Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 8,91 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8,06 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7,25 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8,33 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Bildkalibrering (3789 inlägg) 9 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 10 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 11 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 11 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 12 år sedan
Biorum (25 inlägg) 12 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 12 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 12 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 12 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 12 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 12 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 13 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 13 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 13 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan

Postad 27 juni 2012 - 08:50

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Nej jag har alltid vart med om det på lcd tvs osv. så tänkte kanske fanns nån generell setting som folk använde sig utav.

Fast det är egentligen fel med generella settings på en TV också. Vilka settings som blir mest korrekta för just dig beror på både det individuella exemplaret av apparat, din kringutrustning och rummet som displayen verkar i.

Sen finns det såklart alltid vissa generella grejer man kan göra som att stänga av diverse "bildförbättrare" och annat. Huruvida det existerar några sådana på TW9000 eller vet jag dock inte. Tidigare nämnda kalibreringsskiva, DVE HD Basics, är i alla fall en bra start för grundläggande inställningar. :)

Postad 27 juni 2012 - 09:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0
Den, DVE HD BASIC är numera klistrad i forumtråden!

Postad 27 juni 2012 - 15:37

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag är så j*vla leds på Epson nu. Skickade in min andra 5900 på service på grund av pipljud fick tillbaka den upp i taket och fortfarande samma fel. Fick inte ens ett papper på om dom gjorde något alls med den.

Sånt är sjukt drygt. Vilka idioter. Borde väl gå att anmäla då du inte får den garantiservice du blivit utlovad?
Får hoppas jag inte behöver lämna in min om det ska vara så här..

Som utgångsläge är bio.läget de bästa. Sen ställer man in bilden med hjälp av skivan så bra det går. Vissa nöjer sig dock med bio-läget som det är, då det brukar vara ganska så bra. Men allt kan bli bättre om man bara lägger ned lite tid.

Mvh

Ni stänger av eco mode i cinema läget va? Tyckte iofs cinema läget med eco mode såg extremt bra ut titanic igår natt på hela väggen hemma :P (i 3d också hehe, tycker faktiskt 3d läget är respektabelt i denna projektor (2d->3d läget)! på min samsung50 plasma var det obehagligt. Men man ser faktiskt djupet i många scener, rekommenderas!)
Får duken imorrn. Hoppas 112" inte blir för litet.

Redigerat av Unregistered26dd04a9, 27 juni 2012 - 15:41.

Postad 27 juni 2012 - 15:44

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Som utgångsläge är bio.läget de bästa. Sen ställer man in bilden med hjälp av skivan så bra det går. Vissa nöjer sig dock med bio-läget som det är, då det brukar vara ganska så bra. Men allt kan bli bättre om man bara lägger ned lite tid.

Mvh

Got it!

Postad 27 juni 2012 - 15:57

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Jag har bio med eco på samt har ställt in bilden ytterligare med tidigare nämnd bildinställnings skiva. Om man har ett ljust vardagsrum kan de vara bra att köra lampan i normal, men det är en smaksak.

Postad 29 juni 2012 - 12:18

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Jag har bio med eco på samt har ställt in bilden ytterligare med tidigare nämnd bildinställnings skiva. Om man har ett ljust vardagsrum kan de vara bra att köra lampan i normal, men det är en smaksak.

Yep, kan jag hålla med om. Svärtan verkar bli bättre för mig i eco mode om det är riktigt mörkt i rummet, så i alien blev det bättre. Kanske varierar från film till film vet inte ännu.
Men ska ta och kika på skivan du nämnde. Färgerna blir nämligen lite gul/grön (sjukligt gul) ofta verkar det som. Vore nice om man kunde få bort det. Knappt märkbart oftast men ändå.

Postad 05 juli 2012 - 18:50

mattemaz
  • mattemaz
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Hej går i tankar på att köpa mig en 5900 och har hittat ett paket med projje och en duk på netonnet.
Länk till kittet.
http://www.netonnet....08/174269.4849/
Har haft en gammal sony projje innan som jag kört rakt på väggen med speciell färg. Jag tycker det har funkat bra men skulle vilja testa med duk. Men vet inte om jag har lust att slänga ut jätte summor på en duk just nu.
Så min fråga är, är denna andersson duken nått att ha eller är min vägg duglig kanske ändå tills jag köper en react duk eller liknande?
Har sökt som en tok om dessa Andersson dukar men inte hittat nått om dom.

Tack på förhand //Matte

Postad 09 juli 2012 - 18:50

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Idag fick jag tillbaka min projektor (5900) från England där den varit på service FYRA GÅNGER. Den har fortfarande samma fel som den hade andra gången jag skickade iväg den. Jag är måttligt nöjd med hur Epson hanterar sina service ärenden. Min första projektor som hade ett litet focus fel skickades in och jag fick den utbytt mot en fabriksrenoverad. Den jag fick då hade ett extremt störande pipljud som jag skickade in den för, någonstans under tiden här emellan har Epson gjort om sitt service system så de ska laga "min" projektor och skicka tillbaka den när den är klar. Jippi får tillbaka den och den har samma fel skickar iväg igen och samma sak händer och nu ytterliggare en gång.

Jag är väldigt stor lust att kräva pengarna tillbaka men då står jag där utan projektor och två 3D brillor och en duk till ingen användning.

Någon annan som varit med om något liknande med den här typen av service?

Postad 09 juli 2012 - 19:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Idag fick jag tillbaka min projektor (5900) från England där den varit på service FYRA GÅNGER. Den har fortfarande samma fel som den hade andra gången jag skickade iväg den. Jag är måttligt nöjd med hur Epson hanterar sina service ärenden. Min första projektor som hade ett litet focus fel skickades in och jag fick den utbytt mot en fabriksrenoverad. Den jag fick då hade ett extremt störande pipljud som jag skickade in den för, någonstans under tiden här emellan har Epson gjort om sitt service system så de ska laga "min" projektor och skicka tillbaka den när den är klar. Jippi får tillbaka den och den har samma fel skickar iväg igen och samma sak händer och nu ytterliggare en gång.

Jag är väldigt stor lust att kräva pengarna tillbaka men då står jag där utan projektor och två 3D brillor och en duk till ingen användning.

Det där lätt inge kul alls vilket strul :( Efter tre lagningar och det inte har löst sig går det väl att häva köpet eller få en ny? Vet hur det är när det strular men stå på dig..

Postad 09 juli 2012 - 19:10

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0

Det där låter fullständigt galet... Det hade troligtvis varit billigare för Epson att ersätta dig med en ny projekter istället för att skicka in din till verkstaden stup i kvarten. Skärpning Epson.

Hade jag varit i dina kläder hade jag skrivit till Epson och låtit meddela att ärendet finns att beskåda här på forumet. Det är defintivt ingen bra reklam...

Som tur är har samtliga mina projektorer fr Epson varit helt felfria. I och med det har jag personligen ingen som helst negativ erfarenhet av Epson.

Hoppas att det löser sig. En ny proj borde helt klart vara det enda rätt.

G

Postad 09 juli 2012 - 19:12

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Senast jag köpte en projje var sommaren 2008... Köpte då en DLP. Funderar på att köpa en Epson 3200 alternativt 5900, men har ett par frågor som någon kanske kan svara på.

För det första: När jag köpte projektorn sist hade man ju ingen möjlighet till korrigering, dvs. man fick sätta upp duken och takfästet rätt från början. Jag minns att man fick mäta avståndet från projektorn lins till dukens överkant i höjdled. Detta är väl extra viktigt på vissa DLP-projektorer, men behövs detta inte alls på varken 3200 eller 5900? Spelar höjden på mitt takfäste och duken ingen roll? Vill helt enkelt veta om jag kan använda samma takfäste till nya projektorn (går en att höja eller sänka).

Fråga nummer två: Enligt alla siffror jag hittar så har både 3200 och 5900 ruskigt dålig svärta jämfört med alla DLP-projektorer. Det skiljer otroligt mycket, och till och med min 4 års gamla DLP som då kostade 6000 kr, har mycket bättre svärta än Epsons nya 5900 som kostar närmare 10 000 kr. Stämmer det? Tycker inte ens svärtan på min nuvarande projektor är särskillt bra, vilket borde innebära att jag skulle kräkas på en ny Epson LCD-projje.

Uppskattar all hjälp.

Postad 09 juli 2012 - 21:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Senast jag köpte en projje var sommaren 2008... Köpte då en DLP. Funderar på att köpa en Epson 3200 alternativt 5900, men har ett par frågor som någon kanske kan svara på.

För det första: När jag köpte projektorn sist hade man ju ingen möjlighet till korrigering, dvs. man fick sätta upp duken och takfästet rätt från början. Jag minns att man fick mäta avståndet från projektorn lins till dukens överkant i höjdled. Detta är väl extra viktigt på vissa DLP-projektorer, men behövs detta inte alls på varken 3200 eller 5900? Spelar höjden på mitt takfäste och duken ingen roll? Vill helt enkelt veta om jag kan använda samma takfäste till nya projektorn (går en att höja eller sänka

Fråga nummer två: Enligt alla siffror jag hittar så har både 3200 och 5900 ruskigt dålig svärta jämfört med alla DLP-projektorer. Det skiljer otroligt mycket, och till och med min 4 års gamla DLP som då kostade 6000 kr, har mycket bättre svärta än Epsons nya 5900 som kostar närmare 10 000 kr. Stämmer det? Tycker inte ens svärtan på min nuvarande projektor är särskillt bra, vilket borde innebära att jag skulle kräkas på en ny Epson LCD-projje.

Uppskattar all hjälp.

3200 går vad jag förstår att göra så :) ej 5900 lr 6000! Dock 9000 går!

Ställde samma fråga jag med fick till svars att det hänger mycket på vilken duk man har som styr svärtan ^_^ Alltså bara för att man har en "dyr" projje behöver inte betyda att svärtan blir bra :) Duken viktig. Nån får väl rätta mig om jag har fel? :P

Redigerat av mcmike, 09 juli 2012 - 21:38.

Postad 10 juli 2012 - 00:54

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Ställde samma fråga jag med fick till svars att det hänger mycket på vilken duk man har som styr svärtan ^_^ Alltså bara för att man har en "dyr" projje behöver inte betyda att svärtan blir bra :) Duken viktig. Nån får väl rätta mig om jag har fel? :P

Jag kör grandview velvet gain 1 duk i rätt ljus rum men tänkt mörklägga i taket lite. Har provisoriskt fått upp allt mörkläggningstyg över fönstrena nu med silver tejp. Silvertejp löser det mesta, hehe.
Blir nog lite finare när rullgardinerna är klara dock.
Men hur som helst, kan du inte mörklägga så får du köpa lite dyrare duk helt enkelt, annars är jag otroligt nöjd med bilden i min grandview duk. Riktigt glad att jag inte valde gain 0.8, svartan är svart, sålänge du kan ha det mörkt i rummet.

Ni som kör film via datorn, vill tipsa om madVR render till media player classic home cinema, den gjorde susen. Fick bort gula toningen.

Postad 10 juli 2012 - 02:33

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Jag kör med TW3200 och en Grandview duk. Tycker det fungerar alldeles ypperligt. För mig är svärtan inte allt då det finns fler parametrar att ta hänsyn till vid val av proj och duk.
Det är svårt att få ett system att vara bäst på allt med tanke på budgeten...
Svärtan som TW3200 ger är fullgott för mig.

G

Postad 10 juli 2012 - 07:34

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag kör grandview velvet gain 1 duk i rätt ljus rum men tänkt mörklägga i taket lite. Har provisoriskt fått upp allt mörkläggningstyg över fönstrena nu med silver tejp. Silvertejp löser det mesta, hehe.
Blir nog lite finare när rullgardinerna är klara dock.
Men hur som helst, kan du inte mörklägga så får du köpa lite dyrare duk helt enkelt, annars är jag otroligt nöjd med bilden i min grandview duk. Riktigt glad att jag inte valde gain 0.8, svartan är svart, sålänge du kan ha det mörkt i rummet.

Ni som kör film via datorn, vill tipsa om madVR render till media player classic home cinema, den gjorde susen. Fick bort gula toningen.

Vad har du för projektor? :)

Postad 10 juli 2012 - 11:32

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Vad har du för projektor? :)

tw9000

Postad 10 juli 2012 - 13:09

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Har för mig samma sak angående 5900 vs 3200. På något sätt känns det ändå riktigt dåligt att köpa en projje för 8000 kr som inte har 3d-stöd, när det finns en projje för under 2000 kr mer som har 3d-stöd. Dessutom känns det väldigt kasst att betala så mycket för något med så dålig svärta. Både 8000 kr och 10000 kr är en gigantisk investering för mig. Försöker bara klura ut hur det ligger till, har svårt att förstå att folk skulle uppskatta Epsons projektorer när de har så usel svärta.

Angående dukvalet så stämmer det nog, jag har en ramspänd 90" kingpin-duk. Knappast något exklusivt, men heller inte bland det sämsta. Att ha en 0.8-duk känns lite trist med tanke på att vitt inte längre är vitt, och att köpa en sån lyxduk för 15-20k är inte på kartan.

Postad 10 juli 2012 - 13:32

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Epson har inte usel svärta! tw3200 har dock bättre svärta än tw5900. tw5900 har mer tryck i ljuset än tw3200 har! Just för att 3D kräver mer ljus från projen detta gör att svärtan blir en aning lidande. Men att säga att de har usel svärta är lite galet. Dessutom är det inte projen som gör svärta det är kombinationen av: Rum, Duk och Hur bra projektorn kan släcka sitt eget ljus!

Vill man ha en projektor från Epson som både släcker sitt eget ljus riktigt bra och har bra 2D/3D så är tw9000 en väldigt bra projektor.

Mvh

Postad 10 juli 2012 - 13:35

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Har för mig samma sak angående 5900 vs 3200. På något sätt känns det ändå riktigt dåligt att köpa en projje för 8000 kr som inte har 3d-stöd, när det finns en projje för under 2000 kr mer som har 3d-stöd. Dessutom känns det väldigt kasst att betala så mycket för något med så dålig svärta. Både 8000 kr och 10000 kr är en gigantisk investering för mig. Försöker bara klura ut hur det ligger till, har svårt att förstå att folk skulle uppskatta Epsons projektorer när de har så usel svärta.

