Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Northern Star 42" Plasma

1070 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 May 2005 - 00:59

Esse
  • Esse
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

vill du ha en plasma med 1366 x 768 får du köpa dig en 50"are

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag vill ha 1080i (eller heter det 1080p?) då? Inte ens 63" kör ju i den upplösningen...

Postad 16 May 2005 - 23:33

Esse
  • Esse
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Dang nu är det upplagt för beslutsångest igen; Amitech 410 har HD-upplösning och kostar endast 20 000 pectas...

Amitech 410-tråden

Postad 17 May 2005 - 16:16

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Dang nu är det upplagt för beslutsångest igen; Amitech 410 har HD-upplösning och kostar endast 20 000 pectas...

Amitech 410-tråden

<{POST_SNAPBACK}>

tyvär ingen HDCP än dock.

Postad 17 May 2005 - 16:50

Unregistered8221d29b
  • Unregistered8221d29b
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Amitech 410-tråden

<{POST_SNAPBACK}>

1024*768 är inte HD upplösning.

IMHO.

Postad 17 May 2005 - 21:59

Esse
  • Esse
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Amitech 410-tråden

<{POST_SNAPBACK}>

tyvär ingen HDCP än dock.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt Amitech kommer det en med HDCP i augusti/stepember, den kommer dock vara något dyrare enligt dem dessutom sade de att "Den har också lite andra nya features med det är inte bestämt ännu" Ingen aning vad som menas.

vänligen
/P

Postad 26 May 2005 - 18:23

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Ja! Då har HDin kommit. Först blir man tagen av storleken, visst man har sett såna tidigare i olika butiker men när man bär in den i sitt lilla rum då snackar vi en helt annan perspektiv.
Datorbilden blir väl ok, mest imponerad över divx filmerna, det går inte att se pixlarna, blev positivt överraskad :). Som Patrik_G säger, bra rörelseprocessor, klarar av precis vadsomhelst att visa. Och svart blir SVART , det var jag lite rädd för faktiskt, att det inte skulle bli det.
DigitalTv blir skitbra också fast mottagningen suger, det laggar ibland pga det.
Analogt vill jag inte ens nämna, bilden ser förfärligt utsmetad ut (comhem). Jag har prövat med tre olika antennkablar, blir lite skillnad men skärpan finns inte att få.
Kör för övrigt med 10m DVI (marcuscables, bara att rekommendera) alla signaler kommer från/via datorn, hade lite problem i början med gröna prickar överallt men det löste sig snabbt med nya drivrutiner till grafikkortet.

Får väl ge mig och leta efter hdtv material och köra in den ordentligt :) .

Tackar för all hjälp, nu har jag något att vila ögonen på.

Postad 26 May 2005 - 20:23

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
bra att du är nöjd!
du kan få lite mer tryck i bilden om du ökar kontrasten på dom sändningarna som saknar skärpa.
själv så har jag faktist rätt ok bild från analog tv så möjligtvis att du inte har optimal mottagning där.

10 meters DVI låter ju lite långt iofs.
frågan är om du inte skulle få bättre bild från en på 3 meter.
kör själv med en DVI kabel från marcus cabels

Edit: kör du Scart-RGB för Digital Tv?
isåfall är jag inte förvånad att du får bra bild :)
min HDi saknar helt scart kontakter och jag får köra med S-video som ger klart blaskigare färger.

Redigerat av Unregistered1008, 26 May 2005 - 20:27.

Postad 26 May 2005 - 21:16

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
hur blir datorbilden via DVI om man jämför med en vanlig skärm? :)
har aldrig tex. testat surfa på en plasma, så jag vet inte...

Postad 27 May 2005 - 15:23

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
@Patrik_G
Nej, jag kör digital tv via den inbyggda mottagaren i datorn, se HÄR, och därefter via DVI till skärmen.

Vad är det du säger, fick du inga scartkontakter eller, vad heter modellnumret på din HDi, mitt är HP-4250B, det borde väl vara samma tv :)
Visst, 10m låter långt men den de garanterar att bilden inte "förstörs" i den längd, och det har de rätt i, jag ser inga artefakter. Ska pröva det där med kontrasten, se om det blir nån förbättring.

@Hybe
Om man jämför med en vanlig datorskärm blir det inget vidare, jag sitter ca 2-3m ifrån den och det är väl acceptabelt, det går att läsa texter men men, det kan bli bättre. Bilderna blir toppen däremot, inga pixlar där. Bra porrsurfarskärm alltså hehehe, skojar bara. Semesterbilder med 3megapixel kamera, sanslöst bra.

Postad 27 May 2005 - 15:32

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

@Patrik_G
Nej, jag kör digital tv via den inbyggda mottagaren i datorn, se HÄR, och därefter via DVI till skärmen.

Vad är det du säger, fick du inga scartkontakter eller, vad heter modellnumret på din HDi, mitt är HP-4250B, det borde väl vara samma tv :)
Visst, 10m låter långt men den de garanterar att bilden inte "förstörs" i den längd, och det har de rätt i, jag ser inga artefakter. Ska pröva det där med kontrasten, se om det blir nån förbättring.

@Hybe
Om man jämför med en vanlig datorskärm blir det inget vidare, jag sitter ca 2-3m ifrån den och det är väl acceptabelt, det går att läsa texter men men, det kan bli bättre. Bilderna blir toppen däremot, inga pixlar där. Bra porrsurfarskärm alltså hehehe, skojar bara. Semesterbilder med 3megapixel kamera, sanslöst bra.

<{POST_SNAPBACK}>

hehe jaa okej!

HP-4250B, heter Harsper tvn försesten! så de e nog garanterat samma tv som denna!

Postad 27 May 2005 - 16:03

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

@Patrik_G

alright.
det där kortet vart köper du det?
jag kör just nu Canal digital men stödjer det där kortet även Viasat?
hörde mig för om ett abonemang men då funkar inte mottagaren jag har nu (Samsung DSR 9500A)
att köra genom ett DVB kort kanske vore lösningen?
har du några tips så skicka gärna PM.

tillbaka till plasman...
jag har den äldre NTSC modellen av HDin(HP 4200W) och den har nada scartanslutningar tyvärr.
https://www.minhembi...60&searchtime=#

Redigerat av Unregistered1008, 27 May 2005 - 16:06.

Postad 28 May 2005 - 09:25

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
@Hybe
Visst är det samma tv, det enda som verkar skilja är det påklistrade namnet :)

@Patrik_G
Kortet köpte jag hos Dataparadiset(får inte till en direktlänk), och jag tvivlar på att kortet fungerar med Viasat, de säljer bara abonnemang till godkända boxar och de finns det bara ett tiotal av. Men för mig är det ointressant, jag kör med bara grundutbudet än så länge, sen får vi se vad som händer, om det dyker upp en hdtv kanal lagom till VM i Tyskland :) då kanske man får tänka om

Peace

Postad 28 June 2005 - 07:31

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Asså!!!
Jag får inte uppgraderingen att funka! Nån annan som har/haft problem??
Jag har NS-PLA42, den första.

Patrik_G har talat om för mig hur man går till väga, men det går bara inte.
När man startar upp Plasman (kopplad med RS232 till PCn) så skall lampan
lysa orange. Det gör den i 1,5 sekunder, sedan grön.
Kom-porten verkar också vara rätt för när jag ställer ín fel med flit, så säger
flashloader programmet att den inte hittar nåt. När jag har den rätt står den
bara och söker. Får inte upp nån info om plasman alls, än mindre kan jag
uppdatera programvaran B)

Ingen som känner igen detta?? Har alla utom jag lyckats uppgradera? B)

Tips var jag kan vända mig för att få lite support på detta?

Postad 28 June 2005 - 16:47

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nu svarar jag mig själv (efter att ha hälsat på hos YellowExpress) :(

Det borde gå bättre om man försöker flasha med en modifierad kabel,
vilket de kablar är som skickas med i "upgrade kit".
Det var alltså där problemet låg!!!
Nu har jag hyrt en kabel av dem för 199kr. Dyrt, jaaa. Men nu vet jag
i alla fall hur kabeln skall modifieras.

Jag återkommer med det, samt resultatet av min kommande flashning :unsure:

Postad 28 June 2005 - 17:03

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
du har väl flashloader programmet igång när du slår på plasman va?

Postad 28 June 2005 - 17:37

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jodå, det har jag. Allt enligt manual förutom rätt kabel.
Skall prova om en stund och återkommer på direkten :(

Funkade jättebra!!
Nu ska jag stoppa in c-versionen av uppdateringen o se om jag också får buggen.
Återkommer!

Redigerat av Unregistered65dad5cf, 28 June 2005 - 21:36.

Postad 29 June 2005 - 09:18

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jaha ja, det fanns en bifogad C-version här på forumet, men den var korrupt.
Finns det nån vänlig själ som kan posta den igen tro?
alt. maila till [email protected]

Jag har i alla fall, med bra resultat, kört in en uppgradering.
Lite nya inställningar vilket är bra, men jag tycker bilden dallrar lite ;)

Jag tycker datorbilden via DVI blev bättre, men det är ju hästlängder ifrån mot
vad det var på en NS med 1024 upplösning som jag såg i YE-butiken på kungsholmen.
Jääädrar vad fint det var. Den vill jag ha!!!

Det bästa med mjukvaruuppdateringen var film från PC DVI till Plasma DVI.
Innan uppgraderingen fattade inte min plasma vad jag skickade in.
Den synliga ytan var nog default upplösning och man fick liksom scrolla bilden
upp o ner/höger o vänster om man hade maximerat fönstret (typ Mediaspelaren
eller VLC). Bilden var alltid jättebra och HD-film = suuper.
Men nu, efter uppgradering, så är det bara klicka på "helskärm" (i VLC) och vips
så blir det precis just det. I alla upplösningar. Ju högre desto bättre. Dessutom så
visar plasman vilken upplösning jag ställer in från PCn. Det står en stund uppe i
högra hörnet.

Har planer för lite uppgradering av mina övriga apparater me :(
* Plasman duger ett tag, tills jag kanske hittar en beggad 1024 (folk blir väl kräsna och säljer snart (Patrik_G kanske :unsure:))
* Datorn är ett monster och får också duga ett tag. Men jag har börjat smygkolla på lite DVB-stuff :unsure: (Satellitmottagare i datorn).
* Men jag har skickat efter den nya digitalmottagaren som Canal Digital numera kör med. Den superslöa GRUNDIGen är inte längre rolig.
Den nya har även 5.1 ut, och det vill jag inte vara utan nu när det vankas DIREKTSÄND LIVE KONSERT (SVT)
med IRON MAIDEN på Ullevi den 9 Juli. Sänds med 21 kameror och 5.1 Ljud.
* Väntar även väldigt spänt på den nya multimediaprylen, Zensonic Z500, som blivit sen... kommer ut i oktober.

I'll be back!

Redigerat av Unregistered65dad5cf, 29 June 2005 - 09:20.

Postad 29 June 2005 - 18:08

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mmmm!!
Nya framsteg!
Innan den senaste ändringen vad gäller kopplingar och sladdtyper, så hade jag min CP-gamla-MUSTEK-sämsta DVD-spelare
kopplad via Scart till den lika, förhållandevis, jättesämsta CanalDigital-default-GRUNDIG-mottagarens ena Scart.
Mottagaren var sedan i sin tur kopplad till Plasman via Scart.
Tyckte ju detta borde vara optimalt med tanke på vilka utgångar jag har att tillgå på dessa stenålderslådor :unsure:
Tror nog att någon av de 3 inblandade Scartkontakterna ej är RGB.
Det jag nu testat är att, med en ganska dyr kabel, koppla direkt från DVDn via S-Video.
Jääädrar vilken skillnad!
Och nu vet jag ju att med en bra mottagare och en modern DVD (component/DVI)
så kommer ju både Satellit-TV och DVD-film bli utomordentligt snyggt!! :(

Återkommer!

Postad 29 June 2005 - 19:45

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

(folk blir väl kräsna och säljer snart (Patrik_G kanske :unsure:))

<{POST_SNAPBACK}>

inte än :(
nästa uppgradering blir när det finns plasmaskärmar med 1920*1080 upplösning,lägre än den upplösningen är inte värt att byta upp sig mot,för liten skillnad alltså.
början på nästa år kanske det är dags.

bra att du är nöjd annars.
men jag fattar inte att S-video är så imponerande?
Scart RGB ger ju alltid bättre och rikare färger.
men du måste ju ha en mottagare som kan skicka ut RGB signaler också.
jag körde scart RGB på gamla NS-PLA42an och det var en rejäl förbättring mot S-video.

Postad 30 June 2005 - 09:18

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jo, jag vet att Scart RGB skall vara bättre men det måste ju betyda att det blir
nån signalförsämring då jag kopplar scart > dig.mott. > plasma, eller så är det
helt enkelt inte RGB Scart ut på någon av apparaterna. Ska testa med Scart från
DVD till Plasma snart. Måste bara fixa en till kabel.
Men med det resultatet jag nu fick med en s-video kabel (kvalitetskabel) och
med tanke på att jag då blev impad mot innan, så betyder det ju bara bra för mig.

Wooow!

Postad 01 July 2005 - 07:20

Unregistered65dad5cf
  • Unregistered65dad5cf
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Nya framsteg, dock lite märkligt...
Började med att jag skulle testa min kabel som jag modifierat på det sätt den, av YE lånade, var modifierad.
Fick kontakt med plasman och ville bekräfta "fullt ut" och körde in E-versionen igen.
Funkade jättebra förutom att menyspråket efteråt var "tjing-tjong". Nemas problemas.
Det var ganska snabbt åtgärdat genom att leta lite i menyn. Väl Engelska igen så upptäcker jag,
när jag glider runt i menyn, att under TV, så är NTSC aktiverat istället för PAL-BG, som jag tror
var det jag alltid haft tidigare. När jag ändrade till PAL-BG igen så blev bilden avsevärt sämre!!
Väldans mycket brusigare. Ändrade till NTSC igen och bilden blev sååå len och mjuk.
Hade jag inte sett den skillnaden så hade jag säkert varit lika nöjd som jag alltid varit, då jag inte haft
något annat att jämföra med.

Kommentar på detta någon?
Varför blir det så här?
Och jag är helt säker på att digitalmottagaren också är inställd på PAL.

Men men... Jag är i alla fall väldigt nöjd!
Kul att man efter ett år blir ännu mer nöjd ;) Borde ju vara tvärtom!
Och som jag sagt tidigare så kommer det bli ännu bättre snart, med lite nya apparater och kablar :D

Ps.
Är det ingen som har C-versionen liggandes? Skulle vilja testa den och se om det funkar (utan bugg).

Postad 01 July 2005 - 10:16

troutbum
  • troutbum
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har nu haft min HDi ca en vecka och jag är grymt imponerad av skärmen. Har endast än så länge kört den via DVI från datorn samt analog kabeltv. Tv bilden är långt över förväntan fastän mottagningen är analog.
Så klart lämmnar den ju mer att önska, men den är ändå mer än duglig. Antar att det kanske beror lite på att plasman är högupplöst. Hade det varit en lågupplöst så kanske bilden inte varit lika vacker.
Via DVI så är bilden knivskarp i både 720p och 1080i. Det är en ren fröjd för ögat.

Nu ska jag bara få fart på ffdshow så ska här tittas på riktigt högupplöst film. :D

Det enda kruxet jag märkt av är (och jag antar att det beror på mig och inte skärmen ;)) att när jag startar om datorn via DVI så återgår tv:n till 1080x720 och inte till 1366x768 som jag lagt till genom powerstrip.
Nån snabbtänkt person som vet vad detta beror på??.

Snygg stilren design, bra användargränssnitt och massor av ingångar gör denna skärm till ett självklart köp.

//Erik, Örebro

Postad 16 July 2005 - 22:21

B_Groth
  • B_Groth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har båda Scart-ingångarna på HDi:n stöd för RGB-signal?

Uppgifterna om detta är tvetydiga, NS själva anger 2 med RGB på hemsidan men endast 1 i deras infoblad. Hembiobutiken och YE anger två och i egenskaper här på Prisjakt står det 1.

Jag har beställt en HDi och den skickades igår. Under tiden bygger jag mitt eget väggfäste. Ni får kalla mig snål och det kanske ligger lite sanning i det men det är mer en principsak. Slimline-fästet borde kosta ca 200 och NS-fästet under 500. Har någon här möjligtvis HDi modellens mått mellan de övre skruvarna? Det kanske står i manualen för jag begär inte att någon ska plocka ner sin för att mäta :)

Postad 17 July 2005 - 09:38

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Hej!

Du kan ladda ner instruktionerna på din skärm här http://www.harsper.c...v.php?tmp_sid=6
Men jag tror inte det finns några utsatta mått där:(

Redigerat av Unregistered16e91aee, 17 July 2005 - 09:45.

Postad 17 July 2005 - 19:50

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Det enda kruxet jag märkt av är (och jag antar att det beror på mig och inte skärmen :)) att när jag startar om datorn via DVI så återgår tv:n till 1080x720 och inte till 1366x768 som jag lagt till genom powerstrip.
Nån snabbtänkt person som vet vad detta beror på??.

//Erik, Örebro

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver inte Powerstrip för att ha det i 1366x768, det är native, ändra helt enkelt i desktop/settings så stannar det så.

Kan också rekommendera alla att val av dvi kabel är livsviktigt, det kan vara enorma skillnader mellan olika märken. Just nu kör jag med 2meters Supra (fick ommöblera hemma först hehe) och bilden är enastående REN. Det ser man i det svartaste svarta, är det inga defekter där då är bilden ok.

Postad 18 July 2005 - 22:10

B_Groth
  • B_Groth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hej!

Du kan ladda ner instruktionerna på din skärm här http://www.harsper.c...v.php?tmp_sid=6
Men jag tror inte det finns några utsatta mått där:(

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt inga mått men det var intressant läsning, i vänta på leveransen.

Tackar!

Postad 19 July 2005 - 09:11

dipp0
  • dipp0
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Här är manualen digitalt. Kan säkert glädja någon, finns ju inte på deras hemsida.

Bifogad fil  Northern_Star_NS_PLA_i.pdf   6.25MB   24 Antal nerladdningar

Redigerat av dipp0, 19 July 2005 - 09:13.

Postad 19 July 2005 - 14:54

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Här är manualen digitalt. Kan säkert glädja någon, finns ju inte på deras hemsida.

Bifogad fil  Northern_Star_NS_PLA_i.pdf   6.25MB   24 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Damn :D
nu blir man nästan lite avundsjuk.
jag har inte alls samma valmöjligheter på min HDi. (den äldre NTSC versionen)
bland annat så är "Video NR" avmarkerat helt.
frågan är om det går att uppdatera mjukvaran i min till den som sitter i den "Nya" HDin och då även få fullt PAL stöd,vilket min HDi saknar.
nån som har provat att överföra genom Flash Loader Programmet?

Postad bild

Postad 19 July 2005 - 15:02

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Jag tycket Yellow Express överhuvudtaget är dåliga på uppdateringar, vi kanske skulle ta och bomb maila YE upp fler uppdateringar;)

Postad 19 July 2005 - 15:54

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Jag tycket Yellow Express överhuvudtaget är dåliga på uppdateringar, vi kanske skulle ta och bomb maila YE upp fler uppdateringar;)

<{POST_SNAPBACK}>

jag mailade Harsper och frågade om det finns nån möjlighet att uppgradera mjukvaran på HP4200W(den jag har) till antingen den nyare NTSC ver 4250B eller PAL versionen som säljs i sverige.
den är ju ivilket fall 1 år gammal så det borde ju finnas nyare mjukvaror.
sen att dom sätter dit en RS232 ingång borde ju betyda att man ska kunna uppdatera till nyare mjukvaror,annars sitter den ju där helt i onödan :D

Redigerat av Unregistered1008, 19 July 2005 - 15:56.

Postad 20 July 2005 - 07:49

Unregistered16e91aee
  • Unregistered16e91aee
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Ok, då kanske jag borde göra det samma:)

Postad 20 July 2005 - 13:17

dipp0
  • dipp0
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Finns ju ingen anledning att dom inte skulle kunna lägga ut uppdateringar (och manual iof :D ) på sin hemsida. Det hade varit bra service. Hur många plasma tillverkare har nedladdningsbara uppdateringar? Noll skulle jag tro.

Fick detta som svar från NS på frågan:

"Det sitter ju en serie port på baksidan. Kan den användas för att uppgradera mjukvaran i plasman? Har ni släppt några uppgraderingar? Kommer ni att släppa några uppgraderingar (tänker lite på senaste recensionen av lillebror NS-PLA-42 i senaste Hemmabio och menyerna)?"

Hej Anders,

Ja det stämmer att det är en sk RS232 port på baksidan. Den används främst i fabriken vid produktionen, men det är möjligt att göra mjukvaru-uppdatering via den. Detta har vi dock aldrig behövt göra på den nya i-serien, den har fungerat klockrent. Det är bara på den nu 18 månader gamla NS-PLA-42 som detta i vissa fall har behövts…

Skulle det vara så att en uppdatering skulle krävas på i-serien skulle vi givetvis se till att en sådan togs fram. Men vad gäller den här modellen så har vi så kort led-tid mellan vår produktion och att den kommer ut till dig som kund, så att skulle en uppdatering bli tillgänglig, skulle denna snabbt implementeras i produktionen.

Med vänliga hälsningar,
Martin

Stämmer detta? Har precis för mig att jag sett folk snacka om uppdateringar här på forumet, men det kanske inte var till "i" modellen då?

Postad 20 July 2005 - 22:45

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

Ok, då kanske jag borde göra det samma:)

<{POST_SNAPBACK}>

nja det verkar vara dåligt med feedback på det stället B)
inget svar än

Postad 21 July 2005 - 19:58

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Har båda Scart-ingångarna på HDi:n stöd för RGB-signal?

Uppgifterna om detta är tvetydiga, NS själva anger 2 med RGB på hemsidan men endast 1 i deras infoblad. Hembiobutiken och YE anger två och i egenskaper här på Prisjakt står det 1.

Jag har beställt en HDi och den skickades igår. Under tiden bygger jag mitt eget väggfäste. Ni får kalla mig snål och det kanske ligger lite sanning i det men det är mer en principsak. Slimline-fästet borde kosta ca 200 och NS-fästet under 500. Har någon här möjligtvis HDi modellens mått mellan de övre skruvarna? Det kanske står i manualen för jag begär inte att någon ska plocka ner sin för att mäta  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Min plasma är inte uppsatt än(!), bygger ett vitrinskåp som jag ska bygga in den i, Så cc måtten mellan de övre skruvarna är 640mm.

Postad 29 July 2005 - 15:40

B_Groth
  • B_Groth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har någon fått till skaplig bild på HDi:n från en satellitmottagare? Jag får kassa färger, särskilt på mörka scener men även ansikten i ljusare scener blir "pixliga" vid rörelse. Jag kör Scart/RGB och har provat med både Force 536S och Strong 8700 även DVD:n (NAD T531) ger samma problem. DVD:n saknar komponent-ut så jag ska byta men den borde iaf kunna visa en hyfsad bild via scart.

Går det att få acceptabel bild via scart? Bilden från PC:n med HDTV-material blir grym och en vanlig DVD-film blir helt OK från datorn.

Om satellitboxarna vore så kass tycker jag att det även borde visat sig på min gamla Panasonic 32-tummare? Det är klart att bilden blir sämre när den skalas upp men varför ska färgerna bli sämre?

Redigerat av B_Groth, 29 July 2005 - 15:45.

Postad 29 July 2005 - 16:31

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
B_Groth
kör du comhem?
isåfall fövänta dig inte för mycket från "web tv" komprimeringen dom kör med ;)

ska du få bra bild genom digital tv på en plasma så måste du köra Canal Digital.
där har du garanterat inga pixlar vid rörelse.
fixar du desutom en extern tuner/scaler som skalar upp tv bilden till HDTV upplösningar då ser det ännu bättre ut.

och ja det är en grym skillnad att skala upp från 32tum till 42!
jag har provat genom zoomplayer att skala ner fönstret till ca 32tum och dvd ser ruggigt bra ut då.
skillnad blir det när du skalar upp det till fullskärm,skärpan försvinner och färgerna blir dassigare.

det där är ju löst med HDTV iofs.(vänta tills i höst annars)
där spelar det ingen roll hur stor bild du kör med,skärpan är på topp oavsett bildstorlek.

Redigerat av Unregistered1008, 29 July 2005 - 16:40.

Postad 29 July 2005 - 17:14

B_Groth
  • B_Groth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Patrik_G
Jag kör Canal Digital och Visat över satellit. Jag har bara provat CD via Force 536S mottagaren, kanske ska testa om jag får bättre bild via Strongen. Så du är iaf nöjd med bilden (för att vara lågupplöst TV) från din mottagare, Samsung DSR-9500? Får kanske skaffa en sådan.

Vad kör du med för tuner för att skala upp bilden?

Postad 29 July 2005 - 18:17

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0

(för att vara lågupplöst TV)

<{POST_SNAPBACK}>

nja
HDin är väl inte lågupplöst ;)?

jag kör med den här tunern som skalar upp till 1280*1024.
http://www.aver.com/...erTV_box9.shtml
det blir lite skarpare än om man kör standard upplösningen 1024*768

Edit: jag skrev lite om tunern här för ett tag sen.
https://www.minhembi...topic=88917&hl=

Redigerat av Unregistered1008, 29 July 2005 - 18:22.

Postad 29 July 2005 - 21:52

B_Groth
  • B_Groth
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

(för att vara lågupplöst TV)

<{POST_SNAPBACK}>

nja
HDin är väl inte lågupplöst ;)?

jag kör med den här tunern som skalar upp till 1280*1024.
http://www.aver.com/...erTV_box9.shtml
det blir lite skarpare än om man kör standard upplösningen 1024*768

Edit: jag skrev lite om tunern här för ett tag sen.
https://www.minhembi...topic=88917&hl=

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menade "nöjd" trots lågupplöst TV-sändning. Riktigt nöjd blir väl ingen HDi-ägare förrän han får ratta in HDTV-sändningar :)

Ska kolla tunern.

Tackar!

Redigerat av B_Groth, 29 July 2005 - 22:28.

Postad 08 August 2005 - 15:40

Avve
  • Avve
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
tja allihopa,, jag är intresserad av Hdi modellen av northern star,, har ni nått bra exempel på ett bra hemmabiosystem som har trådlösa bakre högtaler med dvi ut, o till o med HDMI ut

Postad 14 August 2005 - 14:33

Unregistered1008
  • Unregistered1008
  • Veteran

• 1703 inlägg
  • 0
vad säger ni gubbar.
HDin står sig än eller?

inte allt för seriös jämförelse men kul ändå.
Samsung PS-42S5HX plasman lider ju tydligen av utsmetade färger och får även "block" i bilden på vissa ställen.
inget som jag märker.
iofs så är det DVD vs HDTV så det går väl inte att jämföra eller ;)?

Edit:(obs! bilden på Samsungen är tagen för att kunna få fram "blocken" i bilden därav den högre kontrasten troligen)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  ringen.jpg   1.75MB   321 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered1008, 14 August 2005 - 15:15.

Postad 16 August 2005 - 17:26

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Tittar man på bilden ser Samsungen lite för dålig ut för att vara sant, man ser varenda pixel på den där väggen.

