Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dreambox DM800HD PVR

1127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 May 2010 - 22:06

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Om du väljer parabol så funkar DM800 fint men inte HD kanalerna.

Ok, så om man väljer en parabollösning så måste man inte ha en CI plats men om man kör samma utbud via kabel så är CI plats ett måste, är det korrekt?

Alltså:
Viasat + parabol (DVB-S) = DM800
Viasat + kabel (DVB-C) = DM7025+
Varför är det så? Vad är det jag har missat? Är det inte samma krypering ovsett?

Postad 02 May 2010 - 23:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Viasat kör med Videoguard som softcams klarar av.
Svesat kör med Cryptoguard som inte funkar med softcams = CI plats krävs.
Kan inte svara däremot på om HD kanalerna kräver CI+ eller inte men risken är stor för det.

Postad 03 May 2010 - 07:41

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Aah, då är jag med. Då känns det onekligen som att jag skiter i svesat och kör detta via parabol då DM800 känns lite vassare rent prestandamässigt.

Jag antar att vi förmodligen kommer att ses på lite andra forum när det gäller att anpassa boxen då min initiala okunskap kommer att lysa igenom.... Får väll hitta lite andra användningsområden får min nya HTPC, snyft...

DM here I come!!!

Postad 03 May 2010 - 14:01

emilvr6
  • emilvr6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite... eftersom jag har ungefär samma fråga.

Jag kör idag en dreambox server på en vanlig Linux PC med följande spec

Läsare: USB Ph/Sm-interface
Tv: DVB-C (tele2)
2x Dreambox 600C
Utbud idag: Canal+ Total

Det funkar väldigt bra.
Men jag har tänkt att beställa Viasat.
Kommer det fungera som vanligt eller blir det "två" olika krypteringar på kortet?
En krypteringsteknik för canal+
En krypteringsteknik för Viasat.

Om nu så skulle vara fallet, hur löser jag det?.

Postad 04 May 2010 - 13:17

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Nej, du utökar väl bara ditt abonnemang så det blir inga förändringar...

Redigerat av bpl, 04 May 2010 - 13:19.

Postad 04 May 2010 - 15:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Precis Viasat paketen hos Tele2 är fortfarande Tele2's kort och boxar.

Postad 05 May 2010 - 20:27

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, då har man införskaffat ett Viasatabb. via parabol (kunde använda min gamla CD, skönt!) + köpt en DM800S HD

Nu kommer mina enorma NOOB frågor då jag är rudis på boxar och Linux. Vad jag har förstått så bör man flasha till en ny image, fixa lite bar plugins, addons osv osv

Kan någon vara så snäll och tipsa om en bra image, nyttiga program för att få en PC (windows) att lira med boxen, nyttiga plugins för boxen osv.

Förstår att man lättast flashar via FTP, DHCP router och webbrowser men det jag är lite osäker på är vart sparar man själva filen först ? (FTPar man den från datorn till DM eller vadå)

Dessutom så står ju överallt typ ... ladda ned vid DM download addons/plugin - innebär det att DM själv vet vart den ska "leta" och bör DM alltid vara kopplad till routern/näteverkt och i sin tur internet eller???

Postad 06 May 2010 - 13:09

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Flashning av ny image: http://www.dream-mul...irmware-browser

Jag rekommenderar Dream Elite Blackhole 1.3 som image: http://www.dream-elite.net/forum/

Plugins/softcams och skins laddas ner via grön -> gul knapp på fjärren. (Var noga att välja rätt plugins/skins då det finns plugins/skins för VU+ mottagaren/OE 1.5 och OE 1.6. Dream Elite 1.3 är OE 1.6)

Det är en fördel om boxen är inkopplad till internet via en router då kan du ladda ner plugins, använda "internet plugins" komma åt boxen från jobbet för att programmera timer inspelningar, komma åt Telnet/SSH mm...

Redigerat av bpl, 06 May 2010 - 17:05.

Postad 06 May 2010 - 14:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Själv rekomenderar jag LT6 SP1 för mesta funktionalitet och bästa mediacentret.

http://www.lt-forums.org

Postad 06 May 2010 - 18:00

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, tackar för hjälpen. Det känns som om en bra och snygg EPG är avgörande. Läste nånstans att man kunde ladda ned epginfo via nåt plugin och på så vis få upptill 14 dagars epg vilket låter nice. Jag tror att det var på LTs image. Jag är ju rätt vana att gör på det sättet på min HTPC.

Sköter boxen nedladdningen själv eller måste man trigga igång det amnuellt?

Vilken image har den bästa o snyggaste EPGn? (handlar ifs om tycke o smak antar jag)

Finns det några screenshots på resp. image ??

Postad 07 May 2010 - 00:43

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Själv rekomenderar jag LT6 SP1 för mesta funktionalitet och bästa mediacentret.

http://www.lt-forums.org

Det är verkligen den sämsta imagen av alla, seg och ful GUI, vem i **** valde fonterna?

Newnigma eller Blackhole 1.3 är det som gäller idag.

Redigerat av BGPv4, 07 May 2010 - 00:43.

Postad 07 May 2010 - 09:34

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Ok, tackar för hjälpen. Det känns som om en bra och snygg EPG är avgörande. Läste nånstans att man kunde ladda ned epginfo via nåt plugin och på så vis få upptill 14 dagars epg vilket låter nice. Jag tror att det var på LTs image. Jag är ju rätt vana att gör på det sättet på min HTPC.

Sköter boxen nedladdningen själv eller måste man trigga igång det amnuellt?

Vilken image har den bästa o snyggaste EPGn? (handlar ifs om tycke o smak antar jag)

Finns det några screenshots på resp. image ??

Testa så många imager du orkar så hittar du din favorit!

Du får 7 dagars EPG med Dream Elite Black Hole 1.3 via satelliten, det räcker och blir över!

Som BGPv4 skriver, LT6 är seeeeeeg som sirap testa så får du se...

Postad 07 May 2010 - 09:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Seg som sirap är och överdriva då är nåt fel hos er.
Och jag tycker skinnet är snyggt.
Men skin är inte de viktigaste.
Skulle jag välja nån annan image skulle det isf bli PLi.
helt opensource som man kan kompilera själv från repository.

Redigerat av Leatherface, 07 May 2010 - 10:01.

Postad 07 May 2010 - 10:03

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Du får 7 dagars EPG med Dream Elite Black Hole 1.3 via satelliten, det räcker och blir över!

Ok, ska hämta boxen nu och tänkte labba lite i kväll. 7 dagars EPG är fullt tillräckligt så det blir nog Dream Elite - sköter boxen "nedladdningen" automatiskt eller måste man in på nån speciell kanal?

Nu har jag ju CD men ska byta till Viasat i veckan som kommer (pga premier league!) så min första setup i boxen blir med CD. När jag sedan ska byta till Viasat räcker det då med en ny kanalscanning och lite trix med CCcam (boxid od)?? Tänkte inte lägga upp några favoritlistor eller nåt med Cd utan bara få en känsla för boxen och imagen..

Postad 07 May 2010 - 10:08

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

O glömde - vad är det som är segt som sirap?? Pratar vi kanalbyten eller vad?
Leatherface - Jag antar att med opensource menar du att man kan ladda ned pluggins od från vilken "tillverkare" som helst medans med ex Dream elite så är man låst till deras eller har jag fel. Kompilera med repository förstår jag ingenting av så jag antar att det i dagsläget inte är intressant....

Vill inte pilla för mycket med grundinställningarna, kommer inte kör server klient till annan box.

Redigerat av Stevieg_73, 07 May 2010 - 10:09.

Postad 07 May 2010 - 10:16

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
EPGRefresh pluginet sköter uppdateringen. EPG data för CD finns på Discovery Travel & Living. EPG data för Viasat vet jag ej vilken kanal, du får testa dig fram.

CCcam funkar för CD, Viasat kräver NewCS/MgCamd och box-ID.

Segheten i LT6 är i menyer, jämför LT6 med Dream Elite så får du se...

Postad 07 May 2010 - 10:19

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

Seg som sirap är och överdriva då är nåt fel hos er.
Och jag tycker skinnet är snyggt.
Men skin är inte de viktigaste.
Skulle jag välja nån annan image skulle det isf bli PLi.
helt opensource som man kan kompilera själv från repository.

Ja men skaffa en HD box först innan du uttalar dig då, LT6 ÄR seg.

Postad 07 May 2010 - 10:19

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Ok, ska hämta boxen nu och tänkte labba lite i kväll. 7 dagars EPG är fullt tillräckligt så det blir nog Dream Elite - sköter boxen "nedladdningen" automatiskt eller måste man in på nån speciell kanal?

Nu har jag ju CD men ska byta till Viasat i veckan som kommer (pga premier league!) så min första setup i boxen blir med CD. När jag sedan ska byta till Viasat räcker det då med en ny kanalscanning och lite trix med CCcam (boxid od)?? Tänkte inte lägga upp några favoritlistor eller nåt med Cd utan bara få en känsla för boxen och imagen..

Jagg det stämmer.

1. Rikta om parabol mot sirius/viasat
2. Lägg in en ny färsk satellites.xml
3. Kanalsökning.
4. Viasat's box id i connfigen.
5. Starta om och kör.

Postad 07 May 2010 - 10:35

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

EPGRefresh pluginet sköter uppdateringen. EPG data för CD finns på Discovery Travel & Living. EPG data för Viasat vet jag ej vilken kanal, du får testa dig fram.

CCcam funkar för CD, Viasat kräver NewCS/MgCamd och box-ID.

Segheten i LT6 är i menyer, jämför LT6 med Dream Elite så får du se...

Ok, EPGn löser sig säkert när jag väl är igång. CCcam och NewCS/MgCamd laddar jag ned via boxen efter att jag flashat den eller hur? Gör det nåt att man laddar ned alla 3 eller blir det någon konflikt?

Om vi skiter i "segheten" är det nåt som är bättre/sämre mellan LT6 & Dream elite, saknas nåt vitalt i den ena som finns i den andra (jag vet att det är helt efter tycke o smak men er åsikt är hursom intressant)

Postad 07 May 2010 - 10:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Du kan ha flera softcams installerade, vill man byta softcam mellan olika providers sköts det med autocam. Du laddar ner ALLT via boxen menyer.

Det mesta som finns i LT6 finns i Dream Elite. Media Centret i LT6 är lite flashigare men det är inget jag använder då jag har en TViX som spelar .mkv mm. LT6's externa EPG ger ju 14 dagars EPG men det är inget jag utnyttjar då 7 dagar räcker och blir över. Detta kanske är fördelar med LT6 om man prioriterar MediaCenter/EPG.

Fördelar med Dream Elite: Super snabb i menyer, super snygga skins, imagen uppdateras ofta, nya skins ofta.
Jag saknar inget i Dream Elite. Men som du säger, allt är tycke och smak....

Postad 07 May 2010 - 11:35

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, kanske blir dream elite iaf. Har ju en HTPC som måste utnyttjas oxå!! Måste bara säkerställa en sak vad det gäller dessa softcams. Jag ska inte köra server/klient utan bara använda en box och det råder lite delade meningar ang. vilka cams som ska användas till vilka operatörer.

CD utan server/klient - CCcam (ska funka utan editering)
Viasat utan server/klient - CCcam (inkl. boxid) eller måste man använda NewCS/MgCamd. Andra forum säger att CCcam ska funka även på Viasat.

Postad 07 May 2010 - 11:58

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
CCcam är server/klient i samma applikation. Det behövs ingen config fil om du ska köra med kortet i boxen, config fil behövs bara om man ska köra mot en annan box.

Jo CCcam ska funka med Viasat, jag har inte testat.

Postad 07 May 2010 - 22:58

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag äntligen fått hem Dm800, flashat den till LT6, hittar kanalr osv men fastnar på det klassiska - ingen bild. Ska jag ftpa cccam manuellt till boxen eller finns den redan i imagen, hur confar jag den (just nu vill jag få det att lira med CD + org.kort)

Postad 08 May 2010 - 12:51

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Ladda ner CCcam direkt från boxen. Har aldrig kört LT6 men i min Gemini är det BLÅ knapp som gäller för att komma åt downloads.

Sen efter installationen får man även kolla så att boxen använder just CCcam. Det brukar man också få välja in i en meny.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 08 May 2010 - 12:53.

Postad 10 May 2010 - 22:09

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, fick allt att funka med CD i DE O1.6 och CCam 2.1.4 efter lite trixande. Nu har jag ändrat till Viasat, hittat ca 670 kanaler men får inte någon bild. Är som sagt inte ute efter nån server/klient funktion utan vill bara ha denna box igång.

Trodde jag hade lite koll men tydligen inte, kan nån vänlig själv hjälpa mig??

Har ett aktiverat Viasat kort (gul pil) - måste man editera boxid i Cccam även om man inte kör server/klient ??

Postad 11 May 2010 - 07:17

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Japp då måste du ladda ner CCcam.cfg och editera den med box-ID från din Viacrap mottagare...

CCcam.cfg finns i /etc

Ps. Du kör server och klient annars hade du aldrig haft bild på CD kanalerna...

Redigerat av bpl, 11 May 2010 - 07:20.

Postad 11 May 2010 - 07:20

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
OK, får prova det efter jobbet då. Är det nåt mer än Boxid i HEX (har koll på hur man ska göra, hoppas jag ;-).) man måste editera ?

Postad 11 May 2010 - 07:22

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Tror inte det, har aldrig testat...

Kolla mitt förra inlägg, editerade inlägget 100 ggr :blush:

Postad 11 May 2010 - 07:23

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Ps. Du kör server och klient annars hade du aldrig haft bild på CD kanalerna...

Ok, jag har förstått att CCcam agerar både som server & klient men i CD behöver man alltså inte editera nåt, vilket förmodligen beror på krypteringen (Conax för CD och videoguard för Viasat) är det korrekt uppfattat??

Faan så mycket enklare livet hade varit om Premier League hade varit kvar hos CD, fast det är ju klart då hade man förmodligen inte klivit in i DM undrbara värld.....

Postad 11 May 2010 - 07:33

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Njae krypteringen tror jag inte att det beror på, CD kör med Conax och Com Hem kör med Conax men CCcam funkar inte med Com Hem trots config fil och editering.

För att ett kort ska kunna läsas måste det finnas en server som läser/initierar kortet. En klient behövs för att ta emot "koderna" från kortet. Varför CCcam inte behöver någon config fil för vissa kort det vet jag inte...

Postad 11 May 2010 - 08:41

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, nu känns det som om man är ute på lite djupt vatten. Jag villl minnas att när jag tittade på CCam.cfg i boxen igår så var den tom (kör med DE OE1,6) och har laddat ned dessa filer här på jobbet (för att kolla lite),
CCcam.cfg
CCcam.x86
CCcam..x86_64
CCcam.ppc
CCcam.mipsel
CCcam.armeb
CCcam.armeb.eabi

När jag kikar i CCcam.cfg så börjar alla rader med # (körs inte) och det är bara en massa info, var ska man lägga in sitt boxid? Och är det endast raden Boxkey ...... som ska dit ??

Postad 11 May 2010 - 10:24

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Blir faan inte klok på detta. På ex. Dreamboxx.nu sägs det att ingen CCcam version fungerar med Viasat + gul pil. Kan någon snälla verifiera att CCcam + Viasat med gul pil på kortet fungerar i DM800 och snälla berätta vilken setup som används (vad det gäller cam osv)..

Postad 11 May 2010 - 10:38

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag vet att vissa har fått igång Via med CCcam 2.1.4. Du får testa dig fram. Om du loggar in i boxen med Telnet/SSH kan du starta CCcam manuellt med växeln -v (CCcam -v eller -dv) då ser du om CCcam hittar ditt kort, initierar kortet osv...

Här ska du lägga in ditt box-ID i CCcam-cfg: (ta bort #)

# overrule the nds boxkey (4 byte hex)
#
#BOXKEY: <device> <byte1> <byte2> <byte3> <byte4>

#example
#
BOXKEY: /dev/sci0 00 11 22 33

Postad 11 May 2010 - 10:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
bara newcs 1.67 som funkar vad jag vet.

Postad 11 May 2010 - 10:58

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag vet att vissa har fått igång Via med CCcam 2.1.4. Du får testa dig fram. Om du loggar in i boxen med Telnet/SSH kan du starta CCcam manuellt med växeln -v (CCcam -v eller -dv) då ser du om CCcam hittar ditt kort, initierar kortet osv...

Här ska du lägga in ditt box-ID i CCcam-cfg: (ta bort #)

# overrule the nds boxkey (4 byte hex)
#
#BOXKEY: <device> <byte1> <byte2> <byte3> <byte4>

#example
#
BOXKEY: /dev/sci0 00 11 22 33

Kanske en dum fråga men är den raden det enda som behövs i .cfg filen?

Postad 11 May 2010 - 11:10

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Japp!

Men jag blir lite osäker på om CCcam funkar med de nya Via korten. Annars måste du köra NewCS 1.67 som Lädret skriver. Som klient är det tydligen MgCamd som gäller, 1.30x versionen funkar tydligen bäst enligt vissa forum. MgCamd 1.35a är nyast men ger tydligen frysningar.

http://wap.comhit.ne...ead.php?t=27330

Postad 11 May 2010 - 11:59

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Så om jag bara vill köra som server med en box, räcker det då med NewCS 1.67 + newcs.xml (som jag editerar mitt box ID i )?

Kikar lite på NewCS 1.67.RC1 i datorn på jobbet och det är en massa filer i mappen /bin - vilken ska man använda? Eller det kanske löser automatiskt när jag laddar ned den via boxen.

Alltså, som jag ser så finns dessa alternativ:
1. CCcam 2.1.4 - Lägg in box id i .cfg filen och hoppas på det bästa - om inte detta funkar..
2. NewCS 1.67 + newcs.xml - lägg in box id i .xml filen och hoppas på det bästa...

Hur växlar jag på bästa sätt mellan dessa cams i boxen??

Postad 11 May 2010 - 12:18

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ladda ner allt från boxen. 1 nedladdning i Dream Elite imagen, alla binär och config filer följer med.

Du behöver en klient också, MgCamd som jag skrev i inlägget ovan.

Växlar CAM gör du i Autocam under blå knapp på fjärren.

Postad 11 May 2010 - 12:37

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Måste man ha en klient-del även om man bara ska köra lokalt i boxen??

Postad 11 May 2010 - 12:44

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ja.

NewCS = Server
MgCamd = Klient

NewCS filer:

/usr/bin/newcs_167
/var/tuxbox/config/newcs.xml

MgCamd filer:

/usr/bin/mgcamd_version_nummer
/usr/keys/newcamd.list
/usr/keys/mg_cfg

I mg_cfg ska du ändra A: till 01 annars uppdateras inte kortet:

# AU
# 00 disable, no emm pids processed
# 01 enable, emm pids always processed for soft-au and shared cards
# 02 auto, emm started only if channel cant be decoded
# 03 process emm pids for network cards update only
A: { 01 }

Postad 11 May 2010 - 13:01

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Ja.

NewCS = Server
MgCamd = Klient

NewCS filer:

/usr/bin/newcs_167
/var/tuxbox/config/newcs.xml

MgCamd filer:

/usr/keys/newcamd.list
/usr/keys/mg_cfg

I mg_cfg ska du ändra A: till 01 annars uppdateras inte kortet:

# AU
# 00 disable, no emm pids processed
# 01 enable, emm pids always processed for soft-au and shared cards
# 02 auto, emm started only if channel cant be decoded
# 03 process emm pids for network cards update only
A: { 01 }

Lovely, testar detta ikväll när man har fri tillgång till allt (frugan och kidsen sussar!!).

Turordningen är alltså:
1. Laddar ned detta direkt i boxen
2. In med box id i newcs.xml
3. Ändra A: till 01
4. Se till att boxen kör med denna cam
5. Hård boota om boxen
6. Varde bild och ljud!! ( det är iaf det vi hoppas på)

Nåt jag glömt??

Postad 11 May 2010 - 14:21

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Du måste köra med MgCamd 1.30d, vet ej om den går att ladda ner via boxen. Om inte måste du ladda ner och föra över filen manuellt till boxen och göra en chmod 755 på filen.

Om du inte döper om 1.30d filen till samma namn som MgCamd filen som finns i boxen måste du editera scriptet i /usr/camscript

Ncam_MgCamd1.35a_NewCS1.67.sh

#!/bin/sh

CAMNAME="MgCamd_1.35a/NewCs_1.67"

remove_tmp () {
rm -rf /tmp/*.info* /tmp/*.tmp*
}

case "$1" in
start)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
remove_tmp
/usr/bin/newcs_167 &
sleep 10
/usr/bin/mgcamd_135a &
sleep 2
;;
stop)
echo "[SCRIPT] $1: $CAMNAME"
killall -9 mgcamd_135a newcs_167 2>/dev/null
sleep 2
remove_tmp
;;
*)
$0 stop
exit 0
;;
esac

exit 0

Redigerat av bpl, 11 May 2010 - 14:22.

Postad 11 May 2010 - 15:16

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

MgCamd filer:

/usr/keys/newcamd.list
/usr/keys/mg_cfg

Och dessa 3 filer måste alltså laddas ned manuellt eller är det bara mgcamd 1.35 som laddas ned och FTPas över? ( I den fil jag laddar ned så finns det 5st mgcamd av olika "fil typer", är det bara mgcamd.mips som ska ändras och ftpas över?)

Är newcamd.list & mg_cfg nåt som alltid ligger där eller får man dem via newcs?

Vad det gäller chmod755 så kör man alltså telnet och skriver: root@dm800: chmod 755 /usr/bin/mgcamd1.35A.mips då eller??

Redigerat av Stevieg_73, 11 May 2010 - 15:19.

Postad 11 May 2010 - 16:01

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
För att få bild behöver du NewCS 1.67 och MgCamd 1.30d, börja där.

Får du problem så ska jag guida dig vidare...

Postad 11 May 2010 - 21:53

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag laddat ned NewCs1.67/mgcamd1.35A via addons i boxen.
Fixat min box ID i newcs.xml
Fixat A 01 i mg.cfg
Laddat ned mgcamd 1.30D, bytt namn till mgcamd_135a ( är i 755 mode)

Får ljud på SVT1 mitt och SVT2 mitt men ingen blid, damn!!!

Kikar jag på info under blå knapp så ser jag att rätt cam är vald, men ett medd. enl. ECM info not available
Kikar jag på menu_plugins så ser jag bara cccam_x.cfg filer och cccam_0.cfg är active configuration.

Postad 11 May 2010 - 22:40

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
postar mina filer

News.xml
<?xml version="1.0"?>
<newCSconfig>
<globals>
<!-- valid value for listening-ip are:
IPv4 adress of local interface. -->
<listening-ip>127.0.0.1</listening-ip>
</globals>
<readers name="Dreambox SCI">
<device>
<name>SCI Lower Slot</name>
<type>sci</type>
<mhz>358</mhz>
<node>/dev/sci0</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<blockC0>Yes</blockC0>
<carddetect>Yes</carddetect>
<newcamd_port>15050</newcamd_port>
<autosid>Yes</autosid>
<boxkey>xxxxxxxx</boxkey>
<pincode>0000</pincode>
<priority>round</priority>
</device>
<device>
<name>SCI Upper Slot</name>
<type>sci</type>
<mhz>358</mhz>
<node>/dev/sci1</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<blockC0>Yes</blockC0>
<autosid>Yes</autosid>
<pincode>0000</pincode>
</device>
</readers>
<radegastserver>
<enabled>Yes</enabled>
<port>10001</port>
<allow>
<hostname>localhost</hostname>
</allow>
</radegastserver>
<cache>
<emm>20</emm>
<ecm>-1</ecm>
</cache>
<httpd>
<server>
<port>8080</port>
<enabled>yes</enabled>
</server>
<user>
<name>newcs</name>
<password>newcs</password>
<accesslevel>admin</accesslevel>
</user>
</httpd>
<debug>
<password>NewCSpwd</password>
<mode>simple</mode>
<level>internal</level>
<type>all</type>
<output>console,tcp</output>
<tcp_port>1001</tcp_port>
<tcp_options>normal,init</tcp_options>
</debug>
<newcamdserver>
<enabled>Yes</enabled>
<name>newcs</name>
<deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
<user>
<name>Dream</name>
<password>Elite</password>
<au>on</au>
<sidoverride>off</sidoverride>
<spider>No</spider>
<cardlevel>1</cardlevel>
</user>
</newcamdserver>
<chameleon2>
<server>
<port>1234</port>
<enabled>yes</enabled>
<realm>myShares</realm>
</server>
<peer>
<hostname>remote</hostname>
<port>1234</port>
<name>myname</name>
<password>mypassword</password>
<realm>myShares</realm>
</peer>
<user>
<name>myname</name>
<realm>myShares</realm>
</user>
</chameleon2>
</newCSconfig>

Newcamdlist

CWS_KEEPALIVE = 300
CWS_INCOMING_PORT = 12000
CWS = 127.0.0.1 15000 Dream Elite 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs
CWS = 127.0.0.1 15050 Dream Elite 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

Postad 11 May 2010 - 22:55

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Ha Ha, framgång!! Nu har jag iaf bild i 3sek och sen fryser den i 5sek osv

Nu är jag faan nära alltså...

Postad 12 May 2010 - 07:19

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ok, då kör du med MgCamd 1.35a, du måste köra med 1.30d...

Kolla så att 1.30d filen är körbar 755 och att camscriptet pekar på rätt fil.

Postad 12 May 2010 - 07:25

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

postar mina filer

News.xml
<?xml version="1.0"?>
<newCSconfig>
<globals>
<!-- valid value for listening-ip are:
IPv4 adress of local interface. -->
<listening-ip>127.0.0.1</listening-ip>
</globals>
<readers name="Dreambox SCI">
<device>
<name>SCI Lower Slot</name>
<type>sci</type>
<mhz>358</mhz>
<node>/dev/sci0</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<blockC0>Yes</blockC0>
<autosid>Yes</autosid>
<pincode>0000</pincode>
</device>
<device>
<name>SCI Upper Slot</name>
<type>sci</type>
<mhz>358</mhz>
<node>/dev/sci1</node>
<parity>odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<blockC0>Yes</blockC0>
<autosid>Yes</autosid>
<pincode>0000</pincode>
</device>

</readers>
<radegastserver>
<enabled>Yes</enabled>
<port>10001</port>
<allow>
<hostname>localhost</hostname>
</allow>
</radegastserver>

<cache>
<emm>20</emm>
<ecm>-1</ecm>
</cache>
<httpd>
<server>
<port>8080</port>
<enabled>yes</enabled>
</server>
<user>
<name>newcs</name>
<password>newcs</password>
<accesslevel>admin</accesslevel>
</user>
</httpd>
<debug>
<password>NewCSpwd</password>
<mode>simple</mode>
<level>internal</level>
<type>all</type>
<output>console,tcp</output>
<tcp_port>1001</tcp_port>
<tcp_options>normal,init</tcp_options>
</debug>
<newcamdserver>
<enabled>Yes</enabled>
<name>newcs</name>
<deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
<user>
<name>Dream</name>
<password>Elite</password>
<au>on</au>
<sidoverride>off</sidoverride>
<spider>No</spider>
<cardlevel>1</cardlevel>

</user>
</newcamdserver>
<chameleon2>
<server>
<port>1234</port>
<enabled>yes</enabled>
<realm>myShares</realm>
</server>
<peer>
<hostname>remote</hostname>
<port>1234</port>
<name>myname</name>
<realm>myShares</realm>
</peer>
<user>
<name>myname</name>
<realm>myShares</realm>
</user>
</chameleon2>

</newCSconfig>

Newcamdlist

CWS_KEEPALIVE = 300
CWS_INCOMING_PORT = 12000
CWS = 127.0.0.1 15000 Dream Elite 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

CWS = 127.0.0.1 15050 Dream Elite 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 lan newcs

Ta bort det som är rödmarkerat...

Postad 12 May 2010 - 07:28

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Ok, då kör du med MgCamd 1.35a, du måste köra med 1.30d...

Kolla så att 1.30d filen är körbar 755 och att camscriptet pekar på rätt fil.

Ha ha, ja jag upptäckte det, filen hade fått med .mips i namnet Nu funkar det, lite segt mellan kanalbyten på vissa kanaler men på det stora hela är jag skitnöjd! Nu är det dags och finslipa lite på bild,skins och piccons..

Tack som faan för all hjälp, utan den hade jag varit råtorsk!! Är grymt imponerad över vilken koll ni proffs har på dessa grejor....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.