Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2008 - 13:21

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Thomas, min uppfattning är följande efter testerna jag gjort:

När man slår på M100 då aktiverar man 5:5 och allt det dära som gör att 24fps blir bra. Det är så här jag har uppfattat M100. Mlmc säger att om man inte aktiverar någonting så skall Toshiba automatiskt göra 5:5 på 24fps inspelat material, om jag förstod honom rätt. Men jag tror som sagt att man måste trycka i M100 för att det skall gå.

Jag såg en skillnad (om än liten) när man aktiverade M100 på eftertexterna. Darret försvann i princip. När man sedan aktiverade Film Stab så tyckte ja det blev marginellt suddigare i standard och lite vassare i Smooth. Men alltså dessa sistnämnda uppfattningar gjorde jag med ett avstånd på säg 50 - 25 cm från skärmen. Sitter man i soffan 3 meter bort så ser jag inte dessa skillnader annat än om allt är avslaget kontra om M100 är påslaget. Film Stab på 3 meters avstånd gjorde varken från eller till oavsett grad.

What say you? ;)

zirkonia, det är mycket viktigt att poängtera att jag själv inte har denna LCD och har aldrig haft möjlighet att testa den. Allting jag skriver är det jag har läst, dvs en sammafattad överblick av de intryck som olika reviews och forumanvändare förmedlat. Vissa reviews är fel, många forumanvändare vet inte vad de pratar om. Detta betyder att min bild är inte "sanningen", men till mitt försvar vill jag ändå påstå att jag kan nästan ALLT om denna LCD.. iaf om man utgår från den info som finns på internet.. B)

Därför har HDTV Test legat som TUNG faktor i mitt bedömmande av Toshiban, då jag anser att han har absolut bäst koll. Det var därför jag körde igång denna frenetiska diskussion kring 24p playback, för jag måste veta då jag själv är mycket intresserad av denna LCD.. :P

Jag vet att jag kan vara mkt argumentativ och ställer många motfrågor, men så fort jag får ny info som verkar vettig tar jag till mig det. Det finns absolut ingen stolthet i mina argument om att 'veta bäst'.. jag vill bara veta sanningen! Jag är tekniknörd, dessa diskussion tycker jag personligen är mycket roliga.. :D

Angående M100. Enligt HDTV Test kan man anta slutsatsen att M100 alltid interpolerar, tex:
"With [Active Vision M100] on, I also witnessed some interpolation artifacts on a couple of occasions in the movie especially during slow-medium pans over images containing lines running in parallel"
Det står dock inte om det är M100 i kombination med FS:Standard, eller FS:Smooth.

Jag ser själv viss logik i att M100 'motorn' måste aktiveras för att 5:5 skall gå igång och det känns inte helt långsökt att "Standard" utför just 5:5 medans "Smooth" interpolerar (vid 24p avspelning). Detta är en fråga som bör undersökas vidare. Stort tack till Tomas L för denna tes, keep up the good work! :D

//Max

Postad 09 January 2008 - 13:36

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Förstår inte helt vad diskussionen går ut på. Om det ser bra ut med M100 påslaget, är inte det ok då? Varför anstränga sig att hitta brister liksom, eller gör den fint på "fel" sätt?

Postad 09 January 2008 - 13:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Thomas, min uppfattning är följande efter testerna jag gjort:

När man slår på M100 då aktiverar man 5:5 och allt det dära som gör att 24fps blir bra. Det är så här jag har uppfattat M100. Mlmc säger att om man inte aktiverar någonting så skall Toshiba automatiskt göra 5:5 på 24fps inspelat material, om jag förstod honom rätt. Men jag tror som sagt att man måste trycka i M100 för att det skall gå.

Jag såg en skillnad (om än liten) när man aktiverade M100 på eftertexterna. Darret försvann i princip. När man sedan aktiverade Film Stab så tyckte ja det blev marginellt suddigare i standard och lite vassare i Smooth. Men alltså dessa sistnämnda uppfattningar gjorde jag med ett avstånd på säg 50 - 25 cm från skärmen. Sitter man i soffan 3 meter bort så ser jag inte dessa skillnader annat än om allt är avslaget kontra om M100 är påslaget. Film Stab på 3 meters avstånd gjorde varken från eller till oavsett grad.

What say you? ;)

zirkonia, det är mycket viktigt att poängtera att jag själv inte har denna LCD och har aldrig haft möjlighet att testa den. Allting jag skriver är det jag har läst, dvs en sammafattad överblick av de intryck som olika reviews och forumanvändare förmedlat. Vissa reviews är fel, många forumanvändare vet inte vad de pratar om. Detta betyder att min bild är inte "sanningen", men till mitt försvar vill jag ändå påstå att jag kan nästan ALLT om denna LCD.. iaf om man utgår från den info som finns på internet.. B)

Därför har HDTV Test legat som TUNG faktor i mitt bedömmande av Toshiban, då jag anser att han har absolut bäst koll. Det var därför jag körde igång denna frenetiska diskussion kring 24p playback, för jag måste veta då jag själv är mycket intresserad av denna LCD.. :P

Jag vet att jag kan vara mkt argumentativ och ställer många motfrågor, men så fort jag får ny info som verkar vettig tar jag till mig det. Det finns absolut ingen stolthet i mina argument om att 'veta bäst'.. jag vill bara veta sanningen! Jag är tekniknörd, dessa diskussion tycker jag personligen är mycket roliga.. :D

Angående M100. Enligt HDTV Test kan man anta slutsatsen att M100 alltid interpolerar, tex:
"With [Active Vision M100] on, I also witnessed some interpolation artifacts on a couple of occasions in the movie especially during slow-medium pans over images containing lines running in parallel"
Det står dock inte om det är M100 i kombination med FS:Standard, eller FS:Smooth.

Jag ser själv viss logik i att M100 'motorn' måste aktiveras för att 5:5 skall gå igång och det känns inte helt långsökt att "Standard" utför just 5:5 medans "Smooth" interpolerar (vid 24p avspelning). Detta är en fråga som bör undersökas vidare. Stort tack till Tomas L för denna tes, keep up the good work! :D

//Max

Zirkonia: Jag ska sätta mig ännu närmare tv:n :D och kolla om jag ser någon skillnad mellan AVM100 "PÅ" och "AV" när jag har FS också "AV", men av det jag såg igår så vill jag säga att jag inte såg någon skillnad.

Jag kanske är ute och cyklar, men kan det vara så att med AVM100 "AV" så går TV:n i 60 Hz (3:2 pulldown på 24p), medan det går i 120 Hz (bara en fördubbling av bildfrekvensen) med AVM100 "PÅ"? Då kan man kanske teoretiskt se en mycket marginell skillnad mellan "AV" och "PÅ", men juddret ska vara kvar.

Jag tycker också att jag såg en ganska tydlig skillnad på FS "AV", "Standard" och "JÄMN" när jag testade, iaf på eftertexter. När man ser vanlig film så är det inte lika lätt att se, förutom på vissa scener med långsamma panoreringar.

Det är lite knepigt att det är en kombination av två stycken "kontroller" som påverkar varandra. Om man t ex lämnar FS på "Standard" och sedan slår av AVM100 så slår man även av FS. När man sedan slår på AVM100 så slår man samtidigt på FS på "Standard". (D v s den inställning som användes senast). Jag förstår att recensenter som inte använder TV:n dagligen lätt kan göra fel och kanske komma till en felaktig slutsats vad gäller tv:ns funktioner. Vill man se vad AVM100 gör utan att blanda in FS, så måste man först slå "AV" FS.

Yorgon: De som de flesta (iaf filmentusiaster) vill ha är en bild som är så nära originalet som möjligt. Med 24p så får man en progressiv full HD-bild, d v s samma sak som man kan se på bio. Det behövs ingen deinterlacing eller interpolering som kan "påverka" slutresultatet. Om man t ex använder en projektor och en bild på 100" eller mer, så är judder p g a 3:2 pulldown mer störande än på en 40-50" TV. Det bästa vore om man själv kunde bestämma om man vill ha 24p med (FS "JÄMN") eller utan interpolering (FS "STANDARD) och det är inte omöjligt att det är så det fungerar på Z3030.

Redigerat av Tomas L, 09 January 2008 - 15:06.

Postad 09 January 2008 - 13:59

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Förstår inte helt vad diskussionen går ut på. Om det ser bra ut med M100 påslaget, är inte det ok då? Varför anstränga sig att hitta brister liksom, eller gör den fint på "fel" sätt?

Med risk för att vara tjatig försöker jag mig på en förklaring på ovanstående igen. Jag ska försöka göra det utan tekniska detaljer denna gång.

Problemet ligger i att filmer spelas in med 24 bilder per sekund, detta är en "svaghet" enligt vissa. Denna svaghet går att hantera i efterhand vid uppspelning och på så vis skapa en bättre skärpa och bättre flyt i filmen. Vissa tycker detta är jättebra och att man då får bäst bild. Jag tolkar till exempel ditt inlägg som att du hör till de personerna som resonerar att detta ger "bästa bilden".

Men vissa tycker inte att mest flyt och mest skärpa är "bästa bilden" utan de vill istället ha bäst biokänsla hemma. Då vill de ha en TV som kan spela upp källmaterialet helt utan att ändra något i bilden, och även utan att visa någon bild längre än den andra. Man vill alltså se 24 bilder per sekund, precis som det är på bio. (i 120Hz innebär ju det som bekant att varje bild visas 5ggr. därav begreppet 5:5).

Själv står jag för den tredje varianten av åsikt. De som inte tagit ställning. Men jag vill ändå noga reda ut dessa begreppen så att jag vet vad jag har att välja på i vardagsrummet hemma, men jag har alltså ingen som helst aning om jag tycker det ena eller det andra är bäst. Och, dessutom, när man köpt en TV för 18000 lite drygt så är det ju kul att veta hur den funkar, och vad den är kapabel att göra.

Vi diskuterar alltså en fråga som inte ett svar i stil med "Kör xxx-inställningen, det är bäst".

EDIT:
Jaha, då var det alltså ännu större risk för tjatighet. Eftersom Tomas var så snabb och också hann svara Yorgon. Men jag låter det ligga kvar ändå.

Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 09 January 2008 - 14:01.

Postad 09 January 2008 - 15:03

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Tänk om Toshiba själv hade kunnat förklara lite bättre? Då hade vi sluppit sitta och gissa allting.. haha, iofs är det är lite roligt detta.
Någon som känner till specifika scener (på någon bluerayfilm) som avslöjar interpolering? Kan bli relevant för kommande "M100+FS:Standard" tester.

Spänningen stiger! ;)
//Max

Postad 09 January 2008 - 15:10

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Själv står jag för den tredje varianten av åsikt. De som inte tagit ställning. Men jag vill ändå noga reda ut dessa begreppen så att jag vet vad jag har att välja på i vardagsrummet hemma, men jag har alltså ingen som helst aning om jag tycker det ena eller det andra är bäst. Och, dessutom, när man köpt en TV för 18000 lite drygt så är det ju kul att veta hur den funkar, och vad den är kapabel att göra.

Om interpolering sker utan allt för mycket negativa konsekvenser så använder jag det gärna. Jag tycker inte att Toshibas interpolering, iaf på "vanlig" TV, DVD och HDTV (1080i) förstör filmkänslan. Jag vill testa lite mer med 24p innan jag avgör vad jag tycker passar bäst för det formatet, men av det lilla jag såg igår så kommer jag nog att lämna FS på "JÄMN".

Postad 09 January 2008 - 15:28

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag vet att detta kommer bli en lite OT kommentar men jag måste få säga detta ändå:

Den här tråden har varit aktiv sen 3 oktober 2007 och vi är upp i 36 sidor och detta är 1060:e inlägget för Toshibas nya Z3030 serie. Jamenar, detta är en tv som mig veterligen har haft NOLL reklam gjord för sig i Sverige (jag upptäckte den, via den här tråden, av en ren slump!). Detta är en tv som handen på hjärtat få om någon ens SETT innan de köpte den (och då valt att köpa den från en butik på nätet!). Och så vitt jag vet är det INGEN som inte varit nöjd annat än om tvn varit trasig vid leverans. Inte illa Toshiba! *klappar händerna* ;)

Redigerat av zirkonia, 09 January 2008 - 15:34.

Postad 09 January 2008 - 15:38

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tack Thomas L och sawdustwilly för era svar. Jag förstod nästan att det var nåt sånt ni ville åt också. Jag kan själv vara lite av en audiofil, men på film blir det en lite annan grej för mig. Om jag kan få flyt i bilden utan att för den delen påverka "utseendet" så tar jag mer än gärna den funktionen, däremot har jag full förståelse för er som vill ha en "oförstörd" upplevelse ;)

Postad 09 January 2008 - 15:45

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Detta är en tv som handen på hjärtat få om någon ens SETT innan de köpte den (och då valt att köpa den från en butik på nätet!). Och så vitt jag vet är det INGEN som inte varit nöjd annat än om tvn varit trasig vid leverans.

Helt fantastiskt faktist! ;)

Postad 09 January 2008 - 15:51

Emil R
  • Emil R
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har följt detta forum under ett par veckor tillbaka och har spenderat många timmar med att läsa alla bra och dåliga inlägg.

För mig har det blivit en Toshiba 47Z3030D (Köpt ifrån Pixmania, gick smidigt) och är helnöjd än så länge. Har bara haft den 2 dagar så det säger igentligen ingenting. Inte heller är jag en expert på detta men hur som helst så har jag kommit fram till att försöka göra en så-kallad "calibrering" av min TV så att den passar min smak.

Jag har en Xbox 360 kopplat via HDMi 1080p, används som spelmaskin. Har även ett "vanligt" moddat Xbox via Component 720p, används som mediacenter där jag mest kollar på film i XviD format. Använder även TVn en hel del till att titta på DTV via den inbyggda mottagaren och ett Boxerkort.

Igentligen vill jag bara med detta inlägg säga hej och att jag verkligen uppskattar allas tester och recensioner. Första pris vill jag ge till Tomas L som verkligen gett mycket nyttig information inför och efter mitt TV-köp. Skulle även vilja passa på att fråga Tomas och han någonsin hittade den där "Designer-menyn"?

Hittat en väldigt bra guide på AVForums http://www.avforums........28641 som visserligen är för X3030D men mycket går att applicera på Z3030D. Kolla PDF filen eller efter inlägg ifrån den som kallar sig för "Runtime".. Den killen har jag lärt mig oerhört mycket ifrån.

För övrigt så vill jag uppmana er som kan/vill posta era inställningar att göra det.

Mvh
Emil R

Postad 09 January 2008 - 16:11

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Skulle även vilja passa på att fråga Tomas och han någonsin hittade den där "Designer-menyn"?

Ja, hur kommer man in i den?

Postad 09 January 2008 - 16:25

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Skulle även vilja passa på att fråga Tomas och han någonsin hittade den där "Designer-menyn"?

Nej, tyvärr. Toshiba har ändrat tillvägagångssätt för att komma åt designer-menyn. Hoppas att någon listar ut hur man gör, jag skulle vilja ändra på några presets så att de blir mer användbara....(om man kan göra det i designer-menyn)

Postad 09 January 2008 - 19:56

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Nej, tyvärr. Toshiba har ändrat tillvägagångssätt för att komma åt designer-menyn. Hoppas att någon listar ut hur man gör, jag skulle vilja ändra på några presets så att de blir mer användbara....(om man kan göra det i designer-menyn)

Hittade detta, men vet inte om det stämmer:
To access the Toshiba service menu, press and hold the handset sound mute button
whilst pressing the TV's front panel 'Menu' button (under the front panel cover on the TV).
The up/down channel buttons on the handset step through the options and the left/right buttons change the data values.
Turn the TV off to get out of service mode and DO NOT touch any other handset buttons whilst in service mode.
Service menu access is also similar for many other Toshiba large-screen TV's so this procedure may work on other Toshiba TV's - even those sold outside the UK.

Glöm inte att skriva ner original inställningarna. Jag vet inte om man kan direkt skada skärmen i servicemenu läge.. anse er varnade iaf.

Hoppas det fungerade! ;)
//M

Postad 09 January 2008 - 20:52

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

[Sen undrar jag också vilket avstånd du har till din TV? Jag har ett omöblerat rum med 3,7m vägg till vägg, så med en soffa kanske 3m till TVn. Skulle du rekommendera 42" eller 47"? Kommer använda TVn till Xbox 360 samt dator och viss digital-TV. Köper jag 42an får jag råd med högtalare och dylikt också, men ljudet i TVn ska ju vara väldigt bra vad jag förstår? Usch, i-landsproblem är inte roliga att tampas med.

Hej
Jag sitter (med huvudet) på 3,2m avstånd från TV:n.
Köp 47" eller större, Du kommer inte ongra dig. Jag tänkte ta 42:an av ekonomiska skäl men ändrade mig i sista sekunden och tog 47:an, det var klokt. Nu ångrar jag mig att jag inte tog 52:an....;-)

/ANSY

Postad 09 January 2008 - 20:56

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hittade detta, men vet inte om det stämmer:
To access the Toshiba service menu, press and hold the handset sound mute button
whilst pressing the TV's front panel 'Menu' button (under the front panel cover on the TV).
The up/down channel buttons on the handset step through the options and the left/right buttons change the data values.
Turn the TV off to get out of service mode and DO NOT touch any other handset buttons whilst in service mode.
Service menu access is also similar for many other Toshiba large-screen TV's so this procedure may work on other Toshiba TV's - even those sold outside the UK.

Glöm inte att skriva ner original inställningarna. Jag vet inte om man kan direkt skada skärmen i servicemenu läge.. anse er varnade iaf.

Hoppas det fungerade! ;)
//M

Jo det stämmer der är så man kommer in i "service-menyn" men den är långt ifrån användarvänlig. Jag vågar inte ändra något utan en guide.
Jag har som sagt tidigate frågat Vincent på HDTVTest efter vilka ändringar han gjort. Men han är tydligen för arrogant för att ens svara i sitt eget forum. (Hoppas han är seriösare när han gör sina recensioner...).
/ANSY

/ANSY

Postad 09 January 2008 - 21:12

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
EDIT: DET FINNS INSTÄLLNINGSMINNE FÖR INGÅNGARNA!!!
TV:n minns inställningen för MPEG BRUSREDUCERING för varje ingång!!!
Upptäckte det precis. Då kanske det finns hopp för ev. firmware uppgradering.

Hej
Jag postar här mina inställningar.
Jag har utgått från Tomas L:s inställningar (de kanske är i stort sett samma).
Jag tycker inte att jag behöver ändra något vare sig jag kollar på DigitalTV boxen, DVD:n eller datorn (via HDMI).
När jag ser vissa filmer kanske jag pillar lite på backlight men det brukar sluta med att jag ändå är tillbaka där jag började.

Aktiv kontr. Bakgr.ljus PÅ
Bioläge PÅ (finns inte på HDMI-dator)
Filmstablisering PÅ
Active Vision M100 PÅ
3D färghantering PÅ
Basfärghantering (Inga ändringar)

Bakgrundsbelysning 26
Kontrast 90
Ljusstyrka 28
Färg 36
Färgton 0
Skärpa 0 (sänk denna mer om du vill ha "pixelmappad text på PC)
Black strech AV
MPEG BRUSREDUCERING LÅG för DigitalTV, AV för HDMI-dator.
DNR AUTO
Färgtemperatur naturlig

En kul sak när man gjort dessa inställningar är att släcka ner i rummet kolla 10 minuter film och sen slå över till "Dynamiskt"....
Tänk sedan på att det antagligen är så den ser ut i butiken.

/ANSY

Redigerat av ANSY, 09 January 2008 - 21:18.

Postad 10 January 2008 - 00:13

Emil R
  • Emil R
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

EDIT: DET FINNS INSTÄLLNINGSMINNE FÖR INGÅNGARNA!!!
TV:n minns inställningen för MPEG BRUSREDUCERING för varje ingång!!!
Upptäckte det precis. Då kanske det finns hopp för ev. firmware uppgradering.

Hej
Jag postar här mina inställningar.
Jag har utgått från Tomas L:s inställningar (de kanske är i stort sett samma).
Jag tycker inte att jag behöver ändra något vare sig jag kollar på DigitalTV boxen, DVD:n eller datorn (via HDMI).
När jag ser vissa filmer kanske jag pillar lite på backlight men det brukar sluta med att jag ändå är tillbaka där jag började.

Filmstablisering PÅ
Active Vision M100 PÅ
3D färghantering PÅ

Bakgrundsbelysning 26
Kontrast 90
Ljusstyrka 28
Färg 36
Färgton 0
Black strech AV
DNR AUTO
Färgtemperatur naturlig

En kul sak när man gjort dessa inställningar är att släcka ner i rummet kolla 10 minuter film och sen slå över till "Dynamiskt"....
Tänk sedan på att det antagligen är så den ser ut i butiken.

/ANSY

Mina inställningar just nu är följande:

Aktiv kontr. Bakgr.ljus = Av
Bioläge = På
Filmstab = Jämn
Ac.Vi.M100 = På
3D Färghantering = På
Basfärghantering (inga ändringar)

Bakgrundsbelysning = 29
Kontrast = 100
Ljusstyrka = 48
Färg = 39
Färgton = 0
Skärpa = 0
Black stretch = Av
Mpeg Brus = Låg
DNR = Av
Färgtemp = Naturlig

Har kommit på mig själv flera gånger nu att jag ändrat till Warm istället för naturlig på färgtemperaturen. Men efter nån minut byter jag tillbaka.

Angående service menyn och basfärghantering känns det rätt meningslöst att göra någonting med i dagsläget. Man måste införskaffa en sån där RGB avkännande grej man hängar på tvn så att man kan ändra gråskalan.. Det jobbigaste är ju att alla apparater är olika.. Så även om någon annan gör precis samma sak så är inte det rätt värden för mig! Vill ju gärna ha 6500k / D65 RGB standarden.

Mvh
Emil R

Redigerat av Emil R, 10 January 2008 - 03:32.

Postad 10 January 2008 - 03:15

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Då var man en del av gänget :-) Fick leverans av alla skärmar idag utom 47:an som förmodligen dyker upp på fredag. Har bara packat upp en 52" och testat i ett par timmar med SD marksänt via snik antenn rakt in + PS3 med ett par spel och Blu-Ray.

Jag återkommer senare när jag har haft lite mer tid att leka med inställningar etc, men eftersom jag har varit väldigt engagerad i denna skärm länge så kunde man ju det mesta redan innan.

Första Intrycket - SD TV marksänt:
Jag kan börja med att säga att jag hade rätt höga förväntningar (ofrivligt) pga andra ägares intryck och hypen etc. Men jag trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ bra som det faktiskt var!! Det första jag såg efter att ha startat skärmen och den hade sökt igenom kanalerna var ett naturprogram på 1:an i SD via en snikig bordsantenn, bilden var helt otrolig... Alla i rummet sa nog dom flesta komplimangerna som dom någonsin nämnts under en sån kort tid haha, alla var helt överens om att detta var det klart bästa vi någonsin sett på vanlig TV. Sändningen/inspelningen var riktigt klockren och det såg verkligen ut som HD när det var närbilder. Färger, ljusstyrka, mättnad och kontrast helt kanon, dock väldigt "okallibrerat" och inte speciellt naturligt (fortfarande fabriksinställningarna), men man såg klart vilken kapabilitet skärmen hade.

Bilden nedan är tagen med fabriksinställningarna

Som sagt jag hade höga förväntningar och dom överträffades. Sedan ställde jag om lite bland inställnigarna en del, minskade bla mättnaden av röd en aning för att få hudfärger att se mer realistiska ut. Efter inställningarna såg bilden inte lika "butiksflashig" ut längre utan var mycket nära vad jag skulle vilja kalla en referensbild, bättre än något jag sett tidigare.

Betraktningsvinkeln är mycket bra, man kan sitta och se bilden något underifrån ifrån närmare 70 graders vinkel på 2 meters håll utan att kontrast och färger upplevs ändras nämnvärt, mycket bättre än jag trodde.

PS3
Efter första chocken lagt sig så drog jag igång PS3:an och körde lite PS3 promotion videos i 1080P på bla GT 5, såg helt anourlunda ut än det gör på min gammla Acer 37" Full-HD skärm, färger, skärpa, kontrast... Allt var som skillnaden mellan en dålig analog sändning och en ren HD källa fast med utgångspunkten en ren HD källa ;). Satte sedan på Spiderman 3 på Blu-Ray, igen HELT annan upplevelse, personer ser "levande" ut med korrekta hudfärger och ett "djup" i bilden som jag inte sett förut.

Spiderman 3 var ett bra refernsexempel då jag har studerat den ganska noga på en av Sony själva kallibrerad 46W3000. Upplevelsen ifrån Toshen var för mig mer imponerande gällande helhetsintrycket. Med M-100 och Film Stab på Mjuk så var panoreringar väsentligt mer flytande än på W3000 (som inte har 100hz eller bild interpolering) men i min mening helt utan att ge ett intryck av att det är "hemmavideo". Hann inte testa ut 24P (det var på men testade inte att toggla).

Efter min ännu korta test så kan jag säga att jag inte bryr mig alls om det skulle "juddra" något på ett sätt som inte är optimalt när man har M-100 och Film Stab(ilization) AV... Hitils så känns det till 100% som att jag kommer att köra med M-100 PÅ och Film Stabilization på MJUK (max) alltid då detta ger den helt klart bästa bilden och flytet utan att i min mening orsaka några märkbara negativa effekter.

52" S-PVA vs 47" S-IPS
Återkommer med en test och med bilder när min 47":a dykt upp och jag har fått lite ordning, håller precis på att flytta in i helt nyrenoverat hus, så det kommer ta ett tag innan jag får allt på plats.

Behöver jag nämna att jag är extremt nöjd hitils? Det kanske framgick av texten ovan? :wub:

/Roger

Bifogad fil(er)

Postad 10 January 2008 - 07:00

Unregisteredac9fc2b7
  • Unregisteredac9fc2b7
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
The roggan!

Tycker att det är lite småsjukt att du köpt 5 st skärmar, varav 2 st 52". ;)
Hehehe, men galet coolt gjort. :wub: Vill gärna ha samma budget att lägga ner på dylikt.
Ska snart lägga min order på en 46ZF355, det blir nog grejer det.

Tack till dig och alla som lägger ner tid att skriva ver inställningar och intrycksberättelser om era TV-apparater. Kommer att prova era inställningsexempel så fort jag smällt upp min skärm på väggen.

Postad 10 January 2008 - 08:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Första Intrycket - SD TV marksänt:
Jag kan börja med att säga att jag hade rätt höga förväntningar (ofrivligt) pga andra ägares intryck och hypen etc. Men jag trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ bra som det faktiskt var!! Det första jag såg efter att ha startat skärmen och den hade sökt igenom kanalerna var ett naturprogram på 1:an i SD via en snikig bordsantenn, bilden var helt otrolig... Alla i rummet sa nog dom flesta komplimangerna som dom någonsin nämnts under en sån kort tid haha, alla var helt överens om att detta var det klart bästa vi någonsin sett på vanlig TV. Sändningen/inspelningen var riktigt klockren och det såg verkligen ut som HD när det var närbilder. Färger, ljusstyrka, mättnad och kontrast helt kanon, dock väldigt "okallibrerat" och inte speciellt naturligt (fortfarande fabriksinställningarna), men man såg klart vilken kapabilitet skärmen hade.

Roligt att du tycker om TV:n! ;) Det blir faktiskt ännu bättre bild med satellit, skillnaden är inte jättestor, men bilden är något mer detaljerad, det syns tydligast på närbilder på ansikten. Men det är en stor lättnad att ha en inbyggd box i TV:n och slippa jonglera med flera fjärrkontroller bara för att kolla på nyheterna eller vädret!

Betraktningsvinkeln är mycket bra, man kan sitta och se bilden något underifrån ifrån närmare 70 graders vinkel på 2 meters håll utan att kontrast och färger upplevs ändras nämnvärt, mycket bättre än jag trodde.

Här kommer du kanske att märka största skillnaden mellan de olika panelerna, S-IPS:n i 47:an ser bra ut från sidorna (horisontalt), men inte lika om man ser den från en hög eller låg vinkel.(vertikalt).

Spiderman 3 var ett bra refernsexempel då jag har studerat den ganska noga på en av Sony själva kallibrerad 46W3000. Upplevelsen ifrån Toshen var för mig mer imponerande gällande helhetsintrycket. Med M-100 och Film Stab på Mjuk så var panoreringar väsentligt mer flytande än på W3000 (som inte har 100hz eller bild interpolering) men i min mening helt utan att ge ett intryck av att det är "hemmavideo". Hann inte testa ut 24P (det var på men testade inte att toggla).

Efter min ännu korta test så kan jag säga att jag inte bryr mig alls om det skulle "juddra" något på ett sätt som inte är optimalt när man har M-100 och Film Stab(ilization) AV... Hitils så känns det till 100% som att jag kommer att köra med M-100 PÅ och Film Stabilization på MJUK (max) alltid då detta ger den helt klart bästa bilden och flytet utan att i min mening orsaka några märkbara negativa effekter.

När du fått ordning på alla apparater och huset, testa gärna 24p lite mer! :wub: Lägg gärna ut de inställningar du tycker fungerar på dina apparater, jag misstänker att de kan skilja en hel del mellan 52:an och 47:an eftersom de använder olika paneler.

Postad 10 January 2008 - 08:42

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

blabla...tosh är bra...blablabla....jag är nöjd...blabla...

:-)

Underbart att höra!

Jag tycker också det ska bli intressant att höra vad du tycker om skillnaden mellan 47 och 52... Bland annat i betraktningsvinkel och svärta, hur mycket bättre blir det med S-PVA.

Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 10 January 2008 - 08:44.

Postad 10 January 2008 - 10:10

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Jag gjorde en kort test av 24p igår kväll för att bekräfta att jag inte sett fel, men under de tester jag gjort så ser jag ingen skillnad på AVM100 "AV" eller "PÅ" om FS också är "AV". Jag har dock bara en film att testa med!

Jag satt och funderade på vad Toshiba menar med "Standard" och "jämn" film stabilsering och då slog de mig att det borde finnas olika inställningar för FS under presets, särskilt förinställningen "Film". Så jag slog av AVM100 och FS (för att se om de ändrades) och växlade preset från "användarinställning" till "FILM". Mycket riktigt, under "Film" så är AVM100 "PÅ" pch FS är "JÄMN". Jag antar att de inte har tänkt på 24p när de bestämde inställningarna för preset "Film", utan det är en generell inställning för att se film från olika källor.

Filmstablisering PÅ
Active Vision M100 PÅ
3D färghantering PÅ

Bakgrundsbelysning 26
Kontrast 90
Ljusstyrka 28
Färg 36
Färgton 0
Black strech AV
DNR AUTO
Färgtemperatur naturlig
/ANSY

Mina inställningar just nu är följande:

Bioläge = På
Filmstab = Jämn
Ac.Vi.M100 = På
3D Färghantering = På

Bakgrundsbelysning = 29
Kontrast = 100
Ljusstyrka = 48
Färg = 39
Färgton = 0
Skärpa = 0
Black stretch = Av
Mpeg Brus = Låg
DNR = Av
Färgtemp = Naturlig

Roligt att se att fler lägger ut sina inställningar. Jag har läst på olika forum och även här att vissa har väldigt låg inställning på bakgrundsbelysningen. Detta fick mig att fundera på om jag kanske kunde hitta en inställning där ännu lägre inställning (jag har haft 25) på bakgrundsbelysningen fungerade bra. När jag har testat tidigare så har jag tyckt att det har blivit lite för mörkt när man närmar sig 10 (och lägre) i bakgrundsbelysning. Men även här finns det inställningar som påverkar varandra så jag började testa.

Jag kom fram till att man kan ganska snabbt kan acceptera en bakgrundsbelysning på mellan 15-20 med ungefär samma inställningar som tidigare. Men då började jag testa med att använda "Black stretch" (!) vilket enligt Toshiba är en "kontrastförstärkning". Vad gör egentligen BS (he he!) i "LÅG", "MELLAN" och "HÖG"? Jag trodde från början att det var hur MYCKET eller KRAFTIGT funktionen användes, men nu är jag inte lika övertygad. Det ser snarare ut som att det handlar om VAR bildbehandlingen sätts in. Den arbetar antingen med lågdagrar (mörka partier), högdagrar (ljusa partier) eller MELLAN dessa. Se det som en "bildequalizer". Jag avskrev BS tidigare när jag använde den på "LÅG" eftersom den förstörde svärtan något.

Men när man drar ned bakgrundsbelysningen till 10 så är det inte lågdagrarna som behöver förstärkas, utan snarare de ljusa partierna. Så jag började med att testa med BS i "HÖG" och använde den inställningen under några dagar. Då såg faktiskt inte det så dumt ut, kontrasten i bilden var mycket bättre och bilden kändes inte så mörk (eller "dim" som man säger på engelska). Men jag upplevde att det inte blev helt bra, "HÖG" gav liten "white crush". Så jag använde istället "MEDEL" och nu började det se rätt bra ut! Men när man kopplar in BS så händer det något med färgerna, människor ser mycket blekare ut i ansiktet och man måste justera färgerna. Jag gjorde en snabb koll med DVE igår och från att ha haft 40 i färg så måste jag ha 55-60 med BS på "MEDEL". Jag änvände f ö PS3:an denna gång vilket kan påverka resultat något.

Men jag är inte övertygad om att färgerna ser "korrekta" ut och jag måste kanske justera lite mer, jag är inte helt säker på vad som händer med gammakurvan och om det skulle se så bra ut om man mätte på TV:n nu, men jag tycker att svärtan har blivit ännu bättre. Inställningarna fungerar även dagtid (iaf nu under vintern) i ljusare miljöer, utan BS så blev bilden för mörk i dagsljus med bakgrundsbelysningen på 10. Jag vet inte om jag behåller dessa inställningar, jag kanske går tillbaka till att stänga av BS och ha en bakgrundsbelysning på 20-25. Det är så många inställningar som har ändrats att det är svårt att avgöra om svärtan i slutändan är "mycket" bättre (svårt att snabbt växla mellan, snälla Toshiba, fler användarpresets!!), men jag upplever att det är så! Här är de iaf så ni som vill kan testa och själv avgöra om de passar er smak. ;)

UR MINNET, KAN ÄNDRAS NÅGOT NÄR JAG HAR CHANS ATT KONTROLLERA:

Bioläge = På
Filmstab = Jämn
Ac.Vi.M100 = På
3D Färghantering = AV

Bakgrundsbelysning = 6-12
Kontrast = 100
Ljusstyrka = 49 (?)
Färg = 55
Färgton = 0
Skärpa = 0
Black stretch = MEDEL
Mpeg Brus = Av
DNR = Av
Färgtemp = Naturlig

Redigerat av Tomas L, 10 January 2008 - 10:27.

Postad 10 January 2008 - 11:00

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Fasiken va ni kör me låg bagrundsbelysning! Går ja under 35-40 tycker ja de blir
mörkt så de blir störande. Såg på vanlig film igår på PS3:an å låg då någonstans runt 40-46 tror ja.

Är det bara jag eller gillar ni verkligen när de blir mörkt..tycker att de flyter ihop i
mörka scener med för mörk bild.De är ju samma om man ställer in funktionen "Film"
så blir ju bilden för mörk tycker ja. Måste vara ja å tjejen som är mörkrädda eller ngt!?;)

Postad 10 January 2008 - 11:54

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Fasiken va ni kör me låg bagrundsbelysning! Går ja under 35-40 tycker ja de blir
mörkt så de blir störande. Såg på vanlig film igår på PS3:an å låg då någonstans runt 40-46 tror ja.

Är det bara jag eller gillar ni verkligen när de blir mörkt..tycker att de flyter ihop i
mörka scener med för mörk bild.De är ju samma om man ställer in funktionen "Film"
så blir ju bilden för mörk tycker ja. Måste vara ja å tjejen som är mörkrädda eller ngt!?:)

Med rätt inställningar så går det att gå ganska lågt med bakgrundsbelysningen utan att det "beckar igen" (black crush), men hur man upplever bilden beror även på de yttre omständigheterna. Har man mörkt i vardagsrummet så vill man nog ha låg inställning, jag rekommenderar däremot inte att man släcker ned helt med en LCD-TV med CCFL-bakgrundsbelysning, man ska alltid minst ha några svaga ljuskällor ("mysbelysning"), då påverkas ögat så att svärtan blir mycket bättre. Detta gäller faktiskt alla typer av TV, även plasma. T o m de nya LED LCD (och Pioneers intressanta plasmor som visats på CES med absolut svärta) fungerar bättre med lite allmänbelysning, annars blir de (enligt dem som har testat) jobbiga att titta på när de går från helt svart till ljust!

Det krävs även en viss tillvänjning, men när den väl har skett så inser man att "nu är kontrasten faktiskt högre och det ser mer naturligt ut". Det viktigaste är att man själv tycker att det ser bra ut, det finns stort utrymme för personliga preferenser! För mig började experimenterandet med BS när jag ville ha så svarta kanter som möjligt på en ganska mörk 2.35:1 film.

Postad 10 January 2008 - 12:27

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Men grejen me mig är att ja aldrig tyckt att svartan vart dålig på denna tv. Tvärtom,nu är kanske inte ja den mest krävande analytikern av hur tv:n hanterar de svarta. Därför har ja kört me lite högre belysning för att ja tyckt de blivit försvart.
Men ja kan hålla med om att de kan bli jobbigt när de sen byter till en väldugt ljus scen.

Ja ska ju prova lite mer inställningar men min grundinställning blev efter dig Tomas L förutom att ja då har höjt belysningen.
Ska försöka att laborera lite med att sänka den sen när ja kommer hem så får vi se.

Postad 10 January 2008 - 12:28

Mar74
  • Mar74
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Verkar vara en mycket prisvärd TV detta. Någon som vet om den finns i någon butik i Göteborg?
Det verkar ju knappt som det finns någon kedja som tar in dessa överhuvudtaget, är det bara webbutiker som gäller?

Postad 10 January 2008 - 13:52

Lotus0ne
  • Lotus0ne
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Sådär, nu har man äntligen fått tummen ur och lagt en beställning från pixmania. Det blev en 47". Jag tror att jag kommer bli nöjd med den tvn, det verkar som att alla som köper den blir det :)

Mycket tacksam för den här tråden, har följt den i snart 1 månads tid och det är nog den som gjort att jag nu la en beställning.

Nu är jag en riktig noll vetare när det gäller TV, men jag kommer nog in igen när TVn anländer och skriver en liten rad eller två om intrycket.

Postad 10 January 2008 - 14:04

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej igen.
Jag har testat vidare för att få koll på detta med inställningsminnet.

De inställningar jag har sett som sparas för varje ingång är:
MPEG BRUSREDUCERING
DNR

Jag har försökt hitta flera men inte lyckats.
Det är nästan mer frustrerande att den sparar vissa inställningar och inte alla.

Men ni kanske ska kolla brus och DNR inställningen så att de står optimalt för varje ingång.
Det kan ju påverka upplevelsen av film osv. Man kanske tycker att någon ingång är oskarpt, så kanske något av ovanstående värden står på HÖG.

/ANSY

Postad 10 January 2008 - 14:25

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Verkar vara en mycket prisvärd TV detta. Någon som vet om den finns i någon butik i Göteborg?
Det verkar ju knappt som det finns någon kedja som tar in dessa överhuvudtaget, är det bara webbutiker som gäller?

Jag tittade på den innan jag köpte, men det var på Media Markt i Norrköping, det har tidigare också rapporterats att media markt i växjö hade den inne. Så media markt är ett hett alternativ att kolla på, om det finns i närheten.
Dock är det långt ifrån säkert att de har den. (t.ex. så har inte media markt i kungens kurva den, eller hade den åtminstone inte när jag kollade innan jul)

Postad 10 January 2008 - 14:35

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem min 42" z3030. Till denna har jag också köpt en dvi-vga kabel för att kunna använda tv:n som skärm till datorn. Jag har också en vanlig datorskärm som är kopplad vga-vga från mitt urgamla grafikkort (ati 9600).

Problemet är att när jag slår på datorn, med båda skärmarna inkopplad, så blir det bild på båda två under uppstarten av windows, men när logg-in bilden till windows xp kommer fram försvinner bilden från min tv men finns kvar på datorskärmen. Använder jag endast min nya kabel till tv:n händer samma sak, ingen bild efter uppstart. Använder jag nya kabeln till datorskärmen har jag bild hela tiden.

Behöver jag ändra några inställningar på datorn innan den är klar att användas tillsammans med min tv?
Kan tv:n (eftersom det är en full-hd) bara ta emot 1920x1280 från dator och det är därför det inte blir bild?
Någon som använder VGA-anslutning och fått det att fungera kanske vet vad jag gör fel?

/Micke

Postad 10 January 2008 - 14:42

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har precis fått hem min 42" z3030. Till denna har jag också köpt en dvi-vga kabel för att kunna använda tv:n som skärm till datorn. Jag har också en vanlig datorskärm som är kopplad vga-vga från mitt urgamla grafikkort (ati 9600).

Problemet är att när jag slår på datorn, med båda skärmarna inkopplad, så blir det bild på båda två under uppstarten av windows, men när logg-in bilden till windows xp kommer fram försvinner bilden från min tv men finns kvar på datorskärmen. Använder jag endast min nya kabel till tv:n händer samma sak, ingen bild efter uppstart. Använder jag nya kabeln till datorskärmen har jag bild hela tiden.

Behöver jag ändra några inställningar på datorn innan den är klar att användas tillsammans med min tv?
Kan tv:n (eftersom det är en full-hd) bara ta emot 1920x1280 från dator och det är därför det inte blir bild?
Någon som använder VGA-anslutning och fått det att fungera kanske vet vad jag gör fel?

/Micke

VGA anslutningen klarar inte 1920x1080. Vill du köra det måste du skaffa en dvi-hdmi kabel istället. På hdmi-ingången har jag bara testat att köra 9120x1080, så där vet jag inte om den klarar även lägre upplösningar.
Jag har kört VGA inkopplat med min laptop (fast bara en gång typ). Då funkade det direkt man bara ändrade lite skärminställningar som man brukar göra när man kopplar in projektor eller dylikt. Den verkade klara de flesta olika upplösningar jag testade (jag kommer inte ihåg vilken den övre gränsen är som den klarar på VGA ingången). Så min gissning är att det bara är en windows inställning i datorn att du ska använda dubbla skärmar, så kommer bilden komma upp på TV:n.

Postad 10 January 2008 - 14:47

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

VGA anslutningen klarar inte 1920x1080. Vill du köra det måste du skaffa en dvi-hdmi kabel istället. På hdmi-ingången har jag bara testat att köra 9120x1080, så där vet jag inte om den klarar även lägre upplösningar.
Jag har kört VGA inkopplat med min laptop (fast bara en gång typ). Då funkade det direkt man bara ändrade lite skärminställningar som man brukar göra när man kopplar in projektor eller dylikt. Den verkade klara de flesta olika upplösningar jag testade (jag kommer inte ihåg vilken den övre gränsen är som den klarar på VGA ingången). Så min gissning är att det bara är en windows inställning i datorn att du ska använda dubbla skärmar, så kommer bilden komma upp på TV:n.

Okej...Får trixa lite till. Det borde iaf fungera då åtminstone. Tack för hjälpen.

Postad 10 January 2008 - 15:08

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Jag vet inte exakt hur det fungerar, men färginställningarna är iaf s.k "globala inställningar". Egentligen hade jag helst haft fler "förval", då inte bara källor kan vara olika utan filmer/tv-kanaler kan skilja sig.

//M

Hej igen.
Jag har testat vidare för att få koll på detta med inställningsminnet.

De inställningar jag har sett som sparas för varje ingång är:
MPEG BRUSREDUCERING
DNR

Jag har försökt hitta flera men inte lyckats.
Det är nästan mer frustrerande att den sparar vissa inställningar och inte alla.

Men ni kanske ska kolla brus och DNR inställningen så att de står optimalt för varje ingång.
Det kan ju påverka upplevelsen av film osv. Man kanske tycker att någon ingång är oskarpt, så kanske något av ovanstående värden står på HÖG.

/ANSY

Postad 10 January 2008 - 15:58

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Elgiganten tar in denna tv. Men när ja köpte min 52" så var de den sista sen skulle han ha svårt att få tag i den
sa han...säljsnack kanske.
Men han inväntade 47" men de vara samma där...svårt att få tag på.

Postad 10 January 2008 - 18:06

Emil R
  • Emil R
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

UR MINNET, KAN ÄNDRAS NÅGOT NÄR JAG HAR CHANS ATT KONTROLLERA:

Bioläge = På
Filmstab = Jämn
Ac.Vi.M100 = På
3D Färghantering = AV

Bakgrundsbelysning = 6-12
Kontrast = 100
Ljusstyrka = 49 (?)
Färg = 55
Färgton = 0
Skärpa = 0
Black stretch = MEDEL
Mpeg Brus = Av
DNR = Av
Färgtemp = Naturlig

Jag lekte lite med Black Stretch också men jag har upplevt att när jag använder Xbox 360 för att spela eller Xbox 1 för att se film så flukturerar svärtan väldigt mycket. Detta märks väldigt tydligen om du plockar fram tvns inställningsmeny samtidigt. Däremot så tyckte jag att Black Stretch (Mellan) fungerar oerhört bra på Boxers digitaltv sändningar med den interna mottagaren. Men på film och dylikt så försvinner mycket skuggor och detaljer.

Förövrigt så upptäckte jag igår hur mycket jag hatar dom förprogrammerade bredbildsformaten (Live 1 & 2). Slutade med att jag stängde helt av Autoformat samt Stretch funktionen och kör allt i "Bredbild"

Redigerat av Emil R, 10 January 2008 - 20:25.

Postad 10 January 2008 - 21:13

slass
  • slass
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har haft en 47Z3030 nu i ca 3 veckor. (För de som undrar så är den köpt på Komplett.se, eftersom den TV jag beställde ifrån Pixmania i 24 November fortfarande inte har kommit...).
Den har fungerat kanon och jag har varit mycket nöjd, men idag när jag skulle sätta igång den med fjärrkontrollen så ville den inte starta. Fortsatte lysa rött (standby).

Jag drog ut strömkontakten och när jag nu sätter i den så lyser ingen diod och den reagerar varken på fjärrkontrollen eller sidoknapparna. Jag har tre stycken relä-liknande ljud efter att jag satt i strömkontakten, men inget mer livstecken.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra, eller är det bara till att kontakta Komplett och skicka tillbaka den?

(lite extra typiskt, fick hem en Popcorn Hour A100 idag...)

Postad 10 January 2008 - 23:16

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
webhallen har sänkt priset på 47-tummaren med 2000 kr.
Aktuellt pris 19990 kr, finns dock inte på lager.

Postad 10 January 2008 - 23:59

Muggesand
  • Muggesand
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag tittade på den innan jag köpte, men det var på Media Markt i Norrköping, det har tidigare också rapporterats att media markt i växjö hade den inne. Så media markt är ett hett alternativ att kolla på, om det finns i närheten.
Dock är det långt ifrån säkert att de har den. (t.ex. så har inte media markt i kungens kurva den, eller hade den åtminstone inte när jag kollade innan jul)

Den första som beställdes till växjö var min.. o vad jag förstod så skulle dom inte köra den i butik utan enbart beställningsvara.

/Micke

Jag kör på 1280x720.. blir laom när man sitter o surfa.. Dock får jag ändra resiza lite, så den verkliga upplösningen är 1216x692 gick även att köra på ett mellan läge.. tror det var runt 1600x900.

Postad 11 January 2008 - 00:31

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Jag har haft 47"an i snart 3 veckor och är hyfsat nöjd.

Betrakningsvinkeln tycker inte jag är särskilt bra, tappar fort svärta och färger från sidan men kanonbild framifrån. Däremot upplever jag att bilden "släpar" kraftigt när jag ser på film, har provat alla möjliga kombinationer av inställningar men upplever fortfarande att det är en "stroboskop" effekt över bilden vid snabba rörelser. Känns som att det är 2-3 bilder samtidigt på skärmen. Inte samma problem vid vanlig SD TV, utan mest från bluray (Ps3 24p) och även vanlig DVD. Någon som har samma erfarenhet?

kör just nu med 100 på och "jämn" enda som ger en betraktningsbar bild utan att jag får akut epilepsi..

Funderar starkt på att försöka byta TV:n till en plasma.....men det kanske inte skulle bli bättre? eller?

Daniel

Redigerat av guineapig, 11 January 2008 - 00:33.

Postad 11 January 2008 - 08:55

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Betrakningsvinkeln tycker inte jag är särskilt bra, tappar fort svärta och färger från sidan men kanonbild framifrån. Däremot upplever jag att bilden "släpar" kraftigt när jag ser på film, har provat alla möjliga kombinationer av inställningar men upplever fortfarande att det är en "stroboskop" effekt över bilden vid snabba rörelser. Känns som att det är 2-3 bilder samtidigt på skärmen. Inte samma problem vid vanlig SD TV, utan mest från bluray (Ps3 24p) och även vanlig DVD. Någon som har samma erfarenhet?

kör just nu med 100 på och "jämn" enda som ger en betraktningsbar bild utan att jag får akut epilepsi..

Funderar starkt på att försöka byta TV:n till en plasma.....men det kanske inte skulle bli bättre? eller?

Daniel

Det låter mycket märkligt, det är något som inte stämmer med din setup, PS3:a eller TV. Om du skickar 24p via HDMI till TV:n och slår på Active Vision M100 och Film Stabilization på "Jämn" så ska du ha en bild som är fri från judder, flimmer och "stroboskop"-effekt. Berätta mer om hur TV:n fungerar, ser det bra ut på TV-sändningar? Hur har du kopplat? Har du satt 24p till "PÅ"? Du tittar på en BD-film och inte DivX?

Postad 11 January 2008 - 09:02

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Daniel

Usch, det där låter inte alls trevligt. Jag hade tänkt köpa 42:an via Tyskland men i takt med att folk börjar upptäcka skavanker på sina apparater blir man ju mindre och mindre sugen på det. Tanken på att behöva skicka tillbaka apparaten och allt krånglande och trixande det innebär känns sådär lagom tilltalande. Ni som köpt från My-Solution, har ni någon uppfattning om hur de uppför sig vid en eventuell retur?

Postad 11 January 2008 - 09:04

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej Guin!

Har du valt Exact Scan när du tittar på Blue Ray i 1080p??? Jag upplever ingen som helst stroboskopeffekt oavsett variant när jag tittar på Blue Ray filmer (kan se det med ALLT avslaget) MEN jag upptäckte något som kan likna, ja, skuggeffekter eller ghosting tror jag det heter. Det var när jag såg på uppskalad DVD från PS3an vid 1080p uppskalning. Men det försvann när jag aktiverade Exact Scan så därav min rekommendation (såg Heat och jag kan säga att jag var helt chockad hur bra PS3an är på att skala upp och då har jag ändå sett samma film på en Denon 1940). Att du behöver aktivera all bildbehandling för att inte få ett epilepsianfall låter inte bra. Om det fortsätter så undrar jag om det inte är något fel på din apparat.....

Att lysdioden försvann för dig Slass låter som att relä:et är utslaget. Kolla bara så du inte kommit åt någon powerknapp på sidan av tvn... har för mig att det finns en sådan rätta mig om jag har fel gott folk (jag kanske är heeelt ute och cyklar nu men fanns det inte en powerknapp på sidan av tvn?). Jag vet att när lysdioden på vår gamla Philips tjock-tv dog och den inte svarade på nånting då vare bara att skicka in den.

Daniel

Postad 11 January 2008 - 09:11

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
De ska tydligen vara jättebra att ha att göra med. Kolla med Tobbeman här på forumet som hade lite problem med sin tv som var trasig vid leverans.

Daniel

Usch, det där låter inte alls trevligt. Jag hade tänkt köpa 42:an via Tyskland men i takt med att folk börjar upptäcka skavanker på sina apparater blir man ju mindre och mindre sugen på det. Tanken på att behöva skicka tillbaka apparaten och allt krånglande och trixande det innebär känns sådär lagom tilltalande. Ni som köpt från My-Solution, har ni någon uppfattning om hur de uppför sig vid en eventuell retur?

Postad 11 January 2008 - 09:16

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

De ska tydligen vara jättebra att ha att göra med. Kolla med Tobbeman här på forumet som hade lite problem med sin tv som var trasig vid leverans.

Daniel

Hejsan, Jag tycker jag väl jag har skrivit hur det har gått för mig. Men du är välkommen att PMa mig om du har specifika frågor. Hur som helst hanterade de ärendet så pass ok att det är värt att beställa därifrån.

Postad 11 January 2008 - 10:29

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej Daniel
Det är nog ganska naturligt att man börjar tänka på för och nackdelar när man har haft TV:n ett tag. Det är också väldigt personliga åsikter som kommer fram. Det var t.ex. ett inlägg för inte så länge sedan när någon tyckte betraktningsvinkeln var väldigt bra och nu tycker man att den är dålig. Dessutom är alla på detta forum väldigt intresserade av TV:n och hårdtestar sina apparater, det är klart att alla nackdelar kommer fram. För den "okunnige" är nog denna TV en dröm. Men om man jämför den med vissa plasmor och dyrare LCD så är det klart att den har sina brister. Men faktum kvarstår att det är den billigaste 46/47:an med full-hd, 24p och 100Hz. Är den billigast så kanske man får stå ut med att den inte är helt perfekt. Men glöm inte heller att det är Toshibas flaggskepp, det är denna TV toshibafolket står och är stoltast över på mässor och utställningar. Jag tror inte att dom vill göra bort sig helt.
Oavsett vilken TV du köper så kommer du nog efter någon tid att hitta saker du inte är nöjd med. Frågan är då vad som är bäst, att du betalat 19.000kr eller 29.000kr.....

/ANSY

EDIT: jag såg nu att du tänkte köpa 42:an och då finns det kanske fler i samma prisklass, men du förstår kanske ändå vad jag menar.

Redigerat av ANSY, 11 January 2008 - 10:32.

Postad 11 January 2008 - 13:35

lillkillen2000
  • lillkillen2000
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Denna TV är för fasiken 36 cm djup. Några kommentarer på detta?

1140x770x360 mm

Postad 11 January 2008 - 13:40

maghed32
  • maghed32
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

1140x770x360 mm

Det måste ju vara inklusive foten... eller?
Tycker mig minnas att jag läst att den ska var 13cm djup

Postad 11 January 2008 - 13:42

snyltarn
  • snyltarn
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

1140x770x360 mm

det där "djupet" är väl stödet, själva tvn är väl 15cm ungefär iaf min 47"

Postad 11 January 2008 - 13:44

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

1140x770x360 mm

Det måste ju vara inklusive foten... eller?
Tycker mig minnas att jag läst att den ska var 13cm djup

Ja, den är iaf. inte 36 cm djup. Det kan jag gå i god för. :-)

Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 11 January 2008 - 13:45.

Postad 11 January 2008 - 14:11

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Ne min 52" ligger på ca 14cm så de måste va me fot.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.