Såg Gladiator häromdan i 1080i format, ojojoj vilken skärpa, snacka om kvalitet :huh: . Aldrig tidigare har man suttit där och tänkt, wow, vilken bild. Harspern(HDin) är ett riktigt kap.

Postad 16 August 2005 - 22:21

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Tittar man på bilden ser Samsungen lite för dålig ut för att vara sant, man ser varenda pixel på den där väggen.

Såg Gladiator häromdan i 1080i format, ojojoj vilken skärpa, snacka om kvalitet  :huh: . Aldrig tidigare har man suttit där och tänkt, wow, vilken bild. Harspern(HDin) är ett riktigt kap.

<{POST_SNAPBACK}>

hmmm, ändå ligger den i ungeför samma prisnivå som tex. Panasonic PV500 och LGs PY10.

Postad 19 August 2005 - 10:23

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Så då har man försökt få sin TV på service i två veckor, ända beskedet jag hade fått är att de ska höra av sig. (detta var i tisdags) (efter mail i ett påminnelse mail måndags). Idag ringer jag dem, och då säger de att de ska höra av sig i e.m. Vi får väl se.
SKV kan inte göra något för att NS inte har godkännt felanmälan.
Felanmälan löd:
När det dyker upp te x en popup, så blir det ränder ut i sidan 
från den till  kanten av plasman, ser inge bra ut. &#40;detta blir även när man kör 
burnin-tvätten, &#40;där är det en &#34;popup&#34; också&#41;&#41;
Någon som haft likande problem?

Postad 19 August 2005 - 14:57

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Har du testat att ändra frekvensen, låter som det är något enkelt men man vet ju aldrig.

Postad 19 August 2005 - 20:53

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Har du testat att ändra frekvensen, låter som det är något enkelt men man vet ju aldrig.

<{POST_SNAPBACK}>

Har provat olika frekvenser, men eftersom det blir även när man kör skärmens egna menyer och problemet uppkommer även på svart bild, så är det inte det.

De hörde av sig eftermidags och på måndag skulle jag få besked om de skulle laga den ,eller om den skulle skicka till sydkorea. Återkommer med besked om hur det går.

Postad 20 August 2005 - 08:56

ILikeIke
  • ILikeIke
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Får jag bara fråga, har det alltid varit så eller har det uppkommit gradvis eller plötsligt??? Blir det värre med tiden? Det kanske kan vara värt att testa, på mindre lcd-skärmar blir det ibland så och det löser man genom att aktivera "vertical sync" i grafikkortsinställningarna.

PS:
Har gjort klart mitt "plasma-skåp" och allting är på plats att beskådas i mitt galleri, titta gärna in.

Postad 20 August 2005 - 10:30

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Får jag bara fråga, har det alltid varit så eller har det uppkommit gradvis eller plötsligt??? Blir det värre med tiden? Det kanske kan vara värt att testa, på mindre lcd-skärmar blir det ibland så och det löser man genom att aktivera "vertical sync" i grafikkortsinställningarna.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har vartit så hela tiden, har bara börjat irretera mig på det nu. Den står nu nedpackad så kan inte testa något..

Redigerat av joniS, 20 August 2005 - 10:32.

Postad 23 August 2005 - 09:21

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Nu ska de komma hem till mig och installera en ny programvara. Detta är ju trevligt, dock skulle jag nog föredra att göra det själv, så att man slipper vara hemma och vänta på dem. Men det bästa är att han kommer se om det funkar på engång eller inte.
Så service nivån är hög, när den väl har kommit i rullning.. :)

Postad 26 August 2005 - 08:34

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Well, nu fick jag göra det själv. Dock så lovade han att jag skulle få kabel och allt igår. Så jag får se om det kommer i postgången idag. Annars tänker jag nog åka iväg till dem och få en kabel på engång.
Eller så går jag upp på vinden och letar rätt på en egen. Skulle visst bara vara en rs-232 kabel... (bin filen fick jag på mail)..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.