* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 28 February 2008 - 15:46
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tack alla för svar på mina frågor har nog bestämt mig för att köpa denna men det är några sakker till jag undrar.
1. Går det att lyssna på internetradio på denna (som på en pinnacle soundbridge) ?
2. Har mycket musik på datorn som jag skulle vilja ha in på tvixen och spela på den men funderar på hur man kan sortera musiken, går det i bokstavsordning och måste man ha TVn på för att blädra bland låtar och skivor eller kan man vad man blädrar till i skärmen på tvixen?
Köp en Sonos: www.sonos.com , Den löser alla dina "problem" Jag är grymt nöjd med den!
Vilken model av sonos? Kan den spela film oxå?
Postad 28 February 2008 - 16:04
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Köp en Sonos: www.sonos.com , Den löser alla dina "problem" Jag är grymt nöjd med den!
Vilken model av sonos? Kan den spela film oxå? Kolla denna tråden!Denna tråd handlar om tvixar
Postad 28 February 2008 - 16:09
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
En fråga om fjärrkontrollen, längst ner till vänster finns en knapp Capture/Delete. I manualen så står det fotografera skärm knapp. Kan man ta en bild på filmen man ser? Om så, var sparas den?
Tar för givet att den funktionen är tänkt att användas ihop med den kommande tv-tunern men kan ha fel...? Mvh Anders
Postad 28 February 2008 - 16:47
Unregistered659
-
Unregistered659
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har stött på några problem med min enhet. Har försökt med 2 olika interna hårddiskar. Den ena känner den inte av alls, den andra vill den formatera varje gång jag startar upp tvixen. "Your internal harddrive is not formated, do you want to format it now". Väljer jag JA så får jag upp 3 mappar. Video, photo, audio, men inget innehåll i dom fastän jag har ett gäng filmer på den. Har även provat att göra en videomapp. Väljer jag NEJ så händer ingenting. Kommer inte åt hårddisken alls. Har jag missat något? Med extern hårddisk går det desto bättre. Där dyker alla mappar upp. Men tyvärr så flyter inte mina 1080p filmer så bra. Det smårycker hela tiden i panoreringar. Pratas om här: Stutter!
Bilden känns inte heller lika bra som min fd ps3:a visade upp. Har provat filmer med bra kvalitet, så som Shooter, Transformers och Planet Earth. Men det kanske bara är en bugg i videoprocessingen som orsakar ryckandet i bilden samt den lite sämre bilden. Hade en Dvd film liggandes bland alla mina Hd-filmer och den verkade fungera bra. Inget ryckande i panoreringar där under den lilla tiden jag tittade på den. Vidare till mp3 ljudet då  . Ja, som någon nämnde tidigare i tråden så distar ljudet. Har valt 25 som volym på tvixen. Hade ju tänkt använda tvixen till 95% med Hd-filmer och 5 % musik. Just nu är det 0% användning  Edit: Har provat med den nya beta mjukvaran också. Hjälper ej!
Redigerat av Unregistered659, 28 February 2008 - 16:49.
Postad 28 February 2008 - 18:00
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Den senaste fw är väl 41 eller fw41F Viken är det ,var kan man ladda ner dom?
Är det värt att byta från fw21 , eller ska mem vänta på en icke beta fw??
Postad 28 February 2008 - 18:45
Brother_Nick
-
Brother_Nick
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har stött på några problem med min enhet. Har försökt med 2 olika interna hårddiskar. Den ena känner den inte av alls, den andra vill den formatera varje gång jag startar upp tvixen. "Your internal harddrive is not formated, do you want to format it now". Väljer jag JA så får jag upp 3 mappar. Video, photo, audio, men inget innehåll i dom fastän jag har ett gäng filmer på den. Har även provat att göra en videomapp. Väljer jag NEJ så händer ingenting. Kommer inte åt hårddisken alls. Har jag missat något? Med extern hårddisk går det desto bättre. Där dyker alla mappar upp. Men tyvärr så flyter inte mina 1080p filmer så bra. Det smårycker hela tiden i panoreringar. Pratas om här: Stutter! Bilden känns inte heller lika bra som min fd ps3:a visade upp. Har provat filmer med bra kvalitet, så som Shooter, Transformers och Planet Earth. Men det kanske bara är en bugg i videoprocessingen som orsakar ryckandet i bilden samt den lite sämre bilden. Hade en Dvd film liggandes bland alla mina Hd-filmer och den verkade fungera bra. Inget ryckande i panoreringar där under den lilla tiden jag tittade på den. Vidare till mp3 ljudet då . Ja, som någon nämnde tidigare i tråden så distar ljudet. Har valt 25 som volym på tvixen. Hade ju tänkt använda tvixen till 95% med Hd-filmer och 5 % musik. Just nu är det 0% användning 
Edit: Har provat med den nya beta mjukvaran också. Hjälper ej!
Jag har exakt samma problem. Jag fick hem min Tvix M-6500A igår, kopplade in nya WD Caviar GP 500GB SATA. Började ladda över filer från min dator via USB.. vid ett flertal tillfällen tappar min dator kontakten med Tvixen (första gången efter 1-2 timmars överföring) jag misstänkte först värmeproblem och stängde av en liten stund. Laddade lite senare på med lite mer material och samma sak inträffade igen. Sedan när jag försöker spela upp mina filer på min vanliga tv via composite så funkar det en liten stund.. tvixen verkar hänga sig. Vid omstart hittar ibland inte tvixen min interna HD och i fall den hittar den så säger den ofta att den inte är formatterad. Jag formatterade den ju första gången jag startade tvixen så formatterad är den. Har även plockat ur HD och kopplat upp den i datorn och där finns alla filer kvar. Ibland hittar tvixen faktiskt den interna HD:n och även ser att den är formatterad, men den spelar oftast inte upp mina filer någon längre tid utan att bilden försvinner och allt blir svart i rutan.. dock verkar tvixen skicka ut någon signal för tv-bilden är svart och inte mörkgrå som den blir om man slår av tvixen. Ett annat problem är jpeg-filer. Har försökt få tvixen att visa jpg-bilder som t.ex. medföljande dvd-omslag etc. "UNSUPPORTED FORMAT" skriver den och när jag sedan startar någon annan mediafil (ljud/video) direkt efter så funkar den filen en stund (se problemet ovan) men om jag stoppar och vill komma tillbaka till menyn med mina filer så visar tvixen bara en svart bild igen. Detta händer ALLTID efter att tvixen vägrat spela upp en fil som ger meddelandet "UNSUPPORTED FORMAT". Dock kan nämnas att jag får mina kamerabilder (jpg) att fungera men dessa problembilder funkar utan problem i min gamla M-5000 tvix. Jag har provat både den firmware som är intallerad i tvix:en vid leverans 1.2-någonting och den senaste beta-firmwaren 1.41-nånting. Samma resultat. Jag verkar än så länge inte ha problem med uppspelning av videofiler via extern usb HD. Frågan är om det är min interna Hårddisk eller Tvix:en som är konstig. Mvh. Niklas
Postad 28 February 2008 - 19:18
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Update: Jag har löst det x 2. Nu funkar det med DIR-655!! Jag låg kvar på 32 FW så jag uppgraderade till 41 samt ändrade till 1000 Mbit i nätverksinställningarna. Det gjorde susen. Allt funkar nu! ?? Har tvixen begåvats med 1000mbit nätverk??
Inte enligt hastigheten iallafall :-) /P
Postad 28 February 2008 - 19:29
Goeran
-
Goeran
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Dock kan nämnas att jag får mina kamerabilder (jpg) att fungera men dessa problembilder funkar utan problem i min gamla M-5000 tvix. Jag har provat både den firmware som är intallerad i tvix:en vid leverans 1.2-någonting och den senaste beta-firmwaren 1.41-nånting. Samma resultat.
Jag gissar att det här problemet har samband med ett problem som jag sett. Jag har ett antal JPEG-filer som fungerar i 4100 FW 1.0.43 men inte i FW 1.3.15. Jag gissar att supporten för JPEG förändrats vid en viss tidpunkt för 4100 och att samma problem hängt med till 6500. Trist! /Göran
Postad 28 February 2008 - 19:36
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Är det värt att byta från fw21 , eller ska mem vänta på en icke beta fw??
Vänta på en icke-beta får du nog göra från Dvico  Under tiden hittar du alla firmwares här: http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/Det är bara att kötta in, kötta över och köra!
Postad 28 February 2008 - 19:51
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Är det värt att byta från fw21 , eller ska mem vänta på en icke beta fw?? Vänta på en icke-beta får du nog göra från Dvico  Under tiden hittar du alla firmwares här: http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/ Det är bara att kötta in, kötta över och köra!
Om man uppdaterar till tex fw41 kan man gå tillbaka till tidigare fw?
Postad 28 February 2008 - 20:29
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Postad 28 February 2008 - 21:15
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Är den gamla fonten kvar i 32 eller 33an? Minns inte?
Postad 28 February 2008 - 21:33
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Är den gamla fonten kvar i 32 eller 33an? Minns inte?
Vad menar du med fonten? har inte riktigt koll på det!!
Postad 28 February 2008 - 21:59
toza
-
toza
-
Amatör
-
-
69 inlägg
HJÄLP!!!
Nu har det otänkbara hänt, satt och förde över filer till tvixens hårddisk (Western Digital Caviar 1 tb GP) via FlashFXP utan några som helst problem. Förde över lite serier till mappen serier, någon timme efter att detta är klart går jag iväg till tvixen för att slå på en film. Det som då har hänt på något konstigt vis är att hela filmmappen med cirka 30 - 40 filmer är helt tom. ALLA FILMER ÄR BORTA!!, det som är helt sjukt är att diskutrymmet fortfarande används för de filmer som saknas, men när man går in och väljer egenskaper på den mappen så är den på 0 kb.
Hur kan det här ha hänt, är det tvixen som är trasig, alternativ hdd, nån som vet vågar inte fippla med någonting på den då jag är rädd för att alla serier och annat ska försvinna.
Det som kan tillägas om tvixen är att den har fått stå på i cirka 24 h och ta emot data, den har hängt sig några gånger vid uppspelning, bilden och ljudet har försvunnit vid uppspelning ibland, men sedan så gör tvixen som så att min onkyo står och försöker hitta vilket ljudformat som ska spelas upp, displayen blinkar på onkyon som tokig.
Vore tacksam för snabba svar med ideer om hur man kan ta reda på vad som är felet och om man kan få fram datat på nått vis, med något program eller så.
/Tomas
Postad 28 February 2008 - 22:15
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
HJÄLP!!!
Nu har det otänkbara hänt, satt och förde över filer till tvixens hårddisk (Western Digital Caviar 1 tb GP) via FlashFXP utan några som helst problem. Förde över lite serier till mappen serier, någon timme efter att detta är klart går jag iväg till tvixen för att slå på en film. Det som då har hänt på något konstigt vis är att hela filmmappen med cirka 30 - 40 filmer är helt tom. ALLA FILMER ÄR BORTA!!, det som är helt sjukt är att diskutrymmet fortfarande används för de filmer som saknas, men när man går in och väljer egenskaper på den mappen så är den på 0 kb.
Hur kan det här ha hänt, är det tvixen som är trasig, alternativ hdd, nån som vet vågar inte fippla med någonting på den då jag är rädd för att alla serier och annat ska försvinna.
Det som kan tillägas om tvixen är att den har fått stå på i cirka 24 h och ta emot data, den har hängt sig några gånger vid uppspelning, bilden och ljudet har försvunnit vid uppspelning ibland, men sedan så gör tvixen som så att min onkyo står och försöker hitta vilket ljudformat som ska spelas upp, displayen blinkar på onkyon som tokig.
Vore tacksam för snabba svar med ideer om hur man kan ta reda på vad som är felet och om man kan få fram datat på nått vis, med något program eller så.
/Tomas 
Har hänt mig några gånger också (i samband med ftp användande). Blev iskall första gången. Fick sen tipset om att köra en vanlig windows felkontroll, med aktiverad [x]reparera fel i filsystemet automatiskiskt. Kontrollen tar några minuter på en 500 GB disk. Det har ALLTID fixat sig för mig med denna åtgärd. Hoppas att det kan lösa ditt problem också... /Peter
Postad 28 February 2008 - 22:49
toza
-
toza
-
Amatör
-
-
69 inlägg
HJÄLP!!!
/Tomas 
Har hänt mig några gånger också (i samband med ftp användande). Blev iskall första gången. Fick sen tipset om att köra en vanlig windows felkontroll, med aktiverad [x]reparera fel i filsystemet automatiskiskt. Kontrollen tar några minuter på en 500 GB disk. Det har ALLTID fixat sig för mig med denna åtgärd. Hoppas att det kan lösa ditt problem också... /Peter
Är du helt säker på att det är det här som är/kan vara problemet, eller? Ska testa detta imorgon då jag inte ahr någon dator med Sata anslutning här i hemmet, så får väll hoppas på det bästa, tack för tipset. /Tomas
Postad 28 February 2008 - 23:29
lejer
-
lejer
-
Rookie
-
6 inlägg
Ingen som kan posta bilder/film på gränssnittet???
Postad 28 February 2008 - 23:49
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Du behöver väl inte någon "dator med SATA-anslutning"...?
Postad 28 February 2008 - 23:57
toza
-
toza
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Du behöver väl inte någon "dator med SATA-anslutning"...?
OK utan hur kan jag då fixa till det annars?
Postad 29 February 2008 - 00:19
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Ingen som kan posta bilder/film på gränssnittet???
Vassego...
Postad 29 February 2008 - 03:13
nissetib
-
nissetib
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nu blir jag väldigt skeptisk.
Dom som verkar ha problem med sina diskar har fått sina Tvix som kom med den senaste sändningen. Dvs i veckan. Där är jag själv en av dom.
Har dock inte ens kopplat in min Tvix ännu men kommer och göra det lite senare idag. Har även köpt en disk fast det är en Samsung Spinpoint. Kanske det går och se något samband mellan vilka diskar som krånglar gentemot Tvixen.
Men det måste väl vara någon som har köpt en WD disk utan att haft bekymmer eller?
Återkommer senare hur det gått för mig.
Postad 29 February 2008 - 06:21
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Du behöver väl inte någon "dator med SATA-anslutning"...? OK utan hur kan jag då fixa till det annars?
Förstår inte heller vad SATA har med saken att göra. 1) Jacka in Tvixen med USB 2) Högerklicka på USB-disken som dyker upp - välj egenskaper - verktyg - Felkontroll "Kontrollera nu" 3) aktivera [x]reparera fel i filsystemet automatiskiskt 4) Klicka starta 5) Vänta två minuter 6) Bli glad igen :-) /Peter
Postad 29 February 2008 - 07:55
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Nu blir jag väldigt skeptisk. Dom som verkar ha problem med sina diskar har fått sina Tvix som kom med den senaste sändningen. Dvs i veckan. Där är jag själv en av dom. Har dock inte ens kopplat in min Tvix ännu men kommer och göra det lite senare idag. Har även köpt en disk fast det är en Samsung Spinpoint. Kanske det går och se något samband mellan vilka diskar som krånglar gentemot Tvixen. Men det måste väl vara någon som har köpt en WD disk utan att haft bekymmer eller?
Jag fick min Tvix den här veckan men har inga problem med hårddisken som är i nu. Men det är bara en liten SATA-disk som jag har i tillfälligt tills jag får den större som jag beställt. Får den kanske idag. Det är en Western Digital CAVIAR GP 1TB så jag får väl se om jag också får problem.
Postad 29 February 2008 - 08:20
jonhand
-
jonhand
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tack alla för svar på mina frågor har nog bestämt mig för att köpa denna men det är några sakker till jag undrar.
1. Går det att lyssna på internetradio på denna (som på en pinnacle soundbridge) ?
2. Har mycket musik på datorn som jag skulle vilja ha in på tvixen och spela på den men funderar på hur man kan sortera musiken, går det i bokstavsordning och måste man ha TVn på för att blädra bland låtar och skivor eller kan man vad man blädrar till i skärmen på tvixen?
Nej, Jag menar inte som ersättare till Tvix, Däremot som ett bra komplement där du kan få musik och internet-radio i hela huset/lägenheten på ett smidigt sätt med en läcker fjärrkontroll, Samtidigt som du har smidig access till all din musik som ligger på en NAS eller PC
Postad 29 February 2008 - 09:02
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Hej,, har problem med uppspelningen av mindre mkv-filer (2-2,5 gig), alla större (4,5-uppåt) fungerar utmärkt. Lite tradigt om det ska vara så eller det går att åtgärda??? Är det mer krävande att spela upp dessa mindre filer än de "större"?? ...det roliga i kråksången är att det är precis tvärtom på min laptop, de stora hackar ganska rejält och de mindre flyter på fint.., varför? kanske en senare firmware dårå..?
..många frågor där ja 
Annars är jag förvånad över hur många som verkar ha hur mycket strul som helst. Har själv en 500g samsung spinpoint, fungerar klockrent. Jaja,,
tacksam för nåt svar ang. de små mkv:erna!
Postad 29 February 2008 - 09:27
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nej, Jag menar inte som ersättare till Tvix, Däremot som ett bra komplement där du kan få musik och internet-radio i hela huset/lägenheten på ett smidigt sätt med en läcker fjärrkontroll, Samtidigt som du har smidig access till all din musik som ligger på en NAS eller PC
Ok tack, ska kolla in den.
Postad 29 February 2008 - 09:41
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
Nu blir jag väldigt skeptisk. Dom som verkar ha problem med sina diskar har fått sina Tvix som kom med den senaste sändningen. Dvs i veckan. Där är jag själv en av dom. Har dock inte ens kopplat in min Tvix ännu men kommer och göra det lite senare idag. Har även köpt en disk fast det är en Samsung Spinpoint. Kanske det går och se något samband mellan vilka diskar som krånglar gentemot Tvixen. Men det måste väl vara någon som har köpt en WD disk utan att haft bekymmer eller?
Jag fick min tvix förra veckan, kör med en WD GP 500GB disk och jag har inga bekymmer med den.
Postad 29 February 2008 - 09:55
toza
-
toza
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Du behöver väl inte någon "dator med SATA-anslutning"...? OK utan hur kan jag då fixa till det annars?
Förstår inte heller vad SATA har med saken att göra. 1) Jacka in Tvixen med USB 2) Högerklicka på USB-disken som dyker upp - välj egenskaper - verktyg - Felkontroll "Kontrollera nu" 3) aktivera [x]reparera fel i filsystemet automatiskiskt 4) Klicka starta 5) Vänta två minuter 6) Bli glad igen :-)
/Peter
Min hjärna hängde tydligen inte med igår, kom inte på att ja kunde koppla in tvixen till datorn via usb och fixa det, men nu har ja vart och fixat det och är återigen glad så tack för tipset. /T Nu blir jag väldigt skeptisk. Dom som verkar ha problem med sina diskar har fått sina Tvix som kom med den senaste sändningen. Dvs i veckan. Där är jag själv en av dom. Har dock inte ens kopplat in min Tvix ännu men kommer och göra det lite senare idag. Har även köpt en disk fast det är en Samsung Spinpoint. Kanske det går och se något samband mellan vilka diskar som krånglar gentemot Tvixen. Men det måste väl vara någon som har köpt en WD disk utan att haft bekymmer eller?
´Jag kan tillägga att min tvix kommer från den första sändningen och att felet inte ligger i hdd heller, utan som jag tidigare fick förklarat så var det ftpen som strulade till det. Så jag tror inte du behöver vara orolig över att du ska få nått problem med hdd och tvixen.
Postad 29 February 2008 - 11:08
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Fanns det någon Hdmikabel med Tvixen? I själva kartongen mena jag?
Postad 29 February 2008 - 11:08
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
Fanns det någon Hdmikabel med Tvixen? I själva kartongen mena jag?
Svar JA !! en svart om jag inte missminner mig
Postad 29 February 2008 - 11:10
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Skräpkabel ellr måste man uppgradera lite?
Postad 29 February 2008 - 11:13
ferran
-
ferran
-
Användare
-
-
137 inlägg
Ingen aning, den funkar nog, men jag kör med Suprakabeln man fick med från Dustin.
Postad 29 February 2008 - 11:31
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Förstår inte heller vad SATA har med saken att göra. 1) Jacka in Tvixen med USB 2) Högerklicka på USB-disken som dyker upp - välj egenskaper - verktyg - Felkontroll "Kontrollera nu" 3) aktivera [x]reparera fel i filsystemet automatiskiskt 4) Klicka starta 5) Vänta två minuter 6) Bli glad igen :-)
/Peter
Min hjärna hängde tydligen inte med igår, kom inte på att ja kunde koppla in tvixen till datorn via usb och fixa det, men nu har ja vart och fixat det och är återigen glad så tack för tipset.
/T
kul att höra att det fixade sig. Samtidigt ställer man sig frågan: Ska man våga lita på att det ALLTID går att fixa med Felkontrollen, typ att det är FTP tillsammans med Twixens instabila firmware som ställer till det ibland? Eller är det en tidsinställd bomb, som för eller senare inte går att fixa med Felkontrollen... /Peter
Redigerat av peswe, 29 February 2008 - 11:32.
Postad 29 February 2008 - 11:35
Unregistered6cc2d963
-
Unregistered6cc2d963
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hej
Har läst detta forum och fått svar på nästan alla mina frågor, men innan jag slår till och köper undrar jag lite till,
alla skriver att det är suverän bild på denna, undrar om det blir bättre bild att titta på en dvd film på tvixen än om man kollar på en vanlig dvd spelare, har en panasonic TH-42PX70 tv.
Sen undrar jag om det är värt att köpa M-6500 eller om det räcker med den billigare M-4100?
Postad 29 February 2008 - 11:54
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Supra HDMi är alldeles utmärkt. Det är ingen mirakelkabel, men tar ofta bort "skugg-effekter" som uppstår med billiga kablar. Men en billig HDMi kabel kostar ju oxå en 245+ kr så Supra är ganska lagom just för den här typen av applikationer.
Postad 29 February 2008 - 11:58
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag märkte iallafall att kartongen till Tvixen var feldimensionerad  . Den vita boxen innuti ytterkartongen går ju inte stänga för locket är för brett! så den böjer sig om man ska ha den helt stängd.
Dom får nog göra en uppdatering av kartongerna, kanske bara var min
Postad 29 February 2008 - 12:01
andreas30
-
andreas30
-
Användare
-
-
230 inlägg
Kör ni med optisk ellr koax för ljudet?
Postad 29 February 2008 - 12:16
Schaudin
-
Schaudin
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Kör ni med optisk ellr koax för ljudet?
Kör med koaxial till Onkyo 605, då min optiska kabel inte sitter tight i Tvixens kontakt. Har HDMI till min Sanyo Z5. Detta fungerar utmärkt. Har installerat en Samsung spinpoint 500GB HD och ännu endast noterat felfritt uppträdande. Ljudet är suberbt. Bildmässigt lite "stutter" på panoreringar, stör mig inte så mycket dock (förstås smaksak).
Postad 29 February 2008 - 12:42
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Supra HDMi är alldeles utmärkt. Det är ingen mirakelkabel, men tar ofta bort "skugg-effekter" som uppstår med billiga kablar. Men en billig HDMi kabel kostar ju oxå en 245+ kr så Supra är ganska lagom just för den här typen av applikationer.
Var god nämn en mirakelkabel om du hävdar att Supra är en medelvärdig kabel.. Nu ska vi inte falla in i off-topic här men var bara tvungen..
Postad 29 February 2008 - 12:51
rustylefty
-
rustylefty
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hej,, har problem med uppspelningen av mindre mkv-filer (2-2,5 gig), alla större (4,5-uppåt) fungerar utmärkt. Lite tradigt om det ska vara så eller det går att åtgärda??? Är det mer krävande att spela upp dessa mindre filer än de "större"?? ...det roliga i kråksången är att det är precis tvärtom på min laptop, de stora hackar ganska rejält och de mindre flyter på fint.., varför? kanske en senare firmware dårå..? ..många frågor där ja  Annars är jag förvånad över hur många som verkar ha hur mycket strul som helst. Har själv en 500g samsung spinpoint, fungerar klockrent. Jaja,,
tacksam för nåt svar ang. de små mkv:erna!
