* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 04 maj 2008 - 15:53
Kul läsning, inga överraskningar iofs om man prövat själv, men det borde ju få mer folk att öppna ögonen kanskeBig Screen recenserar:
http://www.bigscreen...l...=116&atyp=1
Anders

Postad 04 maj 2008 - 18:09

MVH Kribban
Redigerat av kribban, 06 maj 2008 - 12:01.
Postad 06 maj 2008 - 07:50
VH Micke
Postad 08 maj 2008 - 13:30

Hittills så har jag lagt in en heltäckningsmatta och halvt som halvt försökt ställa upp högtalarna korrekt. Basmodulerna är inte intrimmade men tycker dom verkar stämma såpass bra att jag låter bli dom tills Öhman kommer och pillar på dom.
Redan från starten så kunde jag höra en enorm förbättring i renhet, homogenitet, bredbandighet och stabilitet. Nu beror inte allt detta på högtalarna utan byte av förstärkare har en del med renheten att göra, men det går inte att förneka att i32s + Y-2 är otroligt mer korrekta och påverkar mindre än mina tidigare högtalare. Det är till och med ibland så att man saknar något, på samma sätt som när man för 18-19 år sedan gick ifrån 8+ på bas och diskanten till "pure direct". Efter åratal av en viss färgning så blir det lite konstigt att inte ständigt höra denna, men fördelarna är fler och för varje dag så minskar saknaden av färgningen och man trivs mer och mer med fördelarna. Till exempel så låter skivor och låtar mer olika än tidigare. Från haft en viss "filt" som påverkat allt så är den borta nu och man hör mer olikheter och detaljer mot innan, vilket har upplyst mig om problemet med min reserv pickup, OM-20, som inte håller samma klass som OM-40.
Om någon skulle vilja ha tre ord som beskriver i32s + Y-2 så skulle jag välja:
*Homogenitet. Få högtalare som jag hört kommer i närheten av den homogenitet som dessa har. Dom flesta högtalare har ett register som sticker ut men så upplever jag inte dessa, eller någon av dom andra högtalare som Ino audio gör. Fördelarna är många. Till exempel så slipper man jobbig diskant eftersom diskanten inte är hissad för upplevas mer "luftig". På samma sätt så slipper man ett basregister som låter överdrivet och som inte passar in med resten av registerna.
*Renhet. Disten i alla register är extremt låg. Detta gör att man kan spela bra mycket högre än tidigare. Hårdrockslåtar som innan varit jobbiga på grund av ljus diskant, låter mycket bättre. Megadeth's Hangar 18 har tidigare haft lite väl jobbig diskant när man spelat högt, men nu så låter det mycket bättre. Jag antar det beror på homogeniteten, där inget register sticker ut (läs i detta fallet: diskanten) och med lägre dist och högre renlighet så skapas inte jobbiga biprodukter.
*Oansträngt. Ljudet som kommer ifrån högtalarna, låter väldigt oansträngt, sålänge matrialet tilllåter det. Det vill säga, bra inspelningar låter oansträngt oavsett volym och jag har hittills inte kunnat fått högtalarna att låta ansträngda på bra matrial. Hittills är det Behringer A-500, som driver basmodulerna, som satt stopp för hur högt jag kan spela genom börja blinka rött, när det fortfarande låter kanonbra och oansträngt. Så vi får se om jag kan få högtalarna att låta ansträngda med mer kraftfullt slutsteg framöver.
Det finns såklart fler områden som jag känner dessa högtalare är bättre än alla tidigare jag haft, men kan återkomma till det när allt är optimerat och jag verkligen kan ge den korrekta bilden av Ino audios i32s och Y-2. Men redan nu så kan jag spela Dimmu Borgir, James Taylor, Joni Mitchell, ZZ Top, Miles Davis, Meshuggah, Bob Dylan, mm utan att känna det är högtalarna som sätter gränserna hur bra det kan låta.
Det som ska fixas i framtiden är detta:
*Öhman kommer förbi och vi ska kolla upp hur jag ska få ut maximalt av ljudet i just mitt rum. Sen ska rummet fixas efter hans rekommendationer.
*Köpa nytt slutsteg till basmodulerna, antagligen en Nad 208 till eller en Rotel 1090/1080.
*Kanske fixa basmoduler till Y-4, eller Z-2, beroende på om Öhman tror det kommer förbättra basen ytterligare.
*Kanske skippa surroundljudet och då behöver jag ett nytt försteg.
Redan nu är jag väldigt nöjd med ljudet.

