För att det skall var lätt att jämföra ange dukbredd i cm samt tittavstånd i cm , vi förutsätter väl att det är 16-9.
* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
InFocus SP4805
(Projektorer)
|
1
|
(85)
|
Inga priser |
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken projektor ska jag köpa? (6 inlägg)
|
20 år sedan |
Service infocus 4805 (14 inlägg)
|
20 år sedan |
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober (152 inlägg)
|
21 år sedan |
Panasonic PT-AE700 VS. Infocus Screenplay 4805? (10 inlägg)
|
21 år sedan |
TEST: InFocus ScreenPlay 4805 (45 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 05 September 2004 - 19:32
För att det skall var lätt att jämföra ange dukbredd i cm samt tittavstånd i cm , vi förutsätter väl att det är 16-9.
Postad 06 September 2004 - 10:33
Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32
Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berätta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstånd.
Jag har dukbredd 246cm samt tittavstånd 400cm.
MVH
Jensen
Postad 06 September 2004 - 11:42
Jag har en 190cm bred duk och sitter på 380cm avstånd.Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berätta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstånd.
Postad 06 September 2004 - 14:45
Hur upplever du bilden på den avståndet? Är det för stort eller är det normalt.Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32
Skulle var intressant om ni som har 4805:an ville berätta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstånd.
MVH
Jensen
Jag ska sätta upp min 4805:an i veckan och jag har från linsen till duken 410 cm.
Postad 06 September 2004 - 19:56
Men den kanske kan ge andra LCD-projjar en match och sprida glädje till RBE-känsliga personer??Jo gott folk. Vi har tagit fram en LCD för att ha ett alternativ till de som tvunget vill ha en 720p LCD produkt.
Vi visade redan en prototyp i Januari på CES.
Denna kommer med stor sannolikhet dock aldrig komma till Sverige (Europa), då vi kommit fram till att den inte har något, förutom då högre (LCD) upplösning, att erbjuda emot 4805.
Fredrik
InFocus
Verkar konstigt tänkt tänkt...
Postad 06 September 2004 - 20:04
Och har testat med composit. Men det händer inte. Det står bara den söker efter efter bilden men det händer inget mer. Vill ju kunna se Sverige- Tjeckien imorn.
Kan det ha nåt att göra med att mitt antenn-uttag är draget via sladd från TV i vardagsrummet och inte direkt i från antennen på taket?
Tacksam för alla tips på vad jag kan göra!
Postad 06 September 2004 - 22:05
Postad 06 September 2004 - 22:08
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 September 2004 - 07:38.
Postad 06 September 2004 - 22:22
För att få bilden så pass stor som jag har den måste projjen vara ca 450 cm från lins till duk med max på zoom. Har inte mätt upp exakt. Jag har aldrig tittat på så stor bild förut, men jag tycker den är helt ok. Jag skulle inte vilja ha den mindre nu när jag har testat. Inte större heller för den delen.Hur upplever du bilden på den avståndet? Är det för stort eller är det normalt.
Andersoxe Posted den Sep 5 2004, 20:32
MVH
Jensen
Jag ska sätta upp min 4805:an i veckan och jag har från linsen till duken 410 cm.
MVH
Jensen
Postad 08 September 2004 - 08:26
"This InFocus projector is boxy and gray. But it does its job exceptionally well and would be a great choice for anyone who wants a high-quality entry-level projector."
Fredrik
InFocus
Postad 08 September 2004 - 09:16
Fredrik skäll på dina kollegor over-there nu.
Redigerat av pacman, 08 September 2004 - 09:18.
Postad 08 September 2004 - 09:51
Hur projecerar den bilden i höjd i förhållande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Är linsen i höjd med mitten av bilden? Det är ju dags att skaffa en hylla nu så det kan vara bra att veta ungefär hur högt man ska skruva upp den, har rätt mycket vägg att sätta den på så det är inga problem att få det keystone-fritt..
Postad 08 September 2004 - 10:22
Jag skäller alltid på dem,Om jag vore infocus-ingenjör skulle jag kräva att få utveckla en proj som är en infocus 4805 fast med 1024*576-chippet (som bla används i nya NEC HT510) istället, få marknadsavdelningen att prissätta den till ~2000$ och kalla den 5205 eller nått sånt.
![]()
Fredrik skäll på dina kollegor over-there nu.
Vad gäller NEC HT510 (som vi för övrigt kan diskutera vidare i en annan tråd), så har den visserligen lens shift, men ingen imponerande kontrast och ljusstyrka för att vara en s.k. "ny produkt" och följa i spåret av kontrastmonstret HT1100.
Och avsaknanden av digital video ingång är ju, som nämnt innan, lite ledsamt.
Och 5-segments färghjul?
Fast visst. Priset verkar ju bra, men jag vill nog se denna bredvid en rutinerad 5700, och för all del 4805, innan jag uttalar mig slutligt.
Fredrik
InFocus
Postad 08 September 2004 - 10:26
Finns mycket om detta i denna tråd, men jag hjälper dig ändå.Hopp, då var den beställd. Var och tittade (och framförallt lyssnade) på en igår och när killen i butiken drog av en tusenlapp på priset vad det kört, jag var förlorad till pryl-djävulen.. En inre röst sa "Men, det tar vi!"..
Hur projecerar den bilden i höjd i förhållande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Är linsen i höjd med mitten av bilden? Det är ju dags att skaffa en hylla nu så det kan vara bra att veta ungefär hur högt man ska skruva upp den, har rätt mycket vägg att sätta den på så det är inga problem att få det keystone-fritt..
Offset är 27.8 %, d v s bilden kommer 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten av linsen om du utgår från vinkelrät placering.
I taket så blir det ju så klart tvärtom.
Fredrik
InFocus
Postad 08 September 2004 - 10:44
Inte tvärt om då?Finns mycket om detta i denna tråd, men jag hjälper dig ändå.Hopp, då var den beställd. Var och tittade (och framförallt lyssnade) på en igår och när killen i butiken drog av en tusenlapp på priset vad det kört, jag var förlorad till pryl-djävulen.. En inre röst sa "Men, det tar vi!"..
Hur projecerar den bilden i höjd i förhållande till projektorn om man inte vill köra keytstone? Är linsen i höjd med mitten av bilden? Det är ju dags att skaffa en hylla nu så det kan vara bra att veta ungefär hur högt man ska skruva upp den, har rätt mycket vägg att sätta den på så det är inga problem att få det keystone-fritt..![]()
Offset är 27.8 %, d v s bilden kommer 27.8 % av bildens höjd ovanför mitten av linsen om du utgår från vinkelrät placering.
I taket så blir det ju så klart tvärtom.![]()
Fredrik
InFocus
Som jag uppfattade det du skrev är att om jag har den ståendes på en hylla med fötterna ner ("rättvänd") så kommer 28% vara ovanför projektorn och resten, dvs större delen av bilden, nedanför.
Som jag förstått det sätter folk projektorerna i taket upp och ner, det betyder ju att man måste sätta den rätt nära marknivå om man vill slippa keystone, låter knas..
Postad 08 September 2004 - 10:56
Bilden kommer aldrig hamna under linsen (såvida du inte tiltar fram projektorn, och földaktligen behöver nyttja keystone för att kompensera), utan alltid 27.8 % av bildens höjd ovanför, om vi alltid räknar ovanför som utgående från bordsplacering, bilden.Inte tvärt om då?
Som jag uppfattade det du skrev är att om jag har den ståendes på en hylla med fötterna ner ("rättvänd") så kommer 28% vara ovanför projektorn och resten, dvs större delen av bilden, nedanför.
Som jag förstått det sätter folk projektorerna i taket upp och ner, det betyder ju att man måste sätta den rätt nära marknivå om man vill slippa keystone, låter knas..
