Någon som har uppmärksammat detta "problem" med någon av tråd produkterna?
https://www.forbes.c...LY#4b7b17b06ed7
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
20 relaterade trådar
Postad 24 December 2018 - 19:46 Någon som har uppmärksammat detta "problem" med någon av tråd produkterna?
https://www.forbes.c...LY#4b7b17b06ed7 Postad 24 December 2018 - 20:28
[quote name="ingvar" post="4537084" timestamp="1545467275"]Är det någon som har provat automatisk kalibrering mha CalMAN?
Det vore intressant att höra om. Vem gjorde det åt dig? Eller har du utrustningen själv? Mvh, Ingvar[/quote Jag har testat det med egna prylar,rent fuktionellt så funkar det nu efter div buggar (tänker på 107% buggen o error 300 buggen) dock så är det bara den enklaste matrix lutten (5p wbrgb) som går att använda inte lightning lut (100+p) eller irp lut (3500+p) då det ger kraftiga bildförvrängningar i speciellt blått område (se bilder före/efter),hoppas calman löser det snart. Så en gråskala med 26p el 42p + matrix lut (5p) är det som går att använda idag. Bifogad fil(er)Redigerat av TOOL, 24 December 2018 - 20:30. Postad 24 December 2018 - 21:14
ja det är bara att byta och hoppas att nästa panel är bättre .. finns ingen ide att sitta med en tv man stör sig på. Postad 25 December 2018 - 15:22
Vad tror ni om priserna framöver. Jag ska köpa en 65B8 eller 65C8. C8 Har varit nere på 22.990kr nu på Black Friday och mellandagsrean, och B8 på 21.990kr. Jag gissar att B8 kommer hamna på under 20.000kr innan 2019-versionerna släpps. Men hur mkt mer kan C8 gå ner? Vill helst ha C-modellen...
Har ingenstans att hänga upp TVn förrän tidigast i februari, pga renovering. Bättre att vänta, eller ska jag köpa på mig ett ex redan nu? Postad 25 December 2018 - 15:48
Netonnet har ju 90 dagars öppet köp om man är medlem, så jag skulle ha köpt C8 nu. Postad 25 December 2018 - 16:03
Lite offtopic, men funkar det smärtfritt att utnyttja öppet köp på NetOnNet gällande TV som man haft uppe och testat. Vill inte få problem vid för aggressiv vertical banding eller liknande Postad 25 December 2018 - 16:05
Vad kör ni för inställningar på bilden? Körde enligt rtings inställningar på expert, mörkt, ljus rum men tycker alltid bilden blir mkt tråkigare med deras inställningar. Inte lika livlig lixom. Har ni några konkreta tips? Samt vad ska man hålla nere på för att undvika inbränning?
Jag kör på en 65E8 Postad 25 December 2018 - 18:13 Konkret tips? Titta på nått livligare. Och se till att rummet inte är så livligt. Dvs se till att ha iaf lite kontroll på ljuset i rummet. Men ok, tips är att addera liten "krydda" på rtings överlag rimliga inställningar (skippa alltid de avancerade i slutet, precis som rtings säger) För SDR: Har du ingen skiva/videofiler med testmönster får du väl köra med Youtube-appen: https://youtu.be/HKRcpCQJW8M Innehåller testbilder för Brightness, Contrast, Color/Overscan, i den ordningen. Du kan ju alltid prova att höja Gamma till 2.4 eller BT1886. Ger en kontrastrikare bild. Kan behöva justering av "Brightness", enl klipp ovan, så lägg lite tid på att få rätt balans. Vill du här har mer ljusflöde får du helt enkelt öka oled light. Möjligt att du kan peta upp Color nått snäpp utan att ställa till bilden fullständigt. Vet inte hur Blue Only läget funkar med youtube klippet, aldrig provat. Sharpness kan du peta upp lite. Ställ in med ovanstående testmönster från sittpositionen. För HDR: Kör med Dynamic Tone mapping:On. Övriga inställningar pajjar mest bilden på olika fantasifulla sätt så det mest konkreta är att du helt enkelt vänjer dig av med skiten. Postad 25 December 2018 - 19:07 Angående att vänja sig som är det bästa alternativet. Skulle själv bara öka oled ljus till det man gillar. Runt 50 kanske. Avforums Phil Hinton "ISF (Dark Room): This is the most accurate picture mode to the industry standards which replicates how the films and TV shows you watch were mastered. Yes, it is on first viewing, slightly darker than all the other picture presets, but don’t assume you are missing out because of this. It is duller because it is the most balanced and accurate mode, keeping all the available detail and doing so without clipping whites or crushing the just above black details. It is the most dynamic of all the image presets because it is not overdoing the brightness, it is mimicking the display used to master the content. Colours are vivid, but natural and lifelike, not neon or overblown like all the other modes. Skin tones are also perfect with a natural warm complexion and all the pores and lines on the faces can be seen with shadows under the eyes providing a realism and depth that is almost three-dimensional. This really is the best of the best when it comes to image fidelity and after watching for a few hours, or days, you’ll soon realise that the brightness trick played on us by our eyes and evolution, was robbing you from seeing the full picture." Postad 25 December 2018 - 21:12
Kan man köra den isf dark room utan att ändra massa grejer alltså? Just nu kör jag standard med alla gimmickar avslagna samt oled Light på 70. Dåligt val?
Postad 27 December 2018 - 00:32
Snabb fråga bara. Jag klickar i att tvn ska köra pixel refresh när den stängs av. Behöver man klicka i detta varje gång? Känns ju inte som ett schema direkt när du manuellt måste klicka i detta varje gång du sätter på tvn.
Hur ofta ska man göra det isf? Postad 27 December 2018 - 08:42 Nu har jag iofs en B6, men gissar att de fungerar på samma sätt. Varje gång du stänger av TVn så körs en "liten" rensning av skärmen, vilket normalt ska räcka. Någon enstaka gång, eller då du upplever problem med bilden, så kan en pixel refresh aktiveras vilket innebär att en mer omfattande rensning sker nästa gång du stänger av den. Vill dock minnas att de varnar för att en sådan innebär ett större slitage på skärmen, så man rekommenderar inte att köra det för ofta. Jag har kört en sådan vid två tillfällen sedan jag köpte min tv 2016. Redigerat av kleinis, 27 December 2018 - 08:43. Postad 27 December 2018 - 14:34
Köpte mig en 55C8 tillsovrummet idag, lika galet nöjd som med min 65B7 i vardagsrummet.
Största skillnaden till årets modell måste ändå vara det inbyggda ljudet som numera är ganska bra. Hade tur också och fick en utan någon banding. Postad 27 December 2018 - 14:44
Jag fick aldrig tummen ur att köpa 65C8 under mellandagsrean, så jag får hålla koll på nästa rea. Dock lite orolig att den dröjer till sen vår, när de nya modellerna är på gång. Eller vad tror ni? När brukar nästa sänkning komma?
B-modellen brukar ju alltid hamna under 20.000 kr i slutet på generationen... Men hur långt ner kan C tänkas gå? Postad 27 December 2018 - 14:47
Nu ska KRP 600A få flytta på sig
Kunde inte låta bli investera i en 77" Oled idag.
Det blir att bygga om väggen lite och använda kofot nu har man maxat för det utrymme man har.
Men är det någon som har en uppfattning vad en KRP 600A kan ha som värde Beg... Postad 27 December 2018 - 15:36
En 600A idag med rödtinten i svärtan och dass kontrast.
inte så j*vla mycket. 5K tippar jag på. Postad 27 December 2018 - 16:38
Okej
Får kolla upp det.... blir kanske en pensioner som lägger vantarna på den Postad 27 December 2018 - 18:50
Efter mellandagsrean brukar butikerna köra "januari-rea" i några veckor. Med lite tur hittar du då något! Postad 27 December 2018 - 18:53
Lyckades klämma in en beställning på netonnet på 65c8!! Tog slut i lager medan jag lade beställningen, så oklart när jag får TVn, men gör inte så mkt! 22990 kr kändes som ett bra pris! Postad 27 December 2018 - 20:34 55" under 1000€ på finska elgiganten https://www.gigantti...-tv-b8-oled55b8 Postad 27 December 2018 - 20:41
1899€= 19600:- för LG 65" B8..https://www.gigantti...-tv-b8-oled65b8 Redigerat av Gallo69, 27 December 2018 - 20:42. Postad 27 December 2018 - 22:01 ElGigantens pris i Sverige på 21990kr kändes inte så lockande när C-modellen "bara" kostade 1000 kr mer. Hade B legat under 20' hade jag övervägt den. Gissar att B strax hamnar på 19990 i Sverige. Frågan är hur mycket mer C går ner, känns som den säljer bra till nuvarande pris. Märks tydligt hur de olika butikerna delar upp de olika modellerna i år, så de slipper prismatcha. Därav tror jag inte att C sjunker så mkt mer det närmaste halvåret. Postad 28 December 2018 - 00:03
Oh, den där bilden minns jag då det begav dig då man själv stod i startgropen att köpa en Pioneer-plasma! Postad 28 December 2018 - 16:07
Oroande att Vincent blir mobbad av tillverkarna, men föga förvånande när han försöker vara oberoende journalist. Hoppas han fortsätter ialla fall.
Postad 28 December 2018 - 16:35
Då var det Plasma som gällde....kriget mellan Pioneer och panasonic
Byggde om en massa och var inne här flera gånger om dagen och skrev
Måste försöka få klart mitt bastorn projekt så man får riktig Bass till den nya tv.....men är man S.....L....Ö då händer F#n inget! Postad 28 December 2018 - 19:57 Hur stort problem är detta egentligen på LG Oled 2018? Förekommer det på alla paneler, eller bara vissa? Borde det inte gå att lösa med patch, eftersom även Panasonic kör på LG-panel... Har problemet funnits sedan start, eller kommit efter en patch? Har en gammal 55B6 men kan inte påstå att jag sett fenomenet på den. Lite blackcrush/blocking i svarta områden på Netflix material kan förekomma, men inget som stör. Har en 65C8 på väg med Posten, så man blir ju lite nojig att de har stora problem med sina 2018-paneler? Postad 29 December 2018 - 03:23
Det verkar inte röra sig om panellotteri eftersom det syns på samtliga, om du ser på hela youtubevideon. Problemet hittas inte på Panasonic eller Sony som också nämns.
Postad 29 December 2018 - 16:42
Vincent säger ju i videon att han har sett detta på samtliga LG oled apparater i alla år, så ser du inget på din 55B6 bör du inte vara speciellt orolig. Postad 29 December 2018 - 18:12
Nej, då känns det ju ganska lugnt. Och är det ett fel som dyker upp under en halvsekund i några få serieavsnitt/filmer så kanske det inte är så stort problem. Gissar att man missar att se det oftast, eller så hinner inte hjärnan uppfatta felet förrän bilden ser bra ut igen. 65:an dyker upp på onsdag, så då blir det att hårdtesta lite spel och film. Så får man hoppas slippa släpa tillbaka pjäsen till butik... Postad 29 December 2018 - 19:15
Har aldrig sett det på min nu ett år gamla så problemet är knappast stort.
Postad 29 December 2018 - 19:34
Det är såååå mkt som man kan testa/forcera fram. Jag var sån förut, skulle testa allt, 99% av det man testade upplevde man aldrig av normalt användande. Har nu slutat med detta, fixa bakgrunder med 5% ljus för att se banding och fan och hans moster. Så j*vla onödigt om du inte ens ser det vanligtvis.
Postad 29 December 2018 - 20:25
Ja jag njuter numera av mina två LG OLED och uppskattar den sanslöst bra bilden varje dag.
Postad 29 December 2018 - 21:55
Samma här när jag köpte min nu. Ställde in bilden som jag vill ha den. Och är heeeelnöjd. Hade jag testat allt möjligt o provocerat fram banding osv hade man bara tänkt på det istället. Postad 29 December 2018 - 22:35
Banding behöver man inte provocera fram. Lider tvn av märkbar banding så syns den oavsett inställning pga det är en defekt som inte kan trollas bort.