Från Öhmans manifest:
Modell ProfundusY-2
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*66*52, 38 kg/st (version standard) 50*68,1*52, 40 kg/st (version signatur)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)
Modell i32s
Baselement: 2 st 17,4
Diskantelement: 1 st 2,8 cm
Impedans: 4 ohm
Placering: fritt eller nära dämpad vägg Golv
Kontinuerlig effekt: 140 W (=280 W i 4 ohm)
Max effekt: >5 kW (över 400 Hz)
Känslighet: 92 dB-2,83 V
Rek.först.eff: 5-600 W
Tonkurva –6 / typ.linj: 49 - 22 000 Hz / ±1 dB
Deln.fre./Branthet: 3,2 kHz faslinjärt och -homogent.
Högsta ljudtryck: >125 dB/par, 100 Hz (350 W)
Dimension(b*h*d)/Vikt: 30,4*100*35 (foten är större)
Några bilder:

Postad 09 maj 2008 - 15:44

Nog rätt omöjligt att hitta en fullregisterhögtalare som klarar av detta, oavsett pris.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 16:09

mina JBL Array 1400 inte har nån gräns i volym & väljud heller, men
det är som sagt en annan prisklass.
Enjoy!
Postad 09 maj 2008 - 16:14
Sen så verkar priset vara rätt så lika, JBL 100 000kr, i32s (med denna finish) 70 000 kr, Y-2 (färdiga, dessa var monteringssats) 23500 + CR80S 4800kr + Behring A-500 ca 2500kr.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 16:20
http://www.hifi-punkten.se/ säljer dom i alla fallHejsan karla2. Rätt intressant den där JBL högtalaren, vart kan man lyssna på den? Vore kul med en shoot-out.
Sen så verkar priset vara rätt så lika, JBL 100 000kr, i32s (med denna finish) 70 000 kr, Y-2 (färdiga, dessa var monteringssats) 23500 + CR80S 4800kr + Behring A-500 ca 2500kr.
Mvh
Ljudkvalite

Har hört dom på nån mässa, mkt trevliga. Dock Ska man nog komplettera med ett antal subbar om man vill ha fullregister då dom ligger på +-3db vid 32hz
Ett par Y-2 vore nog suveräna partners.
Postad 09 maj 2008 - 16:25

Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 16:29

Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 16:39

Rätt speciella i den meningen att dom är tråkiga på låg volym. Och basen
räcker inte till Hz-mässigt. Däremot gött tryck i bröstkorgen. Så jag har
min gamla REL Storm 5 som basstöd.
Värda 100000 Kr? Inte en sportskepa! Jag fick ett erbjudande jag inte kunde
tacka nej till.
Hade inte haft en möjlighet att utnyttja dom om jag inte flyttat ut i ett
hus med skogen som enda granne. Som sagt bortkastade pengar om man
inte vrider på.
Men nog talat om Jänkemonstren, njut av ditt Inosystem. Har jag vägarna förbi
kanske man får en demo?
Postad 09 maj 2008 - 19:35

Du är såklart välkommen att lyssna, jag bor utanför karlstad. Öhman kommer om ca en månad så efter det så ska jag börja med rummet. Så senare under sommaren är ju bäst.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 20:41
// Sat
Postad 09 maj 2008 - 20:43
Bättre/hårdare selekterade element, helt annan låda som är skitlmmad bland annat.Nu var det rätt länge sedan jag såg dem i verklighet, men dina i32 är väldigt lik i28. Vet du något vad som skiljer dem åt. Bättre filter och ev bättre diskantelement eller?
// Sat
Säkerligen samma sak med delningsfilter.
Postad 09 maj 2008 - 21:30
Nu var det rätt länge sedan jag såg dem i verklighet, men dina i32 är väldigt lik i28. Vet du något vad som skiljer dem åt. Bättre filter och ev bättre diskantelement eller?
// Sat
Hejsan Satvear. Det mesta är olika. Detta är vad Öhman säger i manifestet:
"Om man inte tycker att de vanliga mastodont-sidosystemen från Ino Audio räcker till (inklusive supermegamastodontsystemen i28 och i56) så finns det även signaturversioner av de tre större modellerna. De skiljer sig från i14, i28 och i56 genom att de kan spela 4 dB starkare och är förfinade i varje detalj.
De allra flesta delarna är faktiskt helt olika mellan vanliga och signatur-versionen, och de delarna som är samma (på rak arm så kommer jag bara på vissa delar i diskantelementet som är gemensamma) så skiljer de sig åt genom selektering. I signatur varianterna hamnar bara det bästa av det bästa."
Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 21:45
Postad 09 maj 2008 - 22:21