Fredrik
InFocus
Postad 08 September 2004 - 10:57
Jag skäller alltid på dem,
Vad gäller NEC HT510 (som vi för övrigt kan diskutera vidare i en annan tråd), så har den visserligen lens shift, men ingen imponerande kontrast och ljusstyrka för att vara en s.k. "ny produkt" och följa i spåret av kontrastmonstret HT1100.
Och avsaknanden av digital video ingång är ju, som nämnt innan, lite ledsamt.
Och 5-segments färghjul?
Fast visst. Priset verkar ju bra, men jag vill nog se denna bredvid en rutinerad 5700, och för all del 4805, innan jag uttalar mig slutligt.
Fredrik
InFocus [/quote]
Hehe, tro mig, som anställd inom ett av Sveriges struligaste, dyraste och mest långvariga projekt vet jag ett och annat komplexitet inom produktutveckling.
Ja på pappret är inte nämda nec:n nån konkurrent. Men just därför borde IF utnyttja ett tillfälle att få större marknadsandelar för visst vore det ett förmodligen framgångsrikt alternativ i klassen precis över 4805:an?
Jajja, kanske back ontopic och back to the RL och 4805an...
Postad 09 September 2004 - 10:27
Jag har mejlat till Supra för att fråga om det går att specialbeställa en 13 meter lång HDMI-kabel och får då detta svar:
" Infocus är branschens känsligaste projektor. Kör inte över 8m."
Är det verkligen så?
I så fall blir jag mycket bekymrad eftersom alla mina planer på att köra digital faller.
Trots kanonbild är jag nu inne på att begära att få häva köpet. Det är märkligt att ingen tagit upp detta på forumet tidigare eftersom jag antar att de tidigare modellerna 4800 och X1 lider av samma känslighet mot längre digitalkablar.
Postad 09 September 2004 - 10:52
Problemet verkar vara när man kör HDMI till DVI eller tvärtom över längre längder och med adaptrar emellan. Då går det någon slags smärtgräns vid 8 till 10 meter, och kan skija från kabel till kabel. Framförallt beroende på kvaliteten har jag förstått.
Vi håller på att titta på att ta fram våra egna längre kablar med HDMI > M1-D, eller DVI-D > M1-D i längre längder, men först skall vi räkna på det och testa.
Med DVI källa, så vet jag att t ex att vår egen 10 meters DVI-D > M1-D fungerar klockrent även med 1080p signal, skalat till 720p.
Fredrik
InFocus
Postad 09 September 2004 - 11:11
Postad 09 September 2004 - 21:18
Jag citerar mig självSkulle var intressant om ni som har 4805:an ville berätta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstånd.
Jag har nu fått min 4805:a och provat den på en duk (vit masonitskiva) med stl.
168 x 95 cm , tittavstånd 310 cm och det funkar mycket bra.
Jag har beställt en Projecta Pro Cinema High Contrast 16:9 168x95 cm av HembioConsult som jag får imorgon.
Postad 10 September 2004 - 07:41
Jag har en Pro Cinema 168x95 och 3.2m tittavstånd. Blir helt perfekt. Men jag skulle absolut inte vilja sitta närmre än så. ~3m är verkligen gränsen på denna storlek av duk, annars så blir det pixelerat enligt mig.Jag citerar mig självSkulle var intressant om ni som har 4805:an ville berätta vad ni har för dukstorlek kontra tittavstånd.
För att det skall var lätt att jämföra ange dukbredd i cm samt tittavstånd i cm , vi förutsätter väl att det är 16-9.![]()
Jag har nu fått min 4805:a och provat den på en duk (vit masonitskiva) med stl.
168 x 95 cm , tittavstånd 310 cm och det funkar mycket bra.
Jag har beställt en Projecta Pro Cinema High Contrast 16:9 168x95 cm av HembioConsult som jag får imorgon.
Postad 10 September 2004 - 12:44
Anledningen till att jag undrar är att jag köpt en bokhylla (Journalist på IKEA) och tänkte sätta fast projektorn på undersidan av ett hyllplan (37x50cm, typ 2-3cm tjock).
Någon som har tips på hur man gör det enklast?..
Postad 10 September 2004 - 12:55
Det är tre gängade hål under projjen som du kan skruva fast den under hyllplanet med. Nackdelen är ju då att du har tre fula hål i hyllan efteråt.Någon som takmonterat en 4805a utan takmonteringskit?
Anledningen till att jag undrar är att jag köpt en bokhylla (Journalist på IKEA) och tänkte sätta fast projektorn på undersidan av ett hyllplan (37x50cm, typ 2-3cm tjock).
MVH
Jensen
Edit stavfel
Redigerat av Unregistered06b8ab0b, 10 September 2004 - 12:58.
Postad 10 September 2004 - 12:57
PerfektDet är tre gängade hål under projjen som du kan skruva fast den under hyllplanet med. Nakdelen är ju då att du har tre fula hål i hyllan efteråt.Någon som takmonterat en 4805a utan takmonteringskit?
MVH
Jensen
Hyllplanen kostar 80kr styck så tänkte köpa ett extra och ha som reserv om jag skulle få för mig att någongång inte vilja ha projektorn där..
Postad 11 September 2004 - 09:52
/Anders
Postad 11 September 2004 - 11:23
Funderar på att sänka min projektor, tror att detta kommer råda bot på fokusproblemet. Nu förstår jag fördelen med Lens Shift
Postad 11 September 2004 - 13:17
Kan man inte tillverka en egen kabelFFrrEEddRRiiKK:
Jag har mejlat till Supra för att fråga om det går att specialbeställa en 13 meter lång HDMI-kabel och får då detta svar:
" Infocus är branschens känsligaste projektor. Kör inte över 8m."
Är det verkligen så?
I så fall blir jag mycket bekymrad eftersom alla mina planer på att köra digital faller.
Trots kanonbild är jag nu inne på att begära att få häva köpet. Det är märkligt att ingen tagit upp detta på forumet tidigare eftersom jag antar att de tidigare modellerna 4800 och X1 lider av samma känslighet mot längre digitalkablar.
Postad 11 September 2004 - 14:05
Marcuscable har fått mejl från mig där jag frågar vilka DVD-spelare som har en digital bildutgång med tillräcklig signal för längre kablar. Tyvärr har jag ännu inte fått något svar. Enligt Marcus finns ännu ingen standardisering vad gäller HDMI och DVI:s signalstyrka. Av den anledningen kan det variera mycket mellan olika DVD-tillverkare enligt honom.
Min lycka just nu är att jag ännu inte köpt en DVD-spelare med digital bildutgång.
Måste erkänna att jag sneglat på Denons nya serie och då främst 2910 och 3910.
Hoppas dessa spelare klarar längre kablar till min 4805. Jag hoppas även att InFocus tar fram längre kablar och visar att deras projjar inte är känsliga för just långa kablar som Supra påstår. Det skulle ge bra PR för InFocus.
Redigerat av hanse1, 11 September 2004 - 14:06.
Postad 11 September 2004 - 16:21
okey jag som har varit inne på att skaffa en 4805;a men jag som behöver ca 10 m kabel kanske borde tänka om och leta en annan projektor.Det går säkert att tillverka en egen kabel. Det borde inte vara något hokus-pokus. Frågan är vem som säljer lösa HDMI alt DVI-kontakter och lämpliga kablar. Jag har ännu inte sett något schema över hur en HDMI-kabel kopplas.
Marcuscable har fått mejl från mig där jag frågar vilka DVD-spelare som har en digital bildutgång med tillräcklig signal för längre kablar. Tyvärr har jag ännu inte fått något svar. Enligt Marcus finns ännu ingen standardisering vad gäller HDMI och DVI:s signalstyrka. Av den anledningen kan det variera mycket mellan olika DVD-tillverkare enligt honom.
Min lycka just nu är att jag ännu inte köpt en DVD-spelare med digital bildutgång.
Måste erkänna att jag sneglat på Denons nya serie och då främst 2910 och 3910.
Hoppas dessa spelare klarar längre kablar till min 4805. Jag hoppas även att InFocus tar fram längre kablar och visar att deras projjar inte är känsliga för just långa kablar som Supra påstår. Det skulle ge bra PR för InFocus.
Postad 12 September 2004 - 18:46
Lite nyfiken på detsamma.. Jag har ca 3.90 mellan lins och duk..Ang. användning av keystone , hur har ni utnyttjat det , om jag placerar projektorn på den höjden där jag tänkt ha den så blir bilden 3 cm mindre på varje sida (duken är 168x95) , är det för mycket att justera - jag behöver ställa keystone på 30 för att få bilden rak.
/Anders
Kopplade in min 4805a och försökte sätta den i så horizontellt läge som möjligt.
Sedan när jag slog på den och fick upp setup-bilden så var den väldigt rak och fin, toppen tänkte jag och trodde jag hade lyckats placera projektorn så jag slapp köra med keystone.
När jag sedan matade den med svhs så blev bilden rätt ordentligt sned, krävdes ungefär 50 i keystone för att få den rak..
Ska det vara skillnad i setupbilden och matad data? Borde man istället kalibrera den efter en bild man får med matad data? Hur mycket ska projektorn luta i höjd för att bilden ska projeceras rakt?
Dessutom är min VGA-bild röd.. känns nästan som någon pinne i sladden/projektorn är pajj, eller är det någon som sett samma fenomen?
När vi ändå är igång och frågar, om jag förstått det rätt ska man köra 854x480 för att få native, men resten av inställningar som uppdateringsfrekvens och sånt?.. (Kort och gott, vad ska man köra för inställningar i powerstrip?)
Postad 12 September 2004 - 21:32
Postad 12 September 2004 - 22:43
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..Öhm, är inte 50 standrardvärdet för keystone ? Alltså ingen keystone alls
Postad 13 September 2004 - 07:17
QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Öhm, är inte 50 standrardvärdet för keystone ? Alltså ingen keystone alls tongue.gif
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..
Hur menar du, är din setup-bild vinklad nu eller? Skulle annars kunna tänka mig att keystonevärdet var fel när du fick din projektor, och att SVHS-bilden därför var sned. Så nu när den är på 50 (ingen keystone) borde alla bilder projiceras helt rakt?
Eller?
Postad 13 September 2004 - 08:37
Det har jag inte tänkt på, den kanske inte är lutad nu heller.. uhmm..QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Öhm, är inte 50 standrardvärdet för keystone ? Alltså ingen keystone alls tongue.gif
Det vore ju inte helt fel iofs, men förklarar inte varför setup-bilden inte har samma lutning som svhs-bilden..
Hur menar du, är din setup-bild vinklad nu eller? Skulle annars kunna tänka mig att keystonevärdet var fel när du fick din projektor, och att SVHS-bilden därför var sned. Så nu när den är på 50 (ingen keystone) borde alla bilder projiceras helt rakt?
Eller?
Men det är säkert att just 50 i keystone är noll?
Så 0 i keystone är -20 grader och 100 är +20 grader?
Postad 13 September 2004 - 09:20
Jepp, det var visst så. Då ska man väl vara rätt nöjdDet har jag inte tänkt på, den kanske inte är lutad nu heller.. uhmm..
QUOTE (Xenod @ Sep 12 2004, 22:32 )
Eller?
Men det är säkert att just 50 i keystone är noll?
Så 0 i keystone är -20 grader och 100 är +20 grader?
Fast, ingen som vet vilka inställningar man ska ha i powerstrip för att få native?
Postad 13 September 2004 - 13:03
Mvh Anders.
Postad 14 September 2004 - 07:38
4805 är DLP. Behöver jag säga mer?Hejsan jag har varit sugen på att köpa en projektor länge men ekonomin och kvaliteten/priset har inte varit rätt förräns nu. Mina funderaringar står mellan en Infocus Screenplay 4805 vs. Panasonic Pt-AE300. Jag skulle vilja ha lite fördelar nackdelar, kommentarer mellan dessa två olika teknologier och projektorer. MIna användnings områden är mesta dels dvd tittande. Har läst på denna tråden att om man har ett litet rum så ska man akta sig för 4805:an. Jag har cirka 2.9 m från lins till duk/vägg, lagom för lite?
Mvh Anders.
Du får 1.36 - 1.64 meter bred bild med denna på 2.9 meters avstånd (lins > duk).
Finns mycket i denna tråden om fördelarna med DLP kontra LCD.
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 September 2004 - 12:42.
Postad 14 September 2004 - 09:29
jag funderar på att köpa en 4805 (ikväll tom kanske), men tänkte köra den i ett litet rum på 3m x 3m. Är detta för litet, så att bilden blir för ljus även i eco-mode?
Tänkte mig en bild på ca 140-150cm bred då huvudet kommer att va ca 280cm ifrån duken. Kanske borde köra med en grå duk då eller? Eller med filterlins?
Med denna dukstorlek, gain 1.0 och 300 AnsiLumen (som det tydligen var enligt uppmätning i eco-mode) så blir det 21-25 foot-lamberts, är det för ljust?
Tacksam för snabbt svar
Mvh / Simon
Postad 14 September 2004 - 10:00
Visst kommer bilden bli lite ljusare, men då skall du testa med ett ND 2X filter.
Undvik gråa dukar, såvida du inte går upp på en Stewart FireHawk, som jag tycker är den bästa duken i världen, till DLP och LCD projektorer.
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 September 2004 - 10:26.
Postad 14 September 2004 - 10:14
Bör jag mao köra med en duk med gain 1.0, och eventuellt skaffa ett ND 2X filter om jag tycker det är för ljust?
Mvh / Simon
Postad 14 September 2004 - 10:16
Kör på en vanlig vitduk (gain ~1.0). Men jag kan säga på en gång att du kommer att vilja ha ett ND2 filter. Jag har en 160cm bred duk och bilden är _alldeles_ för ljusstark.Tack för ett snabbt svar
..otålig som man är så vill jag köpa ikväll, och det finns ju fortfarande några frågetecken...
![]()
Bör jag mao köra med en duk med gain 1.0, och eventuellt skaffa ett ND 2X filter om jag tycker det är för ljust?
Mvh / Simon
Postad 14 September 2004 - 10:17
Redigerat av Jonas__W, 14 September 2004 - 10:18.
Postad 14 September 2004 - 10:24
Vilken diameter, vilket märke och varifrån köpte du isf?
Mvh / Simon
Postad 14 September 2004 - 12:06
Postad 14 September 2004 - 12:46
Jag har köpt 4805:an och allt är uppe och jag är kanon nöjd när det gäller bilden men den är lite konstig när det gäller geometrin.
Jag bifogar bild som exempel. Jag har inte ändrat nåt i den utan den är direkt från kartongen. Keystone har jag kollat och den är på 50
den ser ut så här:

Vad är det som gör att den den drar åt det hållet. Tycker det jättestörande
Postad 14 September 2004 - 14:14
Är den så alltså utan källa inkopplad, bara själva startbilden?
Vad händer om du flyttar läge till "Rear" och "Ceiling" i system menyn. Flyttar sig fenomenet då till vänster (vid bordsplaceringsläge)?
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 14 September 2004 - 14:56.
Postad 14 September 2004 - 14:55
Jag är inte hemma just nu men ska testa detta ikväll mer ingående och återkomma till dig.Ingen aning vad deta kan vara.
![]()
Är den så alltså utan källa inkopplad, bara själva startbilden?
Vad händer om du flyttar läge till "Rear" och "Ceiling" i system menyn.
Flyttar sig fenomenet då till vänster (vid bordsplaceringsläge)?
Fredrik
InFocus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
bästa projen runt 10 000:-
21 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?