Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 23 oktober 2009 - 22:41
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
psn heter jag duckface21  inget headset köpte ps3an då slimen kom har bara 2 spel en sålänge buzz quiz och little big planet.
alla fjärrkontroller? tja vilken har 1 onkyo fjärren den styr fan allt utom ps3 och comhem boxen.
att jag har både ps3 slim och bluray spelare är för att jag tycker en dedikerad blu ray ger bättre en ps3an kan ge har testat ps3 som bluray funkar bra men ger endå mer plus till sony 550.
glömde att säga har en proje också dock ska jag byta den då det är en visnings proje så den kan inte monteras i taket... har haft min finlux tv i 1 år nu hadde en 42" nextier plasma innan som visade suddig bild trodde först de va hdmi från recivern som ######des men det va tv
vist e det förjävligt med jobb osv säger bara sen sak ut med borjarna in med de rödgröna själv e man sjukskriven 
nä väntar nu på nya högtalarna så man kan skrämma grannarna lite
ok. funderar på att köra runder till Elgiganten, Siba och Onoff i stan å försöka hitta butikschefen å snacka med honom osv. (dock harar jag folk som jobbar där, de kan inte ett skit, jag brukar få rätta dom, sen vet de inte va de ska säga - inte så uppskattat kan kan säga.) jag vet inte riktigt hur/om jag kan programera onkyo fjärrkontrollen till min Tv. Man ska väll ha någon kod eller något.?
Postad 23 oktober 2009 - 22:42
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Hmm, så är det PCM eller bitstream med PS3 som gäller då? Och ang. movie/tv listening mode.. jag förstod inte riktigt vad man skulle köra på. Även fast jag väljer DTS HD 5.1 i filmmenyn kommer den inte upp som alternativ. Det alternativ som ser mest rätt ut är "DVD DTS" (kör bitstream just nu). Vid PCM kom det alternativet inte upp alls. Sjukt svårt att höra vad som låter bäst där.
Jag blir lite småirriterad på detta, man vill ju att ljudet alltid ska vara så optimalt som möjligt. Men wow vilket lyft sen förra stärkaren! Sjukt nöjd över denna maskin!
Redigerat av Unregisteredbdae541f, 23 oktober 2009 - 22:45.
Postad 23 oktober 2009 - 22:46
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
ok. funderar på att köra runder till Elgiganten, Siba och Onoff i stan å försöka hitta butikschefen å snacka med honom osv. (dock harar jag folk som jobbar där, de kan inte ett skit, jag brukar få rätta dom, sen vet de inte va de ska säga - inte så uppskattat kan kan säga.)
jag vet inte riktigt hur/om jag kan programera onkyo fjärrkontrollen till min Tv. Man ska väll ha någon kod eller något.?
koderna står i manualen för att programera håll ner display knappen tillsammans med den apparat knapp du vill programera tills dioden på fjärren lyser konstant tryck sen in koderna eller enu lättare gå till setup menyn på recivern bläddra ner till 8. Remote controller setup välj sen där vad för apparat du vill programera och följ anvisningarna
Postad 23 oktober 2009 - 22:48
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Hmm, så är det PCM eller bitstream med PS3 som gäller då? Och ang. movie/tv listening mode.. jag förstod inte riktigt vad man skulle köra på. Även fast jag väljer DTS HD 5.1 i filmmenyn kommer den inte upp som alternativ. Det alternativ som ser mest rätt ut är "DVD DTS" (kör bitstream just nu). Vid PCM kom det alternativet inte upp alls. Sjukt svårt att höra vad som låter bäst där.
Jag blir lite småirriterad på detta, man vill ju att ljudet alltid ska vara så optimalt som möjligt. Men wow vilket lyft sen förra stärkaren! Sjukt nöjd över denna maskin! 
PS3 (stora modellen) PCM (stora ps3an kan tydligen inte skicka korrekt bitstream) PS3 Slim: PCM eller Bitstream (pcm så avkodar ps3an ljudet medans Bitstream så är det förstärkaren som gör det) movie/tv: ska du ha Multichannle vid 5.1
Postad 23 oktober 2009 - 22:56
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Display knappen visar följande: Listening mode är ställt till "DVD Multich" och den står på "MCH PCM 5.1".
Är detta då korrekt?
Det finns ingen röd dts/hd skylt som lyser på displayen.. står bara pcm multichannel hdmi audyssey
Redigerat av Unregisteredbdae541f, 23 oktober 2009 - 22:57.
Postad 23 oktober 2009 - 23:04
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Display knappen visar följande: Listening mode är ställt till "DVD Multich" och den står på "MCH PCM 5.1".
Är detta då korrekt?
Det finns ingen röd dts/hd skylt som lyser på displayen.. står bara pcm multichannel hdmi audyssey
ska nog stämma, tror att den röda skylten inte är där pga av det är PCM (och att ps3an kodar av det) därav vet inte förstärkaren riktigt vad det är, men sänder vidare det till högtalarna som den fick formatet, (som ps3an redan kodat av till exempelvis DTS-HD koderna står i manualen för att programera håll ner display knappen tillsammans med den apparat knapp du vill programera tills dioden på fjärren lyser konstant tryck sen in koderna
eller enu lättare gå till setup menyn på recivern bläddra ner till 8. Remote controller setup välj sen där vad för apparat du vill programera och följ anvisningarna
Har kollat igenom Manualen, hittar ingen kod där =/ men Tvn är ett par år gammal nu, det går nog inte att programera in en annan kontroll.
Postad 23 oktober 2009 - 23:05
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Perfekt! Tack så hjärtligt för hjälpen! Det låter verkligen äckligt bra, så det skulle inte förvåna mig om detta är DTS HD
Det här var ingen bra dag att köpa leksaker på...har fan högskoleprov imorn  hahaha
Postad 23 oktober 2009 - 23:15
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
ska nog stämma, tror att den röda skylten inte är där pga av det är PCM (och att ps3an kodar av det) därav vet inte förstärkaren riktigt vad det är, men sänder vidare det till högtalarna som den fick formatet, (som ps3an redan kodat av till exempelvis DTS-HD
Har kollat igenom Manualen, hittar ingen kod där =/ men Tvn är ett par år gammal nu, det går nog inte att programera in en annan kontroll.
men har du testat gå genom setupen på onkyon?
Postad 23 oktober 2009 - 23:25
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
men har du testat gå genom setupen på onkyon?
aah Finns en Search... hmm hur går detta till då  får nog packa upp manualen
Postad 23 oktober 2009 - 23:29
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
aah Finns en Search... hmm hur går detta till då får nog packa upp manualen 
hehe  ja kan va en bra ide kan informera det du håller i din hand är en multifjärrkontroll  och själv e jag förvånad hur bra den sköter alla andra apparater
Postad 23 oktober 2009 - 23:33
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
hehe ja kan va en bra ide kan informera det du håller i din hand är en multifjärrkontroll och själv e jag förvånad hur bra den sköter alla andra apparater 
Yeey  jag trodde att Koden för Tvn skulle stå i Tvns manual, vilket den inte gjorde. hittade en extra manual i förstärkarens box. (vilket inte behövdes egentligen, då förstärkaren hittade koden åt mig  å sen var det bara att knappa in Bang fungerar  fan va nice
Postad 23 oktober 2009 - 23:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Yeey jag trodde att Koden för Tvn skulle stå i Tvns manual, vilket den inte gjorde. hittade en extra manual i förstärkarens box. (vilket inte behövdes egentligen, då förstärkaren hittade koden åt mig å sen var det bara att knappa in Bang fungerar fan va nice 
hehe livet med en onkyo reciver 360 kan du programera med om du hadde nån sådan?
Redigerat av Duckface21, 23 oktober 2009 - 23:42.
Postad 23 oktober 2009 - 23:50
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
hehe livet med en onkyo reciver 360 kan du programera med om du hadde nån sådan?
Xbox? jag har inget xbox 360 än, men kommer ev köpa ett senare.
Postad 24 oktober 2009 - 00:13
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Xbox? jag har inget xbox 360 än, men kommer ev köpa ett senare.
oki tänkte i fall du hadde nån så går den att styra med
Postad 24 oktober 2009 - 00:26
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
oki tänkte i fall du hadde nån så går den att styra med
aah ok, det är ganska ballt faktiskt  underbar Förstärkare, synd bara att den inte är THX Certifierade  hade varit lite ballt ifall den varit det  Det får bli ett Framtids projekt att ha en hembio som är helt THX Certifierade - hade varit ganska coolt faktiskt
Redigerat av Unregistered38bbb728, 24 oktober 2009 - 00:28.
Postad 24 oktober 2009 - 00:31
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
aah ok, det är ganska ballt faktiskt 
underbar Förstärkare, synd bara att den inte är THX Certifierade hade varit lite ballt ifall den varit det 
Det får bli ett Framtids projekt att ha en hembio som är helt THX Certifierade - hade varit ganska coolt faktiskt 
ärligt den klarar samma som thx certifierade recivers har till o med samma funktioner tänk dock på att då thx är ett varumärke så heter bara sakerna inte samma ett exempel jag kan ta är cinema filter på en thx reciver heter det thx filter den har exakt samma saker Cinema Filter is similar to Cinema Re-EQ in THX receivers
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 00:35.
Postad 24 oktober 2009 - 00:33
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Om man vill koppla in sin HTPC med bild DVI > HDMI och ljud SPDIF Phono hur gör man då?
Tex kan man ju sätta bilden på HDMI 5 ingången. Men var sätter jag ljudet för den skall komma när jagh slår på HDMI 5 så att säga?
Borde fanimej finnas en ingåpng för HDMI märkt PC och en ljudingång märkt PC
Postad 24 oktober 2009 - 00:38
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Om man vill koppla in sin HTPC med bild DVI > HDMI och ljud SPDIF Phono hur gör man då?
Tex kan man ju sätta bilden på HDMI 5 ingången. Men var sätter jag ljudet för den skall komma när jagh slår på HDMI 5 så att säga?
Borde fanimej finnas en ingåpng för HDMI märkt PC och en ljudingång märkt PC
du kopplar in dator dvi --->hdmi reciver dator SPdif ----> reciver spdif sen går du in i input assign på setupen i recivern och assignerar sp dif porten till den hdmi porten allt ljud du får in på spdif kommer då matas ut tillsammans med bilden från hdmi du är inte bunden till någon hdmi port tex cbl/sat knappen kan knytas till vilken som helst av hdmi portarna på baksidan av recivern allt sånt görs i input assign. likt så alla övriga knappar och ingångar
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 00:54.
Postad 24 oktober 2009 - 09:09
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Okay tack. Men det funkar inte gå in i OSD med HDMI eller? ..måste vara component bild? du kopplar in dator dvi --->hdmi reciver dator SPdif ----> reciver spdif
sen går du in i input assign på setupen i recivern och assignerar sp dif porten till den hdmi porten allt ljud du får in på spdif kommer då matas ut tillsammans med bilden från hdmi
du är inte bunden till någon hdmi port tex cbl/sat knappen kan knytas till vilken som helst av hdmi portarna på baksidan av recivern allt sånt görs i input assign. likt så alla övriga knappar och ingångar
Redigerat av doskarsson, 24 oktober 2009 - 09:10.
Postad 24 oktober 2009 - 10:52
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Duckface21, glöm inte att högtalarna ska låta bättre efter en tid då de är inspelade.
Ska bli intressant att se vad du tycker om dom då du får dom, funderar på att införskaffa mig lika dana
sen skulle jag kanske behöva en ny Sub, då min är helt slutkörd (även den är 11år gammal) å föra ägaren av systemet har förmodligen pressat den, för ifall man höjer den så skolrar den. men jag har 4st 10" i fronthögtalarna (2st i varje) som lyfter upp ljudet en del
Postad 24 oktober 2009 - 11:34
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Okay tack. Men det funkar inte gå in i OSD med HDMI eller? ..måste vara component bild?
du kan gå in i OSD med både HDMI och Component och även composite. enda är att du inte kan se med hdmi tex volym skalan på tv det kan du med component och composite men OSD setupen funkar
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 11:59.
Postad 24 oktober 2009 - 11:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Duckface21, glöm inte att högtalarna ska låta bättre efter en tid då de är inspelade. Ska bli intressant att se vad du tycker om dom då du får dom, funderar på att införskaffa mig lika dana 
sen skulle jag kanske behöva en ny Sub, då min är helt slutkörd (även den är 11år gammal) å föra ägaren av systemet har förmodligen pressat den, för ifall man höjer den så skolrar den. men jag har 4st 10" i fronthögtalarna (2st i varje) som lyfter upp ljudet en del 
jo nog kommer de att bli inspelade alltid  proson har ju samma paket med en sub  . suben jag har nu är en billig leksak: 50w centrum sub. jag låter frontarna ta hand om basen då de e grymt bra på det hadde en 150w sub från pioneer förut sålde den då jag ansåg det va för buffligt ljud i den.
Postad 24 oktober 2009 - 11:48
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
jo nog kommer de att bli inspelade alltid 
proson har ju samma paket med en sub . suben jag har nu är en billig leksak: 50w centrum sub. jag låter frontarna ta hand om basen då de e grymt bra på det hadde en 150w sub från pioneer förut sålde den då jag ansåg det va för buffligt ljud i den.
ok  EDIT: fan va det känns konstigt, just nu bor jag i eget hus ( vi har två hus på vår tomt, varav mor å far å syrran bor i ett å då min andra syrra flyttade ut ur de andra huset plockade jag det, så här inne kan jag spela typ väldigt högt  Men kommer ju flytta till lägenhet då jag fått ett jobb, jag har ju aldrig bot i lägenhet innan  kommer bli fett lame att man inte kan spela högt längre
Redigerat av Unregistered38bbb728, 24 oktober 2009 - 12:07.
Postad 24 oktober 2009 - 12:59
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Postad 24 oktober 2009 - 13:18
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
just därför satsar jag inte på en bättre sub annars så har grannar ganska bra överseende så länge man drar ner till kl 22 jag trivs dock inte i dessa betong klossar jag e natt människa o där med vill jag gärna dra på nattetid med det är natten man vaknar till så att säga haha
samma här  det är ju på kvällen/natten det är filmdax  gäller att hitta en lägenhet med tjocka väggar
Postad 24 oktober 2009 - 13:27
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
samma här det är ju på kvällen/natten det är filmdax 
gäller att hitta en lägenhet med tjocka väggar 
hehe finns dagar då man kan dra på nattetid tex udda helger inte så bra med varje helg har jag fått erfara i min första lya grannen kom upp o skällde på mig varje helg då man hade fest haha det va då man va 19 år gammla goda tiden haha .... sett subben i detta paket http://www.fynda.se/...php?prodid=3520 ? det är ju exakt samma satelliter bara i v2 så är suben utbytt
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 13:30.
Postad 24 oktober 2009 - 13:37
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
hehe finns dagar då man kan dra på nattetid tex udda helger inte så bra med varje helg har jag fått erfara i min första lya grannen kom upp o skällde på mig varje helg då man hade fest haha det va då man va 19 år gammla goda tiden haha .... sett subben i detta paket http://www.fynda.se/...php?prodid=3520 ?
det är ju exakt samma satelliter bara i v2 så är suben utbytt
jo jag såg det, men tror jag väntar med Sub, funderar på en annan modell, jag klarar mig med Front högtalarna just nu, å det ljudet min nuvarande sub ger trots att det är kasst, men fronthögtalarna lyfter basen ganska högt.
Postad 24 oktober 2009 - 13:43
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
jo jag såg det, men tror jag väntar med Sub, funderar på en annan modell, jag klarar mig med Front högtalarna just nu, å det ljudet min nuvarande sub ger trots att det är kasst, men fronthögtalarna lyfter basen ganska högt.
har du golvare som front med bra bas reflex så behåll dem och kompletera med nya surrar bak och på sidorna och front high
Postad 24 oktober 2009 - 14:17
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
har du golvare som front med bra bas reflex så behåll dem och kompletera med nya surrar bak och på sidorna och front high
jo det hade jag tänkt med  behåller mina fronthögtalare å byter om surroundet
Postad 24 oktober 2009 - 14:52
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
jo det hade jag tänkt med behåller mina fronthögtalare å byter om surroundet 
jo mina nuvarande surrar värdelöst skräp men tillsvidare tänkte jag flytta dem som front high
Postad 24 oktober 2009 - 16:34
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
jo mina nuvarande surrar värdelöst skräp men tillsvidare tänkte jag flytta dem som front high
Går det att koppla in 9.1? (9.2) 1x Center 2x Front 2x Front High 2x Surround 2x Surround Back 1-2x Sub ?
Postad 24 oktober 2009 - 16:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Går det att koppla in 9.1? (9.2)
1x Center 2x Front 2x Front High 2x Surround 2x Surround Back 1-2x Sub
?
jo du kan köra 2 subar
Postad 24 oktober 2009 - 16:52
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
jo du kan köra 2 subar
men kan man köra 9 högtalare? å få det att fungera precis som 5.1 och 7.1 (Bra surround)
Postad 24 oktober 2009 - 17:14
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Dum fråga, men vilken knapp är OSD Menyn? FÅr ingen bild, har provat några knappar som kan vara meny på HDMI GAME , HDMI CABLE, HDMI BLURAY
Postad 24 oktober 2009 - 17:33
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
men kan man köra 9 högtalare? å få det att fungera precis som 5.1 och 7.1 (Bra surround)
dobly prologic IIz 9.2 om man räknar front high 7.2 (utan front high) dock ingår inte surround back i specsen för IIz så tekninskt sätt är alla 7.2 Dum fråga, men vilken knapp är OSD Menyn? FÅr ingen bild, har provat några knappar som kan vara meny på HDMI GAME , HDMI CABLE, HDMI BLURAY
knappen som heter setup på fjärren
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 17:58.
Postad 24 oktober 2009 - 18:08
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
dobly prologic IIz 9.2 om man räknar front high 7.2 (utan front high) dock ingår inte surround back i specsen för IIz så tekninskt sätt är alla 7.2
knappen som heter setup på fjärren
Vilken mode rekommenderar du för 7.1?
Postad 24 oktober 2009 - 19:09
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Vilken mode rekommenderar du för 7.1?
orginal vad filmen är kodad i är alltid bäst , dolby true hd för true hd och dolby digital för dolby ljud, dts för dts och dts ma för dts ma hmm vart rörigt men du förstog? allt utanför det som tex står på dvd/blu ray fodralen skapar ju recivern en ljud bild och då blir det ju inte det film skaparen ämnat filmen till att låta! EDIT: om det är sterio sändningar så kan man välja mode som inte förstör ljudbilden det är nån av prologic formaten de nyaste e oftast bäst vill säga dolby prologic IIz i övrigt väljer man vad man vill på sterio källor men för att ta del av front high så är det IIz du ska använda
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 19:15.
Postad 24 oktober 2009 - 19:25
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Vad för "listening mode" rekommenderas för 2kanals musiklyssning?
Postad 24 oktober 2009 - 19:26
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
orginal vad filmen är kodad i är alltid bäst , dolby true hd för true hd och dolby digital för dolby ljud, dts för dts och dts ma för dts ma hmm vart rörigt men du förstog?
allt utanför det som tex står på dvd/blu ray fodralen skapar ju recivern en ljud bild och då blir det ju inte det film skaparen ämnat filmen till att låta!
EDIT: om det är sterio sändningar så kan man välja mode som inte förstör ljudbilden det är nån av prologic formaten de nyaste e oftast bäst vill säga dolby prologic IIz i övrigt väljer man vad man vill på sterio källor men för att ta del av front high så är det IIz du ska använda
hmmm nä men alltså finns ju Multichannle som är för 5.1? sen finns det väll PLIIX Movie för 7.1?
Postad 24 oktober 2009 - 19:50
Swe-Mighty
-
Swe-Mighty
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Bumpar mig själv från 507-tråden
Hej alla MHB'are.
Har länge gått och vankat fram och tillbaka vad gäller inköp av en ny reciever. Självklart tittat på båda Onkyo modellerna TX-SR507 samt TX-SR607 då de verkar ge mest bang for the buck.
Nu har jag ju faktiskt svårt att motivera mig fortfarande.
Sitter idag med ett 5.1 högtalarkit från Wharfedale som fortfarande borde hänga med och en gammal Sony STR-DE875 (cirka 8 år på nacken)
Det är verkligen inget fel på Sony stärkaren. Har tillräckligt med ingångar även om den självklart inte stödjer HDMI. Kan köra DTS och PCM, hyffsat tryck. Allt funkar helt enkelt.
Men magkänslan är fortfarande att jag skulle bli en lycklig man med en ny förstärkare.
Min fråga är alltså:
Är det någon som bytt ut en äldre reciever mot någon av dessa Onkyo's och kan ge sin uppfattning? Är det värt det ur ett ljudmässigt perspektiv? Ljud är ljud är ljud och utvecklingen tar ju inte direkt stormsteg framåt. Det kanske är bättre att svinga in någon annan rolig komponent i hyllan istället (Läs en HTPC maskin)
Åsikter mottages tacksamt.
För övrigt har jag varit och provlyssnat Onkyon själv på MM. Det är ju bra! Men svårt att avgöra i en stor butik.
Tacksam för svar från en vilsen själ...
Postad 24 oktober 2009 - 20:05
Unregisteredbdae541f
-
Unregisteredbdae541f
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Bumpar mig själv från 507-tråden Hej alla MHB'are. Har länge gått och vankat fram och tillbaka vad gäller inköp av en ny reciever. Självklart tittat på båda Onkyo modellerna TX-SR507 samt TX-SR607 då de verkar ge mest bang for the buck. Nu har jag ju faktiskt svårt att motivera mig fortfarande. Sitter idag med ett 5.1 högtalarkit från Wharfedale som fortfarande borde hänga med och en gammal Sony STR-DE875 (cirka 8 år på nacken) Det är verkligen inget fel på Sony stärkaren. Har tillräckligt med ingångar även om den självklart inte stödjer HDMI. Kan köra DTS och PCM, hyffsat tryck. Allt funkar helt enkelt. Men magkänslan är fortfarande att jag skulle bli en lycklig man med en ny förstärkare.
Min fråga är alltså: Är det någon som bytt ut en äldre reciever mot någon av dessa Onkyo's och kan ge sin uppfattning? Är det värt det ur ett ljudmässigt perspektiv? Ljud är ljud är ljud och utvecklingen tar ju inte direkt stormsteg framåt. Det kanske är bättre att svinga in någon annan rolig komponent i hyllan istället (Läs en HTPC maskin) Åsikter mottages tacksamt.
För övrigt har jag varit och provlyssnat Onkyon själv på MM. Det är ju bra! Men svårt att avgöra i en stor butik.
Jag har precis bytt upp mig från en Andersson R1a, cirka 6-7 år gammal, som fick bra betyg i budgetklassen när den väl kom till världen. Nu kör jag onkyo 607 och det går inte att jämföra.. diskant, mellanregister, bas, pondus, ljudbild, användargränssnitt, anslutningar.. allt har tagits till HELT nya höjder som jag inte trodde var möjliga. Det bästa köpet jag kunde gjort för att uppgradera min anläggning. Sen är den fruktansvärt snygg också, jag tror de som klagar på designen helt enkelt inte upplevt dess skönhet i verkligheten
Redigerat av Unregisteredbdae541f, 24 oktober 2009 - 20:09.
Postad 24 oktober 2009 - 20:08
Unregistered38bbb728
-
Unregistered38bbb728
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Bumpar mig själv från 507-tråden Hej alla MHB'are. Har länge gått och vankat fram och tillbaka vad gäller inköp av en ny reciever. Självklart tittat på båda Onkyo modellerna TX-SR507 samt TX-SR607 då de verkar ge mest bang for the buck. Nu har jag ju faktiskt svårt att motivera mig fortfarande. Sitter idag med ett 5.1 högtalarkit från Wharfedale som fortfarande borde hänga med och en gammal Sony STR-DE875 (cirka 8 år på nacken) Det är verkligen inget fel på Sony stärkaren. Har tillräckligt med ingångar även om den självklart inte stödjer HDMI. Kan köra DTS och PCM, hyffsat tryck. Allt funkar helt enkelt. Men magkänslan är fortfarande att jag skulle bli en lycklig man med en ny förstärkare.
Min fråga är alltså: Är det någon som bytt ut en äldre reciever mot någon av dessa Onkyo's och kan ge sin uppfattning? Är det värt det ur ett ljudmässigt perspektiv? Ljud är ljud är ljud och utvecklingen tar ju inte direkt stormsteg framåt. Det kanske är bättre att svinga in någon annan rolig komponent i hyllan istället (Läs en HTPC maskin) Åsikter mottages tacksamt.
nu har du hittat rätt =) jag bytte ut min Sony förstärkare (9år gammal) mot en 607:a föra veckan. Jag höll på att tappa hakan då jag hörde skillnaden. är en extrem skillnad. Rekommenderar 607:an Varmt! bästa köpet jag gjort på länge!
Postad 24 oktober 2009 - 20:16
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
hmmm nä men alltså finns ju Multichannle som är för 5.1? sen finns det väll PLIIX Movie för 7.1?
multi ch är inget ljud format eller mode det är bara avkodat ljud vill säga din ps3 har packat upp ljudet kör du en bluray spelare så har du många andra mode att välja på, feta ps3an kan inte skicka bitstream vilket gör att den kodar av ljudet och skickar det uppackat till recivern och du väljer mode i ps3an i stället Vad för "listening mode" rekommenderas för 2kanals musiklyssning?
efter behag själv kör jag dts neo 6
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 20:41.
Postad 24 oktober 2009 - 20:21
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
tycker du ska gå på en onkyo 607 finns inget att va besviken över den kommer överträffa dina förväntningar 507an har jag testat den är bra men 607an är bättre du hör mera klarare ljud bl
Postad 24 oktober 2009 - 20:41
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Klart onkyo gör bra grejer och det hörs.
Postad 24 oktober 2009 - 21:14
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Slog till på en 607 idag och har precis fått upp den och fått ljud från både ps3, wii och digital box. Självklart börjar man nojja sig om jag ställt in PS3 (tjocka ) korrekt. BD /dvd ljud över hdmi är satt på pcm likaså ljud över hdmi när jag satte detta kom en enorm lista med ljudformat som aktiverades, men det jag kunde se i displayen när jag skickade på en film(bond) med dts hd master audio var Nåogt med pcm i väldigt liten text precis ovanför texten med ingånskällan Bd/dvd, någon som kan verifiera ifall jag gjort rätt inställning?
Hur som så lyftes mina gamla jamo högtalare kraftigt
Postad 24 oktober 2009 - 21:39
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Slog till på en 607 idag och har precis fått upp den och fått ljud från både ps3, wii och digital box. Självklart börjar man nojja sig om jag ställt in PS3 (tjocka ) korrekt. BD /dvd ljud över hdmi är satt på pcm likaså ljud över hdmi när jag satte detta kom en enorm lista med ljudformat som aktiverades, men det jag kunde se i displayen när jag skickade på en film(bond) med dts hd master audio var Nåogt med pcm i väldigt liten text precis ovanför texten med ingånskällan Bd/dvd, någon som kan verifiera ifall jag gjort rätt inställning? Hur som så lyftes mina gamla jamo högtalare kraftigt 
kör du rätt så ska det stå i displayen multi ch denna video visar hur du s säller in allt i ps3an http://bluray.ign.co...ngs_121108.html
Redigerat av Duckface21, 24 oktober 2009 - 21:41.
Postad 24 oktober 2009 - 23:00
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
hej,pcm multi ch dsp står det har satt pcm i ps3 menyn (bd dvd ljudutdata) detta vid både dts dvd film och 3 olika bluray filmer jag testat ikväll. Någon får gärna bekräfta att det verkar korrekt... Länken fungerar inte för mig.
Svårt att avgöra hur mycket bätte hd ljuden är då det blev betydligt bättre både på musik och dvd än min förra 5.1 panna förstärkare som är runt 8 år gammal.
Jag har även beställt en uppsättning Canton till 607 an och det här paketet lär göra gott för film upplevelsen i vinter
Postad 24 oktober 2009 - 23:57
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
hej,pcm multi ch dsp står det har satt pcm i ps3 menyn (bd dvd ljudutdata) detta vid både dts dvd film och 3 olika bluray filmer jag testat ikväll. Någon får gärna bekräfta att det verkar korrekt... Länken fungerar inte för mig.
Svårt att avgöra hur mycket bätte hd ljuden är då det blev betydligt bättre både på musik och dvd än min förra 5.1 panna förstärkare som är runt 8 år gammal. Jag har även beställt en uppsättning Canton till 607 an och det här paketet lär göra gott för film upplevelsen i vinter 
om du får multi ch i recivern om du kör dvd eller blu ray på ps3an så är det rätt
Postad 25 oktober 2009 - 00:34
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Men det går ju alltid att alternera mellan ljudformaten.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|