* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 12 maj 2008 - 01:44
Postad 12 maj 2008 - 01:53
Det lär ju bli att åka dit i sommar nån gång
Blev det mersmak efter besöket hos mig kanske hehe
Får ringa till Niklas i Karlskoga och se om vi kan göra ett pit-stop där. Uj uj, där låter det B R A A A.
Mersmak, ja det kanske man skulle kunna kalla det

Ett pitstop i karlskoga låter som en lysande idé, får hoppas det kan bli av.
Postad 12 maj 2008 - 03:51
Oavsett vilket eller vad det gäller är hörsel dock inte ett bra instrument för objektivitet. Den påverkas av vad du ser, vad du har för förutfattade meningar. Hur du mår, etc, etc. Förväntar du dig en skillnad så är chanses att du hör en skillnad mycket större. Dessutom finns det ju ett antal olika tekniker för att lura hörseln när det kommer till perspektivuppfattning, etc.
Hejsan Damocles. Därför man använder blindtest för viktigare tester.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 07:56
Mersmak, ja det kanske man skulle kunna kalla det
Ino-ägare lär man nog bli, vi får se när..
Ett pitstop i karlskoga låter som en lysande idé, får hoppas det kan bli av.
Jo, det vore väldigt trevligt om det blev av, att få höra någon av dom lite biffigare INO setuppen som finns att tillgå

Sedan vem det skulle råka bli hoss, det är inte världen grej.
Vem vet, man kanske blir "INO frälst" på kuppen och sitter fasst i träsket utan en chans att komma ur det

Har ju "bara" hört pi60s, som jag tycket va Mycket ! bra, men det jag saknade va lite "######r anamma" ( viss bas prestanda och dynamisk kraft i basen ) och lite "färger och nyanser" i övre mellanregistret / låga diskanten.
Villket jag tror att ett av dom större systemen kan råda bot på ( i alla fall angående bas prestandan

Jobbit bara att alla bor så långt bort från mig

Eller är det jag som bor långt bort kanske ?

Redigerat av DVD-ai, 12 maj 2008 - 07:58.
Postad 12 maj 2008 - 10:50
Samma med över mellanregistret och låga diskanten (precis det området som var jobbigaste på mina förra högtalare, där högtalaren påverkade allt och det var jobbigt på en hel del skivor. Med Ino så har det bara låtit korrekt).
Men du är ju välkommen att lyssna, speciellt så lär Niklas rum vara riktigt bra nu.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 11:35
OK, jo det va när jag ville dra på lite som jag tyckte att pi60s inte riktigt levererade som jag ville i fråga om dynamisk tyngd i basen vid lite högre ljudnivåer.Hejsan DVD-ai. Tror inte dom större systemen kommer ändra din uppfattning, mer än astt dom spelar högre och med mer renlighet. Basen är stort sett samma, eftersom Öhman gör alla högtalare att ha samma neutrala bas, så finns det ingen som har annorlunda bas, förutom möjligheten att spela högre och med högre renlighet.
Samma med över mellanregistret och låga diskanten (precis det området som var jobbigaste på mina förra högtalare, där högtalaren påverkade allt och det var jobbigt på en hel del skivor. Med Ino så har det bara låtit korrekt).
Men du är ju välkommen att lyssna, speciellt så lär Niklas rum vara riktigt bra nu.
Mvh
Ljudkvalite
Men det borde vara anorlunda med dom större systemen tycker man ju ?! dom borde inte "tappa" lika lätt ( inte för att pi60s "tappade lätt" men den tappade i alla fall

Redigerat av DVD-ai, 12 maj 2008 - 11:39.
Postad 12 maj 2008 - 11:53

Pi60s i Öhmans källare är det bästa jag hört, oavsett pris. 802D, Wilson, Burmeister, alla high-end märken jag hört genom åren har inte nått upp till den kompletta bilden jag upplevde med pi60s. Min åsikt såklart

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 11:59

Postad 12 maj 2008 - 12:02

Spelade så högt för några dagar sedan att jag nästan blev lite rädd, men högtalarna lät kanon, men slutsteget blinka rött.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 12:08

Men dom är väll inte specielt tröga att driva heller i32 och inte basmodulerna heller va ?
Postad 12 maj 2008 - 12:13
Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 13:24
Då måsste det vara bra högt hoss dig när steget maxar, men sedan så är ju inte Behringer någe special grejer direkt, ett powersoft skulle inte sitta fel

Har du några planer på vad du ska ersätta Behringern med i framtiden då ?

Postad 12 maj 2008 - 13:31
Postad 12 maj 2008 - 13:46
Det är en hög och bra känslighet, specielt basarna borde ju vara mycket lättdrivna.
Då måsste det vara bra högt hoss dig när steget maxar, men sedan så är ju inte Behringer någe special grejer direkt, ett powersoft skulle inte sitta fel![]()
Har du några planer på vad du ska ersätta Behringern med i framtiden då ?
Ja, det är rätt så högt. En polare ska ta med någon billig mätare imorgon så får vi se vad jag ligger på (om den nu stämmer). Kommer sikta in mig på antingen en Nad 208 (billigare) till eller en Rotel 1080 eller helst 1090. Då j*vlar kommer jag kunna spela.

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 14:28

vad går ett sådant steg på då?
Många kosingar...?!

Postad 12 maj 2008 - 15:01
men DVD-ai, lyssna på vanliga pi60 o några basmoduler

Postad 12 maj 2008 - 16:40
Jag har bara haft mina pi60 i ett par veckor, men de låter otroligt bra. De låter klart bättre än piPs som jag hade tidigare, som i sin tur lät klart bättre än Audiovector Mi3 Super som jag hade dessförinnan.
Postad 12 maj 2008 - 17:12
Ahh du har fått dom äntligen! Grattis =)Jag använder slutsteget Rotel 1090 (nypris 25tkr, jag köpte beg. för 16tkr men det går kanske att hitta ännu billigare idag) till mina pi60.
Jag har bara haft mina pi60 i ett par veckor, men de låter otroligt bra. De låter klart bättre än piPs som jag hade tidigare, som i sin tur lät klart bättre än Audiovector Mi3 Super som jag hade dessförinnan.
Postad 12 maj 2008 - 17:58
Hejsan. Vill inte att tråden ska spåra ur i en kabeltråd så jag tycker vi släpper det här. Det finns andra trådar för det
Mvh
Ljudkvalite
Absolut. Men måste tillägga (som barnen på dagis): det var du som började!!

Intressant var testet/jmf på Luxor 8071 (har en polare som har såna) och Pi60 över på faktiskt.se, där både Pi60 ägaren och Luxor ägaren tyckte de lät ungefär lika bra, och väldigt lika också.
Men ägaren till Luxor hade tweakat sina lite läste jag oxå.
Postad 12 maj 2008 - 18:13
Absolut. Men måste tillägga (som barnen på dagis): det var du som började!!
Intressant var testet/jmf på Luxor 8071 (har en polare som har såna) och Pi60 över på faktiskt.se, där både Pi60 ägaren och Luxor ägaren tyckte de lät ungefär lika bra, och väldigt lika också.
Men ägaren till Luxor hade tweakat sina lite läste jag oxå.
bara bättre kondingar i filtret, inget mer.
Postad 12 maj 2008 - 18:25
Jag använder slutsteget Rotel 1090 (nypris 25tkr, jag köpte beg. för 16tkr men det går kanske att hitta ännu billigare idag) till mina pi60.
Man får gratulera! Det är verkligen en "prisbomb" du köpt där.
Mvh
Ljudkvalite
bara bättre kondingar i filtret, inget mer.
Va det inte nya baselement med? Hmm, vill minnas det.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 19:41
Och jag kan ju säga att ett lyssningsrum i en studio byggt som rum-i-rummet i samråd med Öhman och ett flertal mätningar samt innehållandes ett par i14 driva av RB-1070 samt 4x Profundus X-4 driva av ett RB-1090 låter rätt bra så länge det är material som tål att spelas högs. Men klassikern Avratz är ju en favorit här, förrutom ett enstaka parti, sedan är ju Flight of the Cosmic Hippo en annan favvorit.
Redigerat av Damocles, 12 maj 2008 - 19:43.
Postad 12 maj 2008 - 20:07
Men klassikern Avratz är ju en favorit här, förrutom ett enstaka parti, sedan är ju Flight of the Cosmic Hippo en annan favvorit.
Avratz är en fin beat. Får se vad Öhman säger om mitt rum, är det Y-4 som gäller eller ska man kanske t o m gå in på Z-2/Z-4?

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 20:13
Med Z-4 så har du värst i världen, känns lite overkill på 19 kvadrat kanskeAvratz är en fin beat. Får se vad Öhman säger om mitt rum, är det Y-4 som gäller eller ska man kanske t o m gå in på Z-2/Z-4?
![]()
Mvh
Ljudkvalite

190 kvadrat, då kan man ju börja fundera

Postad 12 maj 2008 - 21:57

Nej, men Y-4 kan nog vara något som blir av, får se vad mannen säger.
Fan va mycket hårdrock som låter tunnt. Ska nog gå in på 70-talet skivorna nu.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 22:09

Mvh
Ljudkvalite
Postad 12 maj 2008 - 23:23
Postad 13 maj 2008 - 00:01
prova hammerfall ock nightwish,dom har mkt energi i basen,iofs nyare hårdrock det men vräker jag på det högt så kan man inte klaga på bastrycket direkt,rena jordbävningen i vissa låtstycken.
Within Temptation..."The Silent Force"....där har du mycket bra "basmattor" om du gillar Nightwish-stuket....flera gånger bättre sångerska likväl....
Anders
Postad 13 maj 2008 - 07:25
Man får gratulera! Det är verkligen en "prisbomb" du köpt där.
Mvh
Ljudkvalite
Va det inte nya baselement med? Hmm, vill minnas det.
Mvh
Ljudkvalite
Nja, vet inte om det är så...
Vad jag vet så va det original basen i vis test, men ska inte svära på det

Postad 13 maj 2008 - 08:05
Redigerat av sollerön, 13 maj 2008 - 08:07.
Postad 13 maj 2008 - 08:12
ni pratar om bas som är nästan begränsad till 50hz som nästan all rock musik är prova lite electronica så ser ni hur bra system ni harWithin Temptation..."The Silent Force"....där har du mycket bra "basmattor" om du gillar Nightwish-stuket....flera gånger bättre sångerska likväl....
Anders
Postad 13 maj 2008 - 08:28
electronica,va är det för slags musik?nån speciell skiva med dom man ska leta efter?alltid intressant med såna här skivor som ställer krav på högtalare.Mvhni pratar om bas som är nästan begränsad till 50hz som nästan all rock musik är prova lite electronica så ser ni hur bra system ni har
Postad 13 maj 2008 - 08:51
electronica,va är det för slags musik?nån speciell skiva med dom man ska leta efter?alltid intressant med såna här skivor som ställer krav på högtalare.Mvh
Ohhh, då ska du prova låten: "Never never Land" från infected mushroom's skiva B.P.Empire
Grymm låt som ca 1 min in i låten bjuder på en mycket speciell bas som vekligen går att döda högtalare med, extremt bra test låt för dig som vill veta vad dina högtalare pallar i form av basprestanda och djupbas.
Basen som man hör är väll runt 30-70Hz och riktigt skön, men samtidigt så spelas en bas som måsste vara runt 15Hz som får hela rummet att gunga och konerna att hoppa och fara.
Postad 13 maj 2008 - 09:02
Hej,den ska jag ordna fram få se hur högtalarna reagerar.Ohhh, då ska du prova låten: "Never never Land" från infected mushroom's skiva B.P.Empire
Grymm låt som ca 1 min in i låten bjuder på en mycket speciell bas som vekligen går att döda högtalare med, extremt bra test låt för dig som vill veta vad dina högtalare pallar i form av basprestanda och djupbas.
Basen som man hör är väll runt 30-70Hz och riktigt skön, men samtidigt så spelas en bas som måsste vara runt 15Hz som får hela rummet att gunga och konerna att hoppa och fara.
Postad 13 maj 2008 - 09:09

Men det kanske beror på att jag får så mycket skäll av frugan när jag spelar det

Postad 13 maj 2008 - 09:17
Hej,den ska jag ordna fram få se hur högtalarna reagerar.
Gör det, men ta det lite lungt bara med volymen i början, så att du vet var gränsen går.
Dom flessta högtalare brukar ha problem med jusst den låten på höga volymer, det hörs inte, men det säger "pang" och sedan har du snea spolar

Om du har en låda + basar som är högt avstämda och gjorda för att spela typ: PA så är det inget större problem igentligen dom har olinjärupphägning och det gör så att dom inte slår i botten, men det låter i stället skit av all disst, dom spelar alldrig heller djupbasen och det är bara 30-70Hz som hörs ( möjligen, 45-70Hz mer troligt

Det är med högtalare som är tängta för att spela djupbas som det blir riktigt häftigt, då blir det ==> Xmec nässta!!! om man inte är försiktig.
Redigerat av DVD-ai, 13 maj 2008 - 09:18.
Postad 13 maj 2008 - 09:43
Postad 13 maj 2008 - 09:50
jo akta så du inte passerar 7mmHör av mig om resultatet bara jag hittat skivan,man får väl ta av skydden på högtalarna så man har lite koll på konutslagen så det inte säger pang.
Postad 13 maj 2008 - 09:57
7mm har jag nog passerat för länge sen när jag kört testtoner på 20hz,ock även till musik,det lovar jag ock det har inte låtit illa heller.jo akta så du inte passerar 7mm
Redigerat av sollerön, 13 maj 2008 - 09:59.
Postad 13 maj 2008 - 09:59
dom har inte större x-max7mm har jag nog passerat för länge sen när jag kört testtoner på 20hz,ock även till musik,det lovar jag ock det har inte låtit illa heller.
Postad 13 maj 2008 - 10:03
ser på tymphanys sida att peerless basar ligger mellan 7-9 mm x-max också,var har du hittat uppgifter på mina basar om detta?är väldigt intresserad för jag har inte hittat nåt själv,dom heter dcw-15.dom har inte större x-max
Postad 13 maj 2008 - 10:03

Varför snackar vi om Xmax för ?! det är något som i dom flessta fall överskrids redan vid en 10-70W med dom flessta högtalare

När man överskrider Xmax så är det i första hand THD som ökar och gör det ganska markant också, tills att det börjar att höras eller att högtalarna pajar när man slutligen når/överskrider Xmec = "bye bye woofers ! "
Redigerat av DVD-ai, 13 maj 2008 - 10:06.
Postad 13 maj 2008 - 10:20
Postad 13 maj 2008 - 10:23
det finns lite mera värden som styr hur mycket dom rör på sig typ cms qms mmsKan väl vara så at mina basar har ett x-max på 7mm,det går då att spela högt med dom utan att det låter illa,det är väl huvudsaken tycker jag,måste va rätt mkt volym innan dom börjar röra sig nämnvärt ock då låter det högt.
Postad 13 maj 2008 - 16:49
Ohhh, då ska du prova låten: "Never never Land" från infected mushroom's skiva B.P.Empire
Såg att den jag hade var en vinylrip så kanske därför jag inte märkte av någon vråldjup bas. Fått tag på en Flac av CDn istället som får dugar tills jag får hem CD skivorna.
Postad 13 maj 2008 - 18:20
Mina nerver kryper ur kroppen på mig med sådan musik, läskigt
Det gör det för mig med vid bara tanken. Men det är knappast frugan som klagar att jag spelar för högt. Klarar inte av sådan bollibompa musik

// Sat
Postad 13 maj 2008 - 19:25
Postad 14 maj 2008 - 03:29
Kan liksom bara ansluta mig till nöjda Ino kunder,lyssnar själv på I56,PY-2s,D3,samt 8st A2òr
Har en del kluringar man vill göra ; )
Mvh Nicke
Postad 14 maj 2008 - 04:13

Vore kul att testa samma låt på i56 eller i64s!
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 14 maj 2008 - 04:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar