Någon som har jämfört XTZ Class A-100 D3 med Advance Acoustic MAP305 II?
Någonstans läste jag en jämförelse mellan de två men kan inte minnas var och det var ganska länge sedan. Man kan väl gissa att de är ganska lika i grundkonstruktionen?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
34 relaterade trådar
Postad 23 April 2009 - 08:03
Någonstans läste jag en jämförelse mellan de två men kan inte minnas var och det var ganska länge sedan. Man kan väl gissa att de är ganska lika i grundkonstruktionen? Postad 23 April 2009 - 08:48
XTZ och Advance är lika i grundkonstruktionen. De är köpta från samma tillverkare (Tonewinners).
Postad 24 April 2009 - 08:33
Är i köptankarna på en ny stärkare och nu verkar det stå mellan XTZ och en rotel-rb1562, vad tror ni? allt verkar ju tala för XTZ'an?
Postad 24 April 2009 - 13:52
om det blir rotelköp använder jag min onkyo TX-SR-806 som försteg. Är mest ute efter lite mer välljud Postad 26 April 2009 - 14:13
Och hur var det nu med den nya DACen?
Enligt Gubbslyna klipper den lite i början av varje låt. (liiiite tydligen, när han kör frånm CD100an digitalt) Enligt XTZ skall problemet vara åtgärdat(?) Och om man har en D2a, går det då att uppgradera firmwaren? Eller är det rent kirurgiska ingrepp som behövsför att få bort "Klippet" (någon som beskrev en sådan procedur tidigare i tråden - jag har suttit och läst igenom hela precis inför köp) Postad 28 April 2009 - 19:10
japp den klipper lite lite.
någon som provat förstärkaren tillsammans med Larsen 4? eller några Carlsson/Sonab? jag är galet sugen på Larsen. Carlsson är bara dyrt o jobbigt att skaffa. anledningen till att jag kollar på den typen av högtalare är att jag vill (måste?) skaffa något "sambovänligare" än stativare som är svåra och jobbiga att placera för att det ska låta bra. Postad 07 May 2009 - 14:24
Reaktioner på recensionen i Hifi och musik? Jag har själv inte läst den men kommer göra det så snart jag får fingrarna på en tidning.
Postad 07 May 2009 - 14:34
Läste det samma dag jag fick den
Håller med om det mesta som skrivs, men de anger inte vilka högtalare de testade med. Bl.a. tycker de att CD-100 är bäst på akustisk musik, och mindre bra på rock, vilket jag faktiskt kan hålla med om. Postad 08 May 2009 - 18:21
har åxå läst recensionen nu. ganska tråkig faktiskt. jag anser nog att högtalarna har mer o göra med vilken musik som passar än elektroniken. med rätt högtalare till xtz-riggen så låter den nog troligtvis bra till all typ av musik. jag lyssnar själv på galet mycket olika stilar och har inte haft "problem" med någon.
Redigerat av Gubbslyna, 08 May 2009 - 18:25. Postad 12 May 2009 - 18:52
Hallå,
Nu har jag också blivit med en D3:a. Kopplade in den mot mina bef. högtalare och.... Det låter tyvärr inte bra. Ljudet blir ofantligt klart jämfört med min tidigare Yamaha suround-förstärkare. Ljudet får dessutom en mycket större "rymd" Dock blir det så "ljust" och klart att det nästan gör ont i öronen. Har kört både via CD och squeezbox (Flac). Squeezboxen låter bäst om man kör den digitalt och använder D3:ans DAC. Har väl vissa tankar på att även köpa nya högtalare men vet inte riktigt vart jag skall börja. Var och lyssnade på ett par Dynaudio X16 och de lät ju fint. Det är väl dessutom någonstans i denna prisklass jag bör hamna. Tänkte bara kolla vad som rekomenderas till denna stärkare. För tillfället är kör jag på mina gamla Acoustic Energy Aegis Three (golvare). Jag har definitivt plats till ett par golvare. Rummet är på ca 30 m2. Hälsningar, Maxfar Postad 12 May 2009 - 18:57
Tråkigt. Hur ser rummet ut? (möblering, mattor osv) Postad 12 May 2009 - 19:22
Har nu bytt ut metallbyglarna mellan försteg och slutsteg mot ett par hemmagjorda korta kablar av lonworks och neutrik-kontakter. Upplever faktiskt ljudet som något klarare, och tydligare bas. Kan vara värt att prova!
Postad 12 May 2009 - 20:20
Tråkigt och tråkigt ..... Jag kanske får köpa något nytt ;-) Rummet är nog helt kass ur Hifi-synpunkt. Får dock stå ut med detta. Oavsett vad högtalarna kommer att kosta så är det billigare än att flytta.... Får väl försöka låna hem något och se vad som händer i rummet. Skall även testa "bygla om". Hälsningar, Maxfar Postad 13 May 2009 - 11:34
jag kör acoustic energy stativare till min d3a och det låter utmärkt! svåra rum ställer dock till det. du kanske skulle titta på högtalare byggda för normala rum? typ carlsson/larsen? annars tror jag dina högtalare skulle må bättre av att komma ut en bit från bakväggen och vinklas in lite mot lyssningsplatsen. ge även förstärkaren några timmar så den hinner bli varm i kläderna och se till att inte använda för dåliga kablar. SD-fötter under högtalarna är åxå ett bra tips för att tajta till basen. Redigerat av Gubbslyna, 13 May 2009 - 18:39. Postad 15 May 2009 - 10:39
Denna förstärkare låter intressant, med digital ingång och phonoingång och allt, blir det bra om man kopplar från optisk spdif i datorn till förstärkaren?
Men vet inte vilka högtalare jag ska ha än, fungerar på stativare som B&W DM685, tror ni de låter bra tillsammans? Postad 15 May 2009 - 10:45
Varför inte köra på XTZ:s stativare? De har ju vunnit tester mot bl.a. B&W innan, och borde spela bra ihop med deras förstärkare också.
Hittade en tråd som borde passa dig ganska bra: https://www.minhembi...howtopic=220437 Redigerat av Sardaukar, 15 May 2009 - 10:49. Postad 15 May 2009 - 15:13
Jo det är absolut ett alternativ, men har nog ingen möjlighet att lyssna på dom, bor i Norge och lite dyrt att skicka tillbaka saker, och finns inte många ställen att provlyssna på här jag bor. Ska lyssna på b&w dm685 och lektor 3 som just kommit in på hifiklubben, sen finns det bara en affär till va jag vet. Postad 22 May 2009 - 05:53 Har haft min D3 i en vecka snart, och jag kan inte upptäcka att den en tar lite lite i början. Använder min SB3 coaxialt kopplad till DACen på D3. För övrigt, en riktigt rikgtigt bra stärkare, låter mumma! Postad 22 May 2009 - 19:58 Vad är källan? Kan lika gärna vara den som har problem. Postad 22 May 2009 - 20:36
Alltså, Nått har hänt. Vet inte om det är jag som vant mig eller om det faktiskt låter annorlunda. Fortfarande något ljus i ljudet men helt klart mycket mer bas än tidigare. Fråga: Behöver förstärkaren "spelas in"? Fråga 2: Byglarna på baksidan som omtalats. Vad skall man byta ut dem till? Jag har lite RG62 kvar sedan jag gjorde signalkablar. Funkar det? Hur får man ut byglarna? Våld?? Hälsningar, Maxfar Postad 22 May 2009 - 21:30
Ja, R62 eller vilken signalkabel som helst. Jag använde som sagt lonworks med neutrik-kontakter. Kabeln blev väl ca 2-3 cm lång förutom kontakterna.
Byglarna tar du försiktigt ut med en skruvmejsel som du stoppar in och bender ut den med. Redigerat av Sardaukar, 22 May 2009 - 21:31. Postad 23 May 2009 - 10:06
CD100 > D3 ska prova med en dvd-spelare eller något. Postad 23 May 2009 - 10:10
antagligen har förstärkaren fått bli lite varm i kläderna. a.k.a spelas in. jag har för mej att det står i manualen att den inte behöver spelas in. men alla nya komponenter har ju lite inkörningstid innan dom låter bra. byglarna tar man nog lättast bort med en (platt) tång. låter lite risky att bända med mejsel? Redigerat av Gubbslyna, 23 May 2009 - 10:20. Postad 27 May 2009 - 10:12
Har nu testat med både SB3 via coax, och min Yamaha CDX-397MKII via toslink, utan några som helst bortklippta delar av musiken. Postad 27 May 2009 - 11:28
Kommentar: Det finns inget i förstärkaren som påverkas av inspelningstid och liknande. Allt är "solid state", det enda som händer är att temperaturen stabiliseras under första halvtimmen efter uppstart, och det påverkar tomgångsströmmen något. En troligare förklaring till att du upplever förändring i ljudet är den egna anpassningen till ljudet, dvs man vänjer sig vid en viss ljudkaraktär gradvis. Högtalarna kan också ha fått något ändrad karaktär med tiden på grund av rent mekaniska inspelningsfenomen. Vi hävdar också att det inte finns något att tjäna på att byta ut byglarna. De är av massiv metall och att ersätta dessa med kabel innebär bara att kabelns färgning av ljudet påverkar signalen, men eftersom det är korta kablar det är frågan om blir det extremt minimalt, troligen knappt mätbart. Postad 12 June 2009 - 08:36
Hej!
Jag är eventuellt intresserad av en Class A-100 D3 och har lite funderingar. Funderar nämligen på att använda den som ett slutsteg. Jag vill inte enbart använda den till musiklyssnande utan även när jag glor på film som jag gör mycket. Om jag kopplar ihop den med min hemmabioreciever och använder den som ett slutsteg, kommer jag få ut samma kraft som om jag enbart skulle använda den som en stereoförstärkare? Edit: Mina fronthögtalare är 99.26. Redigerat av Unregisteredda254153, 12 June 2009 - 08:37. Postad 12 June 2009 - 09:12
Ja. Gäller bara att nivåmatcha det med övriga högtalare, slutsteg tenderar att vara olika känsliga. Postad 12 June 2009 - 10:35 Vill du utveckla det där? Postad 12 June 2009 - 10:39
I receivern så brukar man kunna ställa in nivån (level) per kanal, använder du då slutsteget till frontarna så kan det hända att du får justera frontarnas nivå för att få samma ljudvolym jämfört med övriga högtalare i systemet. Har du autokalibrering på receivern så sköts det ju enkelt på det sättet. Postad 12 June 2009 - 10:39
Det stämmer, olika slutsteg har olika ingångskänslighet. Man får justera output-nivån från sin hembio-förstärkare så att det matchar nivån med det slutsteg man tänkt använda. Enkelt gjort med de flesta receivers. Du får nytta av den extra kraften och prestandan hos ett externt slutsteg både vid musik- och hembiolyssning. En annan bonus är att nätdelen i receivern avlastas och det blir mer effekt över till de andra kanalerna (center och bakkanaler). Subkanalen påverkas ej om du kör en aktiv sub, som ju går på egen ström.
Postad 17 June 2009 - 11:11
Okej, jag är med angående justerande av output-nivå.
Så det jag behöver koppla in till Class A-100 D3 är högtalarkablarna och audiokabel (tex XTZ egna Audiokabel Pearl White?). Resten kopplar jag till mina receiver. Som tex koax kabeln från min Squeezebox. Tänker jag rätt då? Postad 12 July 2009 - 11:19
Är det någon med XTZ class-a 100 d3 som upplever att volymratten inte går att vrida snabbt alls? för då börjar den hoppa fram och tillbaka och med 0.5db och man kommer ingen vart... Har försökt att maila XTZ om detta tre gånger men de ignorerar mina email.
Postad 16 July 2009 - 00:56
mja. man kan tycka att man får ratta som ******** om man vill höja/sänka mycket. men det är nog en vanesak hur man hanterar det där och personligen så är det inget jag stör mej på längre. Postad 17 July 2009 - 22:39
problemet är ju att jag inte kan ratta snabbt överhuvudtaget, jag får vrida i snigelfart för att den ska förstår att jag överhuvudtaget vrider på volymen Postad 18 July 2009 - 03:52 Var har du köpt den? Lämna in den där, eftersom det är något fel på den. Eller testa att ringa dem. Postad 18 July 2009 - 10:48
hmm. ja det måste ju vara nått fel på den. funkar det som det ska när man använder fjärren? helt ärligt så är jag galet nöjd på alla sätt när det gäller D3an. det enda är faktiskt volymkontrollen som jag tycker känns lite B och som säkert ramlar sönder om man inte behandlar den som sin flickvän. hoppas dom styr upp det, och kanske balanserat in på en eventuell D4a Redigerat av Gubbslyna, 18 July 2009 - 10:51. Postad 18 July 2009 - 14:10
Det jag stör mig mest på när det gäller D3:an är att den liksom CD-100 repas jättelätt...
Postad 20 July 2009 - 19:26
ja, den gråa färgen är inget att hurra för faktiskt. Postad 21 July 2009 - 16:57
Är det någon som har/testat denna förstärkare som jämfört den med eller iaf lyssnat på NAD C375BEE (en nackdel som jag ser är att den inte har phono-in i grundpris)?
Jag vet att den är dubbelt så dyr, men jag är nyfiken iaf:P Denna ligger lägst i pris på de förstärkare jag nu funderar på, dyraste ligger på 13.000 kr (Magnat MA800), men då jag inte kan lyssna på denna så undrar jag om någon kan delge lite skillnader. Överlägsenhet i ljud går före finesser och ingångar och pris (upp till 13). Postad 22 July 2009 - 19:12
Hur ska jag gå tillväga ifall jag vill använda min xtz class a-100 d3 som slutsteg till min hembio? (surroundförstärkaren är en onkyo tx-sr605s)
Postad 22 July 2009 - 21:29
Det går inte eftersom din onkyo inte har pre out. Postad 23 August 2009 - 20:01
Är också sugen på att skaffa en XTZ Class A100. Har just nu en Nad 218 THX. Frågan är om den orkar driva mina högtalare(Dali Helicon 800) ordentligt. Läste ett test av XTZ där de använde just Dali Helicon 800 men är ändå lite orolig. Någon som haft problem med tungdrivna högtalare i kombination med XTZ A100? Här är testet http://alatest.se/ap.../...6126431,86/
Postad 28 August 2009 - 15:58
Mina AE är inte stora, men ganska tröga ändå. Tycker inte att D3an har några problem alls, som min Cambridge hade. Det finns massor av kraft i D3an! 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |