂ„tt om tv apparater, Samsung nissen gav med sig och gjorde en anmĂ€lan till service firman som Expert anvĂ€nder sig av hĂ€r i Uppsala. Dagen efter blev jag uppringd av en tv service kille och jag förklarade problemet och allt jag hittat pĂ„ AVforum osv han kollade upp lĂ€get och Ă„terkom lite senare den kvĂ€llen med svaret att han inte kunde fĂ„ tag i en uppdatering eftersom Samsung Sverige inte har den och han mĂ„ste fĂ„ updateringar genom dom han kan inte fĂ„ dem direkt frĂ„n Samsung England tex. SĂ„ istĂ€llet bad han att fĂ„ hĂ€mta upp tv'n för att checka problemet och se om det gick att lösa. Fet chans! tĂ€nkte jag först men Ă€ndrade mig och tĂ€nkte -skit samma, dom fĂ„r vĂ€l ta den dĂ„ sĂ„ fĂ„r jag vĂ€l plocka ut en annan tv eller ta pengarna tillbaka, dom kom och hĂ€mtade tv'n i mĂ„ndags och 2dagar senare ringde service killen och sa -du hade rĂ€tt, vi har sett problemet pĂ„ din tv och visste först inte hur vi skulle lösa det men ironiskt nog sĂ„ fick vi nyligen updateringen du pratat om frĂ„n Samsung Sverige som dom i sin tur nyligen fĂ„tt frĂ„n England! Det Ă€r service folket som har updateringen nu dock sĂ„ inget man kan fixa sjĂ€lv tyvĂ€rr.
Postad 31 January 2008 - 22:46
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlÀgg
Undra hur man gör för Ä fÄ tag pÄ den dÀr firmwaren nÀr man ej har köpt en svensk modell?!
Har iofs inte sett röken av dem rullande rÀnderna pÄ ett tag sÄ blir vÀl Ä invÀnta en fix som gÄr och ladda ner...
Följer dock denna trÄd med spÄnning,en av dem fÄ som inte Àr besmittade med plasma vs lcd tjafs hehe
Postad 31 January 2008 - 23:01
Ztaffan
-
Ztaffan
-
Rookie
-
3 inlÀgg
Tjena,
Jag har en 46F86:a. Och det hÀr med "scrolling lines", vad betyder igentligen det?
NĂ€r jag tittar med 24hz instĂ€llt, bĂ„de frĂ„n PC och PS3:an sĂ„ upplever jag det som att det flammar om ni förstĂ„r vad jag menar. Typ som om den vĂ€xlar vĂ€ldigt fort mellan mörk och ljus backlight.. Men det Ă€r bara synligt vid 24hz. Kan inte direkt sĂ€ga att det Ă€r linjer eller nĂ„t som följer nĂ„t mönster heller. Ăr det det hĂ€r ni menar med scrolling lines? Kommer troligtvis fĂ„ lĂ€mna tillbaka TVn Ă€ndĂ„ eftersom det verkar vara glapp i HDMI 1. NĂ€r jag har PS3:an inkopplad dĂ€r sĂ„ blir bilden svart vĂ€ldigt ofta, typ som om den tappar signalen Ă€ven nĂ€r jag inte gör nĂ„t.. Bara har den pĂ„..
Ztaffan
Postad 31 January 2008 - 23:50
avellan
-
avellan
-
AnvÀndare
-
-
107 inlÀgg
Postad 01 February 2008 - 07:00
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlÀgg
Jag lade en felanmÀlan angÄende flimmer i 24 Hz pÄ min LE-46F86 via Samsungs hemsida precis nÀr jag fÄtt hem TV:n. DÀremot sÄ tröttnade jag pÄ TV:n av lite olika anledningar, och skickade istÀllet tillbaka den och köpte en Pioneer istÀllet.
HÀromdagen ringde dock Samsung upp mig pÄ mobilen och sa att de hade en lösning pÄ problemet. Det trodde jag verkligen inte att de skulle göra.  NÀr jag ringt deras support har de bara förnekat felet.
Postad 01 February 2008 - 08:53
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlÀgg
Har du nÄn kÀlla som skickar 24Hz pÄ HDMI? Om sÄ har problemen Àven försvunnit dÀr?
Yes kör 24hz över hdmi, jag hade flickering,scrolling,lag,100hz artifact problem you name it innan, men efter updateringen funkar ALLT smooth as silk vettefan vad samsung stoppat i updaten men bra blev det.
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|