Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 mars 2008 - 10:10

Gundam
  • Gundam
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Om man jämför 50 PG3000 vs 50 pg6000. kommer jag märka någon skillnad? har aldrig haft en platt tv ens så jag tror inte det eller vad tror ni?

Postad 27 mars 2008 - 11:52

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Såg den idag både på Media-markt och Elgiganten i Lund idag. Den var snygg och fick godkänt av sambon. Bilden på M.M var inte bra. Något bättre på Elgiganten med canal + HD. Men jag tar inte det så allvarligt då jag vet att man aldrig kan jämföra butik mot hemmet. Pioneer så ju heller inte så vass ut i sammanhanget och alla vet ju vad den kan. Dock sa har Pion klart mycket bättre anti reflex egenskaper.

Det blir en 50" nästa vecka.

Oftas så brukar de visa vanliga Tv sändningar vilket jag tycker är extremt dåligt! När man hör om högupplösta filmer m.m. och sedan när man kommer in och skall få se på dessa ny, heta, FullHD apparater är det oftas att de visar vanliga tv sändningar och med de så blir man inte så upphetsad att köpa en ny tv. Bättre att de visar tex Blu-ray så man får se vad tvn verkligen kan leverera!

Eller så kanske man får välja sitt inköpställe bättre !

Mvh

Postad 27 mars 2008 - 12:47

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag är som sagt sugen på en PG6000 och jag kör parabol,canaldigital+ snart deras HD-box med inspbar hårddisk.
Hoppas det ska ge rätt förutsättningar!

Postad 27 mars 2008 - 13:02

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Jag är som sagt sugen på en PG6000 och jag kör parabol,canaldigital+ snart deras HD-box med inspbar hårddisk.
Hoppas det ska ge rätt förutsättningar!

Tror inte du kommer att bli besviken på den kombon.
CD box har iochförsig sina brister (buggar och att vissa tycker att den för mycket väsen. Min är dock "tyst").

Redigerat av TomasL, 27 mars 2008 - 13:03.

Postad 27 mars 2008 - 13:37

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Oftas så brukar de visa vanliga Tv sändningar vilket jag tycker är extremt dåligt! När man hör om högupplösta filmer m.m. och sedan när man kommer in och skall få se på dessa ny, heta, FullHD apparater är det oftas att de visar vanliga tv sändningar och med de så blir man inte så upphetsad att köpa en ny tv. Bättre att de visar tex Blu-ray så man får se vad tvn verkligen kan leverera! (...)

Jag tycker nästan tvärtom. De allra flesta moderna platta tv-apparater visar väldigt bra bild när de matas med fin signal från t ex en blu-ray-spelare. Spridningen blir betydligt större när de får mer eller mindre taskig signal att hantera. Då en tv i de flesta hem används mer för att visa vanlig SDTV än för att spela upp film i HD-material så är det väl egentligen mer matnyttigt att i butik få se hur de hanterar en krasslig tv-signal.

Fast bäst är ju självklart om man kan välja mellan olika signalkällor. Hårt komprimerade sportsändningar (läs Eurosport), vanlig analog och digital SVT (något av referens som alla känner till), någon kanal med mindre bra signal (t ex TV3 eller TV6), finfin blu-ray och givetvis DVD.

Här på forumet är det ytterst intressant att läsa hur PG6000 hanterar signaler med skiftande kvalitet!

Postad 27 mars 2008 - 14:19

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
^
Kunde inte sagt det bättre själv Dennis.

Redigerat av Sambuccashake, 27 mars 2008 - 14:20.

Postad 27 mars 2008 - 15:43

xdusty
  • xdusty
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Jaha, är ju tvungen att lägga in ett svar här nu efter man läst allt från sida ett tills nu. Jobbade nattskift så tillbringade många timmar om att kolla upp diverse plasma skärmar och fastnade för den här. Som många andra så var jag sliten mellan en 42 tum och 50, men efter att ha vaknat upp och åkt till byns *enda* elektronik affär för att kolla in hur stor en 50 vs 42 egentligen är... Så har dom en 42 tums LG PG6000 på väggen... Och en 50 tum äldre modell av LG.. Fastnade snabbt för den 50 tums sizen så nu har jag beställt en för 5 minuter sedan.

Ville bara tacka alla schyssta inlägg här som guidat mig till "the one and only" :D.
Klart, jag har lite ångest över att den inte är FULL HD då jag har ett PS3 men om någon själ här kan lugna mig och säga att det spelar inte så stor roll... :D

EDIT: Ah, tänkte också fråga om en schysst HDMI kabel som jag tänkte ha mellan plasman och mitt PS3... Någon rek?

Redigerat av xdusty, 27 mars 2008 - 15:49.

Postad 27 mars 2008 - 16:13

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Ville bara tacka alla schyssta inlägg här som guidat mig till "the one and only" :D.
Klart, jag har lite ångest över att den inte är FULL HD då jag har ett PS3 men om någon själ här kan lugna mig och säga att det spelar inte så stor roll... :D

EDIT: Ah, tänkte också fråga om en schysst HDMI kabel som jag tänkte ha mellan plasman och mitt PS3... Någon rek?

Har inte jämfört ps3, men jag kan säga att om du inte sitter väldigt nära skärmen så kommer du knappast se nån skillnad mellan upplösningarna när det gäller film och tv. Jag har jämfört pioneers 42 tummare hd ready och 50 tummare full hd bredvid varandra och det var grymt svårt att se nån skillnad mellan de båda.

Redigerat av PM_1975, 27 mars 2008 - 16:14.

Postad 27 mars 2008 - 16:19

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Ingen som har sett nått mer på fotboll på 42:an??

Postad 27 mars 2008 - 16:32

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag köpte min 50PG6000 för en vecka sedan! Jag är så sjukt nöjd! Plasma är verkligen suveränt! Kanon bild, härligt färger och underbar svärta! Menyerna är hur bra och smarta som helst.. samt funktioner och ingångar.

Det är en solklar 10a! :D Köp köp köp!

Postad 27 mars 2008 - 16:33

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på tvn om man köper den i tyskland mot sverige, tänkte de har ju inte samma ljud system där`?

Postad 27 mars 2008 - 16:41

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0

Blir nog svårt att övertyga dig om du inte litar på de 6000 andra inlägg som skrivits om att det ej syns på "mindre" skärmar.....

Postad 27 mars 2008 - 16:55

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Jag köpte min 50PG6000 för en vecka sedan! Jag är så sjukt nöjd! Plasma är verkligen suveränt! Kanon bild, härligt färger och underbar svärta! Menyerna är hur bra och smarta som helst.. samt funktioner och ingångar.

Det är en solklar 10a! :D Köp köp köp!

Har du kalibrerat TV'n? :D

För om inte och du tycker bilden är superb blir det i princip som en ny TV för dig om du kalibrerar den! :D

Postad 27 mars 2008 - 17:02

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske men hur kalibrerar man en tv?

Postad 27 mars 2008 - 18:30

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Den är ej kalibrerad än! Har inte hunnit köra in den än.. har sänkt kontrast, ljus och färg ganska mycket.. trots detta är det fortfarande jävligt bra bild! Jag har haft fullt med filmer som går hela tiden för att köra in den. Sen kanske man kan fråga om lite tips för kalibrering så småning om. Har du kanske samma TV? :P

Postad 27 mars 2008 - 19:20

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Oftas så brukar de visa vanliga Tv sändningar vilket jag tycker är extremt dåligt! När man hör om högupplösta filmer m.m. och sedan när man kommer in och skall få se på dessa ny, heta, FullHD apparater är det oftas att de visar vanliga tv sändningar och med de så blir man inte så upphetsad att köpa en ny tv. Bättre att de visar tex Blu-ray så man får se vad tvn verkligen kan leverera! (...)

Fast bäst är ju självklart om man kan välja mellan olika signalkällor. Hårt komprimerade sportsändningar (läs Eurosport), vanlig analog och digital SVT (något av referens som alla känner till), någon kanal med mindre bra signal (t ex TV3 eller TV6), finfin blu-ray och givetvis DVD.

Ja, de skall ha både analog/digital och Blu-ray så man kan få se både och, inte som det är allt för ofta idag att man bara får se analog/digital och inget Blu-ray.

Mvh

Postad 27 mars 2008 - 20:08

dexta
  • dexta
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

4. Funderr dessutom på att skaffa detta ljudsystemet:

http://www.dustinhom...5010106024.aspx

Har sneglat lite på det där också, måste snåla lite när man lagt pengarna på TV:n... :P
Så du får gärna berätta vad du tycker om du införskaffar ett...

Postad 27 mars 2008 - 21:08

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Är det någon här som vet hur man får upp service menyn.. har lite lust att kolla hur länge man har kört in tvn :P

Postad 27 mars 2008 - 21:16

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Är det någon här som vet hur man får upp service menyn.. har lite lust att kolla hur länge man har kört in tvn :P

Håll in Meny knappen på fjärkontrollen och meny knappen på TV:n samtidigt. Efter ca 10 sek kommer en ruta upp som kräver lösenord. Slå då in 0000 så kommer du in. Tiden som din TV har körts visas som " UTT: XXX " där XXX är antal timmar.

Postad 27 mars 2008 - 22:33

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Dum fråga:

Hur hittar jag kanaler med den inbyggda boxen? Måste jag ha en extern antenn? Bor i ett Comhem-hus och hittar bara de analoga kanalerna, tänkte att TVn skulle kunna hitta de digitala från marknätet också. Borde väl gå, även om jag inte har antenn? (Fast med förmodad dålig signalstyrka.)

Annars så sållar jag mig till de som har köpt och är nöjda! Känns som om jag sitter onödigt nära för 50"... men det är ett välfärdsproblem! :P

Postad 27 mars 2008 - 22:36

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Man tackar!

60 stod det nu, håller på att köra in den med flera filmer på raken. Har dragit ner allt mycket, under 50 % sen tänkte jag höja lite sugsesivt för varje dag. Hur länge har ni kört in era plasmor? Gärna ni som också har 50pg6000!

Postad 27 mars 2008 - 22:44

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0
Fick min TV idag, är nöjd med den och det var såklart ett stort lyft mot min 2 år gamla 32" LCD.

MEN:

Hur kan det komma sig, år 2008, att en TV för 13.000 kr inte har bättre svärta än såhär?
Jag är medveten om att den är bättre än på de flesta andra apparater som finns att köpa, men jag tycker ändå det är för dåligt. Svart ska vara CRT-svart, en ny teknik ska inte vara sämre än en gammal. Så är det bara.

Den kommentaren gäller egentligen TV-apparater i allmänhet och inte främst denna.

Postad 27 mars 2008 - 22:47

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Gäller samma resonemang även för projjar? Tänker på den du har :P

Håller i huvudsak med dig. Den tv'n jag har ska vara en av de med djupast svärta men CRT är det verkligen inte. Gällande kontrasten i mörka scener däremot har en crt inget att hämta. Och vad jag förstår på Havocsi ska denna tv vara ungefär lika ljusstark som Pioneers nya vilket borde borga för härligt tryck i mörka scener?

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 27 mars 2008 - 22:50.

Postad 27 mars 2008 - 23:10

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Den är ej kalibrerad än! Har inte hunnit köra in den än.. har sänkt kontrast, ljus och färg ganska mycket.. trots detta är det fortfarande jävligt bra bild! Jag har haft fullt med filmer som går hela tiden för att köra in den. Sen kanske man kan fråga om lite tips för kalibrering så småning om. Har du kanske samma TV? :P

Du skall INTE köra in TV'n med filmer om det existerar sådana svarta gränskanter, förstår du vad jag menar? Är det en film utan sådana kanter eller något som står still är det lungt. :D

Ladda ner: Break In DVD, superb för inkörning. Det finns länk tidigare i tråden som jag (någon) lagt upp.

Mvh Albin

Postad 27 mars 2008 - 23:25

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Man tackar Albin! Jag tänkte faktiskt på det så jag kollar bara filmer som inte har det. Tack för tipset.. bränner Break In nu! Har du några fler tips? :P

Postad 27 mars 2008 - 23:47

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Håller på att köra Break in DVDn nu.. tänkte bara fråga snabbt.. Kan man köra den hur många gånger som helst?
Eller kan det vara skadligt? Kanske ska variera.. varannan BREAK och varannan film? :P

Postad 27 mars 2008 - 23:55

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Gäller samma resonemang även för projjar? Tänker på den du har :P

Håller i huvudsak med dig. Den tv'n jag har ska vara en av de med djupast svärta men CRT är det verkligen inte. Gällande kontrasten i mörka scener däremot har en crt inget att hämta. Och vad jag förstår på Havocsi ska denna tv vara ungefär lika ljusstark som Pioneers nya vilket borde borga för härligt tryck i mörka scener?

Jag har dålig koll på DLP-projektorer, men när det gäller LCD är det definitivt samma problem, om inte värre.

Håller med om att CRT är kasst på andra punkter så det är inte ett alternativ.

Postad 28 mars 2008 - 08:02

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Min DVE HD-DVD film kom imorse med posten, blir till att kalibrera lite mer ordentligt i eftermiddag då :P

Postad 28 mars 2008 - 08:55

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Dum fråga:

Hur hittar jag kanaler med den inbyggda boxen? Måste jag ha en extern antenn? Bor i ett Comhem-hus och hittar bara de analoga kanalerna, tänkte att TVn skulle kunna hitta de digitala från marknätet också. Borde väl gå, även om jag inte har antenn? (Fast med förmodad dålig signalstyrka.)

Annars så sållar jag mig till de som har köpt och är nöjda! Känns som om jag sitter onödigt nära för 50"... men det är ett välfärdsproblem! :P

Bor du i ett hus/lägenhet med comhem kabeltv så får du tyvärr inte ut den "digitala antennsignalen" ur utaget och du kan därmed inte använda dig av boxer. Vill du ha digitaltv så är det en box via comhem som gäller.
Bor du nära en sändare så kan du testa med en bordsantenn.

Redigerat av TomasL, 28 mars 2008 - 08:59.

Postad 28 mars 2008 - 10:50

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa denna tv, verkar ju som om de flesta är grymt nöjda med den. Undrar dock vad LG har för garantier på sina tv-apparater. Samsung har ju 2 års på platsen och pixel-garanti, har LG något liknande? Måste man gå via återförsäljaren i garantiärenden eller kan man kontakta LG själv?

Hälsningar,
Robert

Postad 28 mars 2008 - 10:56

robbot
  • robbot
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
en till fråga. Går fjärrkontrollen att använda till andra enheter än just TV:n så som digitalbox och dvd?

Postad 28 mars 2008 - 11:16

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Håller på att köra Break in DVDn nu.. tänkte bara fråga snabbt.. Kan man köra den hur många gånger som helst?
Eller kan det vara skadligt? Kanske ska variera.. varannan BREAK och varannan film? :huh:

Du och många andra oroar sig i onödan.

Om det blir problem för att du kör samma film flera ggr i rad så har TV:n GROVA problem med inbränningar. :lol:

Det är ju inte ofta samma objekt är stilla på samma stället under en längre tid i en film?

Postad 28 mars 2008 - 11:29

pelmar
  • pelmar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag stör med kanske en dum fråga men jag har ingen i min närhet som kan hjälpa mig! Jag är egentligen en lallare när det gäller teknikprylar men nu har jag köpt en massa grejer som jag inte får att funka! Största problemet är mins PS3:a! Har kopplat den med HDMI till min LGPG6000 och med optisk till förstärkaren, men när jag spelar dvd är bilden/upplösningen kass! Det är till och med "taggar" på boktäverna i textremsan! Sen hackar det vid panoreringar! Vilka intällningar ska man ha (typ YCbCr och dylikt...)? Ska man ändra inställningarna om man kollar på en Blu-ray film eller känner den av det ändå? Om nån kunde finna tid och lust att hjälpa en novis som jag skulle jag vara evigt tacksam!

Mvh/Pelle

Postad 28 mars 2008 - 11:45

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Min DVE HD-DVD film kom imorse med posten, blir till att kalibrera lite mer ordentligt i eftermiddag då :huh:

Ska bli ytterst intressant att läsa dina kommentarer gällande detta, speciellt om du kan delge dina inställningar! :lol:

mvh

Postad 28 mars 2008 - 12:03

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag stör med kanske en dum fråga men jag har ingen i min närhet som kan hjälpa mig! Jag är egentligen en lallare när det gäller teknikprylar men nu har jag köpt en massa grejer som jag inte får att funka! Största problemet är mins PS3:a! Har kopplat den med HDMI till min LGPG6000 och med optisk till förstärkaren, men när jag spelar dvd är bilden/upplösningen kass! Det är till och med "taggar" på boktäverna i textremsan! Sen hackar det vid panoreringar! Vilka intällningar ska man ha (typ YCbCr och dylikt...)? Ska man ändra inställningarna om man kollar på en Blu-ray film eller känner den av det ändå? Om nån kunde finna tid och lust att hjälpa en novis som jag skulle jag vara evigt tacksam!

Mvh/Pelle

BD/DVD-format för videoutgång (HDMI). Man kan välja mellan Automatisk, RGB, eller Y Pb/Cb Pr/Cr. Står på automatisk.

RGB Full Range (HDMI). Kan välja Begränsad eller Full. Står på besgränsad.

Y Pb/Cb Pr/Cr Supervit (HDMI). Kan välja Av eller På. Står på Av. Men du kan även välja på här. Jag märker ingen skillnad.

Fimkonvertering. Kan välja Automatisk eller Video. Står på Automatisk.

1080p/24 har jag på automatisk

Uppskalning på Normal

Dessa inställningar har jag på min Panasonic px80 och jag har kanonbild. Du har väl ställt in skärminställningarna på HDMI och bockat för 720p.1080i och 1080p på PS3. Antingen gör du det själv eller så sköter ps3 det automatiskt. Så du inte kör med komposit kabeln.

Postad 28 mars 2008 - 15:45

UHz
  • UHz
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Puh, det tog ett tag att läsa igenom 35 sidor med inlägg! :-)
Men det känns som det var värt det, mycket info, stort tack till alla som delat med sig med frågor, svar och erfarenheter.

En sak som jag inte sett något om är usb-ingången...
Någon som testat att lägga semesterbilderna från digitalkameran på en usb-sticka och visat dom på TV'n (framförallt på 50-tummaren), ser det bra eller åtminstone ok ut?

Tar det lång tid att ladda varje bild (om man antar att bilderna är 5-8 Mpixel) ?

Mvh,
Johan

Redigerat av UHz, 28 mars 2008 - 15:48.

Postad 28 mars 2008 - 15:52

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Ska bli ytterst intressant att läsa dina kommentarer gällande detta, speciellt om du kan delge dina inställningar! :huh:
mvh

Självklart kommer jag dela med mig av mina inställningar :lol:

Postad 28 mars 2008 - 16:09

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

(...)
En sak som jag inte sett något om är usb-ingången...
Någon som testat att lägga semesterbilderna från digitalkameran på en usb-sticka och visat dom på TV'n (framförallt på 50-tummaren), ser det bra eller åtminstone ok ut?

Tar det lång tid att ladda varje bild (om man antar att bilderna är 5-8 Mpixel) ?

Mvh,
Johan

Ja! Intressant fråga! Lägger till:
Har någon testat med extern hårddisk via USB?
Har någon testat med minneskortläsare via USB?
Har någon testat att ansluta en kamera till tv:n via USB?

Postad 28 mars 2008 - 16:22

Pompen
  • Pompen
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
En USB-fråga till:
Har någon testat musik (från exvis extern hårddisk) via USB in i TV:n och sedan ut till stereon via digital ljudutgång?

Postad 28 mars 2008 - 16:51

Johniie
  • Johniie
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Den är ej kalibrerad än! Har inte hunnit köra in den än.. har sänkt kontrast, ljus och färg ganska mycket.. trots detta är det fortfarande jävligt bra bild! Jag har haft fullt med filmer som går hela tiden för att köra in den. Sen kanske man kan fråga om lite tips för kalibrering så småning om. Har du kanske samma TV? :huh:

Du skall INTE köra in TV'n med filmer om det existerar sådana svarta gränskanter, förstår du vad jag menar? Är det en film utan sådana kanter eller något som står still är det lungt. :lol:

Ladda ner: Break In DVD, superb för inkörning. Det finns länk tidigare i tråden som jag (någon) lagt upp.

Mvh Albin

Kan man köra Break In DVDn hur mycket som helst? Eller kan det vara skadligt? Tänkte ju att man kunde variera lite med film och Break. Vad tycker ni? Vad använder ni er av när ni kör in era plasmor?

Btw, Albin du är riktigt schyrre!

Postad 28 mars 2008 - 17:29

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0
Ja, man kan använda break in dvd hur länge som helst. Nej, det är inte skadligt, tvärtom.

Postad 28 mars 2008 - 19:12

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Prövade mig på en kalibrering med DVE nu kom och fram till följande värdet. Hade dock lite problem med kontrasten samt med att ställa in den gröna färgen ( som tydligen ska vara väldigt svårt ). Men här är iaf värden som klart gav ett bättre tryck i bilden än tidigare :huh:
Prövade mig på en kalibrering med DVE nu kom och fram till följande värdet. Hade dock lite problem med kontrasten samt med att ställa in den gröna färgen ( som tydligen ska vara väldigt svårt ).
Men här är iaf värden som klart gav ett bättre tryck i bilden än tidigare , ska försöka ställa in igen imorn och se om jag får bättre värden. Kalibreringen gjordes i 16:9 i Expert läget och energisparläge 0.
Kontrast 62
Ljusttyrka 52
Skärpa 20
Färg 44
Färgton 0
Ex kontrast Låg
Brus AV
Gamma Mellan
Svartnivå Låg
Vitbalands Kall
Röd kontrast 42
Grön kontrast 44
Blå kontrast 46
Röd,Grön,Blå ljustryrka 0
Röd + Blå Färg 0
Grön färg 5
Alla färg toner 0
Cyan,Magneta färg 0

Postad 28 mars 2008 - 19:14

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Den är ej kalibrerad än! Har inte hunnit köra in den än.. har sänkt kontrast, ljus och färg ganska mycket.. trots detta är det fortfarande jävligt bra bild! Jag har haft fullt med filmer som går hela tiden för att köra in den. Sen kanske man kan fråga om lite tips för kalibrering så småning om. Har du kanske samma TV? :huh:

Du skall INTE köra in TV'n med filmer om det existerar sådana svarta gränskanter, förstår du vad jag menar? Är det en film utan sådana kanter eller något som står still är det lungt. :lol:

Mvh Albin

Kan man köra Break In DVDn hur mycket som helst? Eller kan det vara skadligt? Tänkte ju att man kunde variera lite med film och Break. Vad tycker ni? Vad använder ni er av när ni kör in era plasmor?

Hej,

Nej det är ej skadligt att köra om Break in 400 gånger om du så vill, frågan är bara om TV'n mår bra av att vara på i 313 timmar. B)

Kör den på repeat och håll koll så att inget släcks eller någon logga kommer upp, skärmsläckare eller liknande. Så länge DVD'n visar sig spelar det ingen roll. ;)

Självklart kan du kombinera med film, bara filmen inte har något suddigt, linjer, logga eller liknande som står still.

Jag kör endast break in DVD och när jag inte orkar köra längre så tittar jag på vanlig TV, film och efter varje gång jag tittat film eller tv under en tid så kör jag en vit rengörare i inställningarna i cirka 5 minuter och stänger av tv och godnatt. :lol:

Tackar!

Mvh Albin

Postad 28 mars 2008 - 20:02

oldini
  • oldini
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Mvh Albin

Hej,

Nej det är ej skadligt att köra om Break in 400 gånger om du så vill, frågan är bara om TV'n mår bra av att vara på i 313 timmar. B)

Kör den på repeat och håll koll så att inget släcks eller någon logga kommer upp, skärmsläckare eller liknande. Så länge DVD'n visar sig spelar det ingen roll. ;)

Självklart kan du kombinera med film, bara filmen inte har något suddigt, linjer, logga eller liknande som står still.

Jag kör endast break in DVD och när jag inte orkar köra längre så tittar jag på vanlig TV, film och efter varje gång jag tittat film eller tv under en tid så kör jag en vit rengörare i inställningarna i cirka 5 minuter och stänger av tv och godnatt. :lol:

Tackar!

Mvh Albin

Och i andra trådar säger många att inkörning är rent skitsnack... Vad ska man tro egentligen?

Postad 28 mars 2008 - 20:28

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Grundläggande färglära som kan vara bra att förstå.

http://www.moderskep...de_farglara.php

Redigerat av Hinken74, 28 mars 2008 - 22:21.

Postad 28 mars 2008 - 22:04

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

• 886 inlägg
  • 0

Och i andra trådar säger många att inkörning är rent skitsnack... Vad ska man tro egentligen?

Behovet av inkörning är olika från tv till tv och från tillverkare till tillverkare. De flesta tillverkare rekomenderar inkörning i sina manualer vilket väl får anses vara en fingervisning. Då LG's plasmor är kända för att vara känsliga när det gäller ghosting/inbränning kan det vara idé att sänka åtminstone kontrasten under de första 100 timmarna. Jag anser själv att det är helt koko att man inte ska kunna använda tv'n fullt ut från början men är å andra sidan medveten om plasmateknikens nackdelar, varav detta är en. Har själv en Pioneer och har aldrig märkt ens tendens till ghosting. Jag kalibrerade den det första jag gjorde och väljer aldrig zoomlägen eller liknande närjag kollar på film. Hade jag märkt av ghosting skulle jag givetvis vidtagit åtgärder och det är nog det som är summan av kardemumman. Upplever man själv att tv'n får ghosting lätt är det definitivt värt att ha en inkörningsperiod! Annars är det bara att köra på.

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 28 mars 2008 - 22:05.

Postad 28 mars 2008 - 23:05

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Vilka konkurrenter får LG 7000 att slåss emot vid lansering ?

Mvh

Postad 28 mars 2008 - 23:23

Lundin99
  • Lundin99
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Halloj Igen Folks!!
Har köpt denna mycket estetiska 50" PG 6000, är väldigt nöjd hittentills,
det blev inte sämre när man fick kopplat upp den ny inköpta Philips HTS 8100 "Limpan"
till, är mycket nöjd, förutom detta...

Har köpt en ps2 i staterna, fick den idag då den har varit inne på chippning.
De ntsc spel jag köpt i staterna funkar bra men så fort man sätter in en PAL
skiva så blir bilden kass, hmm Varför??? När jag kör på den gamla 32:an (vanlig tv)
då e det ingen skilland, funkar bra då.
Ps2 e kopplad till tv.n via orginal kabeln, den som splittas till röd vit gul...

Någon som kan lura ut vad detta kan vara... är väldigt tacksam för hjälp.

ha de

Redigerat av Lundin99, 28 mars 2008 - 23:24.

Postad 28 mars 2008 - 23:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Alla berömmer designen på denna TV med det snygga frontglaset. Min fråga är om det dämpar reflexer något, eller om man kommer ha en 50" spegel i vardagsrummet?

Jag är lite allergisk mot alla moderna billiga laptops med blanka skärmar, och undrar därför om LGn är lika jobbigt blank?

Postad 29 mars 2008 - 00:49

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0

Dum fråga:

Annars så sållar jag mig till de som har köpt och är nöjda! Känns som om jag sitter onödigt nära för 50"... men det är ett välfärdsproblem! :)

Bor du i ett hus/lägenhet med comhem kabeltv så får du tyvärr inte ut den "digitala antennsignalen" ur utaget och du kan därmed inte använda dig av boxer. Vill du ha digitaltv så är det en box via comhem som gäller.
Bor du nära en sändare så kan du testa med en bordsantenn.

Jag har comhem och när min plasma gjorde kanalsökning så blev jag förvånad över att den började räkna upp alla digitalkanaler den hittade. Jag hade också hört att man inte kan använda comhems kabel som antenn till den inbyggda digitalboxen. Men döm om min förvåning när allting fungerade. Men det visade sig senare att det var hyperkänsligt hur antennkabeln låg. Om jag bara rörde lite på antennkabeln på dess väg till tv:n så tappade den bilden. Jag hade nog väldigt tur att den hade signal just när den sökte för annars hade inte jag heller trott att det fungerade. Alla kan inte få in digitalkanalerna via comhem-kabeln. Jag tror att det beror på hur avskärmad signalen är i fastigheten.

Är det någon som har vågat beställa 50PG6000 från netsuperstore?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.