* Officiell tråd - TViX M-6500A *
7525 svar till detta ämne
Postad 29 February 2008 - 14:41
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Jag och en kompis (som har plöjt ner en förmögenhet på hembio) gjorde ett experiment med kablar. Köpte en billig HDMI-kabel från Clas Ohlsson, samt några Supra och Monster HDMI kablar från High-end butiker. Blindtestade med några Ljud/Bild freaks. Gissa vad. Den så kallade expertpanelen hade problem att säga vilken kabel som var vilken. Det är klart har man lagt ut 4-6 ggr mer pengar på en monster HDMI är det lite surt att erkänna att Classes-Budget-kabel gör jobbet lika bra :-) När jag köpte min första DVD-spelare med HDMI för ett par år sen på Hifi-klubben så tog de fram en HDMI-kabel som kostade 1800:-. Då tyckte jag att den var lite väl dyr när det finns HDMI-kablar på Clas Ohlson för typ 200-300:- Då blev de nästan förbannade hehe och sa att sånt skit kan du ju inte köpa när du köpt en sådan bra TV och DVD-spelare. Köpte till slut en lite billigare HDMI-kabel på Hifiklubben för 500:- Frågan är om inte kabeln på Clas Ohlson hade funkat lika bra.
Har svårt att tänka mig att man verkligen ser skildnad på olika HDMI kablar eftersom det trots allt är en digital signal vi pratar om. Däremot när vi pratar om längre sträckor 10-15m så använder iaf jag mig av en lite "finare" kabel (Supra) eftersom den ligger i en kabelkanal ihop med strömen till min projektor. Där tror jag iaf att Supra fyller sin funktion eftersom den är bättre skärmad mot störningar. Men som alltid är det en smaksak. Det "känns" alltid bättre om man vet att kabeln är erkänt bra och kostar lite mera... Mvh Anders Vilket är det absolut säkraste och stabilaste att köra med, minst hack osv osv? :
Intern hårddisk? Extern hårdisk med USB? Nätverkskopplad?
Tänker precis som alla andra köra lite .mkv filer och .iso filer.
Har testat alla varianter och alla fungera lika bra. 1080p via nätverket fungerar utmärkt men där ställs ju kraven på att din dator klarar av att streama det... Mvh Anders
Postad 29 February 2008 - 14:48
styx_-_-_
-
styx_-_-_
-
Rookie
-
4 inlägg
Några snabba frågor innan man slår till...
Någon som vet om det fungerar att spela upp direkt från .rar arkiv som i XBMC?
Är det någon som har provat dvb-t tunern? Bildkvalite, snabba kanalbyten?
Postad 29 February 2008 - 14:54
ThePreToriaN
-
ThePreToriaN
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
TViX HD M-6500A Dela mappar i Windows Vista/GUIDE/Manual
Skulle behöva en manual/guide hur man gör närverksdeldning och mappdelning i Vista. Det skiljer sig en hel del mot den som följer med för XP (TViX HD M-6500A manualen).
Iallfall får inte jag det till att fungera. I guiden för XP i manualen hittar den tydligen en "Location" som heter DVICO när man ska dela sina mappar, det lyckas jag inte med i Vista tex. I mitt fall gäller det genom en router.
Jag tror iallafall att jag inte lyckats dela korrekt i Vista. Sen är det säkert i vissa fall att portar måste öppnas i Router/Brandvägg.
Vista och Netshare:
* Ladda hem och installera Netshare 2.01. Under "settings" hittar du de 4 utdelningar som du kan använda dig av. Bläddra fram de mappar du vill dela ut och välj "ok"
* Under "nät" i TViXen väljer du NFS som standard och knappar in ip till den dator du vill komma åt. Låt "tvixhd1,2,3,4" stå kvar.
* Dela ut de mapparna på datorn som du önskar komma åt ifrån din TViX.
Nu skall det fungera ! Iaf för mig...
Jag kör TViX6500 med senaste firmware & Vista x64 Home Premium. Har uPnP aktiverat i min router så portarna behöver jag inte bry mig om, och min brandvägg skötte det automatiskt.
Mvh Anders
Intressant, Ska prova med NFS. Du menar hursomhelst att det behövs ingen mappdelning i själv VISTA utan, NetShare fixar detta bara genom att peka på rätt mappar?
Postad 29 February 2008 - 15:45
TemplarFury
-
TemplarFury
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej på er,
En fråga om hdd.
Måste man formatera den i en dator för att den ska fungera i 6500?
Läst på vissa onlinebutiker att man kan få den formaterad för en viss summa.
Hoppas att formateringsverktyg finns inbyggt, med val av NTFS/FAT32 naturligtvis.
Är det inte så i PCH?
Tack för mig.
Postad 29 February 2008 - 15:51
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3325 inlägg
TemplarFury:I PCH är det EXT3 som gäller (Linux format), NTFS stöd för både read/write är på gång. Alla verktyg för formatering osv finns i maskinen. Den är sedan helt nåbar från en PC/Mac i och med det inbyggda SMB-stödet, så formatet i sig är inte så viktigt. Passa dig för FAT32 bara... saknar stöd för större filer... (det gäller oavsett dator/Mediaspelare)
Redigerat av Kanelbulle, 29 February 2008 - 15:51.
Postad 29 February 2008 - 15:52
ers
-
ers
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
TViX HD M-6500A Dela mappar i Windows Vista/GUIDE/Manual
Skulle behöva en manual/guide hur man gör närverksdeldning och mappdelning i Vista. Det skiljer sig en hel del mot den som följer med för XP (TViX HD M-6500A manualen).
Iallfall får inte jag det till att fungera. I guiden för XP i manualen hittar den tydligen en "Location" som heter DVICO när man ska dela sina mappar, det lyckas jag inte med i Vista tex. I mitt fall gäller det genom en router.
Jag tror iallafall att jag inte lyckats dela korrekt i Vista. Sen är det säkert i vissa fall att portar måste öppnas i Router/Brandvägg.
Vista och Netshare:
* Ladda hem och installera Netshare 2.01. Under "settings" hittar du de 4 utdelningar som du kan använda dig av. Bläddra fram de mappar du vill dela ut och välj "ok"
* Under "nät" i TViXen väljer du NFS som standard och knappar in ip till den dator du vill komma åt. Låt "tvixhd1,2,3,4" stå kvar.
* Dela ut de mapparna på datorn som du önskar komma åt ifrån din TViX.
Nu skall det fungera ! Iaf för mig...
Jag kör TViX6500 med senaste firmware & Vista x64 Home Premium. Har uPnP aktiverat i min router så portarna behöver jag inte bry mig om, och min brandvägg skötte det automatiskt.
Mvh Anders
Intressant, Ska prova med NFS.
Du menar hursomhelst att det behövs ingen mappdelning i själv VISTA utan, NetShare fixar detta bara genom att peka på rätt mappar?
Du måste ju dela ut de mappar du vill komma åt i Vista som man alltid gör för att komma åt de via nätverket. Annars är det nästan "plug and play"... Jag har inte testat SAMBA men jag läste någonstans att just SAMBA inte fungerar med Vista...
Postad 29 February 2008 - 15:59
TemplarFury
-
TemplarFury
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
TemplarFury:
I PCH är det EXT3 som gäller (Linux format), NTFS stöd för både read/write är på gång. Alla verktyg för formatering osv finns i maskinen. Den är sedan helt nåbar från en PC/Mac i och med det inbyggda SMB-stödet, så formatet i sig är inte så viktigt. Passa dig för FAT32 bara... saknar stöd för större filer... (det gäller oavsett dator/Mediaspelare)

Jepp, det blir nog NTFS i så fall. Lite fundersam på att PCH kör PATA (IDE?) Men det blir kanske ingen prestanda skillnad just för filmtittningen? Ok, nån som vet hur formateering görs i 6500?
Redigerat av TemplarFury, 29 February 2008 - 16:01.
Postad 29 February 2008 - 16:13
thompa_1080
-
thompa_1080
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
TemplarFury:
I PCH är det EXT3 som gäller (Linux format), NTFS stöd för både read/write är på gång. Alla verktyg för formatering osv finns i maskinen. Den är sedan helt nåbar från en PC/Mac i och med det inbyggda SMB-stödet, så formatet i sig är inte så viktigt. Passa dig för FAT32 bara... saknar stöd för större filer... (det gäller oavsett dator/Mediaspelare)

Jepp, det blir nog NTFS i så fall. Lite fundersam på att PCH kör PATA (IDE?) Men det blir kanske ingen prestanda skillnad just för filmtittningen?
Ok, nån som vet hur formateering görs i 6500?
Det är bara att plugga in en oformaterad SATA disk i Tvixen. Vid första uppstarten så upptäcker spelaren att du har en oformaterad disk och begär bekräftelse på att formatera den. Det hela är mycket enkelt och går väldigt snabbt. Det skapas automatiskt tre mappar på disken som motsvarar Tvixens funktioner
Postad 29 February 2008 - 16:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet. 2. Välj Hantera. 3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt. 4. Klicka på "Diskhantering". 5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (alltså, se till att du inte försöker formatera hårddisken du har i datorn eller motsvarande). 6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val. 7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger. 8. Ändra volymetiketten och skriv "TViX". Jag har för mig att det är här man kan välja mellan om disken ska vara "logisk" eller "primär". Du ska välja PRIMÄR! 9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför". 10. Klart! Nu ska den dyka upp i "Den här datorn". Rock on!
Postad 29 February 2008 - 16:23
TemplarFury
-
TemplarFury
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
TemplarFury:

Jepp, det blir nog NTFS i så fall. Lite fundersam på att PCH kör PATA (IDE?) Men det blir kanske ingen prestanda skillnad just för filmtittningen?
Det är bara att plugga in en oformaterad SATA disk i Tvixen. Vid första uppstarten så upptäcker spelaren att du har en oformaterad disk och begär bekräftelse på att formatera den. Det hela är mycket enkelt och går väldigt snabbt. Det skapas automatiskt tre mappar på disken som motsvarar Tvixens funktioner
Ok, nån som vet hur formateering görs i 6500? 1. Högerklicka på "Den här datorn" på skrivbordet. 2. Välj Hantera. 3. Dyker guiden för att "Initiera och konvertera disk" upp, välj Avbryt. 4. Klicka på "Diskhantering". 5. Leta efter den disk som är "Okänd" och verkar överensstämma med storleken på den hårddisk du har i din TViX (alltså, se till att du inte försöker formatera hårddisken du har i datorn eller motsvarande). 6. Högerklicka i den rutan där det står just "Okänd" och vilken storlek disken är på och välj "Initiera disk". Välj "Ok" vid nästa val. 7. Högerklicka sedan på området till höger om rutan du nyss högerklickade i. Välj "Ny partition...", klicka "Nästa" fyra gånger. 8. Ändra volymetiketten och skriv "TViX". Jag har för mig att det är här man kan välja mellan om disken ska vara "logisk" eller "primär". Du ska välja PRIMÄR! 9. Klicka i att den ska snabbformatera disken. Klicka "Nästa" och sedan "Slutför". 10. Klart! Nu ska den dyka upp i "Den här datorn".
Rock on!
Hmm, då känns det lite enklare att köra Tvixens egen formatering. Thompa_1080 Efter det så antar jag att det bara är att ansluta den till datorn som vilken USB-storage som helst? Eller kommer burken vilja formatera om den då? Min tanke är att koppla den via WLAN för fil-överföring. Men man måste väl ha dem kopplade till datorn för att uppgradera firmware?
Postad 29 February 2008 - 16:44
thompa_1080
-
thompa_1080
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hmm, då känns det lite enklare att köra Tvixens egen formatering.
Thompa_1080 Efter det så antar jag att det bara är att ansluta den till datorn som vilken USB-storage som helst? Eller kommer burken vilja formatera om den då?
Min tanke är att koppla den via WLAN för fil-överföring. Men man måste väl ha dem kopplade till datorn för att uppgradera firmware?
Sedan är det bara att ansluta den till datorn och då kommer den inte vilja formateras igen. Firmware har jag inte uppgraderat ännu men som jag förstått det så är det bara en fil som man lägger på disken ngnstans. Jag gissar att vid boot av Tvixen så lokaliseras filen (som måste ligga på rätt ställe) och en uppgradering initieras. Du kan lägga dit den nya firmware-filen när Tvixen är ansluten via USB (agerar som en vanlig USB-disk), men jag ser ingen orsak till att det inte skulle gå att lägga till firmware-filen även via wlan eller lan. Initieringen av uppgraderingen borde bara triggas vid bootningen. Jag har som sagt inte gjort ngn uppgradering själv, men så borde det fungera. Någon som har invändningar?
Postad 29 February 2008 - 16:57
peswe
-
peswe
-
Användare
-
-
149 inlägg
Hmm, då känns det lite enklare att köra Tvixens egen formatering.
Thompa_1080 Efter det så antar jag att det bara är att ansluta den till datorn som vilken USB-storage som helst? Eller kommer burken vilja formatera om den då?
Min tanke är att koppla den via WLAN för fil-överföring. Men man måste väl ha dem kopplade till datorn för att uppgradera firmware?
Sedan är det bara att ansluta den till datorn och då kommer den inte vilja formateras igen.
Firmware har jag inte uppgraderat ännu men som jag förstått det så är det bara en fil som man lägger på disken ngnstans. Jag gissar att vid boot av Tvixen så lokaliseras filen (som måste ligga på rätt ställe) och en uppgradering initieras. Du kan lägga dit den nya firmware-filen när Tvixen är ansluten via USB (agerar som en vanlig USB-disk), men jag ser ingen orsak till att det inte skulle gå att lägga till firmware-filen även via wlan eller lan. Initieringen av uppgraderingen borde bara triggas vid bootningen. Jag har som sagt inte gjort ngn uppgradering själv, men så borde det fungera. Någon som har invändningar?
firmware filen (*.fwp) kan ligga var som helst (jag har den i en rotkatalog på tvixen som heter tvixfw), även USB-minnen. Man navigerar till fw-filen med fjärrkontrollen och startar den, då får man frågan om man vill uppdatera fw. Enklast är om tvixen är ansluten till tvn för navigeringens skull.
Redigerat av peswe, 29 February 2008 - 17:00.
Postad 29 February 2008 - 17:08
thewall
-
thewall
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Har läst lite om denna spelare samt -4100 varianten, har köpt en 6500 men har ej fått den än.
Såg att 4100 har lite bekymmer med .iso filer om man använder vissa firmware. Gäller detta också för 6500?
Har också förstått att 4100 inte kan läsa text från .mkv filer och frågar naturligtvis då om samma gäller för 6500, ursäkta om svar finns i tråden men jag har inte haft tid att läsa genom alla inlägg.
Redigerat av thewall, 29 February 2008 - 17:09.
Postad 29 February 2008 - 18:55
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Har läst lite om denna spelare samt -4100 varianten, har köpt en 6500 men har ej fått den än.
Såg att 4100 har lite bekymmer med .iso filer om man använder vissa firmware. Gäller detta också för 6500? Har också förstått att 4100 inte kan läsa text från .mkv filer och frågar naturligtvis då om samma gäller för 6500, ursäkta om svar finns i tråden men jag har inte haft tid att läsa genom alla inlägg.
ISO-filer fungerar mycket mycket bättre i M-6500. Med senaste betafirmware fungerar subtitles även i MKV-filer utmärkt.
Postad 29 February 2008 - 19:14
iiiii
-
iiiii
-
Rookie
-
9 inlägg
Snälla hjälp mig!!
Fick hem min Tvix häromdagen. Har nu ägnat en dag åt att fylla den med massa roliga grejer.
Tvixen har fungerat mycket bra och inte krånglat. Har en 500gb HDD i och kör på en full HD TV.
Jag ska sätta i en extern HDD med USB anslutning, bilden försvinner. Verkar som att HDMI sladden åkt ur/glappar,pillar lite och får tillbaka bilden. Jag sätter på en film för att prova, stänger av filmen och tittar bort, när jag tittar tillbaka har jag högupplöst myrornas krig!!??
1080p 50 Hz. Har alltid tidigare varit 24 Hz, har den av någon konstig anledning ändrat Hz och pga av det endast visar myrornas krig?
Snälla hjälp mig, jag är rutten på detta och börjar bli smått olycklig då jag precis tömt allt på tvixen och raderat backup för att ha plats med nytt..
//Tack på förhand!
Postad 29 February 2008 - 19:35
iiiii
-
iiiii
-
Rookie
-
9 inlägg
OK då glömmer vi mitt tidigare inlägg.
Efter att ha fipplat i över en timme så slet jag ensam (inget jag råder er att göra) ner min 42" från väggen och försökte med andra handen pilla lite överallt. Fick iaf tillbaka bilden, hoppas att den bara hade åkt ur lite när jag rörde spelaren tidigare.
Nu kan jag andas ut och är glad igen. Ha en trevlig helg!
Postad 29 February 2008 - 20:56
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Har precis hittat en till bugg som inte var så kul.
Inga filer eller mappar med åäö fungerar.
Det går inte att öppna en mapp eller en fil med åäö i namnet.
Ska tillägga att jag kör 1.1.41 firmwaren. Vet inte om det fungerar med tidigare firmware.
Redigerat av Depeche, 29 February 2008 - 21:28.
Postad 29 February 2008 - 21:03
Nicama
-
Nicama
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag har fått ett problem med min tvix som jag undrar över. Det är så att går jag in i t.ex setupmenyn så istället för att allt står skrivet på engelska så är det bara en massa konstiga tecken, det har varit så under alla fw:s jag kört in på den. Är det möjligtvis nån annan som har haft detta problemet?? Vad gjorde ni för att lösa det?
Tack på förhand
Postad 29 February 2008 - 21:19
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Jag har fått ett problem med min tvix som jag undrar över. Det är så att går jag in i t.ex setupmenyn så istället för att allt står skrivet på engelska så är det bara en massa konstiga tecken, det har varit så under alla fw:s jag kört in på den. Är det möjligtvis nån annan som har haft detta problemet?? Vad gjorde ni för att lösa det?
Tack på förhand
Har du bytt till något speciellt teckensnitt? Testa att ladda fabriksinställningarna och ställ in allt igen.
Postad 29 February 2008 - 21:26
nissetib
-
nissetib
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nu har jag testat min nyinköpta Tvix. Kan bara säga det att det är en kanonprodukt.
Fyllde på min interna Samsung Spinpoint disk (750 Gb) med div material. Mkv filer, wmv filer, mov filer mm...allt flyter på som smort. Gjorde även en firmwareuppgradering till den senaste .41. Allt gick klockrent. Har inga problem hittills som har tagits upp i denna tråd. Imorgon skall jag ge mig på det trådlösa nätverket och se hur och om jag får igång det.
En annan fråga ang intern hårddisk. Skulle man kunna ställa Tvixen på ,exempelvis, högkant utan att det orsakar några skador eller liknande?
Postad 29 February 2008 - 21:31
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Nu har jag testat min nyinköpta Tvix. Kan bara säga det att det är en kanonprodukt. Fyllde på min interna Samsung Spinpoint disk (750 Gb) med div material. Mkv filer, wmv filer, mov filer mm...allt flyter på som smort. Gjorde även en firmwareuppgradering till den senaste .41. Allt gick klockrent. Har inga problem hittills som har tagits upp i denna tråd. Imorgon skall jag ge mig på det trådlösa nätverket och se hur och om jag får igång det.
En annan fråga ang intern hårddisk. Skulle man kunna ställa Tvixen på ,exempelvis, högkant utan att det orsakar några skador eller liknande?
Har ju ingen betydelse för interna hårddisken i alla fall om du ställer den på högkant. Däremot blir det ju lite jobbigt att läsa displayen. Angående att du inte har haft några problem. Har du testat filer med åäö i namnet ?
Postad 29 February 2008 - 21:35
nissetib
-
nissetib
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Läste precis problemet med åäö i filnamnet. Jag kan prova imorgon så får vi se. Eller om någon annan hinner före...
Postad 29 February 2008 - 21:50
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Har precis hittat en till bugg som inte var så kul. Inga filer eller mappar med åäö fungerar. Det går inte att öppna en mapp eller en fil med åäö i namnet.
Ska tillägga att jag kör 1.1.41 firmwaren. Vet inte om det fungerar med tidigare firmware.
Jag har inga problem att öppna filer eller mappar med åäö, men däremot så visas inte åäö korrekt i displayet på spelaren men på TV:n visas äåö som det ska.
Postad 29 February 2008 - 22:02
Nicama
-
Nicama
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tack på förhand Har du bytt till något speciellt teckensnitt? Testa att ladda fabriksinställningarna och ställ in allt igen.
Nej jag ska inte ha bytt teckensnitt, vad jag vet.. Det kanske är en dum fråga men hur laddar jag fabriksinställningarna?? Tack
Postad 29 February 2008 - 22:04
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Jag har ett problem när jag kör filmer på tvix:en.
På höger sida är det en lång vit linje vertikalt, längst ut mot kanten??
Nån som stött på detta, och har någon lösning? Jag har för mig jag läste om något liknande, men nu kan jag inte hitta det igen...
Postad 29 February 2008 - 22:06
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
hur laddar jag fabriksinställningarna??
Gå in i Setupmenyn. Välj "Misc" och "Load Factory Settings" längst ner.
Postad 29 February 2008 - 22:10
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Har precis hittat en till bugg som inte var så kul. Inga filer eller mappar med åäö fungerar. Det går inte att öppna en mapp eller en fil med åäö i namnet.
Jag har inga problem att öppna filer eller mappar med åäö, men däremot så visas inte åäö korrekt i displayet på spelaren men på TV:n visas äåö som det ska.
Det var ju lite konstigt. Kör du med 1.1.41 firmwaren och kör du intern eller nätverksdisk ? Jag kan inte ens kopiera en fil med åäö till den interna disken och de filer som jag har på nätverksdisken med åäö går inte att öppna. Det går inte heller att döpa om en fil från tex latar till låtar på den interna disken. Om jag försöker öppna en fil eller mapp med åäö på nätverksdisken så flyttas jag till den interna disken.
Postad 29 February 2008 - 22:16
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Det var ju lite konstigt. Kör du med 1.1.41 firmwaren och kör du intern eller nätverksdisk ? Jag kan inte ens kopiera en fil med åäö till den interna disken och de filer som jag har på nätverksdisken med åäö går inte att öppna. Det går inte heller att döpa om en fil från tex latar till låtar på den interna disken. Om jag försöker öppna en fil eller mapp med åäö på nätverksdisken så flyttas jag till den interna disken.
Jag kör med 1.1.41 firmware över nätverk utan intern HDD. Däremot använder jag Windows Services for UNIX istället för Tvix NetShare om nu det har någon betydelse.
Postad 29 February 2008 - 22:19
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Jag kör med 1.1.41 firmware över nätverk utan intern HDD. Däremot använder jag Windows Services for UNIX istället för Tvix NetShare om nu det har någon betydelse.
Ok...ja det kanske har betydelse. Borde ju vara samma fel för dig annars. Jag kör Samba till min NAS-disk. Man kanske ska testa NFS bara för att se om det blir någon skillnad.
Postad 29 February 2008 - 22:23
No_Jah
-
No_Jah
-
Användare
-
-
231 inlägg
Jag kör med 1.1.41 firmware över nätverk utan intern HDD. Däremot använder jag Windows Services for UNIX istället för Tvix NetShare om nu det har någon betydelse. Ok...ja det kanske har betydelse. Borde ju vara samma fel för dig annars. Jag kör Samba till min NAS-disk. Man kanske ska testa NFS bara för att se om det blir någon skillnad.
Här kan du läsa hur du ska bära dig åt: http://www.pixelmagi...read.php?t=1784
Postad 29 February 2008 - 22:28
Nicama
-
Nicama
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
hur laddar jag fabriksinställningarna?? Gå in i Setupmenyn. Välj "Misc" och "Load Factory Settings" längst ner.
Ok. Det löste sig, tack för all hjälp.
Postad 29 February 2008 - 23:00
jailbird
-
jailbird
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Behöver lite hjälp ang visning av foto, hade inga problem från början men nu har jag ett problem när jag tittar på bilder, bilderna är grymt im zoom:ade så man ser ju knappt vad det är för bild man tittar på? har prövat gå tillbaka till fabriksinställningar utan bättre resultat ! kan det vara att jag uppgraderade firmware:n
Tacksam för svar
kan man lägga tillbaka den gamla firmare:n och vad kan man hämta hem den ?
kollar man på samma bilder genom datorn (via usb till tvixen) så är det ok
Redigerat av jailbird, 29 February 2008 - 23:01.
Postad 29 February 2008 - 23:10
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Behöver lite hjälp ang visning av foto, hade inga problem från början men nu har jag ett problem när jag tittar på bilder, bilderna är grymt im zoom:ade så man ser ju knappt vad det är för bild man tittar på? har prövat gå tillbaka till fabriksinställningar utan bättre resultat ! kan det vara att jag uppgraderade firmware:n Tacksam för svar 
Kolla så du inte har zoomat in av misstag. Tryck några gånger kort på Zoom-knappen. Den hittar du under "9".  Vid något av trycken på Zoom-knappen så kommer den zooma till "Default".
Postad 29 February 2008 - 23:14
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
Har analyserat mina problem lite.
Det gäller bara när man kör 1080p material, eller 1080i. (har även testat 720p och då var det ingen linje).
Sätter man den på NTSC - > Vit vertikal linje längs med vänster kant.
Byter till PAL - > ingen linje, men i gengäld får man 50hz och färgerna blir helt urvattnade och bilden blir väldigt mkt sämre.
Sen har jag hitintills inte lyckats få den att spela något 1080p material till belåtenhet, Visst det startar, men det hackar något enormt samt är väldigt stora "makro-fel" dvs den verkar inte klara med avkodning alls.
Kör jag samma filmsnuttar på datorn så går det utmärkt.
Jag spelar alltså filmerna från den interna hårddisken på tvixen.
Har uppdaterat till firmware 41.
Just nu är den inte många ören värd i mina ögon, och nu är jag alldeles för trött för att fortsätta. Alla tips mottages tacksamt, som skulle kunna få den "användbar" innan jag får skicka tillbaka det här skräpet...
tack på förhand /D
Postad 29 February 2008 - 23:20
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Behöver lite hjälp ang visning av foto, hade inga problem från början men nu har jag ett problem när jag tittar på bilder, bilderna är grymt im zoom:ade så man ser ju knappt vad det är för bild man tittar på? har prövat gå tillbaka till fabriksinställningar utan bättre resultat ! kan det vara att jag uppgraderade firmware:n Tacksam för svar 
Jag har samma fel och det blev efter jag la in 1.1.41 firmware. Bildvisning funkade klockrent med standard firmwaren. Förhoppningsvis fixas det i senare firmware.
Postad 29 February 2008 - 23:26
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Har analyserat mina problem lite.
Det gäller bara när man kör 1080p material, eller 1080i. (har även testat 720p och då var det ingen linje). Sätter man den på NTSC - > Vit vertikal linje längs med vänster kant. Byter till PAL - > ingen linje, men i gengäld får man 50hz och färgerna blir helt urvattnade och bilden blir väldigt mkt sämre.
Sen har jag hitintills inte lyckats få den att spela något 1080p material till belåtenhet, Visst det startar, men det hackar något enormt samt är väldigt stora "makro-fel" dvs den verkar inte klara med avkodning alls. Kör jag samma filmsnuttar på datorn så går det utmärkt.
Jag spelar alltså filmerna från den interna hårddisken på tvixen. Har uppdaterat till firmware 41.
Just nu är den inte många ören värd i mina ögon, och nu är jag alldeles för trött för att fortsätta. Alla tips mottages tacksamt, som skulle kunna få den "användbar" innan jag får skicka tillbaka det här skräpet...
tack på förhand /D
Antingen hänger hack, ryck och makrofel på dina filer, eller så är det något fel på din TViX. Vi är många som kör 1080p utan några som helst problem. I din beskrivning, så låter det som om du har köpt en M-4100 och kör med en betafirmware som inte är helt klar för MKV-filer...
Postad 29 February 2008 - 23:47
styx_-_-_
-
styx_-_-_
-
Rookie
-
4 inlägg
Står och väljer mellan att bygga ihop en egen liten HTPC eller köra på en Tvix...
Men jag skulle verkligen behöva lite input för att kunna göra ett klokt beslut.
Jag har postat tidigare i tråden men inte fått något svar  lätt att missa i en tråd som växer med typ en sida om dagen.
Någon som vet om det fungerar att spela upp direkt från .rar arkiv, som i XBMC?
Är det någon som har provat dvb-t tunern? Bildkvalite, snabba kanalbyten?
Vad jag har lyckats klura ut så fungerar bara dom fria kanalerna?
Postad 29 February 2008 - 23:47
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
här är man nu i säng , men tack vare iTouch:en så kan man både läsa och svara här
Som svar till sean:
på lådan står det 6500. Jag ska dock testa vidare nu i helgen.
Är det någon som har något 1080p klipp som kan laddas ner, som ni vet ska funka som jag kan testa med för att kunna utesluta tvixen?
Postad 29 February 2008 - 23:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
här är man nu i säng , men tack vare iTouch:en så kan man både läsa och svara här 
Som svar till sean: på lådan står det 6500. Jag ska dock testa vidare nu i helgen.
Är det någon som har något 1080p klipp som kan laddas ner, som ni vet ska funka som jag kan testa med för att kunna utesluta tvixen?
hehe, ja, jag förstår nästan att du har en M-6500, men... Det lät som... ja, du fattar.  The Bourne Ultimatum-trailer 1080p: http://gspsf.vo.llnw...1080p24_8MB.wmvEDIT: En trevlig sida trailersida FYI: http://www.drfoster....rs_hd-dvd.shtml
Redigerat av sean.wiklund, 29 February 2008 - 23:53.
Postad 01 March 2008 - 00:12
Unregistered02383374
-
Unregistered02383374
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Står och väljer mellan att bygga ihop en egen liten HTPC eller köra på en Tvix...
Men jag skulle verkligen behöva lite input för att kunna göra ett klokt beslut.
Jag har postat tidigare i tråden men inte fått något svar lätt att missa i en tråd som växer med typ en sida om dagen. 
Någon som vet om det fungerar att spela upp direkt från .rar arkiv, som i XBMC?
Är det någon som har provat dvb-t tunern? Bildkvalite, snabba kanalbyten? Vad jag har lyckats klura ut så fungerar bara dom fria kanalerna?
Nej, 6500 kan inte spela direkt från rar arkiv. Tunern har jag inte prövat, men 4100 var det några som hade en del problem. Ja, det stämmer att det är endast de fria kanalerna som fungerar.
Postad 01 March 2008 - 00:23
styx_-_-_
-
styx_-_-_
-
Rookie
-
4 inlägg
Hmm, det var ju inte så positiva svar  Men tack ändå för hjälpen. Blir till att fortsätta grubbla på den ultimata lösningen, hade ju hoppats att Tvixen skulle vara the One
Postad 01 March 2008 - 07:37
jailbird
-
jailbird
-
Amatör
-
-
74 inlägg
kollar man på samma bilder genom datorn (via usb till tvixen) så är det ok Kolla så du inte har zoomat in av misstag. Tryck några gånger kort på Zoom-knappen. Den hittar du under "9". Vid något av trycken på Zoom-knappen så kommer den zooma till "Default".
det var det första jag provade, det var ju så bra innan, jag fattar ingenting såg att fler än jag hade detta problem i forumet efter uppd.
Redigerat av jailbird, 01 March 2008 - 07:51.
Postad 01 March 2008 - 07:51
SonnyF
-
SonnyF
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag bytte ut teckensnittet i TVIXen, men nästa gång jag startade up den så var default teckensnitt tillbaka... skumt!
Jag körde ttf-filen från min NFS-share. Ska den köras från en specifik sökväg från tvixens egna disk?
Hur har ni gjort?
/S
Postad 01 March 2008 - 08:38
Grief
-
Grief
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag bytte ut teckensnittet i TVIXen, men nästa gång jag startade up den så var default teckensnitt tillbaka... skumt! Jag körde ttf-filen från min NFS-share. Ska den köras från en specifik sökväg från tvixens egna disk?
Hur har ni gjort?
/S
Iom att den inte mappar upp ditt nätverk förrän du gör det kommer den inte ladda de teckensnitt du valt. Lägg dem på interna disken istället så fungerar det. Ang. killen med hackande 1080p-klipp så är han antingen en Popcorn-ägare som flamar eller en kille med seriöst sunkiga klipp. Alla 1080p jag laddat hem från ex www.apple.com/trailers har lirat utan hack och utan problem.
Postad 01 March 2008 - 09:05
Schaudin
-
Schaudin
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
... Testade även en dvd-image. Även den fungerade bra...
Ursäkta en idiotfråga men...min Tvix M-6500A ser inte .img filer ens, hur gjorde du för att spela den? Om det nu var en .img-fil som du menade med "dvd-image" ...Hade en 500Gb Samsung disk som köptes för flera veckor sedan och som jag förberett för TViX:en. Formaterat den i NTFS, skapat default-mapparna manuellt (VIDEO etc), fyllt den med blandat material (mkv, iso, avi, mp3 etc) och skapat egna bakgrunder och icons för enskilda filmer med hjälp av Guy Kuo's hemmasnickrade program (http://www.avsforum....ad.php?t=951350). Kan verkligen varmt rekommendera hans program. Smutt att kunna växla till icon view när t ex junior ska välja sin lördagsfilm...
Tackar för kanon-recension. Jag lyckas dock inte få Tvixen att visa wallpapern med den redigerade informationen. Filen finns i foldern när jag kollar via USB. Hur aktiverar man Tvixen så att den visar wallpaper? Jag har provat "icon view"knappen, men det funkar inte. Någon annan som provat? Postar denna fråga här då jag tänkte att detta skulle kunna vara en "bugg" för 6500n då jag läst att vissa haft problem att visa bilder. Jag kör med 41fw.
Postad 01 March 2008 - 09:19
sekeos
-
sekeos
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Jag har dlink 4300 den har giga lan ,har cat5e kabel mellan dlinken och tvix, när man ändrar till giga läget på txixen så säger den att man ska använga cat 6 kabel vet att det ska vara så,
Är det någon som vet provat om det är någon förbättring att byta ut nät från cat5e till cat6?
Postad 01 March 2008 - 10:36
basse1978
-
basse1978
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Ursäkta en idiotfråga men...min Tvix M-6500A ser inte .img filer ens, hur gjorde du för att spela den? Om det nu var en .img-fil som du menade med "dvd-image"
Går bra att spela upp .img filer om man bara döper om dem till .iso, har gjort det med flertalet av mina .img filer utan problem
Postad 01 March 2008 - 11:00
Dudemeister
-
Dudemeister
-
Forumräv
-
-
501 inlägg
UPDATE:
Jaha idag har jag hunnit testa med flera andra 1080p filmer/snuttar/trailers och allt fungerar. =D
Testade de 3 tidigare försöken med 1080p, och dom funkar fortfarande inte. Verkar ju dock peka på att det är just de mkv/ts filerna som inte fungerar. Hur oturlig ska man vara att överföra dom 3 som inte funkar... Jaja det verkar inte som om Tvixen har några problem nu ialla fall, phuuuiii, så skönt att veta.
Liten notering är dock att de 3 filerna som inte fungerar på tvix:en, fungerar på datorn. =/ ?
Men, men viktigaste som det känns för mig är att det inte är "fel" på tvixen, utan kan vara lite kompatibilitetsproblem möjligen med lite olika variationer på uppspelningsformat möjligen.
Den där jämra vertikala linjen har jag inte heller sett till igen, än =)
Tack för hjälpen, Sean.
/D
Postad 01 March 2008 - 12:15
lejer
-
lejer
-
Rookie
-
6 inlägg
Ingen som kan posta bilder/film på gränssnittet???
Vassego...
Tack för det!! Din första bild är det den man ser som första bild vid uppstart? Är Tvixen fruvänlig? Det är egentligen därför jag vill se bilder...
Postad 01 March 2008 - 12:55
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2179 inlägg
Ursäkta en idiotfråga men...min Tvix M-6500A ser inte .img filer ens, hur gjorde du för att spela den? Om det nu var en .img-fil som du menade med "dvd-image" Går bra att spela upp .img filer om man bara döper om dem till .iso, har gjort det med flertalet av mina .img filer utan problem 
Jag slänger in en sån där brasklapp och kunskapsinlägg så fler kan svara andra när den när frågan om IMG-filer dyker upp: Alla IMG-filer går inte bara att döpa om. För att citera serviceteknikern på Canmanforumet: Det funkar att döpa om för det mesta, en img behöver inte vara en iso men kan vara det, en img innehåller exakt sektorinformation, även data som inte spelas upp. En iso är bara data som spelas upp. Så jag skulle säga att 95% av alla hemmarippade img är iso eftersom det inte finns behov för t.ex. sektorkorrigeringar mm.
Fungerar det inte bara att döpa om filmen så kan den vara av sådan karaktär att det helt enkelt inte räcker, utan att du måste konvertera den också. "tommypeters" här på forumet tipsar om att använda programmet MagicISO som bör fungera för att göra om en IMG-fil till en ISO-fil.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|