Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 January 2008 - 22:10

RoberthE
  • RoberthE
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är Z3030'ans "slöa" (8 ms) pixeluppdatering ngt man skall oroa sig för rörande spelande / analog TV?

/R

Postad 06 January 2008 - 22:22

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Här är ett intressant inlägg på HDTVTests forum:

Thank you for your review.
You said judder was still visible for 24Hz sources like PS3 and you suspect the Z3030 outputing 60Hz with 3:2 pulldown for HD material recorded in 24Hz.
I don't think it's true because :
1) Toshiba Z3030 product description shows distinctive 24p 5:5 pulldown capability, which means it is capable of outputing 120Hz on 24Hz sources (24x5).
2) A friend got a 52Z3030 before Christmas along with a Toshiba EP10 HD-DVD player. He let me upgrade the player firmware to 2.7 and enable the 1080/24p mode on various HD-DVD disks like "Babel" "The Curse of Golden Flower"... I am quite sure these disks are displayed in 120Hz mode (5:5 pulldown) as I could not see any telecine judder : the end credits were 100% smooth (vertical travelling).
I own a Pioneer LX508D (along with a Toshiba XE1 HD-DVD player) which is known for the best 24p handling capability and I was stunned to see the Toshiba Z3030 delivering the same true cinematic experience.
I think you should reconsider this point in your review and try 24p mode with another player, because the test with the PS3 may not be relevant due to poor HDMI synchronisation or whatever.
Regards.
Stephane.

Kan du ta reda på om han körde filmen med Film Stabilization på?

Postad 06 January 2008 - 22:29

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

You said judder was still visible for 24Hz sources like PS3 and you suspect the Z3030 outputing 60Hz with 3:2 pulldown for HD material recorded in 24Hz.
1) Toshiba Z3030 product description shows distinctive 24p 5:5 pulldown capability, which means it is capable of outputing 120Hz on 24Hz sources (24x5).
2) A friend got a 52Z3030 before Christmas along with a Toshiba EP10 HD-DVD player. He let me upgrade the player firmware to 2.7 and enable the 1080/24p mode on various HD-DVD disks like "Babel" "The Curse of Golden Flower"... I am quite sure these disks are displayed in 120Hz mode (5:5 pulldown) as I could not see any telecine judder : the end credits were 100% smooth (vertical travelling).
I own a Pioneer LX508D (along with a Toshiba XE1 HD-DVD player) which is known for the best 24p handling capability and I was stunned to see the Toshiba Z3030 delivering the same true cinematic experience.
I think you should reconsider this point in your review and try 24p mode with another player, because the test with the PS3 may not be relevant due to poor HDMI synchronisation or whatever.
Regards.
Stephane.

Tack för infon Ansy. Intressant inlägg på HDTVtests forum. Kul att läsa att 24p hanteras lika bra som på Pioplasma (som kostar många 1000 lappar mer!), men man måste iof lita på att skribenten som gjort inlägget är någorlunda kunnig. Och det framgår väl inte om "film stab." var aktiverat eller inte när han och polaren tittade (edit: såg precis mlmc undrat samma sak)?

Finns väl inget som egentligen pekar på att recensionen är korrekt i avseendet 5:5pulldown? Såvida Toshiba inte ljuger i sin spec om Z3030 måste något annat varit galet vid recensionstillfället. Kan man ana en konspiration här? Att Sony´s PS3a inte är kompatibel med konkurrerande märken i vissa avseenden (24p) :)

Skämt åsido, skulle var mycket intressant att få höra om någon här kan testa 24p och se om de upplever dessa problem. Tomas kanske kan köpa en nästa vecka :P

Och så väntar jag på "roggans" recensioner av sina 5 "burkar"....

Kommer med största sannolikhet köpa en 47" men man vill ju få klarhet i vissa saker innan så man inte betalar för något som inte finns..

Till er som har köpt Z3030, har någon av er ComHem´s digital-tv som SD-källa? Hur är bilden?

Redigerat av Kantal, 06 January 2008 - 22:31.

Postad 06 January 2008 - 22:36

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

http://www.m25.nu/

Ett mobilnr som officiellt nr som dessutom är listat som privatperson...?
Verkar sådär halvseriöst..

https://www.prisjakt...info.php?f=4897

Tycker de verkar väldigt seriösa. Betydligt seriösare än t.ex Pixmania (fast det är kanske inte så svårt).

Hos m25 och Pixmania heter modellen 47Z3030DG medan hos tex. Webhallen heter den 47Z3030D.
G som i Grå import, någon som vet?

G står för att det är ett Green Chassi som är tillverkat enligt EUs miljökrav

Tack!

Postad 06 January 2008 - 22:39

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Från avforums.com

"Now then people, I have just e-mailed Toshiba because I am not convinced that my LCD is handling the motion like it should be. This is what I put:

'Hi, I recently purchased a 47Z3030. The picture is very impressive, but I am very concerned about its motion handling.

This set is advertised as using 5:5 pulldown for 24Hz sources, yet I can see no evidence of this in effect.

Does it automatically come into play when a 24Hz signal is received? How do I know it's working? (Please answer this because it is unclear whether it does or not)
There is no difference whatsoever in the motion when I send it a 24Hz one and a 50/60Hz one, yet if it were using 5:5 pulldown then there should be. The motion looks no better than on the X series, and bizarrely it seems worse to me.

I have spent over a grand on this TV because of its advertised 5:5 pulldown, and 100Hz features, yet I am seeing no benefit of these and am wondering if it's doing anything at all. I am very aware of what I am looking for as well, and was one of the people who realised that the X series was using 3:2 pulldown on 24Hz signals.

Please write back to me on this, don't simply ask me to phone you.

Thanks a lot,
Simon'
So hopefully I will get an informative reply. I will keep you all updated."

Hoppas han får svar.

Redigerat av firre, 06 January 2008 - 22:43.

Postad 06 January 2008 - 23:38

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Tycker de verkar väldigt seriösa. Betydligt seriösare än t.ex Pixmania (fast det är kanske inte så svårt).

Min bedömning är att Pixmania är väldigt seriösa. De har dock en hel del interna kommunikationsproblem. Min gissning är att de växer för snabbt. Men de satsar i alla fall hårt och kundtjänsten är bra. Ingen vad jag vet har blivit blåst av Pixmania och omdömmena på Prisjakt är orättvisa, t.om. folk som inte har handlat av dem har lämnat negativa omdömmen.
Och omdömmen typ som "Min digitalkamera gick sönder, Pixmania suger!"
Jag beställde min 47":a därifrån. Det blev inte den frakttyp som jag beställt så jag fick vänta lite extra på leverans men de var snabba med att betala tillbaka mellanskillnaden på frakten. De har bra garantier och följer den svenska distansköpslagen. Det är inte många av de små "svenska" internetbutikerna som skylltar med 14 dagars ågerrätt.
Och framförallt de ÄR billigast, och betalar man lite får man kanske stå ut med lite sämre service (fast jag tycker P:s service är helt ok).

/ANSY

Håller med fullständigt. Jag fick dåligt med info kring vad som hände när min TV inte levererades på utsatt tid. Support var dock snälla och försökte vara hjälpsamma (men de lyckades inte ta reda på så särskilt mycket). Eftersom pix dessutom har så otroligt dåliga recensioner blev man ju väldigt orolig. Men när allt kommer omkring så funkade hela processen smidigt. Det är bara att man själv är paranoid när man har hört så mycket om dem.

Är Z3030'ans "slöa" (8 ms) pixeluppdatering ngt man skall oroa sig för rörande spelande / analog TV?

/R

Inte enligt mig. Jag har canal digital kabel tv i min lägenhet. För tillfället har jag bara den analoga signalen direkt in i TV:n. Och det blir förvånansvärt bra. Jag trodde att jag skulle sticka iväg direkt och skaffa en digitabox eller TV kort med dvb-c för att få bättre bild. Men jag har istället lugnt och stilla börjat undersöka på vad som verkar bäst på TV-kortsfronten, bilden jag har nu kan jag leva med ett tag. Bilden är alltså grym jämfört med andra LCD jag har sett som bara haft vanlig analog signal in. Jag tycker inte man ska vara orolig alls för vad denna TV kan prestera på SD material.

Postad 07 January 2008 - 02:43

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
24P "JUDDER" FRÅGAN
Ska bli intressant att få höra svar på ovan frågor angående 24p hanteringen och framförallt testa själv. Väldigt skillda meningar, antingen så kör dom med olika inställningar (Motionflow, Film stabilization etc) eller så fungerar olika apparater olika... Kanske köper in en Tosh HD-DVD spelare med 24hz o 1080P (EP10!?) inom närmsta veckan, vill se Transformers i FULL-HD! :P Då har jag två separata 24hz 1080P källor ifrån olika format och tillverkare att jaga judder med.

PIXMANIA
När det gäller Pixmania så förstår jag inte varför dom skulle vara "oseriösa"? Dom är en av dom största nätbutikerna i hela Europa med representation i 26 länder... Visst dom är långt ifrån perfekta, bla fick jag ringa ett par gånger till deras kundtjänst för att ens kunna betala en ganska anselig summa för min beställning, helt i onödan för deras betalningstjänst i sig var utmärkt, men informationen på hemsidan var kass! Det stog att man skulle göra en "Banköverföring" till ett konto nummer (utan något IBAN, banknamn etc, enda info var mottagare och "konto nr"). Dock så visade det sig efter lite research och samtal till min bank att detta var ett svenskt bankgiro nummer (detta hade inte Pixmanias support en aning om), vilket gjorde betalningen mycket enkel (kunde göra det direkt på nätet).

Har inte fått mina grejer ännu men fick ett mail precis om att dom är påväg nu ifrån Frankrike och fått postens tracking nr till dom. Dock så verkar 47:an komma senare då den såldes slut efter att jag hade beställt men före betalningen gått igenom. Väntar in 3st 52" och 1st 37" i mitten på veckan och 47" i slutet ev början på nästa vecka. nästan 300kg(!) hi-tech på väg :)

ANVÄNDNING AV Z3030 SOM SPELSKÄRM
Jag kommer använda en 47" Z3030 som dedikerad datorskärm, har använt en 37" ACER LCD TV som datorskärm med sämre spec (12ms resp tid) än Z3030 sedan 2½ år tillbaka och har inga problem alls med ghosting och liknande, spelat mycket BF2, COD4 samt diverse bilspel och simulatorer, fungerar klockrent, helt klart mer kännsla att spela på så stor skärm. Jag sitter dessutom ca 50cm ifrån så man ser lätt om det skulle ghosta eller strula på annat sätt, men icke!

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 07 January 2008 - 02:57.

Postad 07 January 2008 - 08:24

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hejsan!

Kan någon svara på om Z3030 lider av några återkommande problem så som Sharps apparater lider av? De jag tänker på är banding och buzzing, finns dessa på Toshiban också eller är det Judder som är det eventuella problemet?

Någon som har någon uppfattning om hur Toshiban står sig mot Sharps XL2 modell?

Postad 07 January 2008 - 09:56

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag ska invänta CES och se vad som är på gång på spelarfronten (HD-DVD, BD, Combo) och sedan ta beslut om vilken spelare jag ska köpa, nu lutar det åt en Toshiba EP10 (alt EP30/35) och en Sony S300 (alt. Samsung P1400, Panasonic BD30). CES börjar i helgen, redan i början av nästa vecka bör vi få se en hel del nyheter både på TV och spelarfronten! När jag fått spelarna kan jag kolla hur 47Z3030 behandlar 24p. :rolleyes:

Det ser vi fram emot Tomas L! Både TV-nyheter och eventuella utlåtanden från dig angående 24p... :D

Tyvärr har den senaste veckans nyheter gällande Warners avhopp från HD-DVD kastat en stor fet käpp i hjulet på mina planer! Jag hade tänkt börja med HD-DVD:n och sedan en BD-spelare, men nu kanske det är bättre att strunta i HD-DVD:n och lägga lite mer pengar på en bra BD-spelare. Men det är inte så lätt att hitta en bra BD-spelare, nästan alla har någon fom av bugg, barnsjukdom eller feature som saknas. De spelare som är intressanta är Panasonic BD30, Sony S300/S500, Samsung P1400 och...några spelare från CES som inte har släppts ännu! ;) Jag vill helst ha en dedikerad spelare, men jag kanske ger upp och köper en PS3 tills "rätt" spelare finns på marknaden (PS3 lär ha bäst andrahandsvärde av de nämnda alternativen!). Det är dock en sak som stör mig: det var en PS3:a som Vincent på HDTVtest använde.

Regards.
Stephane.

Detta är definitivt lovande och det pekar på att det kan fungera med rätt setup. Men hade dem slagit av "Film Stabilization"? Den funktionen fungerar så bra att det är högst osäkert om man ser så stor skillnad på 24p och [1080p60+Film Stabilization=PÅ]! Men det kan också vara så att det är PS3 som inte kommer överens med Z3030? Det är därför jag är lite tveksam till en PS3:a.

/R

Z3030 har definitivt inte "slö" uppdatering, 8 ms är mprt, alltså en uppmätt responstid och det är få LCD som är snabbare. Som jämförelse så ligger plasma på ca: 6 ms mprt. Den "vanliga" responstiden, den som brukar anges i specifikationer, är 5 ms.

Redigerat av Tomas L, 07 January 2008 - 10:02.

Postad 07 January 2008 - 10:41

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Saxat från HDTVTest´s forum, angående "judder" och 24p:

"Vincent Happy New Year and thanks for this review.

I'd like to copy ANSY and ask you for the Calibration settings and anything else to help get the most from my 42Z. I'm hoping to improve the blacks as much as possible. I too have noticed some judder but from my HD-XE1, it will be interesting to read where this goes looking at later replies. Overall I'm extremely happy with SD, HD and my 360 via Component.

Keep up your excellent work and best wishes for 2008"

Verkar ju inte så positivt att han fått "judder" på en annan spelare...

Postad 07 January 2008 - 10:56

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

I'd like to copy ANSY and ask you for the Calibration settings and anything else to help get the most from my 42Z. I'm hoping to improve the blacks as much as possible. I too have noticed some judder but from my HD-XE1, it will be interesting to read where this goes looking at later replies. Overall I'm extremely happy with SD, HD and my 360 via Component.

Problemet med "judder" är att många inte riktigt förstår vad det är, så det är svårt att bedöma trovärdigheten i olika inlägg. Det finns många på AVforums som skriver att de visst får 24p att fungera med Z3030, men det finns många som skriver att de ser judder. Lägg till det att Z3030 har funktioner som tar bort judder och att man inte kan se i Z3030 vilken signal som TV:n tar emot. Detta gör att det är svårt att bedöma vem som har rätt och fel.

Judder beror på 3:2 pulldown processen som gör att varannan bildruta visas tre ggr och varannan 2 ggr. Det gör att man får en lätt "vibration" på panoreringar och eftertexter. 24p är inte någon garanti att alla panoreringar ser "supermjuka" ut, filmar man med 24 bilder/sek så kan panoreringar upplevas som "skakiga" och man tror att man ser "judder". Särskilt om man är van de mjuka panoreringarna som man normalt ser med Z3030. Jag har själv nu lite svårt för crt-tv, snacka om skakiga panoreringar!

Jag tror inte att Vincent har tagit fel när han säger att han såg judder, han vet vad han pratar om. Men jag tror och hoppas att han har tagit fel när baserat på sin test drar slutsatsen att Z3030 inte klarar 24p. Det kan vara något som inte fungerar i hans setup, antingen med PS3, hans Z3030 eller kombinationen av dessa.

Någon som har en PS3:a och har testat med sin Z3030? Kan man "tvinga" 24p på Ps3?

Redigerat av Tomas L, 07 January 2008 - 10:57.

Postad 07 January 2008 - 10:56

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Vill bara göra ett tillägg. 8ms är det "normala" för LCD'er idag. Tror inte det finns någon TV som tillverkas idag med sämre än 8ms som snitt.

Däremot kan man ju nämna att Sharp har 4ms och att Philips har 3ms. Vet ej hur dessa tillverkare lyckas dra ner tiderna så mycket. Jag läste någonstans i forumet där någon sa att Philips lyckats med detta genom att använda scanning backlight dvs. att bakgrunds belysningen blinkar i samma hastighet som bilden uppdateras.
Men jag har ingen aning om hur det egentligen ligger till.

I vilket fall som helst så är allt detta långsamt om man jämför med plasma tekniken där vissa modeller ligger på
0.0001ms.

Redigerat av Unregisteredb11ad5c2, 07 January 2008 - 11:00.

Postad 07 January 2008 - 11:07

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Vill bara göra ett tillägg. 8ms är ju det "normala" för LCD'er idag. Tror inte det finns någon TV som har sämre snitt på responstid.

Däremot kan man ju nämna att Sharp har 4ms och att Philips har 3ms. Vet ej hur dessa tillverkar har lyckats dra ner tiderna så mycket. Jag läste någonstans i forumet där någon sa att Philips lyckats med detta genom att använda scanning backlight dvs. att bakgrunds belysningen blinkar i samma hastighet som bilden uppdateras.
Men jag har ingen aning om hur det egentligen ligger till.

I vilket fall som helst så är allt detta långsamt om man jämför med plasma tekniken där vissa modeller ligger på
0.0001ms.

Uppdatering kan anges på många olika sätt, det som är mest likt hur ögat fungerar och upplever uppdateringshastighet är mprt (vilket har visats i försök). En LCD med 0.0000000000000000000000001 ms responstid skulle ändå ha eftersläpningar p g a hur ögat fungerar, det är därför alla 100 Hz Tv har någon form av interpolering. De krävs "mellanbilder" för att ögat ska uppleva mindre eftersläpning och därmed långsam responstid.En crt har en mprt på ca: 2 ms, en plasma ligger på 5-6 ms, Z3030 med S-IPS ligger på 8 ms, och Samsungs 120 Hz S-PVA ligger på 11-12 ms.Lägger man till nya tekniker på bakgrundsbelysningen som Philips scanning backlight kan man sänka mprt ytterligare. Toshiba använder f ö LG/Phlips S-IPS paneler i 37, 42 och 47Z3030. Hur som helst så är det få LCD idag som i praktiken har problem med eftersläpningar.

Postad 07 January 2008 - 11:08

Unregistered79450e75
  • Unregistered79450e75
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag accepterat min beställning hos Globama. 16500kr inkl frakt och moms, för en 42" skönhet. :D

Postad 07 January 2008 - 11:17

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Problemet med "judder" är att många inte riktigt förstår vad det är, så det är svårt att bedöma trovärdigheten i olika inlägg. Det finns många på AVforums som skriver att de visst får 24p att fungera med Z3030, men det finns många som skriver att de ser judder. Lägg till det att Z3030 har funktioner som tar bort judder och att man inte kan se i Z3030 vilken signal som TV:n tar emot. Detta gör att det är svårt att bedöma vem som har rätt och fel.

Judder beror på 3:2 pulldown processen som gör att varannan bildruta visas tre ggr och varannan 2 ggr. Det gör att man får en lätt "vibration" på panoreringar och eftertexter. 24p är inte någon garanti att alla panoreringar ser "supermjuka" ut, filmar man med 24 bilder/sek så kan panoreringar upplevas som "skakiga" och man tror att man ser "judder". Särskilt om man är van de mjuka panoreringarna som man normalt ser med Z3030. Jag har själv nu lite svårt för crt-tv, snacka om skakiga panoreringar!

Jag tror inte att Vincent har tagit fel när han säger att han såg judder, han vet vad han pratar om. Men jag tror och hoppas att han har tagit fel när baserat på sin test drar slutsatsen att Z3030 inte klarar 24p. Det kan vara något som inte fungerar i hans setup, antingen med PS3, hans Z3030 eller kombinationen av dessa.

Någon som har en PS3:a och har testat med sin Z3030? Kan man "tvinga" 24p på Ps3?

Du har helt rätt Tomas, vi har ingen aning om "kunskapen" hos den person som nu upplever "judder" med sin HD-XE1. Därför önskar jag att någon kunnig, som du Tomas, kan testa detta...dumma Warner som satte käppar i hjulet för din test :D

Postad 07 January 2008 - 11:18

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Fick min Toshiba 47 tummare i fredags förra veckan och har hunnit rigga upp den. Kopplat in PS3an med en Hama HDMI kabel av bättre modell. Digitalboxen (en mycket enkel variant) är ikopplad med scart. Antennkabel är också ikopplad. Jag har ComHem som leverantör för digitaltv och "analog" tv med antennsladd direkt från väggen. Har en DVD modell Denon 1910 som är kopplad DVI-HDMI.
Jag köpte den från My-Solution som faktiskt varit väldigt bra att ha att göra med men jag hade maximal otur tillsammans med en del andra här i att apparaterna tog slut och sen kom julen och sedan nyår och bla bla bla.....det tog från den 26 november 2007 till den 4 januari 2008 innan apparaten var hos mig. Den som väntar på något gott...

Vad är då intrycket?

Estetiskt är den mycket tilltalande. Foten är grymt snygg och pianolacket med silvret är en läcker touch. Den är busenkel att koppla in med massor av uttag för olika kableltyper lätt tillgängligt. Speciellt uttaget på sidan är en feature som jag uppskattar väldigt mycket. Att den kan ta emot 1080p över komponent gör att den nästan har 4 hdmi portar (om man räknar bort ljudet då).

Bilden då? Vi börjar med analoga delen där jag har tv 3 och kanal 5, plus kunskapskanalen och diverse annat. Vår lägenhetsbyggnad har nåt avtal med comhem som går via marknätet. Dessa kanaler ser i jämförelse med tjocktv ut som skräp. Rakt av. Aktiverar man max på 100Hz tekniken (smooth) och leker lite med backlight och brightness så blire tillslut acceptabelt.

Digital-tv är destå bättre. Med bra inställningar (tack än en gång till thomasL som varit en riktig klippa här på forumet) så är TV 1, TV2 och TV4 så bra att man ibland undrar om det är HD sändning. Suverän bildbehandling faktiskt, bland det absolut bästa jag sett (och ja, jag jämför med Sony 46X3500 som jag tycker är lite av en referens inom LCD SD-visning). Discovery kanalerna, TV4 fakta, dessa är bra men det är fan ingen HD känsla över dem. TV1000 var däremot mycket bra. Tittade på filmen Bewitched och jag tyckte tvn hanterade just mörka avsnitt väldigt väl med hög detaljrikedom. Det dök dock upp lite små gröna fyrkanter i Nicole Kidmans arm när hon svingades runt på en gunga men det kan ha varit en signalstörning, vad vet jag. Tyvärr har jag inte tillgång till HD tv så där är otestat ännu.

DVD 720p från min gamla 1910 var mycket bra. Jag har inte testat dvd med min PS3a ännu. Tittade på Crouching Tiger Hidden Dragon med mycket rörelser i bilden och mörka resp. ljusa avsnitt. Det ser långt över förväntan ut. Med alla olika bildformaten (4:3 , Cinema 1 och Cinema 2 m.m.) så sitter man och leker :-D. Jag hade film stablization aktiverat och standard som 100Hz. Stängde av 100Hz helt och det såg superbra ut det också, lite mer filmkänsla (lite oskarpare vid snabba rörelser som sig bör). Färgerna, detaljerna, allt, super! Jag har inte testat vanlig upplösning på DVD på någon av apparaterna ännu.

Så kommer vi till höjdpunkten. Pirates of the Caribbean: Worlds End på PS3an kopplad med en bra HDMI kabel vid Full HD (JAG STÄNGDE AV ALLT. Ingen 100hz, inge Filmstab, inge 3d color, inge MPEG, DNr bla bla bla. NADA!!). Fan ska man säga ??? Man kommer på sig själv att sitta med halvöppen mun och bara förundras. Hoppas man vänjer sig snart så att man faktiskt kan se filmen för dess innehåll och inte för dess yta!!! :-D Jag jämför än en gång med vad jag tycker är en referens, nämligen Sony X3500 och jag kan säga att det är minst lika bra. Nej, jag hade dem inte stående sida vid sida så något definitivt kan jag inte uttala mig om utan enbart återge känslan. Och det var att det var minst lika bra. Scenen där skeppet glider över vattenytan i lugnet strax före de åker över kanten är en sådan referenscen och jag kan säga att Toshiban och PS3an fugerar mycket bra. Jag märker inte av något "judder" , hackande, oflyt eller allt vad det heter. Scenen med Sparrows näsa som sniffar efter jordnöten när han är i Davy Jones locker är ett test för återgivning av vitt och jag kan bara säga att blire bättre än så här så vill jag inte veta! De finns många panoreringscener i denna filmen så de som vill testa 24p och allt det dära så kan jag rekommendera denna skivan. Jag har sett den två gånger nu och är lika imponerad med allt varenda gång.
Jag har spelat Call of Duty 4 i 1080p också med allt påslaget (100hz smooth, Filmstabilization, justeringar på backlight och brightness) och det är förbluffande bra. Inget lag, inga artefakter (tack till Infinity Ward, ni är bäst), naturliga färger, judder och hackfritt. De är bara att skicka in skivan och sen är man i himlen. Den bästa spelupplevelsen allround jag någonsin haft. Bilden, grafiken, ljudet, storyn. Punkt slut. Toshiba för 18000kr och PS3 för 4400kr levererar maximalt. Tänk att ha så här roligt varje dag i flera månader frammåt nu! Värt varenda ###### krona!! Den delen när man ska krypa mellan soldaterna och pansarvagnarna endast iförd en Ghillie suit är tamejfan de intensivaste jag vart med om på länge!(lite OT sorry!).

En bra grej till innan jag kommer med de negativa. Ljudet. Detta måste vara den tv med det bästa ljudet på marknaden. Vilka resurser!!! Det är helt otroligt. I en 3 rums lägenhet så är det drag så det räcker och blir över. Det är lite synd då man har ett 5.1 system fast ibland kanske man vill bara höra tvn och inget annat och då har man resurser att luta sig tillbaka på.

Nu kommer vi till det negativa. Vanlig tv är som sagt för det mesta acceptabelt, i vissa fall värdelöst och i än färre fall riktigt bra. Men allt de dära har med signalen att göra. Det är inte tvns fel att det blir skit.
En annan trist grej som folk också pekat ut är detta med inställningarna. Varenda gång man byter källa, säg från vanlig tv till Blue Ray så ska man in och mecka med inställningarna och ändra hit och ändra dit så att de blir så bra som möjligt. Varför kunde inte varje källa ha ett minne så att man bara byter till HDMI 1 och då har de inställningar som ska gälla där osv. Dåligt!!!
Sen undrar jag lite över HDMI 3 på min. När jag byter direkt från en källa till HDMI 3 (den som sitter på sidan av tvn) så får jag nästan alltid myrornas krig. Jag måste byta till en annan källa däremellan, då går det bra. Och överhuvudtaget att byta källa till HDMI tycker jag verkar lite omständigt. Tvn håller på och blinkar fram o tebaka med blåa skärmar innan den visar bilden. Är det bara jag som är kinkig?
Sen kan fjärren vara seg. Som någon annan anmärkte så verkar det variera lite från dag till dag. TV-humör???

Den tv du får för priset är det bästa som står att finna just nu sammantaget (prestanda+estetik+pris). Utan tvekan. Jag har letat tv i 2 år nu nästan så jag kan säga detta med gott samvete. Visst, Sonys flaggskepp är lika bra och i vissa fall bättre (även om Toshiba av HDTVtest också visats vara bättre än Sonyn i vissa avseenden!) men titta på priset! Tacka fan för att den är snäppet bättre, nåt måste man väl få för pengarna. När de var som värst kunde man väl nästan få två Toshiba 47or för samma pris (om man köper från tyskland) som en Sony 46X3500 (svenskköpt då förstås). Visst, inbyggd HDTV dekoder men ändå! Hutlöst!
Vill man ha den bästa tvn (prestanda+estetik) som finns däremot så tror jag man får kasta blickarna åt Pioneers senaste kreation. Men för de priset kan jag ha en Toshiba i varje rum i min lägenhet. :D

Redigerat av zirkonia, 07 January 2008 - 11:54.

Postad 07 January 2008 - 11:24

Unregisteredb11ad5c2
  • Unregisteredb11ad5c2
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det låter som att du vet vad du pratar om Tomas L. Men jag hävdar fortfarande att anledningen till att man ej skriver ut responstider när man pratar om plasma är för att de är obefintliga i jämförelse. Mikrosekunder iställer för millisekunder.
Hade de haft 5-6ms så hade man aldrig sagt att det fanns en fördel hos plasma i denna aspekt.

Postad 07 January 2008 - 11:29

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Det låter som att du vet vad du pratar om Tomas L. Men jag hävdar fortfarande att anledningen till att man ej skriver ut responstider när man pratar om plasma är för att de är obefintliga i jämförelse. Mikrosekunder iställer för millisekunder.
Hade de haft 5-6ms så hade man aldrig sagt att det fanns en fördel hos plasma i denna aspekt.

En orsak är att LCD för några år sedan låg på 20 ms mprt (eller sämre) vilket innebär synliga problem med bilden. Men om du läser tester så ser du att numera är det nästan ingen LCD TV som har problem med eftersläpningar. Det är snarare så att flera recensenter har påpekat att dagens LCD är så pass bra att eftersläpningar inte är något problem längre. Ungefär som med inbränningar på plasma m a o... :D

Postad 07 January 2008 - 11:32

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Zirkonia, tack för en mycket bra recension! :D

Men något jag inte rikitgt fattade var om du hade Film Stab. på när du såg pirates of carib på PS3an?

Postad 07 January 2008 - 11:33

Unregistered79450e75
  • Unregistered79450e75
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Låter bra, zirkonia. :D Jag måste dock ta och undra högt om Toshiba verkligen inte vet om problemet med avsaknaden av inställningar per input... Kanske de fixar med en firmware-uppgradering? Låter inte som ett jätteproblem för min del men visst, jag kan förstå att det är ett irritationsmoment.

Postad 07 January 2008 - 11:49

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Zirkonia: kul! Särskilt kul är att du har en PS3:a och kan hjälpa oss att testa 24p! :D Hade du "Film stabilization" avstängd? Kan man tvinga 24p med PS3? Var det några alternativ i menyn som var grå (Active Vision M100) när du körde 24p?

Judder borde synas bäst på rullande eftertexter som "vibrerar" om de visas med 3:2 pulldown. Man kan även se det på panoreringar, oftast på långsammma panoreringar, vid snabba panoreringar så kan det vara svårare att se p g a problem med 24 fps (låg bildfrekvens!). Bilr skillnaden stor på rullande eftertexter om du slår på "Film stabilization"?

Om man skaffar en TV av denna kaliber så bör man samtidigt skaffa HDTV, jag har haft CD:s HDTV paket i snart två år, men det är först nu som jag kan se hdtv regelbundet. (Tidigare bara med projektor). Det svårt att se på andra kanaler än Discovery HD, National Geograpic HD mm!

Men man ser tydlig skillnad på olika HD-program, alla är inte inspelade med lika hög kvalitet. "American Shopper" är ett av de program som är av sämre kvalitet, men ett program som jag måste rekommendera är "Skönheten med ormar" (The beuty of snakes) som går på på Discovery HD nu! De måste ha använt den allra senaste tekniken och nya kameror, för det ser ruggigt bra ut...

Redigerat av Tomas L, 07 January 2008 - 11:49.

Postad 07 January 2008 - 12:07

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag skall hem och testa detta redan i eftermiddag. Det blir Pirates of the Carribean för tredje gången på knappt 24 timmar :rolleyes:. Jag skall stänga av allt vad bildförändring heter. Jag skall in på PS3an och se så att det verkligen är 1080p/24 som kommer ut. Jag skall bläddra fram till eftertexterna i filmen (för jag har redan kollat bland annat den båtscenen som jag beskrev med ett väldigt lugnt panorerande och väldigt sakta glidande av skeppet över vattnet utan att notera något judder) och sen skall jag minutiöst leta efter detta hackande eller judder som det så fint heter. Jag ska leka lite med att slå av och på Film Stab, active vision. Jag skall ge det max 15 minuter (för att jag har ett liv) och hittar jag inget så anser jag att denna fråga är avgjord för min egen del. Är det något annat jag skall testa så säg till!!! Berätta gärna hur jag skall göra också så vi synkar och så att det går snabbare.

Jag skall skaffa HDTV så fort det finns en bra HD box med dubbla mottagare och och hårddisk. Undrar när en sådan kommer?? :-D

Zirkonia: kul! Särskilt kul är att du har en PS3:a och kan hjälpa oss att testa 24p! :D Hade du "Film stabilization" avstängd? Kan man tvinga 24p med PS3? Var det några alternativ i menyn som var grå (Active Vision M100) när du körde 24p?

Judder borde synas bäst på rullande eftertexter som "vibrerar" om de visas med 3:2 pulldown. Man kan även se det på panoreringar, oftast på långsammma panoreringar, vid snabba panoreringar så kan det vara svårare att se p g a problem med 24 fps (låg bildfrekvens!). Bilr skillnaden stor på rullande eftertexter om du slår på "Film stabilization"?

Om man skaffar en TV av denna kaliber så bör man samtidigt skaffa HDTV, jag har haft CD:s HDTV paket i snart två år, men det är först nu som jag kan se hdtv regelbundet. (Tidigare bara med projektor). Det svårt att se på andra kanaler än Discovery HD, National Geograpic HD mm!

Men man ser tydlig skillnad på olika HD-program, alla är inte inspelade med lika hög kvalitet. "American Shopper" är ett av de program som är av sämre kvalitet, men ett program som jag måste rekommendera är "Skönheten med ormar" (The beuty of snakes) som går på på Discovery HD nu! De måste ha använt den allra senaste tekniken och nya kameror, för det ser ruggigt bra ut...

Postad 07 January 2008 - 12:31

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Skall bli intressant att se vad som kommer ur denna "judder"-diskussion på de olika forumen. Känns bra att även vi från svedala försöker hjälpa till att lösa denna gåta :D Särskilt intressant då man själv snart skall köpa TV/PS3 och Z3030 ligger bra till.

Apropå Z3030:s kusin ZF355. Är det någon som har bekräftat att det är "samma" TV om man inte räknar med panelen och designen? Isåfall skulle ju AREADVD:s test vara intressant då de givit högsta betyg, alltså referensklass, på en 20-gradig skala (10p med 0.5p intervall). Iofs kanske inte AREADVD är de allra mest pålitliga eller?

PS: Vill minnas att ZF355 inte hade några problem med 1080/24, vilket kan vara intressant om dessa modeller nu är så "lika".

Postad 07 January 2008 - 13:05

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Apropå Z3030:s kusin ZF355. Är det någon som har bekräftat att det är "samma" TV om man inte räknar med panelen och designen? Isåfall skulle ju AREADVD:s test vara intressant då de givit högsta betyg, alltså referensklass, på en 20-gradig skala (10p med 0.5p intervall). Iofs kanske inte AREADVD är de allra mest pålitliga eller?

PS: Vill minnas att ZF355 inte hade några problem med 1080/24, vilket kan vara intressant om dessa modeller nu är så "lika".

Enligt Toshiba (Svenska) så är skillnaden design och panel (beroende på storlek).

Redigerat av Tomas L, 07 January 2008 - 13:06.

Postad 07 January 2008 - 13:40

a_33
  • a_33
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har pillat lite nu på morgonen för att se om jag kan se någon skillnad med det omtalade 24p och förstår att det finns många som tycker åt alla håll då jag upplever det som väldigt svårt att uppfatta några skillnader.

Har ställt in ps3:an och tv:n enligt mlmc exempel tidigare.( Active Vision M100 till AV samt ps3 1080p24hz till ON)

Kör spelet motorstorm och sedan går jag in under credits där man i bakgrunden ser panorama bilder över öken + berg i hd och mitt i skärmen så kommer vertikal fallande text ala slutet på filmer. Här provar jag även att återställa Active Vision M100 till PÅ men har mycket svårt att uppfatta några skillnader i texten eller landskapet bakom.

Gick vidare och satte ps3:an i 1080p24hz till OFF (AVm100 till AV) och gjorde om proceduren enligt ovan. Där kunde jag inte kunde se någon märkbar skillnad. Körde vidare genom att flicka 24hz på och av ett antal gånger men samma resultat.

Tycker att jag borde märka någon skillnad men icke så det här var helt klart inte min grej och jag läger ner det omgående!

Ska bli intressant och höra vad ni andra kommer fram till för märker ni stora o tydliga skillnader så får jag beställa tid hos optiker!!…

Postad 07 January 2008 - 13:54

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ehm... a_33, jag kanske är lite petig nu men jag tror du ska helst testa med en film som är inspelad i 24fps. Jag är inte helt säker på att det går att göra detta testet med spel som vanligtvis är designade för 60fps. För säkerhets skull kanske du ska testa med en film, säg Transformers eller Casino Royal? Jag ska testa med Pirates: Worlds End i eftermiddag.

Har pillat lite nu på morgonen för att se om jag kan se någon skillnad med det omtalade 24p och förstår att det finns många som tycker åt alla håll då jag upplever det som väldigt svårt att uppfatta några skillnader.

Har ställt in ps3:an och tv:n enligt mlmc exempel tidigare.( Active Vision M100 till AV samt ps3 1080p24hz till ON)

Kör spelet motorstorm och sedan går jag in under credits där man i bakgrunden ser panorama bilder över öken + berg i hd och mitt i skärmen så kommer vertikal fallande text ala slutet på filmer. Här provar jag även att återställa Active Vision M100 till PÅ men har mycket svårt att uppfatta några skillnader i texten eller landskapet bakom.

Gick vidare och satte ps3:an i 1080p24hz till OFF (AVm100 till AV) och gjorde om proceduren enligt ovan. Där kunde jag inte kunde se någon märkbar skillnad. Körde vidare genom att flicka 24hz på och av ett antal gånger men samma resultat.

Tycker att jag borde märka någon skillnad men icke så det här var helt klart inte min grej och jag läger ner det omgående!

Ska bli intressant och höra vad ni andra kommer fram till för märker ni stora o tydliga skillnader så får jag beställa tid hos optiker!!…

Postad 07 January 2008 - 13:56

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Skulle vara grymt kul att höra om nån som har köpt 52:an har testat om det finns input lag på tv:n, alltså när man spelar på den.

Postad 07 January 2008 - 15:42

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Ehm... a_33, jag kanske är lite petig nu men jag tror du ska helst testa med en film som är inspelad i 24fps. Jag är inte helt säker på att det går att göra detta testet med spel som vanligtvis är designade för 60fps. För säkerhets skull kanske du ska testa med en film, säg Transformers eller Casino Royal? Jag ska testa med Pirates: Worlds End i eftermiddag.

Stämmer, filmen måste vara inspelad i 1080p/24. Gärna en välkänd hollywood rulle som tex de du nämnde, sedan är det bara att köra testet....

Toshiba Z-serie (judder test)
This test is performed with a Z-serie and PS3.

OK, so let's get to the bottom with this. Since we have established that [Film Stabilization] "Smooth" (and to a lesser extent [Active Vision M100]) engages some frame interpolation, here's what you should do:

1) Disable [Active Vision M100] on the Toshiba Z3030D (which should
grey out [Film Stabilization]) so no frame interpolation takes place.

2) Set the PS3 1080p/24 output to "On", so the signal fed directly
(i.e. without any intermediating amplifier/ receiver that will cloud
the issue) to the Toshiba Z3030D via HDMI is 1080p/24.

3) Use the end scrolling credits of a popular blu-ray movie, e.g.
"Casino Royale". Observe the scrolling closely: is it totally smooth or does it judder ever so slightly?

4) Now set the PS3 1080p/24 output to "Off", so the signal will be 1080p/60.

5) Now observe the very same end scrolling credits. Does it judder in
the same fashion as when the signal was 1080p/24?

When fed 1080p/24 & 1080/60, is the pattern of judder the same? Try to describe what happens when performing this test.

För ett 'icke tränat öga' kan judder och irregulariteter av detta slag vara svårt att upptäcka, därför rekommenderar jag att man testar några gånger och byter fram och tillbaka mellan de olika features. Försök notera olika 'patterns', hur texten rör sig..

//M

Postad 07 January 2008 - 17:01

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Angående responstid:
Jag tror det spelar mindre roll på en TV så länge responstiden ligger under 16ms. (Det var ett gammalt värde som användes för några år sedan för att definiera vilken responstid man behövde ha för att spel skulle flyta på PC-skärmar).
Responstiden är ett mått på hur snabb panelen är inte hur fort bilden kommer "från sladden till ögat".
Jag har läst i andra forum om Philips nya LCD-TV som har 3ms responstid på panelen men mer än 100ms fördröjning "från sladden till ögat" vilket gör den oanvändbar som spelskärm.
Alltså elektronikens fördröjning är viktigare än panelens.
/Ansy

Postad 07 January 2008 - 17:24

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Skulle vara grymt kul att höra om nån som har köpt 52:an har testat om det finns input lag på tv:n, alltså när man spelar på den.

Enl. olika testdiagram, så är S-PVA lite segare på inputlag än S-IPS, men kanske ingenting som märks i praktiken.

Postad 07 January 2008 - 18:01

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hoppas verkligen inte att Z3030 är lika slö som Philipsen, verkar ju ha svåra problem på den. Har läst vissa användare som haft upp till 300ms fördröjning, och eftersom jag 50% av tiden kommer spela på min så blir ju allt skit om det är så hemska siffror. Mindre än 52" kan jag helt enkelt inte köpa :)

Postad 07 January 2008 - 18:04

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Definera "input lag" samt ett lätt sätt att testa det.
Har en ps3 samt 52" toshiban.
Spelar på den en del, men det är svårt att veta vad som beror på TV:n/spelet. Vissa spel har tillexempel en "blurrande" effekt inbyggd vid snabba panoreringar...

Postad 07 January 2008 - 18:09

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Spela ett spel med en gubbe som kan hoppa eller en meny som du vet laddas direkt du trycker på knappen. Sen försöker du helt enkelt bilda dig en uppfattning om det är input lag, alltså om det blir en fördröjning från det att du trycker på hoppknappen tills dess att du ser gubben hoppa på skärmen, eller vilket test case du nu använder. Vore grymt najs att få svar på detta :)

Postad 07 January 2008 - 18:25

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Tråkiga nyheter gott folk. Med allt avstängt och endas XVYCC color: Automatisk på så finns där judder vid eftertexterna på Pirates of the Caribbean: Worlds End. Jag valde följande:

Output från PS3 till 1080p/24: På (dvs inte automatisk)

Active 100: av
Film Stab: av
3D color:av
Cinema mode: grå(ej valbar)
Mpeg reducering: fanns inte att välja?

När jag går till eftertexterna så ser jag att dessa skakar, jag och frugan kollade och vi såg det båda två från soffan där vi satt. När jag aktiverade active 100 så slutade det skaka. Det var märkbart.

Om någon kan påpeka något fel som jag kan ha gjort eller något annat jag bör testa så säg till (PMa gärna!). Jag har inte provat att testa 1080p/60 för att se om det är någon skillnad. Men jag lekte med de olika inställningarna och när allt var avslaget så fanns där skakningar av texten. Den står liksom och vibrera lätt. När man sätter på Active 100 så försvinner vibrationen. Det är tydligt. Att aktivera Film Stab gör ingen större skillnad annat än att jag upplevde det som suddigare, konstigt nog. :)

Postad 07 January 2008 - 19:37

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Spela ett spel med en gubbe som kan hoppa eller en meny som du vet laddas direkt du trycker på knappen. Sen försöker du helt enkelt bilda dig en uppfattning om det är input lag, alltså om det blir en fördröjning från det att du trycker på hoppknappen tills dess att du ser gubben hoppa på skärmen, eller vilket test case du nu använder. Vore grymt najs att få svar på detta :)

Provade för första gången att spela lite nu på tv:n.

Provade först Virtua fighter 5 som är ett snabbt spel och märkte inget
som ja störde mig på. Ingen fördröjning eller ngt sånt. Riktigt skön närvaro
känsla me den storleken på tv och me full HD så är de ju j****gt snyggt å detaljerat.
Provade sen Call of duty 4 och samma där...inga skuggor va ja kan se och gubben reagerar
direkt. Detta spelet blir ju oerhört snyggt på tv:n!

Ska prova lite Colin Mcrae oxå när ja hinner.

Nästa steg blir att prova bluray me 24p på då.

De enda ja stör mig på me tv:n hittils är att texten blir mörkare om bilden blir mörk/svart...
ska de behöva vara så? Är de ngn LCD grej? Hade ju plasma förut å de har ja aldrig stört mig på förut!

Postad 07 January 2008 - 19:51

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Tråkiga nyheter gott folk. Med allt avstängt och endas XVYCC color: Automatisk på så finns där judder vid eftertexterna på Pirates of the Caribbean: Worlds End. Jag valde följande:

När jag går till eftertexterna så ser jag att dessa skakar, jag och frugan kollade och vi såg det båda två från soffan där vi satt. När jag aktiverade active 100 så slutade det skaka. Det var märkbart.

Om någon kan påpeka något fel som jag kan ha gjort eller något annat jag bör testa så säg till (PMa gärna!). Jag har inte provat att testa 1080p/60 för att se om det är någon skillnad. Men jag lekte med de olika inställningarna och när allt var avslaget så fanns där skakningar av texten. Den står liksom och vibrera lätt. När man sätter på Active 100 så försvinner vibrationen. Det är tydligt. Att aktivera Film Stab gör ingen större skillnad annat än att jag upplevde det som suddigare, konstigt nog. :)

Ursäkta om jag inte hänger med riktigt, men skulle det vara dåliga nyheter om du har allt avslaget och kör endast 24p, då måste det ju bara bli hack och judder, eller? När du kör 100-120Hz, altså 5:5 pulldown så blir det jämnt, eller har jag misssuppfattat allt?

Postad 07 January 2008 - 20:37

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Hmmm... Men grabbar, kan det inte rent av vara så att ORGINALET "flimmrar" för att det är 24hz!? Själva överföringen kan ju vara 1:1 men om det är 24hz och vitt mot svart liten rullade text... det borde "lagga" i mina öron.

Det som är lite störande dock är att någon nämde att i HDTV test så jämförde dom med två andra skärmar (Sony & Sharp) och dom hade inte samma "judder"... Men vet vi att dom inte hade några features på... Dock så borde ju Vincent ha tänkt på sånt, den killen har ju testat skärmar förut om man säger så...

Intressant kommentar av ffodil också, 5:5 pulldown är väl med en interpolerad (100/120hz) källa? Dvs att 5:5 är inte aktiv/möjlig när man kör 24hz och har 100hz samt stabilization av? Det är ju ren 1:1 uppspelning, är inte det hela grejen!?

Som jag förstått det med en 24hz källa:
Mvision 100: AV
Film Stabilization: AV
OUTPUT = 24hz 1:1
-----------------------------------
Mvision 100: PÅ
Film Stablilization: PÅ
OUTPUT = 100hz 5:5 pulldown

Eller?

/Roger

Postad 07 January 2008 - 20:44

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Hmmm... Men grabbar, kan det inte rent av vara så att ORGINALET "flimmrar" för att det är 24hz!? Själva överföringen kan ju vara 1:1 men om det är 24hz och vitt mot svart liten rullade text... det borde "lagga" i mina öron.

Det som är lite störande dock är att någon nämde att i HDTV test så jämförde dom med två andra skärmar (Sony & Sharp) och dom hade inte samma "judder"... Men vet vi att dom inte hade några features på... Dock så borde ju Vincent ha tänkt på sånt, den killen har ju testat skärmar förut om man säger så...

Intressant kommentar av ffodil också, 5:5 pulldown är väl med en interpolerad (100/120hz) källa? Dvs att 5:5 är inte aktiv/möjlig när man kör 24hz och har 100hz samt stabilization av? Det är ju ren 1:1 uppspelning, är inte det hela grejen!?

Som jag förstått det med en 24hz källa:
Mvision 100: AV
Film Stabilization: AV
OUTPUT = 24hz 1:1
-----------------------------------
Mvision 100: PÅ
Film Stablilization: PÅ
OUTPUT = 100hz 5:5 pulldown

Eller?

/Roger

Vad jag förstått så behandlas all 24p med 5:5 per automatik. M100 interpolerar och Film Stabilization är olika varianter av 'interpoleringsteknik'. Första påstående är hämtat från trustedreviews och det andra från HDTVtest då det påpekas att Film Stabilization ger samma effekt som interpoleringsteknik oftast ger.

//M

Postad 07 January 2008 - 21:03

SilverSnowi
  • SilverSnowi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla toshägare! Undrar hur många av er som lider av backlight bleeding(främst i hörnen)? Har nämligen lite i 2 av hörnen....kommer detta försvinna med tiden eller kommer det alltid vara där?? Finns det ngt man kan göra åt det?

Annars är 47:an en riktigt grym tv!!! :)

Postad 07 January 2008 - 21:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tråkigt att höra, jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa en PS3:a imorgon. Det enda som jag tycker är underligt är att Active vision M100 fortfarande är valbar, jag har för mig (läst någonstans) att att den ska bli grå i menyn (ej valbar) när man kör 24p, vilket med 5:5 pulldown blir 120 Hz. Då ska man inte kunna köra 100 Hz/interpolering. Film Stab ska man dock kunna välja. Men jag kan ha fel...någon som har en dedikerad HD-DVD/BD-spelare som kan skicka 24p och som kan testa?

Edit: Zirkonia, testa 1080p/60 för att vara säker, så att vi vet om det innebär någon skillnad...

Redigerat av Tomas L, 07 January 2008 - 21:44.

Postad 07 January 2008 - 21:56

RoberthE
  • RoberthE
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Fråga angående Z3030'ans digitala audioutgång. Om jag matar den med 5.1 eller 7.1 från en DVD via HDMI kommer allt med ut via den digitala audio utgången?

/R

Redigerat av RoberthE, 07 January 2008 - 21:56.

Postad 07 January 2008 - 22:09

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag skall försöka med 1080p/60. Jag antar att man ställer 1080p/24 på AV i inställningarna så bör det automatiskt bli 1080p/60 eller hur? Jag ska kolla de dära med Active M100 igen bara för att vara på säkra sidan.

Tråkigt att höra, jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa en PS3:a imorgon. Det enda som jag tycker är underligt är att Active vision M100 fortfarande är valbar, jag har för mig (läst någonstans) att att den ska bli grå i menyn (ej valbar) när man kör 24p, vilket med 5:5 pulldown blir 120 Hz. Då ska man inte kunna köra 100 Hz/interpolering. Film Stab ska man dock kunna välja. Men jag kan ha fel...någon som har en dedikerad HD-DVD/BD-spelare som kan skicka 24p och som kan testa?

Edit: Zirkonia, testa 1080p/60 för att vara säker, så att vi vet om det innebär någon skillnad...

Postad 07 January 2008 - 22:14

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag får en distortionseffekt i kanterna på bilden när det panorerar. Detta sker endast vid vanligt tv tittande, som nu tex när jag ser på TV1. Det är som en optisk effekt inte olikt kanterna på en cyklop vid dykning. Är det någon som erfarit detta och i såfall vad beror det på och hur ska ja få bort det?

Postad 07 January 2008 - 22:27

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej alla toshägare! Undrar hur många av er som lider av backlight bleeding(främst i hörnen)? Har nämligen lite i 2 av hörnen....kommer detta försvinna med tiden eller kommer det alltid vara där?? Finns det ngt man kan göra åt det?

Hej SilverSnowi
Ja jag har en del corner bleeding. Syns enbart när man har svart bild. Det är olika mycket beroende på vilken vinkel man sitter med mot TV:n. Jag tänkte nästan lämna tillbaka TV p.g.a. detta men sen läste jag att det är ett LCD specifikt problem och Sony (som var mitt alternativ) har väldigt stora problem med det. Det varierar i.o.f. från exemplar till exemplar. Men jag såg också att min kompis Panasonic plasma också hade ojämn "bakgrundsbelysning".
Background bleeding är omöjligt att se i en upplyst butik så därför pratas det inte så mycket om det.
Jag har inga döda pixlar och det tycker jag är viktigare så jag får stå ut med lite bleeding.

Jag vet inte om det försvinner med tiden, men jag tänkte prova att köra en helt vit bild med full backlight på så kanske man "bränner in" backlighten så den jämnar till sig?
Annars läste jag på ett engelskt forum om en kille som "masserat" bort background bleeding med en trasa, men det låter lite för riskabelt.

Dra ner backlighten så mycket du kan för att få så lite bleeding som möjligt.
/ANSY

Postad 07 January 2008 - 22:31

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Jag får en distortionseffekt i kanterna på bilden när det panorerar. Detta sker endast vid vanligt tv tittande, som nu tex när jag ser på TV1. Det är som en optisk effekt inte olikt kanterna på en cyklop vid dykning. Är det någon som erfarit detta och i såfall vad beror det på och hur ska ja få bort det?

Hej

Kan det vara när TV:n skalar om mellan 4:3 och 16:9? I så fall kan du ändra hur TV:n gör den omskalningen och se om det blir bättre.

Jag har inte det problem du beskriver men jag kör alltid 4:3 som 4:3 d.v.s. med svarta kanter.
/ANSY

Postad 07 January 2008 - 22:37

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Fråga angående Z3030'ans digitala audioutgång. Om jag matar den med 5.1 eller 7.1 från en DVD via HDMI kommer allt med ut via den digitala audio utgången?

/R

Det är bara ljudet från TV´ns digitalbox som kommer ut på den digitala audioutgången.

Postad 07 January 2008 - 23:14

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Provade för första gången att spela lite nu på tv:n.

Provade först Virtua fighter 5 som är ett snabbt spel och märkte inget
som ja störde mig på. Ingen fördröjning eller ngt sånt. Riktigt skön närvaro
känsla me den storleken på tv och me full HD så är de ju j****gt snyggt å detaljerat.
Provade sen Call of duty 4 och samma där...inga skuggor va ja kan se och gubben reagerar
direkt. Detta spelet blir ju oerhört snyggt på tv:n!

Ska prova lite Colin Mcrae oxå när ja hinner.

Nästa steg blir att prova bluray me 24p på då.

De enda ja stör mig på me tv:n hittils är att texten blir mörkare om bilden blir mörk/svart...
ska de behöva vara så? Är de ngn LCD grej? Hade ju plasma förut å de har ja aldrig stört mig på förut!

Skönt som fan att höra, 52", here i come! :)

Postad 07 January 2008 - 23:29

SilverSnowi
  • SilverSnowi
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej SilverSnowi
Ja jag har en del corner bleeding. Syns enbart när man har svart bild. Det är olika mycket beroende på vilken vinkel man sitter med mot TV:n. Jag tänkte nästan lämna tillbaka TV p.g.a. detta men sen läste jag att det är ett LCD specifikt problem och Sony (som var mitt alternativ) har väldigt stora problem med det. Det varierar i.o.f. från exemplar till exemplar. Men jag såg också att min kompis Panasonic plasma också hade ojämn "bakgrundsbelysning".
Background bleeding är omöjligt att se i en upplyst butik så därför pratas det inte så mycket om det.
Jag har inga döda pixlar och det tycker jag är viktigare så jag får stå ut med lite bleeding.

Jag vet inte om det försvinner med tiden, men jag tänkte prova att köra en helt vit bild med full backlight på så kanske man "bränner in" backlighten så den jämnar till sig?
Annars läste jag på ett engelskt forum om en kille som "masserat" bort background bleeding med en trasa, men det låter lite för riskabelt.

Dra ner backlighten så mycket du kan för att få så lite bleeding som möjligt.
/ANSY

Det var väl det jag misstänkte.....nä nån massage blir det nog inte :) . Blir väl att man får pilla lite med inställningarna!

Döda pixlar har jag oxå klarat mig ifrån, har iofs inte kollat så noga och kommer nog inte göra det heller :blush: . Vill ju inte hitta någon!

Finns det någon som klarat sig helt ifrån backlight bleeding??
Undrar vad detta fenomen beror på? Kanske är det så att lcd-paneler lider mer av det än plasma.

Postad 08 January 2008 - 00:31

fredriksthlm
  • fredriksthlm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Angående döda pixlar:
Hur vanligt är det att 47an kommer med döda pixlar? Vad gäller i så fall? Jag tänkte köpa 47an från my-soultion.de. Har de pixelgaranti är eller det ett risktagande man får ta?
Angående prisläget:
Min plan är att köpa en 47Z3030D idag tisdag eller imorgon onsdag. Finns det anledning att tro att priset kommer falla anmärkninsvärt den närmsta tiden?

Postad 08 January 2008 - 00:35

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

En annan trist grej som folk också pekat ut är detta med inställningarna. Varenda gång man byter källa, säg från vanlig tv till Blue Ray så ska man in och mecka med inställningarna och ändra hit och ändra dit så att de blir så bra som möjligt.

Är det verkligen så illa :)
Måste säga det att det här är nog den största nackdelen med TVn, fattar inte hur de tänkt på Toshiba?
Är detta något som kan fixas med en uppdatering av mjukvaran eller är det en hårdvarugrej?

Redigerat av firre, 08 January 2008 - 00:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.