Är de bra rippade dina 2-2,5 GB MKV-filer? Har nämligen inga problem här och har jag problem med filer så är det filer som är av antingen väldigt låg kvalite alternativt dåligt rippade. Testa uppgradera firmware kan du alltid göra.
Postad 29 February 2008 - 12:56
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Var god nämn en mirakelkabel om du hävdar att Supra är en medelvärdig kabel.. Nu ska vi inte falla in i off-topic här men var bara tvungen..
Nja, mirakel och mirakel, men finns ju bra mycket dyrare och säkert även bättre kablar och köpa. tänkte mest poängtera att Supras HDMi räcker gott och väl just till detta. Kör Supra till allt förutom min referens dvd-spelare och högtalarkablarna. Kör man kanske en Meridian G98 så kan man ju titta mer på en dyrare/bättre kabel. Sen är det högst individuellt om man kan dra fördelar av en dyr-kabel gällandes HDMi.
Postad 29 February 2008 - 13:14
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
/Peter Min hjärna hängde tydligen inte med igår, kom inte på att ja kunde koppla in tvixen till datorn via usb och fixa det, men nu har ja vart och fixat det och är återigen glad så tack för tipset.
Det verkar som att Tvix dras med ett märkligt fel som gör att detta kan inträffa. Speciellt om man raderar eller döper om filer via FTP enligt vad jag har förstått från 41/5100-tråden. Jag döper/skapar alla mappar med USB-anslutning och även raderar filerna via USB, sen skickar jag filerna via FTP till Tvixen efter hand. Har inte haft något strul än, men de som har gjort "allt" via FTP-programmet har råket ut för att diskens innehåll "försvinner"... ingen fara på taket så länge det går att fixa. Synd att det är så svårt att få kontakt med programutvecklarna bara.
Postad 29 February 2008 - 13:30
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
kul att höra att det fixade sig. Samtidigt ställer man sig frågan: Ska man våga lita på att det ALLTID går att fixa med Felkontrollen, typ att det är FTP tillsammans med Twixens instabila firmware som ställer till det ibland? Eller är det en tidsinställd bomb, som för eller senare inte går att fixa med Felkontrollen... /Peter
Man kan aldrig lita på att en hårddisk, oavsett i vilken "burk", håller i alla evighet. Total backup på det man inte känne sig ha råd att mista rekommenderas.
Postad 29 February 2008 - 13:34
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Kör man kanske en Meridian G98 så kan man ju titta mer på en dyrare/bättre kabel. Sen är det högst individuellt om man kan dra fördelar av en dyr-kabel gällandes HDMi.
Jag kör Meridian G98, förutom TViX 4100, och behovet av "bra kabel" beror ju dessutom på två andra saker: - Om man kör i upplösning 1080p, 720p eller lägre
- Hur lång kabeln är (till en projektor blir det ofta en dyr, lång kabel)
Postad 29 February 2008 - 13:43
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag och en kompis (som har plöjt ner en förmögenhet på hembio) gjorde ett experiment med kablar. Köpte en billig HDMI-kabel från Clas Ohlsson, samt några Supra och Monster HDMI kablar från High-end butiker. Blindtestade med några Ljud/Bild freaks. Gissa vad. Den så kallade expertpanelen hade problem att säga vilken kabel som var vilken. Det är klart har man lagt ut 4-6 ggr mer pengar på en monster HDMI är det lite surt att erkänna att Classes-Budget-kabel gör jobbet lika bra :-)
Redigerat av peswe, 29 February 2008 - 13:45.
Postad 29 February 2008 - 13:48
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
TViX HD M-6500A Dela mappar i Windows Vista/GUIDE/ManualSkulle behöva en manual/guide hur man gör närverksdeldning och mappdelning i Vista. Det skiljer sig en hel del mot den som följer med för XP (TViX HD M-6500A manualen). Iallfall får inte jag det till att fungera. I guiden för XP i manualen hittar den tydligen en "Location" som heter DVICO när man ska dela sina mappar, det lyckas jag inte med i Vista tex. I mitt fall gäller det genom en router. Jag tror iallafall att jag inte lyckats dela korrekt i Vista. Sen är det säkert i vissa fall att portar måste öppnas i Router/Brandvägg. Kör man kanske en Meridian G98 så kan man ju titta mer på en dyrare/bättre kabel. Sen är det högst individuellt om man kan dra fördelar av en dyr-kabel gällandes HDMi. Jag kör Meridian G98, förutom TViX 4100, och behovet av "bra kabel" beror ju dessutom på två andra saker:
- Om man kör i upplösning 1080p, 720p eller lägre
- Hur lång kabeln är (till en projektor blir det ofta en dyr, lång kabel)
Absolut, håller med.
Postad 29 February 2008 - 14:25
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag och en kompis (som har plöjt ner en förmögenhet på hembio) gjorde ett experiment med kablar. Köpte en billig HDMI-kabel från Clas Ohlsson, samt några Supra och Monster HDMI kablar från High-end butiker. Blindtestade med några Ljud/Bild freaks. Gissa vad. Den så kallade expertpanelen hade problem att säga vilken kabel som var vilken. Det är klart har man lagt ut 4-6 ggr mer pengar på en monster HDMI är det lite surt att erkänna att Classes-Budget-kabel gör jobbet lika bra :-)
När jag köpte min första DVD-spelare med HDMI för ett par år sen på Hifi-klubben så tog de fram en HDMI-kabel som kostade 1800:-. Då tyckte jag att den var lite väl dyr när det finns HDMI-kablar på Clas Ohlson för typ 200-300:- Då blev de nästan förbannade hehe och sa att sånt skit kan du ju inte köpa när du köpt en sådan bra TV och DVD-spelare. Köpte till slut en lite billigare HDMI-kabel på Hifiklubben för 500:- Frågan är om inte kabeln på Clas Ohlson hade funkat lika bra.
Redigerat av Depeche, 29 February 2008 - 14:29.
Postad 29 February 2008 - 14:29
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
TViX HD M-6500A Dela mappar i Windows Vista/GUIDE/Manual
Skulle behöva en manual/guide hur man gör närverksdeldning och mappdelning i Vista. Det skiljer sig en hel del mot den som följer med för XP (TViX HD M-6500A manualen).
Iallfall får inte jag det till att fungera. I guiden för XP i manualen hittar den tydligen en "Location" som heter DVICO när man ska dela sina mappar, det lyckas jag inte med i Vista tex. I mitt fall gäller det genom en router.
Jag tror iallafall att jag inte lyckats dela korrekt i Vista. Sen är det säkert i vissa fall att portar måste öppnas i Router/Brandvägg. Vista och Netshare:* Ladda hem och installera Netshare 2.01. Under "settings" hittar du de 4 utdelningar som du kan använda dig av. Bläddra fram de mappar du vill dela ut och välj "ok" * Under "nät" i TViXen väljer du NFS som standard och knappar in ip till den dator du vill komma åt. Låt "tvixhd1,2,3,4" stå kvar. * Dela ut de mapparna på datorn som du önskar komma åt ifrån din TViX. Nu skall det fungera ! Iaf för mig... Jag kör TViX6500 med senaste firmware & Vista x64 Home Premium. Har uPnP aktiverat i min router så portarna behöver jag inte bry mig om, och min brandvägg skötte det automatiskt. Mvh Anders
Redigerat av ers, 29 February 2008 - 14:32.
Postad 29 February 2008 - 14:35
thewall
-
thewall
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Vilket är det absolut säkraste och stabilaste att köra med, minst hack osv osv? :
Intern hårddisk?
Extern hårdisk med USB?
Nätverkskopplad?
Tänker precis som alla andra köra lite .mkv filer och .iso filer.
Postad 29 February 2008 - 14:36
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Kan man köra digital ut med ljudet via usb porten, typ till en en benchmark 1 usb dac? Om inte, vilka andra dacar rekommenderar ni till Tvix'en för att få bra ljud ut ifrån den.
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|