![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 oktober 2009 - 12:21
Postad 26 oktober 2009 - 13:18
Vad kör ni för högtalare till er Onkyo? Sugen på Klipsch men kostar ju en del om man ska ha ett helt system. Man får väl köpa en i taget så har man hela om ett tag..
jag kör pioneer sh310v som frontar och i dag får jag en leverans av Proson Reality Sat 31 SA med posten som jag ska ha som surround och sb back... i övrigt för tillfället kör jag nått eländigt skräp som surround från pioneer
Postad 26 oktober 2009 - 13:58
Nu var det ett tag sen jag byggde min men du kan kolla in pryllistan så ser du vad som sitter i min. Kör MythTV på Linux så kika över till MythTV-forumet om detta låter intressant så kan du få mer tips.På tal om HTPC, har du byggt den själv?
Jag är lite sugen på att bygga en egen, enda kravet är att den ska vara tyst och ha hdmi.
Några tips?
Postad 26 oktober 2009 - 17:05
Den klarar mycket mer tungdrivna högtalare än B&W 685. Så det är inga problem.
Och när det gäller pondus och bas är onkyon ett riktigt monster. Som en amerikansk bil typ
Jag får nog säga att jag trodde onkyo va kraftmonster men har ändrat mig lite.
Har nyligen kört en hel del A/B lyssningar med kompisars och min stereo och även testat en del i butik.
Med test av en kompis Onkyo 875 så märkte man att den inte orkade driva hans Canton Chrono 509 vettigt, dessa trodde jag onkyon skulle klara av utan problem. Basen va borttappad mot när man körde en riktigt 2kanalsförstärkare samt kontrollen va det stor skillnad på, tillomed min gamla Rotel RSX 1055 som bara har 5x75W drev dem bättre.
Så det är lite dröm watt.
Däremot körde man Biamp så klarade den sig lika bra som min Rotel.
Jag hade själv tänkt köpa en 606/607 för att driva mitt system med XTZ 93 WMT eftersom de lät riktigt bra med Onkyo 875, det va egentligen bara kraften och ljudkvaliten jag va fundersam hur stor skillnad det skulle va med en billigare Onkyo.
Det positiva är att efter tester mellan 607, 707 och 807 med bl.a Canton Chrono 509 så va det väldigt små skillnader i ljudkvalitet och kraft (2kanal pure direct). 607 kändes inte klenare eller sämre än sina storebröder men testa gärna dina högtalare med en riktig 2kanalare eller slutsteg så du vet hur de kan låta. Vi han aldrig köra fullt 5.1/7.1 med alla förstärkarna.
Tråkiga sen va att man lyssnade på HK AVR255 och Marantz 5003, 1501.
HK AVR255 hade mycket lugnare, lite varmare och behagligare ljud men inte samma kontroll i basen och ljudet som onkyo 607 så här kändes 607 prisvärdare även om Canton va skönare (mindre S-ig i diskanten) till HK.
Marantz hade också ett varmare ljud men med minst lika kontrollerat ljud över lag, sen mellanregistret kom fram helt klart bättre. Mot Marantz kändes Onkyo(607-807) mer lite loudness med extra diskant och bas, i vissa låtar blev det faktiskt lite jobbigt.
Marantz 1501 va klart klenare än alla de andra förstärkarna vi testade men till Canton Chrono 502 (stativare) så funkade den lika bra som sr5003 ingen direkt hörbar skillnad.
Detta är vad vi tyckte med dessa system och allting kan ju ändras med andra högtalare, kablar, öron, rum osv.
Så resultatet blev att jag nu letar efter en beg Marantz 5003 till ett bra pris, mest pga av jag vill slippa risken att få för ljus diskant och sen har Marantz preout. Men jag kommer nog ta en Onkyo 607 om jag inte hittar någon vettigt beg Marantz snart.
MVH Jonas
Redigerat av Ortovox, 26 oktober 2009 - 17:18.
Postad 26 oktober 2009 - 19:06
Jag kör med PT-AE3000 och det fungerar klockrent =) / LasseÄr det någon kör denna 607 ihop med panasonic PT-AE 3000 el. 4000?
Ville bara veta om det funkar felfritt med stärkaren som HDMI växel då jag skall inhandla både stärkare och en PT_AE 4000.
Tack på förhand.
Postad 26 oktober 2009 - 21:41
Vad kör ni för högtalare till er Onkyo? Sugen på Klipsch men kostar ju en del om man ska ha ett helt system. Man får väl köpa en i taget så har man hela om ett tag..
Jag kör KEF 2005.2 5.1 system som jag har kompletterat med ytterligare 2 st likadana KEF högtalare så jag har 7.1.
Bor i lägenhet så detta duger mer än väl för mig.
Postad 26 oktober 2009 - 22:12
Proson stratego top 10 SAH plus 5 andra högtalare (7.1)
Fungerar Kalas bra
Postad 26 oktober 2009 - 23:59
Är än sålänge nöjd då jag kan köra allt via en kabel upp til TVn via HDMI =)
Men funderar på hur varm den egentligen ska bli, just nu är det ca 5 cm till taket i stereobänken och så är det en glasdörr framtill och helt öppen baktill, nu är det så pass varmt att jag börjar bli orolig =)
Funderar på att sätta en fläkt upptill som jag såg att någon gjort på 607an i en annan tråd.
Postad 27 oktober 2009 - 00:07
Klipsch är det absolut inget fel på.
Postad 27 oktober 2009 - 01:10
var och köpte mig en 607a idag på elgigantens rea för 4790:-
Men funderar på hur varm den egentligen ska bli, just nu är det ca 5 cm till taket i stereobänken och så är det en glasdörr framtill och helt öppen baktill, nu är det så pass varmt att jag börjar bli orolig =)
Funderar på att sätta en fläkt upptill som jag såg att någon gjort på 607an i en annan tråd.
låter konstigt att den ska va varm se till att ha ohm inställningen rätt efter lägsta om på en av dina högtalare är den fel så kan recivern gå varm och även skadas
Postad 27 oktober 2009 - 07:26
Jag kör med dls r55.
Provlyssnade både Canton Chrono 509 och audi pro wigo wi-160 eller vad de heter, glömmer alltid det där namnet.
Samt Dali Concept 6, och jag tyckte att det var trevligast ljud med r55erna så det blev dom.
Canton lät inte alls bra med den här förstärkaren! Jag klarar inte av "vass" diskant med min tinntus och jag upplevde att diskanterna blev väldigt vass på just de Canton..
Postad 27 oktober 2009 - 08:03
var och köpte mig en 607a idag på elgigantens rea för 4790:-
Min blir också varm, specielt runt bakre högra hörnet (där HDMI switchen sitter). Dessutom sitter det en lite klister lapp ovan på som talar om att den kan bli varm, även min gamla Sony DP-910 blev mycket varm runt HDMI switchen. Den är ju även gnaksa varm när den står i standby med HDMI kontrol på.
Har den i ett skåp med både dörr och bakstycke. I bakstycket monterade jag en fläkt. Den håller då nästan samma temperatur som när den stod ovanpå bänken.
Postad 27 oktober 2009 - 09:58
Har bi-ampat frontarna.
Det är 47grader uppe på recivern

Postad 27 oktober 2009 - 10:53
Den är inställd på 6ohm men högtalarna jag har är på 8ohm. Kan bara välja mellan 4 och 6 på recivern.
Har bi-ampat frontarna.
ja du har rätt inställt 6ohm och upp för ohm
Postad 27 oktober 2009 - 11:55

Testade att slänga i en BD, Wall-E, valde DTS HD 5.1, då står det fortfarande MC 7.1, och i PS3ans display står det DTS HD 6.1????
Valde jag Dolby Digital så stod det som vanligt 5.1. Hur kan nu detta komma sig, just när allt funkar som det ska så dyker detta upp. Tror det hände när jag gick in på PS3ans sound settings o gjorde en ny HDMI kalibrering. 7.1 är ju ett av formaten som kommer upp i listan över format, men eftersom jag varken har en 7.1 setup eller 7.1 stärkare finner jag detta mycket märkligt

Postad 27 oktober 2009 - 12:13
Nu har det dykt upp en annan liten lustig sak på min reciever. Igår när jag körde igång Ps3an så stod det plötsligt multichannel 7.1 i displayen, problemet är bara att jag har 5.1 setup, dessutom är det en 507 inte 607a, alltså en 5.1 stärkare
Testade att slänga i en BD, Wall-E, valde DTS HD 5.1, då står det fortfarande MC 7.1, och i PS3ans display står det DTS HD 6.1????
Valde jag Dolby Digital så stod det som vanligt 5.1. Hur kan nu detta komma sig, just när allt funkar som det ska så dyker detta upp. Tror det hände när jag gick in på PS3ans sound settings o gjorde en ny HDMI kalibrering. 7.1 är ju ett av formaten som kommer upp i listan över format, men eftersom jag varken har en 7.1 setup eller 7.1 stärkare finner jag detta mycket märkligt
hmm skummt. har tyvärr inget svar på detta just nu...
däremot "dessutom är det en 507 inte 607a, alltså en 5.1 stärkare

607an är 7.2 förstärkare.
Postad 27 oktober 2009 - 12:56
Nu har det dykt upp en annan liten lustig sak på min reciever. Igår när jag körde igång Ps3an så stod det plötsligt multichannel 7.1 i displayen, problemet är bara att jag har 5.1 setup, dessutom är det en 507 inte 607a, alltså en 5.1 stärkare
säker att det inte bara e så att det står 7.1 men då det kommer in i recivern så down converterar han det till 5.1
Postad 27 oktober 2009 - 13:10
Är det inte så att det man ser i displayen är det ljudformat som kommer över HDMI och över HDMI kan man alltid skicka 7.1 PCM. Alltså förstärkaren kan ta emot 7.1 men kommer endast återge 5.1, ungefär som att en HD ready tv kan ta emot 1080/24p
Postad 27 oktober 2009 - 14:06
Funderar på att uppdatera mitt hemabiosystem med denna manik! Hörde dock något om att den inte stödjer 1080P ? Någon som vet om detta stämmer? Skulle ju gärna vilja skicka in 1080P i burken och sedan vidare till projektorn utan förlust på vägen.
Har för tillfället en vxv-1015 som jag skaffade för ca 4 år sedan för 6000kr. Har aldrig varit riktigt nöjd med ljudkvaliten ifrån denna och då framförallt när det gäller musik. Hoppas på att denna burken gör bättre ifrån sig ? Någon som tror att det är värt uppdateringen ?
mvh Peter
Postad 27 oktober 2009 - 14:35
Hej!
Funderar på att uppdatera mitt hemabiosystem med denna manik! Hörde dock något om att den inte stödjer 1080P ? Någon som vet om detta stämmer? Skulle ju gärna vilja skicka in 1080P i burken och sedan vidare till projektorn utan förlust på vägen.
Har för tillfället en vxv-1015 som jag skaffade för ca 4 år sedan för 6000kr. Har aldrig varit riktigt nöjd med ljudkvaliten ifrån denna och då framförallt när det gäller musik. Hoppas på att denna burken gör bättre ifrån sig ? Någon som tror att det är värt uppdateringen ?
mvh Peter
du kan få ut 1080p på hdmi det du hört är att den inte kan scala upp till 1080p på component men i recivern så allt du skicker med 1080p skickas rakt igenom recivern med 1080p men som sakt scalning till 1080p funkar ej
Redigerat av Duckface21, 27 oktober 2009 - 14:56.
Postad 27 oktober 2009 - 17:27
Är det inte så att det man ser i displayen är det ljudformat som kommer över HDMI och över HDMI kan man alltid skicka 7.1 PCM. Alltså förstärkaren kan ta emot 7.1 men kommer endast återge 5.1, ungefär som att en HD ready tv kan ta emot 1080/24p
Det kan vara så, men det är skumt att det plötsligt blir på detta viset. samma sak händer inte för min kompis med samma modell. Testade att kryssa ur 7.1 alternativen i PS3 men det går inte att kryssa ur alla.
En följdfråga på detta, är det lönt att välja något annat alternativ än Dolby digital med 5.1 setup? vinner jag något på att välja DTS HD, True HD osv?
Postad 27 oktober 2009 - 18:21
Jag kan för övrigt meddela att samma sak har hänt mig.. alltså ang 7.1 multi ch pcm. Men det är ingen skillnad, det blir fortfarande 5.1 i vanlig ordning.
Redigerat av Unregisteredbdae541f, 27 oktober 2009 - 18:23.
Postad 27 oktober 2009 - 19:06
Den är inställd på 6ohm men högtalarna jag har är på 8ohm. Kan bara välja mellan 4 och 6 på recivern.
Har bi-ampat frontarna.
Jag har ungefär 35grader på det varmaste stället (alltså ovan på HDMI switchen). Då är den i standby med HDMI control aktiverat. Har för mig att det blev strax under 40grader då jag såg på film under helgen (på samma mätställe). När den stod ovanpå tvbänken mätte jag upp ungefär 30grader ovanför nätdelen då den var i standby.
Postad 27 oktober 2009 - 20:04
Redigerat av Unregistered38bbb728, 27 oktober 2009 - 20:11.
Postad 27 oktober 2009 - 22:47
Postad 27 oktober 2009 - 23:30
En följdfråga på detta, är det lönt att välja något annat alternativ än Dolby digital med 5.1 setup? vinner jag något på att välja DTS HD, True HD osv?
Ja det e klart det är lönt,de nya ljudformaten ger mer.
Spelar ingen roll om du kör 5.1/7.1/9.1 på blu-ray filmer som har DTS-HD MA så brukar det inte finnas något annat format att välja.
Postad 28 oktober 2009 - 00:03
Den satte :
Front L -12
Center-11
front h -12
Sr -9
SL -9
SUB -15
Det jag upplevde var att bakhögtalarna var något mer påställda än jag trodde det skulle bli, kan det stämma när siffrorna ser ut som de gör med max minus på frontarna?
Fick även Full band på front och center och 60 hz på bakhögtalarna.
Double bass on sattes av sig själv med och förklaringen är att "fronthögtalarnas bas går till subben, är det att rekomendera ? Om någon har input på något utav det jag skrivit så sjung ut

Högtalare är canton gle490 ,gle455 gle410 och en 12" jamo bas som har 8 år på nacken.
Postad 28 oktober 2009 - 01:03
Postad 28 oktober 2009 - 08:07
Mina nivåer ställdes också väldigt lågt, surround och bas på lägsta och front och center på -9 resp. -6. Med denna inställning blev ljudet från surrarna väldigt påtagligt varför jag höjt upp front och center till 0 resp. +3.Hejs ,skulle vilja ha någon kommentar på hur min kallibrering blev.
Den satte :
Front L -12
Center-11
front h -12
Sr -9
SL -9
SUB -15
Det jag upplevde var att bakhögtalarna var något mer påställda än jag trodde det skulle bli, kan det stämma när siffrorna ser ut som de gör med max minus på frontarna?
Fick även Full band på front och center och 60 hz på bakhögtalarna.
Double bass on sattes av sig själv med och förklaringen är att "fronthögtalarnas bas går till subben, är det att rekomendera ? Om någon har input på något utav det jag skrivit så sjung ut![]()
Högtalare är canton gle490 ,gle455 gle410 och en 12" jamo bas som har 8 år på nacken.
Postad 28 oktober 2009 - 14:52
jag måste faktiskt säga de spelar gudomligt bra med recivern man hör en helt annan klang och dimition i ljudet kan verkligen rekommendera dessa
Postad 28 oktober 2009 - 17:24
har nu kopplat in min nya proson reality http://www.fynda.se/...php?prodid=1627
jag måste faktiskt säga de spelar gudomligt bra med recivern man hör en helt annan klang och dimition i ljudet kan verkligen rekommendera dessa
Kommer förmodligen köpa det paketet någon gång i år

Postad 28 oktober 2009 - 19:08
Min fråga är om ni upplevt detsamma? Det spelar ju kanske inte direkt någon större roll så länge inget är defekt. Bara en undran lixom

Postad 28 oktober 2009 - 19:25
Postad 28 oktober 2009 - 22:05
Jag har en liten fråga ang. hdmi växeln i onkyon.. Som vi alla vet är ju den självklart mekanisk och det låter när den växlar.. Men säg att jag har Ps3an igång och befinner mig i XMB.. drar igång ett spel, och då börjar recievern låta som om den försöker hdmi växla.. alltså " klick klick... klick klick"...Det finns ju ingen anledning för växeln att göra det i sådant läge? Jag har ju inte ändrat ingång eller något, sätter bara igång ett spel från xmb i ps3an. Jag vet inte om jag har för mig att den gjorde likadant förut eller om det är ett nytt fenomen... kanske är hdmi växlen som spökar. För något annat än just växeln kan det ju inte vara som låter...
Min fråga är om ni upplevt detsamma? Det spelar ju kanske inte direkt någon större roll så länge inget är defekt. Bara en undran lixomLite SMÅirriterande, inget mer än så..
min lider av samma fenomen. å har ingen aning varför.
Nu har jag äntligen fått min 607a! Inte hunnit testat så mkt än men det lovar gott. Får ut betydligt mer kräm ur frontarna än innan. Nu blir det att spara till nya högtalare, surt att man pluggar...
Nice

Postad 28 oktober 2009 - 23:51
Så nu har jag hunnit med att kolla en film till natt på museet 2 (bd) och jag drog på mer med center och front från -12 till -6 sen föjde jag med med SR SL högtalarna till -5Skriv sen hur du tyckte det blev när du ändrade.
Det blev en tydligare Center kanal där dialogen framstog tydligare ,innan med de kallibrerade intällningarna så kom dialogen mer från alla högtalarna och var mer flyktigt i rummet. Jag antar att Dialogen märkbart ska komma från centern? Det blev också mer kraft i frontarna vid film vilket var positivt

Doble bass on upplevde jag bättre på vid musik lyssning men stängde av det vid film.
Har nu fått till HD ljud, hyffsat säker på det iaf det står enbart mulitch pcm hdmi nu innan var DSP på med med ,skickar pcm genom hdmi från ps3.
Så vilket är bäst ska ljudet bara finnas i rummet eller ska det komma en tydlig dialog från centern?
Postad 29 oktober 2009 - 13:17
Fick hem annonsblad från MediaMarkt butikerna i göteborg.
Onkyn säljes nu för 3990:-
Jag vet att jag skall tillbaka dit och kräva lite pengar på prisgarantin, jag betalade 4690 för min.
Happy shopping!
edit: Var på MediaMarkt och hämtade 700 kr innan. 3990 känns nästan lite overkligt för hur bra denna stärkare är. Försäljaren sa att listpriset på den låg på typ 6700, det kan ju dock diskuteras.
Redigerat av stoffe78, 29 oktober 2009 - 20:01.
Postad 29 oktober 2009 - 15:19
Vad jag vill uppnå är att använda receivern som en "master-switch" för allt tänkbart skit, både analogt och digitalt, och skicka rubbet via en HDMI-kabel till teven.
Typexempel är min Wii som har komposit + 2xRCA ut just nu. Eller ok, inte just det eftersom komposit har sammanhörande ingångar. Men jag har just nu en DVD som bara har SCART-RGB eller komponent ut att välja på, plus digitalt ljud + bild (optiskt). Kan jag ta komponent + SCART-ljud, eller kan onkyon äta det optiska och skjuta ut på HDMI?
Redigerat av eldloppa, 29 oktober 2009 - 15:42.
Postad 29 oktober 2009 - 19:17
Nice
- kolla på Fynda.se de har billiga prisvärda högtalare.
Har lite billiga högtalare som funkar ok men nu ska jag försöka ha tålamod till att spara ihop till en lite dyrare uppsättning, Klipsch är det som står högst upp på önskelistan. Eller kanske B&W...
Postad 29 oktober 2009 - 19:34
Jag har en liten fråga ang. hdmi växeln i onkyon.. Som vi alla vet är ju den självklart mekanisk och det låter när den växlar.. Men säg att jag har Ps3an igång och befinner mig i XMB.. drar igång ett spel, och då börjar recievern låta som om den försöker hdmi växla.. alltså " klick klick... klick klick"...Det finns ju ingen anledning för växeln att göra det i sådant läge? Jag har ju inte ändrat ingång eller något, sätter bara igång ett spel från xmb i ps3an. Jag vet inte om jag har för mig att den gjorde likadant förut eller om det är ett nytt fenomen... kanske är hdmi växlen som spökar. För något annat än just växeln kan det ju inte vara som låter...
Min fråga är om ni upplevt detsamma? Det spelar ju kanske inte direkt någon större roll så länge inget är defekt. Bara en undran lixomLite SMÅirriterande, inget mer än så..
min lider av samma fenomen. å har ingen aning varför.
Nice- kolla på Fynda.se de har billiga prisvärda högtalare.
http://forum.blu-ray...ead.php?t=42440
Funkade för mig då jag hade en hel del random klick.
Postad 29 oktober 2009 - 19:39
Blev förvånad och glad när den dök upp idag.
Lyckan blev dock kort då jag upptäckte att den hade fel typ av stickkontakt... engelsk istället för svensk.

Så nu måste jag kontakta Dustin, skicka tillbaks denna och vänta på en ny med rätt kontakt....
Postad 29 oktober 2009 - 19:51
Postad 29 oktober 2009 - 20:11
Mina tankar går i stil med att borra ett hål i toppen på skåpet och lägga som en högtalarframsida över hålet så att den varma luften kan strömma ut där. Frågan är ju hur bra det kommer att se ut. Smidigast och snyggast hade ju varit med ett hål i botten istället, men kan bara tänka mig att det blir svårt att få hur varmluften från botten.
Någon som kan tänkas ha några tips eller idéer på hur man skulle kunna lösa det?
Postad 29 oktober 2009 - 20:15
Jag måste fråga. Kodar den här av hd-ljuden? eller måste man ha en spelare som kodar av dom och transporterar dom till den?
Ja den kodar av de nya ljudformaten.
Postad 29 oktober 2009 - 20:17
Hämtade precis ut min min silverfärgade 607:a som jag beställt från Dustin. När jag beställde så var den slut i lager och det stod det ett förväntat lagerdatum på den 5:e oktober... sen försvann det den 6:e och jag fick ett mail där de gav mig ett nytt förväntat lagerdatum som löd 16:e november.
Blev förvånad och glad när den dök upp idag.
Lyckan blev dock kort då jag upptäckte att den hade fel typ av stickkontakt... engelsk istället för svensk.![]()
Så nu måste jag kontakta Dustin, skicka tillbaks denna och vänta på en ny med rätt kontakt....
Dustin importerar dessa från England och därför får du en med engelsk kontakt på. Tror t.o.m att det står på hemsidan om extra information.
Postad 29 oktober 2009 - 20:31
Det blev en tydligare Center kanal där dialogen framstog tydligare ,innan med de kallibrerade intällningarna så kom dialogen mer från alla högtalarna och var mer flyktigt i rummet. Jag antar att Dialogen märkbart ska komma från centern? Det blev också mer kraft i frontarna vid film vilket var positivt
![]()
Doble bass on upplevde jag bättre på vid musik lyssning men stängde av det vid film.
Så vilket är bäst ska ljudet bara finnas i rummet eller ska det komma en tydlig dialog från centern?
Håller med om att "Double Bass on" är bäst vid musik, gillar när min xtz w12.16 kickar in lite exta vid dubbeltrampmetal... Tycker dock att det är jobbigt att behöva gå in i menyerna och peta varja gång man switchar mellan musik och film, nån som vet nån "snabbknapp"?
Postad 29 oktober 2009 - 21:31
Jag är säkert idiot, men går det inte att få ut bilden via component out på 607 och jag inputtar via HDMI från digitalboxen/ps3:an? Eller måste jag göra någon inställning?
Tacksam för alla svar!
/Nybörjare
Postad 29 oktober 2009 - 21:45
Tvärtom går däremot. Komponent och komposit kan du se via HDMI ut.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar