Sen ni som kör HDVideo genom dator, använd mplayer media player classic som finns att ladda hem i en mycket förbättrad version. Då är det möjligt att se 720hd på en gammal athlon1.2Ghz. I winxp mediaplayer 10 hackar det hopplöst...
Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?
Thomson 50DLY644
(TV)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Samsung SP-50L7HX
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung SP-50L3HX
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung SP-46L3HX
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Sagemcom Axium 50
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Thomson 50DLW616
(TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Sony KDF-E50A11
(TV)
|
1
|
(37)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 * (2934 inlägg)
|
11 år sedan |
SONY KDF-E50A11E svartnar (5 inlägg)
|
14 år sedan |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Thomson 50dlw616 (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Lila "ghosting" på Sony KDF-E50A11 (2 inlägg)
|
18 år sedan |
DTS... Jag är en idiot - hjälp mig! (5 inlägg)
|
18 år sedan |
Officiell tråd - Sagem Axium (308 inlägg)
|
19 år sedan |
Sony KDFE50A11E (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg)
|
19 år sedan |
Gästbok för Dr. No ( inlägg)
|
20 år sedan |
Sony 50" Lcd (29 inlägg)
|
20 år sedan |
Triax UFO Digital" vs "Macab Mira" - eller annan? (1 inlägg)
|
20 år sedan |
LCD Viewpia LC-32IE21 eller Projektions-TV LCD? (2 inlägg)
|
20 år sedan |
Val av tv till min HTPC (2 inlägg)
|
21 år sedan |
Thomson 50" DLY644 DLP (37 inlägg)
|
21 år sedan |
Samsung SP-50L7HX SP-56L7HX HD2+ (59 inlägg)
|
21 år sedan |
SAMSUNG SP-46L3H (21 inlägg)
|
21 år sedan |
Sagem Axius 50" vs Thomson DLY644 50" (42 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 12 December 2004 - 20:17
Sen ni som kör HDVideo genom dator, använd mplayer media player classic som finns att ladda hem i en mycket förbättrad version. Då är det möjligt att se 720hd på en gammal athlon1.2Ghz. I winxp mediaplayer 10 hackar det hopplöst...
Postad 12 December 2004 - 20:23
knappen som man ändrar ljudläge med kan man öppna cd luckan på H/K dvd 21
Postad 12 December 2004 - 20:27
Vad ska du köpa istället? har du lyckats övertala tanten där hemma skaffa Samsung istället?Nu måste jag meddela att som det känns nu så funderar jag faktiskt på att sälja min Sagem om jag fortfarande ser och finner såna här fel efter några filmer till. Om jag kan lämna tillbaka den "7,dagars ånger" då den är i helt perfekt skick så kommer jag nog göra det.
Filmer vi sett "DVD"
Tur och Retur
King Arthur: Extended Director's Cut
Day After Tomorrow
I,Robot
Beyond Borders
Har testat filtret, och olika färgsättningar ut menyn på spelaren. Blir ju bara olika kontrast bla.bla där och borde ju inte påverka fel som dessa vi upplever?
Jag har nu mätt och jag och hela bakre raden sitter omkring 380,390cm ifrån tv´n.
PM:a mig, jag har ett bra pris från Tyskland om du är intresserad?
Postad 12 December 2004 - 20:44
AXIUM HD-D45
Verkar t om som priset blir samma som för HD-50
I spoke with Sagem today who tell me they are bringing a new one out in Jan 2005 which will be even better than their existing model but will be the same price
Detta avgör isf saken för mig
Redigerat av 3dc, 12 December 2004 - 21:09.
Postad 12 December 2004 - 21:11
Postad 12 December 2004 - 21:46
45", HDCP, 3000 kontrast, snyggare design enligt vissa, subwoofer i fotenVad skiljer den nya 45:an mot den 50:an vi andra har ???, nån som vet ?
Beskrivning i pdf-format
Faktabeskrivning
forts.
Ljusstarkare 700 jämfört med 500 med möjlighet till ekonomiläge för längre livslängd...
Redigerat av 3dc, 12 December 2004 - 23:11.
Postad 13 December 2004 - 00:31
Jag vet inte riktigt och jag testar fortfarande.
Har testat med komponent nu på både interlaced och progressive och det blir ingen skillnad. Det måste vara internt i apparaten och det bekräftas ytterligare när man ser att låg lugnar det lite medel lugnar det lite till och hög lugnar det nästan helt och hållet. Att dessa saker försvinner kommer fram "Blinkar" syns "väldigt" bra i Beyond på slutet när han kliver av taxin och hela scenen där huset/träden visas.
Och då spelar det nog ingen roll om jag köper en spelare för 20k och sedan kör hdmi.
Redigerat av Camridge, 13 December 2004 - 00:51.
Postad 13 December 2004 - 10:23
Enter The Matrix är som sagt inte ett riktigt 1080 spel och enligt mig så kommer det inte i närheten av 1600X1200 på pc klar skillnad. Skulle tro att det är 800X600 uppskalad till 1920X1080i.Testa Enter The Matrix i 1080 lika snyggt som på in pc i 1600*1900
Xmen legends 720 snyggt
Halo2 är inte 1080 men 720 snyggt
Jag har inte märkt hack på dem, ge mig några som hackar vill prova
Om nu Optoma (Inte user) har gått ut med att det är licens tillverkning så är de helt döda eftersom de ljuger och undersökning sker så tyvärr är Optoma brända som B. Det är viktigt att man arbetar med öppna kort och en öppenhet annars kan de lägga ner
Tillika alla de små grabbar som drömmer om en TV men inte har råd och försöker prata konstigheter fattar inte, byt blöja grabbar :-)
Resten som är i detta forum vi rockar på bra och testar och hjälper varandra det är det som ett forum är tillför
/Jörgen
Xmen legends är snyggt och funkar bra.
Halo 2 är 480p inte 720p (skulle aldrig funka i 720).
Soul Calibur 2 är ett annat 720p spel som har borders överallt (både på sidan och över/under). Där har man minskat bilden så att boxen ska klara av 720p.
Sega GT Online är likadan som Soul Calibur.
True Crime snyggt i 720p men lite för segt.
De flesta sportspel funkar ok i 720p.
Men är det lite mer krävande spel så funkar inte 720p bra.
Jag vill ha 720p spel om de flyter på bra och de inte gör tex såsom i soul calibur etc.
Postad 13 December 2004 - 11:46
Måste säga att jag tycker bilden är ruskigt bra. Kör bara Scart än så länge, men jag sugen på en DVI DVD så småningom. Ska bli spännande att höra vad SurfGuru tycker om Yamakawan.
jag kör även boxer och jag måste säga att nu när det är 50 tum irriterar jag mig en hel del på bildkvaliteten. Artefakter som låg bitrate, makroblocking och color banding är väldigt tydliga nu när bilden är mycket större och skarpare. Är det någon som ver hur canal digital står sig emot boxer rent kvalitetsmässigt /bitrate.
Jag testade även att koppla in laptopen på VGA ingången. Hade först lite problem när jag körde 4:3 format, 1280x1024 osv. Det går nämligen inte att skala om bilden i tvn. Efter att ha kört in programmet powerstrip så fick jag dock datorn att köra ut 1280x720 i 60Hz, och då blev bilden äkta 16:9 och skarp som f.n. Dock tycker jag mig märka att om bilden har olika ljusstyrka längst ut till vänster så sprider sig detta som streck över hela bilden. Vet inte om det beror på kass signal från PCn eller TVn, men jag har aldrig märkt nåt när jag kopplat upp den mot en monitor, fast då har jag ju aldrig kört powerstrip och 1280x720. Finns en massa inställningar i powerstrip, och även en del i tvn. Fasinställningen verkar påverka en del, men jag har inte fått bort det helt.
Är det nån som har liknande erfarenheter av VGA-ingången. Ikväll ska jag koppla in en stationär och se om det händer samma sak.
Postad 13 December 2004 - 17:45
Jag har canal digital..
jag retar mig åxå på den kassa signalen som är på vissa kanaler..
men 2 av 1000 kanalerna är nästan i dvd klass..även 1,2,3 å 24 hallmark å några till är välldigt bra..
kul att du är nöjd med bilden..
låter tråkigt dock att camridge är så missnöjd..nästan så jag misstänker att han har nå´t fel på tv:en??
jag fick ju som sagt var byta till en ny när jag fick första axiumen..
hade då väldigt mycke spöken ,rgb flimmer å elände..rent kass bild
när jag kör IRobot så är det kusligt bra bild..
kör då på lågfilter å det existerar inte nå myrornas krig..
visst man ser små rörelser om man står 50 cm från tv:en
Postad 13 December 2004 - 18:10
Nu till DVI !!!! :
Så, vill ni veta hur bilden blev nu med en Yamakawa 375:a + en Sagem Axium 50" med en Supra 1m DVI-D kabel (Trippelskärmad med Guldkontakter) kontra RGB-Komponent (billiga orginal Kablar) samt mot Scart-RGB (Billiga Orginal kablar) ?.
JO, med Scart vs Komponent kunde ja ärligt inte se nån skillnad direkt, kanske fördel Scart faktiskt.
Men med DVI i 720 !!!, jo ni, mycket mer skärpa, tyckte det blev mindre Ghostning effekter ? (Hur de nu kan bli de), samt mer flyt i bilden (mer psykiskt de åxå kanske ?). Inte testat i 1080 (Men har ändå ingen sån DVD rulle).
Bara kikat 10 min i Gladiator, beställde av Hemmabiobutiken i Lördags å sladden i näven idag Måndag på Lunchen, ska kolla mer film ikväll men klart POSITIV, speciellt med tanke på mindre Ghost effekter, MEN lite minus kanske men ändå inte, med AV6 så (Interlaced ingången) så kan man slå på NoiseReduction = inga myror ALLS, men på DVI så är de liiite liiiite myror i bilden, inte alls irriterande men de kan skönjas om man jämför, MEN slår man på NoiseReduction = GHOOOSTning i bilden så de stör så.....så...Köp en DVD me DVI utan HDCP, jag är MYCKET nöjd med min Yamakawa för 1300:-, fjärren e ASPISS men beställt en Universalfjärr nu från Hifiklubben för 1000:- så de ordnar sej ändå
Vissa plasma ägare sa att med DVI blev de FÖR skarpt, så att Komponent blev mjukare / behagligare bild att se på, tycker inte jag på DLP (om nån undrar) bara skarpare å bättre bild (mindre Ghostning , men skulle veta OM det kan bli mindre Ghostning då jag tyckte just de va märkbart, det kan ju iofs kanske bero på dålig Scart sladd
Summa Summarum min enkla test - KÖP DVI
Nu ska ja bara kämpa me Sagem i de förbenade fläkt ljudet
Om nån vill veta mer eller vill ni ska testa nåt så PM eller Citta här på forumet...nu ska ja diska å kolla på en B rulle ikväll me asgo bild
Redigerat av Unregistered93802f50, 13 December 2004 - 18:14.
Postad 13 December 2004 - 20:29
Körde du både interlaced och progresive på komponent?Först - Jag köpte just CanalDigital - Vissa kanaler som Doggen säger e MYCKET BRA, vissa ASKASSA....dom som "vet" säger att Boxer ger sämre bild an DigitalParabol....va vet jag
Nu till DVI !!!! :
Så, vill ni veta hur bilden blev nu med en Yamakawa 375:a + en Sagem Axium 50" med en Supra 1m DVI-D kabel (Trippelskärmad med Guldkontakter) kontra RGB-Komponent (billiga orginal Kablar) samt mot Scart-RGB (Billiga Orginal kablar) ?.
JO, med Scart vs Komponent kunde ja ärligt inte se nån skillnad direkt, kanske fördel Scart faktiskt.
Men med DVI i 720 !!!, jo ni, mycket mer skärpa, tyckte det blev mindre Ghostning effekter ? (Hur de nu kan bli de), samt mer flyt i bilden (mer psykiskt de åxå kanske ?). Inte testat i 1080 (Men har ändå ingen sån DVD rulle).
Bara kikat 10 min i Gladiator, beställde av Hemmabiobutiken i Lördags å sladden i näven idag Måndag på Lunchen, ska kolla mer film ikväll men klart POSITIV, speciellt med tanke på mindre Ghost effekter, MEN lite minus kanske men ändå inte, med AV6 så (Interlaced ingången) så kan man slå på NoiseReduction = inga myror ALLS, men på DVI så är de liiite liiiite myror i bilden, inte alls irriterande men de kan skönjas om man jämför, MEN slår man på NoiseReduction = GHOOOSTning i bilden så de stör så.....så...Köp en DVD me DVI utan HDCP, jag är MYCKET nöjd med min Yamakawa för 1300:-, fjärren e ASPISS men beställt en Universalfjärr nu från Hifiklubben för 1000:- så de ordnar sej ändå.
Vissa plasma ägare sa att med DVI blev de FÖR skarpt, så att Komponent blev mjukare / behagligare bild att se på, tycker inte jag på DLP (om nån undrar) bara skarpare å bättre bild (mindre Ghostning , men skulle veta OM det kan bli mindre Ghostning då jag tyckte just de va märkbart, det kan ju iofs kanske bero på dålig Scart sladd
Summa Summarum min enkla test - KÖP DVIMen så har jag iofs inte testat me Fet Scart från Supra eller Monster, men kommer inte göra de heller då det blev en hel del bättre med DVI och så bra att jag är äntligen nöjd med DVD bilden
.
Nu ska ja bara kämpa me Sagem i de förbenade fläkt ljudetalt. köpa egna fläktar å stoppa i.
Om nån vill veta mer eller vill ni ska testa nåt så PM eller Citta här på forumet...nu ska ja diska å kolla på en B rulle ikväll me asgo bildHej på er !!!...
Var RGB-Scart bättre än bägge eller var det samma skillnad...?
Du vet att när du anv DVI så används dvd´ns bildprocessor...går liksom runt tv'ns "bildbehandling"
Hur är det med fotboll på TV 4+ och Canal + ???
Är det Ok eller?????
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 13 December 2004 - 20:30.
Postad 13 December 2004 - 20:47
Japps testa både Interlaced å Prog, Hade strul på 720 me DVD´n på Prog ingången, då skifta hela bilden typ 3 Dm åt höger !!??, så de funka inte, då 720 bara funka på Interlaced ingången så e de den ja jämför med (tyckte dock inte de va nån skillnad direkt, kollade lite trots bilden va skiftad åt höger).Körde du både interlaced och progresive på komponent?Först - Jag köpte just CanalDigital - Vissa kanaler som Doggen säger e MYCKET BRA, vissa ASKASSA....dom som "vet" säger att Boxer ger sämre bild an DigitalParabol....va vet jag
Nu till DVI !!!! :
Bara kikat 10 min i Gladiator, beställde av Hemmabiobutiken i Lördags å sladden i näven idag Måndag på Lunchen, ska kolla mer film ikväll men klart POSITIV, speciellt med tanke på mindre Ghost effekter, MEN lite minus kanske men ändå inte, med AV6 så (Interlaced ingången) så kan man slå på NoiseReduction = inga myror ALLS, men på DVI så är de liiite liiiite myror i bilden, inte alls irriterande men de kan skönjas om man jämför, MEN slår man på NoiseReduction = GHOOOSTning i bilden så de stör så.....så...Köp en DVD me DVI utan HDCP, jag är MYCKET nöjd med min Yamakawa för 1300:-, fjärren e ASPISS men beställt en Universalfjärr nu från Hifiklubben för 1000:- så de ordnar sej ändå.
Summa Summarum min enkla test - KÖP DVIMen så har jag iofs inte testat me Fet Scart från Supra eller Monster, men kommer inte göra de heller då det blev en hel del bättre med DVI och så bra att jag är äntligen nöjd med DVD bilden
.
Nu ska ja bara kämpa me Sagem i de förbenade fläkt ljudetalt. köpa egna fläktar å stoppa i.
Om nån vill veta mer eller vill ni ska testa nåt så PM eller Citta här på forumet...nu ska ja diska å kolla på en B rulle ikväll me asgo bildHej på er !!!...
Var RGB-Scart bättre än bägge eller var det samma skillnad...?![]()
Du vet att när du anv DVI så används dvd´ns bildprocessor...går liksom runt tv'ns "bildbehandling"![]()
Hur är det med fotboll på TV 4+ och Canal + ???
Är det Ok eller?????
Jo lite skrajj för de då DVD´n va så billig men MYCKET nöjd me DVI nu så koppla just ut Scart sladden
Fotboll på Tv4 å Canal+ suger en del om man jämför med Kanal 1 & 2 som e TOPPEN bild på, inte DVD (Me Dvi
Postad 13 December 2004 - 22:55
Postad 13 December 2004 - 23:45
Satt just å kikade på en fotbollsmatch på canal+ med comhem kabeltv digitalbox på min 14 år gamla 28" panasonic å upptäckte att detta fenomen finns här oxå så fort kameran följer nån i rörelse (gräset smetas ut). Hade jag haft nära dubbelt så stor skärm hade det naturligtvis blivit mycket tydligare. Så kontentan blir att troligtvis ska majoriteten av de bildproblem som beskrivs på axium å andra storbildstv skyllas på för låg bitrate=för hög komprimering över digitalnät å dvd å kommer kvarstå tills vi får HDTV. Därför kan en smart investering vara en antennförstärkare för att optimera bilden på analoga kanaler o njuta av bilden tills dom försvinner å allt ska köras digitalt, förhoppningsvis då äntligen i HD...
Postad 14 December 2004 - 00:26
Ganska tråkig attityd när man precis beställt en vara som kostar närmre 30 tusen av dem.
När jullönen kommer blir det genast en sån här:
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=110860
Tills dess håller jag tillgodo med denna:
http://www.neuston.com/en/dvx1201.asp
Kör comhem digital-TV via deras billighetsbox (vet inte hur stor skillnad det är på boxarnas scart output?) just nu känns dock alla comhem certifierade boxar mer eller mindre lika jäkla värdelösa.
Datorn kommer jag köra via DVI eller VGA. VGA får nog duga om det går att köra 1280x720 dvs, så slipper jag hålla på och byta DVI-ingången mellan datorn och DVDn. (Har grym burk så alla spel i 1280x720 med allt ögongodis påslaget kommer inte bli några problem, kommer nog tom. kunna köra med Vsync också.
När ni kör VGA och DVI, blir det någon over/under scan när ni kör in 1280x720?
Nu återstår bara att min DD/DTS dekoder kommer tillbaka från lagring sen kan filmvintern börja på riktigt.
Postad 14 December 2004 - 00:48
Slaskens 1 eller Slaskens 2?Hoppas jag får min Axium nu i veckan, återförsäljaren (ni vet den där som inte är så populär här på prisjakt
) är ganska grinig när jag ber om prel. leveransdatum.
Ganska tråkig attityd när man precis beställt en vara som kostar närmre 30 tusen av dem.
Kör comhem digital-TV via deras billighetsbox (vet inte hur stor skillnad det är på boxarnas scart output?) just nu känns dock alla comhem certifierade boxar mer eller mindre lika jäkla värdelösa.
Datorn kommer jag köra via DVI eller VGA. VGA får nog duga om det går att köra 1280x720 dvs, så slipper jag hålla på och byta DVI-ingången mellan datorn och DVDn. (Har grym burk så alla spel i 1280x720 med allt ögongodis påslaget kommer inte bli några problem, kommer nog tom. kunna köra med Vsync också.)
Nu återstår bara att min DD/DTS dekoder kommer tillbaka från lagring sen kan filmvintern börja på riktigt.
Postad 14 December 2004 - 01:52
Ang BBK'n å 'inte HDCP-kompatibel', hur verkar den på tv som till skillnad från axium hd50 har DVI med HDCP? Den verkar ju vara grymm, synd bara att dom verkar gått ifrån slot-in från tidigare modell, det är skitbra.Hoppas jag får min Axium nu i veckan, återförsäljaren (ni vet den där som inte är så populär här på prisjakt
) är ganska grinig när jag ber om prel. leveransdatum.
Datorn kommer jag köra via DVI eller VGA. VGA får nog duga om det går att köra 1280x720 dvs, så slipper jag hålla på och byta DVI-ingången mellan datorn och DVDn. (Har grym burk så alla spel i 1280x720 med allt ögongodis påslaget kommer inte bli några problem, kommer nog tom. kunna köra med Vsync också.)
Postad 14 December 2004 - 08:56
Det som jag fann intressant är att sändningar är i olika format julbocken var mycket dåligt interlaced och super kass 16/9 sändning
TV3 kan ha större korn än kebnekaise
Jag tycker det är skrämmande när reklamen är bättre kvalitet än film eller program och de borde skärpa sig. Idag så är vissa kanaler lika dåliga i signal styrka som en sliten VHS eller VHS2000 med vändbara kasetter
Jag satte in låg på där jag har parabolen och min Axium sköter sig super bra
Några filmer som är VCD och SVCD på komponent gör ett hopp till vänster av källan på 3 cm men då kör jag bio så är det fixat.
Ingen DVD film har gjort något hopp med sorgkanter
En annan intressant sak är upplösningen och hur Axium ändrar med upscaling det lär ni höra då projektor ger ifrån sig ett ljud precis vi upscaling sedan kör den på som vanligt. Summerar jag faroudjan nu då jag har xbox på 720 på progscan port och min super dvd på interlaced så är farodjan bättre än sonys värsta progscan chip.
/Jörgen
Postad 14 December 2004 - 09:48
När jag först kopplade in datorn via VGA var det en hel del, men med powerstrip så är det inga problem att justera in. Igår kopplade jag in min P4 3.1 GHz med radeon 9700 pro, och bilden blev mycket stabilare än med laptopen. En sak som är lite störande är att när det är smala vertikala streck så skiftar en del av dom fram och tillbaks en pixel höger och vänster. Med powerstrip kan man justera bort det mesta men så borde man inte behöva göra. Detta är nog inget problem med DVI eftersom man då har pixelmappning. Måste genast införskaffa en DVIkabel.När ni kör VGA och DVI, blir det någon over/under scan när ni kör in 1280x720?
Kollade lite HD-snuttar laddade från microsoft. Ser fantastiskt bra ut, men en del av materialet hade lite väl mycket brus. Synd att man inte kan slå på noise reduction på PC-ingångarna. Jag måste säga att jag är lite irriterad på HDTV från PC dock. det blir ju bara 8 bitar per färg, man ser tydliga s.k. "color bands", dvs gradvisa färgövergångar blir diskreta band istället. Hoppas att detta är en begränsning i windows och inte i HDTV. Radeon stödjer ju 128 bitars floating point färg, men jag har aldrig sett att detta går att utnyttja i windows.
Testade även half life 2, och det var en höjdare, i det spelet kan man nämligen ange att man har 16:9 skärm och då får man bredare synfält än normal.
Redigerat av mcederva, 14 December 2004 - 09:51.
Postad 14 December 2004 - 12:33
MVH
Banan
Postad 14 December 2004 - 12:44
Du lär knappast behöva mer än 8 bits per komponent för att representera bilden, själva bildbehandlingskretsar bör ju dock arbeta med högre precision.Kollade lite HD-snuttar laddade från microsoft. Ser fantastiskt bra ut, men en del av materialet hade lite väl mycket brus. Synd att man inte kan slå på noise reduction på PC-ingångarna. Jag måste säga att jag är lite irriterad på HDTV från PC dock. det blir ju bara 8 bitar per färg, man ser tydliga s.k. "color bands", dvs gradvisa färgövergångar blir diskreta band istället. Hoppas att detta är en begränsning i windows och inte i HDTV. Radeon stödjer ju 128 bitars floating point färg, men jag har aldrig sett att detta går att utnyttja i windows.
Själva slutresultatet är det dock ingen större vinst att representera i mer än 24 bits färg.
För övrigt ligger ju alla HDTV-clips man kan finna (oavsett om vi talar MPEG2, XviD, DivX eller WMV) i 24 bits färg vad jag kan se i alla fall.
Postad 14 December 2004 - 13:12
Anyone with a Sagem Axium who wants to check there software version this is how you do it. Go into the menu and go to install then sources and type in 36987 if you have anything older than 0053 it is the old software version.
Contact Sagem and they should offer you a software update.
The number to call is: 08702 488227
I have also asked about HDCP on the DVI and they said they will be producing a hardware update that should be released January.
Redigerat av Optoma, 14 December 2004 - 13:12.
Postad 14 December 2004 - 13:27
Har du länk till forumet där du hittade den där informationen.
Blir nog en sagem iaf nu då....
Postad 14 December 2004 - 13:38
Finns massa DLP diskussion på www.avforums.com i England.Det där lät ju onekligen intressant optoma..
Har du länk till forumet där du hittade den där informationen.
Blir nog en sagem iaf nu då....
Kolla Sagem tråden.
Postad 14 December 2004 - 14:15
Pust, ja hade 0062Så här svarar Sagem till en annan i ett annat forum:
Anyone with a Sagem Axium who wants to check there software version this is how you do it. Go into the menu and go to install then sources and type in 36987 if you have anything older than 0053 it is the old software version.
Contact Sagem and they should offer you a software update.
The number to call is: 08702 488227
I have also asked about HDCP on the DVI and they said they will be producing a hardware update that should be released January.
Postad 14 December 2004 - 14:28
Jag har nu testat med Beyond på en 28" och det är samma fel där men i självklart "mycket" mindre utsträckning "synbart" och det förstår jag att det beror på att bilden är så liten. Och med denna Sagem så förstoras ju alla fel upp också,
med detta undrar jag nästan inte om runt 40" är optimalt i dagens läge då kvaliten på bilden inte är så bra på dvd-skivor.
Jag antar att jag kanske kan märka samma fel på dom andra skivorna också som på i-robot med dom krummilurerna som hoppar i bakrunden i en scen. Inte så bra kvalite på den filmen ändå "igenom" hela.
Men sen om det blir så dom kan uppgradera eller fixa till så att man får hdcp på dvi porten så låter det ju väldigt bra, för då kan man ju även inhandla en ny spelare som har hdcp på dvi.
Men jag ska testa med en Pioneer också och se om det är samma fel eller inte, om det är samma fel så är det filmerna som lider av brist på kvalite och då är det inte min Sagems fel
Men jag måste medge att jag fastnade lite för denna kombination
SP-50L7HX - Supra HDMI - Denon DVD-2910
Samt att regnbågarna ska bli mindre synliga med detta 7färgs hjul mot Sagem som har 6. Min flicka ser dessa regnbågar rätt så tydligt "tydligen" och frågade mig flertal gånger varför det ser ut som att vara regnbågens färger i bilden då och då.
Postad 14 December 2004 - 15:06
Hmm tur ja inte lider av de för "trust me" har stirrat som tusan efter regnbågar men inte heller nåra sånna....jag har 0062 och det måste vara det nyaste tro jag.
Jag har nu testat med Beyond på en 28" och det är samma fel där men i självklart "mycket" mindre utsträckning "synbart" och det förstår jag att det beror på att bilden är så liten. Och med denna Sagem så förstoras ju alla fel upp också,
med detta undrar jag nästan inte om runt 40" är optimalt i dagens läge då kvaliten på bilden inte är så bra på dvd-skivor.
Jag antar att jag kanske kan märka samma fel på dom andra skivorna också som på i-robot med dom krummilurerna som hoppar i bakrunden i en scen. Inte så bra kvalite på den filmen ändå "igenom" hela.
Men sen om det blir så dom kan uppgradera eller fixa till så att man får hdcp på dvi porten så låter det ju väldigt bra, för då kan man ju även inhandla en ny spelare som har hdcp på dvi.
Men jag ska testa med en Pioneer också och se om det är samma fel eller inte, om det är samma fel så är det filmerna som lider av brist på kvalite och då är det inte min Sagems feloch om det är på det viset så kanske jag inte behöver byta ändå
![]()
Men jag måste medge att jag fastnade lite för denna kombination
SP-50L7HX - Supra HDMI - Denon DVD-2910
Samt att regnbågarna ska bli mindre synliga med detta 7färgs hjul mot Sagem som har 6. Min flicka ser dessa regnbågar rätt så tydligt "tydligen" och frågade mig flertal gånger varför det ser ut som att vara regnbågens färger i bilden då och då."Blev lite irreterad då jag inte fattade vad hon menade och jag såg ju inget" Men sedan kom jag ju påt
Postad 14 December 2004 - 15:14
*fläktbyte i veckan ("Strax" kommer ut )
*gamla kåpan
och nu mjukvaran.
Hm...........
Dagens skämt från SAGEM Sverige:
Även om en kund fastnar för en SAGEM men senaste utseendet så kan
de inte garantera vilken TV som kommer från Frankrike dvs det kan vara även
med den gamla kåpan!!!?????
Har fått ett inderkt ok att kunna byta ut den av min handlare....dags att
syna korten.
//KIZA
Postad 14 December 2004 - 15:56
24 bitar är ju bara 8 bitar per färg, dvs 256 olika kulörer av tex klarröd. Om du på en sagem har en övergång från svart till klarröd vänster till höger blir bredden av varje band exakt 5 pixlar, och det är ganska lätt att se. Om du har flackare stigning blir bredden ännu större.Du lär knappast behöva mer än 8 bits per komponent för att representera bilden, själva bildbehandlingskretsar bör ju dock arbeta med högre precision.Kollade lite HD-snuttar laddade från microsoft. Ser fantastiskt bra ut, men en del av materialet hade lite väl mycket brus. Synd att man inte kan slå på noise reduction på PC-ingångarna. Jag måste säga att jag är lite irriterad på HDTV från PC dock. det blir ju bara 8 bitar per färg, man ser tydliga s.k. "color bands", dvs gradvisa färgövergångar blir diskreta band istället. Hoppas att detta är en begränsning i windows och inte i HDTV. Radeon stödjer ju 128 bitars floating point färg, men jag har aldrig sett att detta går att utnyttja i windows.
Själva slutresultatet är det dock ingen större vinst att representera i mer än 24 bits färg.
För övrigt ligger ju alla HDTV-clips man kan finna (oavsett om vi talar MPEG2, XviD, DivX eller WMV) i 24 bits färg vad jag kan se i alla fall.
När jag kollade igenom MP10_Stiker_8mbps.wmv laddat från microsoft igår så såg jag tydliga band tex i slutscenen. Jag använde lvc spelare.
Nu när jag sitter på jobbet och kör den på 19" crt så märks det inte alls lika väl. Tror inte det beror bara på storleken. Kan tänkas att det blir lite bättre i windows media player 10. Ska kolla det ikväll.
Postad 14 December 2004 - 17:04
Jag kollar med Sagem!
/Jörgen
Postad 14 December 2004 - 17:54
Har testat med en Pionner spelare nu och felet är fortfarande kvar, så det är skivans fel och inte Sagems fel i alla fall, för stor skärm för en sådan dålig kvalite.
Ska testa 2,st andra nya filmer ikväll och se om jag blir nöjd då eller inte, om jag blir nöjd så behåller jag den, men om jag inte blir nöjd så ringer jag imorgon till butiken och använder 7,dagars ångern man har.
Kan meddela att det blir ingen skillnad med vare sig scart/komponent/komponent ps-scan som jag sagt tidigare.
Edit 1: "äkta WideScreen"
Nu har jag sett klart Katten Gustav på dvd, och jag må säga att det var perfekt bild nu
Ska se en till film lite senare och se hur det blir som då.
Enda grejen jag kan klaga på nu när jag sett denna film är att det blev ghosting eller något sådant 1,gång i filmen. Samt om man är i menyn på gustav där han dansar omkring så har jag 4,5st ränder på vänstra sidan om tv`n. vit/grå som går från botten och längst upp. Detta får man om man har filtret påslaget på låg och det synd mer vid medel/hög. Men när filtret är av så försvinner det samt försvinner lite ghosting/ skärmen inte hinner upptadera sig ordentligt vid kattens rörelser när han dansar.
Redigerat av Camridge, 14 December 2004 - 20:11.
Postad 14 December 2004 - 21:33
och kör in ny programvara.
Enligt dem så har den senaste programvaran kommit i veckan
från Sagem (Frankrike ).
Version okänd.......jag återkommer.
//KIZA
Postad 14 December 2004 - 23:17
gå till återförsäljaren eller?
Postad 15 December 2004 - 07:59
:-)
/Jörgen
Postad 15 December 2004 - 11:13
Med en stor bildyta så förstoras all bildinformation, det är ju inte som om att TVn lägger till information. Är det en störning som knappt syns på "liten" tv så syns den garanterat på en 50".
Vill man vara riktig självplågare tittar man på en riktigt gammal vhs eller varför inte en kopierad vcd... Där är det bättre med en liten tv, typ en 14" så man knappt ser detaljerna
Som alltid, och detta gäller ju även tv kanalerna så är det skit in skit ut. Är tv programmet filmat med lågbudget kameror (till exempel Julbocken) så blir det inte bra när det når konsumenter med stora tv apparater. Det här kommer bara bli tydligare ju fler som köper stora apparater. Förhoppningsvis kan det bli en opinion mot tv bolagen så att de skärper sig. Det är verkligen sorgligt när reklamen har bättre bildkvalitet än tv sändningen.
Tänker köpa ny dvd snart, så BBK tipset som kom här förut passade verkligen
Efter det att jag grundinställt tvn tänker jag sätta mig med T2 och leka lite. När inställningarna sedan är "perfekta" så skall jag mata den med brusig antennkabel och dålig vcd bara för att se hur den hanterar riktigt dåliga signalkällor.
Finns det servicemenyer på Sagemen? Något sätt att "nollställa" alla inställningar?
Jag är lite orolig att jag har alldeles för stora förhoppningar på Sagemen... Efter allt jag läst i tester i tidningar och på internet och här i forumet så är det ju svårt att hålla sig lugn...
Expert i Farsta Centrum har Sagem uppställd i butiken i vanliga fall. Just nu väntar dom på leverans (skall komma nästa vecka). Dom är dessutom ruskigt billiga (billigare än bästa på prisjakt och pricerunner).
Redigerat av Mattias L, 15 December 2004 - 11:15.
Postad 15 December 2004 - 13:10
mm, har märkt den där buggen där det står Norska eller vad det är i inställningarna, tyckte det var lite skumt men det fungerar ju på svenska ändå =)
Man märker verkligen hur stor skillnad det är på dvdmaterial nu, såg förlängda versionen av konungens återkomst i fredags, snacka om grym bildkvalitet i den rullen!
Independence Day t.ex. är det betydligt sämre bild på
Postad 15 December 2004 - 14:47
Om ni skulle få chansen att byta ut era apparater mot en D45:a istället utan extra kostnad.
Hade ni gjort det?
Bifogad fil(er)
Postad 15 December 2004 - 15:40
Skoj för dig! Önskar att du blir nöjd!(sitter och väntar på min nya Sagem som just nu är på väg hem till mig)
Med en stor bildyta så förstoras all bildinformation, det är ju inte som om att TVn lägger till information. Är det en störning som knappt syns på "liten" tv så syns den garanterat på en 50".
Ja, tyvärr. Men det är respekt att ha en 50"-are, och man föredrar ju att ha respekt än en bra bild
Som alltid, och detta gäller ju även tv kanalerna så är det skit in skit ut. Är tv programmet filmat med lågbudget kameror (till exempel Julbocken) så blir det inte bra när det når konsumenter med stora tv apparater. Det här kommer bara bli tydligare ju fler som köper stora apparater. Förhoppningsvis kan det bli en opinion mot tv bolagen så att de skärper sig. Det är verkligen sorgligt när reklamen har bättre bildkvalitet än tv sändningen.
Man får väl hoppas att det blir bättre och bättre med tv-kvalitéten (som det antagligen blir).
Expert i Farsta Centrum har Sagem uppställd i butiken i vanliga fall. Just nu väntar dom på leverans (skall komma nästa vecka). Dom är dessutom ruskigt billiga (billigare än bästa på prisjakt och pricerunner).
Konstigt, jag var inne i en Expertbutik med Axiumen, och de där visste inte vad den kostade (!!!) men de trodde att den låg runt 35-40 000 hos dem.
Postad 15 December 2004 - 18:04
Jag tror det, både me tanke på HDCP / HDMI samt 50" e för stort med tanke på tekniken samt kassa DVD filmer där 45" inte borde visa lika tydligt alla fel i filmen, plus att va ja hajjat så ska ju 45:an vara lite vassare samt den ser ju åxå klart snyggare utEn fråga till alla Axium 50-ägare.
Om ni skulle få chansen att byta ut era apparater mot en D45:a istället utan extra kostnad.
Hade ni gjort det?
Men då de inte kommer hända så tänker ja inte fantisera om de
Postad 15 December 2004 - 19:50
FUL är den......plastigt intryck med grå baslåda och svart pianolack.
Det här med bildkvalite: alla produkter i dag oavsett teknik visar och bevisar
PAL-signalens brister dvs allt är klart för det digitala.
Att det blir dålig bild på Aktuellt osv...är ok för mig för jag vet
vilken kanonbild det blir om något år!!!!
//KIZA
Postad 15 December 2004 - 21:17
Hehe, ja - de är verkligen "experter" på något...De enda Expert är experter på är att ta hutlöst med betalt
![]()
Postad 15 December 2004 - 21:24
Om man köper 45" kan man lika gärna köpa en bra plasma.
Postad 15 December 2004 - 23:22
Jag har precis kollat igenom Fellowship of the ring i HD-kvalitet, 6 DVD-skivor!
Detaljrikedomen är så bra så man blir nästan gråtfärdig. jag sitter ca 4 meter från TVn, och man kan inte se minsta antydan till dålig skärpa, och inget brus heller.
Om man flyttar sig närmare ser man en del brus. Inte för att jag kommer att sitta så nära, men jag ville bara se om det fanns nåt brus i källmaterialet. Alla färgövergångar ser mcyket bra ut, inga "color bands" såvitt jag kunde se. På nära håll ser det ut som om dom fixat det genom s.k. Dithering, vilket ger lite mer brus men det är inget som syns på rätt avstånd.
Jag skulle definitivt inte byta till 45" om jag sitter längre ifrån än 4 meter.
Postad 16 December 2004 - 00:23
Hade de gjort en 65:a hade jag bytat direkt med den nya teknikern som 45:an har
/Jörgen
Postad 16 December 2004 - 06:06
Jag behåller 50' som jag redan beställt. Blir nog super.
Postad 16 December 2004 - 11:13
Lev. före jul.
Nu ska en ny DVD inhandlas med DVI.... BBK har en men utan inspelningsHD... finns det någon med....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *
55 bilder
42 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?