Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta ämne
Postad 20 januari 2008 - 16:33
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Om man köper M86 i Finland så får man både DVB-T och DVB-C, undra om DVB-C funkar att tuna in ComHem med? Baserat på den lite som jag har läst, tror jag att du kommer får problem med "pairing", iaf om du vill köra HDTV.
Okej, men det finns väl ingen TV på marknanden idag som har inbyggd mottagare med stöd för HD? Kommer helst inte primärt att se HD via DVB-C eller DVB-T, utan kör detta via webben eller skiva. Under förutsättning att vanlig mottagning inte blir helt värdelös. Ännu finns väl inte så många HD-kanaler ändå så, ser mest på 1,2,3.4,4+,5,6,8,9 Hur som helst, läste att någons LCD med inbyggd DVB-T snappade upp DVB-C kanaler, men framgick inte om även bilden kom fram: ""Den tog till och med upp digital-tv signaler från vårt kabeltv nät trotts att den inte skall ha DVB-C tuner.(?!?)"" Skumt, eller yrar killen?
Postad 21 januari 2008 - 20:32
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Om man köper M86 i Finland så får man både DVB-T och DVB-C, undra om DVB-C funkar att tuna in ComHem med? Baserat på den lite som jag har läst, tror jag att du kommer får problem med "pairing", iaf om du vill köra HDTV.
Okej, men det finns väl ingen TV på marknanden idag som har inbyggd mottagare med stöd för HD? Kommer helst inte primärt att se HD via DVB-C eller DVB-T, utan kör detta via webben eller skiva. Under förutsättning att vanlig mottagning inte blir helt värdelös. Ännu finns väl inte så många HD-kanaler ändå så, ser mest på 1,2,3.4,4+,5,6,8,9
Hur som helst, läste att någons LCD med inbyggd DVB-T snappade upp DVB-C kanaler, men framgick inte om även bilden kom fram: ""Den tog till och med upp digital-tv signaler från vårt kabeltv nät trotts att den inte skall ha DVB-C tuner.(?!?)"" Skumt, eller yrar killen?
Har inte Sony KDL-46X3500 inbyggd mottagare med stöd för HD? Enligt specen skall den ha det. Hursomhelst så står det mellan denna SONY och F96an för mig. Om F96an sjunker under 30 lök inom 2 månader så är den ett hett alternativ för mig. Är det någon som har sett fotboll eller hockey på SONY KDL-46X3500 eller SAMSUNG LE-52F96BD som kan ge lite feedback angående eftersläpningar etc. ??
Redigerat av Bigrauk, 21 januari 2008 - 20:40.
Postad 21 januari 2008 - 23:34
Markus20
-
Markus20
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har haft 40F nu ett bra tag.
Visst e jag nöjd med bilden från det mesta men... Världens ###### clouding , stör mig så förbaskat. Man kanske bör skicka in den till Dustin.
Postad 25 januari 2008 - 22:55
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Har haft 40F nu ett bra tag. Visst e jag nöjd med bilden från det mesta men... Världens ###### clouding , stör mig så förbaskat. Man kanske bör skicka in den till Dustin.
Ja, visst - och ännu störigare blir det om inte betraktar bilden i princip rakt framför i både x & y led Absolut inte specifikt för Samsung. Tycker ändå de har bättre betraktningsvinkel än exvis Philips/LG. Därför funderar jag allvarligt på F96 trots att jag nu upplever den som för stor, men framför allt dyr. F96 har som bekant vissa botemedel mot clouding, ljusläckage vid minsta felaktiga beaktningsvinkel osv... Så därför gjorde jag ett nytt försök att söka upp denna sköna 52" idag, och det gick på första försöket, nu hade Mediamarkt Göteborg denna uppställd. Även Expert (Frölunda torg) och Hembiobutiken bör ha den uppställd, men hann inte åka dit idag. Men det måste jag snart då MM exemplar inte kunde betraktas längre bort än 1.5 meter då andra "hinder" var i vägen Lite observationer -Samsungs fjärrer är sega har jag läst, men att de var så seega - kan dock har varit batteriet också. kan tänka mig att det knäpps ganska friskt på denna, hehe... Småjobbigt att byta källa - men isåfall blir min enda källa blir HTPCn hoppas jag... -Tyckte inte alls beaktingsvinkeln var sämre än andra LCDer - vilket har klagats på i de flesta recensioner, bara det att man märker det tydligare nu när det är kolsvart framifrån. Då mäker man tydligare hur det läcker ut ljus, speciellt kring ljusa föremål på mörk bakgrund - om man betraktar skärmen något ifrån sidan (kanske 30 grader eller mer?) Ändå inte lika allvarligt som på en CCFL skärm IMO. -Panelen var en CN01 (F86orna hade SS04), och XEE maskiner -Tror att jag lyckades koppla över till "vanlig" TV tillslut (bra källa ger som sagt för det mesta bra bild på LCD, och F96 verkligen inget undantag!), antaligen digital kabel/markbunden eller nått, fick leta lite efter rätt box bland de andraapparaterna. Helt acceptabelt, men det är detta jag måste testa mera -Det andra jag måste jämföra är hur bra denna stora skärm hanterar rörelser jämfört mot andra mindre konkurrenter - MM priset var 46000, så bara titta och knäppa (52" M86 kostande 31000:-). Såg nyss att Expert sänkte 2500:-, hoppas trenden håller i sig! Om vi når under nedre halvan 35 får vi hoppas att vi når 31000 snart. To be continued
Postad 25 januari 2008 - 23:22
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Netsuperstore har fått in F96 nu och är billigast på 34541.
Postad 26 januari 2008 - 00:27
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Netsuperstore har fått in F96 nu och är billigast på 34541.
Öhh - majstang, de har haft denna i sitt system till och från sedan september... Är inte en sådan som snackar om andra butiker utan egna erfarenheter - men om du funderar på denna butik måste jag avråda. Vad sägs istället om att få ner priset på fyndbörsen eller liknande, de kan ge bra pris om flera personer köper flera saker i bästa powerbuy anda? De rekommenderar t om på första sidan att göra detta  Edit: såg nu meddelandet att de har den i butik i huvudstaden, det är ju en annan sak om man köper i butik. Fast siktar ändå på en nordisk om inte skillanden är mer väsentlig än så
Redigerat av snowstorm, 26 januari 2008 - 00:37.
Postad 26 januari 2008 - 00:46
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Man kan ju läsa Netsuperstores omdömen på prisjakt och bilda sin egna uppfattning...tror däremot samma uppfattning delas av många här...
F96 finns väl för för 30 lak i tyskland..
tror det kommer gå ner ca ett par tusenlappar till här i svedala inom loppet av ett par månader. Därefter tror jag inte det kommer hända jättemkt. Under 30.000 här i sverige kan man glömma tror jag.
Postad 26 januari 2008 - 12:08
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hur står sig 52" F96 gentemot Pioneers LX508, dvs full-hd 50"?
Finns det nå tester att läsa någonstans? De flesta inser att LX508:an är bästa TV:n man kan köpa just nu. Däremot är den väldigt dyr, har inte lika bra svartnivå som F96 på de delar av bilden som är helsvarta, och den är 2" mindre, förstås. Personligen skulle jag inte investera 50k i en TV när man vet att Pioneer och Samsung kommer lanserar nya TV:ar om 2 år som spöar LX508:an. Bättre att köpa något lagom nu, och har lite pengar över för att uppgraderar sen.
Tycker F96 är en betydligt mer prisvärd tv än LX
Postad 26 januari 2008 - 14:23
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Öhh - majstang, de har haft denna i sitt system till och från sedan september...
Är inte en sådan som snackar om andra butiker utan egna erfarenheter - men om du funderar på denna butik måste jag avråda. Vad sägs istället om att få ner priset på fyndbörsen eller liknande, de kan ge bra pris om flera personer köper flera saker i bästa powerbuy anda? De rekommenderar t om på första sidan att göra detta 
Edit: såg nu meddelandet att de har den i butik i huvudstaden, det är ju en annan sak om man köper i butik. Fast siktar ändå på en nordisk om inte skillanden är mer väsentlig än så
Hehe...nädå jag kommer inte köpa av dem eftersom de är för dyra. De har dessutom nått sorts prissättningscript som gör att priset kan variera ca 2000 kr från en dag till en annan...som uppgjort att bli blåst eftersom deras konfirmering av en order man lagt sker dagen efter. Du menar att det priset de uppger inte gäller i butik alltså? Man kan ju läsa Netsuperstores omdömen på prisjakt och bilda sin egna uppfattning...tror däremot samma uppfattning delas av många här... 
F96 finns väl för för 30 lak i tyskland.. tror det kommer gå ner ca ett par tusenlappar till här i svedala inom loppet av ett par månader. Därefter tror jag inte det kommer hända jättemkt. Under 30.000 här i sverige kan man glömma tror jag.
Jag håller tyvärr fullständigt med dig i din analys. Ingen 52 tummare går för under 30 här i detta landet...det är mer en regel än undantag (verkar va en tyst överenskommelse mellan ÅF på stora apparater sk. priskartell)...kanske om det är en skitTV eller en utgående modell men knappast en sån grym TV som F96...
Postad 27 januari 2008 - 00:48
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Vigge75 och andra F86 ägare - hur står sig denna burk? finns det exemplvis någon fördröjning i responstiden ("lag") som man störs av? (se t ex https://www.minhembi...owtopic=169216) Hur yttrar sig de påstådda problemen med AutoMotionPlus?
Inget vad jag märkt av iaf,Kört en hel del spel på denna tv bla gh3 och tonerna sitter perfekt! Vad gäller Motionplus så såg jag faktiskt en artifakt för första gången häromdan.Var under en live sändning av skidskytte tror det var mellantiden som visades som en statisk bild som laggade när kameran panorera. Annars har den funkat utan artifakter både i spel och film.Dock hört att en del haft problem med just 100hz tekniken vid fotbolls matcher osv då det blivit eftersläpningar på bollen. Verkar som vissa firmwares är mer känsliga än andra. Glad nyhet för mig är att jag inte kan framkalla dem sk "rullande ränderna" längre inte ens på grå statisk bakgrund vilket det var väldigt tydligt på för ett tag sen. Undra´om detta är något som kan försvinna med tiden?!ungefär som clouding eller liknande?! Någon som känner igen sig?
Redigerat av Vigge75, 27 januari 2008 - 01:08.
Postad 27 januari 2008 - 08:37
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Hehe...nädå jag kommer inte köpa av dem eftersom de är för dyra. De har dessutom nått sorts prissättningscript som gör att priset kan variera ca 2000 kr från en dag till en annan...som uppgjort att bli blåst eftersom deras konfirmering av en order man lagt sker dagen efter. Du menar att det priset de uppger inte gäller i butik alltså?
Nej - menar att deras pris troligen även gäller vid avhämtning i butik, och då bör man även kunna betala vid avhämtning. Modellen ligger ju runt 30.000 i både Tyskland och England, någon tusenlapp över respektiver någon tusenlapp under. Jämförelsevis går 52M86 nu för som billigast 20.000 i dessa länder, medan här hemma får man pröjsa som minst 25.000 (Pixmania borträknat). Stora skärmar över 46" är ju det enda som den nyaste panel-fabriken i SydKorea gör, så därför bör sådana säljas billigare. Skillanden mot F96 är ju dock att denna panel troligen förs av CMO och inte Samsung. Panelen var märkt CN01 på det ex jag har kollat på (F8orna var märkta SS04).
Redigerat av snowstorm, 27 januari 2008 - 08:38.
Postad 27 januari 2008 - 15:39
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Tycker F96 är en betydligt mer prisvärd tv än LX
Håller helt med. LX508:an är en bättre TV, men inte prisvärd.
Postad 27 januari 2008 - 17:54
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrån NetSuperstore idag. Mediamarkt 1 km bort tog 46900 kr för den och jag fick den ca 13000 kr billigare. Den är helt fantstisk vad jag sett hittills. Har dock observerat att det som sagt lyser lite om vita texter mot svart botten. Dessutom har jag sett några (tror det heter) colorbanding på en trailer hämtad via Playstation Store. 52" är iallafall REJÄLT STORT!! :oD
Postad 27 januari 2008 - 22:49
Unregistered1432
-
Unregistered1432
-
Rookie
-
2 inlägg
Tjena! Jag har en 46F8 som beter sej lite skumt, den verkar resetta sej med nån timmes mellanrum. DVS den går över på dynamisk bild, varm 2, 100Hz låg osv oavsett vad jag ändrar till i menyn. Inte så lite störigt vill jag lova. Nån som har en aning om vad det kan bero på?
Sen en grej till, ingen som hittat nån annan lösning än att byta fjärr på problemet med att stega upp till HDMI från vanliga TV:n?
// J
Postad 27 januari 2008 - 23:07
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Tjena! Jag har en 46F8 som beter sej lite skumt, den verkar resetta sej med nån timmes mellanrum. DVS den går över på dynamisk bild, varm 2, 100Hz låg osv oavsett vad jag ändrar till i menyn. Inte så lite störigt vill jag lova. Nån som har en aning om vad det kan bero på?
Sen en grej till, ingen som hittat nån annan lösning än att byta fjärr på problemet med att stega upp till HDMI från vanliga TV:n?
// J
Den är i "Shop Mode". Tror detta funkar även på F86: I was told about the "SHOP MODE", which could be the reason why my settings are jumping back to the default 16:9 and dynamic picture setting. To change it to the "HOME MODE" (or Dynamic) , I would need to press both volume buttons and the menu button on the unit itself all at the same time and hold it for 5 seconds. Then it'll switch over to the "HOME MODE" (on the screen it'll appear as "DYNAMIC").
Postad 28 januari 2008 - 14:06
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Det måste vara fel på Prisjakts hemsida och uppdateringstjänst. Multitronic som senaste veckan haft en F96 på lager verkar ha fått den såld för det fasila priset av 44170 riksdaler. Detta måste vara fel eller så är inte den siste blådåren född än
Postad 28 januari 2008 - 14:10
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
ingen som har något nytt besked angående problemen som kanske kunde lösas med någon form att uppdatering?
Postad 28 januari 2008 - 14:18
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrån NetSuperstore idag.
Köpte du det via nätet, eller från en fysisk butik (om de har en)? Trodde ingen vågade köpa från de, efter vad man läser här på prisjakt.
Postad 28 januari 2008 - 14:35
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrån NetSuperstore idag. Köpte du det via nätet, eller från en fysisk butik (om de har en)? Trodde ingen vågade köpa från de, efter vad man läser här på prisjakt.
Jag svarar Personen köpte den fysiskt i butik eftersom hon/han även kollat in F96 på Mediamarkt för överpris 1 km ifrån Netsuperstore. Kollade själv in F96 på Mediamarkt Göteborg i fredags för 46000, och Hembiobutiken ett stenkast därifrån har den för 10 lappar billigare... Lystring! Om det är några som är på G och köpa F96 nu inom den närmaste månaden kanske ett mini-powerbuy är på sin plats för att få ner priset/samordna inköp! Någon intresserad?
Postad 28 januari 2008 - 15:33
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan.
Och det är en meck att få bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox.
Kopplad till Scartingången. När man ser på fotboll blir fotbollsspelarna som om de är i gelé (är det det som alla pratar om som clouding, (är ny här på forumet)??). Får ränder när jag tittar på DVD'n som är inkopplad via HDMI-1, men bara ibland.
Vad har folk för inställningar på bilden, jag har fått mecka om ordentligt för att få bilden att bli som den var på min gamla tjock-TV 28", alltså lika dålig som den var på den. Den standardinställning som är från början på TV då blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara räddningen!
Mina inställningar är (för att se på fotboll någorluna drägligt):
Kontrast: 35
Ljusstyrka: 90
Skärpa: 5
Färg: 55
Färgton: Normal
Bakljus: 4
Brusred.: Låg
DNle: På
100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för inställning för vanlig SD-digital-TV från en box för att få bra bild?
Och vad är som sagt clouding?
Postad 28 januari 2008 - 15:40
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Postad 28 januari 2008 - 15:44
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan. Och det är en meck att få bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox. Kopplad till Scartingången. När man ser på fotboll blir fotbollsspelarna som om de är i gelé (är det det som alla pratar om som clouding, (är ny här på forumet)??). Får ränder när jag tittar på DVD'n som är inkopplad via HDMI-1, men bara ibland. Vad har folk för inställningar på bilden, jag har fått mecka om ordentligt för att få bilden att bli som den var på min gamla tjock-TV 28", alltså lika dålig som den var på den. Den standardinställning som är från början på TV då blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara räddningen! Mina inställningar är (för att se på fotboll någorluna drägligt): Kontrast: 35 Ljusstyrka: 90 Skärpa: 5 Färg: 55 Färgton: Normal Bakljus: 4 Brusred.: Låg DNle: På 100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för inställning för vanlig SD-digital-TV från en box för att få bra bild? Och vad är som sagt clouding?
Testa dessa settings http://www.hdtvtest....BD/Settings.phpClouding är ljusläckage - syns bäst i mörkt rum och när TVn visar svart bild. Om skärmen då har ljusa och mörka partier istället för en uniform "lagom" svart/grå yta är det cloduing, och det förekommer på de flesta LCDer, mer eller mindre. Det knepiga är att det skiljer ifrån exemplar till exemplar på samma TV-modell. Nä, "gelé spelare" beror nog snarare på AutoMotionPlus inställningen, stäng av den eller sätt den på låg och testa skillanden.
Postad 28 januari 2008 - 15:59
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Lystring! Om det är några som är på G och köpa F96 nu inom den närmaste månaden kanske ett mini-powerbuy är på sin plats för att få ner priset/samordna inköp! Någon intresserad?
För mig står valet mellan 46F86, 52F96, och Pio 508:an. Jan inväntar en offert från HBC på Lidingö angående Pioneern. Då ska jag bestämma mig. Beroende på vad priset landar på för 508:an tror jag mest på 46F86, eftersom det är "bara" till sovrummet, och F96:an är så mycket dyrare.
Postad 28 januari 2008 - 20:00
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag har köpt mig en Samsung F86BDX/XXE med version SS-04 i förra veckan. Och det är en meck att få bilden att bli bra tycker jag. Ser via Canal Digitals Kombo satellitbox. Kopplad till Scartingången. När man ser på fotboll blir fotbollsspelarna som om de är i gelé (är det det som alla pratar om som clouding, (är ny här på forumet)??). Får ränder när jag tittar på DVD'n som är inkopplad via HDMI-1, men bara ibland. Vad har folk för inställningar på bilden, jag har fått mecka om ordentligt för att få bilden att bli som den var på min gamla tjock-TV 28", alltså lika dålig som den var på den. Den standardinställning som är från början på TV då blir bilden kass helt enkelt, tycker jag. Hoppas HD-tv kan vara räddningen! Mina inställningar är (för att se på fotboll någorluna drägligt): Kontrast: 35 Ljusstyrka: 90 Skärpa: 5 Färg: 55 Färgton: Normal Bakljus: 4 Brusred.: Låg DNle: På 100 Hz Motion Plus: Hög
Vad har ni andra för inställning för vanlig SD-digital-TV från en box för att få bra bild? Och vad är som sagt clouding?
Testa dessa settings http://www.hdtvtest....BD/Settings.php
Clouding är ljusläckage - syns bäst i mörkt rum och när TVn visar svart bild. Om skärmen då har ljusa och mörka partier istället för en uniform "lagom" svart/grå yta är det cloduing, och det förekommer på de flesta LCDer, mer eller mindre. Det knepiga är att det skiljer ifrån exemplar till exemplar på samma TV-modell.
Nä, "gelé spelare" beror nog snarare på AutoMotionPlus inställningen, stäng av den eller sätt den på låg och testa skillanden.
Kanon! Tack för länken, de inställningarna gjorde hela skillnaden, nu är bilden så bra man kan begära med vanlig SD-sändning. Den fungerar OK för vanliga program som sport och film. Betyget för TV'n höjs lite till. Och ränderna som dök upp tidigare har inte visat sig igen, får hoppas att de håller sig borta. Kan någon svara på om det är möjligt att få in TV'ns Text-TV från en digitalbox som är ansluten via HDMI. Jag får bara meddelandet "Tjänsten ej tilgänglig", det verkar bara fungera om digitalboxen är ansluten via scarten. Det känns lite B-igt om så är fallet, då blir man ju bunden till att använda digitalboxens Text-TV och inte TV'ns (och då faller ju funktionen med Text-TV på ena sidan av bilden, och sändningen på andra. Någon som har nått svar på hur detta fungerar?
Postad 28 januari 2008 - 22:38
Unregistered1432
-
Unregistered1432
-
Rookie
-
2 inlägg
Den är i "Shop Mode". Tror detta funkar även på F86: I was told about the "SHOP MODE", which could be the reason why my settings are jumping back to the default 16:9 and dynamic picture setting. To change it to the "HOME MODE" (or Dynamic) , I would need to press both volume buttons and the menu button on the unit itself all at the same time and hold it for 5 seconds. Then it'll switch over to the "HOME MODE" (on the screen it'll appear as "DYNAMIC").
Tack för tipset! Fick det inte att funka såhär men väl via menyn och plug 'n play, där kan man välja hemma. Det blev en hel del enklare när jag visste vad man skulle leta efter =)
Postad 29 januari 2008 - 16:11
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Någon som har svar på följande ang Samsung LE40F86BD:
1-Kunna hoppa direkt till en given ingång utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv.
(om det går att stänga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns någon knappfunktion för detta)
Någon nämde i ett engelskt forum om en multifjärr (Logitech - HARMONY 360) som sände diskreta signaler till TV'n, så gick den direkt till given ingång, t.ex. HDMI3, och att man även kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra märkliga storleksförändringarna. I så fall måste ju TV'n kunna detta, men originalfjärren inte kan sända dessa signalerna, vilket är skumt tycker jag. Nån som vet?
2-Kunna återställa ljudet till egen vald ljudinställning (och att ljudet går PÅ, till t.ex. volymnivå 10), utan att behöva hoppa in i menyn varje gång, trycka på en snabbknapp typ, precis som man väljer sin bildinställning mellan Standard, Dynamisk, Film.
3-Om det är någon i denna tråd som har skaffat sig en HD-box från Canal Digital, den senaste med hårddisk, och fått det att fungera via HDMI'n (Samsung har ju en uppdatering där för ev.ljud/bildproblem som ska lösa det problemet)
Postad 29 januari 2008 - 21:55
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
1-Kunna hoppa direkt till en given ingång utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv. (om det går att stänga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns någon knappfunktion för detta) Någon nämde i ett engelskt forum om en multifjärr (Logitech - HARMONY 360) som sände diskreta signaler till TV'n, så gick den direkt till given ingång, t.ex. HDMI3, och att man även kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra märkliga storleksförändringarna. I så fall måste ju TV'n kunna detta, men originalfjärren inte kan sända dessa signalerna, vilket är skumt tycker jag. Nån som vet?
2-Kunna återställa ljudet till egen vald ljudinställning (och att ljudet går PÅ, till t.ex. volymnivå 10), utan att behöva hoppa in i menyn varje gång, trycka på en snabbknapp typ, precis som man väljer sin bildinställning mellan Standard, Dynamisk, Film.
3-Om det är någon i denna tråd som har skaffat sig en HD-box från Canal Digital, den senaste med hårddisk, och fått det att fungera via HDMI'n (Samsung har ju en uppdatering där för ev.ljud/bildproblem som ska lösa det problemet) 
Fråga 1 och 2 är svaret ja. Alltså, grejen med Logitech Harmony 360 eller 890 eller senare modell vilket den personen på det engelska forumet uppenbarligen inte nämnde var att denna fjärkontroll har en uppsättning inspelningsbara makron (macro på engelska). Dvs kommandon som utför exakt det som du vill ha utfört. Makron brukar vara i hexadecimal kod och finns att få tag på lite här och var. Såg massor med makron till Samsung apparater bara för ett par veckor sen men minns inte vart jag såg dem nu. Testa och sök runt på Minhembio, AVSForum, AVForum och alla andra bra forum du lär stöta på. De finns där det gäller bara hitta dem. Logitech själva påstår att med deras Harmony 890 är det så enkelt att bara peka den gamla fjärkontrollen mot Harmony fjärren och spela in just det kommandot utan att behöva hålla på att jaga makron på nätet. Om det verkligen är så enkelt vet jag inte eftersom jag inte testat själv. Men det låter rätt fräckt måste jag säga. Ingen aning när det gäller fråga 3. Lycka till!
Redigerat av majstang, 29 januari 2008 - 21:56.
Postad 30 januari 2008 - 09:31
FredrikN
-
FredrikN
-
Användare
-
-
113 inlägg
1-Kunna hoppa direkt till en given ingång utan att behöva stega med Source-knappen förbi EXT 1, EXT 2 osv. (om det går att stänga av EXT2 i service-menyn t.ex., eller om det finns någon knappfunktion för detta) Någon nämde i ett engelskt forum om en multifjärr (Logitech - HARMONY 360) som sände diskreta signaler till TV'n, så gick den direkt till given ingång, t.ex. HDMI3, och att man även kunde hoppa direkt till givet bildformat 4:3 eller 16:9 utan att behöva stega mellan de andra märkliga storleksförändringarna. I så fall måste ju TV'n kunna detta, men originalfjärren inte kan sända dessa signalerna, vilket är skumt tycker jag. Nån som vet?
Jag äger en Harmony 880 och en Samsung M86. Mycket riktigt saknas funktionen på fjärrkontrollen men finns i apparaten. Styrkoder för detta finns i Harmonys kodbibliotek på nätet, så om du skaffar en sån så talar du i princip bara om att du har en viss TV när du installerar fjärren, sen får du tillgång till dessa koder. MÅNGA märken fungerar på detta viset men det är svårt att få fram all info. remote central är en bra site för att hitta koder om man har 'rätt' fjärrkontroll. /Fredrik
Postad 30 januari 2008 - 09:36
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Fick imorse ett svar som officiellt bekräftar att Samsung känner till problemet med rullande linjer på F86-serien. Kan vara bra att hänvisa till om ni stöter på envis supportpersonal! "Vi har hört att vissa haft det här. Vi ber dem först testa koppla ur enheter tillkopplade till tv:n samt stänga av 100htz tekniken, brusreducering och filmplus. Men hjälper inte det och samt då testa en produkt i taget. Så från vårt håll kan vi boka service, men enbart på /xee tv-apaprater. Vi har inga uppgifter vad som skiljer versioner emellan. Men vissa apaprater har det andra inte."Jag hoppas på en fungerande firmware inom en snar framtid. Någon som hört något nytt?
Postad 30 januari 2008 - 10:41
Almighty187
-
Almighty187
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag köpte det sista exet Samsung F96 ifrån NetSuperstore idag. Mediamarkt 1 km bort tog 46900 kr för den och jag fick den ca 13000 kr billigare. Den är helt fantstisk vad jag sett hittills. Har dock observerat att det som sagt lyser lite om vita texter mot svart botten. Dessutom har jag sett några (tror det heter) colorbanding på en trailer hämtad via Playstation Store. 52" är iallafall REJÄLT STORT!! :oD
Så du vågade handla en sån dyr apparat av Netsuperstore? Det är inte många som gör med tanke på ryktet de har. Behövde du betala i förskott eller fick du betala direkt i butik när du hämtade ut TVn?
Postad 30 januari 2008 - 13:08
Nicce70
-
Nicce70
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag äger en Harmony 880 och en Samsung M86. Mycket riktigt saknas funktionen på fjärrkontrollen men finns i apparaten. Styrkoder för detta finns i Harmonys kodbibliotek på nätet, så om du skaffar en sån så talar du i princip bara om att du har en viss TV när du installerar fjärren, sen får du tillgång till dessa koder.
MÅNGA märken fungerar på detta viset men det är svårt att få fram all info. remote central är en bra site för att hitta koder om man har 'rätt' fjärrkontroll.
/Fredrik
OK! Tack så mycket, då börjar jag få grepp om det hela. Jag har idag en Philips multifjärr SRU7060 tror jag den heter, det kan man programmera in färdiga koder för respektive märke, samt den har inlärningsfunktion, men då måste man ju ha en fjärr som kan skaicka den signalen man är ute efter (vilket då inte originalfjärren kan). Så antagligen får man väl byta fjärr i framtiden. Har nyligen fått ett annat problem med min nya LE40F86BD, den slog på sig själv i natt, så jag fick gå ner och stänga av den manuellt. Ringde och anmälde detta till Samsung, som gjorde en notering i en fel-logg. Någon annan som stött på problemet att TV'n slår på sig själv???
Postad 30 januari 2008 - 22:57
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Fick imorse ett svar som officiellt bekräftar att Samsung känner till problemet med rullande linjer på F86-serien. Kan vara bra att hänvisa till om ni stöter på envis supportpersonal!
"Vi har hört att vissa haft det här. Vi ber dem först testa koppla ur enheter tillkopplade till tv:n samt stänga av 100htz tekniken, brusreducering och filmplus. Men hjälper inte det och samt då testa en produkt i taget. Så från vårt håll kan vi boka service, men enbart på /xee tv-apaprater. Vi har inga uppgifter vad som skiljer versioner emellan. Men vissa apaprater har det andra inte."
Jag hoppas på en fungerande firmware inom en snar framtid. Någon som hört något nytt?
Skrivs en del på Avs forum om att folk i England har fått en ny firmware till sina f86:or. Alltså samma modell som vi har i Sverige!Tyvärr finns ännu ingen för nedladdning, utan dem har fått den installerad av repratör.Bara hoppas att Samsung får tummen ur å lägger upp den på hemsidan oxå!
Postad 31 januari 2008 - 08:52
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Så du vågade handla en sån dyr apparat av Netsuperstore? Det är inte många som gör med tanke på ryktet de har.
Behövde du betala i förskott eller fick du betala direkt i butik när du hämtade ut TVn?
Jag betalade direkt i butiken. Trevlig personal och bra hjälp att få med sig TVn. Varför har de fått dåligt rykte?
Postad 31 januari 2008 - 11:50
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Skrivs en del på Avs forum om att folk i England har fått en ny firmware till sina f86:or. Alltså samma modell som vi har i Sverige!Tyvärr finns ännu ingen för nedladdning, utan dem har fått den installerad av repratör.Bara hoppas att Samsung får tummen ur å lägger upp den på hemsidan oxå!
Jo, jag följer tråden där. Väntar på att det ska bli lite enklare att få tag i firmwaren! Jag betalade direkt i butiken. Trevlig personal och bra hjälp att få med sig TVn. Varför har de fått dåligt rykte?
Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det kan ha att göra med innehållet här: https://www.prisjakt...info.php?f=1634
Postad 31 januari 2008 - 13:01
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
OK. Jag förstår att det verkar lite rörigt där... Men jag hade tur som kunde hämta direkt i butiken. TVn är helt underbar och en annan skandal tycker jag är att MediaMarkt tar 46900 kr för den... 3 minuter med bil därifrån. Kommer nog inte beställa något därifrån på nätet dock... verkar lite vanskligt.
Postad 31 januari 2008 - 14:48
Almighty187
-
Almighty187
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Köper Netsuperstore från Samsung Sverige eller? Fick du 2års garanti?
Postad 31 januari 2008 - 14:56
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Köper Netsuperstore från Samsung Sverige eller? Fick du 2års garanti?
Nej, det gör de inte eftersom produkt-id på deras sida anges vara LE52F96BDX/XEC Viss sorts garanti skall gälla ändå, oklart hur detta fungerar från min sida...
Postad 31 januari 2008 - 14:59
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Här kan ni läsa om vad som skiljer: http://www.samsung.c...n_SamsungTV.pdf
Redigerat av andreas.h, 31 januari 2008 - 14:59.
Postad 31 januari 2008 - 16:50
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Snowstorm - du som brukar vara duktig på att hitta information på nätet, vet du något om ryktet som går på AVS forum om att Samsung ska ha slutat tillverka 81F och tänker ersätta den med en ny modell som kommer i Mars? Har sökt men hittar ingen info alls. Man tycker Samsung borde gått ut med någon som helst officiell info om detta. Gäller detta F96 oxå? Frågan är vilka defekter Best Buy representanterna talar om som är orsaken till att de byter ut 81F? Kanske det är så enkelt som att de ska upgradera panel och processor bara, så att den motsvarar F96:an som bevisligen är en senare och nyare version av det mesta? Amerikanerna spekulerar om nya versionen kommer innehålla 120 hz osv...
Många frågor här som man väldigt gärna skulle vilja ha svar på, särskilt när man precis är i farten att slå till på en F96 52"  Om det är så att de även byter ut F96 så skulle jag vilja avvakta till Mars i sånt fall (eller kanske till sommaren). Kontaktade faktiskt produktchefen på Samsung Sverige men han ville inte svara på mina frågor
Postad 31 januari 2008 - 17:49
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Snowstorm - du som brukar vara duktig på att hitta information på nätet, vet du något om ryktet som går på AVS forum om att Samsung ska ha slutat tillverka 81F och tänker ersätta den med en ny modell som kommer i Mars? Har sökt men hittar ingen info alls. Man tycker Samsung borde gått ut med någon som helst officiell info om detta. Gäller detta F96 oxå? Frågan är vilka defekter Best Buy representanterna talar om som är orsaken till att de byter ut 81F? Kanske det är så enkelt som att de ska upgradera panel och processor bara, så att den motsvarar F96:an som bevisligen är en senare och nyare version av det mesta? Amerikanerna spekulerar om nya versionen kommer innehålla 120 hz osv... Många frågor här som man väldigt gärna skulle vilja ha svar på, särskilt när man precis är i farten att slå till på en F96 52" Om det är så att de även byter ut F96 så skulle jag vilja avvakta till Mars i sånt fall (eller kanske till sommaren). Kontaktade faktiskt produktchefen på Samsung Sverige men han ville inte svara på mina frågor 
Ja, jag läste detta spekularenade igår - men funderar på att ignorera det eftersom jag förhoppningsvis är en stolt ägare av en F96 inom 3 veckor Tror mest att de där kanadensarna/amerikanarna är ute och yrar. Läser man noga på exvis futureshop eller bestbuy (minns inte vilken), står det i stil med att "sale ends 31st january" Dvs att rean slutar idag, sedan gäller ordinarie priser, exempelvis var någon modell (57" ?) sänkt $500. Borde de i.s.f. inte byta ut 71-serien istället, 81-serien har det väl varit sällsynt få fel på jämfört med exvis M8 och F8, tror nästan att de där representanterna yrar också. Om en ny modell med LED är på G snart, som därmed inte lanserades på CES - låter detta mycket konstigt. Men man börjar kanske med tjuv- och rackarspel inom denna branshen också, i samma stil som SE och Nokias mobillanseringskrig... Hur som helst, manualsidan ljuger inte, här ser man någon månad i förväg vilka modeller som är på G, smidigast är att gå efter datum: http://ibbank.net/ma...t_main.asp?cok=Tyvärr är tillverkarnas representanter knäpptysta om eventuella framtida produkter, den saken är klar. Helst säkert kommer nya LED modeller från Samsung och andra tillverkare också, men jag tror inte dessa kommer tidigast förrän om ett år. LGs modell vågar/orkar jag inte vänta på. Hitills vet vi ju att Samsung släpper typ 3 serier här i Europa i vår, och 7-serien som är ännu mera high-end, kommer i höst - men ingen av dessa har LED enligt nuvarande info. I vår kommer nog knappast ytterligaren en modellserie. Kanske, - men tveksamt, att det kommer yterligare en kompletterande okänd serie i höst.
Redigerat av snowstorm, 31 januari 2008 - 17:50.
Postad 31 januari 2008 - 18:19
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Ja, jag läste detta spekularenade igår - men funderar på att ignorera det eftersom jag förhoppningsvis är en stolt ägare av en F96 inom 3 veckor
Tror mest att de där kanadensarna/amerikanarna är ute och yrar. Läser man noga på exvis futureshop eller bestbuy (minns inte vilken), står det i stil med att "sale ends 31st january" Dvs att rean slutar idag, sedan gäller ordinarie priser, exempelvis var någon modell (57" ?) sänkt $500. Borde de i.s.f. inte byta ut 71-serien istället, 81-serien har det väl varit sällsynt få fel på jämfört med exvis M8 och F8, tror nästan att de där representanterna yrar också. Om en ny modell med LED är på G snart, som därmed inte lanserades på CES - låter detta mycket konstigt. Men man börjar kanske med tjuv- och rackarspel inom denna branshen också, i samma stil som SE och Nokias mobillanseringskrig...
Hur som helst, manualsidan ljuger inte, här ser man någon månad i förväg vilka modeller som är på G, smidigast är att gå efter datum: http://ibbank.net/ma...t_main.asp?cok= Tyvärr är tillverkarnas representanter knäpptysta om eventuella framtida produkter, den saken är klar. Helst säkert kommer nya LED modeller från Samsung och andra tillverkare också, men jag tror inte dessa kommer tidigast förrän om ett år. LGs modell vågar/orkar jag inte vänta på.
Hitills vet vi ju att Samsung släpper typ 3 serier här i Europa i vår, och 7-serien som är ännu mera high-end, kommer i höst - men ingen av dessa har LED enligt nuvarande info. I vår kommer nog knappast ytterligaren en modellserie. Kanske, - men tveksamt, att det kommer yterligare en kompletterande okänd serie i höst.
Tack för detta Snowstorm! Ja, jag var inne på samma linje som dig (var t.o.m ganska oförskämd mot JackLT på AVSforum som jag menade satt och spred en massa nonsens och som bara bidrog till mer förvirring än något annat). Men jag blev ändå lite osäker på vad göra. Nä, jag gör som dig hädan efter...ignorera allt nytt som kommer och fokusera på F96, annars lär det ta-mig-fan ALDRIG bli nån ny TV. Har ju inte gjort annat än att vänta på nya och bättre apparater i 2 år nu
Postad 31 januari 2008 - 21:18
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlägg
Postad 31 januari 2008 - 21:36
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Ifall någon undrar så har Samsung Sverige fått nya firmware fixen för F86 serien från England i veckan! mitt problem med scrolling lines är puts väck! sitter nu med en gudomlig tv 
Där ser man, sent skall syndarna vakna... Kanon då att det funka och blev bra Hur gick processen till - antar att inte Samsung gick ut med ett meddelande till alla F8 köpare som registrerat sin TV med rekommendation att uppdatera? Vad behövde man som konsument göra för att få denna uppdatering? Fick man ladda hem firmware själv, eller kom home-service, eller skicka dom ut usb-stickor?
Postad 31 januari 2008 - 21:42
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Postad 31 januari 2008 - 22:14
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlägg
Ifall någon undrar så har Samsung Sverige fått nya firmware fixen för F86 serien från England i veckan! mitt problem med scrolling lines är puts väck! sitter nu med en gudomlig tv  Där ser man, sent skall syndarna vakna... Kanon då att det funka och blev bra
Hur gick processen till - antar att inte Samsung gick ut med ett meddelande till alla F8 köpare som registrerat sin TV med rekommendation att uppdatera? Vad behövde man som konsument göra för att få denna uppdatering? Fick man ladda hem firmware själv, eller kom home-service, eller skicka dom ut usb-stickor?
Det hela började med att jag knallade till Expert och upplyste dom om problemet på min 46"f86'a som jag precis köpt av dom, säljaren bad mig kontakta Samsung vilket jag gjorde men fick då höra att -Nej vi vet inget om nått scrolling line problem på f86 serien, tack å hej leverpastej typ... Men skam den som ger sig tänkte jag och ringde upp Samsung igen och KRÄVDE att dom skulle göra en felanmälan på min tv så att jag åtminstone kunde få komma i kontakt med nån service firma som kanske kunde nått om tv apparater, Samsung nissen gav med sig och gjorde en anmälan till service firman som Expert använder sig av här i Uppsala. Dagen efter blev jag uppringd av en tv service kille och jag förklarade problemet och allt jag hittat på AVforum osv han kollade upp läget och återkom lite senare den kvällen med svaret att han inte kunde få tag i en uppdatering eftersom Samsung Sverige inte har den och han måste få updateringar genom dom han kan inte få dem direkt från Samsung England tex. Så istället bad han att få hämta upp tv'n för att checka problemet och se om det gick att lösa. Fet chans! tänkte jag först men ändrade mig och tänkte -skit samma, dom får väl ta den då så får jag väl plocka ut en annan tv eller ta pengarna tillbaka, dom kom och hämtade tv'n i måndags och 2dagar senare ringde service killen och sa -du hade rätt, vi har sett problemet på din tv och visste först inte hur vi skulle lösa det men ironiskt nog så fick vi nyligen updateringen du pratat om från Samsung Sverige som dom i sin tur nyligen fått från England! Det är service folket som har updateringen nu dock så inget man kan fixa själv tyvärr.
Postad 31 januari 2008 - 22:46
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Undra hur man gör för å få tag på den där firmwaren när man ej har köpt en svensk modell?!
Har iofs inte sett röken av dem rullande ränderna på ett tag så blir väl å invänta en fix som går och ladda ner...
Följer dock denna tråd med spånning,en av dem få som inte är besmittade med plasma vs lcd tjafs hehe
Postad 31 januari 2008 - 23:01
Ztaffan
-
Ztaffan
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjena,
Jag har en 46F86:a. Och det här med "scrolling lines", vad betyder igentligen det?
När jag tittar med 24hz inställt, både från PC och PS3:an så upplever jag det som att det flammar om ni förstår vad jag menar. Typ som om den växlar väldigt fort mellan mörk och ljus backlight.. Men det är bara synligt vid 24hz. Kan inte direkt säga att det är linjer eller nåt som följer nåt mönster heller. Är det det här ni menar med scrolling lines? Kommer troligtvis få lämna tillbaka TVn ändå eftersom det verkar vara glapp i HDMI 1. När jag har PS3:an inkopplad där så blir bilden svart väldigt ofta, typ som om den tappar signalen även när jag inte gör nåt.. Bara har den på..
Ztaffan
Postad 31 januari 2008 - 23:50
avellan
-
avellan
-
Användare
-
-
107 inlägg
Postad 01 februari 2008 - 07:00
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2 031 inlägg
Jag lade en felanmälan angående flimmer i 24 Hz på min LE-46F86 via Samsungs hemsida precis när jag fått hem TV:n. Däremot så tröttnade jag på TV:n av lite olika anledningar, och skickade istället tillbaka den och köpte en Pioneer istället.
Häromdagen ringde dock Samsung upp mig på mobilen och sa att de hade en lösning på problemet. Det trodde jag verkligen inte att de skulle göra.  När jag ringt deras support har de bara förnekat felet.
Postad 01 februari 2008 - 08:53
sensei_d
-
sensei_d
-
Rookie
-
6 inlägg
Har du nån källa som skickar 24Hz på HDMI? Om så har problemen även försvunnit där?
Yes kör 24hz över hdmi, jag hade flickering,scrolling,lag,100hz artifact problem you name it innan, men efter updateringen funkar ALLT smooth as silk vettefan vad samsung stoppat i updaten men bra blev det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|