Angående dukvalet så stämmer det nog, jag har en ramspänd 90" kingpin-duk. Knappast något exklusivt, men heller inte bland det sämsta. Att ha en 0.8-duk känns lite trist med tanke på att vitt inte längre är vitt, och att köpa en sån lyxduk för 15-20k är inte på kartan.

När man sitter där med det grå duk tyget så märker inte ögonen att vitt inte är vitt. Så länge du inte har en vit duk jämte vill säga!

Jag kan säga detta på grund av att jag har både grå och vit väv till min ramspända duk!

Postad 10 juli 2012 - 13:38

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Epson har inte usel svärta! tw3200 har dock bättre svärta än tw5900. tw5900 har mer tryck i ljuset än tw3200 har! Just för att 3D kräver mer ljus från projen detta gör att svärtan blir en aning lidande. Men att säga att de har usel svärta är lite galet. Dessutom är det inte projen som gör svärta det är kombinationen av: Rum, Duk och Hur bra projektorn kan släcka sitt eget ljus!

Vill man ha en projektor från Epson som både släcker sitt eget ljus riktigt bra och har bra 2D/3D så är tw9000 en väldigt bra projektor.

Mvh

Den enda epson-projjen jag har sett är den vi har på jobbet, det är en 3600, och jo, den svärtan är usel jämfört med polarens BenQ W1000+ till exempel och faktiskt sämre än min gamla dlp. Tyvärr får jag nog vänta tills det kommer ut en full-hd 3d dlp-projektor i rätt prisgrupp alternativt tills LCoS blir billigare.

Postad 10 juli 2012 - 13:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
I vilka miljöer sitter dessa i? Sitter de i ljusa eller mörka rum? Är förhållandena för respektive lika eller skiljer de sig åt?

Sen borde Benqen kunna släcka sitt eget ljus bättre än Epson ja! Då Benqen är dlp och Epson maskinen en genomlysnade lcd projektor.

Dock kan man inte som förr hävda att just en teknik är bättre en den andra då lcd har kommit långt frammåt med både kontrast och möjligheten att släcka sitt eget ljus. Sen finns ju den teknik jag igentligen har som lite favorit nämnligen lcos! Men jag fick inte plats med en JVC i mitt rum så det fick bli Epsons bästa projektor istället!

Har även ägt dlp så jag är inte insnöad på någon av de olika teknikerna! Kan säga så här att först nu har jag kommit upp och förbi svärtan jag hade med min Optoma hd-65a. Så nu är jag nöjd igen!

Redigerat av film-fanatiker, 10 juli 2012 - 13:50.

Postad 10 juli 2012 - 13:57

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

I vilka miljöer sitter dessa i? Sitter de i ljusa eller mörka rum? Är förhållandena för respektive lika eller skiljer de sig åt?

Sen borde Benqen kunna släcka sitt eget ljus bättre än Epson ja! Då Benqen är dlp och Epson maskinen en genomlysnade lcd projektor.

Dock kan man inte som förr hävda att just en teknik är bättre en den andra då lcd har kommit långt frammåt med både kontrast och möjligheten att släcka sitt eget ljus. Sen finns ju den teknik jag igentligen har som lite favorit nämnligen lcos! Men jag fick inte plats med en JVC i mitt rum så det fick bli Epsons bästa projektor istället!

Har även ägt dlp så jag är inte insnöad på någon av de olika teknikerna! Kan säga så här att först nu har jag kommit upp och förbi svärtan jag hade med min Optoma hd-65a. Så nu är jag nöjd igen!

Min HD65 sitter i ett rätt så ljust rum men mörkläggs med svarta rullgardiner. På jobbet sitter 3600 i ett mörkt rum (mahogny-inrett konferensrum), med samma mörkläggning. En klar fördel för 3600 alltså.

Vill inte påstå att en teknik är bättre än en annan, men däremot vågar jag påstå att en teknik är bättre än en annan på en specifik sak. En bra dlp-projje för 8k har bättre svärta än en bra lcd-projje för 8k. Tror att många håller med mig här.

Håller med om lcos, men tyvärr aldeles för dyrt för mig idag. Ska kanske ta och låna hem konferensprojjen och testa i mitt vardagsrum för ett riktigt test. Men du säger alltså att du tycker att svärtan i din lcd idag är bättre än den du hade från din HD65? Vilken projektor har du då, 9000? och i så fall, hur mycket skiljer svärtan från den du har, till epsons 5900?

Postad 10 juli 2012 - 14:03

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Min HD65 sitter i ett rätt så ljust rum men mörkläggs med svarta rullgardiner. På jobbet sitter 3600 i ett mörkt rum (mahogny-inrett konferensrum), med samma mörkläggning. En klar fördel för 3600 alltså.

Vill inte påstå att en teknik är bättre än en annan, men däremot vågar jag påstå att en teknik är bättre än en annan på en specifik sak. En bra dlp-projje för 8k har bättre svärta än en bra lcd-projje för 8k. Tror att många håller med mig här.

Håller med om lcos, men tyvärr aldeles för dyrt för mig idag. Ska kanske ta och låna hem konferensprojjen och testa i mitt vardagsrum för ett riktigt test. Men du säger alltså att du tycker att svärtan i din lcd idag är bättre än den du hade från din HD65? Vilken projektor har du då, 9000? och i så fall, hur mycket skiljer svärtan från den du har, till epsons 5900?

Jo de har du rätt i :) O min proje ligger ju långt mer än 8k i pris om man säger så...

Edit någon som kan sabba upp svärtan trotts mörka färger är om de är reflekterande.

Edit 2: Vet inte exakt då jag inte har en Epson tw5900 hemma här. Men jämförde mot min tw2900 o körde dem samtidigt o tw9000 har ett klart övertag i svärtan i mitt rum. Har en bat cave med svarta väggar antracit i taket samt frontväggen och röd/svart sammet i fönstret! Och mörkt grå heltäcknings matta på golvet. Svärtan i min tw2900 var grå aktig i mitt rum, medan svärtan med tw9000 var just svart, inte riktigt lika svart som ramen på duken men nästan :)

(Kör mot en vit väv med gain 1.1)

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 10 juli 2012 - 14:13.

Postad 10 juli 2012 - 14:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jo de har du rätt i :) O min proje ligger ju långt mer än 8k i pris om man säger så...

Edit någon som kan sabba upp svärtan trotts mörka färger är om de är reflekterande.

Edit 2: Vet inte exakt då jag inte har en Epson tw5900 hemma här. Men jämförde mot min tw2900 o körde dem samtidigt o tw9000 har ett klart övertag i svärtan i mitt rum. Har en bat cave med svarta väggar antracit i taket samt frontväggen och röd/svart sammet i fönstret! Och mörkt grå heltäcknings matta på golvet. Svärtan i min tw2900 var grå aktig i mitt rum, medan svärtan med tw9000 var just svart, inte riktigt lika svart som ramen på duken men nästan :)

Mvh

Det låter fint ;) Beställde en Grandview 106" gain 1.0 till min 9000 idag. Ska bli bra hoppas jag :)

Postad 11 juli 2012 - 00:36

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Det låter fint ;) Beställde en Grandview 106" gain 1.0 till min 9000 idag. Ska bli bra hoppas jag :)

Det tror jag det blir, har ju också det som jag nämnde. Mörkt rum är nyckeln. Tur att mörkläggning är så billigt idag. :)
edit: Får väl slänga upp lite bilder på min mörkläggning när rullgardinerna är klara.

Redigerat av Unregistered26dd04a9, 11 juli 2012 - 00:37.

Postad 11 juli 2012 - 00:47

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Det tror jag det blir, har ju också det som jag nämnde. Mörkt rum är nyckeln. Tur att mörkläggning är så billigt idag. :)
edit: Får väl slänga upp lite bilder på min mörkläggning när rullgardinerna är klara.

Har du fixat de interna ljuset? Eller kör du bara med mörkläggning för externt ljus? Eller båda?

Postad 11 juli 2012 - 02:24

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Har du fixat de interna ljuset? Eller kör du bara med mörkläggning för externt ljus? Eller båda?

Du menar om jag slängt upp sammetsväv i taket etc runt skärmen? Nä.. Inte fixat det än.

Bara temporärt fixat mörkläggningstyget med silvertejp. Funderar dock på att lägga en beställning på intern mörkläggning http://www.whaleys-b...m?productID=124 (från tråden https://www.minhembi...howtopic=281286 ) så man slipper reflektioner främst från taket. Har nämligen vit/grått tak och väggar så det gör ju bilden lite ljusare tyvärr. Tvivlar inte på att det försvinner nästan helt med det tyget jag länkade. Lite osäker på hur man får upp det smidigt i taket och få det bli snyggt bara.
Hursomhelst, ändå riktigt nöjd med svärtan nu ändå så lär bli oslagbart om man fixar det också.

Postad 11 juli 2012 - 03:26

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Alltså internt är själva rummet! Färg/val på tak, väggar o golv. Om de är reflekterande eller inte. Externt ljus är sol etc in genom fönster, som man då mörklägger med exempelvis rullgardin eller som jag rullgardin och sammet.

Det räcker inte med bara runt skärmen, du måste fixa alla delar som kan skicka tillbax ljuset på duken igen. som bakväggen, sidrona samt taket. Om du inte har ett jättestort rum villsäga. Fast vad har du valt för duk nu då?

Mvh

Postad 11 juli 2012 - 07:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 1
Steg 1 är att eliminera externt ljus genom fönstrena.
steg 2 är att elimera interna reflexioner inom rummet (tak,vägg,golv.)
Ska man ha sammetstyg iför fönstrena så får man se till att den är tillräkligt tät/tung gärna över 300gram per m2.

Postad 11 juli 2012 - 08:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ska man ha sammetstyg iför fönstrena så får man se till att den är tillräkligt tät/tung gärna över 300gram per m2.

Ska bli spännande och se :)

Beställde ovanstående ifrån Ljudbalans 105+moms metern :)

Postad 11 juli 2012 - 08:59

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3 116 inlägg
  • 0
Grattis till inköpet, Scenmolton tyget är mycket bra till att hänga upp i lämplig takskena för fönstrena!
Dock gör sig sammetstyget klockrent för att absorbera interna reflexioner inom rummet internt(från duken).

Postad 11 juli 2012 - 12:07

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Exakt de jag menade :) Fast du var lite tydligare hehe :blush:

Mvh

Postad 11 juli 2012 - 17:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
En Fråga!Får inge ljud ur projektorn tw9000(externa högtalarna) Vad göra tips!

Postad 11 juli 2012 - 17:34

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Alltså internt är själva rummet! Färg/val på tak, väggar o golv. Om de är reflekterande eller inte. Externt ljus är sol etc in genom fönster, som man då mörklägger med exempelvis rullgardin eller som jag rullgardin och sammet.

Det räcker inte med bara runt skärmen, du måste fixa alla delar som kan skicka tillbax ljuset på duken igen. som bakväggen, sidrona samt taket. Om du inte har ett jättestort rum villsäga. Fast vad har du valt för duk nu då?

Mvh

Jo jag fattade det. Sammetstyget har jag som sagt inte köpt än för taket och ev väggarna.
Har nog inte tänkt mörklägga bakväggen tror jag, känns lite overkill när svärtan är så bra redan. Det man ser lyser upp mest är taket.
Mörkläggningsgardinerna ska såklart sitta över fönstrena som nu är uppe med silvertejp provisoriskt.

Vad jag har för duk har jag redan sagt, grandview velvet 1 gain 112" från ca 5m.

Postad 16 juli 2012 - 17:57

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Idag fick jag äntligen svar angående mitt ärende hos Epson. Inte för att de själva hade lust att svara utan för att jag åter igen fick ta kontakt med dem och fråga vad som händer och hur de tänker lösa mina problem.

Det svar jag fick var en DOA-kod och att jag skulle kontakta min återförsäljare för att få en ny projektor och att detta kan ta mellan 2 och 4 veckor.

För mig är det helt ofattbart att de kan göra så, de bokstavligen säger ifrån sig allt ansvar och tycker att återförsäljaren och jag ska hantera saken.

Jag är extremt missnöjd och ångrar verkligen att jag köpte en projektor från Epson och kommer förmodligen aldrig att göra det igen. Inte ens någon form av kompensation erbjöd de mig för att jag varit utan min projektor i sammanlagt över en månad och skickat in den två gånger för samma fel och att den nu efter senaste "servicen" fortfarande har samma fel. Det finns inte ens ett papper på vad de har gjort vid service tillfällena så så vitt jag vet är det inte ens säkert att någon har kollat på den när den väl varit där.

Postad 17 juli 2012 - 11:10

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Detta hände mig också. Min Epson TW5500 gick sönder fyra gånger med olika fel varje gång. Eftersom Epson envisas med att använda DHL express måste man ta semester från jobbet (eller vara arbetslös) alternativt åka sex mil för att hämta paketet. DHL Express vägrar leverera till DHL Servicepoint :blink:

Dock fick även jag en DOA-kod och blev därmed uppgraderad till TW9000 med 3D B)
Jag är också missnöjd med Epsons servicehantering men jag kommer med stor sannolikhet fortsätta vara kund p.g.a. deras generösa uppgradering.

Postad 17 juli 2012 - 11:18

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
De bjöd alltså på uppgraderingen.

Jag hade varit nöjd om de bjudit på en lampa eller något pga allt strul men tydligen är det inte att tänka på. Jag svarade dem att jag väldigt missnöjd med hur de valt att hantera ärendet och jag hoppas de åtminstone svarar. Sist fick jag vänta en hel vecka på svar och då kom det fyra minuter innan supporten stängde för dagen.

De bjöd alltså på uppgraderingen.

Jag hade varit nöjd om de bjudit på en lampa eller något pga allt strul men tydligen är det inte att tänka på. Jag svarade dem att jag väldigt missnöjd med hur de valt att hantera ärendet och jag hoppas de åtminstone svarar. Sist fick jag vänta en hel vecka på svar och då kom det fyra minuter innan supporten stängde för dagen.

Postad 18 juli 2012 - 15:37

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Tja

Vad jag förstår så är skillnaden mellan TW5900 och TW6000 Följande:

6000= Starkare lampa alltså 2200lumen istället för 2000 på 5900an
6000= Svart , istället för en vit 5900
6000= Får med 1 par 3d glasögon, inga glasögon med 5900.
6000= Kostar 11790kr motför 5900ans 9329kr - Alltså en skillnad på ca 2400kr!

Jag antar att i ett lite mörkare rum så talar det för 5900an och i ett ljusare rum för 6000.

Något mer som skiljer sig åt på dessa 2 ?

Samma lampgaranti som tidigare? Har nu en TW700

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 18 juli 2012 - 15:39.

Postad 18 juli 2012 - 15:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Tja

Vad jag förstår så är skillnaden mellan TW5900 och TW6000 Följande:

6000= Starkare lampa alltså 2200lumen istället för 2000 på 5900an

I praktiken finns ingen sådan skillnad.

6000= Svart , istället för en vit 5900

Korrekt.

6000= Får med 1 par 3d glasögon, inga glasögon med 5900.

Korrekt.

6000= Kostar 11790kr motför 5900ans 9329kr - Alltså en skillnad på ca 2400kr!

Beror förstås på vart du köper den. Mellanskillnaden brukar oftast ligga på den nivån oavsett.

Jag antar att i ett lite mörkare rum så talar det för 5900an och i ett ljusare rum för 6000.

Bildmässigt finns det i princip ingen skillnad mellan dessa två maskiner. Båda passar dåligt i ett riktigt mörk rum, eftersom det är riktiga ljuskanoner båda två.

Samma lampgaranti som tidigare? Har nu en TW700.

Vet inte vilka garantier du har sedan tidigare men det är i alla fall 3 år numera utan tidsbegränsning.

PS. Ett tips är att inte gå så mycket efter specifikationer. De stämmer ändå aldrig. :)

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 18 juli 2012 - 15:53.

Postad 19 juli 2012 - 08:00

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Tack Marcus!

Då fick jag det bekräftat, så med andra ord så när jag beställer så beställer jag en 5900!

Får ju 3 par glasögon för mellanskillnaden, sen så har jag vitt tak och att ha en svart klump i taket
känns inte så snyggt..;)

Håller nämligen på att uppgradera "BIO" rummet lite, blir heltäckningsmatta på golvet och en grå tapet
som redan är på plats, sen tänkte jag ha lamell gardiner för fönstrena, så då återstår det att se hur
bra dom täcker.

Postad 19 juli 2012 - 09:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
Jag har nu enbart beskrivit skillnaderna mellan projektorerna som du frågade kring, SamAlone. Jag har däremot aldrig bekräftat att någon av dem är lämplig för dig och dina förutsättningar. Det vet du först när du har tittat på bilden och konstaterat att du tycker det ser bra ut. Tänk också på att duken står för en stor del av slutresultatet.

TW5900 & TW6000 har en lite speciell bildkaraktär, tack vare sitt höga ljusflöde, och inte alla gillar det. Men många tycker de är fantastiska.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 19 juli 2012 - 14:15

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1 403 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min 5900 ett tag nu och tycker att den är kalas. Just nu vita väggar och vit tak. Ska göra rummet mörkare för att uppnå högre mysfaktor och får se om jag måste byta duk i senare skede. Vilka dukar rekommenderas i så fall till dessa projektorer. En som är mer grå har jag för mig. Vill att den ska vara motordriven 104" , några förslag...
För övrigt så tycker jag att projjen sköter sig mycket bra :)

Postad 21 juli 2012 - 08:37

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 1
Angående takfäste: skall överkanten av duken vara i horisontell linje med linsen på projjen, eller har den någon offset?

Postad 21 juli 2012 - 17:57

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Vad ska man eg ha för inställningar för att kunna se 3D film från PC (inte DVD/Blueray alltså) på en TW9000? I synnerhet då om man försöker göra det via YouTube och de 3D filmer (trailers osv som finns där)? Det enda som jag fått att lira någorlunda är att köra "side by side" i YouTubes inställningar, och sen på projektorn välja "3D format: Side-by-side". Det finns även ett Auto-läge för 3D format men jag får det inte att fungera.

Tipsa gärna om andra bra 3D filmer man kan se på nätet (för effekterna då)

En sidoeffekt av att köra med 3D-format "side by side" är att även 2D visningen verkar påverkas, och då absolut inte till det bättre, hela PC bilden blir förvrängd och får inte plats på skärmen. Är det inte märkligt att 2D bilden i 2D läge alls påverkas av vilket val man gjort för 3D format, när man inte ens valt att köra 3D format?

Redigerat av Unregistered1413, 21 juli 2012 - 18:26.

Postad 21 juli 2012 - 19:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Vad ska man eg ha för inställningar för att kunna se 3D film från PC (inte DVD/Blueray alltså) på en TW9000? I synnerhet då om man försöker göra det via YouTube och de 3D filmer (trailers osv som finns där)? Det enda som jag fått att lira någorlunda är att köra "side by side" i YouTubes inställningar, och sen på projektorn välja "3D format: Side-by-side". Det finns även ett Auto-läge för 3D format men jag får det inte att fungera.

Tipsa gärna om andra bra 3D filmer man kan se på nätet (för effekterna då)

En sidoeffekt av att köra med 3D-format "side by side" är att även 2D visningen verkar påverkas, och då absolut inte till det bättre, hela PC bilden blir förvrängd och får inte plats på skärmen. Är det inte märkligt att 2D bilden i 2D läge alls påverkas av vilket val man gjort för 3D format, när man inte ens valt att köra 3D format?

Mitt tips är att stänga av alla 3D inställninhgar i menyn off när du inte använder det, ställ sedan in det val som krävs för att spela upp i rätt format side/side eller 3D rakt av :) Att det sedan ska påverka 2D visningen?? Vet inte om jag missuppfattat men det ska det inte göra :) Projektorn gör sig inte rätt via den visningen du kör, skaffa en 3D spelare säger bara Wow :)

Postad 21 juli 2012 - 20:10

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Mitt tips är att stänga av alla 3D inställninhgar i menyn off när du inte använder det, ställ sedan in det val som krävs för att spela upp i rätt format side/side eller 3D rakt av :) Att det sedan ska påverka 2D visningen?? Vet inte om jag missuppfattat men det ska det inte göra :) Projektorn gör sig inte rätt via den visningen du kör, skaffa en 3D spelare säger bara Wow :)

Det som verkar hända är att när Side-By-Side är aktiverat som 3D format, så blir även 2D side by side, vilket i praktiken innebär att halva vertikala upplösningen verkar tappas, dvs högre delen av bildskärmen försvinner utanför bilden. Måste absolut vara en bugg tycker jag.

Varför skulle 3D via en separat spelare vara bättre än från datorn? Givetvs förutsatt att övriga parametrar är lika, samma film, samma kvalite osv.

Postad 21 juli 2012 - 20:33

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1 183 inlägg
  • 0
Side by side betyder som ni förmodligen vet bredvid. Två bilder bredvid varandra som läggs ovanpå varandra, projektorn har ingen aning om vad den matas med men väljer man side by side så gör den så klart samma sak oavsett vilken bild som visas.

Side by side är inget 3D format utan bara en helt vanlig film fil med två bilder sida vid sida.

"riktig 3D" tex sånt som är på blu-ray innehåller en signal indikerar att det är 3D. Det är alltså ingen konstigt alls att det blir jätte tokigt med vanlig bild om man väljer side by side. Enormt störande men inge konstigt.

Postad 21 juli 2012 - 20:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Det som verkar hända är att när Side-By-Side är aktiverat som 3D format, så blir även 2D side by side, vilket i praktiken innebär att halva vertikala upplösningen verkar tappas, dvs högre delen av bildskärmen försvinner utanför bilden. Måste absolut vara en bugg tycker jag.

Varför skulle 3D via en separat spelare vara bättre än från datorn? Givetvs förutsatt att övriga parametrar är lika, samma film, samma kvalite osv.

Självklart om du matar med samma förutsättningar så blir det lika, vid äkta 3D så känner den av det förutsatt att du har 3d aktiverat. Provade på youtube förstår vad du menar men det blir ...3D funktionen ska du bara behöva slå av med 2/3D knappen. Alltså matar du projjen med äkta 3D så får du det :) å det är grymt. Körde film side by side från datorn (imac) blir inte den skärpa och djup som det blev från ps3 direkt helt enkelt..

Postad 22 juli 2012 - 01:23

Unregistered26dd04a9
  • Unregistered26dd04a9
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0
Jag kör alltid side by side eller ovanpå beroende på film. Det är riktig 3d, som avatar. Fejk 3d är när man slår på 3d funktionen på icke 3d material. Tycker dock om funktionen, ser ibland vanliga filmer med det. Blir rätt bra djup i vissa scener, speciellt gränder och sådant.

Postad 22 juli 2012 - 11:35

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
3D-film på Bluray lagras i upplösningen 1920 x 2205, alltså en fullhd bildruta för varje öga med 45 pixlar mellanrum:

Postad bild

Epsons projektorer tar normalt bara emot signaler med upplösningen 1920 x 1080. Är 3D-läge Auto valt så känner den automatiskt av att en äkta 3D signal kommer och ändrar till 3D-läge.

Om du som improwise2 ansluter en dator och visar t.ex. Youtubes 3D-video och Windows 2D-skrivbord omväxlande - allt med upplösningen 1920 x 1080 - så har projektorn ingen aning om vad som är 3D-material eller inte. Man får manuellt välja 3D-läge och projektorn kapar då halva bilden och visar ena halvan för varje öga. Upplösningen blir alltså halverad - 960 x 1080 för Side-by-Side eller 1920 x 540 för Top-Bottom. Och visst blir det trasigt när detta görs med en 2D-bild.

maxkills metod att använda 2D-till-3D-läget har bättre förutsättningar än SBS och TB eftersom den kan använda en fullhd 2D-bild och konvertera till två fullhd 3D-bilder men i verkligheten tycker jag att det fungerar sådär. Det är kul i några minuter men kommer inte i närheten av Bluray 3D :)

Redigerat av snesteg, 22 juli 2012 - 11:37.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.