Köper Netsuperstore från Samsung Sverige eller? Fick du 2års garanti?
1 års garanti enligt kvittot.
Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
Startad av
Zerox_no1
, jul 13 2007 14:51
1466 svar till detta ämne
28 relaterade trådar
Postad 01 februari 2008 - 10:17
1 års garanti enligt kvittot. Postad 01 februari 2008 - 18:33 Nu till frågorna, är det någon som vet vilken ÅF som har den svenska modellen till bästa pris? och vilka väggfästen använder ni? jag är ute efter ett fast fäste til ett bra pris. Tacksam för svar! Postad 01 februari 2008 - 18:57
Jag köpte min 46F86 från dustinhome. Köpte även det här väggfästet: http://www.dustinhom...5010099280.aspx Väggfästet fungerar bra men dom skickade med fel skruvar til väggenl så dom fick jag fixa själv. Postad 01 februari 2008 - 19:17
Ville bara påpeka att Dustin INTE säljer Samsung apparater distribuerade via Samsung Nordic Å andra sidan, Dustin är ju väl kända för att inte strula med garant/sevice, så det bör vara riskfritt - apparaterna som sådana är ju identiska Edit: Dustin har ju rätt hög prisnivå på denna jämfört med exvis Hembiobutiken och Fyndbörsen som säljer svenska modeller. Redigerat av snowstorm, 01 februari 2008 - 19:20. Postad 01 februari 2008 - 19:48 Ville bara påpeka att Dustin INTE säljer Samsung apparater distribuerade via Samsung Nordic Å andra sidan, Dustin är ju väl kända för att inte strula med garant/sevice, så det bör vara riskfritt - apparaterna som sådana är ju identiska Edit: Dustin har ju rätt hög prisnivå på denna jämfört med exvis Hembiobutiken och Fyndbörsen som säljer svenska modeller. [/quote] ok tack för svar... är du säker på att Hembiobutiken och Fyndbörsen har nordic modeller? Har för mig att jag läste att Fyndbörsen strulade med något garanti ärende (minns inte om jag läste det här) Vad tror ni om det här fästet http://webbshoppen.b...g...ctId=11037 Postad 01 februari 2008 - 20:56
Just nu verkar dustin ligga dåligt i pris på F86:an men när jag köpte min så låg de bland de bästa. Riktigt bra företag. https://www.prisjakt...kt.php?p=219941 Postad 02 februari 2008 - 12:04 Där ser man, sent skall syndarna vakna... Felanmälde min TV igår och nån servicefirma ska kontakta mig i början av nästa vecka. Samsung hade inte hört talas alls om detta utan trodde det va fel på HDMI portarna.. jag tänkte visst.. bara så jag kommer i kontakt med nån service firma. Jag tänkte dock kolla med dig om du har några kontaktuppgifter till den firman som fixxade din TV. Om servicebolaget som jag får inte har en aning heller så kanske dom kan ringa till det som fixxade ditt så det blir rätt. Ztaffan Postad 02 februari 2008 - 21:58 http://www.clasohlso...spx?id=19269081 (F96 har VESA 600x200) Men vilka skruvar ska jag ha fästa i TVn? Är det nån som vet? Alla VESA kanske har samma mått på skruvarna... Dum fråga kanske? / Spoilern Postad 03 februari 2008 - 00:25 1 Är dem från fyndbörsen.se för svenska marknaden eller gråimport? 2 Ang Wiselink USB, går det att spela upp filmklipp via denna? Eller bara musik och bilder som samsung påstår? Vill exempelvis plugga in serieavsnitt i Full HD på USB sticka. Går det? 3 Hur fungerar uppdateringa av mjukvaran? Läst om USB? Tack på förhand, ledsen om jag ställer dumma frågor men jag har inte orkat lusläsa tråden så här mitt i natten, ska granska den noggrannare i veckan. Postad 03 februari 2008 - 12:28
Såg nu att en AVS medlem veriferat att 81-serien inte försvinner, eller som han/hon säger: "Okay i called samsung myself the 81 series are not going anywhere.. Whoever told you that is full of ****" (står exvis på Crutchfield/Futureshop att 81-serien är i princip slut överallt, men nya kommer in i slutet av februari). Torde väl snarare vara 61/65/66 serien (M8 här) som förvinner och ersätts av 5-serien och 6-serien, mera lysrör mao... JackLT bytte sin 5281 bland annat pg a upplevd dålig "color gamut" vid filmtittande, trots efter kalibrering med utrustning. Å andra sidan säger en profesionell kalibrerare i samma forum att 81-serien var den mest fantastiska LCD han någonsin kalibrerat Varför lämnar man siffran "color gamut" som ej ifylld på F96 och 81-serien? M91 utan smartligtning (fast med RGB-LEDs ?) har ju en väldigt hög siffra. Postad 03 februari 2008 - 12:34
Ja det skulle vara intressant att veta.... ett väggfäste som är så fult att man inte kan ha det bakom tv'n...??? ![]() Postad 03 februari 2008 - 12:37 1) Webbsidan anger "XEE" beteckning, dvs distribuerade via Samsung Nordic, men om jag inte minns helt fel så kan det råda oangelägenheter angående vissa näthandlare som påstår XEE trots att det inte är det. Bäst är att fråga 2)Det finns som sagt inget "officiellt" stöd för detta, men det kan kanske trots allt fungera att spela upp film eftersom vissa tillverkare vid mässor/utställningar använder sådana minnen som källa (exvis Philips). Isåfall fungerar troligen bara vissa format, och det kan vara problem att få igång (rätt filnamn/volymettikett och formatering på usb-disken, samt rätt format på filmmaterialet, vilken bara tillverkaren känner till och inte är officiellt). 3)Jepp, F8 och F9 är tänkt att ske via USB, uppdateringar distribueras antingen via usb-minnen eller genom filer som laddas hem från en skyddad sida (lösen+inloggning fås från Samsung), eller uppdateringar sker endast av service-tekniker. Tyvärr går uppdateringar inte ännu att hämta hem helt fritt som exvix Philips tillåter Postad 03 februari 2008 - 13:58 Ja, hela den där historien lät verkligen förvirrad och osannolik. Jag menar varför skulle Samsung byta ut den bästa TV de någonsin lyckats få fram. Hur som helst det är tillfredställande att det är bekräftat att det var som vi trodde. Den här JackLT ska man nog inte ta för mycket på orden. Jag tycker han är en pajas och jag är säker på att hans problem med dålig ansiktfärg orsakades av hans tv-box och inget annat. Ansiktsfärger på hans HD-DVD var det inga problem med nämligen...visade det sig efter många om och men. Att då skylla på TV:ns color gamut och sedan byta ut den är helt sanslöst tycker jag. Killen borde tagit en kurs hos han Craig (kalibreraren) ![]() Min gissning varför "color gamut" inte är ifylld är att siffran kanske inte är tillräckligt hög. Eftersom man använder "white leds" i 81F/F96 så blir inte color gamut speciellt mycket högre (bara några procentenheter) än vanlig CCFL. Då blir det ju inget bra att använda color gamut som försäljningsargument. Samsung själva använder inte color gamut ens i deras specs. Det står Color: Black bara. Men som sagt detta är bara en gissning. Postad 03 februari 2008 - 19:07 Postad 03 februari 2008 - 23:27 Om du köper den Europeiska XEC (gråimport) och vill utnyttja garantin hos Samsung Electronics Nordic så måste du se till att du får följande (Direkt taget från deras hemsida): "Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands (av privatpersoner), om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. Om produkt är inköpt inom EU skall det på framsidan av garantikortet finnas angivet "Samsung European block warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade. Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner och de lokala serviceåtaganden vi ger. T ex” på-platsen-service” på vissa produkter. " När det gäller XEC köpta i Sverige så har ju återförsäljaren en eller två års garanti och då är det ju den som gäller. Blir det fel på TV:n så vänder du dig till återförsäljaren och de får ta ställning till vad som skall göras. Du ska inte behöva ha med Samsung att göra direkt då. Kan iof sig variera beroende på om ÅF har avtal med Samsung Nordic eller ej. De som säljer gråimport har det förmodligen inte och då blir det nog lokala servicefirmor inblandade. Sen enligt konsumentköplagen har du alltid tre års reklamationsrätt på TV-apparater köpta i Sverige om något skulle hända efter att garantitiden går ut. Reklamationsrätten gäller alltid oavsett hur garantin ser ut. Redigerat av majstang, 03 februari 2008 - 23:30. Postad 04 februari 2008 - 15:13 Kan någon svara mig på en annan fråga, angående source-väljandet och pc inkopplad via VGA-ingången? Har en LE40F86, får ju stega med source-knappen för att välja ingång (har ingen multifjärr där man kan välja ingång direkt), och varje gång den kommer till PC-ingången och datorn är avstängd så går TV'n ner i stand-by-läge (slår av sig) och sen trycker man på source-knappen igen, då startar den igen och väljer då följdaktligen nästa ingång (som är HDMI1 i mitt fall). Pratade med Samsung om detta irriterande fenomen, men de hade bara tre alternativ: 1. Gå in i menyn och välj source där (vilket är ett meckigt alternativ) 2. Dra ur sladden till VGA-ingången när du inte använder datorn (hur bra är det alternativet) 3. Hoppa med sourceknappen och stå ut med att den stänger ner sig vid varje passage av PC-ingången (om man inte är snabb nog, då kan man hinna passera ingången) - vilket är ett klart irriterande alternativ Någon som har en bättre lösning?? Postad 04 februari 2008 - 15:32
Förslag, vet inte om det funkar Lösning1: VGA switch, med ena ingången oansluten Lösning 2: Köp en special VGA-kabel, eller tillverka en själv. Har för mig att det är vissa "hårdtrådade" signlaer i kabeln som kan klippas för att bli av med problemet, finns säkert beskrivet någonstans på nätet Eller se till att skaffa stöd för digital bildöverföring i datorn via DVI eller HDMI Redigerat av snowstorm, 04 februari 2008 - 15:33. Postad 04 februari 2008 - 15:41 Jag har en DVI-I utgång på grafikortet i datorn, kan jag via den koppla in mig på ett annat sätt till TV'n då? Till en HDMI-ingång eller? (Önskar Samsung kunde ha gjort ingångs-valet bättre, än att behöva hoppa runt bland ingångarna, istället kunna gå direkt till önskad källa)
Redigerat av Nicce70, 04 februari 2008 - 15:46. Postad 04 februari 2008 - 16:28 Det är fördelaktigare att köra digital övering, du använder då mycket riktigt en HDMI port på TVn Du behöver antagligen en liten adapter/kablage som konverterar DVI kontakten till en HDMI kontakt (det är samma signaler, bara annan kontakt) typ någon av dessa denna http://www.kjell.com...650000,13720000 http://www.kjell.com...o...98142&path= http://www.kjell.com...o...98141&path= Eller så kan du ju köra Analog DVI -> TVns dsub (men det är kanske det du gör nu) Postad 04 februari 2008 - 21:15 Jag har en f86a på 40". Har inte orkat bli arg ännu (dock lite bitter vilket framgår nedan), men resan med denna tv kunde varit trevligare. Korta versionen: Clouding, har visserligen blivit mycket bättre och störs bara av det vid helt svart bild. Grafikfel i menyerna. Tvungen att starta om tvn för att de skall försvinna. Har hänt ca 5-6 gånger. Rullande ränder. Det absolut jobbigaste problemet av alla. Man sitter och tittar på tv och så smyger de där förbaskade ränderna fram och man blir mer och mer irriterad. Detta händer oavsett ingång. .. .. .. Ringde Samsung och frågade om dessa problem redan för 1-2 månader sedan och de lät som stora frågetecken o "vi har aaaldrig hört om liknande problem...." Dum som jag var så försökte jag få lite hjälp på traven för att felsöka och slängde fram allt ifrån firmware till att jag skulle skaffa digitaltv.. Kontentan var att jag skulle prova ALLT ... "tack och hej". Nu sitter jag här.. Nya kablar till xbox360n (ca 400 kr tror jag) Xbox HD-DVD spelare (1800kr.. ja 2000-talets betamax..... *suck*) Abonnemang på Boxer (2-3tusen -som förövrigt har ställt till det även dem i tillvaron och fakturerat för fler abonnemang än jag har och vägrar skicka en ny faktura på rätt belopp.. De ville inte heller skicka ut en faktura på HELA årsavgiften då jag -helt i deras intresse- ville betala ett år i förskott) HDMI-kablar osv osv... Ah, har jag sagt att de rullande ränderna är kvar? Ringde till Samsung igen och eftersom jag precis hade läst om deras 24h hemservice-super-premium-vi-älskar-kunder-garanti här på forumet. Detta var i tisdag eller onsdag i förra veckan. Efter att ha använt min vänliga men bestämda röst så skulle de skicka ut en tekniker. Tyvärr var det inte 24h, utan det skulle nog dröja 48 timmar innan jag skulle få hjälp av en tekniker, det kan jag väl leva med tänkte jag. Dagarna gick... Ringde igen, fredags, "oj något fel bla bla bortförklaringar.. men du finns kvar i systemet.. du får ett samtal på måndag"... Ok, nu är det måndag.. Inget samtal.. Snart har det gått en vecka.. Nu börjar jag fundera på om jag inte skall byta till ett annat märke. Det känns inte motiverat att betala så mycket mer för en tv som är såld i norden. Jag hade kunnat skicka tv:n fram och tillbaka till Tyskland bra många gånger innan jag kommer upp i samma pris..När jag tänker efter hade jag haft råd med 46" istället OCH skickat den till Tyskland ett par gånger.. :/ Skäms Samsung.... Och min flickvänn som satt på vår nya TV och väntade på att bli hämtad när VDn för HELA Samsung flög förbi butiken där vi köpte den. Han for in med tolk och hela sitt entourage på en blixtvisit tydligen. Han förmedlade via sin tolk att det var oerhört kul att se bla bla bla bla tack tack tack.. -Kan någon ringa honom och säga att skiten flimmrar? Mvh Bitter-chrille Redigerat av LCDchrille, 04 februari 2008 - 22:48. Postad 05 februari 2008 - 08:15
Jag blir inte förvänad över din erfarenhet. Finns inget som heter nöjd kund. Samsung ligger bra till tekniskt med sina fina finesser, de ligger i spetsen vad det gäller bildteknik, men för att pressa ner priserna så bygger man skitkvalitet av min erfarenhet. Philips och Sony är kungar på kvalitet vad det gäller tv i alla fall, och mkt annat. LG, samsung, och allt annat skit borde skärpa sig. SEN ÄR DET JU SORGLIGT MED den support du har köpt dig till eller fick med på köpet, att du skall få vänta o att de låtsas om att de blivit fel i systemet, klassiker. Känner ingen som inte råkat ut för en "hake" när de skall nyttja sin garanti, oavsett om det är bilen eller mobiltelefonen. Som konsument är man så ###### liten, svårt att stå på sig. Visst man kan vända sig till ARN men det är bara en rekomendation de kan utföra. Jaja, bara du får din tv lagad eller returnerad så skall det ju gå bra. Själv har jag lagt samsung på sidan i mina tankar efter allt strul jag läst om. Philips eller Sony blir det, helt klart! Postad 05 februari 2008 - 09:32 Postad 05 februari 2008 - 11:04 Postad 05 februari 2008 - 16:38 Huvudstaden, antar jag Får göra en liten inventering av A/V butikerna här på andra sidan landet m.a.o. Har inte gjort mig besvär innan då dessa oftast är ganska små med begränsat sortiment - men framförallt dyra, men det kan ju ha ändrats. Kanske har man nog större möjlighet att få ner priset där än hos de stora varuhusen... Postad 05 februari 2008 - 16:41 Jag följer inte Sony och Philips trådarna, men är inte dem lika fulla med klagomål som Sammy F86/71F? Det är många kommentarer om detta i 81F/F96 trådarna världen över i alla fall. Nog tror jag att de flesta TV-tillverkare strular fram och tillbaks precis när de släpper nya modeller. Det är inte som förr att de kan testa sakerna i all oändlighet innan de släpper en apparat, även om man kan önska att det vore så. Konkurrensen är knivskarp och tyvärr är det vi "fan tech boys" som får ta skiten, när Sammy, Sony, Toshiba, Philips och allt vad de heter ljuger oss rätt upp i ansiktet när vi påtalar fel..."har vi ALDRIG hört talas som" brukar det ju heta;) I själva verket verkar det som om det pågår febril verksamhet bakom fasaden att ta fram nya firmware för att komma till rätta med initiala problem. Det finns ju firmware släppt nu som enligt de som fått sin TV uppdaterad fixar merparten av alla problem med F86...det gäller bara att tjata till sig den. Tjat är det enda som lönar sig...hela Samsungkundtjänsten har order uppifrån att neka allt initialt...allt för att spara pengar. Postad 05 februari 2008 - 16:53 Oops - vad dåligt av mig, förlåt - ja, jag menade Stockholm. Som när Amerikanerna säger "överallt" och menar "USA fastlandet" ![]() Ja, helt riktigt. T o m Pioneertråden (allra dyraste märke) har några skräckhistorier ang kvalitetsproblem båda med produkten och sen med service. Postad 05 februari 2008 - 17:12 Tjena hyslopc! Wow...står att G9 ska ha 80% bättre svärta än G8! Men asså priset lär hamna därefter. Är du gjord av pengar ![]() Kan det bli uppåt 70 papp den hamnar på då kanske för en 50"? Postad 05 februari 2008 - 18:10 Inte en chans att det går för 70K, tror jag. G8 50" är nu nere till under 30K, konkurrenterna ligger långt ifrån stilla. T ex kommer LG med ISF CCC till våren, och därmed bryta Pioneers monopol där. Vi får se, men i absolut värsta fall får man köpa en 2007 modell till reapris efter G9 lanseras. Lovar att jag inte säger samma sak om ett år ![]() Postad 06 februari 2008 - 08:14 Inte en chans att det går för 70K, tror jag. G8 50" är nu nere till under 30K, konkurrenterna ligger långt ifrån stilla. T ex kommer LG med ISF CCC till våren, och därmed bryta Pioneers monopol där. Vi får se, men i absolut värsta fall får man köpa en 2007 modell till reapris efter G9 lanseras. Ja, det må jag säga - ett lockande prisras på PDP-508XD (ingen som får gå ifrån MSRP där inte, dock ger Technix smått otroliga 2 kr rabatt nu...). Går tyvärr bort för mig eftersom jag inbillar mig att HD-ready 1080p (aka Full-HD) är ett måste för mig? Skärmen till 70% kommer fungera som PC-monitor. Hoppas F9 droppar ner mot samma nivå snart då Dess storebror PDP-LX508D med högre upplösning i panelen lär väl dock ligga kvar på sina 50 000:- tills G9 kommer. EDIT: såg att Mediamarkt nu marknadsför F9 70": http://www.mediamarkt.se/?categoryID=2 Om de säljer 52" för 45 000, skall man lägga till en liten nolla s slutet för 70"-priset? EDIT2: Expert har sänkt F96 en tusing till 36000 (inte uppdaterats på Prisjakt ännu kl 17.00), så det bör finnas marginaler mao. Redigerat av snowstorm, 06 februari 2008 - 16:58. Postad 06 februari 2008 - 19:04 Nu har det gått en vecka sedan de lovade min "dagen-efter-service". Idag ringde de från supporten och frågade MIG om teknikerna hade ringt. Ja jisses..... frågade om hon kunde garantera att de nu skulle komma till mig, men fick svävande svar och "förhoppningsvis fredag" som svar, eller om det passade att hon ringde tillbaka på fredag för att kolla så att teknikerna hade kommit/hört av sig..... De står ju visserligen nästföljande arbetsdag.. De kanske inte jobbar under februari månad? *mummel mummel, skulle köpt en 46" från Tyskland istället....* Något mer bitter.... ![]() Redigerat av LCDchrille, 06 februari 2008 - 20:24. Postad 07 februari 2008 - 22:34 Postad 07 februari 2008 - 22:39 hbb hade 2 stycken i lager, jag beställde den första på lunchen, och någon annan köpte antagligen den andra några timmar efteråt... Kunde valt hämrning i Frölundabutiken, med kändes smidigare med hemkörning som ändå är gratis - kanske t om dyker upp i morgon (förhoppningsvis ![]() Postad 08 februari 2008 - 00:08 Gratulerar till ett kanonköp! Och du får ett XEE exemplar oxå...grattis igen!hbb hade 2 stycken i lager, jag beställde den första på lunchen, och någon annan köpte antagligen den andra några timmar efteråt... ![]() Redigerat av majstang, 08 februari 2008 - 00:09. Postad 08 februari 2008 - 03:31 Och hur många är det igentligen som har det här problemet med rullande ränder? Lite orolig blir man ![]() Har beställt en från Fyndbörsen för 20690 "längtar" ![]() Postad 08 februari 2008 - 13:29 Transportföretaget kommer inte förrän på måndag ringde de och sa idag - så det blir till och vänta lite till för mig...Gratulerar till ett kanonköp! Och du får ett XEE exemplar oxå...grattis igen!hbb hade 2 stycken i lager, jag beställde den första på lunchen, och någon annan köpte antagligen den andra några timmar efteråt... Jo, det kändes som det inte var värt de tusenlapparna som man vid den tidpunkten tjänade på att köpa ifrån England eller Tyskland, hur som helst finns det ju en gräns där också, skiljer det för många tusen är det ju lockande med utlands köp. Såg nu att den idag mej veterligen för första gången hamnar under 30 lakan i Tyskland, men vet ej hur det blir med moms/frakt etc. Förhoppningsvis var hbb ett bra val! Såg att de lämnar med en recorder 12000:- kronors klassen från Pioneer om man köper deras 1080p plasmor, som går loss på 50000 och uppåt... Postad 08 februari 2008 - 14:18 För min del så har jag fått ett erbjudande som det helt enkelt inte gick att tacka nej till. Har haft kontakt med denna butik i flera månader men inte varit nöjd med deras erbjudanden...till slut så kunde de gå ner på en för mig acceptabel nivå. Jag kommer få en F96 och en Onkyo 905 + lite annat lull-lull för ca 10 000 kr mindre än vad jag skulle fått ge här i Sverige. Detta då inklusive frakt. Fast med HBB priser runt 33 000 kr så kommer jag bara spara ca 7000 på TV och receiver, men jag är toknöjd ändå ![]() Edit: butiken är Technikdirekt.de Redigerat av majstang, 08 februari 2008 - 14:30. Postad 09 februari 2008 - 10:50 ![]() Postad 09 februari 2008 - 19:35 Har ett tag funderat på 40f86, nu verkar det som om planerna kanske blir verklighet.. Blir dock oroad när jag läser om alla felen som skrivits om här.. Ni som köpt denna tv, rekommenderar ni den och skulle ni göra samma köp om ni fick chansen igen? Har tänkt att köpa från Inwarehouse, kostar 15 790:- där.. Hur fungerar det med garanti där? /XEE hos dom? / Leanderzon Postad 10 februari 2008 - 10:43 Jeg har hatt min nye F96 i to dager nå, og den skuffer ikke. Den helt klart beste TVen jeg har hatt. 52'' er absolutt ikke for stort. Postad 10 februari 2008 - 13:59 Jag tycker inte du borde köpa denna TV utan att kolla upp vilken firmware version den har. Det finns en kille här på detta forum som heter "sensei_d" som har fått sin TV uppdaterad med den nya firmwaren som löser alla problem med TV:n. Sensei_d har inte angett vilket versionsnummer firmwaren har men kan säkert ta reda på det. Det vore bra om vi andra också får veta vad denna firmware version heter så återkom gärna med det här på detta forum. Postad 10 februari 2008 - 14:05 Trevligt! Har du hittat inställningar som fungerar för dig? Vems valde du? Har du tweakat dem vidare själv? Hur långt ifrån TV:n sitter du? Har du möjlighet att köra HDTV-material på den och hur ser det ut? Hur ser färger (främst ansiktsfärger) ut på SDTV-material (det har rapporterats om en del problem med detta)? Många frågor här...hehe! Postad 10 februari 2008 - 14:25 Har haft min Sammy 46F86 nu i några månader och är mycket nöjd med den. Det tog dock lång tid och få fram ideala inställningar men det berodde mest på Comhems variationer i sändningskvalité och Humax 1000 HD box som fortfarande har problem Ett tips om ni har Comhem: Ställ in Tv´n på förmiddagarna för då är utsändningen som bäst. Dom här inställningarna har jag på digital TV utsändningar, Blue Ray och Dvd (Ps3) och dom är jag riktigt nöjd med. Digital box Humax 1000 1080 ej original HDMI Full RGB Space Automatisk bild Samsung 46F86 Bild Digital källa Läge Film Kontrast 85 Ljusstyrka 54 Skärpa 0-(10) Färg 60 Ton G44 R56 Färgton Varm2 Fininställningar Just svart låg dynamisk kontrast Låg Gamma +1 Vitbalans 15 15 14 19 15 26 Personlig färgjust 15 15 15 15 15 Kanförbättringa av Färgområde Wide xvYCC På Bakgrundsljus 4 Storlek Skanna Brusreducering Av Aktiv färg Av Dnie Av 100Hz Motion Plus Av Inställning Energispar Låg HDMI Låg Postad 10 februari 2008 - 17:10
Hei! Jeg valgte shawnf's innstillinger, de fungerer bra, men mangler nok noe på sortnivå, barene over og under bildet i 2,35:1 er ikke helt sorte. Ellers synes øynene mine at bildet er meget bra, 3-D aktig på HD-film. Jeg har ikke tweaket dem videre selv, har bestilt en kalibrerings DVD som jeg skal bruke senere. Bruker ikke colorimeter, er ikke så froff og perfeksjonist. Jeg sitter 3 meter fra, helt perfekt, kunne nok også sittet 2,5 meter unna på HD, men gidder ikke flytte TV-en frem og tilbake. Jeg har en Toshiba HD-E35, og bildet er helt utrolig skarpt, med bra fargegjengivelse, detaljer og 3D effekt. Så da også King Kong som er en referansefilm. Oppskalert materiale til 1080p via HDMI så også utrolig bra ut gjennom denne spilleren, bedre enn min gamle Denon 1930 i alle fall. Nytt liv til DVD-filmene. Kjøpte Toshibaen pga. jeg fikk 5 HD DVD filmer gratis og at jeg har noen fra før, i tillegg til at den er en god spiller til DVD. 2500 NOK, ikke så ille det da, selv om HD DVD har tapt. Jeg tar ned SD fra det gamle analoge bakkenettet i Norge, så kvaliteten er ikke all verden. Fargene på HD-film er helt klart bedre, men vanskelig å si hvor bra det kan bli ved digitale sendinger. Spør mer hvis dere vil.. Bare hyggelig å svare.. Jeg er ingen ekspert, så ta alt med en klype salt.. Postad 10 februari 2008 - 17:14 1920*1080 @24Hz eller noe sånt. Spørsmålet er hvordan TV-en behandler signalet fra spilleren? Viser TV-en 2*24Hz=48Hz, 3*24Hz=72Hz, 4*24Hz=96Hz eller 5*24Hz=120Hz? Eller jukser TV-en og viser2*24Hz+2Hz=50Hz? Eller speeder TV-en opp filmen slik at det blir 2*25Hz=50Hz? Er det noen som vet dette 100 % sikkert? Postad 10 februari 2008 - 18:12 I 1080p24 får du exakt de frames och i samma takt som filmerna ursprungligen filmades i för att spelas upp på bio i 24Hz. Det är därför man får "biokänslan". Men vad jag inte riktigt själv har förstått är hur detta fungerar ihop med 100Hz motionflow, etc. Vad jag förstår så används den inte alls i 24Hz läget. Stämmer detta? Poängen med den är ju just att mjuka upp bilden med extra frames mellan de verkliga.. Men om man inte ändrar 24Hz till t ex 25 så finns det inget sätt att få 100Hz precis som du säger. Och då missar man ju hela poängen med just 24Hz. Så min gissning är att den är helt avstängd i det läget. Har jag fel? Postad 10 februari 2008 - 19:12 Ja, det stämmer inte så bra det där. Om TV:ns output dvs refresh rate bara skulle vara 24 fps så skulle bilden flimra som bara den. Hittade en bra artikel (på engelska tyvärr) som förklarar det hela. http://hometheater.a...mevsrefresh.htm Postad 10 februari 2008 - 19:32 Ok, för att få dem helt svarta kanske du behöver göra tricket i Service Menyn. Det visade sig nämligen att Samsung av någon anledning ställt upp värdet så att LocalDimming-funktionen aldrig släcker ned bakgrundsbelysningen helt i områden som skall vara helt svarta. Förmodligen för att hindra att detaljer försvinner i helt nedsläckta områden annars (black crush). Men det visade sig när man ställt ned värdet i SM, så kan man kompensera ett eventuellt black crush på annat sätt via vanlig kalibrering. Vänta tills du får hem din kalibreringsDVD och testa sedan med den genom att visa HELT svarta bilder (skall göras när det är mörkt ute), så ser du tydligt om bakgrundsbelysningen släcker ned helt eller om det fortfarande glöder litet. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |