Tack på förhand!
* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
InFocus SP4805
(Projektorer)
|
1
|
(85)
|
Inga priser |
bästa projen runt 10 000:- (28 inlägg)
|
19 år sedan |
Vilken projektor ska jag köpa? (6 inlägg)
|
20 år sedan |
Service infocus 4805 (14 inlägg)
|
20 år sedan |
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober (152 inlägg)
|
21 år sedan |
Panasonic PT-AE700 VS. Infocus Screenplay 4805? (10 inlägg)
|
21 år sedan |
TEST: InFocus ScreenPlay 4805 (45 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 23 September 2004 - 14:22
Tack på förhand!
Postad 24 September 2004 - 18:16
det har vi alla.Jag tror mig ha problem med ojämn focus på min 4805. Någon som kan tipsa mig om ett bra sätt att kontrollera detta på ett "ärligt" och riktigt sätt. Finns det någon bra filmscen som verkligen avslöjar dålig fokus. Textning i över och underkant vore ju ett lysande sätt att se ojämnheter på.
Tack på förhand!
Postad 24 September 2004 - 18:47
Postad 24 September 2004 - 18:52
Någon som kan rekomendera en bra dvd till denna eminenta projj...just nu kör jag med en pioneer 444 och s-video.
Vad jag förstår ska DVI eller HDMI vara det bästa valet på bild utgång.
Har funderat på följande spelare
Pioneer 668
Samsung 945
Denon 1910
Denon 2910
Eller blir det lika bra bild på komponenet som DVI??
Postad 24 September 2004 - 23:06
jo det finns fler som har ojämn focus, suddigt i övre vänstra hörnet och skarpt i nedre högra hörnet och vice versa.Merry: Det där var ett mycket intressant uttalande, var snäll och förklara närmare så är du snäll.
kan ju bero på att man inte har minolta optik
Postad 25 September 2004 - 14:58
Låter väldigt off-topic ditt uttalande om att minoltas optik skulle vara bättre (nog för det skulle bli skillnad om du stoppade i optik med hög kvalitet, t.ex. canons..)jo det finns fler som har ojämn focus, suddigt i övre vänstra hörnet och skarpt i nedre högra hörnet och vice versa.Merry: Det där var ett mycket intressant uttalande, var snäll och förklara närmare så är du snäll.
kan ju bero på att man inte har minolta optik![]()
Det problem han beskrev om att det är suddigt på ena eller andra sidan av bilden tror jag inte har att göra med optiken, det ska vara en RIKTIGT usel optik om du ska få så det bara är suddigt i ena hörnet.. Iallafall för de referenser jag har, inom foto..
Postad 25 September 2004 - 18:21
kan ju hända , men så sa dom på septon åt mig då jag ringde och beskrev oskärpan.Låter väldigt off-topic ditt uttalande om att minoltas optik skulle vara bättre (nog för det skulle bli skillnad om du stoppade i optik med hög kvalitet, t.ex. canons..)
jo det finns fler som har ojämn focus, suddigt i övre vänstra hörnet och skarpt i nedre högra hörnet och vice versa.Merry: Det där var ett mycket intressant uttalande, var snäll och förklara närmare så är du snäll.
kan ju bero på att man inte har minolta optik![]()
Det problem han beskrev om att det är suddigt på ena eller andra sidan av bilden tror jag inte har att göra med optiken, det ska vara en RIKTIGT usel optik om du ska få så det bara är suddigt i ena hörnet.. Iallafall för de referenser jag har, inom foto..
Postad 25 September 2004 - 21:40
Kanske är det så att man sitter på ett måndagsexemplar?
Postad 26 September 2004 - 12:19
Postad 26 September 2004 - 20:33
Tv-tuneren har väl en VGA utgång...använd VGA kabeln som följde med sp4805.Är det en sån HÄR kabel man ska använda sig av när jag ska koppla in tvtunern som har vga-ingång för att kunna få tvbìld?
Postad 29 September 2004 - 12:48
Om man kör en liten duk typ 77", jobbar projjen mindre då än om man tex har en 100"
alltså beroende på projektionen
en annan fråga är det här med färghjulet.
har läst att vissa personer får ont i skallen osv,är det ett högfrekvent ljud eller vaddå? eller är det pågrund utav andra saker som vissa mår dåligt av att kolla på DLP?
Om man har tinitus och nedsatt hörsen kommer man undan ifrån detta då?
som sagt lite halvdumma frågor kan tyckas..
men eftersom ett projje köp är pågång så måste jag bena ut detta.
Postad 29 September 2004 - 13:54
Huvudvärk/Åksjuka kan man få om man lider av regnbågseffekter som är ett typiskt DLP fenomen. Hur känslig man är för detta är olika från person till person. 4805 är nästintill befriad från detta fenomen såvida du inte är väldigt känslig. Enda sättet att kolla detta är att provtitta en halvtimme på projektorn i butiken.
Det finns inga dumma frågor!
Postad 29 September 2004 - 14:40
hm vart kan man få denna projje demad i stockholm?
Postad 29 September 2004 - 14:51
Fredrik
InFocus
Postad 29 September 2004 - 21:08
På Reference Audio tex.Tack Gandhi för svaren..
hm vart kan man få denna projje demad i stockholm?
4805
Postad 03 October 2004 - 22:59
uppgår det att sätta in en short throw lins i 4805'an och vad skulle det kosta isåfall ??
kanske fredrik kan serva med ett svar
Postad 04 October 2004 - 08:34
Postad 04 October 2004 - 22:37
Hur ska man lyckas att koppla ihop alla pryttlar?
Säg att jag kör DVI från DVD´n, S-VHS från datorn, men sen vill jag ha in tuner (TV) och Gamecube också. Hur f*n gör jag? Givetvis vill jag ha den bästa möjliga bildkvaliten på alla grejerna, och inte en massa kopplingar i och ur
Mvh
Jonas
Postad 05 October 2004 - 07:52
DVI från datorn till M1-A ingången, s-video från datorn, komposit från TV och sen om det finns en adapter så kör komponent från gamecuben?Ska hämta min nya 4805 i morgon (Tisdag)
Har en fråga bara.
Hur ska man lyckas att koppla ihop alla pryttlar?
Säg att jag kör DVI från DVD´n, S-VHS från datorn, men sen vill jag ha in tuner (TV) och Gamecube också. Hur f*n gör jag? Givetvis vill jag ha den bästa möjliga bildkvaliten på alla grejerna, och inte en massa kopplingar i och urOmöjligt eller?
Mvh
Jonas
Postad 05 October 2004 - 08:32
Postad 05 October 2004 - 09:04
Postad 05 October 2004 - 12:58
Jag var och hämtade min 4805:a i Fredags och spenderade Lördagen med kabeldragning och montering. Jag köpte en Suprakabel som har Komponent/S-vhs/komposit i samma hölje.
Komponent kör jag från DVD medans S-vhs och komposit har kopplats till min Förstärkare (Yamaha DSP A2). Kompositen används till mitt PS2, och s-vhs skall få signal från en video som skall agera TV-tuner. Problemet är att bilden blir svartvit via S-vhs, samt sämre än när man kör komposit
S-vhs signalen från videon tar jag ut via ett Scart uttag (Supra Scart->S-vhs kabel)....
Någon som har någon lösning?
Får säga att jag är nöjd med bilden annars. Har inte gjort några inställningar än, utan kör "out of the box".... det enda negativa är ljudnivån.
Redigerat av Unregistered28144, 06 October 2004 - 06:48.
Postad 06 October 2004 - 14:10
På min förra projektor (Sanyo PLV-Z1) fanns det en servicemeny där man kunde se projektorns interna temperatur mätt på 3 olika ställen. Finns det nåt liknande på 4805? Vore ju underbart, då man lätt kan kolla om hushboxen man byggt har tillräckligt bra ventilering.
Min förra hushbox kylde faktiskt projektorn effektivare än om den stog "fritt i luften"
*edit stavfel
Redigerat av Unregistered9f972b61, 06 October 2004 - 14:11.
Postad 06 October 2004 - 14:17
Jag rekommenderar dig att göra en prototyp hushbox och testa.Jag undrar om det finns någon knappkombination som gör att man kommer in i en "servicemeny" eller liknande?
Projektorn kommer ändra fläkt efter behov och slutligen släcka sig om inte kylningen räcker till.
Testade häromdagen och märkte att fläkten ökade och ökade och kunde inte komma på varför, tills jag upptäckte att en 5700:a jag hade bredvid stod och blåste ut sin utluft i 4805:ans inluftingång.
Fredrik
InFocus
Postad 06 October 2004 - 15:46
Vet att det finns ND2, ND4 osv filter. Men finns det "ND1.5" filter? Dvs något som bara dämpar ljusstyrkan till säg 50%?
Postad 06 October 2004 - 16:01
Har du hört med dem?
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 October 2004 - 16:02.
Postad 06 October 2004 - 16:19
Har inte hört med dem (än).Inte vad jag vet. Kanske vet TURA.
Har du hört med dem?
Fredrik
InFocus
Det är iofs inget jag behöver i dagsläget utan frågan var mer av ren nyfikenhet plus att det "kan vara bra att veta".
Tack för svaret iaf.
Postad 06 October 2004 - 19:47
Annars vet jag även att det finns svagare filter, med densitet 0,1 och 0,2 t.ex. (ND2 = 0,3 om jag inte minns fel).
Hur man får tag på dem är en annan fråga...
Postad 06 October 2004 - 19:52
Postad 06 October 2004 - 20:12
Dj*vlar vad kablar det blir, väntar på DVI-kabeln bara.
Använder IKEA´s Tupplur för tillfället i väntan på min nya duk.
Någon som provat och vet skillnaden emellan? Hur mycket bättre blir det med en riktig duk? Hur bra är Tupplur?
En sak är säker, kanonbild är det i alla fall.
Ska nog också försöka få till en hushbox.
/Jonas
Postad 06 October 2004 - 20:24
Hvilken färg är det nå Tuppluren din? Hvit eller beige? Har köpt vit och har tenkt å anskaffa en SP4805.Använder IKEA´s Tupplur för tillfället i väntan på min nya duk.
Någon som provat och vet skillnaden emellan? Hur mycket bättre blir det med en riktig duk? Hur bra är Tupplur?
En sak är säker, kanonbild är det i alla fall.
Ska nog också försöka få till en hushbox.
/Jonas
Postad 06 October 2004 - 23:26
Postad 07 October 2004 - 12:47
Xenod: Även jag funderar på att bygga hushbox till min 4805. Är dessvärre helt novis på detta område. Jag vill hemskt gärna att du delar med dig av dina erfarenheter under resans gång, vore värdefullt för en projektor novis som undertecknad.
Visst kan jag det!
Men jag har så mycket att göra nu så bygget får nog vänta åtminstone 1-2 veckor till.
Dessutom kanske jag borde säga att denna hushbox INTE kommer att vara nån sluten konstruktion, då jag inte har möjlighet att hämta och släppa ut luft i nåt närliggande rum. Det blir alltså en öppen konstruktion, och jag kommer förmodligen inte lyckas med att få bort allt ljud, men förhoppningsvis dämpa det ganska så rejält.
De planer jag har nu är att bygga en hushbox med ett luftintag bak, och ett luftutsläpp nånstans vid framsidan av lådan. Kommer endast ha en fläkt vid utsläppet, då fläkten jag har förhoppningsvis är tillräckligt kraftfull för att inte bara putta ut projektorns luft, utan även få lite "drag" i lådan så att det cirkulerar lite kylluft runtom projektorn oxå. Denna typ av hushbox hade jag tidigare till min Z1, och den fungerade grymt bra!
Temperaturen blev faktiskt lägre än när den stog i fria luften, plus att den blev så tyst att jag aldrig tänkte på den.
Kommer nog bygga själva lådan av plywood, då det finns i mängder här hemma. Dämpningsmaterial ska jag höra me farsan om han inte kan dra hem lite spill från jobbet, får se vad det blir
Det jag verkligen skulle behöva nu är tillgång till service-menyn så att jag kan kika på projektorns interna temperatur, med och utan hushbox. Visst märker man om den stänger av sig, men så höga temperaturer vill jag inte va i närheten av! Borde inte projektorn (och framförallt lampan) må bra av en låg arbetstemperatur? Borde inte det öka livslängden?
Tycker ni kan släppa på servicemenyn Fredrik, om det finns någon sådan
Postad 07 October 2004 - 15:52
Hur gäller garantin om jag köper en Infocus 4805 i USA och tar med den till Sverige? Är det samma garanti eller finns det några skillnader jämfört med om jag köper i Sverige?
/Erik
Postad 07 October 2004 - 16:03
/Jonas
Postad 07 October 2004 - 16:37
Jag kommer att bygga en i december, efter vi flyttat.
Postad 07 October 2004 - 17:17
Jag kan skriva lite om skillnader mellan Tupplur och en "vanlig" duk när jag testat senare. En fråga, jag har DVI-utgång på datorns grafikkort (Nvidia GeForce 4 Ti 4600), och digitalutgång på ljudkortet. Finns det några nackdelar att använda Datorn i stället för separat DVD till 4805´an?
/Jonas
Nej, får du bara till rätt inställningar (vilket kan va lite knövligt) så kommer du förmodligen få bättre bild än de flesta dvd-spelare i normal till dyr prisklass
Det enda negativa är att det är lite krångligare.
Btw, är det Jonas Nilsson från xbox-se?
Postad 07 October 2004 - 17:38
Du menar att man har fler möjligheter att ställa in bilden med grafikkortet än med en separat DVD, men att det också blir krångligare? Gör man en bildbearbetning innan man skickar den digitalt till projjen? Är det inte bättre att låta den vara så ren som möjligt, och låta projjen sköta det? Det finns ju scalers till datorn, men har inte 4805`an det? Har i och för sig inte hittat något i menyn, men den kanske ändras beroende på insignal (har ej provat DVI än)?
/Jonas
Postad 07 October 2004 - 21:25
Eller är det bara jag som är
/Jonas
Postad 07 October 2004 - 21:44
En HTPC med tillräckligt bra prestanda har grymt mycket mer bildbearbetingsmöjligheter än en dvd-spelare. Kan säga dig att du får köpa en duktigt dyr dvd-spelare om du ska få nåt som slår en korrekt inställd htpc
En av fördelarna är att du t.ex. kan skala om bilden så att den exakt passar projektorns matris.
Nästa fråga förstår jag inte riktigt vad du menar (
Om det är det du menar, så beror det på att filmerna är inspelade i olika format.
En film som är inspelad i 1.77:1 ger dig FULL bild, hela bildytan (eller ja, duken) ska fyllas.
En film som är inspelad i 1.85:1 ger dig små, små svarta kanter ovan eller under bilden, eller båda delarna. Borde inte va mer än nån centimeter i bredd.
2.35:1 ger relativt stora svarta kanter ovanför och under bilden. Vill du maska dessa tjocka kanter får du typ bygga egna maskningar som du kan montera på och av beroende på vilken film du ska titta på. Går även att bygga fina motordrivna system om man har tid och lust!
Förresten, lite svarta kanter runtom hela bilden verkar det alltid bli med denna projektor, iaf om man inte kör DVI. Detta har jag kompenserat för genom att låta denna "oanvända bildyta" ligga på maskningen på min duk. Så att endast den del av matrisen som visar bild är på duken.
Postad 07 October 2004 - 23:23
När jag ser på film, så nere i vänstra hörnet där bilden slutar, fortsätter det en strimma ljus lodrätt på ca 5mm bred och 20 cm lång Går det att göra något åt det? När DVD´s skärmsläckare går i gång, så ser man tydligt samma linje lodrätt på vänstersidan, men då är den över hela bildytan.
Vad gör jag åt detta då????
/Jonas
Postad 11 October 2004 - 13:22
När jag ser på film, så nere i vänstra hörnet där bilden slutar, fortsätter det en strimma ljus lodrätt på ca 5mm bred och 20 cm lång Går det att göra något åt det? När DVD´s skärmsläckare går i gång, så ser man tydligt samma linje lodrätt på vänstersidan, men då är den över hela bildytans vänstersida. En strimma ljus 1 meter x 5mm
Någon???
InFocus FFrrEEddRRiiKK??
Postad 11 October 2004 - 13:34
Slog just på min 4805:a, och den ger inget sådant "ljusstreck".
Någon annan som har det på sin 4805:a?
Har du provat att välja blank screen black och skifta källa till tom källa, d v s för att få fram en svart mute bild (för att utesluta källan/projektorn som orsak). Får du detta streck då med?
Om ja, så kan det vara något med din projektor, annars är det nog närmast din källa som ger upphov till detta "ljussteck".
Fredrik
InFocus
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 October 2004 - 13:35.
Postad 11 October 2004 - 13:48
Ska kolla det när jag kommer hem. Har det dock både på S-VHS- och Komponentingången. Får snart hem DVIkabeln, så jag får testa den också.
/Jonas
Postad 11 October 2004 - 15:34
Vill _verkligen_ kunna få köra 1:1 genom VGA nu. Att man inte fixat en firmware för detta än?
Postad 11 October 2004 - 16:05
Jo, men prova som sagt var på black blank screen (kan vara vilken ingång som helst), då källan inte är inblandad/inkopplad, utan då det bara är projektorn som gör en svart bild.Tack för svaret.
Ska kolla det när jag kommer hem. Har det dock både på S-VHS- och Komponentingången. Får snart hem DVIkabeln, så jag får testa den också.
/Jonas
Fredrik
InFocus
Postad 11 October 2004 - 18:49
Tacksam för svar!
Postad 11 October 2004 - 19:29
kanske fredrik kan serva med ett svar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1