Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör
1333 svar till detta ämne
Sony AF 135/2,8 STF
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(1)
|
Inga priser |
|
Sony AF 50/1,4
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(1)
|
Inga priser |
|
Sony AF 50/1,7
(Objektiv)
Rapporterad
|
9
|
(1)
|
Inga priser |
|
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Sony A
(Objektiv)
Rapporterad
|
3
|
(1)
|
Inga priser |
|
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Sony A
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
|
Sony HVL-F56AM
(Blixtar)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Sigma AF 70-300/4,0-5,6 DG APO Macro for Sony A
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Sony A
(Objektiv)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
SanDisk Extreme FireWire Card Reader for Compact Flash SDDRX4-CF
(Minneskortläsare)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Tokina AT-X Pro 11-16/2,8 DX for Sony A
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(0)
|
Inga priser |
|
Sony HVL-F58AM
(Blixtar)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Sony Zeiss Distagon T* 24/2,0 ZA SSM
(Objektiv)
Rapporterad
|
2
|
(0)
|
Inga priser |
|
3 relaterade trådar
Postad 25 January 2010 - 10:54
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Håller med Explorer vad beträffar blixtanvänding.
Är absolut inte någon expert på blixtfotande, men en bra extern blixt ger bra resultat av en helt annan kaliber än inbyggda blixtar.
Till min analoga kamera snålade jag med blixten (var fattig student på den tiden) och köpte en lite för vek blixt. När jag studsade den i tak så blev bilderna ofta underexponerade och grådaskiga. Så när det var dags att investera i blixt till den digitala kameran festade jag till med en Sony HVL-F56AM - och det har jag inte ångrat. Den har en massa finesser och inställningsmöjligheter som jag inte har utforskat, tycker att man får väldigt bra resultat bara genom att köra den på auto och studsa blixten i taket (ibland i väggar och golv). Har funderat på att köpa en bouncer men det har inte blivit av ännu.
Väldigt praktiskt med så pass högt ledtal på blixten, blir sällan problem med studsandet. Tycker också att det blir ofta blir bättre färgbalans med blixten, kameran får ett lättare jobb med det ljuset än med blandljus från fönster, glödlampor och lågenergilampor.
Ett litet tips (som jag nämnt tidigare i den här tråden, men det kan upprepas): Köp uppladdningsbara batteier av den lite bättre sorten, billiga knäar när blixten ska ladda upp sig snabbt varvid blixten tror att batterierna är tomma trots att de är nyladdade och stänger av sig.
Men nog är det lite kul att ibland sätta på 50/1.4 och köra utan blixt...
Postad 25 January 2010 - 12:53
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Tips Då det är oerhört sällsynt med beg Tamron 17-50 f2,8 till Sony och jag såg ett sådant på Fotosidan så tänkte jag tipsa om det här.. Det blir lite billigare än ett nytt i alla fall om man har snålt med peng för handla .. Så då kan detta beg kanske öppna möjligheten för någon att anskaffa ett ljuskänsligare skarpt vardagsobjektiv..Killen har ju varit medlem några år på FS.. Så därmed kan man kanske tro snubben är hyfsat seriös .. Men som alltid med beg så kolla ändå att säljaren finns via telefon mm... http://www.fotosidan...w.htm?ID=120091
Postad 25 January 2010 - 15:40
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Tips
Då det är oerhört sällsynt med beg Tamron 17-50 f2,8 till Sony och jag såg ett sådant på Fotosidan så tänkte jag tipsa om det här.. Det blir lite billigare än ett nytt i alla fall om man har snålt med peng för handla .. Så då kan detta beg kanske öppna möjligheten för någon att anskaffa ett ljuskänsligare skarpt vardagsobjektiv..Killen har ju varit medlem några år på FS.. Så därmed kan man kanske tro snubben är hyfsat seriös .. Men som alltid med beg så kolla ändå att säljaren finns via telefon mm...
http://www.fotosidan...w.htm?ID=120091
jag köpte mitt för 3600kr (med frakt) via foto haeart i tyskland.. nytt såklart.
Postad 25 January 2010 - 18:12
Andreaz
-
Andreaz
-
Användare
-
-
195 inlägg
Tips
Då det är oerhört sällsynt med beg Tamron 17-50 f2,8 till Sony och jag såg ett sådant på Fotosidan så tänkte jag tipsa om det här.. Det blir lite billigare än ett nytt i alla fall om man har snålt med peng för handla .. Så då kan detta beg kanske öppna möjligheten för någon att anskaffa ett ljuskänsligare skarpt vardagsobjektiv..Killen har ju varit medlem några år på FS.. Så därmed kan man kanske tro snubben är hyfsat seriös .. Men som alltid med beg så kolla ändå att säljaren finns via telefon mm...
http://www.fotosidan...w.htm?ID=120091
Det är så typiskt. Kollade efter ett sådant i slutet av förra veckan. Hittade inget så det blev en beställning hos Cyberphoto istället. Hoppas det kommer passa bra ihop med min Alpha 300.
Postad 25 January 2010 - 18:22
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Har man råd med nytt så har du i alla fall inte gjort fel som betalar lite mer.. Cyberphoto är grymma på sin service.. Får du problem med felfokus så ringer du bara dom så kommer fraktsedel direkt på posten.. Bara sedan skicka in objektivet på service så har du ett nyjusterat tillbaks på en dryg vecka inklusive fraker..
Fick idag tillbaks mitt Tamron 70-200 f2,8 från en sådan serviceresa då det också är köpt ifrån Cyberphoto...
Så dom kr mer det kostar att handla därifrån anser jag lätt värt att lägga om man har råd med den mellanskillnaden..
Jag köpte även mitt Tamron 17-50 f2,8 från Cyber....
Men klart.. Är pengarna saknade så är ju ett utav dessa sällsynta tillfällen då ett beg kommer ut värda att sattsa på..
Det är ju ändå en del skillnad på 4400 kr och kanske 3000 för det beggade då man prutat lite..
Grattis till ett riktigt bra objektiv!! Du kommer rätt säkert bli nöjd som dom flesta blir..... Jag hade ett sådant på min A300. Och det förhöjde kamerans funktion och prestanda rätt märkbart för utrycka mig i försiktiga ordalag.. Det var nämligen en rejäl förbättring mot 18-70 kitzoomen...
Redigerat av mayro, 25 January 2010 - 18:24.
Postad 26 January 2010 - 08:11
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag har en a300 och mitt huvuobjektiv är ett Tamron 17-50 f2,8.
Det används till 80% utom i macro eller ren porträtt då jag använder mitt Tamron 90 f2,8
Fina objektiv båda två och jag är också helnöjd med servicen jag fått av Cyberphoto
Postad 26 January 2010 - 12:24
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Hur är 90/2,8 som porträtt glugg? Har hört att då den är ett macro så är fokusen otroligt långsam.
Postad 26 January 2010 - 15:36
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Tycker nog att jag gillar den mer som porträttglugg än som macro. Dett bla pga fokusringen som kör ut och skrämmer ev insekter mm.
Långsamheten märker jag bara i macrofotografering. Annars är hastigheten helt ok i mina ögon
Postad 26 January 2010 - 16:34
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ok. Kan förstå att djur blir lätt skrämda pga. fokuseringen.
Postad 26 January 2010 - 20:45
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Glömde skriva också att när jag fotar macro så är det till 99% manuell fokus som gäller. Bland annat pga ovanstående men också för att jag tycker att jag får bäst resutlat
Postad 01 February 2010 - 21:44
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Tokina släpper sitt AT-X 116 Pro DX 11-16 mm f/2.8 till A-mount. Släpps i Japan den 24 februari. Första nya Tokinan sedan Sony tog över efter Minolta. Trevligt. http://www.dpreview....1116mmalpha.asp
Postad 01 February 2010 - 21:48
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kul att Tokina nu också har slutit upp Sigma och Tamron.  Verkar mer och mer som att Sony är att räkna med i framtiden när det gäller kameramarknaden.
Verkar bli rätt dyrt dock (tippar på ca 10k). Får hoppas att det lever upp till förväntningarna.
Postad 01 February 2010 - 22:31
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Dom kan väl knappas göra det dyrare än det är till dom andra märkena gissar jag....
Postad 02 February 2010 - 11:03
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Det var en efterlängtad nyhet. Kikade lite snabbt på Tokinas hemsida och såg att de har ett intressant objektiv AT-X 165 PRO DX AF 16-50mm f/2.8, länk: http://www.tokinalen...165prodx-a.htmlFör Canon/Nikon/Fuji kostar det ungefär 5 800, så det är sisådär en åttahundring dyrare än Tamron 17-50/2.8. Det är en typ av objektiv som jag är sugen på men inte har råd med än på ett bra tag. Vore intressant att kolla närmare på Tokinas alternativ eftersom det kan hända att det finns till Sony när jag väl hamnar i köpläge. Någon som kan rekommendera något jämförande test eller rentav har erfarenhet av Tokina 16-50?
Postad 03 February 2010 - 19:24
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Dom kan väl knappas göra det dyrare än det är till dom andra märkena gissar jag....
Det hoppas jag dårakt inte. Det vore ju skandal i så fall. Det var en efterlängtad nyhet. Kikade lite snabbt på Tokinas hemsida och såg att de har ett intressant objektiv AT-X 165 PRO DX AF 16-50mm f/2.8, länk: http://www.tokinalen...165prodx-a.html
För Canon/Nikon/Fuji kostar det ungefär 5 800, så det är sisådär en åttahundring dyrare än Tamron 17-50/2.8. Det är en typ av objektiv som jag är sugen på men inte har råd med än på ett bra tag. Vore intressant att kolla närmare på Tokinas alternativ eftersom det kan hända att det finns till Sony när jag väl hamnar i köpläge.
Någon som kan rekommendera något jämförande test eller rentav har erfarenhet av Tokina 16-50?
Tokinas ska vara optiskt sämre än Tamrons (i alla fall om man litar på photozones tester). Kan ju vara bättre i konstruktionssynpunkt dock. Personligen gillar jag inte hur Tamronet känns i handen. Sånt är ju högst personligt.
Postad 03 February 2010 - 20:37
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Någon som kan rekommendera något jämförande test eller rentav har erfarenhet av Tokina 16-50?
Jag har Pentax variant (det är pentax som "äger" patentet på objektivet tror jag). Mkt nöjd, men visst, lite extra kantskärpa vid full öppning skulle ju inte vara fel. Jag får känslan av att det sålt dåligt jämfört med tamrons och sigmas variant. Det har alltid varit lite dyrare dessutom samtidigt som man kan skrämmas av kantskärpan vid 2.8.
Postad 14 February 2010 - 14:57
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Tja. Som fattig student... hade ni vågat köpa denna 1000kr-blixten? http://www.foto-erha...html?ref=idealoSer den vettig ut? Har den de funktioner så en amatör faktiskt vill och kan använda den? Trådlöst t.ex
Postad 14 February 2010 - 17:45
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jag hade rekommenderat att leta efter en F42 på begagnat marknaden istället.
Postad 14 February 2010 - 19:45
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag hade rekommenderat att leta efter en F42 på begagnat marknaden istället.
Tyvärr svårt att hitta sony-grejjer rent allmänt till ett rättvist pris.
Postad 23 February 2010 - 11:29
hampusd
-
hampusd
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu börjar jag gå i blixttankar. Dom jag funderar på är: http://www.rajalacam...itemcode=118695och http://www.cyberphot...?article=DAF42SVilken skulle ni rekomendera? Jag är som sagt väldigt glad amatör och vill inte gå "superadvanced" ännu.  Är medveten om att det egentligen är äpplen mot päron. Men är det värt att betala nästan dubbelt så mycket för dörrblixten?
Postad 23 February 2010 - 12:18
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Tyvärr svårt att hitta sony-grejjer rent allmänt till ett rättvist pris.
"rättvist" pris är det pris saker säljs för... Inte vad enskilda "tycker" saker bör vara värda för dom själva.. Och jag personligen anser inte att saker är "för dyra" egentligen i förhållande till annat man köper som hobbygrejer... Enbart att jag har för lite pengar för att köpa allt jag skulle vilja ha.. Uppepå detta så är det ju som så att tex Objektiv tex som kostar xxxx kr får man oftast tillbaks också samma pengar.. Eller lite mer eller lite mindre... Så därmed kan man påstå att det är inte dyrt.. Utan det handlar endast om hur summa man får ligga ute med tills den dagen man säljer och får tillbaks sina kontanter +/- x antal kr... Med nyinköpta objektivmed bra anseende så brukar man typ förlora 25% av inköpsvärdet.. Så ett nyinköpt Tamron 17-50 för runt 4000 kr får man om det är välskött 3000 såsom beg... Och dom som köpte sina 17-50 då dom var billigare än dagens priser garvar gott då dom ju får sina 3000 kr och kanske tappat kanske 400-600 kr på nått år typ.. Och samtidigt haft kanonbra objektiv som gett mycket glädje.. Så "rättvist pris"?? Sådant finns inte.. Däremot marknadspris finns.. Och hur det än är med detta marknadspris så är det ändå så att det man betalar får man ofta trotts allt igen mer eller mindre då sakerna säljs.. Kamerahusen är nog den mest korkade investeringen däremot.. Och tittar du efter den dyraste utrustningen så säljs sådana ofta med rejäla nersättningar som beg.. Såsom inom highendvärlden med hifi så faller det dyraste mest.. Så där kan man om man har pengarna att investera hitta riktiga pärlor för vettiga stålar mot vad nyköp kostar.. Men även om tex ett objektiv som kostat 20000 kr nytt säljs för 10000-12000 kr efter en kort tid så är det ändå mycket pengar.. Fast då skall man veta att det sjunker sedan inte mera egentligen heller.. Utan där stannar det oftast om det handlar om bra objektiv... Och om nått år kan man nog gå med vinst dessutom på det objektivet... jaja.. Skit samma.. Anser du priser orättvisa så gör du det.. Men jag tror du bör försöka se saken ur en liiiite annan vinkel.. Kamerahobbyn är egentligen dyr för den fattige men rätt billig för den rike.. Det är få hobbysar man har så relativt stor återbäring på sina investeringar som inom kamerahobbyn... Mvh Tobbe.
Postad 23 February 2010 - 13:04
PontiacMan
-
PontiacMan
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Nu börjar jag gå i blixttankar.
Dom jag funderar på är: http://www.rajalacam...itemcode=118695 och http://www.cyberphot...?article=DAF42S
Vilken skulle ni rekomendera? Jag är som sagt väldigt glad amatör och vill inte gå "superadvanced" ännu.  Är medveten om att det egentligen är äpplen mot päron.
Men är det värt att betala nästan dubbelt så mycket för dörrblixten?
Hej Jag kör med denna https://www.prisjakt...kt.php?p=280363När jag letade blixt fick jag över allt tipset att köra med sony original för då funkade alla funktioner som dom skulle. Lycka till.
Postad 23 February 2010 - 20:15
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jo Sony original är ju alltid bäst. Jag hade dock inte köpt Metz blixten då jag tycker den är för svag (GN 36), men det beror ju lite på vad den skall användas till. Annars kan du leta lite recensioner på Dörr blixten. Kan hända att den funkar riktigt bra till Sonyn.
Postad 24 February 2010 - 10:39
hampusd
-
hampusd
-
Rookie
-
8 inlägg
Har läst en del om dörren och den skall tydligen vara relativt problemfri. Tydligen problem dock för nikonägare med kontakten. Skall dock även vara plastig. Men inget som stör mig. Så det lutar nog åt en sådan. Den har fått genomgående höga betyg i diverse tester. Dock har även en sigma letat sig in i leken. https://www.prisjakt...kt.php?p=215403 Någon reflektion om den? Den är ju ännu starkare. Men har läst att den har strulat för en del.
Postad 24 February 2010 - 10:52
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Styrka är alltid bra men väger inte upp en strulig blixt. GN42 kommer du dessutom rätt långt med ändå.
Postad 24 February 2010 - 10:53
toska
-
toska
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Har läst en del om dörren och den skall tydligen vara relativt problemfri. Tydligen problem dock för nikonägare med kontakten. Skall dock även vara plastig. Men inget som stör mig.
Så det lutar nog åt en sådan. Den har fått genomgående höga betyg i diverse tester. Dock har även en sigma letat sig in i leken. https://www.prisjakt...kt.php?p=215403 Någon reflektion om den? Den är ju ännu starkare. Men har läst att den har strulat för en del. 
Jag har den och är otroligt nöjd, har ju ledtal 53 så den räcker till det mesta och kör du inte radio (ej pocketmaster mm.) så har den även TTL (vilket har räddat mig några gånger  ). Funderar startk på att skaffa mig en till.
Redigerat av toska, 24 February 2010 - 10:54.
Postad 24 February 2010 - 14:36
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
 Kan någon förklara för en blixtamatör  vad egentligen TTL är samt hur det hjälper vore jag tacksam....
Postad 24 February 2010 - 14:46
toska
-
toska
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
den får information om kamerainställningarna och ställer in sig efter det (enkelt uttrykt).
Om jag har objektivet på t.ex 18-30 ungerfär så zomar inte blixten heller men om jag ställer objektivet på 70mm så zomar blixten automatiskt till 70mm den också. den tar även aperture värdet och matar blixten med det, ljusinställningar mm.
Har hjälpt mig då jag provat manuellt och får under eller överexponerade bilder, så slår jag på TTL voila där satt det
Andra kan säkert beskriva det bättre.
Redigerat av toska, 24 February 2010 - 14:48.
Postad 24 February 2010 - 14:55
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Tackar.. Det var nått sådant jag trodde det var.. Men har fotat så extremt sällan med blixt så jag har inte ens försökt sätta mig in i detta mer noga..
Postad 24 February 2010 - 15:17
Hamsteren
-
Hamsteren
-
Veteran
-
-
1697 inlägg
TTL = Through The Lens, blixten skickar ut en "blixt" som den använder till at mäta ljus etc. och använder det till at ta bilden.
Postad 24 February 2010 - 20:26
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
"rättvist" pris är det pris saker säljs för... Inte vad enskilda "tycker" saker bör vara värda för dom själva..
*TEXT*
Mvh Tobbe.
Du har givetvis rätt och har faktiskt fördelen att via mitt jobb att låna en blixt (på obestämd tid) och det är grymt nice och ger bilderna de där lite extra och man kan ha snabbare slutare utan att man får "en flash rätt i ansiktet". Har redan invisterat över 10k i min "hobby" - och du har rätt, en hobby får faktiskt lov att kosta lite. - till skillnad från datordelar som förlorar värde så snart man tittar på varan... Men tills vidare kör jag på min "Konilika Minolta 3600 HS"blixt, sen får de bli en Sony F42.., Men j*vlar va den äter batterier, får köpa ett gäng uppladdningsbara och några backups på resor o så..
Postad 24 February 2010 - 22:37
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Jag köpte en bunt laddbara batterier samt en lyxladdare med fläkt som kyler vid laddningen osv på Biltema med även cigarettutagsladdningsmöjligheter .. Prisvärt var förnamnat.. Så då jag hade blixt var jag aldrig någonsin utan... Bara fram med nya batterier så åkte man igen..
Sedan byggde behoven på efter det skaffats tangentbord samt mus som kräver batterier.. Och nu kan jag snudd påstå att kostnaden för laddare samt första bunten batterier samt sedan en bunt till batterier som skaffades har betalt sig många många ggr om jag tittar på hur många ggr jag hade fått köpt batterier varje gång...
Så skaffa dig laddbart...Solklart i längden sparande utav kostnader..
Postad 24 February 2010 - 22:51
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Laddningsbara batterier är ett måste till en blixt.
Postad 25 February 2010 - 01:20
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Laddningsbara batterier är ett måste till en blixt.
Jag har skrivit det förr, men det kan vara lämpligt att göra det igen nu när ämnet ändå är uppe... Har en Sony F56 blixt som ser till att batterierna får jobba ordentligt när den laddar upp sig. Försökte först köra med vanliga enkla NiMH laddningsbara batterier, typ http://www.clasohlso...spx?id=69812929, men de knäade även om de var fulladdade och då stängde blixten av sig. De fungerar dock bra i produkter som tar det lite lugnare med strömuttagen. Det finns dock numera varianter som har större kapacitet vad gäller strömuttag, t ex http://www.clasohlso...px?id=146986300, och de fungerar alldeles utmärkt i blixten, Ville bara påpeka att det är skillnad på laddningsbara batterier och laddningsbara batterier.
Postad 25 February 2010 - 08:36
hampusd
-
hampusd
-
Rookie
-
8 inlägg
Du har givetvis rätt och har faktiskt fördelen att via mitt jobb att låna en blixt (på obestämd tid) och det är grymt nice och ger bilderna de där lite extra och man kan ha snabbare slutare utan att man får "en flash rätt i ansiktet". Har redan invisterat över 10k i min "hobby" - och du har rätt, en hobby får faktiskt lov att kosta lite. - till skillnad från datordelar som förlorar värde så snart man tittar på varan...
Men tills vidare kör jag på min "Konilika Minolta 3600 HS"blixt, sen får de bli en Sony F42..,
Men j*vlar va den äter batterier, får köpa ett gäng uppladdningsbara och några backups på resor o så..
Ni är välkomna till bilhobbyn. Där jag lägger största delen av mina pengar. Där har vi det ultimata raset i andrahandsvärde. Flickvännens ridning är också ett härligt svart hål.
Postad 25 February 2010 - 09:02
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ville bara påpeka att det är skillnad på laddningsbara batterier och laddningsbara batterier.
Visst är det så. Det är också skillnad på blixtar och blixtar, du hade inte haft lika höga krav på tex F36an som F56an. Av vad jag har hört så ska GP ReCyko ha en väldigt snabb återhämtningstid. Skulle vela se ett test speciellt gjort för batterier till blixtar. Konstigt att inte det testas i tidningar som allt annat kamerarelaterat..
Postad 25 February 2010 - 09:39
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
(...) Skulle vela se ett test speciellt gjort för batterier till blixtar. Konstigt att inte det testas i tidningar som allt annat kamerarelaterat..
Ja, ett sådant test skulle vara väldigt god konsumentupplysning. Bra idé!
Postad 26 February 2010 - 09:39
hampusd
-
hampusd
-
Rookie
-
8 inlägg
Det vart dörrblixten från cyberphoto. Hoppas den dyker upp idag så man kanske hinner testa lite i helgen. http://www.cyberphot...?article=DAF42S
Postad 10 March 2010 - 13:12
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Historielektion om vägen från Minolta Dynax till Sony Alpha och en hel del om kamerateknik: http://www.sony.co.uk/hub/chronicleEn kul bild därifrån visar alla Dynax-objektiv från Minolta och Konica Minolta. Det återstår ett och annat innan samlingen är komplett...
Minolta_and_KM_Dynax_Lenses.jpg 56.82K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 March 2010 - 18:27
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jo, visa den bilden för alla de som säger att det finns dåligt med gamla objektiv till Sony.. Där finns det garanterat ett objektiv för alla smaker.
Postad 10 March 2010 - 19:04
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
En kul bild därifrån visar alla Dynax-objektiv från Minolta och Konica Minolta. Det återstår ett och annat innan samlingen är komplett...
Läckert!  Du kan ju alltid börja med att samla de vita
Postad 11 March 2010 - 07:24
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jo, visa den bilden för alla de som säger att det finns dåligt med gamla objektiv till Sony.. Där finns det garanterat ett objektiv för alla smaker.
+ att det med en adapter går att använda gamla manuella Minolta objektiv. Jag har testat det och det fungerar ok Personligen tycker jag allt att det finns objektiv så det räcker till Sonys systemare. Vi har ju även CZ objektiven och det utvecklas nya Sony objektiv också. Jag kommer helt säkert att köpa fler objektiv även om jag redan har så det täcker 10-300 Fast några fler fasta ljusstarka finns det plats för i min stora Dörr-väska Märkligt nog har jag inget Sony-objektiv än men det kommer.
Postad 11 March 2010 - 09:05
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Du saknar ju ett 400/4 och ett 500/4 waconda!  Fast 500 får du vänta lite tills det är släppt..
Postad 11 March 2010 - 15:29
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
500 4,0 hade varit mumma
Postad 11 March 2010 - 17:28
fastson
-
fastson
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Ppffft.. Tilt shift mannen, Tilt Shift. Kul att Sony erkänner Minolta-arvet.
Postad 11 March 2010 - 21:32
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Ppffft.. Tilt shift mannen, Tilt Shift.
Kul att Sony erkänner Minolta-arvet.
Lensbaby finns till Sony och kan ge diverse kul optiska effekter. Huruvuda det finns något sånt därna dyrt och fint tilt shift-objektiv till Sony vet jag inte, har inte haft anledning att kolla upp det. För mina enkla behov duger det bra att fixa sådana effekter i efterhand med bildbehandlingsprogram.
Postad 11 March 2010 - 21:37
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Lensbaby finns till Sony och kan ge diverse kul optiska effekter. Huruvuda det finns något sånt därna dyrt och fint tilt shift-objektiv till Sony vet jag inte, har inte haft anledning att kolla upp det. För mina enkla behov duger det bra att fixa sådana effekter i efterhand med bildbehandlingsprogram.
En tilt-adapter och en mellanformatglugg går att skrapa ihop för ~2000kr på ebay  Har varit sugen några gånger men lagt band på mig.
Postad 11 March 2010 - 21:42
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ppffft.. Tilt shift mannen, Tilt Shift.
Kul att Sony erkänner Minolta-arvet.
Äh, tilt shift är överskattat.  Hade faktiskt aldrig köpt en lens baby eller tilt shift då antalet bilder som hade tagits med dem hade varit försumbart jämfört med alla bild jag tar totalt.
Postad 15 March 2010 - 14:02
(SiC)
-
(SiC)
-
Beroende
-
-
1025 inlägg
Vad är riktpris på ett Big Beercan?
Vad brukar tull + moms från USA landa på?
/Z!
Postad 15 March 2010 - 19:04
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
De brukar gå för runt $200-350 beroende på skick. Tull+moms borde stå på tullverkets hemsida.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|