Postad 31 December 2018 - 16:55
Köpte en 65 B8 igår från EG!
Upplever att bilden är väldigt grynig/brusig/grusig eller vad man kallar det. Kör TV från Telia med Box och Digitala HD kanaler. Sitter ca 2.60 meter från TVn. Kan det vara det som är felet? Att man sitter för nära, Eller är det något annat? Gott nytt år på er! Postad 31 December 2018 - 18:14
Vänd på strömkontakten Postad 31 December 2018 - 19:01
Nej, nu får folk sluta att skoja om den där jädrans strömkontakten Postad 31 December 2018 - 19:39
Har hört att det gör skillnad. Läste det på ett forum. Postad 01 January 2019 - 11:13
Det är ingen som vet om det finns en subwoofer man kan köpa och ansluta via tex BT till E8:an?
Postad 01 January 2019 - 13:03
Skulle tippa på att källan är en ev bov i sammanhanget då tv:n avslöjar bildkvalitén. Testa med något annan källa med om du kan? Du kan kika igenom denna rtings länk, med förslag! Jag skulle börja med att slå av alla bildförbättrare.
https://www.rtings.c...aneous-settings
https://www.youtube.com/watch?v=IyII6Z80unY
Nej det är inte felet! God fortsättning och lycka till Redigerat av mcmike, 01 January 2019 - 13:06. Postad 01 January 2019 - 16:46
En liten follow upp på detta efter lite research. Det verkar som om problemet inte har något att göra med om själva panelen är böjd eller inte (så vida den inte är rejält böjd så klart) utan det är istället frontglaset som påverkar detta. Detta kan man rätt enkelt testa på egen hand genom att i ett hyfsat mörkt rum med några ljuskällor stänga av TVn och sen fästa blicken på någon slags reflektion, typ en lampa ellern något, samtidit som man rör huvudet från sida till sida eller uppåt och nedåt. Då kommer man se att spegelbilden förvrängs något beroende på var man har huvudet. Effekten påminner lite om typ "förvrängningsspelgar" som finns på t.ex. Lustiga huset på Gröna Lund (eller iaf fanns där för 25 år sen när jag senaste besökte det
För mer information se t.ex. denna tråd på Reddit:
https://www.reddit.c..._see_it_in_the/
Detta verkar vara ett rätt vanligt problem som finns på iaf alla LGs OLEDs (i varierande grad). Ja, det verkar även finnas på andra OLEDs som t.ex. Sonys men jag har främst intresserat mig för just LGs iom att det är såna jag har.
Möjligheten att se det verkar bero på hur pass bra syn den som tittar har och hur observant man är. Men framförallt vilken typ av bild man tittar på. Jag ser det aldrig själv vid normalt TV tittande, men däremot blir det rätt tydligt när man har t.e. 2 horisontellt stackade fönster sida vid sida i Windows som innehåller nån form av horisontella linjer. Av dom vänner osv som varit här har typ 50% sett problemet, varav kanske endast 20% utan att jag påpekat det. Överlag verkar det som de med sämre syn (aka har glasögon/linser) har svårare att se det. Ingen har dock lyckats se det vid normalt TV tittande (vad ja vet). Sen hjälper det nog om man har lite OCD också Redigerat av improwise, 01 January 2019 - 16:48. Postad 01 January 2019 - 19:16
Jag tittade på din länk och har sedan länge uppdagat samma som dem, Postad 01 January 2019 - 19:29
Jag ser det direkt på min, att speglingen blir förvrängd på vissa ställen på skärmen. Dock inget som märks när man tittar så jag har inte brytt mig om det.
Postad 01 January 2019 - 19:56
Ja, det är precis min erfarenhet också men det syns märkligt tydligt om man använder skärmen som "datorskärm". Jag ser det heller inte alls lika tydligt om jag kör med fönstren i helskärm som stackade. Men då känns det rätt givet vad som är orsaken till problemen här, iaf är det min slutsats. Postad 03 January 2019 - 14:46 Kommer bli maffigt och är det någon jag är säker på kommer att få till det snyggt är det du cobra! 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |