Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 15 maj 2013 - 11:23
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
var det inte D-nice KRP-500M eller motsvarande USA modell som var med på shootouten? och som var lite lite svartare än VT60? men håller med. skulle vara intressant att få en "recension" idag på någon KRP-500M. mätningar och observationer som inte bara har med svärtan att göra.
Jo jag förstod det som att det var D-nice egna 500M eller en som han kalibrerat åtminstone och som testpanelen såg som ett uns mörkare än panna. Tycker också det hade varit intressant att se hur de skulle röstat på kurons svärta när pannan fick 9.2 av experterna. Men som sagts tidigare, finns många som tycker panasonic är förbi Kuro på många egenskaper redan förra året och det som betyder något är vad du kan köpa idag och vad du ska ha den till. Kuro saknar ju tex 3D för dem som gillar det och går inte större än 60 tum och även där är det många som vill ha större idag.
Postad 15 maj 2013 - 14:20
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Pioneer plasman som användes var Value Electronics ägare Robert Zohn's egna 500M som hade stått i hans gym, den hade bara gått 85 timmar.
Postad 15 maj 2013 - 14:28
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hade iofs vart kul med en ny mätning av Kuro 500M med mätnings instrument från detta årtionde och inte 5 år gammal mätutrustning ( Måste ju hänt lika mycket där, som med displayen själv? ), som D-Nice använde när han gjorde sin mätning som alla i hela världen som äger en kuro 500M hänvisar till och ibland dyrkar som Guds ORD!!
Mätningarna som D-Nice använder är inte fem år gamla, han har kalibrerat och mätt många Kuro's under de senaste åren inklusive sina egna som han regelbundet testar.
Postad 15 maj 2013 - 14:31
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Pioneer plasman som användes var Value Electronics ägare Robert Zohn's egna 500M som hade stått i hans gym, den hade bara gått 85 timmar.
Vissa har för mycket pengar för sitt eget bästa
Postad 16 maj 2013 - 07:49
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Vissa har för mycket pengar för sitt eget bästa 
Eller använder sina gym för lite
Postad 16 maj 2013 - 08:34
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Om man vill bränna in/åldra alla celler jämt för färger osv kan 3D fungera för detta? Tänker att det är ju ofta 1.78:1 och det är väl sådant material man bör använda?
Att köra slides känns overkill om ingen har något bra tips på såna man kan stoppa in på ett usb direkt i tvn. Tror d-nice hade delat med sig på avs, bör kanske funka lika bra på en europeisk modell eller vad tror ni?
Tanken är väl en kalibrering så småningom men tills dess får THX cinema duga.
Kommer använda tvn normalt också såklart men tänkte all mellantid när man inte tittar på något själv.
Kollade VT60 igår på hifiklubben. Riktigt fin, snygg design och grym svärta. En fundering som alla närvarande tydligt lade märke till var problemen vid panoreringar (judder), främst vågräta. Filmen var the Hobbit och tvn var inställd som den ska vara vad jag kunde se, THX, 1080p pure direct, 24hz (antar att 96hz läget kickar in automatiskt då vi inte har 60hz som US modellerna?), energispar avslaget osv. Vill gärna inte slå på några funktioner för mjukhet (interplation features) så det blir dokumentärkänsla heller men svårt att veta om det är tekniken i tvn eller materialet i sig, 24hz blu-ray som är felet eller att det är just the hobbit som inte är "gjord" för 24hz som är boven.
Kan inte säga att jag ser problemet alls lika mycket på min 4 år gamla pioneer och tanken är att byta till Panasonic nu.
Redigerat av wesslan, 16 maj 2013 - 08:36.
Postad 16 maj 2013 - 08:44
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Om man vill bränna in/åldra alla celler jämt för färger osv kan 3D fungera för detta? Tänker att det är ju ofta 1.78:1 och det är väl sådant material man bör använda?
Att köra slides känns overkill om ingen har något bra tips på såna man kan stoppa in på ett usb direkt i tvn. Tror d-nice hade delat med sig på avs, bör kanske funka lika bra på en europeisk modell eller vad tror ni?
Kommer använda tvn normalt också såklart men tänkte all mellantid när man inte tittar på något själv.
Kollade VT60 igår på hifiklubben. Riktigt fin, snygg design och grym svärta. En fundering som alla närvarande tydligt lade märke till var problemen vid panoreringar (judder), främst vågräta. Filmen var the Hobbit och tvn var inställd som den ska vara vad jag kunde se, THX, 1080p pure direct, 24hz (antar att 96hz läget kickar in automatiskt då vi inte har 60hz som US modellerna?), energispar avslaget osv. Vill gärna inte slå på några funktioner för mjukhet (interplation features) så det blir dokumentärkänsla heller men svårt att veta om det är tekniken i tvn eller materialet i sig, 24hz blu-ray som är felet eller att det är just the hobbit som inte är "gjord" för 24hz som är boven.
Kan inte säga att jag ser problemet alls lika mycket på min 4 år gamla pioneer och tanken är att byta till Panasonic nu.
Vilken HiFi-klubb lokal var du på?
Postad 16 maj 2013 - 09:13
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Vilken HiFi-klubb lokal var du på?
Uppsala. De hade 55 tummaren på väggen i riktigt bra miljö där man kan dämpa ljuset.
Postad 16 maj 2013 - 09:41
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
dubbelkollade du så att blu-ray spelaren verkligen matade "24p" och inte 60Hz? jag vet inte hur många ggr jag varit på hifiklubben och andra hifi affärer och varit tvungen att ställa in blu-ray spelaren rätt så att den skickar 1080p/23,976Hz. dem flesta spelarna som dem använder vid demos verkar vara frabriksinställda på att skicka 60Hz. men även vid korrekt inställning har jag alltid haft lite problem med panasonics rörelsehantering. upplever dubbla bilder och false countering men judder har jag aldrig upplevt att dem ska ha problem med. ps: det är defenitivt inte Hobbit det är fel på. den flyter på perfekt hemma hos mig på min KRP-500A
Postad 16 maj 2013 - 11:34
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
dubbelkollade du så att blu-ray spelaren verkligen matade "24p" och inte 60Hz? jag vet inte hur många ggr jag varit på hifiklubben och andra hifi affärer och varit tvungen att ställa in blu-ray spelaren rätt så att den skickar 1080p/23,976Hz. dem flesta spelarna som dem använder vid demos verkar vara frabriksinställda på att skicka 60Hz.
men även vid korrekt inställning har jag alltid haft lite problem med panasonics rörelsehantering. upplever dubbla bilder och false countering men judder har jag aldrig upplevt att dem ska ha problem med.
ps: det är defenitivt inte Hobbit det är fel på. den flyter på perfekt hemma hos mig på min KRP-500A 
Ja tror spelaren måste skickat rätt eftersom tvn tog emot en 1080p 24hz signal som visades om man tryckte info på fjärren. Men har inte hört detta dyka upp som problem för andra inkl alla recensioner så måste varit något fel i kedjan nånstans. Hoppas det funkar bättre hemma
Postad 16 maj 2013 - 11:44
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Ja tror spelaren måste skickat rätt eftersom tvn tog emot en 1080p 24hz signal som visades om man tryckte info på fjärren. Men har inte hört detta dyka upp som problem för andra inkl alla recensioner så måste varit något fel i kedjan nånstans. Hoppas det funkar bättre hemma 
Jag läste massa recensioner om ST50 innan köp och jag kan inte minnas att DFC (dubbla konturer vid panoreringar enkelt översatt...) nämndes nånstans, men likväl är det tydligen ett känt problem med Panasonics apparater. Så man ska inte lita blint på att man får veta precis allt genom att läsa recensioner...
Postad 16 maj 2013 - 12:15
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Jag läste massa recensioner om ST50 innan köp och jag kan inte minnas att DFC (dubbla konturer vid panoreringar enkelt översatt...) nämndes nånstans, men likväl är det tydligen ett känt problem med Panasonics apparater. Så man ska inte lita blint på att man får veta precis allt genom att läsa recensioner...
Hej! DFC är ett stort problem med panasonics apparater och har varit det i ett antal år och syns väldigt tydligt tycker JAG. Sen finns det tydligen en massa människor som inte ens märker av detta allvarliga fel och för dom så är det ju superbra. Sitter på en pioneer 5090(ett jävla tjat om pioneer jag vet) som jag gärna hade bytt ut om nu 4år senare hade funnits apparater som hade varit väldigt mkt bättre tyvärr så gör det inte det....om man ser till helheten.
Postad 16 maj 2013 - 13:35
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
De flesta (alla?) bättre recensioner tog upp problemet. Här tex: http://www.hdtvtest....01207041899.htmSå det är nog snarare så att man inte snappar upp sånt som man ännu inte upplevt, så att säga.  Du har dock 110% rätt i att man inte blint ska lita på recensioner.
Redigerat av pacman, 16 maj 2013 - 13:37.
Postad 16 maj 2013 - 13:47
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Uppsala. De hade 55 tummaren på väggen i riktigt bra miljö där man kan dämpa ljuset.
Ok, såg att Hifi klubben i Sthlm hade sammy inne men inte pannan. Själv är jag nyfiken på att se 65vt60 vs. 64F8505 för att kunna jämföra dem helt enkelt, då det verkar vara två extremt kompetenta apparater. Det som talar lite emot Sammy är att inputlagen är högre än på vt60. Men å andra sidan är jag ingen hardcore FPS spelare men samtidigt vill man inte störa sig på om det är lagg helt enkelt.
Redigerat av Crabban, 16 maj 2013 - 13:53.
Postad 16 maj 2013 - 15:06
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Ok, såg att Hifi klubben i Sthlm hade sammy inne men inte pannan. Själv är jag nyfiken på att se 65vt60 vs. 64F8505 för att kunna jämföra dem helt enkelt, då det verkar vara två extremt kompetenta apparater. Det som talar lite emot Sammy är att inputlagen är högre än på vt60. Men å andra sidan är jag ingen hardcore FPS spelare men samtidigt vill man inte störa sig på om det är lagg helt enkelt.
Jo hade input lag varit lika bra på sammyn som pannan då hade mitt val varit mycket svårare men då jag inte heller är någon hardcore gamer men lirar då och då vill jag ha det bästa som går att få så blir panasonic. Även den djupare svärtan lockade.
Postad 16 maj 2013 - 15:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jo hade input lag varit lika bra på sammyn som pannan då hade mitt val varit mycket svårare men då jag inte heller är någon hardcore gamer men lirar då och då vill jag ha det bästa som går att få så blir panasonic. Även den djupare svärtan lockade.
Hur stor skillnad snackar vi eg om? Är den ens relevant för annat än riktiga hard core gamers? Är väl inte samma hard core gamer som man var i yngre år direkt men lite krav har man ju ändå, och jag tycker det fungerar rätt ok tom att köra FPS via Wireless HD mot min projektor, och där lär det garanterat vara högre inputlag än på dessa.
Postad 16 maj 2013 - 16:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
23 ms mot 38 ms
David, som jag tror är ganska kräsen, verkar inte göra nån biggie av det iaf:
Like many current Samsung HDTVs, the Samsung PS64F8500 has a “Game Mode” that’s best avoided because, while it cuts input lag, it doesn’t do so to a sufficient extent to give a really satisfying gaming experience.
Fortunately, selecting “PC” as the input label for the HDMI input to which your games console (or PC) is connected cuts input lag down to a satisfying level – the semi-hidden PC mode is a better game mode than the “Game Mode” is. Our Leo Bodnar lag tester reported the 64F8500′s fastest mode as lagging by 64ms, which is a decent, but not class-leading level. Our old CRT+camera measurement method resulted in a reading of 38ms, while we’re running both measurement methods.
Subjectively, we were mostly satisfied with the performance, although very fast, frenzied games revealed a little extra sluggishness compared to Panasonic plasma TVs (which are the PS64F8500′s nearest competition when it comes to fast, high quality displays).
Redigerat av pacman, 16 maj 2013 - 16:57.
Postad 16 maj 2013 - 16:56
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
njae.. 38ms är liiite segt. helt ok.. och 23ms funkar prima med fps spel
Postad 16 maj 2013 - 17:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Klart det är lite segare men det känns som om problemet överdrivits en smula pga lite felaktiga recensioner tidigare.
Postad 16 maj 2013 - 17:57
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Minsta lilla fördröjning från handkontroll till rörelse på tv är ju negativ och ger ett segt intryck. Såklart 99% kan "leva" med det men varför när det finns alternativ?
Postad 16 maj 2013 - 19:47
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
De flesta (alla?) bättre recensioner tog upp problemet. Här tex: http://www.hdtvtest....01207041899.htm
Så det är nog snarare så att man inte snappar upp sånt som man ännu inte upplevt, så att säga. 
Du har dock 110% rätt i att man inte blint ska lita på recensioner.
Du har onekligen en poäng. Jag läste väl bara det jag "ville" se och hade skygglappar för det negativa.
Postad 16 maj 2013 - 20:10
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Så är det några som fått hem sina VT60 och kan dela med sig lite inställningar? Vore kul om man kunde få tag på hdtvtest eller avforums pro inställningar bara för att kunna jämföra bilden mot THX cinema.
Ja jag vet att man inte kan/ska kopiera inställningar rakt av men skulle tro att alla som kalibrerat gjort det i ett rätt så mörkt rum och så mycket skillnad tror jag inte komponenterna i varje tv kan göra så det blir synligt för ett otränat öga. Är ju inte större skillnad än att fabrikerna lägger in en standardinställning för THX cinema lägena direkt i fabrik utan att ens plasman gått igång.
D-nice på avs brukar lägga ut inställningar från shootouten så alla US användare väntar på dem men där går gränsen för mig, ingen idé att stoppa in US inställningar på en europa tv då det ändå skiljer sig så pass mycket på modellerna.
Inställningar i övrigt?
1080P Pure Direct på (1080P Pure Direct eliminates a Y/C delay-like effect, thereby sharpening color transitions. It is good to turn it on if you are certain your input source is sending a YcbCr color space, either 4:2:2 or 4:4:4. However, if the source is RGB color space, it degrades the color decoding and the degradation is more visible than the improvement. It should be left off if you do not know what color space your sources output) Så vad kör ni från säg en Oppo 93/103, YcbCr 4:4:4? Och RGB från 360/PS3?
16:9 Aspect Ratio med avstängd 16:9 Overscan
Använda Rec.709 colour gamut (default gissar jag, iaf i pro lägen)
Panel Luminance setting har jag hört är default fastlåst i THX cinema, stämmer? Verkar som vissa använt Low och andra Mid i Pro läget för att nå mot målet 120 cd/m2. (hdtvtest: On "Min” setting, the THX Cinema mode’s peak video white measured at 97 cd/m2 och Panel Luminance Setting [middle] in Pro modes resulted in 114 cd/m2 output medans AVforum har: Using the Mid Panel Luminance setting we were comfortably able to achieve 120cd/m2)
Gamma target (2.4) enligt HDTVtest. Vad gillar folk mest i ett mörkt rum? 2.2, 2.3 eller 2.4?
Postad 16 maj 2013 - 20:14
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Så är det några som fått hem sina VT60 och kan dela med sig lite inställningar? Vore kul om man kunde få tag på hdtvtest eller avforums pro inställningar bara för att kunna jämföra bilden mot THX cinema.
Vill du ha lite inställningar, kan du ju utgå från Flatpanels värden i recensionen. http://www.flatpanel...l&id=1368523071
Postad 16 maj 2013 - 20:56
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Vill du ha lite inställningar, kan du ju utgå från Flatpanels värden i recensionen.
http://www.flatpanel...l&id=1368523071
Jo fast Rasmus har ingen Klein-10 + Calman5 och gör det riktigt ordentligt.
Redigerat av wesslan, 16 maj 2013 - 21:19.
Postad 16 maj 2013 - 22:27
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
Fast å andra sidan kan man ju då inte heller bara ta dessa kalibrerade resultaten och implementera på sin egna panel. Då är väl de värdena som Rasmus presenterar ett bra/bättre(?) alternativ.
Postad 17 maj 2013 - 05:34
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Tycker alla inställningar som finns på nätet (både med och utan personlig tweak) är så gott som identiska med THX Cinema på VT60. Små, små skillnader men inget som blir en wow-känsla över THX-läget.
Postad 17 maj 2013 - 07:41
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Fast å andra sidan kan man ju då inte heller bara ta dessa kalibrerade resultaten och implementera på sin egna panel. Då är väl de värdena som Rasmus presenterar ett bra/bättre(?) alternativ.
Varför? är ju samma sak, han har kalibrerat sin skärm och fått dessa värden. Kan väl inte vara bättre att använda dem än att ta värden från en "bättre" kalibrering. Jag är bara nyfiken på om man kan komma närmare en korrekt bild genom att ta dessa värden än standard THX. Tex THX 3D läget är rätt mycket sämre balanserat än 2D läget.
Postad 17 maj 2013 - 08:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Mätarens kvalité, så länge den är ok, är ju knappast relevant om man ska norpa inställningar. Jag menar man dras ju med större felkällor än så... Ang val av colorspace, och vad som är bäst för ens egna setup, så checkas det med DVE eller motsvarande. Behövs mao ingen mätare.
Postad 17 maj 2013 - 08:21
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Minsta lilla fördröjning från handkontroll till rörelse på tv är ju negativ och ger ett segt intryck. Såklart 99% kan "leva" med det men varför när det finns alternativ?
Jag har alltid undrat om den fördröjningen minskar ytterliggare om man kör via VGA? Är det någon som testat?
Postad 17 maj 2013 - 09:02
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag har alltid undrat om den fördröjningen minskar ytterliggare om man kör via VGA? Är det någon som testat?
I teorin borde a/d-omvandlingen av den analoga vga-signalen ge ytterligare fördröjning, sannolikt <1/60s.
Postad 17 maj 2013 - 11:37
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Men med det resonemanget borde du väl istället skaffa en gamingskärm som har en responstid som ingen av dessa apparater kan drömma om att komma i närheten av? Utan att riktigt veta ska ärligt erkännas har jag svårt att tro att en riktig hard core gamer, speciellt vid FPS spel och liknande, skulle skaffa någon av dessa modeller, utan satsa på en ren gamingskärm. Så min poäng var väl mer att vilken skillnad gör eg 10 ms i sammanhanget mellan just dessa 2 modeller (baserat på siffror angivna ovan av någon).
Redigerat av Unregistered1413, 17 maj 2013 - 11:39.
Postad 17 maj 2013 - 12:39
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Men med det resonemanget borde du väl istället skaffa en gamingskärm som har en responstid som ingen av dessa apparater kan drömma om att komma i närheten av? Utan att riktigt veta ska ärligt erkännas har jag svårt att tro att en riktig hard core gamer, speciellt vid FPS spel och liknande, skulle skaffa någon av dessa modeller, utan satsa på en ren gamingskärm. Så min poäng var väl mer att vilken skillnad gör eg 10 ms i sammanhanget mellan just dessa 2 modeller (baserat på siffror angivna ovan av någon).
Nej jag vill ha det bästa av två världar helt enkelt, bästa PQ men även kunna spela utan att irriteras. Både hdtvtest och AVforums mer exakta mätmetod ger över 20ms extra på samsungen och det vill "jag" inte ha. Sen kan säkert många andra tycka det är helt okej, kanske även jag om jag satsade på en skärm för ett ljust rum. VT60/65 Leo Bodnar lag test 41,5ms, AVforums 40,3ms F8500 Leo Bodnar lag test 64ms, Avforums 60-100ms
Redigerat av wesslan, 17 maj 2013 - 12:41.
Postad 17 maj 2013 - 22:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nej jag vill ha det bästa av två världar helt enkelt, bästa PQ men även kunna spela utan att irriteras. Både hdtvtest och AVforums mer exakta mätmetod ger över 20ms extra på samsungen och det vill "jag" inte ha. Sen kan säkert många andra tycka det är helt okej, kanske även jag om jag satsade på en skärm för ett ljust rum.
VT60/65 Leo Bodnar lag test 41,5ms, AVforums 40,3ms F8500 Leo Bodnar lag test 64ms, Avforums 60-100ms
Min poäng var väl att även med 40ms så är det 10 gånger långsammare än vad spelskärmar ligger på om jag minns rätt, och skillnaden mellan dessa 2 modeller är väsentligt mkt mindre än så.
Redigerat av Unregistered1413, 17 maj 2013 - 22:29.
Postad 17 maj 2013 - 23:01
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Nej jag vill ha det bästa av två världar helt enkelt, bästa PQ men även kunna spela utan att irriteras. Både hdtvtest och AVforums mer exakta mätmetod ger över 20ms extra på samsungen och det vill "jag" inte ha. Sen kan säkert många andra tycka det är helt okej, kanske även jag om jag satsade på en skärm för ett ljust rum.
VT60/65 Leo Bodnar lag test 41,5ms, AVforums 40,3ms F8500 Leo Bodnar lag test 64ms, Avforums 60-100ms
skaffa denna TV om du vill ha bra bild och lite inputlag http://www.hdtvtest....age=Performance
Postad 18 maj 2013 - 08:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
skaffa denna TV om du vill ha bra bild och lite inputlag http://www.hdtvtest....age=Performance
Ja iaf om man är ensam och alltid sitter i sweet spot. Missar man det kan man ju stryka bra bild biten...
Postad 18 maj 2013 - 09:39
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Fråga till experterna: hade en ISF kalibrerad 8G Kuro innan och precis bytt till VT60. En sak som jag reagerar på är hur otroligt mycket färg det är i THX cinema läget. Alla ansikten ser typ solbrända ut. Vet att jag reagerade på samma sak hos kompisens VT50. Är det min gamla tv som tappade stinget även med ISF och det är så här det "ska/bör" se ut eller är färgintensiteten något som lägger sig med tiden (100-300h)?
Tycker inte det blir någon större skillnad att välja något annat än Warm heller.
Postad 18 maj 2013 - 10:00
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Ja iaf om man är ensam och alltid sitter i sweet spot. Missar man det kan man ju stryka bra bild biten...
En hard core gamer lär väl se till att sitta i sweet spot " With [Game Mode] enabled, the Sony KDL-55W905A is easily the best gaming HDTV we’ve seen to date, thanks to the lowest input lag on record, full 4:4:4 reproduction (for PC games), and zero risk of image retention or screenburn (unlike plasmas)." Du har dock helt rätt i vad du säger, lcd brukar ju ha sämre vinklar än plasma och Sony är inget undantag vet jag av egen erfarenhet (det är dock kanske en diskussion som med fördel tas vidare i annan tråd).
Redigerat av Unregistered1413, 18 maj 2013 - 10:02.
Postad 18 maj 2013 - 12:14
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Fråga till experterna: hade en ISF kalibrerad 8G Kuro innan och precis bytt till VT60. En sak som jag reagerar på är hur otroligt mycket färg det är i THX cinema läget. Alla ansikten ser typ solbrända ut. Vet att jag reagerade på samma sak hos kompisens VT50. Är det min gamla tv som tappade stinget även med ISF och det är så här det "ska/bör" se ut eller är färgintensiteten något som lägger sig med tiden (100-300h)?
Tycker inte det blir någon större skillnad att välja något annat än Warm heller.
Det kan vara så bra att det skiljer så pass mycket i kontrast/ svärta att färgerna kommer fram på ett bättre sätt :-) så var det för mig när jag gick från LG plasma till panna st50 , sen kan det ta några dagar innan panelen sätter sig och tv:ns bild blir mer korrekt .
Postad 18 maj 2013 - 15:36
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Du har dock helt rätt i vad du säger, lcd brukar ju ha sämre vinklar än plasma och Sony är inget undantag vet jag av egen erfarenhet (det är dock kanske en diskussion som med fördel tas vidare i annan tråd).
Fel tråd ja, men flikar in med att poängen var att W905 har dåliga betraktningsvinklar även med VA-mått mätt.
Postad 18 maj 2013 - 18:18
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
prova med att leka med att Sänka färgen röd, sänka gamman,sänka "färg".. sen så kanske du har fel färgrymd? va säger du pacman ?
Redigerat av Unregistered9dec5957, 18 maj 2013 - 18:22.
Postad 19 maj 2013 - 18:55
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Fel färgrymd är ett bra förslag att kolla upp.
Postad 19 maj 2013 - 20:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Upplever du rödsticket med nån gråskala uppe? Typ grårampen från tex DVE.
Postad 20 maj 2013 - 22:11
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2 190 inlägg
Edit: nevermind
Redigerat av philipbtz, 20 maj 2013 - 22:17.
Postad 20 maj 2013 - 23:39
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Som en som själv många gånger kritiserat/påtalat plasmornas brist på ljusstyrka så ska jag samtidigt säga att problemet i praktiken ofta är klart mindre än i teorin. Då min "primärtv" är på service just nu har jag kopplat in min Pioneer 507XD som tidigare mest stod och dammade.
Insåg precis nu att jag faktiskt kollat på 2,5 perioder NHL hockey på den i ett vitt ljust rum med fönster åt söder och solsken utanför utan att fundera på bristen på ljusstyrka och grå is en enda gång. Skulle jag ställa min vanliga TV (en LCD) bredvid skulle skillnaden så klart blir uppenbar, men ändå.
Brist på ljustryck på plasma kom i stort sett med kuro 8g med dess starka filter och sedan med att dom alla försökte göra plasmorna energisnåla och fullhd med mindre pixlar o därmed mindre fosfor per pixel gjorde också att ljustrycket tappade styrka. Äldre plasmor med 768p upplösning är oftast grymt ljusstarka o har "plasmatryck" i bilden! O problemet med dessa o ljusa rum är inte bristen på ljusstyrka utan det faktum att fosforn är grå när solen lyser på den o det inte är något filter för just det. Det har dock din 7g.
Postad 20 maj 2013 - 23:53
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Att inte de kommit ifatt en snart fem år "gammal" tv är lite en nagel i ögat på tillverkarna. Panasonic har köpt Pio:s "grejer" men inte utvecklat uppfinningarna ett dugg. Det kan å andra sidan vara medvetet gjort för att leda marknaden. Det är hårda nypor i företagsvärlden och det gäller att vara snabbt framme om ett företag blöder.
Detta års shootout hade dock varit spännande även fast Krp 500M inte varit med. De sköter shootouten exemplariskt tycker jag. Jag skulle gärna se sånt här i sverige. 
Finns olika tekniska lösningar för att göra en plasmapanel och där skiljer sig pioneers teknik mot panasonic och det är dessa skillnader som skapar pannas respektive pioneers styrkor. För att dom skulle kunna göra panna/pioneer apparater skulle dom bli tvungna att investera enormt i att bygga om sina produktionslinjer o det måste då bli så pass bra att det väger upp att förlora sin egen tekniks styrkor såsom låg dithering mot att få bättre svärta. Och eftersom pioneer inte gick runt fanns redan facit för hur pass lite marknaden brydde sig om styrkorna pioneers plasma teknik gav. Att dom sedan inte utvecklat den visar väl årets modeller raka motsatsen! Här har du tvn med låg dithering men lika låg svärta! Korta svaret är alltså att pioneer o panasonisc teknik var okompatibla. Tänk dig saab köper porsches teknik, dom har inte plattformarna för svansmotor o det är inte ekonomiskt försvarbart att skapa det heller. Jaja, ni fattar.
Postad 21 maj 2013 - 00:04
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Vad menar du med "djup i bilden", alltså i strikt objektiva termer?
Ja du jag vet inte. Man vet när man sett/upplevt det. Men kan man bedömma avstånd i bilden utan att anstränga sig är man det på spåren.
Postad 21 maj 2013 - 07:07
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3 845 inlägg
Ja du jag vet inte. Man vet när man sett/upplevt det. Men kan man bedömma avstånd i bilden utan att anstränga sig är man det på spåren.
hehe vet exakt vad du menar. visste inte riktigt vad folk pratade om förrns jag gick från Samsung plasma 51D8005 till Pioneer KRP-500A. då förstod jag vad folk menade med djup i bilden och det är sjukt viktigt för mig nu. speciellt när jag lirar multiplayer spel
Postad 21 maj 2013 - 11:11
ipren
-
ipren
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Någon mer som har beställt 55' vt60 från webhallen?
Beställde min med guldkund-rabatt 16e april och ej fått den än. När jag nu går in på produkten på hemsidan står det att den har utgått, suck, blir så j-la förbannad..
Har ju hoppat över en massa andra erbjudanden från andra butiken under tiden
Redigerat av ipren, 21 maj 2013 - 11:11.
Postad 21 maj 2013 - 11:15
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
hehe vet exakt vad du menar. visste inte riktigt vad folk pratade om förrns jag gick från Samsung plasma 51D8005 till Pioneer KRP-500A. då förstod jag vad folk menade med djup i bilden och det är sjukt viktigt för mig nu. speciellt när jag lirar multiplayer spel 
Skillnaden i djup i bilden mellan 5090 och 500 är stor! Skulle säga att just djup ÄR skillnaden mellan dom. Någon mer som har beställt 55' vt60 från webhallen?
Beställde min med guldkund-rabatt 16e april och ej fått den än. När jag nu går in på produkten på hemsidan står det att den har utgått, suck, blir så j-la förbannad..
Har ju hoppat över en massa andra erbjudanden från andra butiken under tiden 
Hmm du får nog ta o kontakta dom. Att komplett just köpt webhallen kan ju kanske påverka inköpskanaler o utbud?
Postad 21 maj 2013 - 11:41
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Skillnaden i djup i bilden mellan 5090 och 500 är stor! Skulle säga att just djup ÄR skillnaden mellan dom.
Härligt flum! Ni har ingen aning alltså, men det är helt ok...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|