* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *
2934 svar till detta ämne
Postad 04 May 2006 - 08:03
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
gurrre:
1. Jag har nu en vanlig dvd och då ska jag för bästa bild köra rgb scart med progressive scan eller?
Svar: Har du komponent så kör det blir bäst då men annars rgb scart.
2. Om jag köper en ny dvdspelare och vill ha bästa bild kör jag alltså med HDMI 720p, men det är väl ingen ide att köpa en ny dvd som klarar det nu när det snart kommer en massa nya HD:dvd spelare eller är jag helt ute och cyklar.
Och sedan finns det väl inga Dvd filmer ute som visar 720p?
Svar: Det är upp till var o en om man vill lägga pengarna nu eller sen, själv kör jag bara rgbscart utan progressive scan och det fungerar kanon. En sån dvd spelare du pratar om scalar upp en vanlig dvd till 720p och det går inte att köra 720p filmer på den.
4. Så en på Onoff som hette KDF-E50A11E det är den riktiga modellen, eller varför står det E efter?
Svar: Det är samma modell bara det att en del inte skriver ut E:t . E = Europa.
Hoppas att det hjälper lite på traven annars frågar du mera.
Falukorv
Postad 04 May 2006 - 08:47
Unregistereda03003a3
-
Unregistereda03003a3
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
En sån dvd spelare du pratar om scalar upp en vanlig dvd till 720p och det går inte att köra 720p filmer på den
1.Vad ska man då ha en sådan dvd spelare till då, kolla på hd genom datorn då eller? 2.När kommer det 720p filmer?
Postad 04 May 2006 - 10:12
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Det har inte varit världens fart på den här tråden på ett bra tag nu. Men det är väl bara positivt då de flesta trådar till TV-apparater med tusentals sidor mest tar upp fel och andra brister på deras apparater. Känns skönt att ha funnit en TV som funkar som den ska utan ETT enda problem...hittils iallafall 
Till er nya ägare: Lägg upp bilder så snart ni kan. Alltid kul att se 
Nej nu ska jag kolla in den nya mäktiga "X-men 3" trailern igen i 720p genom Xbox360. Ni som har en Xbox360 rekommenderar jag att gå in på Xbox live och ladda ner alla trailers ni ser i HDformat! Längtar efter Blu-Ray nu till hösten. Hoppas sommaren går över fort 
<{POST_SNAPBACK}>
hehe
Ja bra du er fornøyd da. Jeg har en monster komponent kabel, men ingen HD tv å plugge den inn i
Hoppas jag blir nöjd med denne tven. Jeg skal bruke den bare til film og xbox360 i et mørkt rom så da burde det vel passe bra eller hur ?
er 2.4 meter for kort for 50 tum altså 8feet ca ? Eller går det greit.
<{POST_SNAPBACK}>
Det funkar jättebra  Själv sitter jag på 3 meters avstånd. När du kopplar in och kör Xbox360 i HD så kommer du att få en positiv chock  Lika imponerad idag som när jag fick TV:n. Det fina är att man kan se på film och spela spel även när det är ljust i rummet. Så du behöver inte sitta i totalt mörker om du inte vill det  Vilken DVD spelare använder du? Eller ska du även köra DVD genom Xbox360?
Postad 04 May 2006 - 10:13
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Svante jag förstår varför det inte är någon fart på denna tråd : Vi har inte tid vi njuter bra av våran tv, ser för mycket film osv....
<{POST_SNAPBACK}>
Så sant, så sant
Postad 04 May 2006 - 11:19
karho
-
karho
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej alla.
Nu har även jag trillat dit och beställt en sån här tv. Dock lillebror 42" då jag tror det passar bättre in i min lägenhet. Leveranstiden från Technistore.se var 1-2 veckor sa de (beställningsvara) så nu sitter jag och väntar otåligt. Lovar att återkomma med intryck och bilder på härligheten när den har anlänt. (och säkert en del dumma frågor:)
Postad 04 May 2006 - 11:29
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
karho :
du är välkommen med alla konstiga frågor du kan hitta
gurrre:
1.Vad ska man då ha en sådan dvd spelare till då, kolla på hd genom datorn då eller?
Svar: Nej för att kolla på gamla dvd filmer i "720p" chippet i dvd:n försöker att tänka vad som saknas och fyller ut informationen så att det motsvarar "720p"
2.När kommer det 720p filmer?
Svar: Det har redan kommit på andra sidan atlanten men är nog på gång hit nu med.
Någon får rätta mig om jag har fel! Men snart så har vi ju både HD-DVD o Blue-Ray här och då borde det komma filmer i mängder....
Postad 04 May 2006 - 17:09
Danny_Karstens
-
Danny_Karstens
-
Rookie
-
6 inlägg
[email protected]Hej jag har ett problem. Jag har en KDFE50A11E som jag ska koppla ihop med min BBK dvd DV971H med DVI. Jag höpte supras HDMI-DVI kabel men så är det så här att jag inte får någon bild på PAL bara på NTSC? så jag ringde till Sony Center och frågade vad felet kunde vara, men dom viste inte. så nu tänkte jag fråga om det är någon som vet va det kan vara för fel.. MVH
Postad 04 May 2006 - 19:55
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Svante jag förstår varför det inte är någon fart på denna tråd : Vi har inte tid vi njuter bra av våran tv, ser för mycket film osv....
<{POST_SNAPBACK}>
Är det därför du är här mest av alla...
Postad 04 May 2006 - 20:46
hellman7
-
hellman7
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Nu har jag testat att köra datorn på tv:n över DVI-HDMI, och j-a så lätt det gick! Och så bra det blev!
Dock, måste man koppla ur detta hela tiden för att kunna köra datorn som vanligt annars? När jag körde igång en filmfil så gick den direkt upp i fullskräm på datorskärmen, men var fortfarande windowsbaserad på tv:n tills jag valt något annat. Och när jag hade stängt av tv:n och körde igång samma filmfil igen så fortsatte den att köra upp den i fullskärm på datorskärmen. Enda sättet att komma åt det var att koppla ur HDMI:n från tv:n. Kan man lösa det smidigt?
EDIT: Dessutom. Ljudet. När jag kopplar det på det enda sätt jag känner till så får jag ju lätt ut ljudet från datorn/filmen ur min förstärkare, men då har jag å andra sidan inget ljud kopplat till datorn, så när jag kör datorn "vanligt" får jag inget ljud. Om jag inte växlar koppling hela tiden. Kan det åtgärdas? Så att datorljudet då jag kör över tv:n kommer ur förstärkaren, men när jag kör "vanlig" dator så kommer det ur mina datorhögtalare? <{POST_SNAPBACK}>
Tar mig friheten att använda mig av det lite knasiga tilltaget att citera mig själv... Suktar fortfarande efter övermänsklig hjälp med dessa spörsmål. Någon barmhärtig samarit som kan förbarma sig? :-) EDIT: Erbarmliga stavfel. Någon som vill adoptera ett glappt trådlöst tangentbord? :-)
Redigerat av hellman7, 04 May 2006 - 20:47.
Postad 04 May 2006 - 21:05
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nej men för att hjälpa mina kamrater! Du skulle nog investera i en Sony du med
Postad 05 May 2006 - 00:26
spoider
-
spoider
-
Rookie
-
1 inlägg
hellman7 jag får hem min dvi-hdmi kabel idag hoppas jag. som jag ska koppla med min dator och jag hoppas jag inte har samma problem som dig ! För ingen här verkar veta hur man ska göra  annars måste jag säga att jag är väldigt nöjd med tv:n har haft den i ägo nu en vecka dvd är klockrent med min jenving scartkabel men min digital tv är jag inte nöjd med med vissa kanaler jag har telia digital tv
via mitt bredbandsutag i väggen och där kör jag oxå med en jenving scart men som sagt annars är jag helt såld på tv:n som falukorv tycker oxå
Postad 05 May 2006 - 04:48
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Angående dvi-hdmi så ställde jag bara upplösningen på datorn till 1280x720 och kompenserade för overscan sen var det bara att åka, visst bilden var inte skarp i skrivbordet men i film ujujuj.
Ljudet kopplade jag bara från datorn in i förstärkaren. Har en sån kabel med 3,5 mm plugg från datorn som övergår till 2x rca honor sen en vanlig rca kabel(har tyvärr inte optisk utgång ännu)
Postad 05 May 2006 - 11:20
ant3
-
ant3
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Blev nu rejält sugen på E50A11 (i kombination med mitt planerade inköp av Xbox 360), dock med en reservation. Såg på NetOnNet att lampgarantin bara var 90 dagar alternativt 200 timmar, och det låter ju väldigt lågt (inte lika lågt som Glocalnet men ändå). Är det bara NetOnNet som har den korta garantin eller är det standard för dessa typer av lampor?
Postad 05 May 2006 - 14:53
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
På Siba fick jag svaret att om den gick sönder inom 6 månader skulle jag få en ny men det återstår att se om det verkligen skulle infrias om behov finnes.
Postad 05 May 2006 - 16:23
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Har nyss fått tvn.
Hade redan läst att bilden i fabriksinställningar skulle vara mindre bra, men inte att bilden skulle vara så dålig. Star Wars såg mycket bättre ut på min gamla 32-tummare.
Men som sagt, har inte ställt in den så mycket ännu.
Skulle gärna vilja höra vad andra personer med denna tv har för inställningar på brightness, contrast, skärpa osv.
Postad 05 May 2006 - 18:35
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Sänk skärpan till att börja med och ställ iris på låg eller av. Tror jag kör 7 på skärpan.
Ska åter komma med exakt hur jag har, men tv:n är just nu inte igång.
Postad 05 May 2006 - 20:52
keffosteffo
-
keffosteffo
-
Användare
-
-
132 inlägg
Sänk skärpan till att börja med och ställ iris på låg eller av. Tror jag kör 7 på skärpan. Ska åter komma med exakt hur jag har, men tv:n är just nu inte igång.
<{POST_SNAPBACK}>
Okej ska prova. Ja återkom gärna! Gärna nån fler oxå. Sitter just nu och ser på Matrix, kändes som ett bra val att inviga tvn med. Har fått till bra mycket bättre bild + att jag nu kör dvdn ifrån min dator (dvi>hdmi) uppskalat till 1280*720. Bra mycket bättre bild än från xbox360n. Nåja, ska återgå till filmen nu!
Postad 08 May 2006 - 01:43
Unregistered5421b6c6
-
Unregistered5421b6c6
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Orkar inte läsa igenom tråden eftersom den är så lång så jag frågar ist.
Är bilden lika bra när man tittar lite från sidan som om man tittar rakt framifrån??
Har alltid sågat bakproj-tv för att dom bara visat bra bild rakt framifrån. Har hörnsoffa och man vill ju att alla i soffan ska ha bra bild.
Postad 08 May 2006 - 09:34
Dabu
-
Dabu
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Efter att ha läst samtliga inlägg i den här tråden och att ha bevittnat denna härlighet i all sin prakt "live" så har även jag bestämt mig för att införskaffa en 50-tummare. Dock har jag en fundering som jag hoppas någon kan svara på... Det är nämligen så att jag skall köpa en ny DVD-spelare i samma veva och tänkte självfallet se till att skaffa en så att man kan köra HDMI (blir nog en Sony DVP-NS92v) men då jag även här i framtiden tänkte införskaffa mig en Xbox360 så blir det ju lite problematiskt. Problematiskt så tillvida att TVn mig veterligen endast har ett HDMI-uttag. Sätter jag DVDn där kommer lilla Xboxen bli bedrövat ledsen när inte han också får köra med HDMI och visa upp sig från sin allra bästa sida...
Det finns ingen workaround för det; dvs någon slags omkopplare eller "switch" så där man kan koppla fler olika HDMI-anslutna prylar som man sedan kopplar direkt in i TVn.
Tacksam för svar.
Postad 08 May 2006 - 09:41
naukka
-
naukka
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej!
Efter att ha läst samtliga inlägg i den här tråden och att ha bevittnat denna härlighet i all sin prakt "live" så har även jag bestämt mig för att införskaffa en 50-tummare. Dock har jag en fundering som jag hoppas någon kan svara på... Det är nämligen så att jag skall köpa en ny DVD-spelare i samma veva och tänkte självfallet se till att skaffa en så att man kan köra HDMI (blir nog en Sony DVP-NS92v) men då jag även här i framtiden tänkte införskaffa mig en Xbox360 så blir det ju lite problematiskt. Problematiskt så tillvida att TVn mig veterligen endast har ett HDMI-uttag. Sätter jag DVDn där kommer lilla Xboxen bli bedrövat ledsen när inte han också får köra med HDMI och visa upp sig från sin allra bästa sida...
Det finns ingen workaround för det; dvs någon slags omkopplare eller "switch" så där man kan koppla fler olika HDMI-anslutna prylar som man sedan kopplar direkt in i TVn.
Tacksam för svar.
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir inga problem! Xbox 360 har ingen HDMI ut, bara komponent! TV:n har komponentingång! Lycka till med TV köpet!
Postad 08 May 2006 - 09:42
naukka
-
naukka
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Är bilden lika bra när man tittar lite från sidan som om man tittar rakt framifrån??
Har alltid sågat bakproj-tv för att dom bara visat bra bild rakt framifrån. Har hörnsoffa och man vill ju att alla i soffan ska ha bra bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Svar JA! Annars kan du ju åka till närmaste siba butik o kolla! Lycka till..
Postad 08 May 2006 - 10:00
Dabu
-
Dabu
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Tacksam för svar.
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir inga problem! Xbox 360 har ingen HDMI ut, bara komponent! TV:n har komponentingång!
Lycka till med TV köpet! 
<{POST_SNAPBACK}>
Aha, så den kör alltså vanlig komponent utgång men kan ändå utnyttja HDTV-läget? Smidigt. Danke danke!
Postad 08 May 2006 - 11:42
naukka
-
naukka
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Hej!
Tacksam för svar.
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir inga problem! Xbox 360 har ingen HDMI ut, bara komponent! TV:n har komponentingång!
Lycka till med TV köpet! 
<{POST_SNAPBACK}>
Aha, så den kör alltså vanlig komponent utgång men kan ändå utnyttja HDTV-läget? Smidigt.
Danke danke!
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, den utnyttjar HDTV-läget..
Postad 08 May 2006 - 17:05
ant3
-
ant3
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Betraktningsvinkeln i sidled är fullt godkänd. Problemet med bakprojektion (som jag har upplevt) brukar mer vara i höjdled, så länge din soffa inte är i flera plan borde det inte vara några som helst problem.
Postad 08 May 2006 - 17:24
Puke Lerry
-
Puke Lerry
-
Amatör
-
-
58 inlägg
(Dabu)
Som du kanske läst i mina tidigare inlägg så har jag en DVP-NS92V som jag använder till min KDF-E50A11E och det fungerar superbt. Det enda smolket i glädjebägaren är att DVD:n tenderar att flytta bilden något åt höger när man använder HDMI. Förskjutningen syns nästan bara i intron och dylikt, det vill säga innan eller efter själva filmen. Under filmen ser åtminstone inte jag någon förskjutning eftersom hela bildrutan är täckt i sidled. När man använder HDMI så låses skärmformatet i wide så man kan inte ändra till smartzoom eller liknande.
Bildmässigt presterar den här kombinationen absolut toppnivå. Jag skalar om bilden till 720p och det ger en otroligt skarp och stabil bild. Bilden på mina kompisars lågupplösta plasmor ser ut som skit jämfört med denna kombination. Vill du imponera på polarna så kan jag rekommendera Shrek 2, King Kong, eller egentligen vad f-n som helst. De flesta filmer ser riktigt bra ut och du kommer inte att bli besviken.
Jag har även en Xbox 360 och även där tokdominerar den här TV:n. Jag lovar dig att du kommer att bli väldigt positivt överraskad när du får se vad den här TV:n presterar tillsammans med Xbox 360. Absolut knivskarp bild helt utan eftersläpningar och dylikt. Grymt imponerande.
Idel lovord angående KDF-E50A11E från mitt håll. Jag har haft min i 2-3 månader och är supernöjd med mitt köp.
Postad 09 May 2006 - 09:55
rokdazone
-
rokdazone
-
Rookie
-
3 inlägg
Har haft TV'n ett tag nu och har kommit underfund med att det är först när man köper lite biffiga tillbehör som man får ut allt kräm i denna TV. Det har jag iaf. gjort och är nu skitnöjd =) En DVD-spelare som jag kan rekomendera är Samsung DVD-850 för 1 390:- http://www.netonnet....x.asp?iid=68289 som har HDMI-utgång och linjedubblerare. Sony DVP-NS92v är säkert också en bra DVD-spelare men den kostar ju en tusen kronor extra och saknar dessutom linjedubblerare  Just linjedubbleraren verkar vara kanon för att förbättra bildkvalitén på vanliga DVD-filmer. Skalar upp till 1280*720 via HDMI på den nu och har sanslöst bra bild  Apropå bildinställningarna på TV'n så förstår jag inte hur ni kan sätta skärpen på 7 resp 10 och 12 osv.  bilden blir ju lika oskarp som på en gammal rödakvarn biograf. Själv tyckte jag 20 var det optimala (på DVD-filmer då
Postad 09 May 2006 - 10:55
naukka
-
naukka
-
Amatör
-
-
81 inlägg
[quote name='Puke Lerry' date='May 8 2006, 18:24 '] (Dabu) Det enda smolket i glädjebägaren är att DVD:n tenderar att flytta bilden något åt höger när man använder HDMI. Förskjutningen syns nästan bara i intron och dylikt, det vill säga innan eller efter själva filmen. Under filmen ser åtminstone inte jag någon förskjutning eftersom hela bildrutan är täckt i sidled. När man använder HDMI så låses skärmformatet i wide så man kan inte ändra till smartzoom eller liknande. Har du provat med RGB center i TV- menyn? Den kan ju justera bilden i sidled. Återkom gärna med resultat! Är oxå sugen på samma DVDspelare.
Postad 09 May 2006 - 11:08
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Har haft TV'n ett tag nu och har kommit underfund med att det är först när man köper lite biffiga tillbehör som man får ut allt kräm i denna TV.
Det har jag iaf. gjort och är nu skitnöjd =)
En DVD-spelare som jag kan rekomendera är Samsung DVD-850 för 1 390:- http://www.netonnet....x.asp?iid=68289 som har HDMI-utgång och linjedubblerare.
Sony DVP-NS92v är säkert också en bra DVD-spelare men den kostar ju en tusen kronor extra och saknar dessutom linjedubblerare 
Just linjedubbleraren verkar vara kanon för att förbättra bildkvalitén på vanliga DVD-filmer. Skalar upp till 1280*720 via HDMI på den nu och har sanslöst bra bild 
Apropå bildinställningarna på TV'n så förstår jag inte hur ni kan sätta skärpen på 7 resp 10 och 12 osv. bilden blir ju lika oskarp som på en gammal rödakvarn biograf. Själv tyckte jag 20 var det optimala (på DVD-filmer då
<{POST_SNAPBACK}>
När du skalar upp bilden över HDMI till t.ex. 720p så har du ju inget bruk för nån linjedubblering. Det är bara till användning om du kör över t.ex. komponent. Och linje dubblering finns redan i TV:n  Kul att du är nöjd med din Samsung 850. Men hade du lagt till en tusing extra och tagit Sony NS92 (vilken faktiskt HAR linjedubblering över progressiv komponent) så hade du fått betydligt bättre och skarpare bild över HDMI utgången än över Samsungen (har haft bägge hemma på prov). Jag kör med progressiv komponent på min Sony RDR-HX900 och jag får skarpare bild över den än över HDMI på Samsung 850 som jag hade hemma på prov för att se om det blev förbättring. Personligen så måste jag hålla mig runt 10-12 på skärpan på TV:n annars blir bilden FÖR skarp vilket inte ser särskilt bra ut. Allt skräp som finns i bilden på en dvd film blir för tydligt då. Kanske skulle dragit upp skärpan till 20 när jag testade Samsungen iofs. Skärpan är ju olika på olika spelare. Och ju bättre spelare man har desto mindre skärpa behöver man ställa in på TV:n. Kul att du är nöjd med kombinationen iallafall
Postad 09 May 2006 - 11:11
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
Har du provat med RGB center i TV- menyn? Den kan ju justera bilden i sidled. Återkom gärna med resultat! Är oxå sugen på samma DVDspelare.  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Tyvärr kan man bara centrera bilden när man kör RGB. Därav namnet RGB center Över component och HDMI kan man inte göra nåt åt det tyvärr  Får se om Sony´s nya modell med HDMI har en perfekt centrerad bild.
Postad 09 May 2006 - 11:56
rokdazone
-
rokdazone
-
Rookie
-
3 inlägg
När du skalar upp bilden över HDMI till t.ex. 720p så har du ju inget bruk för nån linjedubblering. Det är bara till användning om du kör över t.ex. komponent. Och linje dubblering finns redan i TV:n  Kul att du är nöjd med din Samsung 850. Men hade du lagt till en tusing extra och tagit Sony NS92 (vilken faktiskt HAR linjedubblering över progressiv komponent) så hade du fått betydligt bättre och skarpare bild över HDMI utgången än över Samsungen (har haft bägge hemma på prov). Jag kör med progressiv komponent på min Sony RDR-HX900 och jag får skarpare bild över den än över HDMI på Samsung 850 som jag hade hemma på prov för att se om det blev förbättring. Personligen så måste jag hålla mig runt 10-12 på skärpan på TV:n annars blir bilden FÖR skarp vilket inte ser särskilt bra ut. Allt skräp som finns i bilden på en dvd film blir för tydligt då. Kanske skulle dragit upp skärpan till 20 när jag testade Samsungen iofs. Skärpan är ju olika på olika spelare. Och ju bättre spelare man har desto mindre skärpa behöver man ställa in på TV:n.
Kul att du är nöjd med kombinationen iallafall 
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har jag faktiskt inte köpt Samsungen än utan har den bara hemma på prov, så då kan jag ju köpa Sonyn om den är bättre  Hur är menysystemet på Sonyn, gillade inte menysystemet så jättemycket på min Samsung och bakgrundsbilden/loggan såg ju dessutom komprimerad ut och var inte särskilt fin (detaljer, detaljer iofs.) Jag trodde HDMI var det ultimata, men för dig så fungerar komponent t.om. bättre då?
Postad 09 May 2006 - 12:08
rokdazone
-
rokdazone
-
Rookie
-
3 inlägg
Nu blev jag villrådig igen angående Sony NS92 när jag läste den här tråden http://www.avforums....ad.php?t=299542Verkar ju inte stå så mycket positivt där...
Postad 09 May 2006 - 14:54
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
[/quote] Nu har jag faktiskt inte köpt Samsungen än utan har den bara hemma på prov, så då kan jag ju köpa Sonyn om den är bättre  Hur är menysystemet på Sonyn, gillade inte menysystemet så jättemycket på min Samsung och bakgrundsbilden/loggan såg ju dessutom komprimerad ut och var inte särskilt fin (detaljer, detaljer iofs.) Jag trodde HDMI var det ultimata, men för dig så fungerar komponent t.om. bättre då? <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Komponenten på min Sony Dvd recorder har skarpare bild än Samsungen över HDMI Vilket jag tyckte va lite underligt. Men HDMI bilden på Sony NS92 spöar min Sony recorder och Samsung 850  Menysystemet på Sonyn är mycket bättre! Äkta Sony klass  Enda problemet med Sony NS92 just nu är en liten förskjutning i bilden över HDMI. Men en firmware som fixar det är på väg. En polare till mig, som har samma Sony TV som vi, äger nu en Sony NS92:a Och han sa att man vänjer sig snabbt trots försjutningen (en aning till höger) Den suveräna bildkvalitén och skärpan överväger ALLT  Men det ska snart även komma en lite billigare variant av denna spelare. På den ska tydligen SACD vara borta men det är inget jag lider av iallafall  Där ska förskjutningen inte existera  Men som sagt trots försjutningen i bilden så är Sony NS92 en betydligt mer köpvärt alternativ än Samsungen. Och det finns ingen annan DVD spelare i denna prisklass som spöar Sonyn.
Redigerat av Svante Skoog, 09 May 2006 - 14:55.
Postad 09 May 2006 - 20:15
mila_
-
mila_
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Jag har kopplat in min dator till "monstret" via DVI-HDMI och har problem med overscan. Hur har ni andra gjort för att få det att se bra ut? Jag får det exempelvis inte att fungera genom att sätta en lägre upplösning än 1280x720 (ser fördjävligt ut) och jag hittar inga användbara inställningar i drivrutinen för grafikkortet (nvidia quadro fx 500/600).
/ M
Postad 10 May 2006 - 16:14
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
I mina nividia inställningar finns en ruta att bock för om man vill kompensera för overscan men skrivbord o sånt ser inte bra ut iallafall men det struntar jag i när jag ändå bara kör film från datorn. Surfar gör jag på ett annat ställe i huset.
Postad 10 May 2006 - 17:57
Dabu
-
Dabu
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
(Dabu)
Som du kanske läst i mina tidigare inlägg så har jag en DVP-NS92V som jag använder till min KDF-E50A11E och det fungerar superbt. Det enda smolket i glädjebägaren är att DVD:n tenderar att flytta bilden något åt höger när man använder HDMI. Förskjutningen syns nästan bara i intron och dylikt, det vill säga innan eller efter själva filmen. Under filmen ser åtminstone inte jag någon förskjutning eftersom hela bildrutan är täckt i sidled. När man använder HDMI så låses skärmformatet i wide så man kan inte ändra till smartzoom eller liknande.
Bildmässigt presterar den här kombinationen absolut toppnivå. Jag skalar om bilden till 720p och det ger en otroligt skarp och stabil bild. Bilden på mina kompisars lågupplösta plasmor ser ut som skit jämfört med denna kombination. Vill du imponera på polarna så kan jag rekommendera Shrek 2, King Kong, eller egentligen vad f-n som helst. De flesta filmer ser riktigt bra ut och du kommer inte att bli besviken.
Jag har även en Xbox 360 och även där tokdominerar den här TV:n. Jag lovar dig att du kommer att bli väldigt positivt överraskad när du får se vad den här TV:n presterar tillsammans med Xbox 360. Absolut knivskarp bild helt utan eftersläpningar och dylikt. Grymt imponerande.
Idel lovord angående KDF-E50A11E från mitt håll. Jag har haft min i 2-3 månader och är supernöjd med mitt köp.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för svaret! Idag beställde jag ett ex av TVn, SonyDVP-NS92V tillsammans med ett HarmanKardon / Infinity (AVR-335, Infinity Beta 40 serien) paket + kablar till allt här i Stockholm. Fick 3-4 tusen i mängdrabatt så kändes inte helt fel.  Nämnde även det här med förskjutning av bilden på Sony DVDn (som jag faktiskt läst om på flera håll) men försäljaren i butiken trodde att det var på en tidig revision av spelaren - att det skulle vara åtgärdat nu. Nåväl, får se om jag kommer märka det, och ifall man irriteras av det... Enligt butikspersonalen skall det självfallet inte vara något sådant problem som man kan tolerera, och om det skulle va det så fick jag byta DVD. Får se hur det fortlöper. Kommer dock inte få hem grejerna förrens om 5-7 veckor, men är mitt inne i en flyttprocess så det gör inte ett dugg.
Postad 10 May 2006 - 19:14
Puke Lerry
-
Puke Lerry
-
Amatör
-
-
58 inlägg
(Dabu)
Min DVP-NS92V är endast fyra veckor gammal och jag valde leverantör med omsorg för att slippa få ett "gammalt" exemplar, trots detta så finns förskjutningen där. Vi ska inte överdriva betydelsen av förskjutningen för 97% av tiden man använder DVD:n så ser du ingen förskjutning överhuvudtaget. Det är bara vid intron, och reklamsnuttar o.s.v när bilden visas i vissa "olyckliga" format. När filmen väl rullat igång så är det inget problem längre.
Nu blev ni säkert nyfikna på vad jag menar med att välja leverantör med omsorg för att slippa att få "gamla" exemplar. Tricket är att beställa hos någon som inte har den på lager (Dustinhome i det här fallet). Man får vänta någon dag extra men kan å andra sidan vara ganska säker på att få den senaste versionen. Man får inte vara dum!
Postad 10 May 2006 - 20:36
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nej men för att hjälpa mina kamrater!
Du skulle nog investera i en Sony du med 
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du ha bytt en Ferarri mot en Volvo...?
Postad 10 May 2006 - 21:47
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6892 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nej men för att hjälpa mina kamrater!
Du skulle nog investera i en Sony du med 
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle du ha bytt en Ferarri mot en Volvo...? 
<{POST_SNAPBACK}>
Vilken förolämpning  Tar hellre en bra redig Volvo än en kass Ferrari
Postad 10 May 2006 - 22:55
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Mada:
Nanne Grönwall har en låt som passar in på dig: Jag är så avundsjuk
Redigerat av Falukorv, 10 May 2006 - 22:55.
Postad 11 May 2006 - 12:31
Unregistered40962
-
Unregistered40962
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Håll i tråden!
Grabben har en 50-tums Pioneer-plasma som han är nöjd med. Det är kul när folk är nöjda.
Han har väl pyntat runt 40 lök för den.
Vi Sony KDF-E50A11-ägare verkar överlag nöjda. Kul som fan.
Sist jag kollade var min TV en TV och ingen bil...
/
Postad 11 May 2006 - 15:33
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Goddagens alla glada!
Fick hem min feta 50" förra fredagen, och igår small lampan i den...
Ringde försäljaren idag, och han fixade en sproilans ny lampa från belgien. Den ska självklart inte kosta mig ett smack eftersom tvn varit igång runt 10 timmar.
Men på sony center hade de aldrig varit med om att en lampa smällt så fort, så jag misstänker att kinesen som satte ihop min tv hade en dålig dag (baksmälla?)  Förhoppningsvis kommer lampan snabbt så jag får fortsätta njuta av en stor tv.
Ave!
Postad 11 May 2006 - 16:01
walther
-
walther
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Då har man fått hem sin lilla vän efter en sväng på service för fläkt och text på DVB-T.
Det är en otrolig skillnad på fläktljudet nu och innan. Alla ni som har en tidig version av tv:n, få den omedelbums fixad.
Nu skall jag gå och njuta lite av tv:n (och tystnaden).
Postad 11 May 2006 - 16:22
Unregistered3a51365c
-
Unregistered3a51365c
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Då har man fått hem sin lilla vän efter en sväng på service för fläkt och text på DVB-T. Det är en otrolig skillnad på fläktljudet nu och innan. Alla ni som har en tidig version av tv:n, få den omedelbums fixad. Nu skall jag gå och njuta lite av tv:n (och tystnaden).
<{POST_SNAPBACK}>
Walther, hur gjorde du för att få TV servad? När jag ringde Sony's verkstad sa dom att jag själv skulle få ombesörja för frakt till o från verkstaden... En sån här pjäs kostar ju en del att skicka så det är ju inget man har lust med direkt. Hur lång tid tog det att få den fixad? / Tobbe
Postad 11 May 2006 - 16:41
walther
-
walther
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Walther, hur gjorde du för att få TV servad? När jag ringde Sony's verkstad sa dom att jag själv skulle få ombesörja för frakt till o från verkstaden... En sån här pjäs kostar ju en del att skicka så det är ju inget man har lust med direkt. Hur lång tid tog det att få den fixad? / Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ringde till Sony Inside och berättade om mina problem. Vips så kom två filurer och hämtade tv:n och samma filurer kom nu i eftermiddag och lämnade tillbaks den. Dom har bud i sthlmsområdet (jag bor ett par km från Sony Inside, vilket lyckligt sammanträffande), vad gäller övriga Sverige så vet jag inte riktigt hur det funkar. Tror det var förra tisdagen dom hämtade den och fick tillbaks den idag, så strax över en vecka tog det. // Också Tobbe
Postad 11 May 2006 - 23:37
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Någon som testat med upplösningen 1280x800 via VGA?
Postad 12 May 2006 - 04:26
Caper
-
Caper
-
Användare
-
-
215 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag ringde till Sony Inside och berättade om mina problem. Vips så kom två filurer och hämtade tv:n och samma filurer kom nu i eftermiddag och lämnade tillbaks den. Dom har bud i sthlmsområdet (jag bor ett par km från Sony Inside, vilket lyckligt sammanträffande), vad gäller övriga Sverige så vet jag inte riktigt hur det funkar. Tror det var förra tisdagen dom hämtade den och fick tillbaks den idag, så strax över en vecka tog det.
// Också Tobbe
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har felanmält min TV både för fläktljudet och textningen på Canal+ den 4 april. Fick ett svar där de bad om min adress vilket dom fick. Har efter det inte alls hört av dom. Det har väl att göra med att jag bor i Norrbotten, trist att ett så pass stort företag inte har samma service till alla kunder. Värdelöst helt enkelt. Är nöjd med TV:n men inte alls med Sony´s agerande med min felanmälan.
Postad 12 May 2006 - 05:51
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Håll i tråden! Grabben har en 50-tums Pioneer-plasma som han är nöjd med. Det är kul när folk är nöjda. Han har väl pyntat runt 40 lök för den. Vi Sony KDF-E50A11-ägare verkar överlag nöjda. Kul som fan.
Sist jag kollade var min TV en TV och ingen bil...
/
<{POST_SNAPBACK}>
42 lök som slagit ut till de vackraste vårblommorna du kan tänka dig.... Jag är inte avundsjuk, ville bara provosera lite Har suttit med en 21-tummare i 3 veckor pga av att Pioneern hade fel på Y-boardkortet. Därför tröstskriver jag i alla trådar på detta forum. Denna tråd är så skoj att läsa. Antingen är ni så oerhört nöjda eller så är det er första storbild och har inget annat att jämföra med, och det är ju bra. Det är alltid grönare på andra sidan... Idag får jag tillbaks den så då skall jag fortsätta njuta och lämna er ifred... Hoppas ni får stor njutning av fotbolls-VM!!! OBS. Ni som är befintliga kunder hos Canal Digital råder jag att införskaffa Humax sagolikt duktiga HDTV-box. Finns hos HBB!!!
Postad 12 May 2006 - 10:52
Unregistered40962
-
Unregistered40962
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
(Mada)
(Och Ni andra)
Kul att Pioneer:en blommar! Ruggigt snygg och bra apparat. Det är nog jag som är avundsjuk.
Men jag är kanonnöjd. Sonyn rockar med priser på 13500-17000 kr och en bildkvalitet i toppklass med rätt insignal. Jag kör med en Denon DVD-1920 via HDMI och det är "hakan i knät" emellanåt.
För min del har jag synat stora apparater ett bra tag. Kollade runt på stora TV-apparater i två års tid innan Sonyn dök upp. Jag har kört DLP-spåret och var inne på "gamla" Sagem (ingen HDCP!). Har bekanta som har Sagem (även 45-tummaren). Det är bra apparater, men som alla DLP:ar så dras de med RBE och brus vid panoreringar. De "nya" 50-tummarna verkar dessutom ha ganska mycket tekniska problem (brum o s v). Andra apparater kantade min stig där jag vandrade. För dyrt, för dåligt, men Pioneer:en fanns där för mig oxå. Bland de bättre - toppklass- men för dyr, tyckte jag.
Och så dök Sonyn upp. Det har hänt något med storbilds-TV (även bakproj). Med Sony´s 3LCD har man flyttat upp ribban rejält.
Jag tycker det är kul att man faktiskt kan jämföra Sonyn med Pioneer:en.
Det är inte konstigt om Pioneer:en är bättre - det ska den vara med den prisskillnaden
(som alla förmodligen sett så betalar man faktiskt ca 10000 kr mer bara för att TV:n är platt (räknat på samma tumstorlek givetvis), resten är teknik och märke. Tidigare resonemang om att Pioneer:en skulle vara (ca) "25000 kr bättre" är svårt och stämmer inte riktigt. Min uppfattning. Gjorde ett räkneexempel på detta tidigare, men postade det aldrig med risk för att framkalla allvarliga jäspattacker på hugade hembiofantaster )
Pioneer är en kanon-TV no doubt, men för mig blev det en prisfråga.
(Kollade på föregångaren till Pioneer-plasman då den kom 2000. Den kostade då ca 130 papp - keep dreaming, liksom). Ca 40000 idag. Rätt riktning på prisutveckling, men hur mycket man vill spendera måste var och en avgöra själv
Med SED (eventuellt; det har ju varit på gång (Canon, numera tillsammans med Toshiba) sedan 1987...) runt hörnet tänkte jag att det är väl kul med en stor burk, men ska man byta till SED om
2 år, eller nåt, så tyckte jag Sonyn var ett bättre alternativ rent ekonomiskt.
Ngt OT från Sonyn och tråden, men grundat på frågan "Hur står sig Sonyn mot andra apparater", så tycker jag det var relevant att jämföra lite.
Grejen är att jag tror ingen blir missnöjd med vare sig Sonyn eller Pioneer:en - det är bara till att välja djup på hålet i plånboken.
Mycket nöje!
/
Redigerat av Unregistered40962, 12 May 2006 - 11:02.
Postad 12 May 2006 - 16:16
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Härligt inlägg Digiana!!!!! Toppklass.
"Grejen är att jag tror ingen blir missnöjd med vare sig Sonyn eller Pioneer:en - det är bara till att välja djup på hålet i plånboken"
Kunde inte sagt det bättre själv.
Falukorv
Redigerat av Falukorv, 12 May 2006 - 16:17.
Postad 12 May 2006 - 16:46
Puke Lerry
-
Puke Lerry
-
Amatör
-
-
58 inlägg
(Digiana)
Kloka tankar i det inlägget! Jag har också hållit ett noggrannt öga på stora TV-apparater en ganska lång tid och det var inte förrän KDF:en dök upp som det kändes "rätt" för min del. Andra apparater har varit på tok för dåliga bildmässigt eller alldeles för dyra. Det jag har hakat upp mig på bildmässigt har oftast varit skärpan, pixlig bild eller inbränningar. Vissa plasmor är ju fullkomligt nerlusade med tillfälliga (ibland permanenta) inbränningar efter bara en kort stunds tittande. Ser man ett textat program och det visas en mörk bild utan textremsa så har man ändå minst en "textremsa" kvar i nedkant på bilden. Man skulle behöva köra en whitewash var femte minut för att slippa det problemet.
LCD-apparaterna tilltalar mig mer men har inte riktigt övertygat mig när det gäller skärpan vid rörelser plus att bilden blir lite väl "klinisk" emellanåt. 3LCD-tekniken känns riktigt övertygande och levererar en ljusstark bild med tjusiga färger som är knivskarp i alla lägen (med bra insignal). Detta i kombination med 50-tums bildyta och ett mycket bra pris gör att åtminstone jag är mer än nöjd med mitt köp. Får hoppas att Sony (och andra) fortsätter med den här tekniken så att vi får se ännu större apparater med ännu högre upplösning till överkomliga priser i framtiden.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|