* Officiell tråd - BenQ PE7800 *
1230 svar till detta ämne
Postad 08 juni 2005 - 12:05
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Faan va surt..
På vissa filmer tappar min projje bilden från min dvd en Sony 900 QS..
Inte många men de händer. Tex i början på Ice age när de är som ljusast i snön så hoppar bilder ur..Knäpper jag fram ett par kapitel rullar de igen .
Har testat med Xboxen å då är de inga bekymmer.. Vad beror detta på och MÅSTE jag byta dvd trots att jag är så nöjd me den i övrigt
Mvh//Stefan
<{POST_SNAPBACK}>
Om du läser genom din post en gång till kommer du säkert att upptäcka att det är Sonyn som strular.
Postad 09 juni 2005 - 08:57
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Fast precis som min gamla VT45 har jag också vissa synkproblem med 7800'an; vid TV-zappning mellan kanaler med min video som tuner tappar 7800 ofta synk (hör färghjulet gnissla till och hela synkprocessen drar igång, tar nån sekund innan man får bild igen), samt att när jag ser nertankade TV-serier från XBoxen (720p output över komponent) så "mini-tappar" den ibland synk - med grönt inställt i 7800'an som bakgrundsfärg blir bilden tvärt grön i en halv sekund eller så. Ingen ny synk dock. Med XBoxen händer det kanske en gång per fem tittade timmar eller så. Med DVD som källa (480i/576i, komponent) blir det aldrig någonsin något liknande.
Postad 13 juni 2005 - 10:39
Stefan7574
-
Stefan7574
-
Användare
-
-
114 inlägg
Faan va surt..
På vissa filmer tappar min projje bilden från min dvd en Sony 900 QS..
Inte många men de händer. Tex i början på Ice age när de är som ljusast i snön så hoppar bilder ur..Knäpper jag fram ett par kapitel rullar de igen .
Har testat med Xboxen å då är de inga bekymmer.. Vad beror detta på och MÅSTE jag byta dvd trots att jag är så nöjd me den i övrigt
Mvh//Stefan
<{POST_SNAPBACK}> Om du läser genom din post en gång till kommer du säkert att upptäcka att det är Sonyn som strular. 
<{POST_SNAPBACK}>
Oki men varför blir de detta syndrom
Postad 19 juni 2005 - 09:16
Stefan7574
-
Stefan7574
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ingen som har nån bra förklaring.. Igår tappade jag bilden på menyn i "Notting Hill" men sen funkade det klockrent
Postad 17 augusti 2005 - 17:13
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Vet att utvecklingen på projektormarknaden rusar framåt i allt snabbare takt men jag måste bara få säga att jag fortfarande är väldigt nöjd med bilden som denna maskin presterar. Den ger väldigt bra bild för pengarna tycker jag.
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med dig till 100%. Nu har man snart haft den ett år och är fortfarande supernöjd.
<{POST_SNAPBACK}>
håller med fullständigt. jag har aldrig haft några som helst problem med projektorn. jag har flyttat och har ännu inte fått upp projektorduken och projektorn. Börjar få abstinens. Har lägre tak i nya lägenheten och undrar om det är någon här som har gjort en hemmagjort takfäste som är relativt nära taket. vad är det rekommenderade avståndet till taket tro?
Postad 17 augusti 2005 - 18:55
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Jag gjorde ett som jag förvisso hade ca 20-25 cm ner från taket, men jag körde även ett tag med det ca 10 cm från taket. Märkte ingen skillnad på värmeutveckling, men jag kollade ju inte direkt efter det heller...
Postad 18 augusti 2005 - 15:43
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
har du några bilder på det?
Postad 18 augusti 2005 - 22:17
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Nix men jag skulle väl kunna fixa rätt snabbt. Det hänger dock ingen projektor i den längre
Fästet kostade väl sammanlagt ca 50-60 kr och var ingen störe utmaning att få ihop
Fyra kedjor med en platta hängande under bara. Utrymme för att fästa tyg på sidorna som kan hänga ner om man vill dölja projektorn. Lätt att göra en cool växt- och/eller lampinsallation på översidan. Smidigt som tusan att höja och sänka och småjustera
Hann dock aldrig till alla mina installationsplaner innan projektorn försvann... :/
Redigerat av B8, 18 augusti 2005 - 22:17.
Postad 20 augusti 2005 - 11:06
PeugeotNisse
-
PeugeotNisse
-
Användare
-
-
117 inlägg
Hifi-klubben i Karlstad säljer 7800 för 9998:-. öppningserbjudande.
med vänlig hälsning
PeugeotNisse
Postad 20 augusti 2005 - 11:16
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Köp en och ha i reserv killar
Postad 20 augusti 2005 - 19:10
lamm
-
lamm
-
Användare
-
-
155 inlägg
Ligger i startgroparna för ett projköp.
Hur står dig den här mot toshiba mt200? vilken har bäst bildkvalite och minst artefakter?
är 7800 en hårtork?
Postad 21 augusti 2005 - 00:16
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hur står dig den här mot toshiba mt200? vilken har bäst bildkvalite och minst artefakter? är 7800 en hårtork? 
<{POST_SNAPBACK}>
Jo nog låter den alltif, men bilden är klart lugnare vad gäller RBE och liknande på 7800. Men det är inte mina ögon som avgör......
Postad 21 augusti 2005 - 08:25
lamm
-
lamm
-
Användare
-
-
155 inlägg
Finns det någon i örebroområdet som har den här projen som skulle tänka sig å bjuda på en liten demo?
Postad 21 augusti 2005 - 08:40
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Hur står dig den här mot toshiba mt200? vilken har bäst bildkvalite och minst artefakter? är 7800 en hårtork? 
<{POST_SNAPBACK}>
En stor skillnad är ju upplösningen också. 480p är idag inte så mycket att hurra för. 576p är klart bättre....och är man ekonomiskt oberoende så ska man ju inte nöja sig med mindre än 720p för framtidssäkerheten. Det blir iaf en 7800 för mig nu, troligen i nästa vecka. Åker till Karlstad å köper en för under 10.000....kan ju inte bli bättre!
Postad 21 augusti 2005 - 11:36
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Ska bli kul att få höra lite jämförande intryck då sen Nerevarine, eftersom du har haft IF också
lamm: Finns ju ingen anledning att ebtala mer pengar för Toshiban iaf. Den högre upplösningen är ju som sagt guld
Postad 21 augusti 2005 - 11:48
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Absolut, intryck kommer så fort jag kan!
Postad 21 augusti 2005 - 12:25
Unregistered42205
-
Unregistered42205
-
Forumräv
-
-
842 inlägg
Hur är de me Regnbågar på denna? jag tycker toshiba mt200 är alldeles för jobbig att kolla på (blixtrar hela tiden) Kommer man märka det på denna projjen?
Har ingen möjlighet att åka och kolla på den, så de blir till o beställa isf. Kanske dumt?
Postad 21 augusti 2005 - 15:51
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2 138 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> En stor skillnad är ju upplösningen också. 480p är idag inte så mycket att hurra för. 576p är klart bättre....och är man ekonomiskt oberoende så ska man ju inte nöja sig med mindre än 720p för framtidssäkerheten.
Det blir iaf en 7800 för mig nu, troligen i nästa vecka. Åker till Karlstad å köper en för under 10.000....kan ju inte bli bättre! 
<{POST_SNAPBACK}>
ring och boka en i förväg kanske kan behövas dom går nog åt, hur som helst dagens mest prisvärda projj med det priset
Postad 21 augusti 2005 - 16:38
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hur är de me Regnbågar på denna? jag tycker toshiba mt200 är alldeles för jobbig att kolla på (blixtrar hela tiden) Kommer man märka det på denna projjen? Har ingen möjlighet att åka och kolla på den, så de blir till o beställa isf. Kanske dumt?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja det är dumt. Vet man att man är lite känslig MÅSTE man kolla in en innan man köper den, även om den skulle lida mindre av det än andra modeller man sett.
Postad 21 augusti 2005 - 17:51
Unregistered241397ab
-
Unregistered241397ab
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hur är de me Regnbågar på denna? jag tycker toshiba mt200 är alldeles för jobbig att kolla på (blixtrar hela tiden) Kommer man märka det på denna projjen? Har ingen möjlighet att åka och kolla på den, så de blir till o beställa isf. Kanske dumt?
<{POST_SNAPBACK}>
Du kan uppleva problem med den om du har stora problem med Mt200. Jag stör mig inte på Benq:en men kan se dem i vissa huvudskaknigar eller liknande, men såg dem på ca:3 sekunder när jag kollade på MT200 hos HiFi klubben sist, Men som sagt var jag kan se dem på de flesta så det kan gå.... Men man skall aldrig köpa en projje osedd..... (Jag lever inte som jag lär, jag köpte min på andras åsikter men denna gången gick det bra.
Postad 24 augusti 2005 - 12:03
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Jag har nu köpt en BenQ 7800 och funderar på att uppgradera min Denon 2900 till en 1920 då den har HDMI.
Läste dock på AVS-forum att det kan bli problem att konverterar/uppskala från HDMI till DVI, att vissa DLP/LCD-displayer (proj oxå då kan man tänka) inte tar emot YCbCr / YPbPr via DVI ingången.
Kan någon bekräfta/dementerar detta?
Blir det ett lyft att köra med HDMI-DVI istället för komponent-PS från 2900?
Postad 24 augusti 2005 - 21:17
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hmm jag är inte helt med på vad du menar, men förstår inte riktigt varför det inte skulle gå att köra HDMI-DVI. Jag fick iaf ett lyft med DVI istället för RGB från HTPC:n (via DVI-ingången).
Kanske inte det minsta svar på din fråga, men som sagt, jag är inte helt med på noterna heller
Redigerat av B8, 24 augusti 2005 - 21:19.
Postad 24 augusti 2005 - 21:41
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Läs inlägg #139 på avsforumsJag kan ha missförstått allt, men frågan är: Är BenQ7800 kapabel att ta emot YCbCr via DVI-ingången eller bara RGB?
Postad 25 augusti 2005 - 15:20
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Postad 27 augusti 2005 - 11:50
Unregistered9ffb2ffd
-
Unregistered9ffb2ffd
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ingen som har en i Västerås området som kan dema lite för mig? Tror inte att denna projje finns hos någon säljare här omkring?
Postad 27 augusti 2005 - 16:02
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Fick precis besked att jag är en av de sex lyckliga som kommer få denna projjen för 9.998 kronor från HiFi Klubben i Karlstad. Känns jäkligt skönt. Blev ju lite orolig där när alla var slutsålda tidigare i veckan.
Skoj att se att BenQ väljer att hänga på erbjudandet nu vidare, trots att de själva går på minus med de priserna de säljer projjarna till butiken.
Ska åka och hämta mitt ex på tisdag...men mina intryck lär få vänta, för precis efter det åker jag till Grekland i två veckor och ska ut på vattnet.
Men....strax efter mitten på september kommer ni får höra mer från mig.
Postad 28 augusti 2005 - 08:50
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Nix men jag skulle väl kunna fixa rätt snabbt. Det hänger dock ingen projektor i den längre 
Fästet kostade väl sammanlagt ca 50-60 kr och var ingen störe utmaning att få ihop 
Fyra kedjor med en platta hängande under bara. Utrymme för att fästa tyg på sidorna som kan hänga ner om man vill dölja projektorn. Lätt att göra en cool växt- och/eller lampinsallation på översidan. Smidigt som tusan att höja och sänka och småjustera 
Hann dock aldrig till alla mina installationsplaner innan projektorn försvann... :/
<{POST_SNAPBACK}>
Tack gärna! Ta gärna en bild på ditt takfäste så är du snäll.
Postad 28 augusti 2005 - 09:20
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Tillhör oxå en av de utvalda  Om någon annan här som oxå kommer köpa en av dessa billiga bor i Stockholm tänkte jag: Varför betala 2xbensin? PM:a mig så tar vi mina 226hp på en liten åktur  Fick precis besked att jag är en av de sex lyckliga som kommer få denna projjen för 9.998 kronor från HiFi Klubben i Karlstad. Känns jäkligt skönt. Blev ju lite orolig där när alla var slutsålda tidigare i veckan.
Skoj att se att BenQ väljer att hänga på erbjudandet nu vidare, trots att de själva går på minus med de priserna de säljer projjarna till butiken.
Ska åka och hämta mitt ex på tisdag...men mina intryck lär få vänta, för precis efter det åker jag till Grekland i två veckor och ska ut på vattnet.
Men....strax efter mitten på september kommer ni får höra mer från mig. 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 28 augusti 2005 - 20:32
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Grattis!
Ni kommer garanterat att bli nöjda!
Jag är fortfarande löjligt nöjd med min, speciellt nu efter sommarsäsongen när man inte använt den på ett tag. Bilden är SÅ bra.
Fast det är klart - nu har man inte kikat på de senaste modellerna.
Jag tänker skita i projektormässan i år....
Postad 29 augusti 2005 - 12:17
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Ingen från Stockholm som ska till Karlstad o hämta proj i veckan?
Jag frågade Nevarine (najs bild btw) men "hon" ville inte åka m mig, ansåg att jag var alldeles för kort
Postad 30 augusti 2005 - 00:27
verbal
-
verbal
-
Användare
-
-
168 inlägg
Yes!
Får också hämta ut en 7800 för 9998:-. Helt otroligt nöjd just nu! Åker dock från Göteborg, så kan inte följa med dig Smisker... Är det någon från Gbg som också gjort ett klipp och vill samåka till 054-land så är det bara att höra av sig. Siktar på att åka imorgon, tisdag, eller på onsdag.
Hursom, några tips på inställningar så länge? Antar att de finns i tråden med pallar inte riktigt kolla efter att ha firat "dealen" hela kvällen på puben...
Postad 30 augusti 2005 - 08:15
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
LOL, där gick de pengarna som du sparade på att köpa den hos Hifiklubben!!! Nåväl, en god baksmälla är ju guld värd den oxå Yes! Får också hämta ut en 7800 för 9998:-. Helt otroligt nöjd just nu! Åker dock från Göteborg, så kan inte följa med dig Smisker... Är det någon från Gbg som också gjort ett klipp och vill samåka till 054-land så är det bara att höra av sig. Siktar på att åka imorgon, tisdag, eller på onsdag.
Hursom, några tips på inställningar så länge? Antar att de finns i tråden med pallar inte riktigt kolla efter att ha firat "dealen" hela kvällen på puben... 
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 30 augusti 2005 - 08:56
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Haha, gissa vad? Jag är också en av "de 6 utvalda" Det där är säkert bara nåt de kör med, tror de har fått in ett rejält parti till...Jag ringde i måndags när alla första exemplar var slut, igår ringde de och hade fått nya  Tyvärr har ja en elak släng av körtelfeber så ja får skicka farsan att hämta den... Sen ska jag köra shoot-out mellan BenQ 7800 och Infocus 4805 sida vid sida  Återkommer med kommentarer!
Postad 30 augusti 2005 - 10:46
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Men är det så omöjligt att vi skulle kunna vara tre av de sex som får en då?
Jag tror nog faktiskt inte dom hittar på det hela. Dom hade ju ett jäkla bekymmer med att få fram fler projjar, och BenQ går ju som sagt med förlust när vi får dessa priser.
Postad 30 augusti 2005 - 10:55
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Är inte säker... Tror faktiskt på dem, har talat m Tom personligen flera gånger och det faktum att ngn vänlig själ (du är guld G.S.) nämnde det på detta forum är ENDA skälet till att jag fick nys om det. Tror många som läst detta här har responderat på deras erbjudande så jag tror inte att det är ngn tillfällighet att vi 3 (kanske fler) har fått del av dessa 6 Haha, gissa vad? Jag är också en av "de 6 utvalda"
Det där är säkert bara nåt de kör med, tror de har fått in ett rejält parti till...Jag ringde i måndags när alla första exemplar var slut, igår ringde de och hade fått nya 
Tyvärr har ja en elak släng av körtelfeber så ja får skicka farsan att hämta den... Sen ska jag köra shoot-out mellan BenQ 7800 och Infocus 4805 sida vid sida 
Återkommer med kommentarer!
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 30 augusti 2005 - 11:06
Unregistered246fc5aa
-
Unregistered246fc5aa
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Jag är den 4:e isf..
Tack G.S
Redigerat av Unregistered246fc5aa, 30 augusti 2005 - 11:06.
Postad 30 augusti 2005 - 11:07
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Hehe jo klart att det är fullt möjligt, men vilket sammanträffande isf
Jag ringde runt fem-tiden i måndags och projarna hade gått som smör i solsken sa de... Tyckte det va lite konstigt att inte fler som kommit in i butiken och inte inget fått nåt ex stod på kö, jag ringde ju ändå ganska sent
Men det var ett himla trevligt erbjudande iaf, och all kontakt jag haft med butiken har varit exemplariskt trevlig!
Ska bli väldigt intressant att få jämföra svärtbotten, optisk skärpa, diethering, färger osv. mellan 7800 och IF4805 idag
Längtar tills ikväll!
EDIT* Kl 21:00
Nu har jag lekt med projen ett par timmar och även jämfört med IF4805! Väldigt kul och intressant
Värt att notera är att jag under denna korta period endast testade interlaced komponent från min Philips 963SA, då jag hört att Benq ska ha en bra de-interlacer.
Ska vi prata ren bildkvalitet så är det första man slås av den skarpare bilden. Den optiska skärpan är helt klart ett snäpp upp och sen antar jag att den högre upplösningen ger sitt till oxå. Skärpeförbättringen är åtminstone helt klart märkbar på min 77" duk på 3,3 meters avstånd!
Sedan jämförde jag även absolut svärtbotten, där IF4805 faktiskt har ett stort försprång gentemot BenQ! Helt klart märkbart när man lägger bilderna bredvid varandra! Under själva filmens gång var det dock mindre märkbart, och det känns som att denna lilla förlust går att leva med i utbyte mot den skarpare bilden.
Färgmässigt känns de båda väldigt lika, redan när BenQ kommer rakt ur kartongen. Svinbra
Eftersom min lampa i IF4805 har gått ca 600 timmar har den antagligen blivit en del ljussvagare, därför kan jag inte bedömma vem som är den ljusstarkaste av de två. I detta fall var det absolut BenQ som hade rejält mer tryck i ljusa scener, men som sagt vet jag inte hur färsk min IF4805-lampa är. Resultatet är iaf att jag upplevde högre kontrast och en mer levande bild i ljusa scener.
RBE är helt klart mildare på BenQ, där jag klarade att titta på en väldigt ljusstark och kontrastrik bild utan minsta problem för ögonen. Bilden kändes väldigt vilsam.
Min största kritik mot BenQ är att den är mycket oroligare i bilden, flera gånger störde jag mig på "interlace-artefakter" och krypningar i bilden. Nu körde jag ju som sagt endast interlaced-komponent och imorgon ska jag testa att skicka progressiv signal...Får hoppas att bilden blir stabilare då. Som det var nu kändes bilden helt klart oroligare och framförallt mer "digital" jämfört med IF4805 som alltid är mjuk och fin. Panoreringarna på 4805 är jättebra med mjukt flyt och hyffsat bibehållen skärpa. Detta var helt klart sämre på BenQ. Sätter mitt hopp till progressiva testen imorgon
Något annat som stör lite är att BenQ inte har riktigt bra färgövergångar, t.ex. i New Line-loggan. Osäker på hur mycket bättre/sämre IF4805 är på detta dock.
Det sista lilla jag vill klaga på idag är ett fel som jag tror kan vara Cromathic Abberration. Vit text får på vänster sida en ton av grönt. Detta är dock mycket milt och stör inte från tittavstånd, samma fenomen finns på 4805.
Sen om vi ska ta frågan om fläktljud så kan jag verkligen inte kalla BenQ för diskret eller tyst, men den är helt klart mycket bättre än IF4805.
Så om vi summerar lite och ställer upp hur BenQ står sig mot IF4805, båda matade med interlaced komponent, så ser mina intryck ut såhär:
+Skarpare bild
+Ljus och livlig bild
+Mindre Screendoor (klarar större bild vid samma tittavstånd)
+Mindre RBE
+Bättre optik
-Sämre svärtbotten
-Sämre de-interlacer
-"Digital" och orolig känsla i bilden (Mkt av detta kan försvinna genom signalbyte?)
Så det var mina första intryck då. Som det är nu känns det som jag behåller BenQ:n och säljer IF4805. BenQ kan ge mig större bild i mitt rum vilket känns mycket tacksamt och då kan jag tänka mig att offra lite svärtbotten. Jag prioriterar nog en skarpare och fetare bild just nu känns det som.
Redigerat av Unregistered9f972b61, 30 augusti 2005 - 20:19.
Postad 30 augusti 2005 - 22:15
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
9998:- I karlstad ...
tror ni man kan köpa en där alltså, om man ringer imorgon!? hade tänkt köpa mt200 men detta verkar ju vara väldigt bra!? Tror ni dessutom att man kan få den skickad till Uppsala? Eller måste man köpa den i affären!? Och i sådana fall kan dom lägga undan en tror ni tills man kommer?
Redigerat av solwretep, 30 augusti 2005 - 22:17.
Postad 30 augusti 2005 - 22:18
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
Ring dem imorgon o fråga, jag ska dit antingen imorgon eller torsdag så om du PM:ar mig kan vi åka ihop i min Mondeo! tror ni man kan köpa en där alltså!? hade tänkt köpa mt200 men detta verkar ju vara väldigt bra!? Tror ni dessutom att man kan få den skickad till Uppsala? Eller måste man köpa den i affären!?
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 31 augusti 2005 - 01:25
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Jag ringde runt fem-tiden i måndags och projarna hade gått som smör i solsken sa de... Tyckte det va lite konstigt att inte fler som kommit in i butiken och inte inget fått nåt ex stod på kö, jag ringde ju ändå ganska sent
Men det var ett himla trevligt erbjudande iaf, och all kontakt jag haft med butiken har varit exemplariskt trevlig!
Ska bli väldigt intressant att få jämföra svärtbotten, optisk skärpa, diethering, färger osv. mellan 7800 och IF4805 idag 
Längtar tills ikväll!
Nu har jag lekt med projen ett par timmar och även jämfört med IF4805! Väldigt kul och intressant 
Värt att notera är att jag under denna korta period endast testade interlaced komponent från min Philips 963SA, då jag hört att Benq ska ha en bra de-interlacer.
Ska vi prata ren bildkvalitet så är det första man slås av den skarpare bilden. Den optiska skärpan är helt klart ett snäpp upp och sen antar jag att den högre upplösningen ger sitt till oxå. Skärpeförbättringen är åtminstone helt klart märkbar på min 77" duk på 3,3 meters avstånd!
Sedan jämförde jag även absolut svärtbotten, där IF4805 faktiskt har ett stort försprång gentemot BenQ! Helt klart märkbart när man lägger bilderna bredvid varandra! Under själva filmens gång var det dock mindre märkbart, och det känns som att denna lilla förlust går att leva med i utbyte mot den skarpare bilden.
Färgmässigt känns de båda väldigt lika, redan när BenQ kommer rakt ur kartongen. Svinbra 
Eftersom min lampa i IF4805 har gått ca 600 timmar har den antagligen blivit en del ljussvagare, därför kan jag inte bedömma vem som är den ljusstarkaste av de två. I detta fall var det absolut BenQ som hade rejält mer tryck i ljusa scener, men som sagt vet jag inte hur färsk min IF4805-lampa är. Resultatet är iaf att jag upplevde högre kontrast och en mer levande bild i ljusa scener.
RBE är helt klart mildare på BenQ, där jag klarade att titta på en väldigt ljusstark och kontrastrik bild utan minsta problem för ögonen. Bilden kändes väldigt vilsam.
Min största kritik mot BenQ är att den är mycket oroligare i bilden, flera gånger störde jag mig på "interlace-artefakter" och krypningar i bilden. Nu körde jag ju som sagt endast interlaced-komponent och imorgon ska jag testa att skicka progressiv signal...Får hoppas att bilden blir stabilare då. Som det var nu kändes bilden helt klart oroligare och framförallt mer "digital" jämfört med IF4805 som alltid är mjuk och fin. Panoreringarna på 4805 är jättebra med mjukt flyt och hyffsat bibehållen skärpa. Detta var helt klart sämre på BenQ. Sätter mitt hopp till progressiva testen imorgon 
Något annat som stör lite är att BenQ inte har riktigt bra färgövergångar, t.ex. i New Line-loggan. Osäker på hur mycket bättre/sämre IF4805 är på detta dock.
Det sista lilla jag vill klaga på idag är ett fel som jag tror kan vara Cromathic Abberration. Vit text får på vänster sida en ton av grönt. Detta är dock mycket milt och stör inte från tittavstånd, samma fenomen finns på 4805.
Sen om vi ska ta frågan om fläktljud så kan jag verkligen inte kalla BenQ för diskret eller tyst, men den är helt klart mycket bättre än IF4805.
Så om vi summerar lite och ställer upp hur BenQ står sig mot IF4805, båda matade med interlaced komponent, så ser mina intryck ut såhär:
+Skarpare bild +Ljus och livlig bild +Mindre Screendoor (klarar större bild vid samma tittavstånd) +Mindre RBE +Bättre optik
-Sämre svärtbotten -Sämre de-interlacer -"Digital" och orolig känsla i bilden (Mkt av detta kan försvinna genom signalbyte?)
Så det var mina första intryck då. Som det är nu känns det som jag behåller BenQ:n och säljer IF4805. BenQ kan ge mig större bild i mitt rum vilket känns mycket tacksamt och då kan jag tänka mig att offra lite svärtbotten. Jag prioriterar nog en skarpare och fetare bild just nu känns det som.
<{POST_SNAPBACK}>
Tips från coachen: Kör på 7800:an på DVI. Då kommer det verkliga lyftet.
Postad 31 augusti 2005 - 12:33
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Längtar tills ikväll!
+Skarpare bild +Ljus och livlig bild +Mindre Screendoor (klarar större bild vid samma tittavstånd) +Mindre RBE +Bättre optik
-Sämre svärtbotten -Sämre de-interlacer -"Digital" och orolig känsla i bilden (Mkt av detta kan försvinna genom signalbyte?)
<{POST_SNAPBACK}>
Tips från coachen:
Kör på 7800:an på DVI. Då kommer det verkliga lyftet. 
<{POST_SNAPBACK}>
Japp håller med!
Postad 31 augusti 2005 - 21:14
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Som det var nu kändes bilden helt klart oroligare och framförallt mer "digital" jämfört med IF4805 som alltid är mjuk och fin.
<{POST_SNAPBACK}>
Heh, bisarrt. När jag jämförde dem sida vid sida hos The Rock, så upplevde jag det precis tvärtom  Vet dock inte om den kördes interlaced eller progressivt då, så det kan ju bero på det. Eller något helt annat. Vem vet i den här ibland snurriga inställningsvärlden ericdvd: Har du tålamod att vänta på bilderna ett par dagar till? Är så trött när jag kommer hem sent om dagarna nu att jag inte riktigt har energi för att ta itu med det än...  Hade en tung eftermiddag idag med mycket svåra åh-vad-jag-saknar-min-Benq-känslor. Drog nämligen med tjejen för att kolla på någon LCD så hon också kan skapa sig en uppfattning om hur vi ska göra med pengarna från försäljningen av Benqen. Idag kollade vi på Epson TW-200. Precis som när jag tidigare sett andra (Sanyo Z3 och även Sony HS50, som ju iofs såklart är bättre iaf, men som jag ändå inte har råd med efter Benq-förlusten) så blir jag alltid lika besviken och ledsen och förstår inte riktigt hur jag ska kunna slappna av om jag köper en. Kommer väl bara och sitta och störa mig på hur mycket bättre det var innan...  Tjejen som kanske inte är riktigt så kräsen som en annan är sa något i stil med "Men vad har de gjort? Färgerna är ju helt bleka och konstiga och bilden ser ju bara konstgjord ut." Suck, suck...Tungt äro lifvet för Oss regnbågskänsliga!
Postad 31 augusti 2005 - 21:20
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
ericdvd: Har du tålamod att vänta på bilderna ett par dagar till? Är så trött när jag kommer hem sent om dagarna nu att jag inte riktigt har energi för att ta itu med det än... 
jag förstår. jag tackar för hjälpen och ser fram emot bilderna när dem kommer...
Redigerat av ericdvd, 31 augusti 2005 - 21:20.
Postad 31 augusti 2005 - 21:36
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Nu har jag testat en hel del mer och då med progressiv komponent från min Philips DVD963SA som har ett Faroudja DCDi chips. Alltså samma eller nåt liknande som finns i IF4805.
Nu var bilden lugn och fin vill jag lova! Alla "jaggies" och kanter försvann, inget interlacedflimmer alls och bilden var mycket stabil och fin. Panoreringar och områden med mycket detaljer behöll lugnet och därmed krossades min värsta kritik mot BenQ 7800
En mjuk och fin bild fick jag nu, mycket mer lik den från IF4805.
Som sagt förut är skärpan ett snäpp bättre på BenQ, samtidigt som svärtan är ett snäpp sämre. Detta är inget man märker utom när man "switchar" direkt mellan dem, och under mina tester har jag ibland fastnat i nåt intressant parti i filmen, bara för att nån minut senare undra vilken projektor det var jag hade igång?
BenQ är dock guld om man vill sitta lite närmare en större bild, då screendoor är i princip obefintlig på alla normala tittavstånd.
Helt galet vad bra bild man får för pengarna idag
*UPPDATERING!
Tryckte i en helt ny lampa i IF4805 idag för att kunna jämföra ännu bättre. Nu vart svärtbottnarna mycket lika varandra, så lika att jag skulle vilja säga att det är vilket som.
Nu kom iofs trycket och ljuset i de ljusa scenerna i IF4805 upp till BenQs nivå, men man märker att 7800 är en snäppet vassare apparat.
Synd bara på alla möjliga och omöjliga insug och utblås den har överallt, mycket mer komplicerad att bygga en bra hushbox till!
Redigerat av Unregistered9f972b61, 01 september 2005 - 14:01.
Postad 01 september 2005 - 21:59
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Ingen annan som fått hem sin maskin och kan komma med lite synpunkter? =)
Nerevarine? Skulle va kul att höra hur du upplever skillnaderan mellan denna och din förra IF4805
Postad 01 september 2005 - 22:24
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hela tråden är väl full med synpunkter
Postad 02 september 2005 - 10:52
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Hehe jo men tänkte på de nyblivna ägarna som kanske har en tidigare projektor att jämföra med! Jämförelser är kul
Postad 02 september 2005 - 13:17
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
MY goodness vad stor den är... Var o hämtade den o Denons 3805 (suhweet lurv) Blir sannerligen inte kul att möta hustruns blick när jag packar upp den här godingen.
60kvm med 2 barn ger ju inte så där mkt spelrum direkt... Castratkör för mig i framtiden
Postad 02 september 2005 - 14:54
solwretep
-
solwretep
-
Användare
-
-
139 inlägg
MY goodness vad stor den är... Var o hämtade den o Denons 3805 (suhweet lurv) Blir sannerligen inte kul att möta hustruns blick när jag packar upp den här godingen.
60kvm med 2 barn ger ju inte så där mkt spelrum direkt... Castratkör för mig i framtiden 
<{POST_SNAPBACK}>
tja! Du har alltså fått ditt exemplar nu  (¤%&¤%"&#¤) ... Vill också... sade dom något speciellt i butiken när du hämtade den? Den går inte att få tag på längre va?!
Postad 02 september 2005 - 14:59
PeugeotNisse
-
PeugeotNisse
-
Användare
-
-
117 inlägg
hej på er alla!
någon som har nån bra länk till kalibreringsprogram el. skiva för projektorer?
för att kalibrera bilden.
Har själv använt AVIA Guide to Home Theater. Finns det någon bättre?
med vänlig hälsning
PeugeotNisse
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|