Skulle vilja höra hur ett sådan fint system låter, har Öhman dessa för demo "hoss sig"

Postad 09 maj 2008 - 22:25
Skulle vilja höra hur ett sådan fint system låter, har Öhman dessa för demo "hoss sig"
Hejsan DVD-ai. Han har endast pip och pi60s i sitt demorum. Men om inte jag misstar mig så bor väl du nära Martin i Örebro (admin här)? Om så är fallet så kan du följa med han framöver.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 09 maj 2008 - 22:57

Jo, jag har länge ( sedan jag hörde vad Pi60 hadde att erbjuda

Redigerat av DVD-ai, 09 maj 2008 - 22:59.
Postad 09 maj 2008 - 23:25
Postad 10 maj 2008 - 00:05
Hejsan DVD-ai. Han har endast pip och pi60s i sitt demorum. Men om inte jag misstar mig så bor väl du nära Martin i Örebro (admin här)? Om så är fallet så kan du följa med han framöver.
Mvh
Ljudkvalite
Var va det du bodde Ljudkvalite ? Är det inom 30 mil

Till Örebro är det väll en 10-13 hemifrån mig i alla fall

Redigerat av DVD-ai, 10 maj 2008 - 00:14.
Postad 10 maj 2008 - 00:17
Bättre/hårdare selekterade element, helt annan låda som är skitlmmad bland annat.
Säkerligen samma sak med delningsfilter.
Va!? Är de limmade med skit?!

Kunde inte låta bli

De där systemen ligger ju tyvärr långt över min ekonomiska gräns känns det som, men ett par pi60 ska jag bara ha någon gång, tills dess så är jag nöjd med mina piPs.
Postad 10 maj 2008 - 01:00
Var va det du bodde Ljudkvalite ? Är det inom 30 mil
Till Örebro är det väll en 10-13 hemifrån mig i alla fall
Strax utanför Karlstad

Mvh
Ljudkvalite
Postad 10 maj 2008 - 08:35
Det lär ju bli att åka dit i sommar nån gångOm det skulle bli gemensam ljudresa till herr ljudkvalite så kan ni nog räkna in mig, jag utgår från örebro : )

Blev det mersmak efter besöket hos mig kanske hehe

Får ringa till Niklas i Karlskoga och se om vi kan göra ett pit-stop där. Uj uj, där låter det B R A A A.
Redigerat av Martin, 10 maj 2008 - 08:41.
Postad 10 maj 2008 - 14:22

Vore kul att lyssna hos han, så vet man hur bra det kan låta om man fixar till rummet.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 10 maj 2008 - 20:27

Borta var den minskade bredden som jag upplevt på vissa inspelningar. Men jag hade inte gjort något med högtalarna så jag börja undra vad det kunde vara. Hur kunde vissa inspelningar låta som dom hade mindre bredd än på vissa högtalare medans andra inspelningar hade enorm bredd?
Tänkte jag skulle fråga Öhman om det när han kommer så jag fundera inte så mycket mer på det men så råka jag komma över ett inlägg på faktiskt där Öhman svara på just det (fast jag sökte efter något helt annat, ren tur alltså). Och helt plöstligt så blev allt så glasklart och logiskt att jag nästan skämdes att jag inte tänkte på det själv direkt.

Såhär svara Öhman om en viss person upplevde vissa inspelningar som mindre bredd än andra högtalare han lyssnat på:
"Med detta sagt vill jag göra klart att alla de nämnda Ino-högtalarna är dimensionerade med exakt samma mål i sikte, men är i vissa fall optimerade för användning i olika stora rum, och med olika lyssningsavstånd.
Kan också trycka särskilt på att jag inte konstruerar genom att bolla subejtivt med olika "färgningspaletter", utan har valt att låta högtalarna ÅTERGE inspelningarnas rumsliga insformation, och inte skapa något själv.
Jag har gjort hundratals studier på högtalares "rumsliga återgivningsförmåga", båda enskilt och hur den påverkas i olika rum, och jag har dessutom gjort massor av korrelationsstudier mot verkligheten. Alltså hur brett saker låter akustiskt, och sedan hur denna bredd, detta breddintyck, bevaras/distorderas när det återges genom olika in- och uppspelningsmetoder. Mitt mål har ALDRIG varit att "maximera bredden", utan att bibehålla alla dimensioner precis som de var ursprungligt.
Detta handlar faktiskt (har jag upptäckt) väldigt mycket om att ta bort alla syntetiska skapade dimensioner (även om de på viss programmaterial upplevs "subjektivt trevligt"). För den syntetiska "falska bredden" kommer ALLTID att adderas till smala inspelningar, men maskera de rikligt breda holografiska inspelningarna. De kommer alltså att få olika inspelningar att bli alltmera lika varandra, och då drabbas äventydet. Spektrat minskar och med det glädjen.
Jag har inte målet att olika skivor skall låta lika, utan tvärtom att de skall låta såsom de är! Då blir det som så, att då låter det väldigt olika om olika inspelningar, och det är ju kul det!
Om ljudbilden är smal så adderar ju högtalarna ingen bredd. Är ljudbilden bred återges bredden oöverträffat! Jag känner faktiskt inga högtalare som kan återge bredare scenarier (inom ett så stort lyssningsfönster dessutom), de gånger de verkligen finns på fonogrammet.
Grundprincipen är alltså samma som jag strävar efter när det gäller musikåtergivningens alla andra dimensioner - nämligen att i möjligaste mån undvika att skapa något, utan istället ÅTERGE.
Då blir svängarna mycket större och äventyret härligare! likrikting är avskyvärt. Tycker jag alltså.
Det finns tveklöst högtalare som leverarar en åtskilligt bredare ljudbild när man spelar dåligt programmaterial, jag har till och med hört högtalare som låter brett på rent monomaterial! En tre meter bred tvärflöjt är säkert väldigt imponerande för vissa, men motsatsen - samma tvärflöjt återgiven så att man känner närvaron i rummet när man sluter ögonen - och hör instrumentalistens minsta rörelser, skorna som gnider mot golvet, och andhämtningen och klaffarna, som om hon stod framför en, det är gourmetnjutning för öronen det! Dimman lättar...
Den där tremetersflöjten som dolde delikat nyans, och varje musikalisk detalj för att ersätta allting med en platt ljudblaffa kanske inte var så kul ändå?
Så det gäller att inte låta domen falla förrän man fått upp öronen. Att initialt "sakna blaffan" är ju något som kan sitta i.
Flera veckor till och med om man är illa invand med högtalare utan förmåga till "litenhet" när det behövs, sådana som är helt oförmögna att skapa akustiska punktformigheter.
<snip>
Så, min uppfattning är den, att det är farligt okunnigt att använda bredd som en "kvalitet" när man pratar om musikåtergivning (alltså på det sättet som de flesta kommersiella hifitidskrifter tenderar att göra; mest bredd = bäst bredd).
Att det skulle vara svårt att återge hela den bredd som finns på fonogrammen är en myt. Den har vuxit fram på grund av brist på referenser. Den som jämför med "det bredaste" kan aldrig hitta rätt bredd. Det är inte avlägset att jämföra med komprimerad musik - den som inte förstår att använda volymkontrollen kommer att tro att komprimerad musik låter starkare.
Sanningen är dock, att det är hur enkelt som helst att återge bredd - så länge den enda breddinformation som finns är panorerad bredd (alltså på alla enkla multimikrofoninspelningar)! Men att gå i fällan att därför söka efter mer bredd än så, genom att skapa syntetiska färgningar med apparaterna är fel, fel, fel väg.
Det är ett typexempel på sådana nybörjarfel som kan leda in folk på en väg utan slut, en jakt på något som i själva verket finns - men i den motsatta riktningen!
Det är i själva verket så, att bredden nästan alltid ökas när man försämrar kvaliteten på högtalarna, eftersom upplevd bredd alltid är "fonogrammets inspelade bredd + apparaturens artificiella bredd".
Elektronik kan ibland bete sig tvärtom (men i mikroskala, om man jämför, precis som Jax antyder). Fortfarande talar jag uteslutande om panorerade bredder, alltså inga riktiga stereoinspelningar med stor holografisk potential.
Nåväl, högtalare kan alltså addera artificiell bredd, men ju mer artificiell bredd man ställer till med desto sämre blir punktformigheten. Det är problem ett.
Dessutom händer något annat, nämligen att det blir allt svårare att återge holografisk bredd när man anväder högtalare med stor dos av artificiell bredd. De allra bästa inspelningarna drabbas alltså av att bli smalare! Det är problem två.
De sämsta inspelningarna blir alltså bredare - och dessutom skadas den geomeriska upplösningen såtillvida att ljudkällor smälter ihop med varandra och en kompakt ljudvägg uppstår.
En ovan lyssnare kanske kan uppfatta att det låter fett (bra?), och liksom rikare, men saken är den att den anläggning som kan återge punkformghet kan återge hur stora objekt som helst! Punktformigheten är nyckeln till den generella förmågan därvidlag, alltså den "rumsliga dynamiken". Att i en förvirrad jakt på bredd skaffa sig ett ideal fritt från punktformig förmåga är därför att göra sig en otjänst. I varje fall om man vill ha en återgivning med potential att åstadkomma vad som helst i ljudväg. Och det vill väl alla. Innerst inne i varje fall. Hoppas jag.
Punktformighet är nyckeln. Att allting blir delikat separerat (på inspelningar med den kvaliteten) med rikligt med svärta mellan instrumenten, det kanske låter ovant för vissas öron, till och med glest och snålt, men då är det bara att lyssna vidare!
Till slut står man inte ut med att fråntas denna anläggningens förmåga. Jag kan inte tänka mig att någon normalbegåvad lyssnare med hörseln i behåll väljer att behålla den artificiella bredden efter att man upptäckt vilken fantastisk rikedom av upplevelser som finns att hitta i en nyktrare, rikare, rumsligare reproduktion av det som verkligen är inspelat på fonogrammen.
Jag har flera fonogram i min ägo som kan projicera ljudbilder som är flera meter bredare än högtalaruppställningen. Och flera meter höga dessutom!
Andra inspelningar (de smalare) kanske i en snabb lyssning kan låta trånga och små jämfört med när de spelar i högtalare med stort tillägg av artificiell bredd, men känslan av att vissa fonogram med förkrymt ljudbild låter just förkrymt i väldigt bra högtalare, och att det skulle vara något negativt, det är bara första intrycket.
Frånvaron av rumsfläsk i inspelningen kommer säkert som en ovan överraskning för folk som är vana vid de fläskiga ljudbilder som målas (med grov pensel) av panelhögtalare med dipolstrålning och kantreflexer så det står härliga (outhärdliga?) till, men att uttrycka kritik mot ett system som faktiskt spelar de inspelade ljudbilderna just så som de är, i all sin rikedom och variation - och antyda att bredden är "för liten" (förblindade av intrycket från några ur denna aspekt riktigt dåliga inspelningar, och helt utan att analysen varit påkopplad i hjärncentralen?), det är verkligen extremt orättvist!
Spela 100 olika låtar istället, och noja inte in på hur en eller några få av dem upplevs, i synnerhet inte de som inte ens är bra. Försök minnas summan av sammanhangen. Variationen. Det är det man kommer att ha glädje av i det långa perspektivet.
Kan avrunda lite med att nämna att det inte är ovanligt alls att folk frågar mig om hela surroundanläggningen är aktiverad när jag spelar vissa tvåkanaliga inspelningar - i två högtalare."
Så logiskt och så enkelt att man förundras varför man inte tänkte på det själv direkt. Speciellt eftersom jag själv upplevde större skillnader mellan inspelningar än med någon annan högtalare, så varför skulle jag förvänta mig samma bredd på alla inspelningar?

Postad 10 maj 2008 - 20:47
Postad 10 maj 2008 - 23:19
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 08:17
Att de sedan använd en rörförstärkare före, kan nog oxå bidra en hel del. Den har ju som du själv nämnt alltid en viss färgning i ljudet.

// Sat
Postad 11 maj 2008 - 12:43
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 14:29

Redigerat av DVD-ai, 11 maj 2008 - 14:31.
Postad 11 maj 2008 - 15:29
Nej det stämmer såklartMen det behöver ju inte låta "färgat" bara för att det är rör steg man använder

Är det någon som vet några neutrala rörstärkare förresten i rimlig prisklass? Vore trevligt att ha tillsammans med ett par piP för det estetiska värdet i vardagsrummet.
Postad 11 maj 2008 - 15:31
Ingvar sade:
Att i en förvirrad jakt på bredd skaffa sig ett ideal fritt från punktformig förmåga är därför att göra sig en otjänst. I varje fall om man vill ha en återgivning med potential att åstadkomma vad som helst i ljudväg. Och det vill väl alla. Innerst inne i varje fall. Hoppas jag.
...
det kanske låter ovant för vissas öron, till och med glest och snålt, men då är det bara att lyssna vidare!
...
Jag kan inte tänka mig att någon normalbegåvad lyssnare med hörseln i behåll väljer att behålla den artificiella bredden efter att man upptäckt vilken fantastisk rikedom av upplevelser som finns att hitta i en nyktrare, rikare, rumsligare reproduktion av det som verkligen är inspelat på fonogrammen.
...
Med reservation för att citatet är taget ur ett sammanhang så:
Jag kan lite försiktigt tycka att han inte är speciellt ödmjuk eller förstående alls för folk med
andra ljudideal (och andra upplevelser) än han själv, den kunnige Ingvar

Nu vet jag inte hur gammalt citatet är men det känns inte helt okej att uttala sig sådär...
om jag väljer den artificiella bredden, gör det mig till en döv och mindre begåvad människa då eller???
Postad 11 maj 2008 - 15:38
Om du vet hur det är tänkt att det ska låta och sen väljer något annat så är det ju såklart en smaksak.Med reservation för att citatet är taget ur ett sammanhang så:
Jag kan lite försiktigt tycka att han inte är speciellt ödmjuk eller förstående alls för folk med
andra ljudideal (och andra upplevelser) än han själv, den kunnige Ingvar![]()
Nu vet jag inte hur gammalt citatet är men det känns inte helt okej att uttala sig sådär...
om jag väljer den artificiella bredden, gör det mig till en döv och mindre begåvad människa då eller???
Du kan ju välja fritt precis vad du vill!
Dock har jag själv svårt att se varför man vill ha ljudet annorlunda än artisten och inspelningstenikern har tänkt att det ska låta, men det är jag det =)
Men om man vill ha en anläggning som återskapar ljudet som det är tänk så är Ingvars rekommendationer mycket trevliga att följa. Jag själv vill gärna ha en sådan anläggning efter att ha testat åt båda hållen .. klipsch som har lite mer tryck i de övre registrern samt Vienna som har lite mer mellanregister med en avrullad diskant.
Båda högtalarna låter beslöjat jämfört med mina pi60 dock.
Sen är Ingvar som han är, han har sina åsikter

Postad 11 maj 2008 - 16:05

VH Micke
Postad 11 maj 2008 - 16:15
Nej det stämmer såklart
Är det någon som vet några neutrala rörstärkare förresten i rimlig prisklass? Vore trevligt att ha tillsammans med ett par piP för det estetiska värdet i vardagsrummet.
Kan ingen på rak arm, men har hört ett antal sådana som garanterat tar död på den myten att rör alltid är = varmt ljud,
En av dessa va till och med nässtan "kall" i karaktären.
Dessa va alla lite "udda" märken och den ena va väldit liten och med 2 ingångsrör + 2 st på utgångarna och hadde träfront med en ganska stor volum ratt i mitten

Postad 11 maj 2008 - 16:27
Men det behöver ju inte låta "färgat" bara för att det är rör steg man använder
Nej, det vore ju intressant om man kunde hitta någon rörslutsteg som inte färga ljudet, eller som färgade det väääldigt lite.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 16:33
Med reservation för att citatet är taget ur ett sammanhang så:
andra ljudideal (och andra upplevelser) än han själv, den kunnige Ingvar![]()
Hejsan. Tänkte först om jag skulle "censurera" inlägget, eftersom det var ett svar till en som "trackat" Öhman länge och det var rätt så förståligt att han var sur, faktiskt.
Han brukar väl alltid säga att folk får tycka vad dom vill men att han inte förstår varför man inte vill höra såsom det är på skivan. Iaf något liknande, för han har inget emot att folk väljer sitt eget ljud, bara att han kanske inte förstår varför man gör det.
Så det med mindre begåvat är bara något som är skrivet i stundens hetta mot en kille som varit rätt så elak rätt så länge.
Det lustiga är att jag har aldrig innan haft några högtalare som jag lättare kan höra "fel". Sitter och lyssna på en platta nu och man hör verkligen att dom kanske inte gjorde en perfekt producering när det gäller ljudbilden och panoreringar, och man kan kanske tycka det är trist men jag gillar verkligen det. På samma sätt som jag VILL se all brus och fel i en film så vill jag höra alla "fel" i ljudet med. För då får man alla rätt med på köpet.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 17:20
Det är mycket snack om att man vill ha ofärgat ljud.
Men vad är ofärgat ljud?
Är det hur sångaren låter på riktigt när de sjunger.
Idag när du spelar in en skiva så har du olika typer micar vare sig det rör sig om sång eller instrument.
På dessa har man effekter och kompressorer. Det finns x antal faktorer på vägen till att det blir den skiva som påvärkar ljudet, så vad är det vi strävar efter.
Är det hur det låter i inspelningsstudion som vi vill uppleva eller är det hur det låter live ur en PA anläggning.
Till och med när jag spelar gitar hemma och byter förstärkare eller effekt så har jag färgat ljudet.
Om vi utgår ifrån att det är det inspelade ljudet på en cd skiva så kommer man alldrig ifrån att det inte kommer att låta lika dant som det låter i studion.
Detta beror på att akustiken inte är den samma och förmodligen inte ljudanläggningen häller.
Alltså strävar vi efter det vi tror är det rätta och det kommer alltid att vara subjektivt.
Jag skulle vilja säga att det finns inget ljud som inte är färgat alltså är det svärt att sträva efter det.
Min åsikt.
Men detta betyder inte att jag ogillar Ino utan tvärt om.
De är mycket bra.
De har en klang som jag tycker är behaglig.
Over and out.
/Simz
Redigerat av Simz, 11 maj 2008 - 18:09.
Postad 11 maj 2008 - 17:53
Jag skulle vilja säga att det finns inget ljud som inte är färgat alltså är det svärt att sträva efter det.
Hejsam Simz. Förstår hur du tänker men tycker du tänker på fel sätt. Låt mig jämföra. När dom spelar in en film så är är inte målet att allt ska se exakt ut som verkligheten, utan att man skapar en en viss bild. Så det du har på blu-ray/DVDn är såsom regissören vill att filmen ska vara och då är ju målet att återge det med så lite förluster och förvrängningar som möjligt. Samma inom audio, om man vill höra vad som är på skivan.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 18:22
Vetenskap (som han säger han håller/hållit på med) skall ju kunna beläggas anser jag, och det skall ju vara tillgängligt.
Det skulle vara intressant att få tal del av hans forskning, ej bara "manifestet".
Postad 11 maj 2008 - 19:37
Om jag läser mellan raderna i ditt inlägg så verkar det som du tvivlar på hans kunskap och hans källor."Hundratals studier"..det är mycket sånt från Öhman, men har något läst någon "studie" eller sett någon?
Vetenskap (som han säger han håller/hållit på med) skall ju kunna beläggas anser jag, och det skall ju vara tillgängligt.
Det skulle vara intressant att få tal del av hans forskning, ej bara "manifestet".
Tror inte att han har några problem att avslöja dem för de som är intresserade. Det är vad jag tror utan att känna honom.
Men vore det så lätt så skulle ju alla vara lika kunniga som han.
Han har ju trotts allt åstakommit ganska mycket.
Det kan ingen förneka.
MVH Simz
Postad 11 maj 2008 - 20:40
"Hundratals studier"..det är mycket sånt från Öhman, men har något läst någon "studie" eller sett någon?
Hejsan patjoh. Öhman är lite speciell eftersom dom flesta studier har han gjort för sitt eget bruk, inte för någon annans bruk, som jag förstår det. Dom har främst varit för hans egna skull.
Det finns visst en del studier han gjort åt andra men vet inte vilka av dom som finns att läsa.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 21:47
Kan ju läsa enorma trådar på Faktiskt.se när någon kabeltillverkare/strömrenare/RFI-dämpare etc etc har forskat fram välljudande kablar osv och då ifrågasätts det kraftigt där, oftast med förlöjligande undertoner. Och det tycker jag också är rätt, att ifrågasätta det

På Faktiskt.se hojtar man direkt om bevis och fakta osv, var det jag var ute efter också. Men man får väl fråga Ingvar när man är och lyssnar nångång.
Postad 11 maj 2008 - 22:58

Jag kan säga att Öhman högtalare funkar, dom låter bättre än någon annan, enligt mig.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 11 maj 2008 - 23:12

Postad 12 maj 2008 - 00:11

Mvh
Ljudkvalite
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar