Så synd, oslagbar bild för det priset kändes det som
Ska vänta in epsons efterträdare till tw3200 och se hur den blir.
Redigerat av anmg, 19 September 2013 - 15:05.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
13 relaterade trådar
Postad 19 September 2013 - 14:58
Smet ner idag på hifiklubben i göteborg och tittade på den. Tyckte det var riktigt fin bild, men ja såg regnbågar tyvärr så inget för mig
Så synd, oslagbar bild för det priset kändes det som Ska vänta in epsons efterträdare till tw3200 och se hur den blir. Redigerat av anmg, 19 September 2013 - 15:05. Postad 25 September 2013 - 07:00
Någon som vet när de uppdaterade fjärren?
Har haft hemma en W1070 från Netonnet innan. Då var det en sorglig liten fjärr utan upplysta knappar. Nu fick jag hem min W1070 från Elgiganten. Till min förvåning var fjärren MYCKET större och med upplysta knappar i röd färg! Postad 25 September 2013 - 07:16
Min kompis fick också den fjärren. Det är helt klart fel fjärr för det är fler funktioner på fjärren än vad projektorn klarar av. Det är den här fjärren va? http://www.trustedre...jector_photos_6 Postad 25 September 2013 - 07:36
Stämmer bra det! Postad 25 September 2013 - 08:03
Kan också vara så att Benq försöker spara pengar genom att ha samma fjärr för ett antal olika modeller
Postad 25 September 2013 - 09:07
Ok, nu sitter jag här igen och ska införskaffa projektor (blev inget sist då rummet aldrig blev klart)..
Jag tänker mig att Benq W1070 fortfarande är det bästa valet för mig i prisklassen. Jag kommer främst kolla 2D men vill ha möjligheten till 3D. Som jag förstår det så är den bra på 2D för pengarna och ok på 3D vilket är fine? Mitt rum (kanske inte de bästa förutsättningarna): Höjd 2.65m och längd 3.75m (vägg till vägg). Då jag vill ha "så stor" duk som möjligt är ju W1070 bra. Jag räknar med följande i BenQ's kalkylator: projektor -> duk = 3,35 (drar av 40 cm för projektorns storlek samt lite bakom duken Detta ger mig 101 - 132 tum beroende på zoom. Vilken zoom ratio vill jag använda: 1.00X eller 1.30X? Jag vill ju inte zooma in för att "försämra bilden" utan vill utgå från ett bra zoomvärde. Tänker jag helt galet att 1.30 bör vara att zooma in? Eller är jag bara för morgontrött? Tänker jag rätt i kalkylatorn som är bifogad? Bara så allt blir rätt, jag måste ju beställa rätt storlek på duken =) Rummet kommer vara ganska ljust målat/tapetserat med vitt tak (order från frugan då det är ett gästrum), men jag kommer kunna mörklägga med rullgardin och gardin när det behövs. Har ni något tips på en vettig duk till denna som inte kostar skjortan. Jag har kollat lite men blir inte klok på om jag behöver vit eller grå, pos eller neg gain, högkontrast eller ej. Den ska vara eldriven, eller iaf upp/ner-hissningsbar. Stort tack för hjälpen och tips. Det har kanske kommit någon ny projje som är bättre i prislappen till mina förutsättningar upp till 10-11k som jag missat (fokus på 2D men vill kunna se 3D)! Stort tack för era svar! http://www.ladda-upp...dhqlmnjnjzgslc/ Kan inte ladda upp bilder så får lägga in länken.. Sorry Postad 25 September 2013 - 09:08
3Dn är vansinnigt bra vill jag påstå. Nu har jag inte sett dyrare projektorers 3D iofs men det är ljusår bättre än ngt jag sett på tv och på bio tidigare.
Jag har ungefär samma avstånd som dig och kör med 117" vit velvet framed kingpin duk. Är väldigt nöjd. Finns lite bilder om du bläddrar tillbaka några sidor. Redigerat av Unregistereddc471864, 25 September 2013 - 09:11. Postad 25 September 2013 - 09:24
Ok. Ja 3D'n är väl upp till var och en (med dup och utstick osv).. Jag blir säkert nöjd med den också. I mitt fall ser jag hellre att 2D'n är bra -> riktigt bra vilket jag förstår den är på W1070 (i prisklassen).
Jag ska kolla dina bilder igen och leta info om duken fast motordriven. Tack! Innebär det då att du kör ca 1.12X zoom för att få 117''? Det gör inte bilden sämre/grynigare än att inte zooma alls? Men kanske inte är någon skillnad att utgå från mitten på zoom för att anpassa efter duken? Alltså, jag kan utgå från att jag kan ha 115'' +/- 14-15'' (beroende på zoom) - vilket som känns bäst i rummet i storlek? Hoppas ni förstår vad jag menar. Hmm I enkelhet: Spelar det någon roll bildmässigt om jag använder zoomen (1.0x - 1.3x) - eller bilden är lika bra i vilket läge som? I så fall handlar det ju bara om hur stor duk jag vill ha inom ramarna för zoomen! Postad 25 September 2013 - 09:27
Nej jag tycker inte det blir suddigare med lite zoom. Det är dock ingen bra idé att använda zoomen max åt ngt håll för då går det inte att focusera bilden. 1.12 i zoom kan nog stämma. Nånstans i mitten jag har på zoomreglaget. Kan tänka mig att max utzoomat möjligtvis påverkar ljusstyrkan men det är så mycket ljus ändå i den här projektorn så det borde inte vara några problem på det korta avståndet. Om ngt så är det för mycket ljusstyrka.
Redigerat av Unregistereddc471864, 25 September 2013 - 09:31. Postad 25 September 2013 - 09:31
Ok, men då kanske en 117-118'' blir bäst ändå. Då ligger ju zoom på 1.11x-1.12x vilket ju är nära mitten och kanske bästa läget =)
Tackar! Postad 25 September 2013 - 09:50 är det bara Elgiganten som har den fjärren till sina 1070 ilr har tex hembiobutiken och andra oxå bytat till den nu? Postad 25 September 2013 - 10:30
Min polare köpte sin på hembiobutiken och fick W1500 fjärren. Postad 25 September 2013 - 10:46
Beställde från Hi-fi klubben och fick nya fjärren. Postad 25 September 2013 - 11:53
En annan fråga gällande duken. Är det bättre med motordriven än manuell bortsett att man få dra ner den manuellt? Jag tyckte jag hittade någon info om att manuella lättare blir vågiga etc men kan inte hitta det igen!? Eller det är skitsamma?
Det är ju stor skillnad på priset och jag lägger hellre lite tid på att dra ner duken (!) och få en bättre duk än en som är lika bra och mycket dyrare eller en som är sämre med motor för samma pris. Tex: Euroscreen Blackline Manual 117" för 6090 kr mot Euroscreen Blackline Electric 117" för 9490kr (prisjakt). De 3400kr lägger jag ju hellre på bra kabel menar jag - om det nu inte spelar någon roll.. Tackar igen! Postad 25 September 2013 - 12:06
Om du vill undvika veckig duk så är det ramspänd som gäller. Möjligtvis tab-tension kan duga också annars får du räkna med att den inte är helt slät.
Postad 25 September 2013 - 12:39
Ramspänd kan jag dessvärre inte ha i rummet, så får bli på rulle. Men det spelar ingen större roll med manuell/med motor då om man är försiktig när man drar ner den? Jag tycker inte det bör vara det, men fick för mig att jag läst det någonstans som jag inte hittar i all hast...
Tack! Postad 25 September 2013 - 13:02
Vecken kommer av att duken kollapsar under sin egen tyngd. Motoriserat är något bättre eftersom man där kan ha ett något tyngre balk.
Postad 25 September 2013 - 17:03
hmm..ja maila hembiobutiken och fråga om deras Benq w1070 levererades med den nya fjärrkontrollen samt uppdaterade med FW 1.06. Fick som svar att det var inget dom kände till och att han jag mejla med hade hört med BenQ som inte heller kände till något om dom nya fjärrkontrollerna...ang FW fick jg inget svar trots jag fråga 2gånger...märkligt tycker jag.
Postad 25 September 2013 - 19:05
Kanske blivit fel i produktionen då om inte ens Benq känner till det. Jag är helt säker på att det är W1500 fjärren min polare fick för där är knappar för trådlös hdmi och annat som inte ens finns på W1070.
Postad 25 September 2013 - 20:52
En fråga till de som har denna projektor. Hur lång är strömsladden?
Postad 25 September 2013 - 21:31
1.5m eller så tror jag den var. En ny kostar inte mycket dock. http://www.kjell.com...l-jordad-p39229 Postad 25 September 2013 - 21:35
Eftersom du funderar är den garanterat 25 cm för kort... bara för att jävlas. Det var den för mig. Fast 7 cm... Postad 26 September 2013 - 05:24
Det var en kort strömsladd? Man måste ju koppla den till uttaget som ligger nere i ett hörn på väggen. Behövs ju minst 4 meter. Hur har de tänkt där?
Postad 26 September 2013 - 06:26
Är det verkligen ngt att gnälla om när en ny kabel på 10m kostar drygt 100 spänn?
Isf kan man gnälla om att de inte skickar med ngn HDMI kabel överhuvutaget. Av ngn märklig anledning får man en kort VGA kabel istället Postad 26 September 2013 - 08:44
Har nu satt upp min nya duk - Euroscreen Diplomat Greylight 104". Nästan så att jag tycker att det är för stort på ett avstånd av ca 3,3 meter. Vid ljusa scener framträder strukturen i duken och det liksom "kryper" i bilden. Jag tycker faktiskt min billiga 90" Multibracket hanterar detta bättre.
Postad 26 September 2013 - 09:41
Har själv 117" Euroscreen Diplomat Greylight, sitter på 3.5 meter ungefär, och bilden kändes för stor, första timmen, nu är den nästan lite liten faktiskt
Har själv inte märkt av strukturen i duken, den är för slät för det enligt mig, krypningarna som du märker kan ju vara filmkorn, om du inte vill se dom kan du alltid öka brusreduceringen på bilden. Kan även vara ide att ändra till Ecomode istället för standard lampinställningen, blev nästan för ljust med vanliga inställningen för mig. /P Postad 26 September 2013 - 10:02
Ja Eco är ett måste annars blir det på tok för ljust anser jag. Har inte märkt ngn struktur i min ramspända kingpinduk men som alltid så är väl sånt individuellt.
Haha jo man är van vid 117" nu och vill ha större. Tyvärr så får jag inte plats med större på min vägg. Blir tvungen att gå ner i storlek senare när jag köper bättre projektor. De dyrare projektorerna har inte alls samma kastförhållande. Får väl flytta fram soffan då istället. Redigerat av Unregistereddc471864, 26 September 2013 - 10:04. Postad 26 September 2013 - 10:08 Det märkliga i det hela är att BenQ inte själva vet något om fjärren..aja det är ju hela världen..blir väll en beställning ikväll och så får man hålla tummarna att man får en med den nya fjärren och uppdaterad fw. Postad 26 September 2013 - 10:18
Intressant då jag funderar på 117-131 tum och har 3,75 mellan väggarna.. Sitter jag längst bak (och får till ljudet med soffan mot bakväggen) kanske jag har 3,45m mellan ögon och duk. Då kommer jag iaf satsa på minst 117
Är det någon som testat Dreamscreen med w1070? Brorsan har en sån 150 tum (annan projje ifos) och får jag den kvaliten är jag helnöjd. Nu vet jag inte exakt vilken modell han har dock, den är vit, det enda jag vet. Pro's & con's om deras dukar? De känns ganska prisvärda när jag kollar på deras 120tums. Någon som vet vad skillnaden är på deras V2, V3 och V4 modeller? Antar att det är skillnad på tyg, men w1070 kanske funkar lika bra på vilken som då w1070 inte är någon high end menar jag? De skriver: "D65 är termen för vitpunkten hos alla Blu-ray-skivor och annat videoinnehåll signalen ställs in mot, och den bild som återges korrekt i ditt hem är det mycket viktigt att projektorn och din duk är inställd så nära den punkt som möjligt." Är det en "vanlig" grå duk? Altså som jag bör satsa på om jag inte kan mörklägga? Jag kommer kunna ha mörkt - fortf bättre med vit duk då? Eller det är bara försäljningsknep? De låter iaf spännande i prisklassen må jag säga... Postad 26 September 2013 - 10:21
Ja det kanske inte är strukturen i duken jag ser. Kanske är brus som du säger? Hur som helst upplever jag det som mindre med min gamla duk(forfarande monterad, därav jämförelse). Postad 26 September 2013 - 10:36
Zoomar du mellan jämförelserna ? Postad 26 September 2013 - 10:45
Nej, kör på 104" sen har jag den ena duken helt neddragen och den andra halvt. Postad 29 September 2013 - 20:14
Lämnade tillbaka min 104" Euroscreen Diplomat. När jag rullade ut duken trillade det ut ett litet gem som suttit inrullat i duken vilket resulterat i att att duken i vänsterkant hade märken/ojämnheter som inte gick att bortse ifrån.
Då jag inte orkade vänta på en ny så åkte jag till netonnet och köpte en Kingpin 104" för halva priset, bara för att testa. Jag kan inte se något alls som motiverar 2000:- extra för Euroscreen-duken. Faktum är att "krypet" jag upplevde i bilden vid ljusa scener med Euroscreen-duken har försvunnit i och med dukbytet. Postad 30 September 2013 - 06:30
Nu har jag äntligen beställt en w1070 och en 104" kingpin..är super taggad
Postad 30 September 2013 - 11:53
Har inte kollat om jag har senaste firmwaren, men det tar inte särskilt lång tid att byta source och fick med nya fjärren.
Köpte samma duk som ovan, dock inte hunnit få upp den ännu. Ni som har en kingpin, gick det att få upp den själv eller måste man vara två? Postad 30 September 2013 - 13:26
Med tanke på att fästena skruvas upp först så är det bara att häkta på duken sen, bör du lösa ganska enkelt. Själv har jag egna fästen då jag är tvungen att få mer frigång från väggen(TV bakom), då var det lite meckigare men inga större problem ändå. Postad 30 September 2013 - 13:30
Beror på hur stor den är. Att lyfta upp en 117" själv är inte ngt jag skulle rekommendera göra ensam Postad 30 September 2013 - 14:37
Vad jag förstod handlade det om Kingpin 104". Väger väl runt 10kg om jag inte missminner mig. Bör inte vara några problem. Postad 30 September 2013 - 14:48
Är inte vikten som är problemet utan storleken. Går säkert att få upp ensam men risken är att man tappar den eller river ner inredningen samtidigt Postad 30 September 2013 - 14:55
Givetvis är det enklare om man är två, men så riskabelt att sätta upp en duk själv tycker jag inte det är. Skruva upp fästena, ställ dig vid mitten av duken, lyft upp, häkta på! Min förra duk där det inte fanns separata fästen, där du skruvar hela duken/kasetten direkt i väggen, den var knepigare Postad 30 September 2013 - 21:29
Jag fick med tre fästen till min kingpin-duk (104"). Förjävligt ******** omöjligt att var det att få ner den från taket när jag skulle flytta den eftersom jag använde alla tre fästen. Så hårt som den sitter borde det räcka med bara två (kanske står så i instruktionen också, alltså den jag inte läst). Såhär i efterhand antar jag att två fästen räcker för takmontering och tre fästen används vid väggmontering?
(ja jag satte upp alla tre igen....) Postad 01 October 2013 - 06:35
Jag fick bara med två takfästen/väggfästen. Räcker gott. Det skall sägas att det är den manuella dock. Den motordrivna kanske kräver tre? Postad 02 October 2013 - 09:53
Jag var nere på HiFi-klubben för att kolla duk till min kommande w1070 men de harde bara Euroscreen upp att titta på (Diplomat tror jag det var). Jag tyckte bilden var hur bra som helst.
Dock tycker jag det känns märkligt att lägga 9-10.000kr på en duk när jag köper projektorn för knappt 8.000kr inkl takfäste. Är det någom som har/har haft tex Kingpin duk och jämfört med Euroscreen Diplomat med en w1070 och anser att det är värt dubbla priset? Kingpin CES 117" kostar ca 4800kr och en Euroscreen Diplomat 117" 8000-10000kr. Enligt ett test tyckte de att Kingpin räckte gott och väl för "billigare" projektorer (upp till 10.000kr). Skulle man har en dyrare high-end projje var Euroscreen och andra bättre dukar att föredra. Rummet kommer vara mörklagd med vitt tak. Väggarna kan jag nog styra lite mot att inte bli kritvita (tapet eller annan färg). Jag ska försöka ta mig till The Rock i Lund för att se vilka dukar de har uppe också! Tackar! Postad 02 October 2013 - 11:45
Nej jag hörde det. Jag ringde och snackade med Marcus där. Dock har han Euroscreen jag kan kolla på. Försöker ta mig dit imorgon och titta på dem iaf! =)
Postad 02 October 2013 - 12:45 Det gör du helt rätt i Postad 02 October 2013 - 14:34 Japp, 104" stor. Glömde skriva att den är ramspänd, men det ska nog inte vara några problem att döma av svaren. Tänkte överraska folk med grejerna färdigmonterade. Ska bli kul att se föräldrarnas miner när dom ser den. Jag gissar att du har kasettvarianten? Inte öppnat paketet än, bortsett från att ta ur instruktionerna, som för övrigt är ganska usla. Postad 03 October 2013 - 08:06
Någon som vet hur spelar man upp 3D-material från datorn?
Redigerat av ricke3, 03 October 2013 - 08:07. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |