Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 januari 2006 - 21:32

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
har för mig att jag läste förut att några hade problem med färgskiftningar i bilden.

Jag har iaf upptäckt att den högra bildhalvan drar mot ett rosaaktig nyans, om man har en helt vit testbild tex.

Så ska det väl ändå inte vara?

Postad 15 januari 2006 - 21:46

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
"AquaStealth" jag använder en scart adapter för att få s-video.

angående att bilden lutar ått rosa på enna sidan o grön på den andra sidan var ett problem för mig i någon månad sen har deta fenomen helt försvunnit på min proj konstigt nog.
vad har ni andra märkt av deta?

Postad 15 januari 2006 - 22:47

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
bobban: då är det troligtvis så att videon inte stödjer s-video...

Postad 16 januari 2006 - 12:34

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Hade också färgskiftning åt grönt på vänster sida när jag först
installerade projektorn, men det har försvunnit nu.
Vet inte om det har med tweakning att göra eller om det kanske
beror på hur mycket lensshift/zoom man använder.

Postad 16 januari 2006 - 13:50

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Hade också färgskiftning åt grönt på vänster sida när jag först
installerade projektorn, men det har försvunnit nu.
Vet inte om det har med tweakning att göra eller om det kanske
beror på hur mycket lensshift/zoom man använder.

<{POST_SNAPBACK}>

mmm, men jag hade inga sånna tendenser från början, utan det har kommit fram nu, igår rättare sagt.
Jag kan dock inte se att det drar åt grönt, bara lite åt rosa på höger sida.

Postad 16 januari 2006 - 18:37

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har absolut "problem" med färgskiftningar. Tydligast syns den rosa färgen. Denna syntes först i ett stort område mellan mitten och vänstersidan och då speciellt i samband med mörka scener+Auto Iris+textning.
Nu har jag upptäckt att det rosa sakta men säkert vandrat bort till högerdelen av bilden och jag hoppas i våta drömmar att den fortsätter vandra åt höger och ut till grannen.... Märkligt det där.

När jag nu tänkt på det så om man tittar på sin TFT-skärm på helt vita bilder så upplever jag även här rosa skiftningar i bilden, inte lika tydligt men dock. Kanske jag inbillar mig?

Postad 17 januari 2006 - 00:16

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

Har absolut "problem" med färgskiftningar. Tydligast syns den rosa färgen. Denna syntes först i ett stort område mellan mitten och vänstersidan och då speciellt i samband med mörka scener+Auto Iris+textning.
Nu har jag upptäckt att det rosa sakta men säkert vandrat bort till högerdelen av bilden och jag hoppas i våta drömmar att den fortsätter vandra åt höger och ut till grannen.... Märkligt det där.

När jag nu tänkt på det så om man tittar på sin TFT-skärm på helt vita bilder så upplever jag även här rosa skiftningar i bilden, inte lika tydligt men dock. Kanske jag inbillar mig?

<{POST_SNAPBACK}>

du har inte kontaktat återförsäljaren eller epson angående detta?

Postad 17 januari 2006 - 21:03

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Det är så lite så jag orkar helt enkelt inte bry mig om det. Stör mig inte längre på det och det känns som det blir mindre och mindre hela tiden.

Postad 18 januari 2006 - 00:55

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej. Det är så lite så jag orkar helt enkelt inte bry mig om det. Stör mig inte längre på det och det känns som det blir mindre och mindre hela tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

okej, nu har jag även upptäckt att det drar åt grönt på vänster sida, vilket jag inte tyckte det gjorde förut.

Men..., man får väl hoppas att det försvinner.

Postad 22 januari 2006 - 15:57

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jaha, då var man lycklig ägare till en TW600...trodde jag...

Har läst om problemen med högt fläktljud speciellt vid takmontering men slog till i alla fall.

Sätter igång projen och blir givetvis nöjd med bild etc.

Fläkten låter en del men, ja, som sagt, det var jag beredd på.

Dock så slås jag av ett evigt pipande, väldigt högfrekvent och som absolut överröstar fläkten...(hörs hur tydligt som helst när fläkten är i lågt läge).

Tänkte att pip-ljudet kanske var förknippat med fläkten trots allt men då jag slår av projen blir pipandet tyst, fläkten förtsätter ju att snurra nån halvminut men det finns inget pipande kvar.

Samma sak när jag slår på projen, fläkten går igång, epson loggan visas, inget pip-ljud...men då bilden kommer fram börjar pip-ljudet...

Så min fråga; är det bara jag som är känslig för (o)ljud eller är det något fel på mitt exemplar?

Jag störs av pipljudet även när jag är ca 12-15 meter bort från projektorn (i arbetsrummet med öppen dörr t ex) då hör jag varken ljudet från det som visas på duken, inte heller fläkten så klart MEN pipljudet skär igenom...

Så, någon som upplevt/upplever samma fenomen?

Kanske ska tillägga att jag normalt inte har tinitus ;-)

Postad 22 januari 2006 - 17:10

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
frewe:
Känner igen ljudet du pratar om men bör tillägga att jag är EXTREMT ljudkänslig (så att jag inte skrämmer bort alla projje spekulanter).
Ljudet finns där då det är tyst i rummet men jag stör mig inte på det under filmtittande.
Hör i och för sig samma sak från min dator och har nog vant mig vid det.
Var nästan säker på att det var fläkten men får väl prova igen (eller kanske inte, har slutat leta fel och börjat njuta av bilden istället för om man letar efter småfel kan man nog hitta det på vilken produkt som helst)

Postad 22 januari 2006 - 17:20

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Är det samma pipande som från en crt-tv vi pratar om?

Jag har inte hört något ljud åt det hållet alls faktiskt, skönt. Jag jobbar på en bullrig arbetsplats och gör därför regelbundna hörseltester och hör enligt den perfekt, men det kanske är så högfrekvent att det ligger utanför min kapacitet!?

Tråkigt att du har detta problem, hoppas det löser sig

Postad 22 januari 2006 - 18:10

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tack för responsen...Behöver lite input innan jag får försöka lämna tillbaka den :P

Det skulle ju vara lite tråkigt att besvära om att få lämna tillbaka projen för att sedan få ett nytt exemplar med samma ljud...

Holmertz; Pipandet från en crt-tv är betydligt mer högfrekvent (detta pipande hör ju inte alla människor på långa vägar, jag minns trummisen i punkbandet jag var med i på 80-talet...hans tv lät hemsk men han hade själv ingen aning om detta... :) .

Men det piper konstant (dvs inte pip-pip-pip utan piiiiiiiiiiiiii ;)

Aquastealth; har svårt att tro att man kan vänja sig vid detta ljud jämfört mot det ljud du har uppmärksammat. Jag hör ju ljudet även när jag är i andra sidan av huset. Men det skulle ju vara super om du kunde kolla om iiii-ljudet inte är där när du sätter på projen utan kommer först när bilden visas (på samma sätt som om ljudet försvinner när du stänger av projen men då fläkten fortsätter snurra). Stämmer detta hos dig ligger jag risigt till. Då måste jag ju byta till en annan av D5-orna...beslutsångest igen... :D

Jag är nog känslig för ljud men två personer till har jag haft hemma som oxå hört ljudet tydligt (även om de inte störde sig så jättemycket).

Inbillar mig att betydligt fler skulle "klagat" i denna tråd om alla tw600 lät som min...(kan ju inte vara möjligt att folk skulle stå ut med ljudet så fort det blev dialog i en film??).

Jag menar, fläkten låter ju men det får man ju acceptera och pip-ljudet verkar ju vara förknippat med att lampan lyser och inte med fläkten och så ska det väl absolut inte behöva vara??

Tänkte att det kanske hade att göra med signalkällan eller liknande men det låter på samma sätt när jag rycker kablarna...

Postad 22 januari 2006 - 18:48

Leito
  • Leito
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag brukar vara väldigt känslig mot dessa ljud (dator, tv etc.). Jag har dock inte hört någonting på mitt exemplar.

Postad 22 januari 2006 - 19:46

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
frewe: Nu har jag testat coh verkligen ansträngt mig för att höra nått liknande men... nej, ingent sånt

Postad 22 januari 2006 - 20:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Jag har också perfekt hörsel men har inga som helst tendenser till pipljud på mitt exemplar.

Postad 22 januari 2006 - 22:05

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Känner till vad du refererar till för ljud, det har inte varit något sådant ljud från våra demoprojektorer eller de vi hjälpt till att installera hos kund. Däremot hade vi en TX200 som lät just så, men den bytte vi ut.

Postad 22 januari 2006 - 23:11

Zooks
  • Zooks
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har också hört det där pipandet, fast det är bara när jag startar projjen, sen tystnar det efter en minut eller två.
Dock har jag ett annat problem med min, när det är en helt svart bild så syns en rund blå ring mitt på bilden, stor som en pingisboll... gissar att det är damm på panelen, hur får man bort det?
Förutom det så är jag nöjd med den!

Postad 23 januari 2006 - 10:48

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Försökte se en film igår kväll men jag fixar inte iiiiiii-ljudet...

Så med tanke på den respons jag fått blir det ett snack med min ÅF.

Hoppas bara att jag kan få en ny rakt av...reparation känns som det skulle ta för lång tid.

Men min nya mattsvarta alu-ram med duk är ju inte helt fel att sitta och stirra på för den delen :)

Postad 23 januari 2006 - 12:59

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Om det låter så mycket som du säger så tror jag inte att det är samma nivå på det ljud jag hör.
Skulle ju kunna vara lampan som piper lite vet att vanliga glödlampor ibland kan tjuta rätt bra.

Havocsi:
Är grymt sugen på att ta en sväng förbi HBC för att se hur pass
bra bild den beryktade Marantz 6600 spelaren ger till TW600an :)
Måste man boka tid eller kan man droppa in när som helst?
(Anledningen till att jag frågar är att jag har en bit att åka
och inte är helt säker på när jag får tid över)

Postad 23 januari 2006 - 13:37

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Havocsi:
Har samma fundering. Skall till Lidingö i morgon fm/lunchtid. Vill se TX200 och TW600. :)

Redigerat av Palle, 23 januari 2006 - 13:40.

Postad 23 januari 2006 - 13:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Så glömmer ni inte att rapportera här sen, jag är mycket intresserad av fler synpunkter på DV6600 mot TW600 :)

Postad 23 januari 2006 - 16:40

Unregistered7de3171f
  • Unregistered7de3171f
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Kommer snart en rapport från mig hoppas jag angående denna combo

Jag väntar bara på min Supra HDMi 10 meters och en sväng med DVE sen skall ni få några intryck :))

Har denna setup
Epson TW600, Projecta HC duk, Marantz DV6600 samt Supra HDMI......

I dagsläget kör jag prog component (Clas Ohlsons) men återkommer med fler intryck när min Supra dimpit ner ibrevlådan. :P

Postad 23 januari 2006 - 21:12

Electric Sheep
  • Electric Sheep
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjenare, jag har ägt en TW600 ett tag nu och är väldigt nöjd, jag använder projen i första hand för TV tittande (Boxer via scart)... jag undrar om "någon" vet om man kan stänga av cinema-filtret i Theatre lägena? Jag är alltså ute efter ett "Dynamic ECO"-mode... detta såklart för att spara lamptimmar och slippa mer fläktljud... man kan tycka att användaren själv skulle få bestämma om cinemafiltret skall vara på eller av...

Jag har inget iiiiiii-ljud... tack och lov...

Postad 23 januari 2006 - 21:30

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0

Havocsi:
Är grymt sugen på att ta en sväng förbi HBC för att se hur pass
bra bild den beryktade Marantz 6600 spelaren ger till TW600an :huh:
Måste man boka tid eller kan man droppa in när som helst?
(Anledningen till att jag frågar är att jag har en bit att åka
och inte är helt säker på när jag får tid över)

<{POST_SNAPBACK}>

Det går bra att titta förbi närsom, mellan 11-19 vardagar och 11-16 lördagar. Personligen är jag oftast där från 13.

Havocsi:
Har samma fundering. Skall till Lidingö i morgon fm/lunchtid. Vill se TX200 och TW600.  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Öppnar som sagt 11.00, själv är jag där runt 13 snåret, men Björn hos oss kan säkerligen hjälpa dig :)

Postad 24 januari 2006 - 16:15

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Igår kväll hände något riktigt skumt med min TW-600, vill kolla av om det är fler som upplevt något liknande?

Slog på den med fjärren som vanligt och då gick fläkten upp i maxvarv utan att ge någon som helst bild, alltså, linsen var helt mörk(???). Lät det gå ett par minuter utan någon som helst tendens till att fläkten skulle varva ned. Försökte slå av den med fjärren men den reagerade inte på något. Fick till slut knäppa av den med on/off knappen på baksidan för att den skulle dö. Kändes verkligen inte bra att behöva ta till så drastiska metoder, knäppte igång den igen med fjärren och då funkade allt perfekt igen. Är orolig för att det ska hända fler gånger och därmed skada projjen mer än nödvändigt.

Såg att den röda lampan (på chassiet) blinkade genom att det speglade sig i taket, har projjen ganska högt upp på väggen och tyvärr var detta runt midnatt så jag kunde inte slita fram stegen och kolla in eventuella felkodssignaler.

Känns det igen och hur mycket tror ni projjen kan ta skada om man "hårdbootar" på detta sätt, jag menar lampan verkade inte överhuvudtaget vara igång?

Postad 24 januari 2006 - 17:41

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Samma sak hände mig igår. Jag använde dock inte fjärrkontrollen. Jag stänger alltid av projektorn med strömbrytaren för att projektorn inte ska dra ström i standby-läget. Igår när jag slog på strömbrytaren och tryckte igång projektorn så gick fläkten upp på högsta varv, och den röda lampan som varnar för överhettning tändes. Projektorn hade inte varit igång på några dagar, så någon överhettning handlade det verkligen inte om. (En liten notis. Jag slår först av den "mjukt" så att projektorn blåser ut värmen och stänger ner sig, sedan slår jag av strömbrytaren.)

Ett rätt mystiskt fel, detta var första gången och jag hoppas att det inte återkommer. Det fungerade bra igen efter att jag slagit av och på strömbrytaren en gång.

Jag tror inte att projektorn tar skada av det. Det finns väl en inställning i menyn som gör att projektorn stängs av direkt när man slår av den, dvs den står inte och blåser ut värmen ett tag efter att lampan slocknat. Det borde ju vara samma sak som att man slår av strömbrytaren.

Jag kan också kommentera piip-ljudet som det har diskuterats här. Jag har ett piip-ljus från projektorn, ett ganska högfrekvent konstant piip. Det är dock inte så högt att det stör. Jag kan höra det ibland i tysta scener, annars störs jag inte. Och det ska sägas att jag är ruskigt känslig för högfrekventa pip, det är bland det värsta oljud jag vet. Jag har bytt ut flera delar i datorn bara för att få bort de högfrekventa pip som kom från den, så jag kan ärligt säga att jag kan klassas som en av de extremt känsliga.

Redigerat av Joakim, 24 januari 2006 - 17:48.

Postad 24 januari 2006 - 17:46

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
edla: låter skumt, du hade inte råkat stänga av den felaktigt gången innan?

joakim: din beskrivning stämmer överens med min vad gäller lampan dvs inget man störs av.

Undrar om det är någon som provat att pilla på tracking och sync inställningarna?
Hur ställer man in dem i förhållande till varandra?
Har bra bild från TV sändningar men kanske att man kan få den ännu mer stabil.

edit: har en till fråga, vad är skillnaden på gain och offset i RGB inställningen, tycker att mina röda färger är lite väl framträdande efter att ha fått övriga inställningar att se riktigt bra ut

Redigerat av AquaStealth, 24 januari 2006 - 17:51.

Postad 24 januari 2006 - 18:04

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Samma sak hände mig igår. Jag använde dock inte fjärrkontrollen. Jag stänger alltid av projektorn med strömbrytaren för att projektorn inte ska dra ström i standby-läget. Igår när jag slog på strömbrytaren och tryckte igång projektorn så gick fläkten upp på högsta varv, och den röda lampan som varnar för överhettning tändes. Projektorn hade inte varit igång på några dagar, så någon överhettning handlade det verkligen inte om. (En liten notis. Jag slår först av den "mjukt" så att projektorn blåser ut värmen och stänger ner sig, sedan slår jag av strömbrytaren.)

Ett rätt mystiskt fel, detta var första gången och jag hoppas att det inte återkommer. Det fungerade bra igen efter att jag slagit av och på strömbrytaren en gång.

Jag tror inte att projektorn tar skada av det. Det finns väl en inställning i menyn som gör att projektorn stängs av direkt när man slår av den, dvs den står inte och blåser ut värmen ett tag efter att lampan slocknat. Det borde ju vara samma sak som att man slår av strömbrytaren.

Joakim - lustigt att samma sak hände dig på samma dag, är detta ett vanligt fenomen hos er andra ägare? Var lampan helt nedsläckt även för dig? Jag tycker att jag stänger ned efter konstens alla regler och förstår inte varför det hände. Låter den kallna med fläkt samt att den får stå i standbyläge, ska dock införskaffa fjärrströmbrytare till väggkontakten den sitter i. Har kanske slagit på den ca 10-15 ggr sen den införskaffades så det blir ju mer rätt än fel iallafall, men hoppas att det inte händer fler ggr.

Redigerat av edla, 24 januari 2006 - 18:06.

Postad 24 januari 2006 - 20:59

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Faktum är att det har hänt mig med en gång. Fast det var efter att den redan varit igång i ca 10 minuter. Plötsligt slocknade lampan, fläkten gick upp i varv och den röda lampan började blinka (vilket tydligen kunde betyda tre olika saker). Lät fläkten vara på ngåon minut och stängde sedan av. Lät den vila ett par minuter till och sedan funkade den som vanligt igen och har gjort sedan dess (tror det här var precis innan jul).

Skumt...

Postad 25 januari 2006 - 16:34

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jaha, då var projen inlämnad på service...

Medan jag väntar på att få tillbaka den kan jag ju passa på att hitta en ny dvd-spelare att matcha med min tw600.

Någon som använder sonys HD-inspelare HX1010 med tw600? När jag tittade på tv-utsändningar (via canal-digital satellit) via min pioneer DVR433H-inspelare så var konturerna väldigt hackiga, t ex hockeyklubbor såg ut som trappor typ (om man ska vara riktigt elak).

Därför funderar jag på om 1010:an, som har uppskalning till 720p (via HDMI) skulle förbättra bilden jämfört mot de 576p som pioneerspelaren skickar via komponent.

Någon med erfarenhet??

Om det inte går att få bättre tv-bild antar jag att det är Panasonic S97, Denon 1920 eller Marantz 6600 för en renodlad DVD (och som passar min plånbok)??

Postad 25 januari 2006 - 16:54

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
DV6600 beställd och skall ersätta s97:an :D

Postad 25 januari 2006 - 17:33

frewe
  • frewe
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Zoomair; Så om det inte blir någon 1010:a för mig antar jag att valet av vanlig DVD-spelare är klart för mig? :D

Vad gör DV6600 till en bättre spelare än S97 (förutom att den är gammal)?

Postad 25 januari 2006 - 17:48

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Zoomair; Så om det inte blir någon 1010:a för mig antar jag att valet av vanlig DVD-spelare är klart för mig?  :D

Vad gör DV6600 till en bättre spelare än S97 (förutom att den är gammal)?

<{POST_SNAPBACK}>

Yupp DV6600 skall spela bra mot TW600 och ge en ren och fin bild över HDMI, TW600 är väldigt ärlig vilket kan leda till lite brus och annat om källan inte är "rätt" och tydligen är DV6600 bra på detta och ger i kombo med TW600 en bra bild. Återkommer givetvis när den anlänt.

Framför allt vill jag ha en spelare som gör "rätt" s97:an har problem med BTB/WTW och lite annat.

DV6600 skall ha en fin HDMI del som gör det mesta "rätt" i alla fall i denna prisklass, DV7600 är ju också ett alternativ som gör ännu mer rätt fast då jag inte är i behov av ljud så var det dubbla priset lite väl mycket då det inte skiljer så mycket på bildsidan d.v.s. mycket av extra kostnaden går till ljudet.

s97:an är en mycket fin spelare och jag har varit mycket nöjd med den fast börjat irritera mig på små felen.

Kan även nämna att Colorfacts är in da house, D65 here i come :P

Redigerat av ZoomAir, 25 januari 2006 - 17:53.

Postad 25 januari 2006 - 17:59

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Ooooh! Coolt! :D
Hyrt? Vad kostade det? För hur länge? Var hyrde du (om du nu gjorde det)?

Postad 25 januari 2006 - 18:56

Unregistered96208dfb
  • Unregistered96208dfb
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
jag har tittat mycket på marantz:en, vill ha en ny spelare snart trots att jag är väldigt nöjd med H/K:n trts åldern... men man vill ju utnyttja kapaciteten i tw600 åxå.

Synd att den är så ful bara(tycker jag:)). blir kul att se vad du tycker zoom.

Postad 25 januari 2006 - 19:00

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
ZoomAir: köper du marantzen osedd? :D Ska bli kul att höra dina intryck.

Någon som vet hur jag ska ställa in Powerstrip för att få pixelperfekt till TW600an
har aldrig tidigare använt powerstrip så det gör inget om ni förklarar överdrivet tydligt :P

Postad 25 januari 2006 - 19:06

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Aqua: Gå in på Display profiles och configure. Ställ sedan önskad resolution med dragknappen och önskad frekvens med advanced timing options eller dragknappen där (jag har en för PAL och en för NTSC). Save as och binda en hotkey så det går snabbt och lätt att växla sedan :D

Postad 25 januari 2006 - 19:25

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
B8:
Tack för snabbt svar men jag har inte en aning om hur jag ska
ställa in advanced timing options går du in och väljer custom
resolutions eller hur vet du att du får rätt för PAL/NTSC etc?
man vill ju inte skada projjen med fel refresh rate

Postad 25 januari 2006 - 22:05

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Nej, jag skriver in refresh rate "för hand" under verical geometry på 50 respektive 60 Hz (även om 48 osv kanske hade varit ultimat). Det funkar nog utmärkt att köra custom, fast där finns väl ingen i 1280x720 för PAL har jag för mig.

Reclock är ju itne fel att lägga till det där sen så ska man väl slippa alla hack och annat :D

Postad 27 januari 2006 - 23:58

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
:blink: Har kört DV6600 (HDMI) snabbt mot TW600 och jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor mot s97:an.

Framför allt försvann allt brus och bilden blev mycket renare, och även lite mer 3D-djup i bilden.

Skumt men TW600 kräver tydligen sin källa och DV6600 är som handsken i handen.

Själva spelaren är ju väldigt budget i chassi och tyngd väger nästa ingenting och kanske lite plastigare känsla än s97:an dock var slädmekansimen mycket mer förtroendegivande.

Även fjärren var sämre än S97:ans och det fanns betydligt mindre finesser och funktioner och VARFÖR kan man inte ändra HDMI upplösning från fjärren utan måste göra det på spelaren WHY, WHYYYYYY

Har som sagt bara kollat snabbt men helt klart lite av en överaskning, jag tror det är just på TW600 som skillnaden blir så stor och på en annan skärm hadde nog skillnaden mellan s97:an och DV6600 varit mindre.

Hur som helst fick sig bilden en lyft och blev ett helt "snäpp" bättre och trots att s97:an är bättre på finesser, funktioner etc så är bilddelen på DV6600 bättre och en bra bit bättre mot TW600 så hadde jag fått besluta igen hadde jag bytt direkt, mer bildförbättring än vad jag förväntade mig.

DV6600 dammsög upp hela bilden typ :lol:

Och sist men inte minst Welcome back BTB :rolleyes:

Redigerat av ZoomAir, 28 januari 2006 - 09:10.

Postad 28 januari 2006 - 01:31

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Hehe den där reflektionen känner jag igen :lol:

Det är ganska stor skillnad även mot andra projektorer, men just TW600 mår extra bra av en källa som rensar upp brus och ger en renare bild.

Skoj att du upptäckte 3D känslan också, DV6600 är mycket bättre på att ta fram detaljer i perferin och ger ett helt annat djup.

Postad 28 januari 2006 - 01:38

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Det är ganska stor skillnad även mot andra projektorer, men just TW600 mår extra bra av en källa som rensar upp brus och ger en renare bild.

Skoj att du upptäckte 3D känslan också, DV6600 är mycket bättre på att ta fram detaljer i perferin och ger ett helt annat djup.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart, och skoj att den gav en såpass mycket bättre bild det trodde jag faktiskt inte, nu har jag bara kört s97:an så jag vet inte hur andra spelare är men det var ett snäpp uppsving i bild och framför allt så reducerades brus nästan till 0 och som du säger djupet fick sig en liten knuff.

Bästa liknelsen jag kommer på är just en dammsugare.

Redigerat av ZoomAir, 28 januari 2006 - 01:39.

Postad 28 januari 2006 - 12:40

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Intressant! Hade varit kul att testa. Kör ju bara HTPC själv...

Apropå BTB, jag blir inte klok på det. Det enda jag tycker det gör när man låter projektorn släppa igenom det är en rejäl brightnesshöjning. Hittar ingen mer info i svarta partier på bilden, tycker som sagt bara det känns som man skruvat upp brightness rejält. Usch, jag har så mycket kvar att lära fortfarande...

Postad 28 januari 2006 - 14:21

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart, och skoj att den gav en såpass mycket bättre bild det trodde jag faktiskt inte, nu har jag bara kört s97:an så jag vet inte hur andra spelare är men det var ett snäpp uppsving i bild och framför allt så reducerades brus nästan till 0 och som du säger djupet fick sig en liten knuff.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken upplösning matar du TW600 med? Det jag funderar lite över är de problem som kan vara med vissa äldre filmer, att de inte visas över hela skärmen i sidled.

Postad 28 januari 2006 - 14:42

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken upplösning matar du TW600 med? Det jag funderar lite över är de problem som kan vara med vissa äldre filmer, att de inte visas över hela skärmen i sidled.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm är inte riktigt med på vad du menar, kör nu på 720p från DV6600 och det ger ingen cropping alls så hela bilden är synlig på testmönster från DVE.

Postad 28 januari 2006 - 15:20

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Zoomair har du aldrig sett en film som visas fel i 720p? Tex första ugåvan av Titanic ger fel i sidorna för mej. Jag har ju iochförsig första utåvan av S97 o du hade andra men nog borde du
ha ramlat över detta fenomen. Men har du kört 576 så är det sällsynt men det existerar.
Nyare filmer uppvisar ej detta fenomen. Däremot när filmbolagets snutt går i början kan det finnas.

Postad 28 januari 2006 - 15:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Zoomair har du aldrig sett en film som visas fel i 720p? Tex första ugåvan av Titanic ger fel i sidorna för mej. Jag har ju iochförsig första utåvan av S97 o du hade andra men nog borde du
ha ramlat över detta fenomen. Men har du kört 576 så är det sällsynt men det existerar.
Nyare filmer uppvisar ej detta fenomen. Däremot när filmbolagets snutt går i början kan det finnas.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah nu är jag med Evert på vad du menar och eftersom det är förmodligen samma faroudja chip i DV6600 som i s97 som sköter skalning så gissar jag på att den beter sig på ett liknande sett.

Jag har inte tänkt på detta då jag bara kört den i nån timma typ men skall kolla och återkommer.

Postad 28 januari 2006 - 20:10

Unregistered924f697d
  • Unregistered924f697d
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hmm, fortfarande ingen som har kolla på vad som skiljer sig mellan 600 och 520? :lol:

Postad 29 januari 2006 - 03:31

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0

Hmm, fortfarande ingen som har kolla på vad som skiljer sig mellan 600 och 520? :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ähhh ödsla ingen tid på det. Köp en 600 eller en tx200 eller en hs60 om du har råd. Glöm 520.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.