Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?

1324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 december 2004 - 16:43

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Kan fortfarande inte smälta varför min SAGEM skiljer sig utseendemässigt
på fronten????????? (galleribilder)

Gammalt chassi november 04???????????

Förklaringar...............? :rolleyes:

Var har du bilder på din Sagem så man kan se?

Postad 09 december 2004 - 16:43

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

YES!!!!!!!!!!
SAGEM rinde i dag och jag blev lovad fläktbyte i början av nästa
vecka. Jag förklarade att ljudet försvann vid 40-55 på TV:n och att
ljudet troligvis kom centralt!!???

De är säkra att det är fläkt nr. 3 vid färghjulet....Vi får se........

Kör DVD-RGB-SCART=KANONBILD...............

//KIZA

Tänk bara på att dom stoppar i likadana fläktar igen (så hoppas den fläkten i är pajj sas, meao hoppas inte på underverk bara :rolleyes: sen se te att han som kommer har med sej 3 fläktar ifall de inte e den ve hjulet :D , själv ska ja kolla upp exakta data på fläktarna i å beställa 3 nya så de blir tyst på skiten (först ska fan Sagem få komma å byta ut dom, har ja get så mycke pengar så ere ju trist å reta sej på surret när jag nästan VET att de går å få den mycke tystare)

Redigerat av Unregistered93802f50, 09 december 2004 - 16:50.

Postad 09 december 2004 - 17:03

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Återkommer med bilder (är på jobbet)......
Ser ut som på en bifogad bild (från tidning,nätet????)som någon hade.

Fronten är ej streckad plus att endast DLP loggan finns i hörnet.

Postad 09 december 2004 - 17:16

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Återkommer med bilder (är på jobbet)......
Ser ut som på en bifogad bild (från tidning,nätet????)som någon hade.

Fronten är ej streckad plus att endast DLP loggan finns i hörnet.

Ok, vilken av Sagem har du på bilderna nedan?

Den gamla Sagem:

Postad bild

Den nya Sagem:

Postad bild

Postad 09 december 2004 - 17:22

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tack Optoma

Den övre dvs gamla. Hur kan det komma sig???? :rolleyes:
Köpte den i Sverige( i butik). De hade t.o.m slut och de fick beställa.

Skillnad??????????????????? @an,nu blir jag sur.
Har jag gjort dålig affär????????????????????

Postad 09 december 2004 - 17:27

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Tack Optoma

Den övre dvs gamla. Hur kan det komma sig???? :rolleyes:
Köpte den i Sverige( i butik). De hade t.o.m slut och de fick beställa.

Skillnad??????????????????? @an,nu blir jag sur.
Har jag gjort dålig affär????????????????????

Inte vet jag, det sägs att det är ingen skillnad hårdvarumässigt, men personligen skulle jag kräva få den nya istället eftersom den är snyggare.

Det är en ny apparat du fick så den var inte ett demo-ex som stått i över ett år i en affär dom lurat dig på?

För den gamla modellen är gammal, från 2003 något....

Redigerat av Optoma, 09 december 2004 - 17:27.

Postad 09 december 2004 - 17:33

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Den var helt ny i kartong + att den var nybeställning!!!!
Konstigt att man får den när den är ny i Sverige!!!!!

Jag ska kolla vad som skiljer/byta.....Vi får se

Postad 09 december 2004 - 17:43

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Den var helt ny i kartong + att den var nybeställning!!!!
Konstigt att man får den när den är ny i Sverige!!!!!

Jag ska kolla vad som skiljer/byta.....Vi får se

Ring Sagem direkt och fråga om de verkligen har gamla modellerna kvar i lager som står och dammar.

Ett alternativ kan ju vara att din handlare fått ett bättrepris på den gamla genom Sagem och sen trott att du är en dum konsument, det tror ju alla handlare i för sig om alla konsumenter, och sen tjänat några tusingar på dig.

Ligg på bara och kräv den nya designen.

Postad 09 december 2004 - 17:53

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*kiza*..

Jag har åxå den gammla modellen..
skiljer inget hårdvarumässigt vad jag fått veta.. bara fronten..personligen så tycker jag att den nya är fulare lite alá Thomson..*s*

sen ni som testar nu..
med vad får ni bästa bilden..
jag kör rgb från min sony dvp-s9000
mycke bättre bild än när jag kör komponent..
fattar inte varför men så är det..
har även testat samsung 745:an..den suger då fett..
riktigt kass bild vid både rgb å component..inte änns i närheten av sonyn

nå´n som bor i Umeå så skulle man ju kunna jämföra vore ju askul..*s*

//Dogge

Postad 09 december 2004 - 23:14

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Vi var 6.st personer som såg den nya Arthur på dvd.
Jag måste säga att jag irreterade mig själv flertalet gånger under filmen på bilden.

Utan filter så blir bilden alldeles för dålig, med lägsta filter så blir det bättre helt självklart men även där för mycket myror/pixlighet för mig i vissa partier/scener.
Samt tycker jag kunna uppleva någon form av ghosting ibland även med låg på filter och det kan vara irretersamt och självklart skulle kunna vara utan. Men jag tycker att det uppväger annars den pixliga bilden, så nu har jag låg på alla kanaler/källor i alla fall. Samt så fanns det en tendens att ansikten blev lite utsmetad? i en sekund kanske och sedan hoppade tillbaka till ursprung där bilden var väldigt detaljer och fin, man kunde ju se alla ärr/gropar m.m

Angående ghosting på låg, så är det något som bara dyker upp ibland "väldigt" smått så man borde vänja sig med detta efter någon film tror jag, eftersom det är så lite/sällan

Och sedan så irreterar jag mig mer o mer på att det inte finns någon snabbknapp för färgsättningen, "Varför" så dåligt tänkt så jag blir lite sur. Samt tycker jag dom olika lägena för bilden inte är så bra heller där man kan ändra scoop/bio m.m Måste säga att jag tycker funktionen "Automatiskt" på Philips är mycket bättre själv, då den drar ut bilden. Eller är det bara jag som upplever detta fel?
Men jag har ju olika färgsättningar på menyn i dvd, och där är blir det nog bäst tror jag.

--------------
Sammanfattning:
I dagsläget tycker jag inte att bakprojektioner är tillräckligt bra för dom kraven jag ställer på bilden. Men för dom övriga som kollade med mig var impad och helt nöjd och dom kunde inte säga något negativt om den. Och dom gillade denna apparat samt bilden den presterade. Men även med dessa brister "Kanske" vänjer mig helt enkelt, så skulle jag köpt denna om jag skulle ha en bakis som sagt. Men om man absolut inte behöver en sådan stor tv så tycker jag att man ska behålla sin 32/36" tv.

Så om jag någon gång ska rekommendera en bakprojj så blir det verkligen Sagem om man inte är redo att betala runt 37k för Samsung. Och jag tycker i dagsläget att man bara förlorar på att välja en billigare bakprojj för några tusen då man förlorar så mycket i bildkvalite.

Redigerat av Camridge, 09 december 2004 - 23:17.

Postad 10 december 2004 - 07:54

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*camridge*

Konstigt att du har pixel myrornas krig vid låg påslagen???
när jag har lågfiltret på så är det omöjligt att se några myrornaskrig
utan filter så har jag det men även då så är det svårt att se dom..syns mest i vita partier..
menar då med dvd..
nu har jag denna bild med min sony..
när jag testat andra dvd:s så har jag haft väsentligt mer pixlighet å myrornas krig
så undra om du inte måste uppgradera till en bättre dvd??
bor du i närheten så får du gärna komma och jämföra med min tv..

//Dogge

Postad 10 december 2004 - 10:35

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Doggydoggen

Som sagt var det bara jag av 3,st som såg detta i alla fall som såg denna pixlighet, så jag vet inte om jag är känslig eller bara upptäcker det väldigt tydligt. "tror jag i alla fall :) "

men angående dvd-spelare så borde väl en Philips 963SA räcka tycker jag som jag kör med scart "rgb" Men jag ska se om jag kan testa även komponent idag för att se hur skillnaden blir som. Möjligtvis är att jag sitter inte tillräckligt långt bort? (3m) så det kanske är en av orsakerna jag märker detta.

Ajja, mer testande så får vi se i alla fall.

Men jag ska se om jag kan låna hem en Pioneer och testa i alla fall för att vara säker.

Redigerat av Camridge, 10 december 2004 - 10:37.

Postad 10 december 2004 - 11:36

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
I am back jag har den nya....

Ni som fått gamla var har ni beställt då det kan skilja sig med elektronik också

Jag har märkt klart och tydligt att det är stor skillnad på en DVD från orginal film, det kan bero på exempelvis, lins, kamera, digital remastring. Kolla själv med ex: Hulken som är super kvalitet och bild mot Predator nu är det många år mellan men jag kan säga att en DVD kan skilja sig mycket. Pirates of caribbiean är också en att jämföra med

Jag har lika bra bild på interlaced såsom progressive men det kan bero på att Sony DVP-735P är grym på Progscan och Faroudjan är grym progressive på interlaced ingång

Dock så rulla rmin Xbox i 1080 bäst på Porgscan ingång och jag har INGA konstigheter i växlingar mellan 480-576-720-1080 med linjer eler sorgkanter

/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 10 december 2004 - 13:06.

Postad 10 december 2004 - 13:01

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Som jag har sagt tidigare dax att skrota Optoma!

Här kommer lite svar från Frankrike.

Optoma och Sagem använder sig av samma leverantör i Taiwan för vissa delar annars har vi inget samband med varandra. Vi gör tex. electronic boards själva och det sitter alltså INTE likadan i i Optomas app.
Sagem producerar Axium i Rouen i Frankrike.

Förtydligande, Sagem tillverkar INTE Axium på kontrakt av Optoma, oavsett vad de säger. Det är inte ok att fara med osanning och det är vad de gör om de säger att så är fallet.

Om du vill utnyttja Faroudja chipet skall du ansluta dvd spelaren till AV6 (interlaced), för att få en perfekt progressiv signal

/Jörgen

Postad 10 december 2004 - 15:54

KIZA
  • KIZA
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har precis avslutat samtalet med någon höjdare på SAGEM mr Gerbart (nåt sånt) i
Paris och han sa samma sak som SAGEM Sverige att det är endast kåpan som skiljer!!!!! :)

INGA TEKNISKA SKILLNADER.

Olika världsdelar hade olika utseende och nu har man bestämt vilken kåpa
som ska gälla..........

//Zoran

Postad 10 december 2004 - 15:57

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Bra då är du säker att du har HD2+ chip coh senaste Farodjan.

Camridge:
5:e elementet finns också i HDTV men räkna med att du måste ha en P4 för att trycka upp filmen ioch media player 10. Men berätta om du får tag på T2 Extreme

Men jag kan bara säga har man kört sin xbox i 720 you never turn back to kass 480/576 det äs så mycket behagligare i alla menyer och program, sedan säger gör nu fler spel i 720-1080 det rockar!
Fast det kommer ny xbox snart!

Att sedan spela upp detta på min Sagem är en dröm! Polare har snart fått hem sin Pioneer och då skall han gråta eftersom min Sagem slog hans i butik

/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 10 december 2004 - 16:01.

Postad 10 december 2004 - 16:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Vill personligen inte ha xbox spel i 720/1080i då jag märkt att xboxen inte har prestanda att köra dessa på ett enligt mig tillfredsställande sätt (finns några undantag tex Tony Hawk i 720p/ xmen legends / och ett par till.

Men skillnaden mellan 480i och 480p i spel är inte kattskit heller (ruskig skillnad).

Däremot i menyer och uppskalning av dvd filmer och annat videomaterial i xbmc till GUI upplösning tex 720p är inte heller dumt.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 december 2004 - 16:13.

Postad 10 december 2004 - 17:14

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Testa Enter The Matrix i 1080 lika snyggt som på in pc i 1600*1900

Xmen legends 720 snyggt

Halo2 är inte 1080 men 720 snyggt

Jag har inte märkt hack på dem, ge mig några som hackar vill prova

Om nu Optoma (Inte user) har gått ut med att det är licens tillverkning så är de helt döda eftersom de ljuger och undersökning sker så tyvärr är Optoma brända som B. Det är viktigt att man arbetar med öppna kort och en öppenhet annars kan de lägga ner

Tillika alla de små grabbar som drömmer om en TV men inte har råd och försöker prata konstigheter fattar inte, byt blöja grabbar :-)
Resten som är i detta forum vi rockar på bra och testar och hjälper varandra det är det som ett forum är tillför

/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 10 december 2004 - 17:18.

Postad 10 december 2004 - 17:29

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
YOHOOO!!! fick min Yamakawa 375:a precis, vicken bild (Har en Sagem) !!!, Ett snäpp bättre än DVD på Xboxen med HD packet på AV 7 Progresiv ingång.
- Skulle ja köra Xboxen på AV6 för maximal bild ? (Tyckte den blev sämre på Interlaced ingången ???), svara gärna på detta ni som kan.

Men återigen te Yamakawan, kört me Rgb-Scart, GREAT bild, lite pixligt men toppen, testade sen me Xboxens Komponment kablar på AV7 - Progresiv ingång = Lika bra bild som på RGB-Scart, kanske bättre på 720p men då skifta bilden te höger !!! å fick en sorgkant på typ 10 cm på vänster sida !!.
Men testa sen me AV6 - Interlaced, hmmm måste säga RGB-Scart va lite bättre bild !?, skumt eller ?.

Sen är fattar ja inte skillnad på Interlaced ingång å Progresiv ingång å när man ska använda vart på vad etc :)

Ska köpa en DVI-D kabel imorron om ja hittat nå ställe som har såna å testa DVI på Sagemen åxå :)

Thats all folks !

Redigerat av Unregistered93802f50, 10 december 2004 - 18:58.

Postad 10 december 2004 - 18:20

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*surfguru*

Det här postade jag tidigare i tråden..:)

Om du har en Dvd som har proggresiv scan och du väljer det i dvd:ns meny..dvs du gör prog scan genom dvd:n..
då kopplar du den till proggresiva ingången[av7] bak på tven..
Tvens Farudja Prog scan kopplas då bort och dvdns progscan sköter det istället

Om du då väljer interlaced[Av6] i Dvd:n ..dvs du kör inte progscan på dvd:n
Då tar Tv:ens Farudja progscan över..

(finns 2) [Progscan Av7] och [interlaced Av6]..bägge är komponent

Sagem Axium tvens egna Progscan borde vara mycke bättre på att scala upp bilden..dvs sköta Progscanen än en dvd som ligger i dom lägre prisklasserna
Personligen tror jag att man måste upp till riktigt bra dvds kanske uppemot
6-8 tusen kr klassen..???

När jag testat olika dvds så fick jag väldigt olika resultat..
med vissa dvds så fanns ingen skillnad i bild mellan scart och interlaced komponent
sedan när jag bytte till nå´n annan dvd så fick jag helt plötsligt väldigt dålig bild på scart men bra bild på interlaced component??

beror nog lite på vars tillverkarna har lagt ner krutet..dvs på RGB eller component

Exempelvis så hadde jag mycke bättre bild på dvdnr1 som saknade componet uttag..dvs hadde bara scart(rgb)
än vad jag fick med nästa dvdnr2 som hadde både rgb och component..
Testade bägge med scart då..

min slutsats var då att rgb:n i dvdnr2 där hadde man sparat på komponenter i scarten(RGB)..och satsat på componentuttaget..
därav den stora skillnaden i bild..

Detta blev nog rörigt..men jag hoppas du förstår vad jag menar

Postad 10 december 2004 - 19:06

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

*surfguru*

Det här postade jag tidigare i tråden..:unsure:

Om du har en Dvd som har proggresiv scan och du väljer det i dvd:ns meny..dvs du gör prog scan genom dvd:n..
då kopplar du den till proggresiva ingången[av7] bak på tven..
Tvens Farudja Prog scan kopplas då bort och dvdns progscan sköter det istället

Om du då väljer interlaced[Av6] i Dvd:n ..dvs du kör inte progscan på dvd:n
Då tar Tv:ens Farudja progscan över..

(finns 2) [Progscan Av7] och [interlaced Av6]..bägge är komponent

Sagem Axium tvens egna Progscan borde vara mycke bättre på att scala upp bilden..dvs sköta Progscanen än en dvd som ligger i dom lägre prisklasserna
Personligen tror jag att man måste upp till riktigt bra dvds kanske uppemot
6-8 tusen kr klassen..???

När jag testat olika dvds så fick jag väldigt olika resultat..
med vissa dvds så fanns ingen skillnad i bild mellan scart och interlaced komponent
sedan när jag bytte till nå´n annan dvd så fick jag helt plötsligt väldigt dålig bild på scart men bra bild på interlaced component??

beror nog lite på vars tillverkarna har lagt ner krutet..dvs på RGB eller component

Exempelvis så hadde jag mycke bättre bild på dvdnr1 som saknade componet uttag..dvs hadde bara scart(rgb)
än vad jag fick med nästa dvdnr2 som hadde både rgb och component..
Testade bägge med scart då..

min slutsats var då att rgb:n i dvdnr2 där hadde man sparat på komponenter i scarten(RGB)..och satsat på componentuttaget..
därav den stora skillnaden i bild..

Detta blev nog rörigt..men jag hoppas du förstår vad jag menar

Ler, tack Doggen :) Jo nu hajjar ja, jag trodde de va så att Progscan ingången slog på Progscan helt enkelt å Interlaced ingång aldrig nyttja Progscan, men så va visst inte fallet utan AV7 = DVD´n sköter Progscan å AV6 = Sagem sköter progscan.

>>>Men hur kunde då eg. Xboxen som säkert e kass på Progscan få bättre bild på AV7(Progscan) då Sagem inte då sköter Progscan ??

Så Yamakawa verkar vara 50/50 på Output kvalité på Komponent vs. Scart.

Kan säga att jag börjar bli mer å mer nöjd me Sagem nu när ja lär mej mer av er va ja ska göra / vart ja ska koppla grejjerna :unsure:. Kommer bli klart intressant imorron me å koppla in DVI :), får ja inte bättre bild på DVI så ska ja gå å köpa mej en lite dyrare RGB-Scart sladd än den som följde me Yamakawan då jag vill ha Xboxen på Progscan då Xboxen verkar hantera Progscan bättre än Farudjan ?.

Redigerat av Unregistered93802f50, 10 december 2004 - 19:55.

Postad 10 december 2004 - 21:22

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Sitter här framför datorn, lyssnar på Mark Knopfler "Silver town" och är allmänt deppig. Just nu har jag sålt min 29´ och ser på min asgamla 21:a...för jag skulle få min SAGEM idag men de ringde från Estokolmo och sa att den va 1 ½ vecka sen :)

Sen tror jag ni som kritiserar bilden på Sagem är onekligen kräsna upp i det blå. Vad är det ni väntar er??? Jag tror snarare ni skall uppgradera era DVDer och kablar för vad jag har läst här i forumet och över allt annat så får ni inte bättre mtrl för under 50 lakan.
Om man ser myrorna, sitter man inte för nära då...
vad är den optimala avståndet från en 50dlp???

Trösta mig nån!!!!!!!!!!!!! :) :unsure: :unsure: :unsure: :D :D

Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 10 december 2004 - 21:23.

Postad 10 december 2004 - 21:26

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*mada*

Tröstar..du kan vara helt lugn..djävulskt bra bild..:)
har du vägarna förbi umeå..så kom hit så ska du få se hur en sagem och sony dvp-s9000 lirar tillsammans..hade mina arbetskompisar hem hit idag..dom stod å gapade..så..ta det lungt du..:)

Postad 10 december 2004 - 21:55

Unregistered3c46abaf
  • Unregistered3c46abaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
har en fråga till er därute.......

på min Thomson 50DLY644 DLP tv så har jag komponentingång på baksidan...
där står det märkt med Y / Pr / Pb......alltså...är den bäst lämpad för att matas med interlaced videosignal från dvd då?

satt och kollade på I Robot och då & då försvann bilden när jag satt o körde den på progressive...konstigt va?!

i manualen för thomson står det att det går mata den med olika interlaced och progressive signaler..........

eller e jag ute o cyklar.......tycker jag börjar vänja mig nu och får finare bild med progressive från dvd...behöver hjälp fort!!!

Postad 10 december 2004 - 22:30

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ler, lamer SurfGuru måste bara tillägga:
Med N.P (Brusreducering) på LÅG så ROCKAR ju bilden (ehm, hade missat detta visst), inga mer "myrornas krig", dock - effekt att den där effekten ja har att när nån rör ex. sitt ansikte så kan de smetas ut lite å bli "jobbigt" å se på bilden.

Dum fråga kanske men N.P har jag på alla UTOM AV7 samt PC1 & 2 ??, men det kanske ska vara så ??, på de 3 är den raden helt tom å de kvittar hur mycke ja trycker på N.P knappen ?.

Själv så tycker ja nu nåt blir bättre varje dag med denna Sagem :)

Sagem rules (om man bortser från min förbenade fläkt :)

Postad 10 december 2004 - 22:41

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det blir en liten utsmetning vid lågfilter på...men jag tror man observerar det bara för att man studerar som en hök..å letar konstigheter..*s*

när man inte har nå´t filter så finns inte utsmetningarna men då får man lite myrer istället..

men det beror nog mycke på kvaliten på dvd:n
jag har nämligen väldigt lite störningar vid inga filter påslagna med min sony..

frågan är hur det blir med dvi..ska bli intressant å se surfy..
då kanske du kan köra utan lågfilterpåslaget..å på så vis få absolut perfekt bild..
(vi är för kräsna)..*s*

det finns inga filter på av7 och pc ingångarna..det är som det ska..
dvs man kan inte filtrera progscan ingången..den eventuella filtreringen görs nog då i dvd:n

Postad 10 december 2004 - 23:42

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Mada

Tjaa, för under 50,lakan så är Samsungs värsting det absolut bästa alternativet om man vill ha det absolut bästa som finns ute i dagens läge. som går att få tag på i Sverige i alla fall. Sedan kommer nog Sagem i Sverige.

Jag trodde själv att jag var "amatör" när det gällde bild och sådant på dessa men tydligen inte för vissa :)

Jag har nu sett min tredje dvd-film på min Sagem och denna gång märkte jag ghosting bara 1 eller 2,gånger jämfört med tidigare flera gånger med filtret på låg nivå. Något som man vänjer sig med tydligen och inte märker det lika enkelt kanske? Och på denna film så var det samma sak med pixligheten att jag hakade upp mig mycket mindre/irreterade mig, kanske en vanesak det också som man vänjer sig med. Jag sitter 3+ något "lite osäker" ifrån min Sagem samt anser jag mig ha tillräckligt dyr scart kabel, Ixos scart för 800.kr för 1,5meter.

Medet lär bli några till filmer i helgen så får man se hur det blir som och på måndag blir det beställning av en hel till drös kablar, dvi/komponent för att se hur skillnaden blir som. Dvi från datorn och komponent ja, från dvd :)
Ska tanimig se på hd matrial både 720p och 1080p o se om man blir impad eller inte :unsure:

----------------
Ett tips är att inte rusa upp sig alltför mycket före man fått hem den, jag kan nog ha varit alldeles för positiv bla.bla Men ajja, det är en fin och stor skärm som har bra kvalite ändå faktiskt.

Postad 11 december 2004 - 10:19

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Jag är ruggit intresserad av samsungs 50" .. ,men det verkar finnas för lite folk som har införskaffat den och kan ge en ordentlig resumé om hur pass bra tv:n är..

Postad 11 december 2004 - 15:30

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Jag är ruggit intresserad av samsungs 50" ..  ,men det verkar finnas för lite folk som har införskaffat den och kan ge en ordentlig resumé om hur pass bra tv:n är..

Jag med, jag står nu mellan Samsung 50L7HX och en Panasonic 50" plasma.

Varför ska det vara så svårt välja?

Postad 11 december 2004 - 15:35

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Tänkte bara lägga till lite mer info angående Sagem Axium. Tekniken Hus i Kalix hade haft inne Thomson 50DLY644:an, en kille var och köpte den och 1-2 veckor senare fick dom in Sagem Axium'en. Killen hade inte varit glad. Tydligen hur stor skillnad som helst. Dom har visst slutat ta in DLY644:an nu också, var alldeles för dålig i jämförelse och inte så mycket billigare.

Bor själv i Luleå men jag tror nästan man måste ta sig en sväng till Kalix för att kolla in "underverket". Var nämligen in på Expert här i Luleå och dom hade Thomson DLY64:an samt den tunnare 61" (79900:- ) inne, tyckte DLY64:an var rätt trevlig. Om nu Axiumen är väldigt mycket bättre så är det nog en höjdare.

Redigerat av BWF, 11 december 2004 - 15:43.

Postad 11 december 2004 - 15:40

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Tänkte bara lägga till lite mer info angående Sagem Axium. Tekniken Hus i Kalix hade haft inne Thomson 50DLY644:an, en kille var och köpte den och 1-2 veckor senare fick dom in Sagem Axium'en. Killen hade inte varit glad. Tydligen hur stor skillnad som helst. Dom har visst slutat ta in DLY644:an nu också, var alldeles för dålig i jämförelse och inte så mycket billigare.

Bor själv i Luleå men jag tror nästan man måste ta sig en sväng till Kalix för att kolla in "underverket".

Vad hände med Lasse P i Luleå? konka butiken eller vad?

Redigerat av Optoma, 11 december 2004 - 15:42.

Postad 11 december 2004 - 15:44

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vad hände med Lasse P i Luleå?  konka butiken eller vad?

Ingen aning. Men är det någon som vet av en butik i Luleå trakten som har Axiumen så hojta till :-)

Redigerat av BWF, 11 december 2004 - 15:47.

Postad 11 december 2004 - 16:01

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0
Jag var förbi en expertbutik idag och kollade på sagem axium. Helt klart imponerad av WMVHD-klippen som kördes från en dator. Bildkvaliten var otroligt skarp och färgrik. Enda jag kunde se var att det var lite ryckig bild, men det kanske beror på att det var en dålig dator? Betraktningsvinkeln var bra från sidorna, mindre bra om man tittade i höjdled.. men ändå väldigt bra jämfört med andra skärmar.
Hursom när jag sen bad att de skulle visa från en tvkälla så blev jag otroligt besviken. Visserligen var det någe seriekopplad s-video från en boxer, men lcd/plasmaskärmarna som kördes brevid var inte ens lika dåliga. Bilden var pixlig, ryckig och linjer gick lite hur som helst.
Om jag nu ska lägga ner 25.000 på tvn vill jag veta ifall det är liknande eller dålig bild när man kör från satellit (scart). Jag är absolut inte beredd att sitta och kolla på någon skitbild och bara få bra bild när jag matar dvd/hdtv-signal, i sådana fall är det bara att vänta på att de ska börja sända hdtv, eller?
Nå hur bra är egentligen bildkvaliten vid tvtittande?

Postad 11 december 2004 - 16:28

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Hursom när jag sen bad att de skulle visa från en tvkälla så blev jag otroligt besviken. Visserligen var det någe seriekopplad s-video från en boxer, men lcd/plasmaskärmarna som kördes brevid var inte ens lika dåliga. Bilden var pixlig, ryckig och linjer gick lite hur som helst.
Om jag nu ska lägga ner 25.000 på tvn vill jag veta ifall det är liknande eller dålig bild när man kör från satellit (scart). Jag är absolut inte beredd att sitta och kolla på någon skitbild och bara få bra bild när jag matar dvd/hdtv-signal, i sådana fall är det bara att vänta på att de ska börja sända hdtv, eller?

Exakt min upplevelse också efter sett Axium på två olika Expert butiker.

WMV demon såg perfekt ut, men så fort man slog över till Canal Digital på parabol, speciellt Discovery Channel så framträdde artifakterna i bilden, den blev allt som du nämner, jag trodde först att det berodde på butikens inställning på något sätt.

Därför jag står i valet mellan plasma och DLP just nu, jag är rädd av just detta skäl att även Samsungen ska se skit ut vid vanligt tittande.

Redigerat av Optoma, 11 december 2004 - 16:28.

Postad 11 december 2004 - 21:16

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Exakt min upplevelse också efter sett Axium på två olika Expert butiker.

WMV demon såg perfekt ut, men så fort man slog över till Canal Digital på parabol, speciellt Discovery Channel så framträdde artifakterna i bilden, den blev allt som du nämner, jag trodde först att det berodde på butikens inställning på något sätt.

Därför jag står i valet mellan plasma och DLP just nu, jag är rädd av just detta skäl att även Samsungen ska se skit ut vid vanligt tittande.

Jag hade samma upplevelser på en Expertbutik utanför Stockholm. TV-källan (analog tv) var urusel och vita prickar var runt i hela bilden, men så frågade jag en snubbe som jobbade där om han kunde visa vilka inställningar för bilden som fanns och efter vi tillsammans ändrade runt lite i inställningarna i några minuter blev bilden betydligt bättre och helt klart godkänd bild för analog tv. Med digital-TV antar jag då att man kan få betydligt bättre bild, och HDTV ger ju perfekt bild...

Postad 11 december 2004 - 21:56

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2 986 inlägg
  • 0

...blev bilden betydligt bättre och helt klart godkänd bild för analog tv. Med digital-TV antar jag då att man kan få betydligt bättre bild, och HDTV ger ju perfekt bild...

Ok, det där lät ju "halvbra" eller vad man nu ska kalla det.
Jag kanske är en sån där bakåtsträvare, men jag anser fortfaranande att min 10 år gamla 28" Panasonic TX-28WD1E 50hz fortfarande var (är trasig nu) överlägsen dagens 100hz WS-apparater just vid tvtittning (DVD är helt annan sak).
Känns inte som om man är beredd att kompromissa när det gäller 25k med en tv som man vill äga i minst 10 år. Tycker allt fler moderna apparater lider av dessa problem när man inte matar dem med heldigitala signaler. Förstår inte heller varför det är så accepterat, eller folk kanske bara inte bryr sig...
Jag har iaf sett fram emot att kunna byta upp mig mot en Axium D50 eller D45. Men det kommer tydligen krävas en hel del i och med att man måste leta upp någon återförsäljare som inte håller på och seriekopplar med skräpkablar.

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 december 2004 - 21:56.

Postad 11 december 2004 - 22:17

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Tycker allt fler moderna apparater lider av dessa problem när man inte matar dem med heldigitala signaler. Förstår inte heller varför det är så accepterat, eller folk kanske bara inte bryr sig...

Hmm, det är (tyvärr) bara att inse att om man ska köpa en ny, dyr tv måste man köpa finfina digitalboxar, en svindyr dvd-spelare och övrig topputrustning - om man inte nöjer sig med en halvusel, pixlig bild alltså.'

(uppmärksamma att jag har överdrivit lite och jag vet självklart att detta inte alltid är fallet)

Postad 12 december 2004 - 00:24

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Har sett the day after tomorrow och I-Robot ikväll med frugan till o med :D men det värsta var att hon klagade på bilden x-antal gånger på både filmerna men värst var nog på I-Robot.

Hon sa att det såg ut som regnbåge färger i bakgrunden ibland, "ej" eld och sådant samt att det blev fel och bilden hoppade. Och jag såg inte det alls först men sedan såg jag det och det syndes. Vissa delar i bakgrunden kunde hoppa till och rörde sig, som linjer m.m Och detta blev väldigt störande ibland, jag fick till o med slå av filtret helt o hållet men problemet kvarstog tyvär, men i mindre skala tror jag. Förutom det så ghostade en sekvens ganska rejält må jag säga.

Men att hon skulle märka och ta upp en massa saker trodde jag aldrig, men det visar verkligen att det är inte bara jag som tycker dessa saker nu. Och hon tycker inte ens att det spelar någon roll om vi ska se på kasett eller dvd om man hyr ;)

----------------------
Så jag vet inte om det är fel på min utrustning/kablar eller om jag ställt in något fel, eller om vi sitter för nära. Men det ska ju inte orsaka dessa saker som hoppade/rörde på sig samt linjer m..m
"Svårt" att beskriva dessa fel i bilden, och fläkten den ska vi inte tala om ibland.

Edit:
Eller är det så att både dessa filmerna är av dålig bitrate/kvalite?
Vi har 2,st till filmer att se klart på och då får man se hur bilden blir som på dom. "Obs" alla är dvd självklart, då jag endast ser och hyr dvd-filmer nu för tiden.

Redigerat av Camridge, 12 december 2004 - 00:35.

Postad 12 december 2004 - 12:00

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Welcome back all som har haft ledigt :-)

OK skall vi göra en stor julsak så alla ni som vill ha en Sagem och har kolla på den och bestämt sig gå ihop med mig och mina kontakter så drar vi hem dem billigt! Med gällande garanti och service i Sverige

Ju fler ju merrier. Gladare! Samt bättre priser
Detta är bara kampanj inte ordinarie priser som jag fått av fabriken

/Jörgen

Postad 12 december 2004 - 13:23

Unregisteredd6a38178
  • Unregisteredd6a38178
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Welcome back all som har haft ledigt :-)

OK skall vi göra en stor julsak så alla ni som vill ha en Sagem och har kolla på den och bestämt sig gå ihop med mig och mina kontakter så drar vi hem dem billigt! Med gällande garanti och service i Sverige

Ju fler ju merrier. Gladare! Samt bättre priser
Detta är bara kampanj inte ordinarie priser som jag fått av fabriken

/Jörgen

Okey..... vilket prisbild rör det sig om.....
Hur lång leveranstid....
Är själv pågång har fått ett pris av en lokal säljare...... (Den gamla modellen) de skulle kolla om jag kunde få den nya modellen, ska bestämma mig till måndagen var det sagt.
Mvh. Ziqqe

Postad 12 december 2004 - 13:23

BWF
  • BWF
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Inga nyheter vad gäller HD D45:an ?

Känns väldigt intressant iom att den ändå är rätt stor samt HDCP klar. Och kanske lite billigare.

Postad 12 december 2004 - 14:19

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Inga nyheter vad gäller HD D45:an ?

Känns väldigt intressant iom att den ändå är rätt stor samt HDCP klar. Och kanske lite billigare.

45an är dyrare.

Postad 12 december 2004 - 14:47

ChillBill
  • ChillBill
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Någon som har sett/hört vad de blir för pris på 45an, och när den ska komma till Sverige??

Postad 12 december 2004 - 16:18

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Nu måste jag meddela att som det känns nu så funderar jag faktiskt på att sälja min Sagem om jag fortfarande ser och finner såna här fel efter några filmer till. Om jag kan lämna tillbaka den "7,dagars ånger" då den är i helt perfekt skick så kommer jag nog göra det.

Filmer vi sett "DVD"
Tur och Retur
King Arthur: Extended Director's Cut
Day After Tomorrow
I,Robot
Beyond Borders

Har testat filtret, och olika färgsättningar ut menyn på spelaren. Blir ju bara olika kontrast bla.bla där och borde ju inte påverka fel som dessa vi upplever?
Jag har nu mätt och jag och hela bakre raden sitter omkring 380,390cm ifrån tv´n.

Postad 12 december 2004 - 17:23

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Blir det fler än 2 så under 25
/Jörgen

Postad 12 december 2004 - 17:25

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Camridge varför kör du med filter på en DVD film???

/Jörgen

Postad 12 december 2004 - 17:35

Unregistered417cfecc
  • Unregistered417cfecc
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Har själv en LG RE-44SZ21RD som har det gamla "matterhorn" chipet i sig och när jag tittade på I´Robot genom min Denon DVD-2900 var bilden i absolut toppklass! Saker som ghosting, eftersläpningar och liknande har jag aldrig varit med om... Att LG:n skulle vara så himla mycket sämre har jag svårt att tro speciellt om den är korrekt inställd och matas med en riktigt bra DVD:spelare och komponentkabel.. Har i alla fall inte de problemen som ni pratar om trots sämre upplösning och allt...

Mvh Freddy Nilsson

Postad 12 december 2004 - 19:15

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
freddynilsson

Kanske inte tillräckligt bra ögon eller kräsen.
Min morbror har den LG 44" dlp`n och där var det verkligen pixligt/myror i bilden och på digitala sändingar var inte bilden alls bra, det är vad jag anser i alla fall. Såg T3 och en annan film samt några kanal sändningar på den tv`n förut.

Logisk IT Malmö
Om du kollar på dom andra som har postat så förstår du vad jag menar angående filtret. Utan filter på så blir bilden alldeles för mycket brus/pixlig i vissa partier m.m och när man slog på låg på filtret så försvann nästan allt och bilden blev så mycket renare och finare. Allt över låg gör att så att det blir utsmetning lite sämre detaljer och ghosting, även märkt ghosting ibland på låg. "sällsynt som sajtans" men finns.

Jag har sett film utan filter och låg. Och för tillfället har jag den avstängd helt o hållet nu.

Ett problem till jag har nu, vet inte om det ska vara såhär men ändå, är att jag får svarta kanter på alla sidor men dom är olika stora samt är inte geometrin det bästa heller.

Redigerat av Camridge, 12 december 2004 - 20:02.

Postad 12 december 2004 - 20:03

Unregistered417cfecc
  • Unregistered417cfecc
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Kan intyga att jag har tillräckligt bra ögon! Har man en riktigt bra DVD och matar den med progressive Scan samt ser till att ställa in den rätt har man inte problem med något myrornas krig (visst blir bilden sämre om man sitter 1-1.5 meter ifrån den men avståndet skall vara runt 3-4 meter). Kan stoppa in filmer som Van Helsing, The League osv med mycket bra bildkvalitet på skivan och som innehåller krävande scener som är särdeles mörka och bilden är mycket bra! Det tar lite dit att ställa in den helt rätt och det krävs dessutom andra inställningar i DVD:ns bildinställningar för att allt skall kunna prestera till fullo. Sen bror det väl lite på vad man har för dvd också, min Denon kostade ju trots allt över 10 000kr när den såldes...

Postad 12 december 2004 - 20:14

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
freddynilsson

När vi såg King arthur så var vi 6,st personer och det var bara jag som uppmärksammade alla fel i bilden där. Så det jag försöker få fram är att alla ser inte samma sak och uppmärksammar inte fel i bakgrunder/partier lika bra. Många ser inte heller regnbågarna medans andra gör det mycket.

Men det är ju bra om du inte ser något alls, men alla borde kunna se något tycker jag för en produkt blir nog inte perfekt.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.