Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 april 2007 - 17:19

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nej, det funkade inte att programmera in själv. Inget blev inspelat iaf.
Nu gjorde det ingenting då jag såg matchen på plats och det var inget att bevara för eftervärlden.

Angående guiden har jag kontaktat Comhem både på mail och pratat på telefon med dom om den.

Fick svar på båda att så ska det naturligtvis inte vara och mina synpunkter skulle föras vidare till dom ansvariga.

Postad 09 april 2007 - 18:01

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Någon som har haft problem med att få in BBC FOOD, jag har hittat den i programlistan men det det står "INGEN SIGNAL" , alla andra nya kanaler funkar perfekt.

Ringde Comhem och dom sa det vanliga: stäng av boxen en stund, kolla antennkablar, gör en fabriksåterställning. Jobbigt att lägga in alla favoriter igen ;)

/Anders

Postad 09 april 2007 - 22:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Om du bara gör en vanlig kanalsökning så kommer favoriterna troligtvis inte att försvinna. Däremot kan boxen vara kinkig i att inse den gamla BBC Food inte längre finns tillgänglig och ersätta den med den nya. Istället ges nyupptäckta kanaler nya kanalnummer av boxen själv och hamnar längst ned i listan.

Pröva att radera BBC Food från den kompletta kanallistan, både den gamla kanalen som inte längre är tillgänglig, och den nya som eventuellt kan ha upptäckts och hamnat längst ned i listan. Gör sedan en ren kanalsökning. Då kommer boxen förhoppningsvis lägga in den fungerande BBC Food på rätt plats. Efter det måste du lägga in den i favoritlistan igen och manuellt numrera om den till den plats du vill ha den.

Postad 10 april 2007 - 09:10

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Igår tänkte jag prova timeshift för första gången. Jisses vad det hackar och beter sig, helt oanvändbart. Beror det på att disken "bara" har 14GB ledigt utrymme kvar? Har nämligen upptäckt att om man försöker flytta framåt i någon av de senast inspelade filmerna, antingen genom att trycka höger-pil eller snabbspola (har jag för mig) så slutar boxen visa filmen och bara låser sig. Går att navigera tillbaka till menyerna osv, och jag tror det går att titta på filmen, bara man inte snabbspolar.
5.1-ljud på inspelad film var också hemsk, taskig synk så det heter duga. Är det inspelat osynkat eller mjukvarufel på lådan? Tydligen skall detta åtgärdas genom ny mjukvaruuppgradering, så jag antar att det inte skall vara problem på det inspelade materialet?

Dessutom hackar 1, 3, 4, 4plus och 5an, värre igår än någonsin tidigare. Boxen anger fortfarande 43-50% signalstyrka, 90% "kvalitet", så det borde inte ha med sändningen att göra? Provat omstart av box, nästa blir byte av antennsladd, sedan gör de på comhem något åt saken. Bilden ser hemsk ut igen, hårt komprimerad och man ser allt som oftast fyrkanterna bilden skickas ut i, speciellt i en vit /grå bakgrund eller om det händer mycket i bilden.

Postad 10 april 2007 - 15:31

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Om du bara gör en vanlig kanalsökning så kommer favoriterna troligtvis inte att försvinna. Däremot kan boxen vara kinkig i att inse den gamla BBC Food inte längre finns tillgänglig och ersätta den med den nya. Istället ges nyupptäckta kanaler nya kanalnummer av boxen själv och hamnar längst ned i listan.

Pröva att radera BBC Food från den kompletta kanallistan, både den gamla kanalen som inte längre är tillgänglig, och den nya som eventuellt kan ha upptäckts och hamnat längst ned i listan. Gör sedan en ren kanalsökning. Då kommer boxen förhoppningsvis lägga in den fungerande BBC Food på rätt plats. Efter det måste du lägga in den i favoritlistan igen och manuellt numrera om den till den plats du vill ha den.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gör jag för att radera kanaler i kanallistan ?

Mvh/Anders

Postad 11 april 2007 - 08:35

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Gamla BBC Food? Vad snackar du om? Det är ju en helt ny kanal i Com Hems utbud.

Postad 11 april 2007 - 12:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Meddelandet "Ingen signal" tyder jag som att boxen försöker ställa in sig på en frekvens där någon transportström inte ens finns. Alltså drar jag slutsatsen att boxen fått BBC Food tillagt i kanallistan men pekas fel när den ska ta in kanalen. Därav "gamla BBC Food". :)

I f.d. UPC-hus hände just detta eftersom flera av kanalerna (bland annat BBC Food) redan fanns i utbudet där, och fått provisoriska kanalplatser vid omläggningen till Com Hem:s tekniska plattform. Efter att jag hade kopplat in min box gick jag igenom alla kanaler i listan och skrev ned frekvenserna. Flera av de för Com Hem:s del nya kanalerna (TV3, TV6, BBC Food, Motors TV) låg då i en transportström på 562MHz.

När man nu lanserade det gemensamma utbudet så flyttades de kanalerna till diverse nya transportströmmar och den tidigare på 562MHz upphörde. Innan jag själv gjorde en ny kanalsökning så fick jag meddelandet "Ingen bild eller ljud" på de kanalerna som flyttats, då kanske själva transportströmmen låg kvar men var tom. Nu finns det ingen signal alls på den frekvensen längre.

Redigerat av Zacabeb, 11 april 2007 - 12:46.

Postad 12 april 2007 - 07:10

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hur är det med denna box? Är den buggiga tiden slut för den? Jag skall köpa en box i dagarna och är i valet och kvalet på denna och motsvarande med boxer. Är denna så pass buggfri nu så att ni skulle kunna rekommendera den?

//O

Postad 12 april 2007 - 08:10

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag måste faktiskt säga nu att jag är riktigt nöjd med min box! Så, Ja, jag kan rekomendera denna box!
Jag tillhörde dom som klagade väldigt mycket på ljudet från boxen i början, men det löste jag med att ställa hela boxen på ett dubbelt lager av "bubbelplast", vilket hjälpte väldigt mycket! Min box togs i bruk ett par veckor innan uppdateringen kom, och då hade jag några små problem ett par ggr, och några hängningar. Nu efter uppdateringen tycker jag inte att det varit några problem alls, det mesta fungerar som det ska.
Självklart finns det alltid saker att påpeka och som skulle kunna ha gjorts bättre, men man ska också komma ihåg att denna box faktiskt har väldigt många funktioner och finesser så det finns således många potentiella saker att klaga på!
=)
PVR funktionen är väldigt bra, särskilt när man även kan spela in 2 program samtidigt, eller titta på tidigare inspelat material samtidigt som du spelar in ett annat program. Detta har faktiskt ändrat mitt sätt att "se på tv"! Jag ser inte längre så många program "live", utan spelar in och ser när JAG önskar, och kan då förstås även spola reklampauser när man då tittar.
Bild och Ljud är väldigt bra i denna box (även om det säkerligen finns ännu vassar på marknaden), men om man jämför med min gamla UPC box så är jag väldigt nöjd.

Rekomenderas alltså!

Postad 12 april 2007 - 10:03

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jag måste faktiskt säga nu att jag är riktigt nöjd med min box! Så, Ja, jag kan rekomendera denna box!
Jag tillhörde dom som klagade väldigt mycket på ljudet från boxen i början, men det löste jag med att ställa hela boxen på ett dubbelt lager av "bubbelplast", vilket hjälpte väldigt mycket! Min box togs i bruk ett par veckor innan uppdateringen kom, och då hade jag några små problem ett par ggr, och några hängningar. Nu efter uppdateringen tycker jag inte att det varit några problem alls, det mesta fungerar som det ska.
Självklart finns det alltid saker att påpeka och som skulle kunna ha gjorts bättre, men man ska också komma ihåg att denna box faktiskt har väldigt många funktioner och finesser så det finns således många potentiella saker att klaga på!
=)
PVR funktionen är väldigt bra, särskilt när man även kan spela in 2 program samtidigt, eller titta på tidigare inspelat material samtidigt som du spelar in ett annat program. Detta har faktiskt ändrat mitt sätt att "se på tv"! Jag ser inte längre så många program "live", utan spelar in och ser när JAG önskar, och kan då förstås även spola reklampauser när man då tittar.
Bild och Ljud är väldigt bra i denna box (även om det säkerligen finns ännu vassar på marknaden), men om man jämför med min gamla UPC box så är jag väldigt nöjd.

Rekomenderas alltså!

<{POST_SNAPBACK}>

Tack så mycket.
Då blir det en sådan box i eftermiddag. Jag fick visserligen min full-HD LCD igår, men HD-PVR med dubbla tuners lär ju ta ett tag så...

//O

Redigerat av nosslo77, 12 april 2007 - 10:27.

Postad 13 april 2007 - 06:43

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är det någon som har fått tillbaka boxen från Comhem efter mjukvaru uppdateringen ? Min har varit borta i över 2 veckor nu.

Postad 13 april 2007 - 11:01

ronnie47
  • ronnie47
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Är det någon som har fått tillbaka boxen från Comhem efter mjukvaru uppdateringen ? Min har varit borta i över 2 veckor nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Skickade min den 26 mars, fick tillbaka den den 5 april.

Postad 13 april 2007 - 14:32

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Meddelandet "Ingen signal" tyder jag som att boxen försöker ställa in sig på en frekvens där någon transportström inte ens finns. Alltså drar jag slutsatsen att boxen fått BBC Food tillagt i kanallistan men pekas fel när den ska ta in kanalen. Därav "gamla BBC Food". :P

I f.d. UPC-hus hände just detta eftersom flera av kanalerna (bland annat BBC Food) redan fanns i utbudet där, och fått provisoriska kanalplatser vid omläggningen till Com Hem:s tekniska plattform. Efter att jag hade kopplat in min box gick jag igenom alla kanaler i listan och skrev ned frekvenserna. Flera av de för Com Hem:s del nya kanalerna (TV3, TV6, BBC Food, Motors TV) låg då i en transportström på 562MHz.

När man nu lanserade det gemensamma utbudet så flyttades de kanalerna till diverse nya transportströmmar och den tidigare på 562MHz upphörde. Innan jag själv gjorde en ny kanalsökning så fick jag meddelandet "Ingen bild eller ljud" på de kanalerna som flyttats, då kanske själva transportströmmen låg kvar men var tom. Nu finns det ingen signal alls på den frekvensen längre.

<{POST_SNAPBACK}>

Efter ytterliggare kontakt med Comhem så konstaterades det att man ej kan titta på BBC FOOD om man inte är uppgraderad med "3 hål i väggen"

Någon där ute som kan backa upp detta påstående ?

Postad 13 april 2007 - 15:43

Unregistered929fbd5d
  • Unregistered929fbd5d
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Enligt comhems broschyr måste man ha tre hål för att se BBC food Sailing channel och 24 stycken hemspråkskanaler.

Postad 13 april 2007 - 16:31

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Meddelandet "Ingen signal" tyder jag som att boxen försöker ställa in sig på en frekvens där någon transportström inte ens finns. Alltså drar jag slutsatsen att boxen fått BBC Food tillagt i kanallistan men pekas fel när den ska ta in kanalen. Därav "gamla BBC Food". :P

<{POST_SNAPBACK}>

Efter ytterliggare kontakt med Comhem så konstaterades det att man ej kan titta på BBC FOOD om man inte är uppgraderad med "3 hål i väggen"

Någon där ute som kan backa upp detta påstående ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju mycket konstigt, då jag kan se BBC Food men "bara" har två hål i väggen.

Redigerat av sportmats, 13 april 2007 - 16:31.

Postad 14 april 2007 - 12:54

Unregistered008b3644
  • Unregistered008b3644
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hur kopplar man bäst ihop denna box med en Epson TW600, 10 meter kabellängd?

Manualen är rätt otydlig på vilka signaler den skickar ut via scart...

Postad 14 april 2007 - 16:32

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Hur är det med denna box? Är den buggiga tiden slut för den? Jag skall köpa en box i dagarna och är i valet och kvalet på denna och motsvarande med boxer. Är denna så pass buggfri nu så att ni skulle kunna rekommendera den?

//O

<{POST_SNAPBACK}>

Ställer samma fråga. tycker det blev onormalt tyst i denna tråden. kanske är ett gott tecken?

Postad 14 april 2007 - 18:39

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

//O

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte min box i slutet på mars och det första jag gjorde var att uppdatera mjukvaran och jag har än så länge inte haft några problem alls med min box. Jag tycker den är toppen och rekommenderar den verkligen.

Postad 15 april 2007 - 21:12

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
så med andra ord är mjukvaran bra då?

Läste innan att man hade problem med textningen och osynkat ljud vid inspelning osv..

är dessa problem borta nu?

Såg att den fick väldigt bra betyg av aftonbladet, har dock inte sett några andra tester på denna. kanske dax att köpa en nu då!

mvh

Postad 15 april 2007 - 21:28

Unregistered8d93716d
  • Unregistered8d93716d
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, jag skickade också den 26/3 och den kom tillbaka 11/4!! Den 10/4 E-postade jag till ComHem och frågde var Boxen var!! Då var det posten som tog tid på sig?
Nu har Boxen fått SW-23,men är det någon som vet vad alla ikoner på info-rutan betyder? (Den som visas när man har bytt kanal, 5.1ljud, text-tv?? vad mer!!!!!) :)

Postad 15 april 2007 - 21:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Här kommer en liten bild med ikonernas betydelser. Intressant att Samsung själva inte ids göra jobbet att lägga upp en färsk bruksanvisning.

Bifogad fil(er)

Postad 16 april 2007 - 08:45

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Någon annan här som har problem med time-shift? Har 60minuter buffer och 12GB kvar på disken, timeshift funkar inte. Någon som har möjlighet att testa så jag vet om det är min box som inte funkar eller om det är ett problem för boxen om man börjar fylla disken?

Postad 16 april 2007 - 08:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Läste innan att man hade problem med textningen och osynkat ljud vid inspelning osv..

Såg att den fick väldigt bra betyg av aftonbladet, har dock inte sett några andra tester på denna. kanske dax att köpa en nu då!

mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Efter uppdateringen är jag och resten av familjen helnöjda med denna box. Bilden är väldigt bra och funktionerna likaså. Ett stort plus är att det är så lätt att spela in via EPG:n. Ett, av få, minus är att man inte kan timeshifta/använda chaseplay under pågående inspelning. Timeshift är annars en kanonfunktion som vi använder alltmer ofta här hemma. Ett annat minus är att det varken finns HDMI eller komponent, men scarten tycks ge bra bild även på platta TV:s.

Det finns en och annan bugg kvar, bland annat tror jag när det gäller textning (gör en sökning på forumet), men det tycks mest gälla filmkanalerna, eller några av dem. Själv har jag inte störts av synkningsproblem efter uppdateringen.

Kort sagt, vill du har en digitalbox med dubbla mottgare, bra bild, timeshift och enkel inspelning, då kan jag rekommendera denna samsung-box. (Hur du kommer att uppfatta boxen beror förstås på vilka förväntningar och behov du har.) :)

Postad 16 april 2007 - 10:06

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag ger boxen en 3:a i betyg. (Före uppdateringen en mycket svag 2:a).

Själva konceptet med dubbla tuners och möjlighet att spela in två kanaler samtidigt är strålande och efter uppdateringen så funkar boxen hyggligt. Men det finns fortfarande en del att anmärka på:

Bild/ljud-synk: Där får man lägga in en fördröjning av ljudet i förstärkaren för att det skall bli OK, tyvärr är det inte konsekvent utan man får ständigt vara inne i stärkarens inställningar och pilla. Jag har inga såna problem med andra bild/ljud-källor.

Stabilitet: Blev mycket bättre än efter uppdateringen men boxen har fortfarande en tendens att hänga sig emellanåt, verkar vara extra känsligt om den har mycket att göra, typ snabbspola/pausa uppspelning eller hålla på och fippla i menyerna samtidigt som man spelar in.

Gränsnittet mot användaren kunde vara mer genomtänkt. Ett skräckexempel är att om jag stänger av boxen samtidigt som en timerinspelning pågår så får jag en fråga om jag vill avbryta pågående inspelning och det riktigt otäcka är att det förvalda valet är "Ja". Har tappat en del inspelningar på detta. En annan är att stop-knappen avbryter Timeshift utan nån som helst varning

Timeshift-funktionen är ju kass den oxå, har aldrig blivit vän med den. Det hade varit mycket enklare om man hade sett till att man kunde titta på inspelningarna innan de var slutförda. Det är nog den största bristen hos denna box. Hade det funkat, vilket jag tycker är ett måste på en PVR, så hade jag direkt höjt betyget till en 4:a.

Den smäckiga fjärrkontrollen: Andas lågkvalitet rakt igenom, retar mig oerhört på att batteriluckan knarrar när man håller fingrarna mot den och trycker med tummen på andra sidans knappar.

Allt detta, ja utom den knarriga fjärren då, skall ju kunna gå att åtgärda genom ny mjukvara. Vi får hoppas att Samsung/Comhem inte nöjer sig så här utan att det kommer fler uppdateringar i framtiden. Lådan har ju potential att bli en 5-poängare :)

Postad 16 april 2007 - 10:39

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Det har inte jag märkt av.

Edit: Kopplade min box till stereon idag och då märkte jag också av den dåliga synkningen av ljud och bild. Det måste Samsung fixa.

Redigerat av Aroskillen, 17 april 2007 - 19:08.

Postad 16 april 2007 - 14:18

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Ett, av få, minus är att man inte kan timeshifta/använda chaseplay under pågående inspelning. Timeshift är annars en kanonfunktion som vi använder alltmer ofta här hemma.
Det finns en och annan bugg kvar, bland annat tror jag när det gäller textning (gör en sökning på forumet), men det tycks mest gälla filmkanalerna, eller några av dem. Själv har jag inte störts av synkningsproblem efter uppdateringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Skall jag uppfatta det som att jag inte kan se på ett program samtidigt som jag spelar in det på hårddisken?

En besvikelse i så fal. Kör just nu med Humax inspelare och där använder jag den funktionen väldigt mycket.

Postad 16 april 2007 - 14:26

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

//O

<{POST_SNAPBACK}>

Ställer samma fråga. tycker det blev onormalt tyst i denna tråden. kanske är ett gott tecken?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde chansningen och köpte en box. Den har hittils efter 4-5 dagars användning funkat perfekt förutom ett problem med textning igår på Canal+.

De flesta som har problem verkar ha den gamla silvriga modellen, men det verkar vara mycket bättre kvalitet på den svarta man får om man köper nu. Dessutom är den snyggare.

På vissa kanaler kan det bli lite släpig bild på min F71:a, men det kan lika gärna bero på ComHem.

//O

Postad 16 april 2007 - 14:49

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Ett, av få, minus är att man inte kan timeshifta/använda chaseplay under pågående inspelning. Timeshift är annars en kanonfunktion som vi använder alltmer ofta här hemma.

<{POST_SNAPBACK}>

Skall jag uppfatta det som att jag inte kan se på ett program samtidigt som jag spelar in det på hårddisken?

En besvikelse i så fal. Kör just nu med Humax inspelare och där använder jag den funktionen väldigt mycket.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jag nog att du kan. Det du inte kan göra är att spela in ett program och samtidigt titta på samma inspelade program från början, s.k. chase play (att du tittar ikapp det du spelar in).

Redigerat av distortion2, 16 april 2007 - 14:50.

Postad 16 april 2007 - 17:35

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har jag missat någon vital del, eller går det inte att radera kanaler från kanallistan?
Jag tycker det är lite väl jobbigt att behöva bläddra bland 170 kanaler i guiden när man bara har ett mediumpaket.

Eller går det att på något sätt aktivera en favoritlista i guiden? Har inte fått det att fungera.

Postad 16 april 2007 - 18:23

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Det tror jag nog att du kan. Det du inte kan göra är att spela in ett program och samtidigt titta på samma inspelade program från början, s.k. chase play (att du tittar ikapp det du spelar in).

<{POST_SNAPBACK}>

Hm, det var just det jag var rädd för..

Tror jag behåller min humax tills det kommer en bättre box.

Mvh

Postad 16 april 2007 - 19:19

Gandolf
  • Gandolf
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag konstaterar att Comhem tydligen inte fått ordning på EPG:n när det gäller den allsvenska fotbollen ännu. Tre matcher ikväll men i EPG:n står det Ingen programinformation.

Jag var inne och kollade störningsinformationen men inte ett ljud om detta.
Däremot kunde jag se att matcherna inte heller fanns att beställa under PPV på hemsidan.

Så nåt problem har dom med detta.

Nu när dom äntligen fått ordning på boxen så kan man inte utnyttja dess fulla potential eftersom deras EPG är helt kass. :) Åtminstone när det gäller den allsvenska fotbollen.

Postad 16 april 2007 - 19:40

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Jag ger boxen en 3:a i betyg. (Före uppdateringen en mycket svag 2:a).

<{POST_SNAPBACK}>

Snålt! :) Jag håller med om allt som borde vara och finnas och ändras. Och visst, det finns mycket som skulle kunna bli väldigt mycket bättre med ännu en uppdatering. Men det som finns och som fungerar är bra. Funktionellt. Men återigen, allt beror förstås på vad man har för krav och behov.

Redigerat av Mange36, 16 april 2007 - 19:43.

Postad 17 april 2007 - 07:00

Unregistered1f5dfcd1
  • Unregistered1f5dfcd1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

jag tycker Samsung-boxen är helt överlägsen Humax när det gäller allt.

Den kan spela in 2 kanaler samtidigt som du tittar på inspelat material eller följer inspelning. Humax klarar inte ens att du tittar på inspelat material samtidigt som du spelar in en kanal. Även driftsäkerheten är mycket större med Samsung än med Humax.
Underbart även att TEXT-tv är inspelat under tiden och du kan visa inspelat material med textning.

Vad jag saknar fortfarande hos Samsung (har tjockTV så jag har inga åsikter om ljud och bild) är följande:

- 16 timers - borde vara flera då man kan spela in så mycket (Humax har mindre antal)
- 160 GB hårddisk - det behövs större då man ej kan spara ned inspelat material
- vill kunna sätta start/slutdatum (dagliga/veckoinspelningar) behövs när man är på semester

Avslutningsvis tycker jag att ComHem/Samsung borde tacka detta Forum för att ha testat ut PVR'n gratis. Det är många arbetstimmar som de sparat. ComHem borde tänka ut någon god kompensation åt alla stackare som köpt denna box i testningsskedet. De som måste sända in sin PVR för uppgradering - hoppas det är en engånghändelse och att uppdatering kan ske över nätet nästa gång.
MrToby

Postad 17 april 2007 - 07:03

Unregistered1f5dfcd1
  • Unregistered1f5dfcd1
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

Glömde lägga till följande:

Om du gör en favoritlista och har den aktiverad

då visas endast dessa kanaler i EPG'n

MrToby

Postad 17 april 2007 - 07:39

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej,

MrToby

<{POST_SNAPBACK}>

Jag försökte det, och ändå ser jag 170 kanaler i EPG'n. Likaså, om jag bläddrar mellan kanalerna upp och ner så är det den fasta kanallistan jag ser och inte mina favoriter.

Har jag missat hur man aktiverar en favoritlista?

Postad 17 april 2007 - 08:06

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej,

MrToby

<{POST_SNAPBACK}>

Jag försökte det, och ändå ser jag 170 kanaler i EPG'n. Likaså, om jag bläddrar mellan kanalerna upp och ner så är det den fasta kanallistan jag ser och inte mina favoriter.

Har jag missat hur man aktiverar en favoritlista?

<{POST_SNAPBACK}>

På fjärrkontrollen finns en knapp som heter FAV.CH, tryck på den tills att din Favoritlista visas !

Redigerat av Trille, 17 april 2007 - 08:11.

Postad 17 april 2007 - 11:42

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
[/quote]

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Bra val !

Postad 18 april 2007 - 14:27

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
[quote name='Svansen' date='Apr 17 2007, 12:42 ']

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Bra val !

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Min Humax gratisbox står där den passar bäst ---> i källaren ---> låååångt ifrån ett TV-uttag. ;)

Redigerat av Tompa123, 18 april 2007 - 14:29.

Postad 19 april 2007 - 12:11

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Jaha, igår funkade time-shift för första gången, mycket trevlig funktion. Lustigt att det bara släpper sådär utan anledning. Har också haft problem med att vissa kanaler hakar upp sig, mest på 4an, men även 1, 2, 3 och 4+. ComHem ansåg att man skulle först reseta boxen, sedan prova med annan antennsladd trots 50% signalstyrka och 90% kvalitet, hjälpte förståss inte. Men nu var det ett tag sedan bilden hackade och timeshift funkar fint. Konstigt.
Det hjälper ju inte att man gått och blivit lite paranoid över företag generellt, tycker att alla gör så lite som möjligt för att tjäna så mycket det bara går och därmed drar ner kvaliteten till ett minimum. Så man har ju ingen aning om det är nedtryckt signal från Comhem, hårt komprimerat källmaterial, dålig box eller något annat. Jobbigt att misstro allt och alla på det viset hela tiden.

I vilket fall, bortsett från taskig bild emellanåt så funkar boxen för tillfället riktigt bra. Önskar iofs fortfarande att man kunde flytta över filmerna till en DVD digitalt via datorn, men men....

Postad 19 april 2007 - 16:29

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Min Humax gratisbox står där den passar bäst ---> i källaren ---> låååångt ifrån ett TV-uttag.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, menade denna humaxen som jag haft i två år nu. väldigt pålitlig och funkar väldigt bra.

Redigerat av Korn, 19 april 2007 - 17:41.

Postad 19 april 2007 - 17:36

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
[quote name='Korn' date='Apr 19 2007, 17:29 ']
[quote name='Tompa123' date='Apr 18 2007, 15:27 ']
[quote name='Svansen' date='Apr 17 2007, 12:42 ']

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Bra val !

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Min Humax gratisbox står där den passar bäst ---> i källaren ---> låååångt ifrån ett TV-uttag. :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nej, menade denna humaxen som jag haft i två år nu. väldigt pålitlig och funkar väldigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

OK. Misstänkte att det var en annan box, därför skrev jag "gratisbox". :)

Postad 19 april 2007 - 21:18

Unregisteredfe65247c
  • Unregisteredfe65247c
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Har en "tidig" PVR-box som ej går att uppdatera, är det nån som vet om hårddisken raderas iom att man skickar iväg den till comhem? Jag vill ju helst ha kvar mina inspelningar(ca 140GB).

Postad 20 april 2007 - 07:33

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Har en "tidig" PVR-box som ej går att uppdatera, är det nån som vet om hårddisken raderas iom att man skickar iväg den till comhem? Jag vill ju helst ha kvar mina inspelningar(ca 140GB).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skickade iväg min box efter påsk ock fick tillbaka den i onsdags. Alla inspelade program är kvar - men det är ju ingeting som Anovo (dom som uppdaterar) garanterar.
Men, som sagt - för mig fungerade det bra.

Lycka till!

Postad 20 april 2007 - 18:13

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Skickade tillbaks min nya, trasiga box i början av april och fick tillbaks en ny, hel i onsdags. :D

Har testat det mesta och är nöjd. Det glitchar jag råkat ut för hittills är att när jag zappade framåt i kanallistan ca 30 kanaler på en gång, så att den inte riktigt "hann med", så sade den plötsligt "Ingen signal". Antar att den tappade synk på något vis. Löstes genom omstart.

Vid ett tillfälle har vissa av segmenten i displayen slocknat vilket gjorde att det inte gick att läsa kanal-namnet ordentligt. Inte så allvarligt, men störande. Löstes genom omstart.

Jag är lite nyfiken på vilket format den sparar inspelat material i. Man kan ju inte flytta ut filerna från boxen via USB, men det skulle ju gå att skruva ur disken och koppla in den en PC :D Någon som testat detta, alternativt råkar veta i vilket format den spelar in. MPEG2?

Något annat jag undrar är om det går att flytta material *från* USB till den interna disken?

///DM

Postad 20 april 2007 - 18:55

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Någon som testat detta, alternativt råkar veta i vilket format den spelar in. MPEG2?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Något annat jag undrar är om det går att flytta material *från* USB till den interna disken?

///DM

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt manualen så tror jag dte är i MPEG2 som den spelar in.
Vidare så går det att kopiera MP3:or och bildfiler till och från boxen. Har ej laborerat så mycket med denna funktionen alls då boxen var så knackig på att känna igen å, ä och ö i filnamnen..
Men prova gärna, å mina vägnar - att döpa om en .avi - fil till .mp3 och testa om den då går att föra över till boxen. Tror dock att det i efterhand tyvärr inte går att döpa om den feta mp3:an till avi igen inne i boxen..
Men som sagt - prova gärna..

Postad 20 april 2007 - 19:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 477 inlägg
  • 0
Boxen spelar nog in programströmmen mer eller mindre som den är, med vissa förändringar av funktionsskäl. Den kodar inte om bild och ljud, så följdaktigen är det fortfarande i MPEG2 liksom sändningen. Hur själva filerna ser ut vet jag inte - men det som boxen lagrar lär ju fortfarande vara krypterat om jag har förstått saken rätt.

Postad 20 april 2007 - 23:04

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Fick tillbaka min box för två veckor sedan efter att ha skickat in den till comhem.

Alla inspelningar är välbevarade och man måste säga att det är rätt mycket som funkar bättre.

Allt går mycket smidigare och nice med funktionen att man nu kan knappra in kanalerna direkt från tv-guiden utan att behöva scrolla ihjäl sig.

Den här widescreen utsändningen är dock mer till besvär för min platt-tv än innan, att den ändrar om läge från program till program. Det fungerade ju likadant innan...

Sedan måste jag skriva att jag hoppas det får till en info om vilka program som sänds när man byter kanal med enter knappen. För jädrans besvärligt att inte se vilka program som går utan att använda tv-guiden hela tiden. Samtliga andra boxar jag haft har ju haft denna simpla funktion.

Annars, schysst uppdatering.

Postad 20 april 2007 - 23:10

gluttonous
  • gluttonous
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag har också haft problem med inspelningarna efter uppdateringen! Före var det sällan några problem! Nu är det strul med för tidigt slut av inspelning, ljudproblem & t.o.m missade inspelningar. Detta trots att jag noga kontrollerat allt innan!

Bildproblemen får jag inte bukt med längre! "Innan" var det okey! Men nu får jag ändra "Auto, WS & 4:3" manuellt hela tiden så fort jag byter kanal! Ljudet skiftar något vansinnigt också från kanal till kanal! Kör man med boxen så är det väldigt, väldigt lågt ljud. Slår man sedan av boxen och kör analogt så hoppar man i taket av den ljudvolym som uppstår! Vilken skillnad?

Mycket småproblem utöver detta också! Fast otroligt nog så har ju många punkter samtidigt blivit till det bättre sedan uppdateringen! Det säger väl lite om hur dålig den var från scratch? :(
Ps Fläkten låter fortfarande som ett tröskverlk! :) Ds

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem gällande bild och olika ljudvolym! Innan uppdateringen verkade det som att boxen alltid sände ut widescreen till TV:n om man hade ställt in att man hade en 16:9-TV. Nu märker jag ingen skillnad oavsett hur jag ställer in TV-formatet i inställningarna? Jag måste ändra bildformatet manuellt i TV:ns inställningar...jobbigt.

Är det fler som har märkt samma sak och har någon lösning eller idéer?

Postad 21 april 2007 - 05:51

Unregistered0f9987ec
  • Unregistered0f9987ec
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
test

Redigerat av Unregistered0f9987ec, 21 april 2007 - 07:06.

Postad 21 april 2007 - 13:42

Vajk
  • Vajk
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vad jag förstår så måste en extern USB-hårddisk vara formaterad enligt filsystemet FAT32 för att att funka med den här boxen.

Hur konverterar man en NTFS till FAT32?

FAT32-diskar finns väl knappt att köpa längre?

Det går inte att göra i Windows. Det enda fristående programmet jag hittar som säger sig kunna göra detta är SwissKnife, men det krashar så fort jag försöker. Någon som vet något annat program? Har även provat DOS-kommandon utan resultat. Jag struntar i om informationen på disken försvinner eftersom jag har en backup på denna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.