* Officiell tråd - Pentax K-7 *
1249 svar till detta ämne
Postad 19 March 2010 - 18:12
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Utan att ha kollat igenom alla era länkar... Jag tror att Kenko ingår i Hoya. Hoya "HD" är bland de bästa (om inte det bästa) från Hoya.
Kenko, Hoya = same same and not so different..... Och ja... Dom har fått topp betyg på Kenko's Pro1 D UV filter, samt som Supernaut nämner Hoya's HD. Jag använder inte UV filter, men har köpt ett Kenko Pro 1 D pol filter som jag är mycket nöjd med!
Postad 19 March 2010 - 22:59
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Jag spårade ur i dennna tråd tidigare och nu när det gäller filter diskussion återupplivade jag en tråd gällande UV filter och tog även upp polfilter också så varför kan vi inte fortsätta i denna tråd https://www.minhembi...howtopic=246678!
Postad 21 March 2010 - 18:41
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Behöver RÅD!
När jag var ute o fota o kom hem upptäckte jag i den optiska sökaren en lite mörkare fläck, jag har bytt objektiv o felet kvarstår, provat med dammborttagningsfunktionen inget händer, även sökt på dammvarningen men ingen indikation. Naturligtvis har jag rengjort den optiska sökaren också men pricken finns kvar. Det finns inget märke eller skada i främre glaset till optiska sökaren.
Glömde och tillägga att denna prick återfinns inte på bilderna som tagits!
Den finns både i on och off läget.
Vad är felet?
(den gråa fläcken vid den svarta pilen slut)
IMG_0001.jpg 60.66K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av RedMarathon, 21 March 2010 - 18:47.
Postad 21 March 2010 - 18:57
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Är väl inget farligt? Smuts på insidan av sökaren? Smuts på skivan? Smuts på spegeln?
Postad 21 March 2010 - 20:53
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Ingen fara. Jag har haft smuts där jag med. Blåste med en sån där gummiblåsa och det försvann.
Postad 21 March 2010 - 21:00
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Ingen fara. Jag har haft smuts där jag med. Blåste med en sån där gummiblåsa och det försvann.
Blåste du direkt mot sensorn eller spegel? Gjorde du spegeluppfällning före du använde bälgen?
Postad 21 March 2010 - 21:20
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Blåste du direkt mot sensorn eller spegel? Gjorde du spegeluppfällning före du använde bälgen?
Nej jag blåste in/upp mot sökar prismat, med spegeln nedfäld som den alltid är. Skiten sitter på/i prismat eller sökaren. Inte på sensorn, för då skulle det synas på bilderna mao.
Postad 21 March 2010 - 21:23
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Tack Mikael problemet just fixat!
Skiten borta!
Postad 25 March 2010 - 00:03
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Då jag tar nattbilder så finner jag att längsta slutartid är 30 sek (använder läge P och M)
Nu undrar jag om denna kamera har någon inställning som gör att jag kan få ännu längre slutartider och var i
menyn hittas dessa? Tacksam för tips! Om man köper en fjärrutlösare med tråd finns det då inställning i kameran för att slutaren skall vara öppen lika länge som knappen hålls nertryckt?
Postad 25 March 2010 - 07:17
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Då jag tar nattbilder så finner jag att längsta slutartid är 30 sek (använder läge P och M) Nu undrar jag om denna kamera har någon inställning som gör att jag kan få ännu längre slutartider och var i menyn hittas dessa? Tacksam för tips! Om man köper en fjärrutlösare med tråd finns det då inställning i kameran för att slutaren skall vara öppen lika länge som knappen hålls nertryckt? 
Hmmmm, jag har aldrig provat, men det skall gå på nåt vis. Jag har fått fram "Bulb" i displayen nån gång, men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Postad 25 March 2010 - 08:01
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Hmmmm, jag har aldrig provat, men det skall gå på nåt vis. Jag har fått fram "Bulb" i displayen nån gång, men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Programväljarratten på "B" kanske? Då borde det bara vara att tala om för kameran att man använder fjärr så fungerar det som RedM vill ha det. Borde som sagt, har inte kameran själv
Postad 25 March 2010 - 08:36
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
På K-7 går det utmärkt att även använda trådlös fjärrkontroll för bulb då man kan välja att första trycket på fjärren öppnar slutaren och andra stänger den. Det funkar till och med med manuell spegeluppfällning, men då krävs det tre tryck då det första fäller upp spegeln.
På Pentax tidigare kameror var man tvungen att hålla knappen nedtryckt så länge man ville hålla slutaren öppen, vilket gjorde trådlös fjärrkontroll närmast oanvändbar till detta, och man var tvungen att även ha en trådutlösare med låsbar knapp.
Det enda jag saknar hos K-7 i bulb är en timer som visar hur länge slutaren varit öppen.
Postad 25 March 2010 - 10:46
Unregistereda94980a5
-
Unregistereda94980a5
-
Användare
-
-
108 inlägg
Något OT:
Kände på en K7 idag. Nog den skönaste kameran jag har satt mina händer i. Inte liten, och inte stor, utan helt lagom för mina händer, och byggkvalitet verkar vara mycket bra. D300s var väldigt robust men för stor. Canon 7D lagom stor men tråkig utseende och kändes lite plastig (varför? är det gummilagret på huset??) i jämförelse med de andra.. Positivt överraskad av K-X också, tung och robust, kändes inte alls plastig.
Canon 550D känns och ser ut som en leksak, stor besvikelse att den är som de tidigare modellerna i utseende och byggvalitet.
Postad 25 March 2010 - 15:37
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Något OT: Kände på en K7 idag. Nog den skönaste kameran jag har satt mina händer i. Inte liten, och inte stor, utan helt lagom för mina händer, och byggkvalitet verkar vara mycket bra.
En av de största anledningarna till att man köpte kameran! Tack Supernaut77 och Fogel70 för svaren, har beställt en fjärrkontroll med kabel och låsfunktion för bulben!
Postad 28 March 2010 - 15:04
mwelin
-
mwelin
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Läste lite på Ned Bunnells(Pentaxchef USA) blogg där han tipsade om Steve Huff's K-7 recension som var mycket trevlig läsning även för oss som redan har köpt en K-7. Länk till resensionen av K-7Länk till Ned Bunnells blogg
Postad 30 March 2010 - 20:46
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Inte rätt tråd riktigt men jag tror det fungerar i den här också. Har ju en K200D och sett att den här RAW-knappen finns på K7 också, försökte använda den ibörjan, trodde jag förstod hur den fungerade men hade fel. Vad har man den till egentligen? Är det inte för att växla från mellan förutbestämda format t.ex. raw och raw+?
Postad 30 March 2010 - 21:11
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Inte rätt tråd riktigt men jag tror det fungerar i den här också. Har ju en K200D och sett att den här RAW-knappen finns på K7 också, försökte använda den ibörjan, trodde jag förstod hur den fungerade men hade fel. Vad har man den till egentligen? Är det inte för att växla från mellan förutbestämda format t.ex. raw och raw+?
Ja det stämmer. Man ändrar mellan RAW och RAW+jpeg
Postad 31 March 2010 - 05:28
Unregistered1852
-
Unregistered1852
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Ja det stämmer. Man ändrar mellan RAW och RAW+jpeg
För att vara petig: På K-7 kan du själv "programmera knappen" så du kan välja mellan: (Kameran iställd på "alltid raw") Knapptryckning ger: Raw + jpeg eller jpeg (välj själv) (Kameran inställd på alltid jpeg) Knapptryckning ger: Raw + jpeg eller raw (välj själv) (Kameran inställd på Raw + jpeg) Knapptryckning ger: Raw eller jpeg (välj själv)
Postad 31 March 2010 - 15:36
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
För att vara petig: På K-7 kan du själv "programmera knappen" så du kan välja mellan:
(Kameran iställd på "alltid raw")
Knapptryckning ger: Raw + jpeg eller jpeg (välj själv)
(Kameran inställd på alltid jpeg)
Knapptryckning ger: Raw + jpeg eller raw (välj själv)
(Kameran inställd på Raw + jpeg)
Knapptryckning ger: Raw eller jpeg (välj själv)  Måste ta fram manualen lite oftare....man glömmer hälften av vad som finns i burken. Jag upptäckte precis hur användbar "Info" knappen är.... i foto läget. Finns ju massa grejjer där som man slipper gå in i menyn och leta efter. Tex så har jag gått via menyn för att slå av SR Men det är ju bara att trycka Info och sen välja SR av/på, nästa gång man vill ändra det så står markören kvar där. Så det är bara att trycka Info och sen rulla det bakre hjulet för att slå av/på SR.
Postad 31 March 2010 - 23:07
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
.... Hade jag också helt glömt bort... Och jag som gått in i menyerna varje gång...
Finns det nån genväg till att ta bort alla bilderna på kameran? På min K10D kan man trycka delete 2 ggr.
Postad 01 April 2010 - 08:01
Unregistered590ad3db
-
Unregistered590ad3db
-
Användare
-
-
200 inlägg
när vi ändå är inne på genvägar. en kul och dold funktion på K-7:an är ju service-menyn. menyn i sig är inte särskilt användbar men jag gillar statistik-skärmen. där kan man bl a se vilka objektiv som suttit på kameran (förutsatt att det är DA DA* D FA FA FA*). det som stör mig är den meny-flik som är grå och inte går att nå. är det någon som vet hur man gör eller är det en välbevarad hemlighet. för dig som inte redan hittat menyn så gör du så här:
ställ programvalsknappen på grönt läge, tryck sedan höger-höger-OK-vänster-vänster-OK, tryck och håll inne INFO och RAW samtidigt i någon sekund.
Postad 01 April 2010 - 09:29
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
ställ programvalsknappen på grönt läge, tryck sedan höger-höger-OK-vänster-vänster-OK, tryck och håll inne INFO och RAW samtidigt i någon sekund.
Najs! Testade och funkade asgrymt på min k-x också! Hade visst tagit nästan 1000 bilder med min 16-50
Postad 01 April 2010 - 10:17
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
när vi ändå är inne på genvägar. en kul och dold funktion på K-7:an är ju service-menyn. menyn i sig är inte särskilt användbar men jag gillar statistik-skärmen. där kan man bl a se vilka objektiv som suttit på kameran (förutsatt att det är DA DA* D FA FA FA*). det som stör mig är den meny-flik som är grå och inte går att nå. är det någon som vet hur man gör eller är det en välbevarad hemlighet. för dig som inte redan hittat menyn så gör du så här:
Får inte det att funka på min K7a, skumt. Gör exakt det som står men det funkar inte.
Postad 01 April 2010 - 10:28
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Jag hade också problem först, det gäller att hålla inne raw+info knappen tillräckligt länge. I mitt fall tog det nästan 20 sekunder... De vill verkligen inte att man ska hitta den menyn =)
Postad 01 April 2010 - 10:36
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
Jag hade också problem först, det gäller att hålla inne raw+info knappen tillräckligt länge. I mitt fall tog det nästan 20 sekunder... De vill verkligen inte att man ska hitta den menyn =)
Får testa det igen då  Edit: funkar inte hur länge jag än trycker Edit 2: hmm, kom på att det är 1a april, ett skämt kanske?
Redigerat av Soyish, 01 April 2010 - 10:55.
Postad 01 April 2010 - 10:44
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
.... Hade jag också helt glömt bort... Och jag som gått in i menyerna varje gång... Finns det nån genväg till att ta bort alla bilderna på kameran? På min K10D kan man trycka delete 2 ggr.
På K-7 kan jag. Tryck på "play" för att komma in till bilderna, tryck sen meny, då kommer till den fliken i menyn där "radera alla bilder" finns. när vi ändå är inne på genvägar. en kul och dold funktion på K-7:an är ju service-menyn. menyn i sig är inte särskilt användbar men jag gillar statistik-skärmen. där kan man bl a se vilka objektiv som suttit på kameran (förutsatt att det är DA DA* D FA FA FA*). det som stör mig är den meny-flik som är grå och inte går att nå. är det någon som vet hur man gör eller är det en välbevarad hemlighet. för dig som inte redan hittat menyn så gör du så här:
Oj då! det visste jag inte....måste prova ikväll
Postad 01 April 2010 - 14:06
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Den har jag också mikael... Iofs nu när jag tänker efter är det lika många knapptryckningar som på min K10D.
Postad 01 April 2010 - 15:18
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Det är 1:a april prova annat  !
Postad 03 April 2010 - 13:49
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Edit: Handhavande fel, idiot bakom spakarna......
Redigerat av Mikael_R, 03 April 2010 - 17:11.
Postad 03 April 2010 - 17:17
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Skönt att man inte är ensam om att göra "indiangrejer" med kameran.
Jag vet hur det känns Mikael det är bara att läsa mina tidigare inlägg! 
Om det inte är mycket begärt så vad var felet (blixt och frontfokus med 16-45)?
Redigerat av RedMarathon, 03 April 2010 - 17:19.
Postad 03 April 2010 - 17:50
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Skönt att man inte är ensam om att göra "indiangrejer" med kameran. Jag vet hur det känns Mikael det är bara att läsa mina tidigare inlägg!  Om det inte är mycket begärt så vad var felet (blixt och frontfokus med 16-45)?
Vet ej  fick konstiga/suddiga resultat när jag tof kort på tjejen....la ner det och började mickla med stativ och ta kort på batterier, kryddburkar, focus chart pappret.....och började labborera med AF inställningen. Kom fram till att det kan vara lite lite fokus fel på objektivet, +5 verkar se bra ut. Men det var inget som påverkade mina tidigare resultat som såg helt bedrövliga ut. Satte på blixten igen och tog lite bilder och det verkar bra nu Så troligen var det handhavande fel. Jag körde manuellt på 1/20 F4 för att blanda in ambient ljus med blixten, och troligen så var jag skakig på händerna, eller flyttade jag fokus planet med kroppen.... Allt detta stal ett par timmar och jag vart nyss tvungen att lägga ner allt....för det blir för mycket när man börjar slita fram testpapper mm.... Så.....troligen inget fel....hoppas jag. För det måste ju vara helt omöjligt att blixten kan orsaka FF/BF problem?
Redigerat av Mikael_R, 03 April 2010 - 17:52.
Postad 03 April 2010 - 18:02
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Låter mycket konstigt, har du inte märkt av front- el bakfokus utan blixt så hur skulle den då uppstå med blixt, men du nämnde ju skakningsoskärpa och 16-45 brukar ju inte jaga i AF i dåligt ljus.
Redigerat av RedMarathon, 03 April 2010 - 18:03.
Postad 03 April 2010 - 18:11
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Låter mycket konstigt, har du inte märkt av front- el bakfokus utan blixt så hur skulle den då uppstå med blixt, men du nämnde ju skakningsoskärpa och 16-45 brukar ju inte jaga i AF i dåligt ljus.
Nej, jaga gör den inte....om man inte är mycket slarvig med vad man siktar på..... Men: Jag har sett lite då och då i sökaren att det jag siktar på är lite suddigt, efter fokus lås, men när jag fokus testar objektivet (på stativ, mycket nogrant, bla bla bla) så sitter det bra  Kan det vara så att AF punkten i min K-7 ligger förskjuten så att den lägger fokus bakom det man tror man siktar på, och det märks ju då inte om man testar mot plant/platt föremål..... hmmmm......nu börjar det bli jobbigt.....tur att jag är på väg ut på stan, blir morgondagens bekymmer. Men om någon har några tankar eller idéer så skriv gärna!
Postad 03 April 2010 - 21:57
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Fokuspunkterna hos en systemkamera är generellt mycket större än det som indikeras med lysande punkter i sökaren (dessutom kan fokuspunkterna ha helt annan form), det är kanske det som ställer till det? http://forums.dprevi...essage=27982148
Postad 03 April 2010 - 22:11
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Provade igen nu när jag kom hem (varit på resturang en vända) lite mer koncentrerad och mindre uppgiven.
Satte upp på stativ, mätte upp exakt 45 grader (det är noga) mot "focus test chart", placerade inte kameran på närgränsen, utan lite på lite mer avstånd. Ca 40 cm kanske....
Fick fram att jag vill ha AF +5 vid 16mm och -5 vid 45mm.
Nu kan man ju inte välja både -5 och +5 så det måste ju bli att lämna den på "0".... eller?
Postad 11 April 2010 - 11:38
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Provade igen nu när jag kom hem (varit på resturang en vända) lite mer koncentrerad och mindre uppgiven.
Satte upp på stativ, mätte upp exakt 45 grader (det är noga) mot "focus test chart", placerade inte kameran på närgränsen, utan lite på lite mer avstånd. Ca 40 cm kanske....
Fick fram att jag vill ha AF +5 vid 16mm och -5 vid 45mm.
Nu kan man ju inte välja både -5 och +5 så det måste ju bli att lämna den på "0".... eller?
Har exakt samma problem... Skulle fota gänget på mammas praktik och körde 16-45 + k-x + 360FGZ. Runt 50% av bilderna blev suddiga, som om de skulle vara ur fokus medan 50% blev skarpa. Ingen aning varför det skulle bli så...
Postad 11 April 2010 - 12:06
cofra
-
cofra
-
Användare
-
-
117 inlägg
Har exakt samma problem... Skulle fota gänget på mammas praktik och körde 16-45 + k-x + 360FGZ. Runt 50% av bilderna blev suddiga, som om de skulle vara ur fokus medan 50% blev skarpa. Ingen aning varför det skulle bli så...
Låter resultatmässigt som då jag fotar i onyktert tillstånd.
Postad 11 April 2010 - 21:13
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Det kan även röra sig om skakningsoskärpa också, som jag tidigare påtalat är kamerans bildstabiliseringen undermåttlig.
Maximm körde du AF el MF?
Använd stativ inomhus det är enda sättet att få skarpa bilder, förutom om man ställt in skärpan dåligt och vid sämre ljusförhållanden är det svårt att få skärpan riktigt optimalt både med AF o MF.
Jag upplever att jag får bättre inomhusbilder med primes objektiven än med Zoomen, är det någon annan som upplevt liknande? I och för sig har mina primes lägre bländartal än zoom objektiven.
Redigerat av RedMarathon, 11 April 2010 - 21:22.
Postad 19 April 2010 - 11:32
access
-
access
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Det kan även röra sig om skakningsoskärpa också, som jag tidigare påtalat är kamerans bildstabiliseringen undermåttlig.
På vilket sätt skulle stabiliseringen vara för dålig. Det finns ju vissa fysikaliska gränser för hur mycket ett stabiliseringssystem kan hjälpa till så man kan ju inte kräva underverk. Sen nämns det inga brännvidder och slutartider, skulle vara trevligt att veta vad filk har för inställningar så det är lättare att analysera "problemen".
Postad 19 April 2010 - 17:39
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Bakgrunden till att jag tycker att bildstabiliseringen är dålig är den att på min kompaktkamera Panasonic TZ 5 så tycker jag den fungerar väldigt bra, medans på K 7 så är den superkänslig och att det överhuvudtaget inte finns några gränser alls (jag har den aktiverad bildstabilsatorn ser ikonen i displayn) När jag tar kort på frihand kontra tar samma kort med stativ så är korten på frihand väldigt ofta oskarpa medans dom på stativ är alltid skarpa upplever inte att det skulle röra sig om fokuseringsproblem, använder min FA 35/2 som referens, ett snabbt objektiv med snabb AF!
Postad 19 April 2010 - 17:50
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Det går en intressant diskussion på DPR nu ang. stabiliseringen. Har inte läst allt, men mkt ambitiösa mätningar ligger bakom.  Sensmoralen jag snappat upp hittills är att den fungerar bäst i lite längre slutartider, typ 1/30s. http://forums.dprevi...essage=35092203
Postad 19 April 2010 - 19:47
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Bakgrunden till att jag tycker att bildstabiliseringen är dålig är den att på min kompaktkamera Panasonic TZ 5 så tycker jag den fungerar väldigt bra, medans på K 7 så är den superkänslig och att det överhuvudtaget inte finns några gränser alls (jag har den aktiverad bildstabilsatorn ser ikonen i displayn) När jag tar kort på frihand kontra tar samma kort med stativ så är korten på frihand väldigt ofta oskarpa medans dom på stativ är alltid skarpa upplever inte att det skulle röra sig om fokuseringsproblem, använder min FA 35/2 som referens, ett snabbt objektiv med snabb AF!
En nackdel hos en DSLR är spegelvibrationerna som gör det svårare för stabiliseringen (och svårare att hålla kameran stadigt). Därför är det inte ovanligt att stabiliseringen fungerar bättre på spegellösa kameror. Vid halvlånga slutartider kan dessa vibrationer även skapa problem när man använder stativ. Därför har många systemkameror olika funktioner för att kunna fördröja tiden mellan att spegeln fälls upp och att bilden tas. Dock tycker jag mig märka att K-7 har väl dämpad spegel som gör att man kan använda ovanligt långa slutartider även utan stabilisering. Det är förmodligen också förklaringen till varför K-7 är så tyst. Det syns också i tex dpreviews tester där de med K-7 kan få 50% skarpa bilder vid 1/8s och 50mm utan SR. Motsvarande siffra för tex Sony A550 är 10%, och när de testade Nikons kitobjektiv (troligtvis på D300) var de tvugna att använda 1/50s för att överhuvudtaget få skarpa bilder (10%) vid 55mm med VR avslagen. Tyvärr ger detta att K-7:s stabilisering får dåligt betyg av dpr eftersom de jämför skillnaden mellan stabiliserade och ostabiliserade slutartider, och ju större skillnaden är mellan dessa desto bättre betyg blir det. Hur långa slutartider som kan användas med stabiliseringen aktiverad tycks helt sakna betydelse i deras bedömningar.
Postad 19 April 2010 - 21:00
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
Nu är jag ingen större tekniker men varför har dom gjort så på K 7:an att när man väljer att ta foto med M.UP-läget (spegellås)så kopplas bildstabiliseringen automatiskt ur varför?
Fogel 70 har du ett vettigt svar på detta eller någon annan?
Postad 19 April 2010 - 21:32
Unregistered05a7d42c
-
Unregistered05a7d42c
-
Beroende
-
-
1345 inlägg
Spegeluppfällning är bara tänkt att används med stativ där stabiliseringen kan göra mer skada än nytta.
Live-view är bättre att använda för frihandsfotografering, men då blir det nog färre skarpa bilder än när optiska sökaren används eftersom det är svårare att hålla kameran stadigt.
Postad 19 April 2010 - 22:59
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1883 inlägg
För att vara helt säker med andra ord, svetsa fast kameran på stativet=skarpa bilder!
Live-view modet kan ju inte vara någon större höjdare, vet att mayro inte är främmande för denna moden!
Postad 19 April 2010 - 23:00
LCDGuide
-
LCDGuide
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Använt mitt kära Pentax A 50mm f1.2 i nästan en månad 
Dyr att importera... men ack så värt ^^
Den borde nästan få ett * vid sidan om A:et, jag vet faktiskt inte varför dom inte klassa det somm ett Pentax A* .
Fick även ett Pentax A 28mm f2.8 på köpet, den är också rätt härlig men inte i samma klass
Har även ett K 50mm f1.2 , närgränsen är väldigt nära och är perfekt när man fotar lite macro 
Ska bara försöka få tag i reverseringsring nu.
Så.. nu ska man bara hitta ett äkta K 135mm istället för denna Takumar (bayonette) 135:a.
*drools* alla dessa gamla objektiv är så awesome med Pentax DSLR kamerorna
Redigerat av LCDGuide, 19 April 2010 - 23:02.
Postad 24 April 2010 - 07:25
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Använt mitt kära Pentax A 50mm f1.2 i nästan en månad  Dyr att importera... men ack så värt ^^
Den borde nästan få ett * vid sidan om A:et, jag vet faktiskt inte varför dom inte klassa det somm ett Pentax A* . Fick även ett Pentax A 28mm f2.8 på köpet, den är också rätt härlig men inte i samma klass
Har även ett K 50mm f1.2 , närgränsen är väldigt nära och är perfekt när man fotar lite macro  Ska bara försöka få tag i reverseringsring nu.
Så.. nu ska man bara hitta ett äkta K 135mm istället för denna Takumar (bayonette) 135:a. *drools* alla dessa gamla objektiv är så awesome med Pentax DSLR kamerorna 
Skulle vara jätte trevligt om du kunde berätta hur du bar dig åt och vart du köpte A 50'an! Jag ska nämligen införskaffa en jag med! PM'a mig gärna om ämnet!
Postad 24 April 2010 - 09:03
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Postad 02 May 2010 - 13:54
Pentax K
-
Pentax K
-
Lärjunge
-
-
284 inlägg
Det här är kanske lite off topic men eftersom jag har en K7:a skriver jag i den här tråden till att börja med. Jag var dumsnål och köpte ett SDHC Minneskort Transcend 32GB på Tradera. Med frakten inräknad kostade det 436 kr. Säljare var en kvinna som har traderanamnet " ca961". Har aldrig tidigare gjort ett dåligt köp på Tradera men det här var inte lyckat. Det visade sig att kortet är defekt och det ryms endast c:a 50 foton (jpeg, max storlek). För bara några tior extra hade jag kunnat köpt ett SanDisk SDHC på Cyberphoto. Inte 32GB men ett fungerande. Nå, man får väl ta lärdom av de dumheter man gör :-) Så ta det som en varning och var inte lika dumma som jag och köp minneskort alltför billigt på Tradera. Beställde förresten ett Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR från Cyberphoto imorse. Det tror jag i alla fall inte är ett dåligt köp även om det var ett jäkligt dyrt köp.
Redigerat av Pentax K, 02 May 2010 - 13:57.
Postad 02 May 2010 - 18:53
Mikael_R
-
Mikael_R
-
Über-Guru
-
-
15622 inlägg
Det här är kanske lite off topic men eftersom jag har en K7:a skriver jag i den här tråden till att börja med. Jag var dumsnål och köpte ett SDHC Minneskort Transcend 32GB på Tradera. Med frakten inräknad kostade det 436 kr. Säljare var en kvinna som har traderanamnet "ca961". Har aldrig tidigare gjort ett dåligt köp på Tradera men det här var inte lyckat. Det visade sig att kortet är defekt och det ryms endast c:a 50 foton (jpeg, max storlek). För bara några tior extra hade jag kunnat köpt ett SanDisk SDHC på Cyberphoto. Inte 32GB men ett fungerande. Nå, man får väl ta lärdom av de dumheter man gör :-)
Så ta det som en varning och var inte lika dumma som jag och köp minneskort alltför billigt på Tradera.
Beställde förresten ett Pentax SMC-D FA 100/2,8 Macro WR från Cyberphoto imorse. Det tror jag i alla fall inte är ett dåligt köp även om det var ett jäkligt dyrt köp.
Jag har aldrig gillat ca961's annonser, och även hört fler som haft problem. Jag gillar inte den typen av "annons" han/hon lägger ut jämt. aja..... Du lär INTE bli missnöjd med macrot, och det är inte dyrt om du jämför med andra märken. Kom ihåg: Byggkvalitet, WR, automatiskt stabiliserat med SR.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|