Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Samsung LE-40M61BX

1245 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 May 2006 - 09:16

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Har upptäckt att om jag kollar på film med xbox360´n (har inte testat med nån annan spelare än) så är bilden större än skärmen, är det något jag kan göra åt det? Har för mig att det är likadant när jag kör med datorn till dsuben. xboxen går på component.

Postad 17 May 2006 - 10:32

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
skoog.

Hade en som jag såg direkt på den första tv:n....tittade inte efter så mycket mera. (en blå pixel)

Tittade dock dessto mer på den andra tv:n. hittade en ljusgrön som inte störde nämnvärt...tänkte..jaja..den kan jag leva med. Men sen såg jag en röd MITT på skärmen, det var droppen.
Har nu kontaktat fyndbörsen. De lovade att jag skulle få byta den när de får in andra M61,..eller motsvarande iallfall. vilket borde vara M71...fast förmodligen får jag väl lägga en slant emellan.
vi får se.

Prova

http://udpix.free.fr/

Där finns ett program som "eventuellt" kan få igång din pixel.....om du har tur.

mvh

Postad 17 May 2006 - 10:33

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Trinio.

Finns i menyn att alternativ som heter autosixe någonting. SOm du väljer för att tv:s skall ställa in rätt storlek.
Kör igång din xbox och tryck fram menyn. väl sedan det alternativ som innebär att den justerar bilden automatiskt. Den kommer att bli svart...känna av storleken...och sen när den tänds igen så skall det vara ok.

Så gjorde jag med min datoruppkoppling som oxå vart för stor.

mvh

Redigerat av crowhater, 17 May 2006 - 10:35.

Postad 17 May 2006 - 12:04

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Hmmm... ok, skall se om jag kan hitta det i menyn, tyckte jag letade överallt igår.

Postad 18 May 2006 - 08:25

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Nu har jag testat och när xboxen är inkopplat med komponentkabeln så kan jag inte välja "Auto Wide"... den optionen är utgråad. Några andra tips?

Postad 18 May 2006 - 10:42

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Nu har jag testat och när xboxen är inkopplat med komponentkabeln så kan jag inte välja "Auto Wide"... den optionen är utgråad. Några andra tips?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm...kanske om du kopplar in en dator först genom d-sub.... den kanske kommer ihåg upplösningen liksom även om du kopplar in xboxen sen.
Kan vara värt ett test...

mvh

Redigerat av crowhater, 18 May 2006 - 11:07.

Postad 20 May 2006 - 06:52

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Fick min tv utbytt nu..en tredje gång. (pixelfel). så jag fick göra samma inställning igen.
När jag hade kopplat in PC:n...så fick jag gå in i menyn. Under menyn finns ett alternativ som heter just PC. VÄl därinne så kunde man välja autokorrigera.

mvh

Postad 21 May 2006 - 11:55

selfish
  • selfish
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Köpte en igår. Otroligt trevligt TV!

/Selfish

Postad 22 May 2006 - 08:27

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Har testat fram o tillbaka med alla möjliga konstigheter men får inte till rätt bild med xboxen, bilden är större än skärmen hur jag än gör. Får inte välja autowide hur jag än gör.

Postad 22 May 2006 - 09:37

crowhater
  • crowhater
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Köpte en igår. Otroligt trevligt TV!

/Selfish

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske beror på vilken anslutning man valt??

Jag har PC genom d-sub.

Går in i menyn och väljer PC längst ner i menyn (ALLTSÅ JAG MÅSTE HA KÖRT IGÅNG PC-n och tittar på den genom tv:n). Där under finns ett alternativ typ Autosize eller liknande.

Prova att göra en sådan koppling. Förhoppningsvis så kommer den ihåg inställningen även då du kopplat in xboxen.
Detta om du nu inte redan har d-sub inkopplat med X-boxen???

mvh

Postad 22 May 2006 - 17:28

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Då var det dags :P Efter 4 månaders dektektivarbete så har jag slagit till, På fredag så kommer LE40M61:an hem :)

Tack för alla bra inlägg som hjälpt mig att komma fram till att det här är LCD man skall ha!

Är det något man skall tänka på vid leverans förutom skadat emballage och döda pixlar?

Tänke oxå samtidigt fråga om mitt nästa problem, hemmabio system :D Jag har läst lite om Samsungs HT-QX120 (kan vara lite overkill i lägenhet men fin ser den ut och va;) och HT-XQ100 som kanske passar mig bättre. Är det någon som testet/sett det systemet? Eller har något annat tips? Jag föredrar ett komplett paket men kanske är stand alone dvd bättre med separat surround system.

Vad säger ni?

Bästa bästa och tack igen för alla bra inlägg!!!

Postad 23 May 2006 - 19:09

tompug
  • tompug
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag undrar bara om någon vet ett stabilt bra väggfäste med tillt som funkar till denna tv gärna svar med länk

Postad 23 May 2006 - 21:52

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag undrar bara om någon vet ett stabilt bra väggfäste med tillt som funkar till denna tv gärna svar med länk

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör med detta:
http://www.dustinhom...odID=5010075829

Postad 24 May 2006 - 10:00

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Håller hårt på Case modell med ELFA hänglist och skena.

Postad 24 May 2006 - 18:54

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Nån som har "problemet" att den blåa ringen blinkar i tid och otid?

Jag märkte det särskilt idag när jag har kollat på film via xboxen och komponentingången.
Trodde först det var fjärrkontrollerna som störde men jag la alla utom räckhåll men den blinkar fortfarande ibland :D

Postad 24 May 2006 - 23:41

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Då var det dags  Efter 4 månaders dektektivarbete så har jag slagit till, På fredag så kommer LE40M61:an hem 

Tack för alla bra inlägg som hjälpt mig att komma fram till att det här är LCD man skall ha!

Är det något man skall tänka på vid leverans förutom skadat emballage och döda pixlar?

Tänke oxå samtidigt fråga om mitt nästa problem, hemmabio system  Jag har läst lite om Samsungs HT-QX120 (kan vara lite overkill i lägenhet men fin ser den ut och va;) och HT-XQ100 som kanske passar mig bättre. Är det någon som testet/sett det systemet? Eller har något annat tips? Jag föredrar ett komplett paket men kanske är stand alone dvd bättre med separat surround system.

Vad säger ni?

Bästa bästa och tack igen för alla bra inlägg!!!

Som sagt, två dagar kvar nu :( Och skulle behöva lite tips om vad som skall kopplas in var.

Jag har en digital box (inte HDTV), PC med dvi/vga ut och en PS2. DVD'n struntar jag i nu då troligtvis slår till på ett HT-XQ100 system.

Min fråga är, vad skall kopplas in var i tv'n för att få bästa möjliga bild?

Tacksam för svar!

Postad 25 May 2006 - 06:21

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0

Som sagt, två dagar kvar nu :(  Och skulle behöva lite tips om vad som skall kopplas in var.

Jag har en digital box (inte HDTV), PC med dvi/vga ut och en PS2. DVD'n struntar jag i nu då troligtvis slår till på ett HT-XQ100 system.

Min fråga är, vad skall kopplas in var i tv'n för att få bästa möjliga bild?

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle rekommendera följande:

Digitalbox - RGB scart
PC - VGA
PS2 - komponent (då behöver du en sladd som tex denna)

Postad 25 May 2006 - 14:05

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tackar för det!

Postad 27 May 2006 - 13:57

dartmogge
  • dartmogge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!
Är ny här och undrar om denna är bra kompliment till Sammyn? http://se.asus.com/p...&l1=1&l2=3&l3=0
Om jag tänker rätt behöver jag inget mer än digitalboxen i så fall.

Tacksam för svar

Postad 27 May 2006 - 14:41

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Lite funderingar och ytterliggare omdöme nu när jag haft min M61 ett tag.

PC via VGA:
Skarpt o fint som fan till spel o surfning, här är allt klockrent helt enkelt.
Till film rent skit dock, lampan lyser för starkt och ljussensorn är inte aktiv på just VGA ingång av nån dj***a anledning?!! Dessutom känns det allmänt grådassigt via XviD, men framförallt om man kör DVD film i via VGA anslutningen. Har provat allt känns det som vad gäller färginställningar och codecs, men skillnaden mot DVD i stationär via HDMI är milsvid hur jag än gör. Ganska besviken på detta då min tanke från början var att avvakta med DVD spelarinköp och satsa direkt på HD-DVD till hösten.

Och nu till skrällen....S-Vhs via dator:
Denna anslutning testade jag bara för skoj skull, men här faller plötsligt allt på plats med färger och svärtan, som jag inte får till via VGA. Mkt bra alltså, både vanliga XviD och 720p. Upplösningen blir här 1024x768 så man får AR justera i Mediaspelaren, men sen ser det bra ut. Desktopen ser klart ut som skit jämfört med VGA, men det är ju XviD jag ska titta på, inte ikonerna på desktopen.
(kvallen här slår givetsvis inte DVD > HDMI)

DVD via HDMI:
Otroligt bra, har svårt att se hur det kan bli bättre med annan spelare, men jag är nyfiken att prova en dyrare för skoj skull. DV-490 e ju ny, men trots allt en budgetspelare.

Analog TV duger helt klart, men för att få en mer jämn o skarp upplevelse ältar jag nu vilken D-tv lev. jag ska välja.

Nu till frågorna.
Är det någon som kör film PC - VGA? Hur fick ni det bra, eller accepterar ni det dåliga bara?

Är det någon som kör PC - DVI > HDMI med bra resultat? Har inte testat detta då jag inte vet om det är värt besvärt ens. Det ska va MINST lika bra som DVD > HDMI för att jag ska orka bry mig mao.

Hatar fjärren, så d****a klumpig. Allt måste man in i menyer för att ändra :)

Postad 27 May 2006 - 15:01

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Stort tack för intrycken, PP. Hoppas du inte stör dig på att jag förkortar ditt smeknamn :)

[EDIT]
Lite tråkigt att det inte går att använda den vettigt med HTPC då, för det är ju det man vill när man köper LCD. Kör man S-VHS och 1024x768 så är den ju inte bättre än en "lågupplöst" Plasma. Lite synd att det inte går att justera backlight på Samsung som på Sony(?)
Vill personligen använda min burk för att visa uppskalade DVD:er då ffdshow kan göra detta så mycket bättre än en dyr uppskalande DVD-spelade med HDMI.
[/EDIT]

Redigerat av induce, 27 May 2006 - 15:10.

Postad 27 May 2006 - 15:44

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Tips; Jag strök på hårdvax á la bilvårdsprodukt, på min 40M61BX igår.
Den blev verkligen glas-hal och repfri. Var extra noga med att inte applicera vax för nära knapparna, indikatorerna, powerknappen/blåringen eller på själva skärmen.
Lät även bli högtalargallren...men den svarta "ramen" mådde kanonbra utav behandlingen! :o :)

Postad 27 May 2006 - 21:05

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Induce, hur får jag ffdshow att starta med Purevideo? När PV kör igång så gör inte ffdshow det, enbart ljudcodecs då :D

Vill gärna testa lite, för jag är övertygad om att det MÅSTE kunna bli bättre än vad jag har just nu via VGA

Postad 27 May 2006 - 21:45

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Jag är inte hundra, har inte försökt med detta själv. Vet inte ens om ffdshow har något avkodningsbibliotek för Windows Media. Du kan testa att gå in i video decoder configuration för ffdshow och välja codecs för att kolla vad den stödjer.

Men t ex WMV HD-material skall du inte behöva processa med ffdshow då det redan håller en bra kvalité. Det är framför allt med DVD-filmer som du kan tjäna bildkvalité. Kolla länken jag postade till htpc.com i tråden om Sonys nya modeller, står lite beskrivning vad du skall ha för inställningar där.

Mjukvaran på burken hjälper dig knappast med ljussensorproblemet dock. Var tråkigt att höra att denna inte fungerar på VGA-ingången. Låter skumt alltså. Men tror precis som du säger att det måste gå att få bra bild med den, det vore konstigt annars.

Postad 28 May 2006 - 14:39

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Lite kommentarer och frågor efter 2 dagars tittande på "monstertv'n"

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över kabel tv bilden, kanon och då kör jag med en låg kvalitets scart. Ska köpa in mig på en bättre i morgon så det kan ju bara bli bättre B)

PC-VGA Kanon bild. Skrivbordet har lite dubbel bild men det kan antagligen justeras Skall dyka in i det senare. Kollade däremot på en HD avsnitt av lost och blev heelt Lost, SUPERBILD!

DVD- Har inte provat ännu

PS2- Med tanke på att ps2:an inte är anpassad för HDTV så är bilden ändå betydligt bättre än på gamla CRT'n

Högsta betyg för bilden alltså!

Nu till det mer oroväckande!

Ljudet! Jag vet inte om jag så tagen av bilden i början ;) men nu så hör jag ett stadigt pip i bakgrunden. Om jag mutar PC'n, Kabel boxen eller PS2:an så hörs det tydligt men försvinner om jag mutar TV'n. Mycket irriterande när man tittar på tv/film och det är en tyst sekvens, känns nästan som att man fått tinitus :D

Jag har för mig att jag läste om någon annan som hade detta problem men kan tyvärr inte hitta inlägget (kanske var för en annan model?).

Någon som har upplevt/upplever samma problem? Skall ringa affären i morgon och lyssna med dem om det är något som går och fixa eller om det går på garantin!?

Förutom detta så är jag kanon nöjd och har inte hittat några döda pixlar eller knäppande ljud. Det enda som kan kännas som störande är att ramen blänker lite väl mycket men det är inget som man inte kan leva med.

Postad 28 May 2006 - 18:53

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd med bilden Alfons Å :D ,men synd det där med pipandet. ;)

Att den är blank tycker ju jag bara är snyggt som sagt...men man kan behöva släcka ner lampor i rummet en aning. :D

Jag har börjat upptäcka en lite skum grej med min TV och det är att jag alltid måste starta DVD-spelaren före Tv'n. Annars om DVD'n startas efter att TV'n slagits på är det som om bilden har fått "hicka". Via scarten fryser bilden till en sekund med 5 sekunders intervall. Via hdmi skiftar bilden mellan grått och svart med 5 sekunders intervall (lysrörens styrka bakifrån ändras).
Om jag i detta läge låter DVD'n forsätta och slår av TV'n, så blir allt åter normalt igen när jag slår på TV'n igen. Det verkar nästan som om omskalningen mellan dvd-spelaren och tv'n "kolliderar/felsyncar" på något mystiskt vis. Jag har kollat kablarna och att kontakterna sitter i ordentligt flera gånger...ändå uppträder detta fenomen då och då. Har inte fördjupat mig allt för mycket eftersom en vanlig "reboot" utav TV'n jämt tycks lösa problemet. B) :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Postad 28 May 2006 - 20:12

oyken
  • oyken
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Det går att ändra ljusstyrkan (backlighten) i servicemenyn, MEN jag har inte lyckats spara inställningen så att den verkar utan att servicemenyn är framme. Jag tycker ändå att det borde gå att ställa in ett maxvärde för backlighten. :\

Ingen som har hört med Samsung ang. detta?

Postad 28 May 2006 - 21:45

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
AlfonsÅberg, köp ett mantelströmsfilter o sätt i direkt på antennuttaget innan sladden. Kostar 79 kr på Kjell o co. Hade själv massa störningar i datorbilden innan jag köpe ett, försvann direkt helt och hållet med filtret.

Postad 29 May 2006 - 07:56

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

AlfonsÅberg, köp ett mantelströmsfilter o sätt i direkt på antennuttaget innan sladden. Kostar 79 kr på Kjell o co. Hade själv massa störningar i datorbilden innan jag köpe ett, försvann direkt helt och hållet med filtret.

Tjena PerssonsPack

Det är alltså inte bliden jag har problem med utan ljudet! eller menar du att det skulle hjälpa även för ljudet? Eftersom pipet är där oavsett källa så undrar jag om det verkligen skulle hjälpa. Har du en länk till sidan för filtret?

//AlfonsÅberg

EDIT: Nu har det helt plötsligt försvunnit!? Vet inte om jag skall vara glad eller orolig :D

Redigerat av AlfonsÅberg, 29 May 2006 - 12:32.

Postad 30 May 2006 - 13:09

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jag ska använda min 61B till en HTPC. Har inte tänkt att ha någon annan extern dvd spelare för tex filmvisning kopplad till TVn.

Men jag är Mycket mån om att ändå inte bild kvalitén ska bli lidande jämfört med en extern dvd via hdmi ingången på TV'n! Varje fall inte så att det är något som man irriterar sig över.

Som jag har förstått fungerar det inte att ansluta en pc till 61B med en DVI -> HDMI lösning! Stämmer detta?? Alla 61B ägare kopplar deras pc och htpc via VGA, är det så?

Läst lite i forumet: Verkar som en vga koppling fungerar ypperligt för tex surfande och vanligt datoranvändande. MEN har läst åtminstone en kommentar om att vga inte är lika bra för filmtittande (dvs när man ser på film genom htpc'ns dvd spelare), att kvalitén blir lidande då. Stämmer detta???

Hur ska man göra? VGA är tillräckligt bra för HTPC'n eller inte? (både för surfning och film via datorns dvd?)

Eller ska man vänta in tills det kommer grafik kort med HDMI interface???

Rekommendationer för hur man får ut maximal bildkvalité ur sin HTPC kopplad till Samsung M61B önskas.... är något förvillad för tillfället.

Det är kan faktiskt avgöra om jag väljer att satsa på en HTPC eller inte överhuvudtaget... Hade ju tänkt att den skulle ersätta både extern dvd samt hd inspelare mm

Postad 31 May 2006 - 00:37

oyken
  • oyken
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har nu läst igenom alla #1030 inläggen i tråden. Jag kan säga att det tog en j*vla tid. Nu i efterhand hade det kanske räckt med kanske 10 av inläggen.

Vill ni veta nåt så är det bara att fråga.

Postad 31 May 2006 - 08:29

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Mats_Epost: Jag kör min dator via VGA och tittar på film via den... funkar kalas.

Å andra sidan är jag inte något som står med förstoringsglas och letar artefakter utan jag ser en bild som duger för mig och är nöjd.

Redigerat av Unregistered56e968a9, 31 May 2006 - 08:30.

Postad 31 May 2006 - 11:20

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Mats_Epost: Jag kör min dator via VGA och tittar på film via den... funkar kalas.

Å andra sidan är jag inte något som står med förstoringsglas och letar artefakter utan jag ser en bild som duger för mig och är nöjd.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok... har du själv jämfört bildskillnaden med extern DVD spelare via HDMI jämfört med PC'ns DVD via VGA

Jag är lite "rädd för" att bilden helt enkelt blir Mycket bättre med en extern DVD spelare via HDMI jämfört med att spela filmer via datorns dvd genom VGA...

Alla verkar ju rent lyriska över bildkvalitén på DVD genom HDMI på den här TVn...

Även kvalitén som datamonitor för vanligt dataanvändande verkar folk glada över. Men läst några tveksamma inlägg om just filmtittande där man jämför extern DVD med HDMI jämfört med att se på film genom datorns DVD...

Men kanske bör jag också anta en mer avslappnad inställning, ungefär som du. Dvs det blir tillräckligt bra via VGA också.

Min ursprungliga plan är att genom en vass HTPC försöka hålla nere antalet apparater i hemmet. Dvs både mindre pc samt ingen extra extern dvd och hd inspelare. Har chansen att göra detta eftersom jag i samband med flytt köper nya prylar.

Sedan verkar det vara lite förvillat med de här HDMI korten till PC som en del grafikkortstillverkare jobbar på. Release datum verkar förskjutas hela tiden och frågan är också om ett sådant kort verkligen kommer ge bättre bild till vår LCD (med PC) jämfört med en PC via VGA? (om det nu kommer fungera över huvudtaget vilket det också verkar råda viss tveksamhet över).

Redigerat av Unregisteredb187ace3, 31 May 2006 - 11:21.

Postad 31 May 2006 - 11:52

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Finns ju alltid saker som kan bli bättre... men om du ändå skall koppla in datorn till skärmen så föreslår jag att du börjar där och är du inte nöjd med film via datorn så köper du en DVD-spelare då... själv kommer jag köra från datorn tills det blir en blueray.

Postad 31 May 2006 - 12:37

AlfonsÅberg
  • AlfonsÅberg
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Jag har själv inte tittat på film från en extern dvd utan kör alltid direct via VGA och pc och bilden när jag tittat på HDTV avsnitt är utan tvekan den bästa bild kvalitet jag sett. Jag kör dessutom på standard upplösing, 1360x768. Har någon provat att köra 1280x720 som är den korrekta upplösningen för HDTV och i så fall, hur fick ni till den upplösninen?

//Alfons

Postad 31 May 2006 - 14:23

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Bra, jag känner mig lugnare efter era kommentarer. ;-) Då fortsätter jag med min ursprungliga plan. Dvs en bra HTPC till min M61B för att försöka minska det totala antalet apparater i hemmet. ;-)

I allra "värsta" fall... om det nu kommer fram dunder bra grafik kort med HDMI som ger en ännu bättre bild till M61B så får jag väl helt enkelt byta ut grafik kortet i HTPC'n i framtiden.

Postad 31 May 2006 - 15:12

induce
  • induce
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Går redan idag få bild via DVI -> HDMI. HDMI -> HDMI kommer inte ge någon bättre bild då HDMI-porten på TV:n inte kan acceptera andra upplösningar än de som är godkända HD-upplösningar, t ex 720p. Det går alltså inte att få en pixelmappad bild i framtiden heller, oavsett grafikkort. VGA is the way to go.

Postad 31 May 2006 - 23:34

oyken
  • oyken
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
En polare till mig har en Pioneer PDP-435HDE (plasma) och tidigare körde han PC via DVI till HDMI, med en hel del overscan/underscan-strul.

Sedan lånade jag honom en VGA-sladd och bilden blev riktigt bra i 1280x720 - även om det inte är pixelmappat. Native är 1024x768 vilket ger fel bildförhållande mot TV:n. Bilden blir alltså mycket mer korrekt/bättre med VGA än DVI-HDMI.

De flesta LCD/Plasma-apparaterna jag känner till eller har läst om klarar inte native via HDMI (endast 720p, 1080i etc) - rätta mig om jag har fel - och jag tycker personligen inte att det spelar någon roll när man ser på film. Det blir inte pixelmappat via en DVD-spelare heller.

Det finns bara en sak som jag inte gillar med PC-anslutningen (VGA) till M61:an och det är att brightness-sensorn inte är aktiv. Jag anser att bilden blir skönare att titta på då inte backlighten är maxad, speciellt då det är mörkt i rummet (svärtan blir svartare, man blir inte bländad vid plötsliga ljusskiftningar etc). Det bästa vore om man hade kunnat ställa in backlighten manuellt. Är lite osäker på om det går att åstadkomma via servicemenyn eller inte, det är svårt att hitta någon information om det. Färginställnigar exempelvis kan man justera på datorn. I övrigt får man en riktigt bra, störningsfri och pixelmappad bild i 1360x768 via VGA till denna TV.

Jag kan tillägga att jag inte såg några märkbara skillnader när jag jämförde VGA och DVI på den här datorskärmen HP f2304 (23" 1920x1200).

Slutsatser: PC-anslutning görs via VGA och för övrigt så måste det inte vara pixelmappat för att en film ska se riktigt bra ut.

Redigerat av oyken, 31 May 2006 - 23:47.

Postad 01 June 2006 - 00:28

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Håller med, DVD filmer fungerar helt ok till denna TV via VGA. Huruvida man tycker bilden är bra eller inte är dock något som man själv måste komma fram till. Personligen ser jag ingen större skillnad mot film via datorn och VGA, samt DVD via HDMI från den externa Samsung DVD R-125 som jag mestadels använder vid filmtittande.

Använder upplösningen 1360x768 från mitt 6800GT kort.

Postad 01 June 2006 - 16:16

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Håller med, DVD filmer fungerar helt ok till denna TV via VGA. Huruvida man tycker bilden är bra eller inte är dock något som man själv måste komma fram till. Personligen ser jag ingen större skillnad mot film via datorn och VGA, samt DVD via HDMI från den externa Samsung DVD R-125 som jag mestadels använder vid filmtittande.

Använder upplösningen 1360x768 från mitt 6800GT kort.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag brukar köra HDPC via mitt geforce XT-5600 kort och kopplar då DVI->VGA.
Upplösningen ligger även här på 1360x768. Via HDMI kör jag DVD-spelaren.
Har dock inte provat dvd-skivor via datorn än och ser inte heller poängen i det, när jag ju har en schysst spelare...får återkomma med det senare. Har bara några trailers i 720p och 1080p liggandes i PC'ns hårdisk...om jag jämnför dem med dvd-spelaren kan man väl säga att det är en helt annan 3-dimentionalitet (kraftigare upplösning), men också att bilden blir betydligt ljusare (ingen ljus-sensor). Det går att få i.a.f. lite fason på detta genom programvaran för grafik-kortet...i mitt fall nvidia (gick att ladda hem lite gratis verktyg ifrån deras hemsida). Sedan fick jag också ställa om färgnyanserna lite i TV'ns PC-läge och dra ner ljus och kontrasten en hel del...men skillnaden mot DVD-spelaren är nu verkligen inte stor. :)

...Ok, testkörde en DVD-skiva via datorn och har jättelite oroligt "gryn" i mörkare partier.
Den innehåller 1 timmes kopia ifrån kanal HD1. Direktbeställd via utlandet.
Skivan innehöll även ett 4 minuters mpeg-spår på närmare 500 MB, med upplösningen 1920x1080.
Även här lite oroligt gryn i mörkare partier, fast bara i vissa scener (ett live-framträdande i studiomiljö). Fast flera scener är däremot totalt "outstanding". <_< (Får mig att ifrågasätta själva filmningen i studion en aning...kvalitén på kameror etc.)
Tilläggas bör kanske, att DVD-rom spelaren är av absolut billigaste snitt...en tre år gammal Samsung. :wub:

Redigerat av Velodynamic, 01 June 2006 - 17:26.

Postad 02 June 2006 - 20:10

dartmogge
  • dartmogge
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hjälp!!
Är det någon som har tips på bra inställningar när det gäller fotboll?? Jag har bra bild när det är närbilder, men när man kollar under spelets gång så blir gubbarna "suddiga,grötiga"??

Kör med UPC digital och bra scart. Käns som VM kommer att bli mindre bra upplevelse via denna LCD om ingen kan hjälpa mig..........

Tacksam för ALLA tips.

\Mogge

Postad 02 June 2006 - 21:52

majok
  • majok
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hejsan

Köpte igår en Samsung LE40M6

har fixat med den sen igår och idag, idag hade jag med mig en polare som kan hyfsat inom elektronik och sånt. men varken jag eller han blev aldrig riktigt nöjda med bilden.

DVD:
har en pioneer som jag köpte förra sommaren, rätt så dyr var den också. har inte hdmi/dvi uttag. så först hade jag den kopplad med scart mellan dvd:n och Lcd:n, då var bilden katastrofal.
sedan fick jag höra att man ska ha komponent kabel mellan enheterna, så jag köpte en 1,5m komponent kabel. bilden blir bättre men den är ändå inte 100%ig och jag har hållt på med dvd bildinställningar ett tag nu. bilden i sig är rätt så okej, men textningen är rätt så oskarp.

Boxer:
här har jag antenn kabeln till boxern och sedan scart till lcd:n. har inte komponent möjligheter här alls. helt ok på vissa kanaler men inte helt perfekt. t.ex fotboll och tennis så är bilden klumpig och det känns som att tv:n inte hänger med riktigt. filmar man t.ex en spelare nära så är det bra. men sen under tennisen så spelaren närmast i bild syns bra men motståndaren är som en klump bara. har ändrat med både lcd:s och boxerns bild inställningar men inget verkar hjälpa.
byter man kanal via boxern så blåa fliken som kommer längst ner är mycket oskarp. och här är det samma sak med textning, textningen är oskarp.

XBOX 360:
Vanlig scart i kopplad till tv:n, här är det endast vart bilden är perfekt. och jag har inte hört många som ens kör med vanlig scart utan dom flesta verkar köra med komponent. här märker jag stor skillnad från gamla tv:n jag hade. bilden är utmärkt. så här finns egentligen inget att klaga på.
men sen när jag kör en dvd film via xboxen så är bilden bra men samma med textningen, oskarp och suddig.

vad är fel? några tips? tips om vilka inställningar i lcd:n som funkar bäst för er?

vore jätte tacksam för ett hjälpsamt svar. bilden i butiken var krossande bra så det var det som avgjorde varför jag köpte denna tv.

mvh: Marcus

Postad 03 June 2006 - 13:42

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Jag har bara ett tips...sätt press på sändnings-leverantörerna att få igång HDTV sändningarna.
Tydligen är det för många som fortfarande sitter med bildrörsapparater, för vad jag vet är det bara tre-fyra kanaler som sänder HDTV. HD1, HD2, någon helt ny kanal i canal digitals paket och ett rykte om att TV4 "är på gång med något".
Så länge in-signalen är komprimerad så måste man leva med att omskalningen skapar viss suddighet i rörelser.
Jag har analog kabel-tv och kabelnätet har gått ifrån analog till markbunden digitalsändning.
Skillnaden blev att skuggiga spökbilder och grynigt flimmer försvann och man fick en "renare" bild.
Bilden är dock fortfarande lite "pastellaktig" med klumpiga smådetaljer och lite suddiga rörelser.
Känns som att utvecklingen måste sätta lite fart just nu... :)

VM-fotboll i HDTV? Kommer eventuellt att fungera om man lyckats få tag på rätt hdtv-box och bor i Västerås, Uppsala, Stockholm eller på Gotland... http://tv4.se/nyheter/468272.html

Redigerat av Velodynamic, 03 June 2006 - 14:04.

Postad 03 June 2006 - 14:04

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0

Hejsan

har fixat med den sen igår och idag, idag hade jag med mig en polare som kan hyfsat inom elektronik och sånt. men varken jag eller han blev aldrig riktigt nöjda med bilden.

DVD:
har en pioneer som jag köpte förra sommaren, rätt så dyr var den också. har inte hdmi/dvi uttag. så först hade jag den kopplad med scart mellan dvd:n och Lcd:n, då var bilden katastrofal.
sedan fick jag höra att man ska ha komponent kabel mellan enheterna, så jag köpte en 1,5m komponent kabel. bilden blir bättre men den är ändå inte 100%ig och jag har hållt på med dvd bildinställningar ett tag nu. bilden i sig är rätt så okej, men textningen är rätt så oskarp.

Boxer:
här har jag antenn kabeln till boxern och sedan scart till lcd:n. har inte komponent möjligheter här alls. helt ok på vissa kanaler men inte helt perfekt. t.ex fotboll och tennis så är bilden klumpig och det känns som att tv:n inte hänger med riktigt. filmar man t.ex en spelare nära så är det bra. men sen under tennisen så spelaren närmast i bild syns bra men motståndaren är som en klump bara. har ändrat med både lcd:s och boxerns bild inställningar men inget verkar hjälpa.
byter man kanal via boxern så blåa fliken som kommer längst ner är mycket oskarp. och här är det samma sak med textning, textningen är oskarp.

XBOX 360:
Vanlig scart i kopplad till tv:n, här är det endast vart bilden är perfekt. och jag har inte hört många som ens kör med vanlig scart utan dom flesta verkar köra med komponent. här märker jag stor skillnad från gamla tv:n jag hade. bilden är utmärkt. så här finns egentligen inget att klaga på.
men sen när jag kör en dvd film via xboxen så är bilden bra men samma med textningen, oskarp och suddig.

vad är fel? några tips? tips om vilka inställningar i lcd:n som funkar bäst för er?

vore jätte tacksam för ett hjälpsamt svar. bilden i butiken var krossande bra så det var det som avgjorde varför jag köpte denna tv.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte boxer och dessutom inte x-box, så det kan jag inte uttala mig om.

Har dock provat två olika DVD spelare via HDMI nu (DV490 och HD850) och har kommit fram till att även en väldigt billig HDMI spelare ger riktigt bra bild på M61. Alltså, offra 1500kr på en ny DVD spelare, det lär löna sig. Givetsvis testar du på öppet köp först :)

Glöm inte att stänga av brusreducering som orskar eftersläpningar och dessutom är verkningslös vid DVD tittande och troligt vis vid D-tv också, samt dra ner skärpan till ca 50. Den är högt som fan från början och sabbar bilden rejält.

Postad 03 June 2006 - 14:59

majok
  • majok
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
fan, så man måste köpa en hel del annat också för att man ska vara nöjd =) nämen 1500:- var ju inte ett dugg farligt så jag ska kolla upp det.

om nån annan har bra svar för det övriga jag inte fått svar på så vore jag tacksam.

sen en sak till. har bara en vanlig antennskabel från vägg till boxer, ska jag köpa guldplätterad antenn kabel?

Postad 05 June 2006 - 08:27

Unregisterede5aaf392
  • Unregisterede5aaf392
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Fick min M61:a i fredags och upplever samma fenomen vid sportsändningar. Bra närbilder men klumpiga, oidentifierbara figurer i bakgrunden. Även mottagarens menyer blir fula. Försökte se på golf igår men gav upp. Den ca 15 år gamla CRT:n ger tydligare bild.

Jag tar emot CanalDigital via en Grundig-mottagare, ca 7 år, som är ansluten med scart.

Funderar på om det kan bli bättre bild under VM eftersom det även ska sändas i HD.

Kan en nyare mottagare (typ CanalDigital:s HB-box med HDMI) ge bättre bild även på "vanliga" digitala sändningar?

Postad 05 June 2006 - 15:11

Unregistered9ea8bd48
  • Unregistered9ea8bd48
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hejsan

DVD:

Boxer:

XBOX 360:

<{POST_SNAPBACK}>

Du skriver att du kör vanlig scart mellan xbox 360 och samsungen. Om du gör det så missar du ju hela poängen med vad xbox 360 och en hd-tv kan göra. Det blir en enorm skillnad om man kör spelen i 720p eller 1080i. Annars kan du ju lika gärna köpa en vanlig xbox .... ;)

Postad 08 June 2006 - 18:54

kakert
  • kakert
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
fick min LE40M61b idag, helnöjd med min bild, men har dock fått ett problem, när jag slår av Teve'n med powerknappen (både på fjärren och på teve'n) så kan jag ej få igång den igen, jag måste dra ut strömkabeln och plugga i den igen för att få igång teve'n.
Är det någon som har en lösning på detta problem?

Postad 11 June 2006 - 22:29

oyken
  • oyken
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej,
fick min LE40M61b idag, helnöjd med min bild, men har dock fått ett problem, när jag slår av Teve'n med powerknappen (både på fjärren och på teve'n) så kan jag ej få igång den igen, jag måste dra ut strömkabeln och plugga i den igen för att få igång  teve'n.
Är det någon som har en lösning på detta problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Om fjärrkontrollen är inställd på TV så låter det som att det är nåt fel på din apparat. Det ska verkligen inte vara så.

Postad 12 June 2006 - 01:18

oyken
  • oyken
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

DVD:

Själv kör jag just nu en 5 år gammal Samsung DVD-M205 (kostade 1900:-) via scart-RGB och bilden blir helt okay. Då jämför jag även med en polares uppsättning - Pioneer 435HDE + 10k :- Arcam-DVD. Har inga problem med grötighet eller störningar och kan inte se några större fel på bilden. Senast jag jämförde tyckte jag att bilden var bättre än DVD på datorn via VGA. Även bättre än DVD på PS2:an via komponent. Jag kan inte säga att jag har låga krav på bilden, jag blev lite förvånad eftersom jag hade ställt spelaren i förrådet och nästan klassat den som skrot.

Vanliga analoga eller digitala TV-sändningar har inte speciellt hög upplösning så jag finner inte det så konstigt att småsaker i bilden inte ser så bra ut på en högupplöst 40-tummare. Dessa småsaker ser heller inte så detaljerade ut på en 32"-CRT om man sätter sig 1m ifrån. I annat fall får man sätta sig längre ifrån så att man inte ser eller märker detaljerna lika tydligt. :lol:

Jag planerar eventuellt att köpa en ny DVD-spelare snart och då får jag se hur stor skillnaden blir.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.