Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Samsung LE-40M61BX

1245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 april 2006 - 11:20

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Hej,

Sitter här och funderar på varför denna TV har så mycket högre kontrast än andra liknande apparater.  Nästan alla andra ligger ju på 1200:1 medans Samsungs har 5000:1. Är det inte så att Samsung är en stor paneltillverkare och borde inte då andra apparater som använders Samsungs paneler även ha liknande kontrastvärden?

Är det någon mjukvara eller extra komponent som trycker upp kontrasten från 1200:1 upp till 5000:1? "Dynamisk kontrast" & "kontrast" är samma sak eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att den egentliga kontrastsiffran ligger närmare 1000:1. Dynamisk kontrast fungerar väl på sådant vis att det anpassar kontrastomfånget efter den bild som visas för tillfället. En mörk bild har inte lika stor användning av att kunna visa extremt ljusa pixlar t ex. Det är bara den uppfattningen jag har fått dock så ta det med en nypa salt.

Postad 19 april 2006 - 11:27

iohan
  • iohan
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Jag tror att den egentliga kontrastsiffran ligger närmare 1000:1. Dynamisk kontrast fungerar väl på sådant vis att det anpassar kontrastomfånget efter den bild som visas för tillfället. En mörk bild har inte lika stor användning av att kunna visa extremt ljusa pixlar t ex. Det är bara den uppfattningen jag har fått dock så ta det med en nypa salt.

<{POST_SNAPBACK}>

Så man kanske kan säga att Samsung mäter sin kontrast på ett annat sätt än andra tillverkare gör. Talar man även om dynamisk kontrast när det gäller plasmor eller är det "faktisk" kontrast? Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig så jag hoppas frågan går fram. :)

Postad 19 april 2006 - 13:58

Unregistered424d4bd8
  • Unregistered424d4bd8
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Någon som vet var man koppla in aktiv sub till lcd:n?

Postad 19 april 2006 - 16:06

jm99
  • jm99
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
*** Hjälp med LE-40M61 ***

Har någon lyckats finna några inställningar för att få bra bild då ni kollar på fotboll?
(Ljusstyrkesensorn och dynamisk kontrast är avstängda)

* Bilden blir bra då jag kollar på film (Comhem RGB scart).

* Bilden blir fantastiskt bra då jag kollar på DVD film (HDMI 720p).

* Däremot sport och framförallt då fotbollen blir rent av usel jämfört med min gamla 32" CRT.
(Viasat Sport ger bättre bild än ZTV men fortfarande är bilden undermålig)

Postad 19 april 2006 - 16:28

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så man kanske kan säga att Samsung mäter sin kontrast på ett annat sätt än andra tillverkare gör. Talar man även om dynamisk kontrast när det gäller plasmor eller är det "faktisk" kontrast? Vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig så jag hoppas frågan går fram. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Induce är i stort sett korrekt i det han skriver. Kontrastvärdet är skillanden mellan bildens svartaste respektive vitaste del. Problemet med kontrastvärden är att det inte inte bara är svårt att kontrollera utan det finns egentligen ingen norm hur man mäter dessa. Detta har fått till följd att det luras hej vilt med kontrastvärderna oavsett tillverkare och teknik. Kommer en LCD över 2000:1 i kontrast kan (ska) man ana ugglor i mossen. Jag misstänker att LCDs mindre kontrast har att göra med svartnivåerna. Svärta har varit och är till viss del fortfarande LCDs stora svaghet. Den är grundstenen för en bra och dynamisk bild (och för ett högt kontrastvärde).

Samsungs dynamiska kontrast är rena lurendrejeriet, och jag har det av på min TV. Resultatet blir uselt (i mitt tycke) så ska du köpa en TV med en hög kontrast är nog inte LCD det bästa alternativet, då är nog plasma eller t o m CRT bättre.

Samsungs 61:a är en jättebra TV, så missförstå mig rätt här. Men ta kontrastvärderna, oavsett TV, teknik och tillverkare med en stor näve salt.

JM99: Svar nej. Viasat är överhuvudtaget undermåliga i bildkvalitet. Om det beror på hård komprimering eller något annat kan jag inte svara på.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 19 april 2006 - 16:35.

Postad 19 april 2006 - 17:02

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Och för att spinna vidare på ämnet så har väl Plasma själva tekniken att tacka sitt goda kontrastvärde för. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det själva reaktionen som genererar ljus, vilket betyder att vid "noll reaktion" så är pixeln (kallar man det pixlar på Plasma?) kolsvart. LCD använder väl sig fortfarande av backlight som inte helt går att stänga av utan att släcka även omkringliggande pixlar. Oavsett om man försöker blockera ljuset till en pixel så läcker det också in lite från omkringliggande.
Antagligen är inte min beskrivning spot on som det är i verkligheten men det förklarar väl till viss del varför kontrastvärdena på Plasma kan bli så mycket högre. Ljusstyrka + nedsläckning.

Postad 19 april 2006 - 18:26

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Och för att spinna vidare på ämnet så har väl Plasma själva tekniken att tacka sitt goda kontrastvärde för. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det själva reaktionen som genererar ljus, vilket betyder att  vid "noll reaktion" så är pixeln (kallar man det pixlar på Plasma?) kolsvart. LCD använder väl sig fortfarande av backlight som inte helt går att stänga av utan att släcka även omkringliggande pixlar. Oavsett om man försöker blockera ljuset till en pixel så läcker det också in lite från omkringliggande.
Antagligen är inte min beskrivning spot on som det är i verkligheten men det förklarar väl till viss del varför kontrastvärdena på Plasma kan bli så mycket högre. Ljusstyrka + nedsläckning.

<{POST_SNAPBACK}>

...och så är vi där igen. Varför anger då inte t.e.x. Pioneer högre kontrastvärde på sin plasma PDP-436 än 3000:1 ?? Kan det ha med det något mörkare frontglaset att göra...att det lixom "dämpar" plasmapanelens egen fenomenala ljusstyrka en aning? Spekulationer från min sida, men när det gäller många av alla sorters bildvisare man ser ute på marknaden så går (ofta) ljusstyrka och kontrastvärde hand i hand. Dock så faller den teorin pladask just när det gäller Samsungs LCD.
Även om kontrastvärdet brukar bli bättre om apparaten har hög ljusstyrka så säger det ingenting om hur svärtan är och ännu mindre om hur detaljeringen är i mörka partier.
Jag antar ändå att plasmapaneler har ett försprång just på den punkten.
Även om LCD-skärmen inte har någon bra ljusstyrka på pappret så blir det för min del ganska ansträngande för ögonen i längden om jag inte dämpar ljusstyrkan i min TV på något sätt.

Redigerat av Velodynamic, 19 april 2006 - 18:30.

Postad 19 april 2006 - 19:41

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

Och för att spinna vidare på ämnet så har väl Plasma själva tekniken att tacka sitt goda kontrastvärde för. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det själva reaktionen som genererar ljus, vilket betyder att  vid "noll reaktion" så är pixeln (kallar man det pixlar på Plasma?) kolsvart. LCD använder väl sig fortfarande av backlight som inte helt går att stänga av utan att släcka även omkringliggande pixlar. Oavsett om man försöker blockera ljuset till en pixel så läcker det också in lite från omkringliggande.

<{POST_SNAPBACK}>

...och så är vi där igen. Varför anger då inte t.e.x. Pioneer högre kontrastvärde på sin plasma PDP-436 än 3000:1 ?? Kan det ha med det något mörkare frontglaset att göra...att det lixom "dämpar" plasmapanelens egen fenomenala ljusstyrka en aning? Spekulationer från min sida, men när det gäller många av alla sorters bildvisare man ser ute på marknaden så går (ofta) ljusstyrka och kontrastvärde hand i hand. Dock så faller den teorin pladask just när det gäller Samsungs LCD.
Även om kontrastvärdet brukar bli bättre om apparaten har hög ljusstyrka så säger det ingenting om hur svärtan är och ännu mindre om hur detaljeringen är i mörka partier.
Jag antar ändå att plasmapaneler har ett försprång just på den punkten.
Även om LCD-skärmen inte har någon bra ljusstyrka på pappret så blir det för min del ganska ansträngande för ögonen i längden om jag inte dämpar ljusstyrkan i min TV på något sätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Försöker bara att påvisa varför jag tror att Plasma-paneler har lättare att få högre kontrastvärden, om de nu stämmer that is. Det där med svärtan är väl mer eller mindre ett faktum. Vad gäller ljusstyrkan... tja, är inte hundra. Känns som om högre ljusstyrka medger en intensivare vit, men det kanske är felaktigt. I vilket fall som helst är det väl på svärtan som Plasma tjänar kontrast, för där har tekniken en fördel gentemot LCD. Än sålänge.
Men vill inte göra detta till någon diskussion om kontrastvärden osv så tänker knipa i fortsättningen vad gäller detta :)

Postad 20 april 2006 - 18:48

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Finns det någon som är billigare på SKS-väggfäste till denna TV.
Jag var inne på onoff i helgen och krängde ett för 700 spänn.
Det står att fästet skall klara 30 kg och att det funkar med VESA 200x200.
Har jag lurat mej själv, eller...?

Postad 21 april 2006 - 10:00

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
SKS väggfäste?

Postad 21 april 2006 - 15:35

m_ab
  • m_ab
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är det detta fästet du menar?? om inte så kan jag rekommendera det, har själv detta och det var kanon bra OCH billigt :)

Väggfäste Voxon

edit:stavfel

Redigerat av m_ab, 21 april 2006 - 15:36.

Postad 21 april 2006 - 20:43

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Var och kikade lite på OnOff idag och jämförde Samsungs R51 (40-tummarn) mot Panasonics flaggskepp på Plasma-fronten, PV500 (37-tummarn). Tyckte färger och kontrast kändes betydligt härligare på Panasonicen vid direkt jämförelse. R51 var inte dålig på något vis men vid jämförelse bleknade den som sagt. Nu vet jag att det är orättvist att jämföra såhär, mycket som kan skilja. Inställningar, kabel, signal osv, men borde ändå ge en måttstock.
Min fråga blir följaktligen hur mycket bättre, framför allt med avseende på svärta, M61 är jämfört mot R51?

Kan ju samtidigt passa på och fråga om det är någon som vet om det finns något ställe i Skövde där man har möjlighet att kolla på M61? Vore kul att jämföra den mot en motsvarande Plasma.

Postad 22 april 2006 - 08:57

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Har kollat in och jämfört M61 med R51 och även M51 och mitt intryck efter att tittat i flera butiker
är att M61 är klart bättre än dessa i allt. Bilden är helt enkelt bättre. Svärtan likaså.

En kompis till mig hade M51 som han sedan lämnade tillbaks pga nåt fel på power knappen,
han tog då en M61 istället eftersom M51 var slut hos hans återförsäljare. Han tyckte att det var klart skillnad på M51 och M61 till den senares fördel.

Nu kostar ju M61 mer än R51 så man får väl vad man betalar för. Om skillnaden motiverar prisskillnaden är nog upp till var och en.

När det gäller jämförelsen med PV60 är det svårare. Handlar nog mycket om vilken typ av bild man föredrar.

Postad 22 april 2006 - 16:00

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0

När det gäller jämförelsen med PV60 är det svårare. Handlar nog mycket om vilken typ av bild man föredrar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag antar det. Blir mycket svårt att välja mellan LCD och Plasma när det väl blir köp sen.
Såg precis att NetOnNet sänkt sitt pris på M51 från 23k till 20k. Då hamnar den på samma prisnivå som R51, rätt intressant. Som du säger, frågan är väl om bildskillnaden motiverar prisskillnaden. *suck*

Postad 23 april 2006 - 13:46

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är det detta fästet du menar?? om inte så kan jag rekommendera det, har själv detta och det var kanon bra OCH billigt ;)

Väggfäste Voxon

edit:stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, det är samma fäste. Nu när jag satt upp det kan jag bara konstatera att det verkar funka. B)
Plattan som man hänger upp TV'n på "bågnar" en smula utav tyngden.
Det finns två låsskruvar med låsmutter på undersidan som skall dras åt när TV'n väl hänger där, med då är det ju stört omöjliga att komma åt, tyvärr. :D

(SKS väggfäste? -> SMS skall det ju vara såklart. :D (väggfäste...inte mobilmeddelanden))

Redigerat av Velodynamic, 23 april 2006 - 13:59.

Postad 23 april 2006 - 15:25

Jennifer
  • Jennifer
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Det finns verktyg för att komma åt dessa skruvar, dom flesta elitriker har sådana.

Innan du sätter upp tv så kan du kolla hur hårt du skall skruva åt dessa sen hör du ett klicknde ljud
när du hänger upp tv:en.

Postad 23 april 2006 - 18:21

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Är det svårt att få loss foten på TVn? Och hur gör man?

Funderar på att hänga min på väggen likaså...

Postad 23 april 2006 - 20:18

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0

Det finns verktyg för att komma åt dessa skruvar, dom flesta elitriker har sådana.

Innan du sätter upp tv så kan du kolla hur hårt du skall skruva åt dessa sen hör du ett klicknde ljud
när du hänger upp tv:en.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha...tusen tack! Att jag inte tänkte längre än så...jag lusläste inte riktigt beskrivningen innan, kanske det stod skrivet någonstans. :D Farsan har vart elektriker och har grymt långklingade mejslar, det fixar sig nog.

[guote]Är det svårt att få loss foten på TVn? Och hur gör man?

Funderar på att hänga min på väggen likaså... [/guote]

Busenkelt...fyra små stjärnskruvar på baksidan av tv'n. Se till att mejseln är magnetisk -det är lättare att få ut skruvarna ur hålen på kåpan så (Löste det med lite limspray ytterst på stjärnmejseln). Sedan lyfter man bara av TV'n ifrån foten. Man kan också lägga ner TV'n på ett mjukt underlag med skärmen neråt innan man börjar...som det står i manualen, men jag tyckte det kändes omständigare. B)

Redigerat av Velodynamic, 23 april 2006 - 20:19.

Postad 24 april 2006 - 11:08

lanfear
  • lanfear
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Nu till frågan:  om Samsungen inte klarar av att köra VGA i lägre bildfrekvens än 60 Hz borde samma mikroryckningar uppstå där när jag tittar på PAL-material. Om skärmen fixar att köra 75 Hz kan det i teorin se OK ut med tanke på att 75 är en "jämn" multipel (1,5 ggr) PALs 50 delbilder per sekund.

Finns det någon 40M61BX-ägare som hänger med på vad jag menar och kan dela med sig av sina erfarenheter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 32M61 och förstår vad du menar. På olika forum har jag läst att det ska bli mindre ryckig bild om man justerar Hz-talen beroende på materialet, och jag har läst om ett filter som heter Reclock men jag har inte testat själv. Själv använder jag Zoom Player och har kört lite ffdshow och testat olika visningslägen som standard overlay, VMR7, VMR9 osv. Detta skulle jag nog klassa som tekniknörderi. :blink:

Det finns en del siffror i slutet på PDF-manualen som går att hämta via Samsungs hemsida, kolla gärna där. Där står t ex att "max upplösning är 1360x768 @ 60 Hz. Har du tips på nån mjukvara eller nåt sätt jag ska testa så kan jag försöka.

Redigerat av lanfear, 24 april 2006 - 11:11.

Postad 24 april 2006 - 19:39

kallepee
  • kallepee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej har ett problem som beskrevs tidigare i denna tråden dock inget svar.. Har en dvi i kabel och en vgaadapter. Datorn hittar skärmen men på skärme´n är den svart och kanppen blinkar blått. är så frustrerad vad kan man göra?

Postad 24 april 2006 - 19:54

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Vild gissning men kan det ha att göra med att DVI skickar digitala signaler till VGA ingången som ju är analog?

Postad 24 april 2006 - 20:12

Unregisteredfad0c5c3
  • Unregisteredfad0c5c3
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Nu till frågan:  om Samsungen inte klarar av att köra VGA i lägre bildfrekvens än 60 Hz borde samma mikroryckningar uppstå där när jag tittar på PAL-material. Om skärmen fixar att köra 75 Hz kan det i teorin se OK ut med tanke på att 75 är en "jämn" multipel (1,5 ggr) PALs 50 delbilder per sekund.

Finns det någon 40M61BX-ägare som hänger med på vad jag menar och kan dela med sig av sina erfarenheter?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 32M61 och förstår vad du menar. På olika forum har jag läst att det ska bli mindre ryckig bild om man justerar Hz-talen beroende på materialet, och jag har läst om ett filter som heter Reclock men jag har inte testat själv. Själv använder jag Zoom Player och har kört lite ffdshow och testat olika visningslägen som standard overlay, VMR7, VMR9 osv. Detta skulle jag nog klassa som tekniknörderi. :blink:

Det finns en del siffror i slutet på PDF-manualen som går att hämta via Samsungs hemsida, kolla gärna där. Där står t ex att "max upplösning är 1360x768 @ 60 Hz. Har du tips på nån mjukvara eller nåt sätt jag ska testa så kan jag försöka.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja du behöver nog ingen speciell mjukvara för att testa hur bilden ser ut vid olika bildfrekvenser.
Prova att se hur PAL-material ser ut matat med VGA från datorn - dels med en bildfrekvens på 60 Hz och sedan med t ex 75 Hz. Samsungen fixar väl inte 50 Hz via VGA? Osynk mellan skärmens bildfrekvens och antalet bildrutor per sekund brukar synas tydligast om du tittar på videobaserat (interlaced) material med mycket rörelser i. Om du har tevekort i datorn syns detta speciellt tydligt vid sportsändingar, t ex hockey eller fotboll. Vad har du för grafikkort förresten?

Postad 24 april 2006 - 20:24

kallepee
  • kallepee
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Vild gissning men kan det ha att göra med att DVI skickar digitala signaler till VGA ingången som ju är analog?

<{POST_SNAPBACK}>

divi i är ju både en digital och analog kabel så det borde fungera

Postad 25 april 2006 - 15:26

lanfear
  • lanfear
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Nja du behöver nog ingen speciell mjukvara för att testa hur bilden ser ut vid olika bildfrekvenser. 
Prova att se hur PAL-material ser ut matat med VGA från datorn - dels med en bildfrekvens på 60 Hz och sedan med t ex 75 Hz. Samsungen fixar väl inte 50 Hz via VGA? Osynk mellan skärmens bildfrekvens och antalet bildrutor per sekund brukar synas tydligast om du tittar på videobaserat (interlaced) material med mycket rörelser i. Om du har tevekort i datorn syns detta speciellt tydligt vid sportsändingar,  t ex hockey eller fotboll. Vad har du för grafikkort förresten?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska testa lite och återkommer. Det kan dock dröja lite. :( Om du inte känner till det, så kan du ju titta på DirectShow-filtret ReClock, som meckar med just detta. Medföljande readmefil innehåller för övrigt en mycket bra beskrivning av hela problematiken.

Postad 25 april 2006 - 17:47

Unregisteredfad0c5c3
  • Unregisteredfad0c5c3
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Prova att se hur PAL-material ser ut matat med VGA från datorn - dels med en bildfrekvens på 60 Hz och sedan med t ex 75 Hz. Samsungen fixar väl inte 50 Hz via VGA? Osynk mellan skärmens bildfrekvens och antalet bildrutor per sekund brukar synas tydligast om du tittar på videobaserat (interlaced) material med mycket rörelser i. Om du har tevekort i datorn syns detta speciellt tydligt vid sportsändingar,  t ex hockey eller fotboll. Vad har du för grafikkort förresten?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska testa lite och återkommer. Det kan dock dröja lite. :( Om du inte känner till det, så kan du ju titta på DirectShow-filtret ReClock, som meckar med just detta. Medföljande readmefil innehåller för övrigt en mycket bra beskrivning av hela problematiken.

<{POST_SNAPBACK}>

Förresten - de bilder som bäst visar hur bra din skärms bildfrekvens synkar med antalet bilder per sekund är rulltexter - t ex eftertexter i slutet av program eller texter som scrollar i sidled under ekonominyheter. Det finns också ett program som heter Juddertest som tillsammans med Powerstrip kan hjälpa till att hitta den optimala bildfrekvensen.
Om Juddertest på AVS-Forum

Postad 27 april 2006 - 09:40

Astrid
  • Astrid
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Problem med repor på pianolacken på framsidan vid leverans på 2st 4061BX, någon mer som har haft samma problem, ser ut som någon har dragit med ett jätte fint sandpaper på en liten del av lacken på framsidan.
mikke.

Postad 30 april 2006 - 11:19

Unregisteredf2b8bf5f
  • Unregisteredf2b8bf5f
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
har en fråga angående att kolla fotboll och hockey på samsungen.
är det någon som upplever att bilden släpar eller något.
var inne på en onoff butik där säljaren står och säger att lcd tv gör det.

Vill gärna veta vad folk tycker, innan man själv beställer en :)

Postad 30 april 2006 - 11:37

Stenlund
  • Stenlund
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
har inte sett nå eftersläpningar, varken vid hockey eller tv.. har iofs 32":arn men borde vara samma med den här..

Postad 30 april 2006 - 14:00

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Inga eftersläpningar här. Man kan alltid prova att slå av brusreducering och lite annat jox och kalibrera färginställningarna.

Postad 01 maj 2006 - 16:58

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på M61B och M61BX?

Postad 01 maj 2006 - 20:28

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag tror det är samma modell.

Postad 06 maj 2006 - 13:23

Orwellian
  • Orwellian
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hej!

Jag funderar på en LE-40M61B men läser här på tråden att det inte går att köra dator till skärm via DVI/HDMI. Stämmer verkligen detta? Jag planerar att köpa en FujitsuSiemens Scaleo E som har VGA och DVI-utgångar på grafikkortet. Naturligtvis vill jag köra digitalt ända fram till skärmen, via DVI (men får väl införskaffa en DVI-HDMI-adapter...) Hur ligger det egentligen till med detta? Går det att köra digitalt HTPC->M61B?

Postad 07 maj 2006 - 10:44

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Jag var hos Expert igår och tog en snabbtitt där 40M61:an står...jag hatar att säga det, men jag tycker att man har förstört det lyxiga utséendet med den vinklade "listen" i matt silver och foten i matt svart. Jag är oerhört tacksam för att jag bestämde mig innan man gjorde denna skönhetsförändring och köpte en i helsvart med blanksvart fot. :)

Trodde jag...men det var nog en LE40M"51"B som jag såg...ha ha, sorry. :(
Postad bild

Redigerat av Velodynamic, 07 maj 2006 - 11:06.

Postad 11 maj 2006 - 06:59

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
FIck min LE-40M61 för några dagar sedan.

Hittade en blå pixel (pixelfel) längst ner i vänstra hörnet....ca 15cm från nederkant..och 15 cm från vänsterkant.

Köpte den på fyndbörsen. Hur gäller ett sådant fall nu?
Är det noll pixelfel som gäller?....eller får man leva med det?

mvh

Postad 11 maj 2006 - 07:18

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0

FIck min LE-40M61 för några dagar sedan.

Hittade en blå pixel (pixelfel) längst ner i vänstra hörnet....ca 15cm från nederkant..och 15 cm från vänsterkant.

Köpte den på fyndbörsen. Hur gäller ett sådant fall nu?
Är det noll pixelfel som gäller?....eller får man leva med det?

mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Ring fyndbörsen och kolla med de.

Postad 11 maj 2006 - 07:28

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
JAg tänkte jag skulle göra det. Men tänkte även att jag skulle ta reda på lite själv innan jag gör det...gillar inte att vara totalt okunnig om vad som gäller då jag skall ta upp en diskussion med dem..för då kan de liksom "hitta på" lite...!!

Har ni några pixelfel som ni måste leva med?

mvh

Postad 11 maj 2006 - 08:21

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Har för mig att det är noll döda pixlar som gäller och 8 lysande pixlar.

Postad 11 maj 2006 - 11:35

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Snarare tvärtom. Står mer specifikt i en PDF på Samsungs hemsida vad som gäller för pixelgarantier. Gäller lite olika bereonde om om de är bredvid varandra t ex (om du har två dvs).

http://www.samsung.c...ixel_Policy.pdf

Postad 11 maj 2006 - 12:44

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har bara en blå pixel vad jag vet..skall kolla mer när jag kommer hem.
Maila till fyndbörsen (hon som jag pratade med per telefon ville ha det mailat). De ville att jag skulle ta en bild på pixelfelet..och en bild på tv:n. Det var viktigt att det skedde innan 14 dagar ifrån leveransdatum. de skickar vidare till samsung.

Dock har jag fixat några program som skall försöka "få igång" en stucked pixel. Genom att mortionera denna pixel. En liten ruta som skiftar färger väldigt snabbt..och som man lägger över den felade pixeln och låter sen vara på i några timmar...
En del har fått det att fungera till slut.
Läste även att man kunde trycka lätt på det området...stänga av tv:n....sätta på ..och sen släppa. Men detta känns inte bra att göra förutom som sista alternativ kanske.????

Men skall iallfall köra de två programmen som heter

UDPixel21_en_installer.exe
samt
DPT = Dead Pixel Tester

mvh

Postad 11 maj 2006 - 14:45

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hmmm..funderar på om man nu skulle få igång den....är den fortfarande lite "sjuk"...
dvs risken att just den pixeln återkommer med felet...samma dag som garantin går ut givetvis.

Postad 11 maj 2006 - 21:44

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Skit vad allt skall vara krångligt.
Tänkte koppla in min laptop på samsungen....kör d-sub.
Tror ni att det gick igång...NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ....
Vad fan skall man göra för att få igång skiten. Kan INTE ställa in 1360x768 på laptopen...den har inte det steget.

Måste jag köpa ett grafikkort för 25000 för att kunna koppla in den till tv:n eller?
`
Fan vad trött jag blir....

Postad 11 maj 2006 - 23:17

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur det är med Radeon-korten med på GeForce-korten kan man lägga till "custom resolutions" och på så sätt få hur många upplösningar som helst i princip.

Postad 11 maj 2006 - 23:22

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Löst det....

En nyare dator med geforce 7800GTX så kunde jag precis som du sade bara lägga till upplösningen rätt upp och ner.

Men det var inte den datorn jag skulle använda.

På laptopen så¨gick inte detta....så jag fick ta i hårdhanskarna. Gick helt enkelt in i inf filen för drivrutinerna....lade till den upplösningen på rätt ställe....installerade om grafikdrivrutinen för laptopens grafikkort (GEforce2 Go)...voila....
NU skall jag sova :)

Postad 12 maj 2006 - 00:22

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Kan man justera ljusstyrkan i lampan manuellt eller går det bara automatiskt via ljusstyrkesensorn? skulle vilja få ner ljusstyrkan lite via VGA ingåen på nåt sätt. (nej, att dra ner Brightness är inte samma sak :) )

Postad 13 maj 2006 - 12:10

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Precis inhandlat 40M61 !!!
Hur nöjd som helst hittills!

Nån som vet hur det är med väggfäste till denna skärmen? Måste man ha special från samsung eller passar det med "universal"?

Har nämligen detta
http://www.dustinhom...odID=5010075829

Köpte till plasman som jag sedan lämnade tillbaka... passar det?

Postad 13 maj 2006 - 12:54

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Precis inhandlat 40M61 !!!
Hur nöjd som helst hittills!

Nån som vet hur det är med väggfäste till denna skärmen? Måste man ha special från samsung eller passar det med "universal"?

Har nämligen detta
http://www.dustinhom...odID=5010075829

Köpte till plasman som jag sedan lämnade tillbaka...  passar det?

<{POST_SNAPBACK}>

Det fästet ska passa. Har köpt ett precis likadant till min 40M61 (fast inte skruvat upp det än).

Postad 15 maj 2006 - 19:29

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Har nu kört M61 i 6 dagar enbart via analog kabel och en del VGA.
Omdöme hittills

++Plus++
*Helt otrolig bild vid analog-tv!!!! trodde inte detta var möjligt, men vi har nog rätt bra kräm i kablarna i vår byggnad gissar jag. Kanonbild med mkt bra färger och svärta trots dålig anslutning mao. Ingen som helst ide för mig att bry mig om Digital tv innan HD sändningar kommit igång. :rolleyes: (använder en bra skärmad antennkabel btw)

*VGA bilden är också sjuk, bättre bild på M61 än på min 19" samsungTFT inköpt i sommras. (eller blir man lurad av mäktigheten av 40" desktop helt enkelt) Spel och Xvid, speciellt HD-xvid (tv-serier) flyter som smör, wunderbar!!

--Minus--
*Har inte fått till någon bra bild med DVD uppspelning via VGA ännu. Typisk "fel svärtnivå"karaktär, alltså Video vs Datorsvärta. (bör bero på detta eftersom Xvid ser bra ut) Vet ej hur jag ska lösa det. Har läst om filter och grejer men inte fått rätt på det ännu. Orkar inte bry mig jättemkt heller för DVD ska spelas via DVD spelare så fort den blir levererad.

*fjärrkontrollen.....suck!

*Trodde skärmen skulle vara mindre känslig för solinstråling, blev lite besviken här. Vågar inte tänka på om jag köpt plasma som blänker järnet tydligen!! Inga stora probs dock, bara att mina förväntningar vara att det skulle va bättre än CRT här, men var typ samma.

*Ett bildminne för alla ingångar....WTF!!!

Ja, det var väl allt so far, är totalt sätt väldigt nöjd så här långt, minusgrejerna är egentligen bara småskit, som kan fixas eller spelar mindre roll.
Gissningsvis kommer min Pioneer DV-490 imorgon från komplett.se, så då ska både den och TV'n få visa vad de går för via HDMI. :P

Postad 15 maj 2006 - 20:31

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Intressant att läsa. Kan tänka mig att VGA-bilden är superb och att det blir mäktigt med 40". Förvånas alltid av hur stort det är när jag väl ser de i butik.

Nu väntar jag bara på bilder och omdömen med din nya DVD-spelare :P

Postad 16 maj 2006 - 06:33

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
SUck....

Lämande tillbaka min första inköpta M61 för ett pixelfel....
Det var enligt dem inte så stor chans att man fick en till med pixelfel.

Fick en med 2 st istället....en röd pixel och en grön.

Är det fler som verkligen har kollat om de har pixelfel på sina?...eller är det verkligen så att jag haft maximal otur?

mvh

Postad 16 maj 2006 - 20:16

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

SUck....

Lämande tillbaka min första inköpta M61 för ett pixelfel....
Det var enligt dem inte så stor chans att man fick en till med pixelfel.

Fick en med 2 st istället....en röd pixel och en grön.

Är det fler som verkligen har kollat om de har pixelfel på sina?...eller är det verkligen så att jag haft maximal otur?

mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Hur många pixlar var fel på din första tv?

Jag har undersökt min nu med dead pixel buddy och jag upptäckte 2st döda? (lyser samma hela tiden).....

Blev lite besviken, men jag har inte sett dom förens nu.... man måste anstränga sig för att se dom på nära håll och man sitter ju en bit ifrån normalt sett.

Får se hur jag gör med min...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.