Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99.26, Audiovector K1 super eller B&W DM685 till 2-kanal?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2008 - 14:03

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Jag ska skaffa 2-kanal till ett mindre rum (ca 11-12 kvm). Högtalarna måste vara stativare och skall sitta på väggen (kortväggen). Tanken är att få till ett rum dit man ska kunna gå och "finlyssna" på musik, främst lugnare musik (Eva Cassidy, Norah Jones, Anna Ternheim, Sophie Zelmani mfl). Dock är jag allätare så det får ju gärna låta bra till lite rockigare musik med (linkin park, daughtry, foo fighters mfl) men det viktigaste är lugn musik som sagt. Som hemmabio idag (i ett annat rum) har jag Canton LE109 med H/K AVR230. Jag är väl "sådär" nöjd med Cantonfrontarna. Åtminstone till musik, till film funkar de ypperligt. Till musik är de egentligen lite för ljusa för min smak (det blev dock bättre när jag skaffade H/Kn).

Högtalare + stärkare + cd-spelare får kosta ca 10-15.000. Utseendet på högtalarna är ganska viktigt.

Igår och idag har jag varit och lyssnat på Lefflers och HIFI-klubben. Det är rackarns svårt att jämföra utrustningar. Det hjälper ju inte att man måste gå till olika butiker och att det inte går att lyssna med samma cd-spelare/stärkare... På HIFI-klubben lyssnade jag på B&W DM685 tillsammans med Cambridge Audio 640A/640C och på Lefflers lyssnade jag på Audiovector K1 super med Marantz CD6002/PM7001.

Båda systemen låter bra helt klart. Möjligtvis tyckte jag kanske att Audiovector lät mer "öppet" och att högtalarna "försvann" så att ljudet fyllde rummet. Dock TROR jag att jag nog tyckte att "klangen" på B&W tilltalade mig något mer. Märktes vid lite ljusare kvinnliga röster. Annars märker man ju att K1:orna är gjorda för att stå nära väggen vilket är ett plus, de är ju små, diskreta och verkar ganska lättplacerade med. Dock är nog B&W:erna snyggare och man får väggfäste "på köpet". Basporten är ju åtminstone riktad framåt på dem (verkar inte vara så på många andra annars).

För att försvåra det ytterligare så börjar man ju helt klart fundera på XTZ efter allt gott man läser... Förut har de gått bort lite för min del pga utseendet men den senaste 99.26:an ser nog helt ok ut ändå. Denna skulle i så fall få drivas av XTZ A100 D3 samt någon skräp-dvd med digital ut alt någon billig cd (till att börja med). Dvs XTZ:ns DAC skulle användas för att spara pengar på CD:n.

Vad tror ni om XTZ för mina behov efter vad jag beskrivit? Jämfört med K1 super och B&W DM685? Kommer de lida mycket av att sitta på väggen (och hur sätter man upp dem på ett vettigt sätt)?

Tacksam för input/synpunkter...

Redigerat av Unregistered59055173, 27 December 2008 - 14:04.

Postad 27 December 2008 - 15:37

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Xtz har visserligen baspluggar och är designade för att spela även med pluggarna täppta och kan därför rent teoretiskt funka vid väggplacering. Däremot offrar man en del av dess förmågor även vad gäller andra parametrar och 11-12 kvadrat.. Jag håller xtz som varandes den, i absoluta termer, överlägset bästa högtalaren men den behöver inte vara det bästa för din smak och i synnerhet den rådande situationen (väggplacering, litet rum..) och då din ljudpreferens förefaller ligga åt den "varma" sidan så skulle nog 685 eller den mindre 686 passa dina behov bättre. De är enligt mig mer förlåtande och spelar bra med mindre daltande.

Postad 27 December 2008 - 15:53

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jäkligt roligt, jag har själv valt mellan både XTZ 99.26 och Audiovector K1 (signature).. Har dessutom en musiksmak som liknar din.

Som Malte74 skriver så kan man ju plugga igen basreflexportarna på XTZ vilket är att föredra om du skall hänga dem på väggen.

Visst har B&W DM685 en varm karaktär men det har även XTZ 99.26 - båda står i motsats till Audiovector som i mitt tycke har en mer neutral ljudåtergivning.

Det ska nämnas att XTZ 99.26 behöver lite förstärkarkraft för att komma till sin rätt, så en stärkare från NAD eller XTZ är mitt tips.

Lyssna en gång till, eller be om att få låna hem ett par högtalare så att du kan lyssna i din egen miljö med din egen förstärkare. Självfallet ska du köpa det som låter bäst, men mitt tips är väl XTZ 99.26 och en stärkare från Rotel/NAD/XTZ.

Postad 27 December 2008 - 16:17

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Vill du spara en slant så rekommenderar jag en titt på xtz 99.21/99.22. De är precis som 99.26 utrustade med pluggar och presterar faktiskt otroligt bra ljud för pengarna. 99.26 är en bättre högtalare men de har andra krav på drivning så man kan få lika bra eller bättre resultat då man har en fast budget genom att använda 99.21/22 och en bättre drivning än man skulle få råd med om man köper 99.26. Är själv ägare till både 99.26 och 99.22 och driver mina 99.26 med en SAT Amplifix och 99.22 i hembion med en Yamaha RX-V1700 och 99.22 med amplifix spelar bättre än 99.26 med receivern..

Postad 27 December 2008 - 16:20

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Tack för synpunkterna. Kanske lutar åt B&W då... 685:orna hann ju ta slut i körsbär för 4000:- men då får jag ju istället färgen jag egentligen vill ha - light oak... För den nätta summan av 2000:- extra. :D

Finns det fler som har tips eller åsikter?

Clarity: om det blir XTZ så blir det som sagt även stärkaren från samma firma, den verkar ju inte sakna kraft...

Vill du spara en slant så rekommenderar jag en titt på xtz 99.21/99.22. De är precis som 99.26 utrustade med pluggar och presterar faktiskt otroligt bra ljud för pengarna. 99.26 är en bättre högtalare men de har andra krav på drivning så man kan få lika bra eller bättre resultat då man har en fast budget genom att använda 99.21/22 och en bättre drivning än man skulle få råd med om man köper 99.26. Är själv ägare till både 99.26 och 99.22 och driver mina 99.26 med en SAT Amplifix och 99.22 i hembion med en Yamaha RX-V1700 och 99.22 med amplifix spelar bättre än 99.26 med receivern..

De går tyvärr bort för att de är så hiskeligt fula... OK att 99.26 har krav på drivning men XTZ-stärkaren måste väl ha kraft så det räcker!?

Postad 27 December 2008 - 16:27

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Tack för synpunkterna. Kanske lutar åt B&W då... 685:orna hann ju ta slut i körsbär för 4000:- men då får jag ju istället färgen jag egentligen vill ha - light oak... För den nätta summan av 2000:- extra. :D

Finns det fler som har tips eller åsikter?

Clarity: om det blir XTZ så blir det som sagt även stärkaren från samma firma, den verkar ju inte sakna kraft...

De går tyvärr bort för att de är så hiskeligt fula... OK att 99.26 har krav på drivning men XTZ-stärkaren måste väl ha kraft så det räcker!?

Saxat från XTZ.se:

"2x180W i Klass-AB drift eller 2x50W i ren Klass A drift. Dynamisk effekt 2x350W."

Det borde räcka.

EDIT*: Ja, som vi alla vet ger inte wattangivelsen dig hela sanningen, bara en liten fingervisning. Men en fråga; Varför måste du ha stärkare från XTZ bara för att du väljer högtalare därifrån? Det skadar ju inte att låna hem lite annan elektronik för att bli helt övertygad?

Redigerat av clarity, 27 December 2008 - 16:29.

Postad 27 December 2008 - 16:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kan varmt rekomendera B&W 685 riktigt bra och prisvärda högtalare.
Dock tycker ja du ska ha dessa på stativ,då kommer dom till sin rätt.
Vet ej hur dom passar på vägg,då dom e ganska djupa och tunga.

Postad 27 December 2008 - 16:56

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Kan varmt rekomendera B&W 685 riktigt bra och prisvärda högtalare.
Dock tycker ja du ska ha dessa på stativ,då kommer dom till sin rätt.
Vet ej hur dom passar på vägg,då dom e ganska djupa och tunga.

Du har en imponerande elektronikpark hemma hos dig jonasprivate :-) Kul att se!

Postad 27 December 2008 - 16:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tackar. :D

Postad 27 December 2008 - 18:16

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Stativ funkar ej tyvärr... Man kan inte få allt...

Postad 27 December 2008 - 18:51

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ok men ska finnas bra väggfästen,bara att du hör med hifi-klubben.

Postad 06 January 2009 - 23:13

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Liten uppdatering. Hoppas nu litegrann att istället få första tjing på ett par b&w 705 istället för 685 pga att priset inte blev så mycket dyrare. Pga att högtalarna blir dyrare drar jag dock ner på transporten. Därför kommer jag troligtvis köra h/k 3490 som stärkare och köra med nån 500-kronors dvd med optisk ut så att DAC:en i stärkarn används istället.

Tror ni det blir bra?

Postad 07 January 2009 - 13:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Schyst med ett par 705or,jo kommer funka men spara gärna lite o köp något bättre i transportväg sen.

Postad 07 January 2009 - 14:33

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Schyst med ett par 705or,jo kommer funka men spara gärna lite o köp något bättre i transportväg sen.

Det är väl inget problem att köra DAC:arna i recievern? Otroligt mycket viktigare att ha råd med högtalare man gillar.

Postad 07 January 2009 - 15:35

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0

Det är väl inget problem att köra DAC:arna i recievern? Otroligt mycket viktigare att ha råd med högtalare man gillar.

Det var det ingen som sade, men även transportens kvalitet har stor betydelse för det ljudliga resultatet! Grävs det inte upp korrekt ifrån skivan omvandlas det inte korrekt i dac:n...
HK:n har en ganska varm klang och b&w är ju inte direkt kända för att vara ljusa så utan att ha hört 705: du tror inte att det kan bli lite kaka på kaka? Förstärkare är lätta att bära så börja med att köpa högtalarna och ta hem och testa ett par förstärkaralternativ. Om nu inte inbyggd dac är absolut nödvändigt, då vet jag inga andra alternativ för vettiga pengar än just 3490 och xtz..

Postad 07 January 2009 - 17:54

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det var det ingen som sade, men även transportens kvalitet har stor betydelse för det ljudliga resultatet! Grävs det inte upp korrekt ifrån skivan omvandlas det inte korrekt i dac:n...
HK:n har en ganska varm klang och b&w är ju inte direkt kända för att vara ljusa så utan att ha hört 705: du tror inte att det kan bli lite kaka på kaka? Förstärkare är lätta att bära så börja med att köpa högtalarna och ta hem och testa ett par förstärkaralternativ. Om nu inte inbyggd dac är absolut nödvändigt, då vet jag inga andra alternativ för vettiga pengar än just 3490 och xtz..

Så du påstår att det finns en massa digitala apparater som inte "gräver upp" det som finns på CD-skivan?

Postad 07 January 2009 - 17:58

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Så du påstår att det finns en massa digitala apparater som inte "gräver upp" det som finns på CD-skivan?

Jupp. Det är STOR skillnad mellan te.x CD-spelare och CD-spelare.

Postad 07 January 2009 - 18:01

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Jupp. Det är STOR skillnad mellan te.x CD-spelare och CD-spelare.

Notera att vi snackar om CD-spelare med digital optisk output nu. Säger inte att två olika CD-spelare ger identisk output via analoga utgångar men via digital lär de skicka ut samma grejer.

Postad 07 January 2009 - 18:49

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Jag menar utan omsvep att det finns en kvalitetsskillnad på transporter och att den skillnaden hörs! Självklart är det så. Och jag är lite rädd att jag missförstår frågan då jag har svårt att tänka mig att du inte håller med...
Teacs vrds, pioneers stable platter, osv osv...det finns mängder med system som utvecklats just för att möjliggöra så stabil och korrekt avläsning av skivan som möjligt, upphängda motorer, tyngd och stabilitet, vibrationsdämpningar,... Så transporten är den första länken i signalkedjan oavsett det handlar om film eller cd och att hävda att det är oviktigt för det ljudande resultatet är lika dumt som att hävda att vilken plastspelare som ingår i ett midipaket anno 1990 för LP-skivor som helst blir high end med en fin pickup och en vass tonarm... Korrekt avläsning är mycket viktigt. Däremot inte sagt att allt billigt gör det dåligt men det går absolut göra bättre. Dac:n omvandlar den digitala signalen men transportens kvalitet bestämmer hur signalen den får ser ut. Så, som ren transport, körde jag hellre en gammal vrds-7 eller nåt från teac för 2000 spänn begagnad än de flesta nya spelare för samma pengar (så länge den funkar felfritt..) Därmed inte sagt att den som spelare, trots att den var dyr, låter bättre än en ny 2000:- maskin då digitaltekniken gjort enorma framsteg men det är en annan sak.

Jag menar utan omsvep att det finns en kvalitetsskillnad på transporter och att den skillnaden hörs! Självklart är det så. Och jag är lite rädd att jag missförstår frågan då jag har svårt att tänka mig att du inte håller med...
Teacs vrds, pioneers stable platter, osv osv...det finns mängder med system som utvecklats just för att möjliggöra så stabil och korrekt avläsning av skivan som möjligt, upphängda motorer, tyngd och stabilitet, vibrationsdämpningar,... Så transporten är den första länken i signalkedjan oavsett det handlar om film eller cd och att hävda att det är oviktigt för det ljudande resultatet är lika dumt som att hävda att vilken plastspelare som ingår i ett midipaket anno 1990 för LP-skivor som helst blir high end med en fin pickup och en vass tonarm... Korrekt avläsning är mycket viktigt. Däremot inte sagt att allt billigt gör det dåligt men det går absolut göra bättre. Dac:n omvandlar den digitala signalen men transportens kvalitet bestämmer hur signalen den får ser ut. Så, som ren transport, körde jag hellre en gammal vrds-7 eller nåt från teac för 2000 spänn begagnad än de flesta nya spelare för samma pengar (så länge den funkar felfritt..) Därmed inte sagt att den som spelare, trots att den var dyr, låter bättre än en ny 2000:- maskin då digitaltekniken gjort enorma framsteg men det är en annan sak.

Sorry..min dator har börjat balla och ovan ser ni ett litet exempel...

Postad 07 January 2009 - 22:13

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Verkligen kul att du driver med mig... bevis tack!

Postad 07 January 2009 - 22:30

Unregistered59055173
  • Unregistered59055173
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Starta gärna en ny tråd om transporter istället för att lusa ned denna, tack.

Det blev tillslut b&w 705 samt Cambridge audio 640C som cd-spelare och 640A som stärkare. Jag tyckte detta lät riktigt bra och priset var ju helt ok. Har bara lyssnat litegrann hemma på låg volym men jag tror jag kommer bli riktigt nöjd med denna setup. Svagaste länken är väl troligen förstärkaren men den kan man ju alltid uppgradera om ett tag.... :)

Jag får heller inte glömma bort att jag från början hade tänkt skaffa b&w DM686 och driva dessa med NAD C715, så som det blev nu blev det ju lixom ett snäpp uppåt... :D

Men 13.000 istället för 20.000 (ordinarie pris) måste väl anses som ok för paketet b&w 705, CA640C och CA640A?

Postad 08 January 2009 - 09:13

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Dina cambridge-prylar är mycket, mycket bra i sin prisklass och fick du grejerna till det priset är det bara att gratulera! Högtalarna har måhända ännu mer att ge men deras lätta värme parat med klarheten och dynamiken i en 640 låter som ett välbalanserat system och du hittade grejer på egen hand som vi här i tråden egentligen borde tänkt på att rekommendera...
Kudos!

Postad 08 January 2009 - 10:28

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Starta gärna en ny tråd om transporter istället för att lusa ned denna, tack.

Det blev tillslut b&w 705 samt Cambridge audio 640C som cd-spelare och 640A som stärkare. Jag tyckte detta lät riktigt bra och priset var ju helt ok. Har bara lyssnat litegrann hemma på låg volym men jag tror jag kommer bli riktigt nöjd med denna setup. Svagaste länken är väl troligen förstärkaren men den kan man ju alltid uppgradera om ett tag.... :)

Jag får heller inte glömma bort att jag från början hade tänkt skaffa b&w DM686 och driva dessa med NAD C715, så som det blev nu blev det ju lixom ett snäpp uppåt... :D

Men 13.000 istället för 20.000 (ordinarie pris) måste väl anses som ok för paketet b&w 705, CA640C och CA640A?

Grattis till ett bra köp och ett riktigt bra pris. Du kommer njuta många år. :D

Postad 08 January 2009 - 14:27

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jag menar utan omsvep att det finns en kvalitetsskillnad på transporter och att den skillnaden hörs!

Kort svar: Nej, det stämmer icke. En dator CD-rom fixar det lika bra med 40x spinn.

Postad 08 January 2009 - 15:36

Unregistered7d520276
  • Unregistered7d520276
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
"sometimestheycomeback"
Då vet du något jag missat, och med mig företag som Teac, Pioneer m.fl som skulle sparat miljoner i utvecklingskostnad på avancerade transportlösningar om de vetat att det inte påverkar hur deras maskiner (eller i t.ex Teac:s fall även rena transporter) i slutändan låter... Men tråden är postad under forumdelen "Ljuduppspelning". Intresserade är välkomna!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.