* Officiell tråd - Panasonic TH-42PA30 *
Panasonic Viera TH-37PA30
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PA30
(TV)
|
1
|
(29)
|
Inga priser |
Gästbok för tommypeters (42 inlägg)
|
18 år sedan |
Panasonic TH-42PA30 - bildlägen (1 inlägg)
|
19 år sedan |
Panasonic TH-42PA30 Vs Pioneer PDP-435FDE (72 inlägg)
|
21 år sedan |
Hjälp! Mkt störande skärmljud (0 inlägg)
|
21 år sedan |
42PA30 vs Samsung 42S4 (5 inlägg)
|
21 år sedan |
Panasonic 42PA30 flimmerproblem! (11 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 12 January 2005 - 13:06
Postad 12 January 2005 - 15:44
Postad 12 January 2005 - 15:59
Att koppla en dvd-spelare som t ex Panasonic S-97 med DVI till komponent på Plasman för att kunna spela upp filmer i 1080i?
Postad 12 January 2005 - 16:34
Postad 12 January 2005 - 16:38
Postad 12 January 2005 - 18:25
Postad 12 January 2005 - 19:15
Jag har beställt en PA30, det är dock två veckors leveranstid.
Har varit i valet och kvalet huruvida jag skulle köpa en LG PX12x istället, valde dock Pannan. Nu har jag två veckor på mig för att ev ändra mitt beslut, vad tror ni.
Jag kommer mest att använda den som tv för analoga tv-kanaler, bra mottagning dock.
Det var det som gjorde att jag valde Pannan, har lite mer förtroende för deras tuner, hade inte varit helt fel med lite högre upplösning dock - och det har ju LG:n
Kan ni tipsa mig om vad som är vettigare?
Priset är detsamma.
Redigerat av Rickardm, 12 January 2005 - 19:17.
Postad 12 January 2005 - 20:41
Nätdels problem kanske ?
Postad 12 January 2005 - 21:22
Gör som jag och gå och kolla på aparaterna.
Det var inte så svårt för mig och min bättre halva att bestämma oss efter det att vi sett båda aparaterna med samma filmavsnitt ur lite olika filmer. tyvärr så fick vi aldrig se PX12 analoga sändning.
Lita på dina ögon, så kommer du inte att bli missnöjd.
Jag valde PA30 och för oss var det inte ens en jämn kamp mellan aparaterna.
Postad 12 January 2005 - 22:19
Är det någon som har surr problem med pannan, när det kommer ljusa bilder med mycket vitt i så surrar det ganska högt, och går ner när det blir mörkare.
Nätdels problem kanske ?
jag har oxå surret, så du är inte ensam. den beter sig precis som du säger förutom att jag inte tycker den låter nått överhuvudtaget i "mörka" färger.
Postad 12 January 2005 - 23:34
Postad 12 January 2005 - 23:34
Postad 12 January 2005 - 23:37
Jo om du kör med progressive scan på din dvd så blir bilden aningen bättre!Nu har jag köpt en komponent sladd för ca: 400:- Hade innan en scart för 100:-. Men jag märker ingen förbättring av bilden. Skulle det inte vara bättre med komponent?
Postad 13 January 2005 - 00:30
Edit: Har nu även tittat på "Hitta Nemo" som jag tidigare i denna tråd beskrev mina stora problem med. Det är otroligt mycket bättre nu. Det finns fortfarande små gradningsproblem men inte alls som förut. Weee
Redigerat av tsartiis, 13 January 2005 - 01:12.
Postad 13 January 2005 - 15:12
Precis som för mig det har blivit lite högre nu när man kört ett tag, lite irriterande är det ju när man sitter och slö kollar nån natt med låg volym, och surret åker upp och nerDen surrar helt klat, det gjorde min Northern Star också. Har läst att andra plasmor har samma problem. Jag tror att plasmor låter, inte så mycket att göra åt? Den har börjat ljuda lite mer den senaste tiden tycker jag.
Nån som vet om det går att göra nåt????
Postad 13 January 2005 - 15:36
Jag tycker det jobbigast är att det kommer och går precis som du säger.... hade lätet vart helatiden hade det nog inte vart lika störande...Precis som för mig det har blivit lite högre nu när man kört ett tag, lite irriterande är det ju när man sitter och slö kollar nån natt med låg volym, och surret åker upp och nerDen surrar helt klat, det gjorde min Northern Star också. Har läst att andra plasmor har samma problem. Jag tror att plasmor låter, inte så mycket att göra åt? Den har börjat ljuda lite mer den senaste tiden tycker jag.
![]()
![]()
.
Nån som vet om det går att göra nåt????
Men nått tips har jag inte direkt tyvärr.... kanske kan man sätta nått dämpande på väggen bakom så ljudet inte studsar så bra. har inte provat det själv men har tänkt på det iaf.
Postad 13 January 2005 - 16:59
Hur känner ni inför hd-dvd/bluerays intåg. Vi kommer inte kunna utnyttja detta fullt ut ju! Ska ni byta upp er till en HD-skärm när det blir stort? När blir det stort med hd-dvd/blueray då? Blir lite orolig när man läser allt om dessa format. Jag hade tänkt att behålla min tv i 3-4 år iaf. Man kanske skulle köpt en PHW7 istället!
Hmmm.....
Redigerat av tsartiis, 13 January 2005 - 19:42.
Postad 13 January 2005 - 17:06
Samma sak på min Samsung 4s,Läste nånstans att de beror på att plasmaskärmen behöver mer ström ju ljusare/vitare bild den ska visa,de är alltså nätdelen som surrar (tror jag).Är det någon som har surr problem med pannan, när det kommer ljusa bilder med mycket vitt i så surrar det ganska högt, och går ner när det blir mörkare.
Nätdels problem kanske ?
Postad 14 January 2005 - 07:48
Jag fick hem min panna i Onsdags kväll och smällde upp den omgående på väggen. Men efter en dags tittande började jag reta mig på overscan problemet, så då började jag leta i denna tråd och hittade en vägledning hur man kommer åt service menyn. Problemet är att det händer ingenting när jag gör som det står i beskrivningen för att komma åt menyn. Kan någon vänlig själ tala om vad jag gör för fel.
/Johan
Postad 14 January 2005 - 08:48
Du har missat att man ska höja Basen till maximum, samt diskant till minimum i ljudmenyn."Gå tv läge
- Tryck kanal 99 (brusar)
- Välj AV och den input du vill justera, ex AV4, välj bildläge, ex 16:9
- Tryck pil ner (framme på plasman) och index på fjärren (samtidigt)"
Jag har följt detta men jag kommer då inte in i någon service meny.
Vad kan jag göra fel
Du kanske missade ljudinställningarna du med?
Postad 14 January 2005 - 10:48
Driftstid: 500 timmar
Postad 14 January 2005 - 15:38
När man tittar på tecknat så ser det ut som skuggor runt alla linjer.
Någon annan med samma problem? vad kan man gör åt detta?
Bifogad fil(er)
Postad 14 January 2005 - 16:57
Var och tittade på PA30 på Söders Ljud och Bild och jag blev otroligt imponerad måste jag säga. Jag fick se digital TV och DVD via scart och jag tycker det var en helt fantastisk bild. Nu till min fråga.
Vad är det ni PA30 ägare är missnöjda med och vad saknar ni för funktionalitet på PA30?
Den verkar för bra för att vara sann så jag måste få höra det negativa också om det nu finns nåt?
Tack på förhand.
Postad 14 January 2005 - 17:04
Annars så har inte jag hittat nåt som jag inte gillar.
En glad ägare
Postad 14 January 2005 - 17:06
Hade du inget surr från början heller??Märkligt men fenomenet gällande missljud. Jag hör ta mig tusan inte ett dugg. Om jag lägger örat till så hör jag förvisso ett surr, men prylen går ju liksom på elektricitet
Det ljudet är konstant vill påpeka, oavsett vad som skärmen visar.
Driftstid: 500 timmar
Postad 14 January 2005 - 23:52
Postad 15 January 2005 - 03:53
Dom tester som gjorts så kommer dom fram till att scart rgb ger bäst bild på pannan.Vilken DVD spelare rekomenderar ni att jag ska köpa om jag köper PA30? Jag tänkte köra via Scart (eller blir bilden verkligen bättre med component?).
Har en sunk dvd just nu, men det jag kan rekomendera är h/k 22 billig och bra. När pengar kommer till kontot så blir det en sån för mig, men har du mer pengar så kan jag säga att Pioneer DV-757Ai är en fulländad maskin har provat farsans, MMMmm vilken progresiv den har.
Lycka till men dvd köpet nu
Postad 15 January 2005 - 08:53
Det var ljudinställningarna som jag hade missat. Nu är TV injusterad och jag säger bara WOW WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du har missat att man ska höja Basen till maximum, samt diskant till minimum i ljudmenyn."Gå tv läge
- Tryck kanal 99 (brusar)
- Välj AV och den input du vill justera, ex AV4, välj bildläge, ex 16:9
- Tryck pil ner (framme på plasman) och index på fjärren (samtidigt)"
Jag har följt detta men jag kommer då inte in i någon service meny.
Vad kan jag göra fel
Du kanske missade ljudinställningarna du med?
Postad 15 January 2005 - 10:05
Det sägs så på vissa ställen på forumet.
Postad 15 January 2005 - 12:47
Surr från tvn har jag 0db av
Spelande funkar bra, både GC, PS2, och XBOX.
även DivX via XBOX är klockrent, men jag måste konstant justera ljudet -0.2 för jag tycker inte det är i sync. Upplever inga andra lipsync problem med andra enheter.
DVD-bilden är helt OK men jag har en 6 år gammal DVD med en sunkig scart. Jag är ändå nöjd med bilden.
Om vi ska snacka något negativt så är det följande saker.
1) Fjärren är långsam
2) En scart på baksidan tar inte RGB och är för mig då helt onödig. jag har inget att placera där.
3) Overscan, men där finns det en lösning om man pillar lite.
4) Inte någon optimal funktion att se 4:3-tv i fullskärmsläge. Det blir för ihoptryckt. Men det har ju alla 16:9 aparater problem med.
Postad 15 January 2005 - 13:18
Låter bra att du inte har problem av ryckighet som någon skrev.Jag kan inte se någon ryckighet i bilden när jag kollar på fotboll och hockey på canal+. Men det är som sagt mina ögon...
Surr från tvn har jag 0db av
3) Overscan, men där finns det en lösning om man pillar lite.
Det är just fotboll på Canal + som den måste performa bra på.
Inga oljud låter också bra
Vad är overscan ?
Postad 15 January 2005 - 13:38
Postad 15 January 2005 - 17:27
Postad 15 January 2005 - 17:33
Jag har en H/K dvd22 och tycker att bilden blev bättre med komponent. Mycket gradningsproblem försvann när jag bytte från scart till komp. Sen så är det mindre s.k "plasmabrus" i filmer, har satt på paus i ett antal filmer och switchat över mellan scart vs komponent. Det är bara att konstatera att iaf jag får en bättre bild!Dom tester som gjorts så kommer dom fram till att scart rgb ger bäst bild på pannan.Vilken DVD spelare rekomenderar ni att jag ska köpa om jag köper PA30? Jag tänkte köra via Scart (eller blir bilden verkligen bättre med component?).
Har en sunk dvd just nu, men det jag kan rekomendera är h/k 22 billig och bra. När pengar kommer till kontot så blir det en sån för mig, men har du mer pengar så kan jag säga att Pioneer DV-757Ai är en fulländad maskin har provat farsans, MMMmm vilken progresiv den har.
Lycka till men dvd köpet nu![]()
Postad 15 January 2005 - 17:50
Helst inte dyrare än 3000kr.
Postad 16 January 2005 - 04:14
Om du har en DVD med bra deinterlacer så ska du absolut köra via komponent. Vilken välbyggd kabel som helst fungerar lika bra. Jag använder en från Clas Ohlson som kostar c:a 120:-. Det finns ingen som helst anledning att köpa en dyrare. Lägg hellre pengarna på en bra DVD-spelare.
Postad 16 January 2005 - 22:34
Hur tycker ni att detta fungerar på denna skärm?
Postad 17 January 2005 - 17:05
Postad 17 January 2005 - 17:37
Något jag funderar över är hur läget "justera" hänger samman med de andra bildformaten. När jag justerade ovescan på 16:9 märkte jag att det även påverkade läget "justera", men att det gick att rätta till. Jag trodde att de olika bilformaten, vad gäller overscan, var skilda från varandra.
Någon som känner till detta?
Postad 17 January 2005 - 22:31
Beställde den idag efter mycket velande fram och tillbaka vilken plasma
jag skulle välja.
Valde mest mellan Samsung "s4":an och denna, tills jag fick se dom sida
vid sida på Ljud & Bild Digitalcenter. JÖSSES vilken skillnad på vanlig
TV-sändning. Som natt och dag.
Visst Samsungen hade väldigt fina färger men när människor ser ut som
om dom gått igenom en Gif-komprimering så undrar man ju........
Nä, Panasonic´en vinner med hästlängder måste jag säga.
Det är ju trots allt minst 75% vanlig tv-tittande för min del, film tittar man
ju inte jämt på så detta var en viktig aspekt för mig.
Hoppas bara man får en utan "surr"....
Postad 17 January 2005 - 22:46
Hoppas jag medVille bara säga att jag också gått med i klubben för 42PA30 ägare nu.
Beställde den idag efter mycket velande fram och tillbaka vilken plasma
jag skulle välja.
Valde mest mellan Samsung "s4":an och denna, tills jag fick se dom sida
vid sida på Ljud & Bild Digitalcenter. JÖSSES vilken skillnad på vanlig
TV-sändning. Som natt och dag.
Visst Samsungen hade väldigt fina färger men när människor ser ut som
om dom gått igenom en Gif-komprimering så undrar man ju........
Nä, Panasonic´en vinner med hästlängder måste jag säga.
Det är ju trots allt minst 75% vanlig tv-tittande för min del, film tittar man
ju inte jämt på så detta var en viktig aspekt för mig.
Hoppas bara man får en utan "surr"....
Jättekul att höra att 4:3 sändingar verkar funka ok.
Postad 18 January 2005 - 10:42
Är det några inställningar som man defenetivt bör ändra på?, vad har ni för inställningar som ni är nöjda med?, inkörningstid, servicemenyer m.m.
Kort och gott vad är det första jag ska göra när den är uppkopplad och kan visa bild från Digital tv boxen och DVD´n?
Tack på förhand.
Postad 18 January 2005 - 13:48
Xboxen orkar tyvärr inte köra filmerna så det flyter men jääädrar va bra bild det är.
Ska prova att bränna ut ett sånt där klipp och köra i dvd-spelaren (pioneer 575) och se om det överhuvudtaget går att spela upp.
Förstår inte varför folk oroar sig över att HDTV kommer och ska köpa nya tv-apparater. Skärmen spelar ju upp båda 720p och 1080i (Xbox Media Center i 1080i oxo). Allt ser otroligt bra ut så jag tycker folk ska lugna ner sig ett par hekto
Dags att gå i ide tills HDTV kommer till Sverige
Postad 18 January 2005 - 14:06
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Gästbok för tommypeters
1 bild

29 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler