Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 13 februari 2011 - 16:42
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Läste nu att 20 punkter buggar i mjukvaran. Så det får bli att kalibrera om med 2 punkter ikväll. Återkommer med resultaten.
Jag googlade runt lite och det verkar som det stämmer. Många med LGs plasmor har haft samma problem, att 2-point ger mycket bättre resultat än 20. Så det är ju inget annat att göra än att göra om det med 2-point som du säger. Och precis som pacman säger så handlar ju allt i slutändan om hur man uppfattar bilden.
Postad 13 februari 2011 - 21:37
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Jag googlade runt lite och det verkar som det stämmer. Många med LGs plasmor har haft samma problem, att 2-point ger mycket bättre resultat än 20. Så det är ju inget annat att göra än att göra om det med 2-point som du säger. Och precis som pacman säger så handlar ju allt i slutändan om hur man uppfattar bilden.
Nu får jag inte till det med 2 punkter heller gamman är helt out off track så att säga. Gamman blir endast bra om jag har Brightness på 46 och kontrast på 94. Dock så är det väldigt fel då jag klipper bort 2% svart då. Brightness skulle behöva vara på 51-53 för att vara bra men då sabbat man gamman. Hur ska man göra? Gamma eller Svärta? I mönstret med r g b på avc hd skivan, skall alla rutor blinka där eller endast dom under ref? Jag har gjort så att alla under ref blinkar men inte dom över visst är det korrekt? Edit: Finns det någon ref film för svärta på dve? Tänkte så man kan se hur den är. Har för mig att man skall kunna se något i mat scenen. Det kan ju omöjligt vara så här att man ska behöva sabba svärtan för att få bra gamma? Jag har hållt på i säkert 10h men får det inte att funka
Redigerat av MrBurn, 13 februari 2011 - 23:21.
Postad 13 februari 2011 - 22:06
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Jag skulle ha valt svärta där.
Postad 13 februari 2011 - 23:51
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Nu får jag inte till det med 2 punkter heller gamman är helt out off track så att säga.
Gamman blir endast bra om jag har Brightness på 46 och kontrast på 94. Dock så är det väldigt fel då jag klipper bort 2% svart då. Brightness skulle behöva vara på 51-53 för att vara bra men då sabbat man gamman.
Hur ska man göra? Gamma eller Svärta?
Vilken brightness och kontrast hade du när du gjorde din förra 2-point som du la ut här? Hade du 46 och 94 då? I mönstret med r g b på avc hd skivan, skall alla rutor blinka där eller endast dom under ref? Jag har gjort så att alla under ref blinkar men inte dom över visst är det korrekt?
Det gör inget om någon över ref blinkar, men inte heller något om bara de under ref blinkar. Mönstret är helt enkelt designat för att se om TVn klipper bort färger under ref. Samma princip som med svart- och vitmönstret på skivan.
Postad 14 februari 2011 - 00:20
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Vilken brightness och kontrast hade du när du gjorde din förra 2-point som du la ut här? Hade du 46 och 94 då?
Det gör inget om någon över ref blinkar, men inte heller något om bara de under ref blinkar. Mönstret är helt enkelt designat för att se om TVn klipper bort färger under ref. Samma princip som med svart- och vitmönstret på skivan.
Är inte säker på vilka settings jag hade då, jag hade kladdat ner dom där har för mig att det är dom. När jag har dessa så syns varken 2% eller 4% svart på dve. Så den är alldeles fel. Jag tror att jag kan sänka kontrasten yttligare och då bör gamman bli bra dock så blinkar alla färger då på färg mönstret dvs alla över och under ref. Men ingen blinkar under på ref för vitt. Så imorgon får jag testa att kalibrera med sänkt kontrast och hålla svärtan med brightness och se om gamman fixar till sig. Hoppas man kan fixa färgerna sedan bara med så pass mycket sänkt kontrast. Men dom flesta som har kalibrerat sin tv har legat mellan 80-85 i kontrasten. Kanske är den som spökar, får hoppas det iaf man vill ju fixa detta.
Postad 14 februari 2011 - 00:41
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Det ordnar sig nog till slut ska du se!
Jag vet själv hur svårt det kan vara.
Det har tagit mig en del tid med min TV också.
Hursomhelst, om inget funkar för att få det som vid förra gången du gjorde 2-point,
så gör en bildåterställning. Borde finnas nånstans i bildmenyn för TVn.
Jag läste att vissa som rört den buggade 20-pointen fått göra så för att få det tillbaka.
Vet inte om det stämmer eller inte men är värt att prova ifall du inte får det bra.
Skriv bara upp vilka inställningar du har innan du gör det i så fall.
Postad 14 februari 2011 - 10:48
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Det ordnar sig nog till slut ska du se! Jag vet själv hur svårt det kan vara. Det har tagit mig en del tid med min TV också. Hursomhelst, om inget funkar för att få det som vid förra gången du gjorde 2-point, så gör en bildåterställning. Borde finnas nånstans i bildmenyn för TVn. Jag läste att vissa som rört den buggade 20-pointen fått göra så för att få det tillbaka. Vet inte om det stämmer eller inte men är värt att prova ifall du inte får det bra. Skriv bara upp vilka inställningar du har innan du gör det i så fall.
Gjorde en factory reset igår utav tvn. Ringde även lg och fick prata med en kille på den mer avancerade supporten än den vanliga där dom inte kan ett jota. Han skickade en ny mjukvara via epost till mig som jag skall uppdatera med och då brukar 20 punkter osv rätta till sig sa han. Han sa även att han har kunnat rattat in gamma osv till en jämn och fin nivå. Lät iaf som att han visste vad han pratade om men man kan aldrig vara säker. Glömde dock fråga om skärmen dimmar ner sig utav sig själv. Någon som vet om den gör det? Pratar om min lg 50pk350 för er som undrar. Hur ofta ska man skicka in sin mätare på fabrikskalibrering? Är hcrf den bästa mjukvaran eller finns det bättre mjukvara för min mätare? (xrite eyeonedisplay 2) Vad har hcrf för prestanda krav på dator? Jag har en lite mindre bärbar. Som jag tänkte använda med xp installerat 1gb ram och 1,5ghz intel cpu med 10" skärm. Tror ni att det kommer fungera på den eller kommer det bli kattskit utav det?
Postad 14 februari 2011 - 15:35
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Gjorde en factory reset igår utav tvn. Ringde även lg och fick prata med en kille på den mer avancerade supporten än den vanliga där dom inte kan ett jota. Han skickade en ny mjukvara via epost till mig som jag skall uppdatera med och då brukar 20 punkter osv rätta till sig sa han. Han sa även att han har kunnat rattat in gamma osv till en jämn och fin nivå. Lät iaf som att han visste vad han pratade om men man kan aldrig vara säker.
Hoppas att det hjälper då. Glömde dock fråga om skärmen dimmar ner sig utav sig själv. Någon som vet om den gör det? Pratar om min lg 50pk350 för er som undrar.
Man brukar se sånt om man tittar på en vanlig kanal typ tv4, och fokuserar på loggan uppe i hörnet, om resten av bilden blir svart, och loggan samtidigt blir mörkare så dimmar den. Annars kan du ju mäta typ 10% grå i både APL och window och jämföra cd/m2 värdet, om det skiljer mycket så dimmar den antagligen. Hur ofta ska man skicka in sin mätare på fabrikskalibrering?
En gång om året brukar folk säga, men jag vet inte om den tjänsten finns i sverige. Är hcrf den bästa mjukvaran eller finns det bättre mjukvara för min mätare? (xrite eyeonedisplay 2)
Enligt tester så är de tre stora mjukvarorna (HCFR, ChromaPure och Calman) likvärdiga i mätningarna. Dock är gränssnitten annorlunda. ChromaPure sägs vara den lättaste att förstå för nybörjare, men den kostar 180 dollar. Calman är ännu dyrare och verkligen inte värt det. Vad har hcrf för prestanda krav på dator? Jag har en lite mindre bärbar. Som jag tänkte använda med xp installerat 1gb ram och 1,5ghz intel cpu med 10" skärm. Tror ni att det kommer fungera på den eller kommer det bli kattskit utav det?
Det kommer funka jättebra tror jag, jag har en netbook från Nokia och det funkar på den. Du vet en sån där liten jätteseg sak. haha
Postad 14 februari 2011 - 15:58
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
Display2 kan inte fabrikskalibreras.
Postad 14 februari 2011 - 16:11
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Display2 kan inte fabrikskalibreras.
Ok, men i USA har iallafall curtpalme.com tjänsten att skapa offsets för mätaren mot en referensmätare, som man sen lägger in i programmet t.ex HCFR.
Postad 14 februari 2011 - 16:13
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Helt otroligt, googlade lite på jobbet om nya mjukvaran och vet ni?
Med den nya kan man först kalibrera me 2 punkter och sedan så spars det samtidigt som du kan gin justera med 20 punkter efter  fan det här blir ju säkert skit bra.
Postad 14 februari 2011 - 16:14
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Helt otroligt, googlade lite på jobbet om nya mjukvaran och vet ni? Med den nya kan man först kalibrera me 2 punkter och sedan så spars det samtidigt som du kan gin justera med 20 punkter efter fan det här blir ju säkert skit bra.
Ojdå men vad bra! Det är så det funkar på min TV.
Postad 14 februari 2011 - 16:18
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
Att få fram offset behöver man ju inte skicka den till usa för, om man tex känner nån som har en eyeone pro.
Jag antar att curtpalmes tjänst inte är gratis, mätaren i sig är ju billig (jämfört med andra) så det kanske är enklare att köpa en ny efter ett par år när den driftat en del.
Postad 14 februari 2011 - 16:43
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Att få fram offset behöver man ju inte skicka den till usa för, om man tex känner nån som har en eyeone pro. Jag antar att curtpalmes tjänst inte är gratis, mätaren i sig är ju billig (jämfört med andra) så det kanske är enklare att köpa en ny efter ett par år när den driftat en del.
Jo, men jag känner ingen som har en bättre mätare tyvärr. Det kryllar ju inte precis av dem i sverige. Och jo, det är väl nästan bättre att köpa en ny mätare efter ett par år.
Postad 14 februari 2011 - 17:41
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
När jag skulle testa första gången så betalade jag en butik fö att få komma dit och köra min spyder2 mot deras pro så fick ja min differens klarlagd.
Numera använder jag funktionen i calman, kör en runda med d2 - an och colormunkin samtidigt. Mycket smidigt.
Postad 14 februari 2011 - 23:34
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Längtar tills imorgn när man kan börja köra en ny kalibrering. Hade redan nyaste mjukvaran i TVn, får hoppas att den blev bra nu efter factory reset bara. Men jag har mina misstankar om att det är som en sa tidigare i tråden att kontrasten ändrar för mycket och då borde den bli bra om jag sänker kontrasten och fortfarande behåller svärtan. Men det återstår att se. Ingen som vet något test mönster så man kan se om skärmen mörkar sig själv? Kunde inte se något på TV loggan, men jag misstänker det. När jag använder AVS HD 709 och kollar på mönstret för kontrasten så blinkar alla perfekt i ca 30 sek sedan så blinkar endast dom två längst till vänster. Så verkar som att den mörkar / klipper vitt efter ett tag. Men vill fortfarande få det bekräftat något bra knep för att få det bekräftat? För Er som vill ha nyaste FW för Eran LG TV så har jag laddat upp den här det är version 3.25: (Följande modeller kan uppdatera med den: PJK250x-350x-550x-650x (GP1R) samt PKxxx ) http://www.filefacto...n/fw_update.rarEdit: Inga som ahr några bra böcker gällande kalibrering att rekommendera?
Redigerat av MrBurn, 14 februari 2011 - 23:53.
Postad 15 februari 2011 - 16:55
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Ingen som vet något test mönster så man kan se om skärmen mörkar sig själv? Kunde inte se något på TV loggan, men jag misstänker det.
Sätt i DVE-skivan och kolla på IRE mönstren:  Gå uppifrån och ner men fokusera ögonen på de små strecken på sidorna, om dessa blir mörkre när du kommer ner till de lägsta IRE, så dimmar TVn antagligen. Om de är lika ljusa hela tiden så behöver du inte oroa dig, då dimmar den inte. Kolla också misc patterns/section-A på AVS HD:  Fokusera på bilden ner till höger och se om den blir mörkre när resten av bilden blir det.
Postad 15 februari 2011 - 23:57
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Nu är allt perfekt förutom gamman jag får inte upp den mer än 2.0 i genomsnitt (blå strecket)
Alltså alla andra grader är helt perfekt men inte den.
Får börja labba med gamma reglaget i Tvn har det på mellan nu får höja den till high som är Max.
Black level står på low påverkar den gamman något?
För övrigt så har jag testat med kontrasten osv, jag tycker den är som bäst m/cd2 100 samt ftl 30 i ett mörkt rum med en lampa som lyser dvs en liten.
Blev riktigt skönt att kolla på tv.
Några mer tips på hur jag kan fixa gamman?
Redigerat av MrBurn, 16 februari 2011 - 00:00.
Postad 16 februari 2011 - 16:08
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Nu är allt perfekt förutom gamman jag får inte upp den mer än 2.0 i genomsnitt (blå strecket) Alltså alla andra grader är helt perfekt men inte den.
Får börja labba med gamma reglaget i Tvn har det på mellan nu får höja den till high som är Max.
Black level står på low påverkar den gamman något?
För övrigt så har jag testat med kontrasten osv, jag tycker den är som bäst m/cd2 100 samt ftl 30 i ett mörkt rum med en lampa som lyser dvs en liten. Blev riktigt skönt att kolla på tv.
Några mer tips på hur jag kan fixa gamman?
Black level ska du nog inte ändra till high, då offrar du nog svartnivån. Men prova att ställa gamma till high som du säger, eller low.. Vet inte vilket som är vilket. De säger ju att en högre gamma är t.ex 2,4 vilket ger mörkre bild, och lägre är t.ex 2,0 vilket ger ljusare bild. Så om low och high är som det, så borde high hjälpa till, såvida den inte höjer alldeles för mycket. Hursomhelst, om bilden känns bra så är den nog bra! Roligt att det löste sig till slut. Hade varit intressant att se dina slutresultat om du lägger upp dem som bilder från HCFR sen.
Postad 16 februari 2011 - 17:50
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Black Level är ett reglage för att matcha skärmen mot insignalen då man i källan växlar mellan RGB PC-levels (referensvitt resp svart på 255 och 0) och RGB Video-levels (referensvitt resp svart på 235 och 16). Kör man YCbCr ut kommer det alltid som Video-levels föresten. Inget att använda för att ändra displaygamma med mao.  "Gamma" däremot funkar, tycker dock att det inte fanns nått läge som gav tillräckligt djup (högt gamma värde) för mörka rum - hoppas på bättring där för 2011 års modeller.
Postad 16 februari 2011 - 21:27
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Återkommet med bilder idag.
Fan mätaren lossnade från Tvn idag och föll ca 50cm och slog ner i tv bänken.
Sladden dämpade ev fallet litet men ändå.
Vad tror ni? Tog den skada eller är dom lite tåliga?
Svårt att veta kods om dom tog skada, men vad tror ni?
Postad 16 februari 2011 - 23:00
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Kör man YCbCr ut kommer det alltid som Video-levels föresten.
Jag har min bluray spelare (LG BD560) kopplad med HDMI till min TV (Samsung LE40C655) och spelaren är inställd på YCbCr ut. Hur kommer det sig då att TVn kan visa vitt och färger över 235? Kan tillägga att blurayspelaren skickar ut grönt med för hög kontrast. (Har inte kollat 100% om det är spelarens fel än, men misstänker det.) Fan mätaren lossnade från Tvn idag och föll ca 50cm och slog ner i tv bänken. Sladden dämpade ev fallet litet men ändå. Vad tror ni? Tog den skada eller är dom lite tåliga?
Svårt att veta kods om dom tog skada, men vad tror ni?
Ta mätningar på TVn och se om de överensstämmer med dina senaste mätningar, iallafall någorlunda. Och ett tips är att hänga sladden över TVn och använda motvikten, då faller inte mätaren ner.
Postad 16 februari 2011 - 23:19
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Jag har min bluray spelare (LG BD560) kopplad med HDMI till min TV (Samsung LE40C655) och spelaren är inställd på YCbCr ut. Hur kommer det sig då att TVn kan visa vitt och färger över 235? Kan tillägga att blurayspelaren skickar ut grönt med för hög kontrast. (Har inte kollat 100% om det är spelarens fel än, men misstänker det.)
Ta mätningar på TVn och se om de överensstämmer med dina senaste mätningar, iallafall någorlunda. Och ett tips är att hänga sladden över TVn och använda motvikten, då faller inte mätaren ner.
Den var ej trasig, ska leta reda på motvikten. Nu har jag fått ordning på gamman, har iofs bara gjort en 2 punkts klart. 20 punkts kommer ta längre, men j*vla vad jag får till den bra. Jag har ej ställt in färgerna i diagramen osv nedan utom endast gråskalan, svärta samt kontrast. Här kommer lite resultat för 2 punkts som Ni kan kolla på:
1.jpg 65,77K
1 Antal nerladdningar
2.jpg 93,06K
0 Antal nerladdningar
3.jpg 97,04K
0 Antal nerladdningar
4.jpg 76,05K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 84,06K
0 Antal nerladdningar´100% vit 2 punkter cd/m2: 101.59 (ref: 110-130) FTL: 29,555 (ref: 30-40) Y: 101.318 Edit: Här är mina settings på min LG 50PK350N om någon vill testa dom: kontrast: 88 Brightness: 52 Gamma: High Blacklevel: low Color tempratur: Warm RC -30 BC: +40 RB: -3 BB: 50 färg 100% RC: -4 GC: -2 BC: -5 YC: -2 CC: -3 MC: -4
Redigerat av MrBurn, 16 februari 2011 - 23:42.
Postad 17 februari 2011 - 00:25
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Hur ställer man in skärpan med avs 709?
Tillägg till inlägget ovan:
Jag ställde endast in konstrasten på så sätt att det blev 100 mcd2,
Jag tyckte bildljuset blev bäst då, jag har endast en liten lampa när jag kollar på tv och sen kolsvart.
Postad 17 februari 2011 - 07:39
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag har min bluray spelare (LG BD560) kopplad med HDMI till min TV (Samsung LE40C655) och spelaren är inställd på YCbCr ut. Hur kommer det sig då att TVn kan visa vitt och färger över 235?
YCbCr = videolevels = referensvitt vid 235 => utrymme finns för att visa nivåer över referensvitt (sk Whiter than White). Sen finns det de tillfällen då WTW (och BTB, nivåer under 16) ändå inte släpps fram men med videolevels så finns iaf utrymmet, vilket det inte gör med pc-levels (referensvitt vid 255). MrBurn>> Vad händer om du sänker Brightness nått snäpp?
Postad 17 februari 2011 - 18:04
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
YCbCr = videolevels = referensvitt vid 235 => utrymme finns för att visa nivåer över referensvitt (sk Whiter than White).
Sen finns det de tillfällen då WTW (och BTB, nivåer under 16) ändå inte släpps fram men med videolevels så finns iaf utrymmet, vilket det inte gör med pc-levels (referensvitt vid 255).
Tack för ett sånt bra och vettigt svar
Postad 17 februari 2011 - 21:03
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
YCbCr = videolevels = referensvitt vid 235 => utrymme finns för att visa nivåer över referensvitt (sk Whiter than White).
Sen finns det de tillfällen då WTW (och BTB, nivåer under 16) ändå inte släpps fram men med videolevels så finns iaf utrymmet, vilket det inte gör med pc-levels (referensvitt vid 255).
MrBurn>> Vad händer om du sänker Brightness nått snäpp?
Då förstör jag svärtan. Jag har ställt in brightness så att man exakt ser konturerna av 2% svart stapeln vilket jag antar är rätt. Men nu när jag kalibrerar med 20 punkter så kommer det bli mycket bättre resultat, skall bara finna tid över till att göra det. Men dom där graferna som jag har ovan ser väll rätt bra ut eller? Edit: Jag har en V/H sharpness reglage, någon som vet ett bra testmönster för att ställa in det? Helst AVS 709 men har även DVE BD här hemma. Men skulle behöva en förklaring på hur det ser ut när det är bra och hur det ser ut när det är dåligt, helst bilder. Edit2: Jag anväder AVS 709 s testmönster för kontrast, visst är det OK så länge dom över WTW blinkar och att man ser alla blinkande? Dvs dom under skall ej blinka? Jag är säker på att jag har gjort rätt men skadar aldrig om man frågar för mycket, finns det inga mässer eller något åt det hållet som man kan gå på och lära sig lite mer?
Redigerat av MrBurn, 17 februari 2011 - 21:06.
Postad 18 februari 2011 - 19:03
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Då förstör jag svärtan. Jag har ställt in brightness så att man exakt ser konturerna av 2% svart stapeln vilket jag antar är rätt.
Aha. Ja då inser man ju rådet att mäta sig fram till rätt Brightness-inställning (0.6% av referensvitt, dvs gamma 2.2, vid 10% input) som nån i tråden pusha för tidigare kanske inte alltid är så bra då...  Ögon är bra ibland.  Men nu när jag kalibrerar med 20 punkter så kommer det bli mycket bättre resultat, skall bara finna tid över till att göra det. Men dom där graferna som jag har ovan ser väll rätt bra ut eller?
Lite kontrastsvag bild kanske om man går på gamma-grafen (kanske är så skärmen funkar, kanske kan vara ett bidrag till att jag tycker LGs plasmor har en lite kontrastsvag karaktär) men annars är det väl ingen fara. Lite gulstick i referensvitt men det går nog att leva med. Ser inga världen på intensiteten för resp färg så jag saknar en dimension i gamuten.  Jag har en V/H sharpness reglage, någon som vet ett bra testmönster för att ställa in det? Helst AVS 709 men har även DVE BD här hemma. Men skulle behöva en förklaring på hur det ser ut när det är bra och hur det ser ut när det är dåligt, helst bilder.
De förklarar på DVE hur man ska ställa in Sharpness. Jag anväder AVS 709 s testmönster för kontrast, visst är det OK så länge dom över WTW blinkar och att man ser alla blinkande? Dvs dom under skall ej blinka?
Dom under ska inte blinka nej. Blinkandet är bara till för att öka synligheten av nivåerna.
Postad 18 februari 2011 - 19:42
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Aha. Ja då inser man ju rådet att mäta sig fram till rätt Brightness-inställning (0.6% av referensvitt, dvs gamma 2.2, vid 10% input) som nån i tråden pusha för tidigare kanske inte alltid är så bra då... Ögon är bra ibland. 
Lite kontrastsvag bild kanske om man går på gamma-grafen (kanske är så skärmen funkar, kanske kan vara ett bidrag till att jag tycker LGs plasmor har en lite kontrastsvag karaktär) men annars är det väl ingen fara. Lite gulstick i referensvitt men det går nog att leva med.
Ser inga världen på intensiteten för resp färg så jag saknar en dimension i gamuten. 
De förklarar på DVE hur man ska ställa in Sharpness.
Dom under ska inte blinka nej. Blinkandet är bara till för att öka synligheten av nivåerna.
Okej, Hur ser man på gamma grafen att den är kontrastsvag? Hur ser en gamma graf ut som har bra kontrast så att säga? Är det grafen nedanför ref gamma grafen? Vad skulle du rekommendera för kontrastevärden om man har ett kolsvart rum med en svag lampa tänd? Läste på AVS forum att dom rekommendera 30ftl samt 100 cd/2m eller vad det heter. Det gula kommer försvinna när jag kalibrerar klart med 20 punkter, har redan fått bort det mesta. Dag tid då? Vad ska man ha för styrka på kontrasten då? 150? Edit: Du skrev aldrig varför du undrade vad som hände om jag sänkte brightness lite till så min fråga blir varför undrade du det?
Redigerat av MrBurn, 18 februari 2011 - 19:44.
Postad 18 februari 2011 - 20:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Okej, Hur ser man på gamma grafen att den är kontrastsvag? Hur ser en gamma graf ut som har bra kontrast så att säga? Är det grafen nedanför ref gamma grafen?
Ja grafen som har 2.0, 2,1 2.2 osv på Y-axeln. Den indikerar lite lågt gamma värde för nedre delen av gråskalan samt lite högt värde för den över diton. Det betyder att mörka delar är lite för ljusa och att ljusa delar är lite för mörka = kontrastkaraktären är lite låg/svag. Ingen katastrof som det är idag men man kanske skulle kalla det ett oönskat karaktärsdrag, speciellt i ett mörkt rum. Rätt kontrastkaraktär skulle vara ett tämligen rakt streck, konstant gamma, över hela gråskalan. Vill man poppa till det lite så kan man ha ett rakt sträck som går med lite lägre gammavärde i toppen - trycker samma högdagrar lite men ger en lite "pushigare" karaktär. En typisk S-form som finns att beskåda på varenda tv på en stormarknad är ju typsikt hög gamma i botten och toklåg gamma i toppen, mörk botten och ljus toppen, för MASSOR om kontrast - ser ut som skit men lockar till sig ögon och plånböcker och imponerar på 99% av befolkningen.  Det är lite knivigt med plasma eftersom gamma ändras med APL men om man skriva en kort riktlinje för gamma så är det väl nått i stil med ovan. Reservationer, reservationer... Vad skulle du rekommendera för kontrastevärden om man har ett kolsvart rum med en svag lampa tänd? Läste på AVS forum att dom rekommendera 30ftl samt 100 cd/2m eller vad det heter.
Smaksak men runt 30 ftL tycker väl de flesta är rimligt. Det gula kommer försvinna när jag kalibrerar klart med 20 punkter, har redan fått bort det mesta.
Gött. Dag tid då? Vad ska man ha för styrka på kontrasten då? 150?
Blir ju en komprmiss mellan hur mkt du vill "förstöra" bilden och ljusstyrkan/flödet på densamma. Smaksak, finns inge absolut rätt eller fel här. Ljusflöde är en sån sak som INTE är standardiserad (däremot rekommenderad av t.ex. SMPTE). Du skrev aldrig varför du undrade vad som hände om jag sänkte brightness lite till så min fråga blir varför undrade du det?
Tänkte om du kunde få upp gammavärdet i nedre delen av gråskalan lite. Men det kanske du kan fixa med 20-punktaren. Vet inte om det är lämpligt. Om du får riktigt snygg vitbalans med 20 punktaren, kolla sen på en gråramp. Är det färgneutral överallt? Vill minnas att jag "hört" att det ska vara lite si och så med det med LG ibland, dvs den mäter perfekt (=färgneutral) men likförbaskat är inte grårampen utan färgstick. Vilket skulle indikera att gråskalan bara är perfekt i de 20 punkter man mäter upp. Skulle vara intresssant om du kolla upp det framöver. edit: du kan ju alltid jämföra dina mätningar med de Avforums fick fram av PK350, kanske kan ge nån lärorikt uppslag: http://www.avforums....350-Review.htmlAningens kontrastrikare gamma iaf.
Redigerat av pacman, 18 februari 2011 - 20:50.
Postad 18 februari 2011 - 21:28
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Ja grafen som har 2.0, 2,1 2.2 osv på Y-axeln. Den indikerar lite lågt gamma värde för nedre delen av gråskalan samt lite högt värde för den över diton. Det betyder att mörka delar är lite för ljusa och att ljusa delar är lite för mörka = kontrastkaraktären är lite låg/svag. Ingen katastrof som det är idag men man kanske skulle kalla det ett oönskat karaktärsdrag, speciellt i ett mörkt rum.
Rätt kontrastkaraktär skulle vara ett tämligen rakt streck, konstant gamma, över hela gråskalan. Vill man poppa till det lite så kan man ha ett rakt sträck som går med lite lägre gammavärde i toppen - trycker samma högdagrar lite men ger en lite "pushigare" karaktär.
En typisk S-form som finns att beskåda på varenda tv på en stormarknad är ju typsikt hög gamma i botten och toklåg gamma i toppen, mörk botten och ljus toppen, för MASSOR om kontrast - ser ut som skit men lockar till sig ögon och plånböcker och imponerar på 99% av befolkningen. 
Det är lite knivigt med plasma eftersom gamma ändras med APL men om man skriva en kort riktlinje för gamma så är det väl nått i stil med ovan. Reservationer, reservationer...
Smaksak men runt 30 ftL tycker väl de flesta är rimligt.
Gött.
Blir ju en komprmiss mellan hur mkt du vill "förstöra" bilden och ljusstyrkan/flödet på densamma. Smaksak, finns inge absolut rätt eller fel här. Ljusflöde är en sån sak som INTE är standardiserad (däremot rekommenderad av t.ex. SMPTE).
Tänkte om du kunde få upp gammavärdet i nedre delen av gråskalan lite. Men det kanske du kan fixa med 20-punktaren. Vet inte om det är lämpligt.
Om du får riktigt snygg vitbalans med 20 punktaren, kolla sen på en gråramp. Är det färgneutral överallt? Vill minnas att jag "hört" att det ska vara lite si och så med det med LG ibland, dvs den mäter perfekt (=färgneutral) men likförbaskat är inte grårampen utan färgstick. Vilket skulle indikera att gråskalan bara är perfekt i de 20 punkter man mäter upp. Skulle vara intresssant om du kolla upp det framöver.
edit: du kan ju alltid jämföra dina mätningar med de Avforums fick fram av PK350, kanske kan ge nån lärorikt uppslag: http://www.avforums....350-Review.html Aningens kontrastrikare gamma iaf. 
Okej, jag har kollat på gråramp med före och efter bild, det man kan se är att det inte finns några färgskiftningar. Kollar man med före och efter så ser man klart att efter är mycket bättre, dock så tycker jag den sticker lite i blått i toppen men det borde gå att få ner med 20 punkterna sedan vilket jag har lyckats ganska bra med än så länge. Brightness vill jag inte ta ner något då jag inte vill riskera min fina svärta, kan testa att höja kontrasten ett snäpp och ladda upp graferna sedan. Jag pratar självklart om 2 punkter då jag inte är klar med 20 punkter ännu då jag aldrig lyckas finna tid för det.
Postad 20 februari 2011 - 11:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Okej, jag har kollat på gråramp med före och efter bild, det man kan se är att det inte finns några färgskiftningar. Kollar man med före och efter så ser man klart att efter är mycket bättre, dock så tycker jag den sticker lite i blått i toppen men det borde gå att få ner med 20 punkterna sedan vilket jag har lyckats ganska bra med än så länge.
Blått i toppen? Toppen = över referensvitt (WTW) menar du? Frågar eftersom du enl dina mätningar har raka motsatsen, dvs gulstick, vid referensvitt (100%). Brightness vill jag inte ta ner något då jag inte vill riskera min fina svärta, kan testa att höja kontrasten ett snäpp och ladda upp graferna sedan.
Precis det jag menar. Om du skulle sänka Brightness för att få en 2.2 gamma @ 10% så kommer du förmodligen klippa signalen. Just därför det tricket inte alltid funkar. Tror inte höjning av Contrast kommer hjälpa mot din något höga gamma i botten. Men ja, latcha lite med den ändå för att se vad som händer.  Jag pratar självklart om 2 punkter då jag inte är klar med 20 punkter ännu då jag aldrig lyckas finna tid för det
. Mmm, ska bli intressant att höra vad du ser efter du micklat med 20 punkterna. Risken finns för snyggare mätning men att man tillfört andra fel under resans gång.
Redigerat av pacman, 20 februari 2011 - 11:01.
Postad 20 februari 2011 - 20:22
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Här kommer mina egna resultat så här långt. (Använde X-Rite i1 Display 2) Som sagt, jag har en Samsung LE40C655, en CCFL-LCD som är känd för att ha bra svärta, men också för att man inte kan nå en HELT perfekt kalibrering av färgerna pga begränsningar i mjukvaran. Dock är det ju en väldigt prisvärd TV ändå tycker jag. Före kalibrering, enbart inställt med DVE och mina ögon:  Efter många försök och finslipningar, veckor senare:  Ska också tilläggas att på blurayspelaren är kontrasten skyhög för grönt, och detta kan ju bidra till att färgerna inte är helt perfekta också. Det ser iallafall väldigt bra ut, speciellt cyan syns mycket skillnad på i filmer. Jag tycker dock ibland att folk har lite smått rosa-aktig hudfärg, men det beror kanske på att magenta är lite "oversaturated". (övermättad?)
Postad 20 februari 2011 - 21:36
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Här kommer mina egna resultat så här långt. (Använde X-Rite i1 Display 2) Som sagt, jag har en Samsung LE40C655, en CCFL-LCD som är känd för att ha bra svärta, men också för att man inte kan nå en HELT perfekt kalibrering av färgerna pga begränsningar i mjukvaran. Dock är det ju en väldigt prisvärd TV ändå tycker jag.
Före kalibrering, enbart inställt med DVE och mina ögon:

Efter många försök och finslipningar, veckor senare:

Ska också tilläggas att på blurayspelaren är kontrasten skyhög för grönt, och detta kan ju bidra till att färgerna inte är helt perfekta också. Det ser iallafall väldigt bra ut, speciellt cyan syns mycket skillnad på i filmer. Jag tycker dock ibland att folk har lite smått rosa-aktig hudfärg, men det beror kanske på att magenta är lite "oversaturated". (övermättad?)
ser bra ut men vad hände med den "rosa" sträcket i diagramen? Den bara sticker iväg.
Postad 21 februari 2011 - 00:06
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
ser bra ut men vad hände med den "rosa" sträcket i diagramen? Den bara sticker iväg.
Om du menar DeltaE strecket för gråskalan mellan 0-10 IRE så är det helt normalt. Man kan inte ställa in gråskalan för 0 IRE på min TV, och det tror jag inte man kan på någon LCD och få det helt bra heller för den delen. Om du tittar på sidan 31 i denna tråden så ser du Patrik_G's resultat av hans kalibrering av en LG 47LX950, en LED-LCD i den dyrare klassen. Samma sak där vid 0-10.
Postad 21 februari 2011 - 10:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Ska också tilläggas att på blurayspelaren är kontrasten skyhög för grönt, och detta kan ju bidra till att färgerna inte är helt perfekta också.
Men det syns det ju inget spår av i dina mätningar efter kalibrering. Jag tycker dock ibland att folk har lite smått rosa-aktig hudfärg, men det beror kanske på att magenta är lite "oversaturated". (övermättad?)
Övermättad ser den inte ut att vara, möjligen lite "överintensiv". Det strular dock till sig lite eftersom du har undermättad GYR (typiskt enklare CCFL belysning) - vilket du kanske bör kompensera med lite för mkt intensitet (för mkt relativt HDTV-standarden) på dessa - det riskerar dock dra med magenta.... Skön grej där i HCFR med (antar jag) intensitetsmätningar för RGBCMY vid olika mättnadsnivåer. Saknar dock mätningar av olika intensitetsnivåer av 100% mättnad. Eller missa jag nått? Om du har xyY värderna (kan enkelt mätas ur en Colorbar annars) för RGBCMY vid 100% mättnad (samt W vid samma intensitet) så kanske jag kan kolla upp en grej...
Postad 21 februari 2011 - 16:46
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Men det syns det ju inget spår av i dina mätningar efter kalibrering.
Nej konstigt nog syns det inte, utom på Y-värdet för grönt innan kalibreringen, som var högre än Y för 100% vitt. Hursomhelst så syns det tydligt på DVE, du vet den här bilden:  På min TV innan kalibrering ser den ut såhär, dock bara på blurayspelaren:  Samma med denna bilden på AVS HD 709:  Ser ut såhär innan kalibrering:  Detta löste jag genom att sänka kontrasten, och att sänka grönt rejält i CMS. Övermättad ser den inte ut att vara, möjligen lite "överintensiv". Det strular dock till sig lite eftersom du har undermättad GYR (typiskt enklare CCFL belysning) - vilket du kanske bör kompensera med lite för mkt intensitet (för mkt relativt HDTV-standarden) på dessa - det riskerar dock dra med magenta....
Efter vad jag har läst, så ska man prioritera 1. Y/Luminance 2. Hue 3. Saturation/mättnad. På hdtvtest där de kalibrerade en TV som min, samt avforums där de hade den lite dyrare 3D-versionen fick de ungefär samma färgresultat som mitt, och de rekommenderade inte heller att höja Y, och jag håller nog med om att det ser bättre ut när det är smått undermättat istället för överintensifierat. Skön grej där i HCFR med (antar jag) intensitetsmätningar för RGBCMY vid olika mättnadsnivåer. Saknar dock mätningar av olika intensitetsnivåer av 100% mättnad. Eller missa jag nått?
Menar du 100% mättnad vid 25%, 50%, 75% Y? Det finns inte i HCFR, om man inte mäter upp det manuellt då. Men på de testskivor jag har finns bara 75% och 100% att välja, av 100% mättade färger alltså. Om du har xyY värderna (kan enkelt mätas ur en Colorbar annars) för RGBCMY vid 100% mättnad (samt W vid samma intensitet) så kanske jag kan kolla upp en grej...
Ok, här kommer de, dock är dessa uppmätta med window, men jag kalibrerade dem i APL på grund av den minimala dimming min TV har vid låga ljusnivåer. Så dessa värden stämmer kanske inte exakt med vad man siktar på i Y, dock gjorde de det i APL, där DeltaE blev lägre än 1 för blå, cyan och magenta. 100% vit: x 312, y 329, Y 157,774 (Jag behöver den ljusnivån i mitt rum då det inte är helt mörkt.) Röd: x 606, y 331, Y 28,768 Grön: x 300, y 578, Y 114,114 Blå: x 150, y 060, Y 8,674 Gul: x 409, y 492, Y 148,309 Cyan: x 225, y 329, Y 125,256 Magenta: x 320, y 154, Y 41,710
Redigerat av You_Too, 21 februari 2011 - 16:47.
Postad 23 februari 2011 - 19:01
Danneman__
-
Danneman__
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej.
Är ny här på forumet och har läst igenom en sjuhelsikes massa sidor om den tv jag köpt LG 60PK550N
och även här på kalibreringstråden..
Min fråga är ju nu vad ni som kan detta rekomenderar för kalibrerinsprogram?
Jag kommer mest använda TV:n till filmtittande genom datorn. både blu-ray skivor och 1080p rippade filmer..
Mvh Daniel
Postad 23 februari 2011 - 20:02
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Hej.
Är ny här på forumet och har läst igenom en sjuhelsikes massa sidor om den tv jag köpt LG 60PK550N och även här på kalibreringstråden..
Min fråga är ju nu vad ni som kan detta rekomenderar för kalibrerinsprogram? Jag kommer mest använda TV:n till filmtittande genom datorn. både blu-ray skivor och 1080p rippade filmer..
Mvh Daniel
Det är stortsätt samma TV som jag har 350N. Det finns inga kalibreringsprogram utom du måste antingen använda DVE eller så måste du köpa en mätare för att mäta färgerna osv från TVn och få in värdena i ett program.
Postad 24 februari 2011 - 22:36
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Hej,
Nu har jag kommit liten vart på 20 punkts kalibreringen, är på första omgången och har endast kalibrerat ner till 30 IE.
Men det ser lite bättre ut iaf eller vad tycker Ni?
Hur ska jag komma i bukt med gamman? Den vill verkligen inte lägga sig på 2.2 hur mycket jag än kalibrerar gråskalan.
Allt på gråskalan från 30 IE ligger under 4.0 DELTA E så det är ju bra iaf, då ser man väll ingen skillnad med ögat har jag för mig?
Dock så kommer jag fin justera den lite mer sedan när jag är helt klar med först omgången jag laddar upp graferna här så att Ni ev. kanske kan ge mig lite tips osv gällande gamman.
Brightness kan jag verkligen inte sänka något mer då klipper jag 2% svart om man kollar på DVE.
Kan ju höja kontrasten lite men som en skrev tidigare så kommer det inte hjälpa tror det var Pacman som skrev det.
Men iaf kolla lite på graferna och se om Ni ev. kan ge mig några tips. Vilket skulle uppskattas jätte mycket.
1.jpg 66,58K
0 Antal nerladdningar
2.jpg 96,11K
0 Antal nerladdningar
3.jpg 98,62K
0 Antal nerladdningar
4.jpg 77,4K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 84,24K
0 Antal nerladdningar
Postad 25 februari 2011 - 14:03
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur ska jag komma i bukt med gamman? Den vill verkligen inte lägga sig på 2.2 hur mycket jag än kalibrerar gråskalan.
Nu vet jag inte om det går i HCFR men det är lättare att använda en absolut RGB graf istället för en relativ för att samtidigt ha koll på gamman. Jag antar att du bara försöker få R, G och B så nära 100% som möjligt men då vet du ju inte om alla ligger högt eller lågt (t ex 70-80% i din gamma graf ovan). White Balance is a display's combination of Red, Green and Blue to produce a desired color of white at a particular luminance level. Grayscale Tracking is a display's white balance performance across its entire range of luminance output, from black to peak white. The goal of perfect grayscale tracking calibration is to adjust a display to produce the target white reference color (usually D65) at every signal drive level. Displays typically provide two or more sets of white balance RGB controls. (10 or 20 point grayscale is now common.) Each set of controls is adjusted to control the display's white balance at a particular signal drive level (e.g. 100, 90, 80, 70, etc.). When more than two sets of controls are provided, each set of RGB controls can also be adjusted in unison (R, G, and B all up or all down) to control the luminance output produced at each signal drive level, thus adjusting the display's gamma performance (use the Absolute RGB Balance chart). This means that multipoint white balance controls are actually combined grayscale/gamma controls.
Redigerat av Unregistered29650, 25 februari 2011 - 14:17.
Postad 25 februari 2011 - 14:14
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nu vet jag inte om det går i HCFR men det är lättare att använda en absolut RGB graf istället för en relativ för att samtidigt ha koll på gamman. Jag antar att du bara försöker få R, G och B så nära 100% som möjligt men då vet du ju inte om alla ligger högt eller lågt (t ex 70-80% i din gamma graf ovan).
Det är lättare med CalMAN där man själv kan ändra grafer och tabeller. 
Redigerat av Unregistered29650, 13 mars 2011 - 13:33.
Postad 25 februari 2011 - 16:54
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Att få hela gammakurvan att lägga sig precis på 2.2 kan ofta vara svårt om inte TVn har en separat 10- eller 20-punkts inställning för den. Hela din gammakurva ligger inom 2.4 och 2.0 och medelvärdet nära 2.2 så jag vet inte om du hade sett så mycket skillnad med ögonen i alla fall. Sen kan jag åter igen hänvisa till avforums kalibrering av en likadan TV som din:  Gammakurvan där påminner lite om din, och avforums använder mätaren Klein K-10 som kostar 44000kr, så om de inte kunde nå ett bättre resultat än det med den, så borde du nöja dig med det du uppnått. Det är lättare med CalMAN där man själv kan ändra grafer och tabeller. 
Calman kostar motsvarande 1300kr, och jag vet inte om det verkligen är värt det, och om man får så mycket bättre resultat i slutändan ändå.
Postad 25 februari 2011 - 22:55
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Sitter och håller på med 20 punkts kalibreringen.
Jag har verkligen väldigt svårt att få till gråskalan under DELTA e 4.0 from 0-20 IE . Några tips?
2.jpg 98,97K
1 Antal nerladdningar
3.jpg 77,06K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av MrBurn, 25 februari 2011 - 23:01.
Postad 25 februari 2011 - 23:08
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Sitter och håller på med 20 punkts kalibreringen. Jag har verkligen väldigt svårt att få till gråskalan under DELTA e 4.0 from 0-20 IE . Några tips?
Jag tycker du ska vara helt nöjd med den kalibreringen. Att bilden från avforums visar lägre DeltaE än dina beror på att de har en annan DeltaE-skala än den som HCFR använder. Hade de visat sitt resultat i HCFR hade den gett en högre DeltaE än din. Var nöjd!
Postad 26 februari 2011 - 00:27
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Jag tycker du ska vara helt nöjd med den kalibreringen. Att bilden från avforums visar lägre DeltaE än dina beror på att de har en annan DeltaE-skala än den som HCFR använder. Hade de visat sitt resultat i HCFR hade den gett en högre DeltaE än din. Var nöjd! 
Så här slutade mitt resultat för dagen, jag har dock några att försöka fin slipa fortfarande det är dessa: 25% = 6.6 Delta E 20% = 4.0 Delta E 15% = 6.2 Delta E 5% = 4.7 Delta E När jag har fått ner dessa så är jag nöjd och kan börja ge mig på färgerna. Så här ser graferna ut nu:
1.jpg 68,78K
0 Antal nerladdningar
2.jpg 100,98K
0 Antal nerladdningar
3.jpg 100,93K
0 Antal nerladdningar
4.jpg 79,54K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 87,63K
0 Antal nerladdningarHär är värdena direkt från HCRF:
v_rden.jpg 117,44K
0 Antal nerladdningarNå vad tycker Ni? Kommer graferna bli bra sedan när jag har justerat ner dom jag nämde ovan som går över Delta E 4.0? Hur tycker Ni att dom där värdena ser ut, tänkte nu ser ni ju exakt allt från gråskalan. Ska snygga till 20 punkter så fort jag har tid och sedan börja med färgerna direkt! Edit: Jag läste nu att det mänskliga ögat kan se skillnad på allt över Delta E 1.0. Men vissa säger att det är Delta E 4.0, så vad är korrekt egentligen? Edit2: Man ska ju tydligen kunna låsa ISF modens inställningar så att man inte skall kunna ändra dessa, någon som vet hur man låser dessa så att inte ungarna kan ändra på dom dvs.
Redigerat av MrBurn, 26 februari 2011 - 17:21.
Postad 26 februari 2011 - 18:42
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Edit: Jag läste nu att det mänskliga ögat kan se skillnad på allt över Delta E 1.0. Men vissa säger att det är Delta E 4.0, så vad är korrekt egentligen?
Från curtpalme.com: "A DeltaE of 3 or under is so close to perfect that the human eye cannot detect the subtle imperfection." Sen finns det ju olika DeltaE-skalor som jag sa innan. Den som används i HCFR tror jag är DeltaE 1976.
Postad 26 februari 2011 - 19:00
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Från curtpalme.com: "A DeltaE of 3 or under is so close to perfect that the human eye cannot detect the subtle imperfection."
Sen finns det ju olika DeltaE-skalor som jag sa innan. Den som används i HCFR tror jag är DeltaE 1976.
Jo jag vet, men vad är det motsvarande i hcrf?
Postad 27 februari 2011 - 00:19
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jo jag vet, men vad är det motsvarande i hcrf?
Eftersom guiden jag tagit texten från handlar om HCFR så måste det betyda att det är under 3. Oroa dig inte, dina resultat är jättebra.
Postad 28 februari 2011 - 11:35
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Att få hela gammakurvan att lägga sig precis på 2.2 kan ofta vara svårt om inte TVn har en separat 10- eller 20-punkts inställning för den.
Separat inställning för gamma? Du justerar även gamma med RGB inställningarna! Det är därför du ska använda en absolut RGB graf som även visar ljusstyrkan (Y) eller en gamma graf med RGB var för sig. Om du bara försöker få R, G och B så nära 100% som möjligt så vet du ju inte ljusstyrkan. Men man ser direkt att det är något fel i gamma grafen (t ex 70-80% i mätningen ovan). I praktiken kanske det inte är så enkelt då inställningarna fungerar olika och man tvingas till olika kompromisser. Men en kalibrering av gråskalan påverkar alltid både vitbalansen och gamma.
Redigerat av Unregistered29650, 28 februari 2011 - 11:42.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|