Nya Panasonic Blu-ray spelare DMP-BD35/55
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 27 januari 2009 - 16:32
Postad 27 januari 2009 - 16:41
Visst finns det vissa guldkorn som inte är det och om man verkligen vill köpa dessa kan det vara värt o fixa den fri.
Postad 29 januari 2009 - 17:13
Postad 30 januari 2009 - 19:00
Jo Det ska gå. Du måste "stänga" skivan efter att du bränt den, har du gjort det?Ska inte bd-35 klara av att spela upp jpg bilder? testat både cd och dvd men det står bara stop på displayen.
Inligt manualen går det inte med mulitisession.
Postad 30 januari 2009 - 19:29
Nu är 35:an inhandlad...
![]()
Tyvärr bor jag riktigt skittrång för tillfället, så en stor hemmabio med allt vad det innebär är inte aktuellt för tillfället.
Vill ha ett 5.1 paket som är litet och som har inbyggd förstärkare...
Skulle till exempel Logitech Z-5500 funka?
Eftersom jag inte fått något svar, så köper jag mig ett paket Logitech Z-5500 i morgon och testar.
Kör via den optiska utgången på 35:an, och håller tummarna.
Postad 31 januari 2009 - 11:01
Jag är smärtsamt medveten om att jag går miste om HD-ljudet...men så fort vi flyttar till större så blir det en uppdatering av prylarna...Visst det funkar men du får inte något HD-ljud.

Postad 01 februari 2009 - 16:10
Har en fråga som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på

Om jag köper en BD35 spelare kan jag få ut HD-ljud när jag har en Harman Kardon AVR 5550?
Tacksam för svar
Postad 01 februari 2009 - 17:57
Postad 02 februari 2009 - 07:53
Ska inte bd-35 klara av att spela upp jpg bilder? testat både cd och dvd men det står bara stop på displayen.
Verkar inte heller funka som det skall om det ligger både film och bilder på skivan desssvärre. Har iofs en BD55, men förmodar att det är samma med BD35.
Postad 04 februari 2009 - 20:58
Har en fråga bara. Finns mycket skivor där ute som räknas som "regionfria". Våra spelare klarar det va?
Känner bara att jag vill vara 110% säker, man vet ju aldrig vad dom hittar på, om man tar "Region B" för bokstavligt.
Postad 05 februari 2009 - 18:11
Det blir till att vänta till April och de nya modellerna verkar det som.
Postad 06 februari 2009 - 02:07
Redigerat av genstruktur, 06 februari 2009 - 02:07.
Postad 06 februari 2009 - 16:47
Postad 06 februari 2009 - 20:45
Kör du 1080p?Någon som kör BD55 genom en hdmi switch och får den att köra i 24p? Får det inte att funka hos mig, switchen klarar 24p & med min popcornhour som oxå går genom switchen funkar det fint men det går inte att välja 24p i blurayen. Kopplar jag den däremot direkt till projektorn funkar det.
Postad 07 februari 2009 - 13:51
Postad 08 februari 2009 - 18:07

Vad skall bd35an stå på under TV Aspectmenyn egentligen för att vara "Korrekt" inställd mot en ny lcd/plasmaskärm?
Hade den på 16:9 full nu, för en ny Lcdtv är väl 16:9? På bluray verkar det inte varit något problem på de filmer jag sett hitills, varit rätt format känns det som men det kanske är annorlunda jämfört med dvd?
Redigerat av genstruktur, 08 februari 2009 - 18:09.
Postad 08 februari 2009 - 19:57
Smaken är som baken men jag föredrar svarta kanter mot förvrängd bild. Så enligt mig ska den stå på 16:9 för att vara "korrekt" inställd.
Postad 08 februari 2009 - 21:19
Postad 08 februari 2009 - 21:33
Om du sätter den på 16:9 full så sträcker den ut bilden om det är 4:3 format. Själv har jag den på 16:9 då visar den bilden i 4:3 om det är 4:3, dvs med svarta kanter på sidorna.
Smaken är som baken men jag föredrar svarta kanter mot förvrängd bild. Så enligt mig ska den stå på 16:9 för att vara "korrekt" inställd.
Nu var den bara den Blade runner jag reagerade på, kanske var något skumt med den. Fuldvdn

Hade den på 16:9 full men det blev ändå svarta kanter på sidorna.
Detta gäller dvd bara eller finns det Bluray i 4:3?
Redigerat av genstruktur, 08 februari 2009 - 21:38.
Postad 08 februari 2009 - 22:19
Är den "nerklippt" till 16:9 på BD?
Ursäkta OT

Redigerat av 50plus, 08 februari 2009 - 22:21.
Postad 08 februari 2009 - 22:33
Måste va olika från tv,för jag kör 16.9 och den visar inte 4.3 när det är sådan sändning.
Om du har 16:9 inställt på på din bd55 och kör en dvd som är 4:3 och inte får kanter på sidorna så är det i så fall inte spelaren som gör fel utan din tv. Kolla så att din tv inte står på auto i din bildmeny eller liknande och därför sträcker ut 4:3 till 16:9.
Postad 08 februari 2009 - 22:38
Ni som har "Full Metal Jacket" , den filmades ju i 4:3 efter vad jag har läst mig till.
Är den "nerklippt" till 16:9 på BD?
Ursäkta OT
Den är i 1.85:1.
Postad 09 februari 2009 - 11:52
Firmware download
- Stability of decoding for HD audio, etc.
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 09 februari 2009 - 11:53.
Postad 09 februari 2009 - 12:41
Roade mig idag med att jämför lite dvds mot bluray
. Upptäckte ett litet "problem", har inte varit något problem hitills med sedan har jag inte sett någon dvds sen jag fick bd35an. Drog i Balde runner : directors cut på dvd och fick då en bild som inte täckte skärmen, kanske 2cm på båda sidor som ej var täckte av filmen. Uppåt och neråt såg det ut som förr på min dvdspelare. Detta är kanske korrekt för då är den inte utsträckt? Är lite dålig på det här med olika bildformat
.
Om det är den gamla DVD utgåvan så fick jag också svarta kanter när jag fick HDTV.
HDTV apparater overscannar (oftast) inte bilden som ett bildrör.
Så vissa DVD filmer, speciellt om du kör HDMI pixelmappat med BD spelare kan visa "skarvarna" i bilden då dom på vissa äldre DVD utgåvor försökt kompensera just för att bildrören kapade nån cm runt om.
Speciellt den gamla Blade Runner DVD:n har rejäla svarta kanter på sidorna av bilden. En riktigt tafflig utgåva dessutom som släpptes för 10-12 år sen nu.
Rekommenderar BD utgåvan

Postad 09 februari 2009 - 13:42
Har läst lite i tråden att det är positiva omdömen om BD35/55 så det ska bli kul att få koppla in den om ett par dagar.
Som jag har fattat så är det lätt att ändra regionskodningen manuellt på BD?
Läste här att man ska trycka på siffran 1 (om vill spela en region A skiva) INNAN man startar spelaren????
Dessutom är det bra att Panasonic släppt en ny firmware, blir till att uppdatera spelaren direkt när den kommer.
Nu åker min PS3 - Region A - in i sovrummet och gör sällskap med min Toshiba EP30 medan PS3 -Region B, som jag har en hel del köpta spel från Playstation Store, får stå tillsammans med min nyinköpta BD35 och min Toshiba XE1.

EDIT: Orkar inte vänta på spelaren. Ringde till DVDirect och sa att jag kommer in och hämtar spelaren idag så de inte behöver skicka den, så deras tekniker ska ringa mig så fort han har gjort ett exemplar till Mulitregion och blir klar för hämtning.

Redigerat av crest, 09 februari 2009 - 13:57.
Postad 09 februari 2009 - 17:44
Om det är den gamla DVD utgåvan så fick jag också svarta kanter när jag fick HDTV.
Så vissa DVD filmer, speciellt om du kör HDMI pixelmappat med BD spelare kan visa "skarvarna" i bilden då dom på vissa äldre DVD utgåvor försökt kompensera just för att bildrören kapade nån cm runt om.
Speciellt den gamla Blade Runner DVD:n har rejäla svarta kanter på sidorna av bilden. En riktigt tafflig utgåva dessutom som släpptes för 10-12 år sen nu.
Rekommenderar BD utgåvan
Aha på det viset kanske är samma som jag har då! Det var fuldvd så jag vet inte exakt vilken utgåva det är. Har Blade Runner på bluray

Ny firmware, åh fan får se om den automatiska uppdateringen fungerar då, sätta på bd35 direkt! Kunde de inte klämt in en fix så den slutar ändra upplösning också

Postad 09 februari 2009 - 20:32
När jag efter uppdateringen provade jag att ändra manuellt mellan regionerna och gick in på "Firmware" och då stod det att spelaren var uppdaterad med senaste versionen.
Men eftersom min spelare är Mulitregion: Behöver man verkligen inte uppdatera alla regioner var för sig?
Eller gällde det bara denna gång och det kan behövas uppdateras regionsvist beroende vad för firmware som släpps?
Postad 09 februari 2009 - 21:53
Postad 09 februari 2009 - 23:06
Jag har lyckats uppdatera mjukvaran till 1.3 när jag hade min LAN kontakt inkopplad i spelaren och:
* Under spelarens nätverksinställningar så jag jag ställt in IP Address Auto Assignment: ON, samma sak med DNS-IP står på ON och spelaren visar upp alla adresser automatiskt. Autospeed är på ON den också.
* Jag har kört Connection Test och får resultatet: PASS, vilket betyder att det funkar.
* Har gått in under Firmware Update och ser att den letar och får resultatet att jag har senaste mjukvaran vilket är rätt eftersom jag uppdaterat den via nätverket.
Så då ska det ju betyda att spelaren känner av mitt nätverk och har lyckats uppdatera mjukvaran den vägen vilket var det första jag gjorde när jag fick hem den, stoppade in LAN kontakten och satte på spelaren.
Uppdateringen gick hur bra som helst!
* Under rubriken DISC och underrubriken: BD-LIVE Internet Access så har jag valt: Permit så alla skivor ska kunna nå BD-Live.
Nu till problemet: Jag har provat att komma åt BD-Live på både Iron Man och Transformers.
Jag får bara felmeddelandet: NET0010 och en text att jag inte är ansluten till Internet.
Någon som kan hjälpa mig med vad som kan vara fel eller om jag missat något...
Tackar!

Postad 09 februari 2009 - 23:09
Postad 09 februari 2009 - 23:14
Hoppas att det bara är någon simpel inställning som är fel hos mig...
Postad 10 februari 2009 - 13:12
Är det inte så att du måste ha ett SD-kort i spelaren för att det ska fungera med BD-Live?.......
Nu till problemet: Jag har provat att komma åt BD-Live på både Iron Man och Transformers.
Jag får bara felmeddelandet: NET0010 och en text att jag inte är ansluten till Internet.
Tackar!
Har du det?
Postad 10 februari 2009 - 13:25
Jag har stött på ett problem med min BD 35 och BD Live:
Tackar!
In order to use BD-LIVE (Internet content - supported on Blu-ray discs with this feature) .... you will need an SD card to allow data to be downloaded. Otherwise, you will face Net0010 error ... this is not a network problem ... just that the file you are attempting to download will need to be stored on SD card
Postad 10 februari 2009 - 13:49
Era råd löste problemet.

Jag hade ett SD Micro kort hemma som jag stoppade i en SD Adapter och som i sin tur stoppades in i min BD35.
Kortet dök upp i spelaren och jag:
*Tryckte på "Functions" på fjärrkontrollen och valde BD skivor och stoppade sedan in Iron Man i spelaren.
* Såg att en text på TV skärmen dök upp och meddelade att spelaren hade etablerat kontakt med Nätverket
* Fick nytt meddelande om att Iron Man som jag hade i spelaren innehöll BD Live material och fick en fråga om jag ville ladda ned innehåll.
Nu kunde jag komma åt BD-Live som finns på skivan.
Redigerat av crest, 10 februari 2009 - 14:00.
Postad 10 februari 2009 - 21:08
Postad 10 februari 2009 - 21:15
Postad 11 februari 2009 - 08:28
Går inte ert BD-Live tämligen segt ? Tycker det kan skilja från gång till annan, men alldeles för ofta segt.
Rent generellt går det extremt segt. Inte direkt som att blippa runt i menyerna.
Postad 15 februari 2009 - 02:05
Fråga 1: är yaman en tillräcklig bra rec för att få ut bra bild/ljud - eller måste jag byta den?
Fråga 2: om den kan prestera bra ihop med 35:an eller 55:an vilken av dessa två passar bäst?
Fråga 3: vilket sätt bör yaman och blue-ray spelaren kopplas ihop på?
Yaman's spec:
inbyggd dekoder för DPL 2, Dolby Digital EX, DTS ES Matrix & Discrete. Effekten ligger på 6x85 Watt vid 8 Ohm och D/A omvandlaren arbetar med 96 kHz/24 bit. Digitala ingångar är en koaxial och fyra optiska, medan det finns en analog 5.1 ingång. En optisk digital utgång kompletterar 6.1 lågnivåutgången. I funktionsväg finns omvandlare för S-Video till Komposit (eller tvärtom) etc.
Postad 15 februari 2009 - 02:19
Postad 15 februari 2009 - 14:33
Jag har nämligen en ny stillbildskamera (Canon Sx1) som spelar in video i 1080p och jag skulle gärna vilja spela upp dom redigerade filmerna via BD.35:an.
Postad 15 februari 2009 - 16:32
Rekommenderar BD utgåvan
Hej!
Är lite grön på detta med HDTV, Blue-RAy etc.
Stämmer det att man får svarta stripor över och under när man ser på filmer med BD35? T.ex. dom som är 2:40:1 format?
Eftersom TV-kanaler alltid sänder i format som använder hela TV-skärmen, så undrar jag på varför det inte sker när man ser på DVD/Blue-Ray?
Jag kör min Blue-Ray spelare via Harman Kardon AVR-255som igen är kopplat till en Pioneer PDP-LX5090H.
Postad 15 februari 2009 - 16:40
Kollar du en film med 1.85:1 tex Batman då är det inga kanter uppe eller nere.
Postad 15 februari 2009 - 17:16
då måste jag fråga vad du tittar på för TV-kanaler. tycker det är rätt vanligt att de kör filmer i 2.35:1 på de sex största svenska.Eftersom TV-kanaler alltid sänder i format som använder hela TV-skärmen, så undrar jag på varför det inte sker när man ser på DVD/Blue-Ray?
(och jag tar för gvet att premiumkanalerna huvudsakligen kör filmer i korrekt format)
varför det inte sker är för att det inte ska vara så. ville regissören att filmen skulle vara i 16:9 hade han gjort den så från början.
åjo, om TVn pixelmappar korrekt blir det allt lite svarta kanter på 1.85:1.Kollar du en film med 1.85:1 tex Batman då är det inga kanter uppe eller nere.
att det inte blir det på batman-batman returns-batman & robin-batman forever beror på att de är öppnade till full 16:9
skillnaden är inte stor, men ska vara fullt synlig påvilken bildvisare som helst, då den syns på thumbsen nedan.
screenshot..........................screenshot omgjord till 1.85:1

Redigerat av outdoor_miner, 15 februari 2009 - 17:28.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar