Officiell Tråd - Pioneer PDP-436/506
2508 svar till detta ämne
Postad 16 December 2005 - 09:02
Unregistered38200
-
Unregistered38200
-
Användare
-
-
183 inlägg
Hej igen!
Kan tala om att 436 går in med lite god vilja i baksätet stående i en Volvo V40.
Så nu är den hemma och uppskruvad på väggen! Vilken bild! Dag och natt jämfört med Siemens Myrican som jag hade först.
PDP+ Mappen är som någon skrev här inget man missar när man fått den!
Däremot så hade Pioneer glömt packa ner fjärrkontrollen till min TV... Så den väntar jag på nu.. Surt sa räven... Tur att jag hade en multifjärr (dremboxens) som fixar det viktigaste.
Fredrik
Postad 16 December 2005 - 09:05
snooker
-
snooker
-
Rookie
-
8 inlägg
"Har även jag tillslut bestämt mig för att köpa en 506xde, problemet är ju bara att hitta nått ställe där den finns i lager
Vet nån om komplett.se säljer skärmar från svenska pioneer?
PDP+ är ett måste när man köper dessa skärmar känns det som"
Tror dom köper ifrån norge. Fyndbörsen köper från Sverige..
Postad 16 December 2005 - 09:38
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Var på väg att köpa en 436XDE men efter att ha läst detta så får det bli en LCD-skärm.
www.avforums.com/forums/showthread.php?t=269105
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som om många Pioneer-ägere har problem med inbränning... I tråden framgår det att ALIS-paneler samt Panasonic-plasmorna är extra tåliga mot detta fenomen. Trist!
Postad 16 December 2005 - 10:04
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Var på väg att köpa en 436XDE men efter att ha läst detta så får det bli en LCD-skärm.
www.avforums.com/forums/showthread.php?t=269105
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som om många Pioneer-ägere har problem med inbränning... I tråden framgår det att ALIS-paneler samt Panasonic-plasmorna är extra tåliga mot detta fenomen. Trist!
<{POST_SNAPBACK}>
Verkar som om det är grafik som bränner in mest, inte själva tv/DVD bilden. Spel, loggor, interaktiva menyer osv. Har inte minsta spår av inbränning ännu fasten jag kört med alla lägen som finns att ställa in i menyerna. Peppar, peppar. Har gått ca 200 timmar. problemet var dock värre på föregående modeller, därför väntade jag med att köpa tills nu. Man kunde inte ha på text tv i 15 sek utan att SVT loggan satt kvar ett bra tag på tex 435 modellen.
Postad 16 December 2005 - 11:05
jovak
-
jovak
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Jag har varit extremt nöjd bildmässigt med min 436 XDE. Tyvärr har jag också efter drygt 200 h fått svag inbränning av flera loggor: National Geographic, Discovery, Z. Detta TROTS att jag var medveten om problemet före och har skruvat ned kontrast och ljusstyrka ordentligt samt kört på energisparfunktionen (som Pioneer själva rekommenderar för att motverka inbränning).
De är mycket svaga och kan ej ses om man inte vet om det men ändå... Skulle tro att alla med denna skärm kan se inbränningar om de verkligen letar.
Kanske skulle köpt en Panasonic ändå?
Postad 16 December 2005 - 12:27
Grepen
-
Grepen
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det här kommer att bli ett lite längre inlägg ang. inbränningar. Kanske inget nytt som inte har sagts tidigare, men men.
Inbränningar vs "image retention". Har efter inte speciellt mycket TV3 tittande fått tv3's vackra logga synbar uppe till höger på min 506xde. Jag är inte helt säker men jag tror att jag totalt tittat max 10-15 timmar på tv3 sedan jag fick TVn, varvat med andra kanaler förståss och även film. Har aldrig tittat mer än 1,5 timmar i sträck på TV3, och då är det även reklampauser som kommer emellan.
Har tittat på annat material cirka 4 timmar efter att jag upptäckt loggan, men den har inte försvunnit. Möjligen har den blivit lite lite svagare, men "borttvättad" är den långt ifrån.
"Inbränningen" är svag men lätt att upptäcka mot ljus enfärgad bakgrund. Har läst runt lite på detta forum och andra forum och bildat mig en uppfattning om vad detta beror på samt hur man kan undvika och bli av med loggor som bildats (detta är väl inte direkt revolutionerande, men det vore intressant med kommentarer):
Tidigare i denna tråd var det någon ang. detta ämne som nämde att plasmacellerna i början försämras relativt fort, för att efter 500 - 1000 timmar nå en långsammare förändringstakt. Jag tror att detta faktum förklarar det mesta när det gäller s.k. "tillfälliga inbränningar" som jag drabbats av. Man skulle också kunna kalla det "långvariga bildförsämringar" mer i linje med "retention" som är den engelska termen.
Vad som har hänt är troligen att ett antal timmars visande av TV3 loggan på exakt samma plats har försämrat / slitit mer på just de plasmacellerna än vad det har slitits på plasmans övriga celler - vilket har orsakat att ljusstyrkan på ljust dessa celler har försämrats i förhållande till övriga celler. Detta stämmer bra överrens med att loggan ses avtecknad som ett mörkare område - den defineras av en försämring av ljusstyrkan.
Därmed blir det omöjligt att "tvätta" bort loggan genom kortare tids visning av annat material. Det beror på att även om jag visar annat material där loggan har befunnit sig så "slits" plasman förhoppningsvis jämt över hela skärmen nu när ingen logga visas. Det redan "slitna" området kommer att slitas lika mycket som resten av plasman. Försprånget kommer att hållas, "inbränningen" kommer att synas tills dess att försämringstakten avtar. Dvs när den "slitna" platsen där loggan syns når den tidpunkt då försämringstakten avtar, så kommer resten av plasman troligen snart att komma i fatt - loggan försvinner. Det kan nog ta ett tag, 500 - 1000 timmar från det att plasman togs i bruk om man får tro tidigare inlägg.
Samma sak gäller visandet av svarta fält, t ex när man ser på letterbox film. Enligt denna teori, som jag tror starkt på, så kommer det i slutändan göra att de två svarta fälten (1 uppe och 1 nere) har högre ljusstyrka än resterande del i mitten.
En annan slutsats man kan dra är att alla som försöker köra in skärmen snarare kommer att förlänga inkörningsperioden genom att dra ned på ljusstyrkan. Lägre ljusstyrka, längre tid tills plasman når sin inkörda period. Att en plasma är "inkörd" betyder enligt denna teori att plasman har nått den körtid då försämringstakten av ljusstyrkan har avtagit. Visst, chansen för inbränningar är störst vid hög ljusstyrka & kontrast, men att dra ned framförallt kontrasten borde vara viktigast då det är intilligande ljusstyrkeskillnader som framförallt ger inbränningseffekter.
Det tråkiga med att dra ned kontrasten/ljusstyrkan är att man inte utnyttjar den första period då plasman har sin absolut högsta kapacitet, man skruvar ned värdena och väntar på att plasman ska försämras (för det är det som händer) så mycket att dess ljusstyrka i princip har gått ned lika mycket som man skruvade ned den från första början.
Jag kommer att göra så att jag drar ned kontrasten på alla kanaler som har loggor, samt byta mellan wide & 4:3 läge på dessa kanaler. Filmer och andra kanaler som täcker hela bildytan kan man lika gärna köra på full kräm - annat är bara att inte utnyttja plasmans kapacitet.
Enligt denna teori spelar det inte så stor roll om man skaffar sig "temporära inbränningar" i början av plasmans livslängd eller om man försöker undvika detsamma genom att skruva ned kontrasten - när försämringstakten avtar kommer ändå "inbränningarna" att försvinna. Teorin låter trolig men vem fanken vågar prova hårt med sin TV? Det tråkiga med att skruva ned värdena är att man får en lång lång period med kassare bild för att vänta på en TV som när "inkörningen" är klar ändå har lika "kass" bild. Hursomhelst, det kommer väl att visa sig om jag har rätt framgent. Återkommer lite senare om min "inbränning" har försvagats eller försvunnit.
Slutligen tycker jag att det är pinsamt av Pioneer att släppa en produkt med standardinställningar som ger "inbränningar" efter så lite tittande på vanliga tv-kanaler.
Ångrar jag då mitt köp? Nix - köpte denna mest för att se på film, och för det är den helt underbar, men tittar man mest på TV, så kan jag förstå om man blir missnöjd.
Redigerat av Grepen, 16 December 2005 - 13:18.
Postad 16 December 2005 - 12:28
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag har varit extremt nöjd bildmässigt med min 436 XDE. Tyvärr har jag också efter drygt 200 h fått svag inbränning av flera loggor: National Geographic, Discovery, Z. Detta TROTS att jag var medveten om problemet före och har skruvat ned kontrast och ljusstyrka ordentligt samt kört på energisparfunktionen (som Pioneer själva rekommenderar för att motverka inbränning).
De är mycket svaga och kan ej ses om man inte vet om det men ändå... Skulle tro att alla med denna skärm kan se inbränningar om de verkligen letar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har alltid hävdat att tekniken inte är fulländad på långa vägar. "Sprang på" detta inlägg (#64) som visar att även påstådda märken felar: https://www.minhembi...60&searchtime=#Eller det är ett enda undantag kanske? Det snackas alldeles för lite om problemen med dessa burkar, antagligen för att man inte vågar erkänna fel på något man köper för en fjärdedels årslön. Man borde kanske förvänta sig att det fungerar bättre istället?
Postad 16 December 2005 - 12:41
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har alltid hävdat att tekniken inte är fulländad på långa vägar. "Sprang på" detta inlägg (#64) som visar att även påstådda märken felar: https://www.minhembi...60&searchtime=#
Eller det är ett enda undantag kanske? Det snackas alldeles för lite om problemen med dessa burkar, antagligen för att man inte vågar erkänna fel på något man köper för en fjärdedels årslön. Man borde kanske förvänta sig att det fungerar bättre istället?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag vet om "problemet" men köpte ändå. Så jag får skylla mig själv om jag får inbränningar! Jag håller mig iofsig borta från VIASATS skit kanaler och loggor så mycket som möjligt, så det kan vara därför jag sluppit inbränningar. Återkommer om jag får inbränningar av TV4 tex...
Postad 16 December 2005 - 13:15
jovak
-
jovak
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Intressant teori Grepen och jag tror du har rätt i ditt resonemang. Angående mina inbränningar kan jag ändå säga att jag inte bryr mig speciellt mycket, de positiva egenskaperna hos denna skärm överväger och jag är mycket nöjd totalt sett.
Inbränningarna kan inte ses om man inte aktivt letar efter dom på en helt ljus bakgrund. Helt klart är det väl ändå att Pioneerskärmarna verkar ha ett större problem än andra tillverkare. Tekniken definitivt inte fulländad !
Varför läser man aldrig någonting om inbränningar när skärmar testas i div tidskrifter ?
Postad 16 December 2005 - 13:18
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Och i många butiker hävdar men bestämt att inbränning tillhör det förflutna, "dagens plasmor har inga som helst problem med sådant"!
Postad 16 December 2005 - 13:26
Grepen
-
Grepen
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Varför läser man aldrig någonting om inbränningar när skärmar testas i div tidskrifter ?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror att det beror på att när dom testar High-End prylar som Pioneers plasmor, så provar man uteslutande med DVD filmer + olika slags HD-material. Detta är troligen filmer som saknar loggor eller statiska bilder - problemet uppstår aldrig. Troligen så kan man visa vad som helst som inte är statiskt på hur höga värden som helst utan problem.
Postad 16 December 2005 - 13:41
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Intressant teori Grepen och jag tror du har rätt i ditt resonemang. Angående mina inbränningar kan jag ändå säga att jag inte bryr mig speciellt mycket, de positiva egenskaperna hos denna skärm överväger och jag är mycket nöjd totalt sett. Inbränningarna kan inte ses om man inte aktivt letar efter dom på en helt ljus bakgrund. Helt klart är det väl ändå att Pioneerskärmarna verkar ha ett större problem än andra tillverkare. Tekniken definitivt inte fulländad ! Varför läser man aldrig någonting om inbränningar när skärmar testas i div tidskrifter ?
<{POST_SNAPBACK}>
Egentligen har jag ingen uppfattning om vilket märke som har mest problem, men kollar man de få trådarna som finns på detta forumet så pekar allt på att billiga plasmor har mest problem. Vad det gäller Pioneer så har de vunnit en hel del utmärkelser den senaste tiden och folk som köper "det bästa på marknaden" förväntar sig troligen inga problem alls. Man kan kanske också säga att de dåliga plasmorna har sämre kontrast och kontrasten är just boven i inbränningsproblemet. Dessa tre påståendena är inte helt förenliga med varandra... jag spånar mest runt ämnet. Och varför testas aldrig svärtan i TV-tester? En del verkar tro att kontrast och svärta är samma sak!?!
Postad 16 December 2005 - 17:18
Unregistered949893cc
-
Unregistered949893cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Tja!
Har länge tänkt att slå till på en 436XDE, och nu har jag tom fått frugan att förstå skillnaden på vår lilla sketna nuvarande tv efter att ha visat henne demo av denna tv
Nu till min fråga; är det bara Boxer den klarar av?
Jag har Comhem och det skulle ju vara underbart att bara köpa sig ett pcmcia kort och trycka in Comhem kortet. Går det?
Om det inte går, hur skall jag då få till HDMI kvalitet mellan comhem boxen och TV'n inann de börjar sända i HD formatet?
Har ju inte någon lust att punga ut med 5000 på en godkänd box med HDMI anslutning om det redan finns i Pioneers box.
Jag kanske är ute och cyklar med minga frågor, men ni i forumet verkar ju vara experter, så ta åt er
//Tuben
Postad 16 December 2005 - 17:29
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Nu till min fråga; är det bara Boxer den klarar av? Jag har Comhem och det skulle ju vara underbart att bara köpa sig ett pcmcia kort och trycka in Comhem kortet. Går det?
Om det inte går, hur skall jag då få till HDMI kvalitet mellan comhem boxen och TV'n inann de börjar sända i HD formatet?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag förstår så finns det bara stöd för marksänd digital-TV, så det går troligen inte med Comhem. Jag menar... det är ju tre helt olika boxar som hanterar marksänd, kabel och satellit-TV. Efter att ha provat med diverse spelare med eller utan progressiv signal, så har jag kommit fram till att man inte tjänar speciellt mycket på HDMI-anslutning om du bara har en bra "vanlig" interlaced signal. Den inbyggda deinterlacern verkar hålla mycket bra klass. Om man matar progressiv signal med billiga maskiner så tjänar man på att köra in interlaced istället. I närheten av HDTV kommer man inte ändå med så låg ursprunglig upplösning. EDIT: Ändrade stavningen från Conehead till Comhem. /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 16 December 2005 - 17:30.
Postad 16 December 2005 - 17:33
Unregistered949893cc
-
Unregistered949893cc
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag menar... det är ju tre helt olika boxar som hanterar marksänd, kabel och satellit-TV.
Hmm, tack för svaret och ganska logiskt när jag tänker efter, jag sa ju att jag nog var ute och cyklade  //Tuben
Postad 16 December 2005 - 17:49
siebert
-
siebert
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Har även jag tillslut bestämt mig för att köpa en 506xde, problemet är ju bara att hitta nått ställe där den finns i lager 
Vet nån om komplett.se säljer skärmar från svenska pioneer? PDP+ är ett måste när man köper dessa skärmar känns det som
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är PDP+ ?
Postad 16 December 2005 - 18:06
c[o]re
-
c[o]re
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
PDP+ = Våra skärmar kommer från Svenska Pioneer vilket innebär att du som kund under de första 2 åren, vid eventuella problem, kontaktar Pioneer som skickar ut en tekniker som lagar/hämtar din plasmaskärm.
Med risk att verka tjatig, vet nån om Inwarehouse har skärmar från svenska pioneer?
Postad 16 December 2005 - 18:22
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag menar... det är ju tre helt olika boxar som hanterar marksänd, kabel och satellit-TV.
Hmm, tack för svaret och ganska logiskt när jag tänker efter, jag sa ju att jag nog var ute och cyklade 
//Tuben
<{POST_SNAPBACK}>
Man kan aldrig vara säker. Har alla länder samma teknik och frekvensområden när det gäller marksänt? Eller gör de om dem speciellt till lilla Sverige? Kan TV'n känna av vad som skickas och ändra efter behov? Jag måste erkänna att jag fortfarande inte har öppnat manualen efter två veckor, men jag är ganska säker på att det bara går att köra marksänt i alla fall.
Postad 16 December 2005 - 19:50
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Hmm, tack för svaret och ganska logiskt när jag tänker efter, jag sa ju att jag nog var ute och cyklade 
//Tuben
<{POST_SNAPBACK}>
Dessutom har inte hört något om att XDE boxer boxen klarar av Mpeg4 som HDTV kommer komprimeras med. någon som vet om den klarar det? Skulle bli förvånad om den gör det.
Redigerat av thetias, 16 December 2005 - 19:59.
Postad 17 December 2005 - 00:16
dundermunk
-
dundermunk
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Angående mina döda (röda) pixlar så skickade jag ett mail till pioneer där jag frågade om detta är vanligt på dessa skärmar eller om jag ska byta ut den.
Jag skrev också att en plasma som kostar över 40 000 rimligtvis borde vara felfri när den når kunden. Svaret jag fick var i princip att om tv:n fungerar till 99,99% så är den enligt pioneers kriterier som den ska vara. Jag ska alltså inte bry mig om dessa pixlar. Som tidigare nämnts här inne har dom en väldigt öppen policy angående döda pixlar.
När jag sedan ringde hbb, där jag köpt tv:n trodde han knappt på mig när jag berättade om mina pixlar. -Döda pixlar på en pioneerplasma, det kan inte stämma. Säljaren sa att han skulle ringa till pioneer och prata med dom. När han ringde tillbaka sa han att killen han pratat med på pioneer hade sagt att dessa pixlar kommer att försvinna efter ett tags tittande. Sen rabblade han något om hur plasma fungerar, jag förstod inte riktigt vad han pratade om, men kontentan var att pixlarna hela tiden förbrukas och byts ut. Någon som vet mer om detta?
Postad 17 December 2005 - 12:22
Grepen
-
Grepen
-
Amatör
-
-
96 inlägg
När han ringde tillbaka sa han att killen han pratat med på pioneer hade sagt att dessa pixlar kommer att försvinna efter ett tags tittande. Sen rabblade han något om hur plasma fungerar, jag förstod inte riktigt vad han pratade om, men kontentan var att pixlarna hela tiden förbrukas och byts ut. Någon som vet mer om detta?
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som bullshit. Det som troligen kommer att hända är att dom pixlar som ständigt lyser kommer att försämras mycket snabbt, dvs deras ljusstyrka kommer att avta relativt fort. Detta i sin tur leder troligen till att dom inte längre "sticker ut" lika mycket, blir mindre irriterande och svårare att lägga märke till (ren spekulation). Det finns ett fast antal bildelement i plasmorna, dessa byts aldrig ut. Det står tom på andra sidan i bruksanvisningen.
Postad 17 December 2005 - 20:40
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Vad som har hänt är troligen att ett antal timmars visande av TV3 loggan på exakt samma plats har försämrat / slitit mer på just de plasmacellerna än vad det har slitits på plasmans övriga celler - vilket har orsakat att ljusstyrkan på ljust dessa celler har försämrats i förhållande till övriga celler. Detta stämmer bra överrens med att loggan ses avtecknad som ett mörkare område - den defineras av en försämring av ljusstyrkan.
Därmed blir det omöjligt att "tvätta" bort loggan genom kortare tids visning av annat material. Det beror på att även om jag visar annat material där loggan har befunnit sig så "slits" plasman förhoppningsvis jämt över hela skärmen nu när ingen logga visas. Det redan "slitna" området kommer att slitas lika mycket som resten av plasman. Försprånget kommer att hållas, "inbränningen" kommer att synas tills dess att försämringstakten avtar. Dvs när den "slitna" platsen där loggan syns når den tidpunkt då försämringstakten avtar, så kommer resten av plasman troligen snart att komma i fatt - loggan försvinner. Det kan nog ta ett tag, 500 - 1000 timmar från det att plasman togs i bruk om man får tro tidigare inlägg.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror du har rätt i hur pixlarna slits/försämras. Detta tycker jag bekräftas bland annat av att kanterna vid 4:3 tittande är gråa och inte svarta. Detta måste rimligtvis betyda en mindre skillnad i slitage mot själva bilden och alltså minska problemet. Den förlöjligade funktionen med rörlig svart/vit bild i kanterna som ingen verkar förstå kan nog förklaras med samma resonemang. Eftersom jag själv vägrar titta på 4:3 sändningar utdragna till 16:9 och gillar sport kan det ibland bli ett antal timmar i sträck med 4:3 över en fotbollshelg. Hur många timmar det blir under OS vågar jag knappt tänka på. Har hittills inte haft det minsta problem med ens tillfälliga inbränningar men man vet ju aldrig. Har en lös ide om att använda de rörliga kanterna och hitta på något att täcka över dessa med (svart kartong?) när jag vet att det kommer att bli en hel dag med bara 4:3. Borde rimligtvis minska risken för permanenta inbränningar. Lär ju inte bli så snyggt men det kan ju få duga i extremfallen.
Postad 18 December 2005 - 02:48
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
Jag tror du har rätt i hur pixlarna slits/försämras. Detta tycker jag bekräftas bland annat av att kanterna vid 4:3 tittande är gråa och inte svarta. Detta måste rimligtvis betyda en mindre skillnad i slitage mot själva bilden och alltså minska problemet. Den förlöjligade funktionen med rörlig svart/vit bild i kanterna som ingen verkar förstå kan nog förklaras med samma resonemang.
Eftersom jag själv vägrar titta på 4:3 sändningar utdragna till 16:9 och gillar sport kan det ibland bli ett antal timmar i sträck med 4:3 över en fotbollshelg. Hur många timmar det blir under OS vågar jag knappt tänka på. Har hittills inte haft det minsta problem med ens tillfälliga inbränningar men man vet ju aldrig. Har en lös ide om att använda de rörliga kanterna och hitta på något att täcka över dessa med (svart kartong?) när jag vet att det kommer att bli en hel dag med bara 4:3. Borde rimligtvis minska risken för permanenta inbränningar. Lär ju inte bli så snyggt men det kan ju få duga i extremfallen.
<{POST_SNAPBACK}>
Nog förstår man varför den rörliga svart-vita varianten finns, men de borde skicka med en stor burk åksjuke-tabletter ifall man skulle använda den funktionen. Undrar om man verkligen kan vänja sig vid det läget? Vad det gäller döda pixlar så har man hört ett antal fall då de har kommit igång igen åtminstone när de har varit döda vid nyköp. Om de dör i efterhand kan man nog ge upp hoppet. Likaså ska det stå en hel del om detta i manualen också, så det är ingen hemlighet.
Postad 19 December 2005 - 08:54
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Kan man flytta bilden uppåt och neråt när man kollar på TV i zoom-läget? Detta går alldeles utmärkt med min Sony Wega TV och är vore ett bra sätt att undvika inbrända loggor på en plasma. Man får offra lite av håret hos personerna i filmen men det är inte så farligt...
Postad 19 December 2005 - 11:45
Kimster
-
Kimster
-
Rookie
-
8 inlägg
Det går bra att flytta bilden lite för att undvika inbränning. Tyvärr kom jag inte på det själv förrän i helgen och har redan fått 3ans logga i hörnet (och detta efter ca 1.5 månad!!!).
Jag måste säga att jag är grymt besviken över hur dålig TVn är. Hittills har jag haft problem med "smearing" ((tror jag det heter) där ögonbryn, pannor etc ibland "fastnar" även fast övriga huvudet rör sig något), "hissande ljud" när det är mkt ljus, inbränning...
Och detta ska vara marknadens bästa Plasma???
Postad 19 December 2005 - 12:01
Tobbe Hansson
-
Tobbe Hansson
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Låter ju inte bra detta... kanske är LCD "bättre" endå?
//Tobbe
Postad 19 December 2005 - 12:01
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Det går bra att flytta bilden lite för att undvika inbränning. Tyvärr kom jag inte på det själv förrän i helgen och har redan fått 3ans logga i hörnet (och detta efter ca 1.5 månad!!!).
Jag måste säga att jag är grymt besviken över hur dålig TVn är. Hittills har jag haft problem med "smearing" ((tror jag det heter) där ögonbryn, pannor etc ibland "fastnar" även fast övriga huvudet rör sig något), "hissande ljud" när det är mkt ljus, inbränning...
<{POST_SNAPBACK}>
Ställ in den rätt eller mata den med bättre signal!!!
Postad 19 December 2005 - 12:10
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Smearing finns på alla dagens 100Hz-TV med extra "lull-lull" i och som oftast förstör bilden mer än förbättrar. Slå av funtionen "NR" helt om du inte tvunget behöver den. Tänk också på att det måste göras för varje ingång och analog/digital för sig. Då försvinner den effekten och bilden blir skarpare. Ljudet vet jag inte vad det beror på... har inte märkt något sånt.
Postad 19 December 2005 - 12:51
Kimster
-
Kimster
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag ska testa att ändra NR. Det måste ju gå att förbättra, stör mig något fruktansvärt på det just nu...
Jag har funderat på att skaffa digital inomhusantenn, vet dock inte om det blir bättre signal med en sådan. Vad tror ni? (har kabel TV via antennsladd nu)
Postad 19 December 2005 - 13:27
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Skaffa en bra inomhusantenn så får du garanterat bättre bild än vad du har i dagsläget. Men var inte snål och köp en snik-modell för 200:-, räkna med runt 800:- för att ge bilden full rättvisa. Jag hittade min Macab Mira på Hembiobutiken.
Redigerat av Audiovector, 19 December 2005 - 13:34.
Postad 19 December 2005 - 14:05
Karl-Johan
-
Karl-Johan
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Ska man köra DVD via HDMI på 75 eller 100 Hz? Vid 75 Hz så surrar min skärm en hel del. På 100 Hz är den knäpptyst. Nackdel/fördel att köra 100 Hz?
Postad 19 December 2005 - 14:55
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Har ni läst det senaste på Datorgallerians hemsida?
Pioneer PDP-506XDE
Hej kära kunder, efter att rykten börjat florera runt på div. sidor på Internet, beslöt
vi oss för att en gång för alla få slut på dess skriverier om bedrägerier och saker
som att vi skulle lura folk på pengar och/eller varor.
Div. leverantörer hade lovat oss ett parti apparater till det datumet och
till det priset, vi slog till och tyckte att vi hade gjort en bra deal. Vi började med att diskutera priset, ska vi sälja snabbt och billigt eller medelpris, men ge pengar
för annan marknadsföring. Vi körde på det förstnämnda, dvs. vi går lite i förlust
på varje TV, men struntar i att marknadsföra oss på div. sidor och i tidningar.
Sagt och gjort så börjar försäljningen av PDP-506XDE på fredag den 2 Dec.
Redan då ser vi att efterfrågan är stor, och vi lyckas sälja nästan hela partiet,
och bestämmer oss då för att ta in ytterligare ett så stort parti, på samma villkor.
Det partiet tar lite längre tid på sig, men tar slut några dagar efteråt.
Datumet var satt till den 7 Dec, då leverantören skulle börja leverera, och till en
början så flöt hela leveranserna på. Men på fredagen då de skulle skicka iväg de
sista leveranserna, så började problemen, kunder hörde av sig, vi pratade med
leverantören, de pratade med oss osv., men tillslut så fick vi datumet den 16 Dec,
där de skulle fixa alla leveranserna, idag är det den 16 Dec och de har tyvärr inte
skickat iväg ens halva av dagens leveranser. Vi kommer att stänga butiken idag,
för att helt kunna koncentrera oss på telefonen och att svara kunderna som vill
ha svar, det går givetvis bra att skicka mail. Lösningen på problemet är ganska enkel,
antingen betalar vi tillbaka pengarna till kunderna eller så inväntar kunderna
nästa leverans, som sker första vecka i januari.
Lösningen:
A.) Kunden får tillbaka pengarna
B.) Kunden väntar till nästa leverans som sker i första
veckan i januari.
Det är inte de lösningarna vi hade velat ha, men det är de som finns i dagsläget
tyvärr. Det som har hänt har hänt och det finns inte mycket vi kan göra åt det,
utan vi försöker göra det bästa av situationen och hoppas att kunderna har någon
slags förståelse för hur vi känner oss, trots att jag vet att besvikelsen är stor hos
de som inte har fått sina TV-apparater, men vi lovar att de som kanske bestämmer
sig för att handla apparaterna när de finns hemma, får göra det för detta här priset
naturligtvis, där ni är säkra på att få de på 2-3 dagar.
Vi sätter oss ner och tar svarar på alla samtal som kommer in från 15:30 till det att
kunderna ringer.
Undrar om detta även gäller min 436:a? Den skulle ju skickas i dag...
Redigerat av Audiovector, 19 December 2005 - 15:00.
Postad 19 December 2005 - 15:16
MisterJ
-
MisterJ
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag äger en 436XDE. Den avger tyvärr en hel del surrande ljud som man endast märker när det är tyst i rummet och volymen låg. Den låter dock så mycket att man blir irriterad av det. Var inne hos en handlare och lyssnade på en där och den lät lika mycket så det är nog inget fel på min plasma.
Går det att få ner surrandet på något vis. Tyckte att det lät mindre när jag satte plasmans strömförbrukning till "Spara2". Finns det några mer knep? Någon som har något tips?
Postad 19 December 2005 - 15:26
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Jag äger en 436XDE. Den avger tyvärr en hel del surrande ljud som man endast märker när det är tyst i rummet och volymen låg. Den låter dock så mycket att man blir irriterad av det. Var inne hos en handlare och lyssnade på en där och den lät lika mycket så det är nog inget fel på min plasma. Går det att få ner surrandet på något vis. Tyckte att det lät mindre när jag satte plasmans strömförbrukning till "Spara2". Finns det några mer knep? Någon som har något tips?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte för att jag har samma problem, men... Även en vanlig bildrörs tv surrar ju och piper nåt fruktansvärt! Så det är ju inget som bara händer plasma tv:s... Sänkt kontrast sägs ju hjälpa mot surr, samt att stänga av vissa "bildförbättrings" funktioner.
Postad 19 December 2005 - 16:09
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Undrar om detta även gäller min 436:a? Den skulle ju skickas i dag... 
<{POST_SNAPBACK}>
Fick snabbt svar från DG; min plasma kommer att skickas idag eller i morgon...
Postad 19 December 2005 - 18:38
Unregistered39297fac
-
Unregistered39297fac
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag äger en 436XDE. Den avger tyvärr en hel del surrande ljud som man endast märker när det är tyst i rummet och volymen låg. Den låter dock så mycket att man blir irriterad av det. Var inne hos en handlare och lyssnade på en där och den lät lika mycket så det är nog inget fel på min plasma. Går det att få ner surrandet på något vis. Tyckte att det lät mindre när jag satte plasmans strömförbrukning till "Spara2". Finns det några mer knep? Någon som har något tips?
<{POST_SNAPBACK}>
Tjenare. Att den surrar högt beror på väggen bakom plasman. Är det en betong eller stenvägg så reflekteras surrandet mer än vad det gör tex. mot en gipsvägg... Sätt upp nått mjukt tyg bakom skärmen, låter skumt men det fungerade på min.
Postad 19 December 2005 - 20:16
Unregistered7150649a
-
Unregistered7150649a
-
Användare
-
-
221 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tråkigt att vissa drabbas andra inte??? jag e otroligt nöjd me min pioneer hde 43  har kört den från första dag me hög kontrast sen 2 år och aldrig fått nån logga inbrännt??? (kör me digitalbox in) enda "felet" jag upplevt va lite surr vid riktig låg volym , det löste jag genom o lägga en tunn filt bakom som andas och skyddar samtidigt plasman mot damm.... "Smearing" har jag aldrig upplevt....... Iallafall tycker jag mitt exemplar är nr.1 bland dagens apparater och hade lugnt betalat 65.000:- idag igen för den, men förstår om inte du håller med me allt du råkat ut för......
Postad 19 December 2005 - 23:05
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Jag har fått Z-tv loggan inbränd. Skall se om jag kan få bort den genom att köra myrornas krig ett längre tag.
Redigerat av Hinken74, 19 December 2005 - 23:06.
Postad 19 December 2005 - 23:44
Unregisteredad907aab
-
Unregisteredad907aab
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hämtade min Pioneer TV idag på datorgallerian  . Och jag kan säga att allt skitsnack om datorgallerian är helt fel.
Jag har fått ett mycket trevligt bemötande i butik och via e-mail. Det är klart att via telefon är det nästintill omöjligt att komma fram, men det behövs väl inte när man kan gå till butiken eller skicka snabbt ett mail.
Jag betalade hela(!) summan i förskott. Visst jag erkänner, jag var nervös ett tag mest pga all ryktesspridning på bl.a. detta forum. Jag kan bara säga att alla kan känna sig TRYGGA att handla på Datorgallerian.
Imorgon ska jag packa upp TV:n, rena julafton
Redigerat av Unregisteredad907aab, 19 December 2005 - 23:47.
Postad 19 December 2005 - 23:51
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Tjenare. Att den surrar högt beror på väggen bakom plasman. Är det en betong eller stenvägg så reflekteras surrandet mer än vad det gör tex. mot en gipsvägg...
Sätt upp nått mjukt tyg bakom skärmen, låter skumt men det fungerade på min. 
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, jag har betongvägg och inget surr ändå. Jag trodde tvärtom att det var spån/gips som möjligen kunde förstärka den sortans missljud. Har man elektronik nära ett hörn i rummet så brukar ju ljudet förstärkas däremot. Det måste ju finnas en anledning att tex en sub väsnas som mest när den är placerad i ett hörn.
Postad 20 December 2005 - 09:05
snooker
-
snooker
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har min upsatt på gipsvägg och har inte märkt av något surr eller ljud.
Fråga..
Jag kör in min med kontrast och ljusstyrka sänkt. Men vad ska jag ändra/ställa in när jag kör DVD?
Några tips? Jag kommer att köra HDMI.
Postad 20 December 2005 - 10:09
old_666_school
-
old_666_school
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jippie!!
Då kom den äntligen! Min 506XDE för 36.000 (!!!) från datorgallerian. Vilket jewla kap!!!
Av misstag så körde postkillen hem min plasma, han trodde det var företag, annars hade jag fått hämta åbäket själv.
Mitt paket var skickat från Inwarehouse!
Postad 20 December 2005 - 10:20
Karl-Johan
-
Karl-Johan
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Har fått mina PDP+ papper nu från hbb. Vad är det för modellbeteckning på skärmen samt mediareceivern (har en 436XDE)?
Postad 20 December 2005 - 12:22
Bianco
-
Bianco
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Är den enda skillnaden mellan FDE och XDE att XDE har inbyggd box?
Är det verkligen värt 4-5K extra för XDE?
Behöver lite köpråd. Tycker XDE+väggfäste+högtalare blir några kr för mycket nämligen
Postad 20 December 2005 - 12:42
c[o]re
-
c[o]re
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tycker man helt klart skall satsa på XDE!
Förrutom den digitala tv mottagaren får du ju en extra HDMI ingång och en datoringång.
Sedan att lådan och fjärren är snyggare kan ju också vara ett plus
Skall idag få hem min 506XDE och kan knappt bärga mig
Postad 20 December 2005 - 12:43
Freddie73
-
Freddie73
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Har fått mina PDP+ papper nu från hbb. Vad är det för modellbeteckning på skärmen samt mediareceivern (har en 436XDE)?
<{POST_SNAPBACK}>
Du skrev det nästan själv.  PDP-436XDE (43' skärm och XDE box)
Postad 20 December 2005 - 12:47
Freddie73
-
Freddie73
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Skaffa en bra inomhusantenn så får du garanterat bättre bild än vad du har i dagsläget. Men var inte snål och köp en snik-modell för 200:-, räkna med runt 800:- för att ge bilden full rättvisa. Jag hittade min Macab Mira på Hembiobutiken.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med fullständigt! Samma antenn (Miran) finns på Kjell & Co för 649:-
Postad 20 December 2005 - 12:52
Unregistered7150649a
-
Unregistered7150649a
-
Användare
-
-
221 inlägg
Tycker man helt klart skall satsa på XDE!
Förrutom den digitala tv mottagaren får du ju en extra HDMI ingång och en datoringång. Sedan att lådan och fjärren är snyggare kan ju också vara ett plus 
Skall idag få hem min 506XDE och kan knappt bärga mig 
<{POST_SNAPBACK}>
Glöm inte bild i bild funktionen i XDE modellen... Nu slipper man titta på all reklam o kan titta på annan bildkälla samtidigt som man har koll på sitt program när den börjar igen... Använder P-I-P funktionen dagligen..... (har 3 bildkällor o välja på, parabol, digitalbox och analoga tv-tunern) Är man sportintresserad är XDE-modellen ett måste , följer ofta 2 matcher sida vid sida.....
Postad 20 December 2005 - 12:52
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Postad 20 December 2005 - 12:53
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2047 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Skärm PDP-436PE Mediabox PDP-R06XE Så står det på kartongerna iaf. EDIT: Ser nu att det verkar vara PDP-436XDE som de är ute efter på pappret... /EDIT.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 20 December 2005 - 12:58.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|