Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 28 februari 2011 - 14:24
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Separat inställning för gamma? Du justerar även gamma med RGB inställningarna! Det är därför du ska använda en absolut RGB graf som även visar ljusstyrkan (Y) eller en gamma graf med RGB var för sig. Om du bara försöker få R, G och B så nära 100% som möjligt så vet du ju inte ljusstyrkan. Men man ser direkt att det är något fel i gamma grafen (t ex 70-80% i mätningen ovan). I praktiken kanske det inte är så enkelt då inställningarna fungerar olika och man tvingas till olika kompromisser. Men en kalibrering av gråskalan påverkar alltid både vitbalansen och gamma.
Här är ett bra exempel. Jämför vad som är skillnaden mellan 80 och 90%. I en relativ RGB graf så ligger R, G och B på 100% och dE76 är 0 för båda. Men det är bara en punkt som ligger på 2.2 gamma kurvan. Varför?
Postad 28 februari 2011 - 21:06
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Så där, nu har jag fått ordning på gråskalan men gamman är verkligen inte bra. Jag har kalibrerat färgerna också dock bara efter Y värdet inte med TINT dvs. Men nedan ser Ni alla grafer så var vänlig att kommentera på och ge tips eller om Ni tycker det är bra osv. Det jag saknar HCRF är en funktion där man ser hur gamman påverkas undertiden man kalibrerar dom olika IE på gråskalan. Värden 100% vitt.
Y = 99,294 cd/m2 = 99,19 ftl: 28.920 TV: LG 50PK350N Mätare: xRite Eye-one display 2. Källa: LG BD390 1080P Mjukvara: HCRF Disk: AVS 709 Rum: Helt svart förutom en svagt mörkgul lysande lampa till höger om soffan som ej lyser emot tvn osv osv. Värden gråskala:
gr_.jpg 135,24K
0 Antal nerladdningarVärden kontrast:
kon.jpg 38,56K
0 Antal nerladdningarÖvriga grafer:
1.jpg 114K
0 Antal nerladdningar
2.jpg 168,73K
0 Antal nerladdningar
3.jpg 162,01K
0 Antal nerladdningar
4.jpg 130,26K
0 Antal nerladdningar
5.jpg 175,46K
0 Antal nerladdningar
6.jpg 301,84K
0 Antal nerladdningar
8.jpg 198,59K
0 Antal nerladdningar
9.jpg 243,29K
0 Antal nerladdningarJag glömde mäta prem och sec färgerna efter jag gjorde gråskalan så här kommer en separat graf för det:
7.jpg 158,51K
0 Antal nerladdningarSå lite frågor:1. Vad tycker du? 2. Vad är det som händer på ca 20% av gråskalan? Delta E värderna är ju bra men ändå så skjuter gamman i topp. Samma sak fast lite mildare händer mellan 65%-85% i gamman också. 3. Har du / Ni några tips på förbättringar? 4. Varför är gamman så långt ner i början närmare 2.0? Då blir bilden ljusare va?
Redigerat av MrBurn, 28 februari 2011 - 21:14.
Postad 28 februari 2011 - 23:04
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Separat inställning för gamma? Du justerar även gamma med RGB inställningarna! Det är därför du ska använda en absolut RGB graf som även visar ljusstyrkan (Y) eller en gamma graf med RGB var för sig. Om du bara försöker få R, G och B så nära 100% som möjligt så vet du ju inte ljusstyrkan. Men man ser direkt att det är något fel i gamma grafen (t ex 70-80% i mätningen ovan). I praktiken kanske det inte är så enkelt då inställningarna fungerar olika och man tvingas till olika kompromisser. Men en kalibrering av gråskalan påverkar alltid både vitbalansen och gamma.
Jag förstår hur du menar, men på min TV t.ex så gjorde det kanske 0,01 skillnad på gamman om jag höjde eller sänkte grönt på de olika IRE-punkterna och sedan balanserade rött och blått efter det. Vissa apparater, speciellt projektorer verkar ha 10-punkts gamma separat, vilket givetvis är ännu bättre. Men visst, det du visar i Calman borde de uppdatera HCFR med då det är väldigt bra att se samtidigt. Så lite frågor: 1. Vad tycker du?
2. Vad är det som händer på ca 20% av gråskalan? Delta E värderna är ju bra men ändå så skjuter gamman i topp. Samma sak fast lite mildare händer mellan 65%-85% i gamman också.
3. Har du / Ni några tips på förbättringar?
4. Varför är gamman så långt ner i början närmare 2.0? Då blir bilden ljusare va?
Det största felet är endast vid 25%. Om du tittar på den bilden du la upp:  så ser du att Y för 25% är lägre än vid 20%. Det syns lite i luminansgrafen men speciellt i gamma. Titta på Y-värdena och gammavärdena i den bilden iallafall. Jag antar att värdena i raden gamma är vad Y borde vara i varje nivå för att vara exakt 2.2. Prova att höja grönt vid 25% och balansera rött och blått mot den, och se om du kan nå 4,603 Y på den. Det kanske skulle släta ut gamman där.
Postad 03 mars 2011 - 13:59
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej
En bekant till mig köpte Sharp Aquos LC-824LE men det är inte lätt att kalibrera rätt, har hört att det finns skiva eller apparater för att kalibrera det och få bättre bildkvalitet.
Nån som känner till:
1.Digital Video Essentical
2. DVE HD Basics
3. Monster HDTV Calibration Wizards ( http://www.monsterca...ay.asp?pin=3971)
Vilket är bäst och får man verkligen bra bildkvalitet eller nån som känner bättre än de?
Postad 03 mars 2011 - 17:01
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej En bekant till mig köpte Sharp Aquos LC-824LE men det är inte lätt att kalibrera rätt, har hört att det finns skiva eller apparater för att kalibrera det och få bättre bildkvalitet. Nån som känner till: 1.Digital Video Essentical 2. DVE HD Basics 3. Monster HDTV Calibration Wizards (http://www.monsterca...ay.asp?pin=3971)
Vilket är bäst och får man verkligen bra bildkvalitet eller nån som känner bättre än de?
De två första du nämnde är samma. Digital video essentials HD basics: https://www.prisjakt...kt.php?p=233997Den kan jag rekommendera, men du bör känna till att det du gör med skivan är att du kan ställa in grundinställningarna för TVn: Ljus, kontrast, färg och nyans. Vill man "kalibrera" på riktigt måste man ha en mätare. Det finns iallafall en guide för DVE en bit ner på denna sidan: http://www.ramelectr...-calibration.epMen först av allt, säg till den som har TVn att ställa in till läget Film/Movie, stänga av all dynamisk kontrast, kantförbättring och liknande, och sedan göra inställningarna med DVE. Då lär du nå en så bra inställning som du kan få utan en riktig mätare.
Postad 03 mars 2011 - 20:14
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
De två första du nämnde är samma. Digital video essentials HD basics: https://www.prisjakt...kt.php?p=233997 Den kan jag rekommendera, men du bör känna till att det du gör med skivan är att du kan ställa in grundinställningarna för TVn: Ljus, kontrast, färg och nyans. Vill man "kalibrera" på riktigt måste man ha en mätare. Det finns iallafall en guide för DVE en bit ner på denna sidan: http://www.ramelectr...-calibration.ep
Men först av allt, säg till den som har TVn att ställa in till läget Film/Movie, stänga av all dynamisk kontrast, kantförbättring och liknande, och sedan göra inställningarna med DVE. Då lär du nå en så bra inställning som du kan få utan en riktig mätare.
Ja, det är samma men egentligen har de inte samma egenskaper 1. Den biliga kostar 199 kr på prisjakt med lanseringsår: 2008 när man läser på egenskaper. https://www.prisjakt...kt.php?e=233997Den andra är äldre modellen, lanseringsår 2003 och kostar 205 kr. https://www.prisjakt...ukt.php?e=56533Måste man ställa in TVn till Movie eller man kan också välja t.ex. Standard, Dynamisk eftersom Film läget är suddigare och mörkare? Får man inte rätt bildkvalitet när man ställer in till Dynamisk med Digital Video? Har Digital Video instruktionsuide för hur man lätt kalibrera istället för att själv anpassa rätt? Var köper man mätare eller om det ingår med Digital Video?
Redigerat av Sami12, 03 mars 2011 - 20:18.
Postad 03 mars 2011 - 21:27
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det står "för att spela upp filmen måste din Blu-Ray-spelare klara region A".
Min blu-ray har region B. Fungerar Digital Video Essential för Region B eller måste det vara Region A?
Postad 03 mars 2011 - 21:30
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Ja, det är samma men egentligen har de inte samma egenskaper 1. Den biliga kostar 199 kr på prisjakt med lanseringsår: 2008 när man läser på egenskaper. https://www.prisjakt...kt.php?e=233997 Den andra är äldre modellen, lanseringsår 2003 och kostar 205 kr. https://www.prisjakt...ukt.php?e=56533
Den från 2003 är en DVD och den från 2008 är Blu-ray, det är skillnaden. Måste man ställa in TVn till Movie eller man kan också välja t.ex. Standard, Dynamisk eftersom Film läget är suddigare och mörkare? Får man inte rätt bildkvalitet när man ställer in till Dynamisk med Digital Video? Har Digital Video instruktionsuide för hur man lätt kalibrera istället för att själv anpassa rätt? Var köper man mätare eller om det ingår med Digital Video?
Jag ska förklara för dig varför Movie är bäst: Dynamisk är ett försäljningstrick, inget annat. Det är designat enbart för att få TVn att skrika "ta mig!" när den står i affären, genom att ha överdriven skärpa och kontrast. Det den i själva verket gör är oftast att den höjer kontrasten och skärpan så över sin gräns att de förstör bilden. Är du van att titta på Dynamisk-läget tycker du först att Movie är mörkt och suddigt, men det är antagligen mer åt det hållet det ska vara! En TV har lätt att lura ögonen, speciellt när man vant sig. Här har du några exempel: (Beroende på om din datorskärm är rätt inställd så kanske de inte visas korrekt ändå, men ifall skillnaden syns så kommer du nog förstå.)  Detta är en testbild för gråskalan. När ljus och kontrast är rätt inställda ska du se alla stegen från svart till vitt, utan att några smälter ihop.  Det här är hur bilden kan se ut på en TV med Dynamisk kontrast. Du ser att det vita och svarta har höjts alldeles för mycket, vilket får många att tro att TVn har en ljusare vit och en mörkare svart, när den i själva verket tar bort massor med detaljer nära vitt och nära svart. Nu tar vi skärpan:  Här ser du en testbild för skärpan. Detta är som den borde se ut med skärpan rätt inställd.  Här är samma bild som den skulle se ut i TVn på Dynamisk eller Standard, antagligen. Det vill säga: TVn lägger till "artefakter" som t.ex att de gråa strecken ute i kanterna helt plötsligt har fått mörkre tunna streck utanpå sig. En TV med för hög skärpa lurar på så vis tittaren att tro att bilden är skarpare, men i själva verket har TVn lagt till information som inte finns i bilden. Movie-läget borde vara närmare bild 1. Alltså, om du vill titta på TVn i Dynamisk-läget, så kan du glömma allt vad kalibrering heter. Kalibrering innebär att man ställer in TVn för att komma så nära referensen som möjligt, det finns färgmått för både gråskala och färger som ska stämma. Om du går på bio och ser nån storfilm t.ex Avatar, så har de antagligen kalibrerat sin projektor efter standarden. Samma standard som filmerna spelats in i. Du ser aldrig någon dynamisk kontrast på bio!
Postad 03 mars 2011 - 21:34
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Det står "för att spela upp filmen måste din Blu-Ray-spelare klara region A". Min blu-ray har region B. Fungerar Digital Video Essential för Region B eller måste det vara Region A?
Den sidan du länkade: https://www.prisjakt...kt.php?e=233997Där står det i listan: Regionslåst - Nej Region - A, B, C Själva skivan är alltså regionsfri.
Redigerat av You_Too, 03 mars 2011 - 21:34.
Postad 03 mars 2011 - 23:03
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Den sidan du länkade: https://www.prisjakt...kt.php?e=233997 Där står det i listan: Regionslåst - Nej Region - A, B, C
Själva skivan är alltså regionsfri.
Hej igen! Tack för all information. Jag ska beställa den nu och återkommer när jag har frågor men jag har inte fått svar om mätaren och var köper man det om man vill ha bättre bild eller om det inte är så viktigt? Ja, det står på prisjakt: Region: A,B,C men när jag försökte beställa den från Megastor.se och där står att Blu-Ray måste klara Region A vilket jag inte förstod. http://www.megastore...amp;source=1900
Postad 03 mars 2011 - 23:09
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Den sidan du länkade: https://www.prisjakt...kt.php?e=233997 Där står det i listan: Regionslåst - Nej Region - A, B, C
Själva skivan är alltså regionsfri.
En fråga: Nya Sharp har fått en extra färg dvs. gul men Digital Video kanske känner tre färger, Röd, Grön och Blå. Fungerar Digital Video till fyra färger eller det är bara lämpligt till tre färger?
Postad 03 mars 2011 - 23:31
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
En fråga: Nya Sharp har fått en extra färg dvs. gul men Digital Video kanske känner tre färger, Röd, Grön och Blå. Fungerar Digital Video till fyra färger eller det är bara lämpligt till tre färger?
Gula är en sekundär färg även m samt c.
Postad 04 mars 2011 - 00:04
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej igen! Tack för all information. Jag ska beställa den nu och återkommer när jag har frågor men jag har inte fått svar om mätaren och var köper man det om man vill ha bättre bild eller om det inte är så viktigt?
Jag glömde svara på det förut. Prova först med DVE, och är du inte nöjd kan du kanske ta nästa steg då. Att kalibrera med en mätare är svårt, eller rättare sagt tar tid, både att lära sig och att göra. Den billigaste mätaren heter X-rite i1 Display 2: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756Mätaren fäster man på TV-rutan medan man kör testmönster på blu-rayspelaren och dessa mäts i ett datorprogram. Samtidigt ändrar man då inställningar på TVn för att få gråskala och färger rätt. Ja, det står på prisjakt: Region: A,B,C men när jag försökte beställa den från Megastor.se och där står att Blu-Ray måste klara Region A vilket jag inte förstod. http://www.megastore...amp;source=1900
Ja jag vet inte, det kan hända att de bara skrivit fel för att den är tillverkad i USA. Det står inget om detta på discshop t.ex. En fråga: Nya Sharp har fått en extra färg dvs. gul men Digital Video kanske känner tre färger, Röd, Grön och Blå. Fungerar Digital Video till fyra färger eller det är bara lämpligt till tre färger?
Det där är lite ett försäljningstrick också. Efter vad jag har kunnat läsa mig till, så har de allra flesta apparater pixlar som byggs upp av 1 röd, 1 grön och 1 blå "subpixel". Sharp lade till 1 gul också, vilket de påstår ska ge bättre bild, men i tester kan man läsa att det gör ingen nytta alls. Men oroa dig inte, DVE och allt annat funkar samma med den TVn som med alla andra. EDIT: Bildexempel, inzoomade foton på skärmarna. Ett exempel på en vanlig LCD-panel:  Sharp:
Redigerat av You_Too, 04 mars 2011 - 00:10.
Postad 04 mars 2011 - 09:28
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har beställt Digital Video från Dischshop.se, ska även testa på min Panasonic G20 om den även fungerar på plasma.
När jag ställer in Tvn dynamisk och titta på digitala kanaler tycker jag är mycket bättre och klar bild än när man ställer in på Bio därför undrade jag om man även kunde kalibrera Dynamisk eller Standard.
Sharp: När man ställer in Movie ser man bättre och naturliga hudfärg än dynamisk men inte bättre på när man tittar på sport program . Movie är bra på hud färg men dynamisk eller standard är bra på andra saker tycker jag men dålig hudfärg.
Redigerat av Sami12, 04 mars 2011 - 09:30.
Postad 04 mars 2011 - 09:52
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Sami12>> Kalibrering handlar inte om att lysa starkast så att slumpvis person "tycker det ser bra ut". Det handlar om korrekt återgivning av insignalen. Att addera massa fel till återgivningen (såsom t.ex. Dynamic gör) har inget med trådens ämne att göra. Att hjälpa nån så att denne "tycker det ser bra ut" är en omöjlig uppgift, det går inte att veta vad folk tycker ser bra ut. Alla bildlägen (som tillåter justeringar) KAN dock kalibreras, det är bara det att olika bildlägen är mer lämpade om målet är att få så korrekt bild som möjligt. Med det sagt så kan det vara så att t.ex. Standard (knappast Dynamic dock) är precis lika lämpligt som Movie läget att kalibrera - det varierar mellan olika modeller. Om det är så att du saknar ljusstyrka i Movie läget så är väl det inget problem dock, det är ju en LCD, bara att höjja backlighten... Men gör det i så fall EFTER ni har fixat rummets belysning. Om du är fortsatt intresserad så föreslår att du läser Hemmabios DVE guide för att kanske få en hint om vad det handlar om: http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdfVidare så innehåller själva DVE-skivan guider för vad man ska tänka på när det gäller de grundläggande inställningar SAMT vad man ska tänka på när det gäller rummet. Rummet ingår alltså i högsta grad i en kalibrering.
Postad 04 mars 2011 - 15:04
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Sami12>> Kalibrering handlar inte om att lysa starkast så att slumpvis person "tycker det ser bra ut". Det handlar om korrekt återgivning av insignalen. Att addera massa fel till återgivningen (såsom t.ex. Dynamic gör) har inget med trådens ämne att göra.
Att hjälpa nån så att denne "tycker det ser bra ut" är en omöjlig uppgift, det går inte att veta vad folk tycker ser bra ut.
Alla bildlägen (som tillåter justeringar) KAN dock kalibreras, det är bara det att olika bildlägen är mer lämpade om målet är att få så korrekt bild som möjligt. Med det sagt så kan det vara så att t.ex. Standard (knappast Dynamic dock) är precis lika lämpligt som Movie läget att kalibrera - det varierar mellan olika modeller.
Om det är så att du saknar ljusstyrka i Movie läget så är väl det inget problem dock, det är ju en LCD, bara att höjja backlighten... Men gör det i så fall EFTER ni har fixat rummets belysning.
Om du är fortsatt intresserad så föreslår att du läser Hemmabios DVE guide för att kanske få en hint om vad det handlar om: http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf Vidare så innehåller själva DVE-skivan guider för vad man ska tänka på när det gäller de grundläggande inställningar SAMT vad man ska tänka på när det gäller rummet. Rummet ingår alltså i högsta grad i en kalibrering.
Tack
Postad 06 mars 2011 - 23:51
MrBurn
-
MrBurn
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Hej alla,
En sak som jag verkligen saknar med min TV är att kunna reglera ljuset utan att påverka kontrasten.
Just nu så regleras ljuset med kontrasten =(
Visst jag ser alla detaljer i vitt men på ett sätt så känns det att man får till bättre kontrast om man kan justera ljuset för sig.
På min samsung plasma kan man göra det men inte på min LG plasma.
20 punkters kalibreringen justeras iaf lite då och då, snart är den så nära perfekt som det kan komma tror jag iaf.
Dom gånger gamman sticker uppåt så justerar jag grönt uppåt och sedan ljusterar RB efter.
Sticker gamman nedåt så justerar jag grönt nedåt för att få upp den. Får hoppas att det blir ett bra slut resultat iaf.
Postad 07 mars 2011 - 18:06
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Precis, jag tror jag läste det nånstans att Samsung har en sån ljusinställning för sina plasmor,
för att det ska kännas lite som med LCD att man kan ställa in bakgrundsljuset.
Hur det än är, så har du väl fått en mycket bättre bild i genomsnitt sen du köpte mätaren?
Postad 07 mars 2011 - 21:52
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej igen!
Jag har fått DVE HD Basics men varje gång får jag meddelande "This disc will not play due to region coding on this player". Nån som vet vad man ska göra och var felet liger? Är det problemet med skiva eller blu-ray?
Redigerat av Sami12, 07 mars 2011 - 22:44.
Postad 08 mars 2011 - 12:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, verkar som du fått tag i ett regionskodat exemplar av skivan.
Postad 08 mars 2011 - 13:21
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hmm, verkar som du fått tag i ett regionskodat exemplar av skivan.
Enligt kundtjänsten var skivan region A, har returnerat och ska bytas till region B.
Postad 14 mars 2011 - 14:18
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej Nu har jag fått DVE HD Basics med region B men jag förstår inte var man ska börja och det enligt länkan: http://data.fuskbugg...kalibrering.pdf att man ska först gå Program Menu därefter Reference materials och till sist Display Setup Patterns. Skivan som jag fått börjar med: "Welcome to HD Basics: Where would you like to start? 1. Complete Program Menu HD In Details. 2. Setting Up My HDTV. 3. Just The Test Patterns. Jag har inte lyckats med kalibrering och det visar hela tiden något annat. Nån som vet hur man ska göra? Tack.
Postad 14 mars 2011 - 17:45
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej Nu har jag fått DVE HD Basics med region B men jag förstår inte var man ska börja och det enligt länkan: http://data.fuskbugg...kalibrering.pdf att man ska först gå Program Menu därefter Reference materials och till sist Display Setup Patterns. Skivan som jag fått börjar med: "Welcome to HD Basics: Where would you like to start? 1. Complete Program Menu HD In Details. 2. Setting Up My HDTV. 3. Just The Test Patterns. Jag har inte lyckats med kalibrering och det visar hela tiden något annat. Nån som vet hur man ska göra? Tack.
Prova att trycka på "menu" eller "top menu" eller liknande på fjärrkontrollen. Kommer inte den menyn då så får du väl prova dig fram tills du hittar det. "Just the test patterns" låter som ett bra ställe att börja i så fall.
Postad 14 mars 2011 - 19:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hej Nu har jag fått DVE HD Basics med region B men jag förstår inte var man ska börja och det enligt länkan: http://data.fuskbugg...kalibrering.pdf att man ska först gå Program Menu därefter Reference materials och till sist Display Setup Patterns.
Det där är en guide för hur man hittar på DVD-versionen av DVE. Bästa stället att börja på är att börja att titta på guiderna. SEN testbilderna.
Postad 15 mars 2011 - 17:04
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej! Nån som känner om det finns en kalibrator där man automatisk kalibrerar tvn istället för att göra det manuellt som man gör med DVE Digital Video eftersom det tar tid eller man måste kunna rätt kalibrera korrekt? Hur stor blir skillnad på bildkvalitet om man kalibrerar med DVE Digital Video Essential och Eye-One som You-Too nämnt i följande länken: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756Kan man kalibrera automatisk med Eye-One? Finns det också nya andra mätare eller kalibrator för bästa bildvalitet vilket Sami12 har problem med nya Sharp tv med en extra guld färg eller med andra extra färger? Kalibrerar man bara dator skärmar med Eye-One eller också tv-apparator eftersom det är anpassat till dator skärmar länken skickad av You-Too?
Postad 15 mars 2011 - 20:49
Flash78
-
Flash78
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Har inte hörttalas om nån automatisk kalibrering. Ta den tid det tar man lär sig mycke under tiden som man pillar själv. Och är du inte nöjd efter första kalibreringen återställ tvn vid något tillfälle och på det igen.
Postad 15 mars 2011 - 22:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Automatisk kalibrering väl i det här fallet att programmet ändrar outputen på datorns grafikkort, inte att man optimerar prestanda i tv:n/projjen, ingen höjdarlösning.
Postad 16 mars 2011 - 01:36
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Automatisk kalibrering väl i det här fallet att programmet ändrar outputen på datorns grafikkort, inte att man optimerar prestanda i tv:n/projjen, ingen höjdarlösning.
Tack Vad användar man Eye-One till tv kalibrering eller dator-skärm? Vilken ger bättre bildkvalitet Digital Video Essential eller Eye-one som är mycket dyrare?
Postad 16 mars 2011 - 07:47
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Vilken ger bättre bildkvalitet Digital Video Essential eller Eye-one som är mycket dyrare?
DVE är ett skiva med (bl.a.) testbilder. Dessa testbilder kan observeras med ögonen och/eller mätas med en mätare. Eye-one är en mätare för att mäta i testbilder. Dvs, det går inte att fråga som du gör (lite som att säga: ska jag ha ett tv-abonemang eller en digitalbox, typ) - om jag uttrycker mig lite drygt.  edit: Men börja med att skaffa DVE, förstår man inte det grundläggande där så är det inte mkt poäng med att köpa en mätare (även om mätningar iofs kan leda till ökad förståelse för hur saker funkar - men det är ändå så att man aldrig helt kan förlita sig på en mätare, man måste se och "greppa konceptet" lite oxå och då är DVE en bra början). Se mao mätare som ett sätt att ta ditt DVE användande ett steg vidare.
Redigerat av pacman, 16 mars 2011 - 07:53.
Postad 16 mars 2011 - 12:11
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej! Jag har testat DVE Digital Video på Sharp tv och det fungerade, mycket bättre bild än tidigare men jag har inte fått korrekt bild när jag testat på grön:
Postad 16 mars 2011 - 13:32
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Justering med hjälp av de medföljande färgfiltren är inte särskilt precist. Filtren är egentligen bara bra till den display de togs fram för, vilket säkerligen är en CRT så det blir en kompromiss dock bättre än inget. Jag skulle inte bekymra mig över det om jag var du. Nästa steg är en fullvärdig kalibrering och då krävs det mätverktyg.
Postad 16 mars 2011 - 14:52
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Justering med hjälp av de medföljande färgfiltren är inte särskilt precist. Filtren är egentligen bara bra till den display de togs fram för, vilket säkerligen är en CRT så det blir en kompromiss dock bättre än inget. Jag skulle inte bekymra mig över det om jag var du. Nästa steg är en fullvärdig kalibrering och då krävs det mätverktyg. 
Vilket mätverktyg?
Postad 16 mars 2011 - 15:11
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Det beror så på: Vad vill du uppnå (det vill säga är det en one off deal att få din nuvarande display så korrekt som möjligt eller vill du lära dig för att kunna kalibrera fler displayer framöver)? Hur mycket tid är du villig att lägga ner på att lära dig? Vad är din budget? Det insteg som många gjort är gratisprogramvaran colorHCFR och i1 Display LT (alternativt Display 2 - samma mätare, bara att mjukvaran från x-rite är mer upplåst för dator-monitorkalibrering med Display 2). Efter att ha gjort det själv så skulle jag rekommendera att hoppa över det steget (om du verkligen är intresserad vill säga) och istället satsa på ett av CalMAN Home paketen, kostar från 249 USD till 799 USD +frakt beroende på kvalitén hos mätverktyget. Är det en one off deal så skulle jag kontakta en duktig kalibrerare. Blir såklart en kostnad, men mycket mindre om du räknar tid/pengar det tar att lära sig själv.
Postad 16 mars 2011 - 18:35
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej!
Nån som känner om det finns en kalibrator där man automatisk kalibrerar tvn istället för att göra det manuellt som man gör med DVE Digital Video eftersom det tar tid eller man måste kunna rätt kalibrera korrekt?
Hur stor blir skillnad på bildkvalitet om man kalibrerar med DVE Digital Video Essential och Eye-One som You-Too nämnt i följande länken: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756
Kan man kalibrera automatisk med Eye-One? Finns det också nya andra mätare eller kalibrator för bästa bildvalitet vilket Sami12 har problem med nya Sharp tv med en extra guld färg eller med andra extra färger? Kalibrerar man bara dator skärmar med Eye-One eller också tv-apparator eftersom det är anpassat till dator skärmar länken skickad av You-Too?
Hej, För det första så kalibrerar du inte din TV helt och hållet med DVE. Du ställer bara in grundinställningarna, dvs ljus (svartnivå), kontrast (vitnivå), färg, nyans och skärpa, med hjälp av testbilderna och dina ögon, och eventuellt färgfilter-glasögon som följer med DVE. Du kan bara kalibrera "automatiskt" med Eye-One mätaren om du använder din TV som datorskärm. Med mätaren följer ett program som visar testbilder som mätaren automatiskt läser av och ställer in efter. Men vill du kalibrera TVn för blu-ray, DVD, etc med hjälp av Eye-One så måste du göra det manuellt, dvs du har en skiva med testbilder som du mäter med hjälp av ett datorprogram. Dock ska det tilläggas att Panasonic har börjat satsa på automatisk kalibrering på sina dyraste plasmor. Något som i dagsläget bara erbjuds för företag, men det är ju ett litet steg mot en bättre framtid! Om några år kanske alla nya apparater har en USB-ingång där man kan koppla in en mätare för auto-kalibrering? Sen vad gäller skillnaden mellan att ställa in grundinställningarna med DVE, och att kalibrera med mätare, så är det stor skillnad mellan olika apparater. Vissa TV-apparater har ganska bra gråskale- och färginställningar från början, men det är oftast de dyrare som har ett så kallat THX-läge, som är lite grovkalibrerat från fabrik. Något att alltid tänka på är dock: Det är dina ögon som ska titta på din TV. Om du är nöjd med bilden så duger det! Det är en bra början att prova DVE, och inte så dyrt. Köpa mätare gör man om man verkligen VERKLIGEN vill/måste ha korrekt bild, eller bara har ett brinnande intresse. Jag har både intresse och ville ha helt korrekt bild på min TV, så jag köpte Eye-One. I dagsläget är Eye-One den mest prisvärda mätaren. Nästa steg av mätare i prestanda är väl Chroma5 som kostar mer än dubbelt av vad Eye-One kostar. Den billigaste mätaren som säljs lite här och var är Spyder, men den har bevisats ha väldigt varierande kvalitet från exemplar till exemplar, ofta åt det sämre hållet.
Postad 16 mars 2011 - 19:08
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det beror så på:
Vad vill du uppnå (det vill säga är det en one off deal att få din nuvarande display så korrekt som möjligt eller vill du lära dig för att kunna kalibrera fler displayer framöver)? Hur mycket tid är du villig att lägga ner på att lära dig? Vad är din budget?
Det insteg som många gjort är gratisprogramvaran colorHCFR och i1 Display LT (alternativt Display 2 - samma mätare, bara att mjukvaran från x-rite är mer upplåst för dator-monitorkalibrering med Display 2).
Efter att ha gjort det själv så skulle jag rekommendera att hoppa över det steget (om du verkligen är intresserad vill säga) och istället satsa på ett av CalMAN Home paketen, kostar från 249 USD till 799 USD +frakt beroende på kvalitén hos mätverktyget.
Är det en one off deal så skulle jag kontakta en duktig kalibrerare. Blir såklart en kostnad, men mycket mindre om du räknar tid/pengar det tar att lära sig själv.
Jag har följt instruktioner men det står ingenstan att man även behöver ett verktyg förutom kalibrering med hjälp av filter. Jag har klarat få rätta bilder med blå och röd men inte lyckats med grön. Jag har först börjat med ljusstyrka, Kontrast, Skärpa och till sist färg enligt länken: http://data.fuskbugg...kalibrering.pdf. Men det är svårt kalibrera med hjälp filter när man börjar med grön enligt bilden på DVE Video.
Redigerat av Sami12, 16 mars 2011 - 19:10.
Postad 16 mars 2011 - 19:29
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Det beror så på:
Vad vill du uppnå (det vill säga är det en one off deal att få din nuvarande display så korrekt som möjligt eller vill du lära dig för att kunna kalibrera fler displayer framöver)? Hur mycket tid är du villig att lägga ner på att lära dig? Vad är din budget?
Det insteg som många gjort är gratisprogramvaran colorHCFR och i1 Display LT (alternativt Display 2 - samma mätare, bara att mjukvaran från x-rite är mer upplåst för dator-monitorkalibrering med Display 2).
Efter att ha gjort det själv så skulle jag rekommendera att hoppa över det steget (om du verkligen är intresserad vill säga) och istället satsa på ett av CalMAN Home paketen, kostar från 249 USD till 799 USD +frakt beroende på kvalitén hos mätverktyget.
Är det en one off deal så skulle jag kontakta en duktig kalibrerare. Blir såklart en kostnad, men mycket mindre om du räknar tid/pengar det tar att lära sig själv.
Jag vill bara kalibrera Sharp tv min släkt köpte men kanske någon gång min tv och min Ezo-skärm med S-PVA panel men jag är helt nöjd med skärmen, kalibrering inte så viktigt. Jag har inte testat DVE skivan på min Panasonic G20, ska göra när jag har tid. Jag vill inte sitta hela dan för att kalibrera med mätare eller andra sorter verktyg om det verkligen behövs längre tid för att lära. Jag är inte så duktig på apparter och därför kan inte så mycket om vilken mätare är bäst Calman eller Eye-one. Om man får rätt resultat och rätta bilder med DVE då tycker jag inte köpa dyr mätare. Med DVE måste man justera rätt eftersom det visar på instruktioner hur det ska se ut men jag har inte lyckats med grön.
Redigerat av Sami12, 16 mars 2011 - 19:31.
Postad 16 mars 2011 - 19:36
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag kunde inte kopiera bilder för att visa men ni kan titta på röd, grön och blå färger enligt länken: http://www.audioholi...e-review-page-2
Postad 17 mars 2011 - 00:24
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Om man får rätt resultat och rätta bilder med DVE då tycker jag inte köpa dyr mätare. Med DVE måste man justera rätt eftersom det visar på instruktioner hur det ska se ut men jag har inte lyckats med grön.
Tekniskt sett så kan det aldrig bli HELT rätt med DVE. Men om blå, och även röd och grön ser bra ut så betyder det att din TV antagligen har rätt inställning för färg och nyans/tint. Men det finns mycket man inte kan se med DVE och utan mätare, t.ex hur mycket ljusstyrka varje färg har, eller hur jämn TVns gråskala är. Hur som helst, så angående färgerna på DVE så är det ju inte alltid det kan bli perfekt. Det enda du skulle kunna prova för att fixa den gröna är väl att gå in på avancerade inställningar för var och en färg i TVn om det finns, och prova att ändra där och se om det blir någon skillnad.
Postad 17 mars 2011 - 09:53
Sami12
-
Sami12
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tekniskt sett så kan det aldrig bli HELT rätt med DVE. Men om blå, och även röd och grön ser bra ut så betyder det att din TV antagligen har rätt inställning för färg och nyans/tint. Men det finns mycket man inte kan se med DVE och utan mätare, t.ex hur mycket ljusstyrka varje färg har, eller hur jämn TVns gråskala är.
Hur som helst, så angående färgerna på DVE så är det ju inte alltid det kan bli perfekt. Det enda du skulle kunna prova för att fixa den gröna är väl att gå in på avancerade inställningar för var och en färg i TVn om det finns, och prova att ändra där och se om det blir någon skillnad.
Jag har testat på avancerade inställningar och där finns också många andra färg som Sharp har vilket det saknas på andra tv apparater. Samma problem. Jag hyrde DVE Digital Essential från Hifi-klubben och fick instruktioner hur man gör det och efter misslyckat försök kom Hifi-klubben killen hem till mig och försökte själv men han tyckte också att det var konstigt och kunde inte kalibrera det han tyckte ska se ut men han säger att det går med andra apparater när man testar DVE.
Postad 17 mars 2011 - 19:40
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag har testat på avancerade inställningar och där finns också många andra färg som Sharp har vilket det saknas på andra tv apparater. Samma problem. Jag hyrde DVE Digital Essential från Hifi-klubben och fick instruktioner hur man gör det och efter misslyckat försök kom Hifi-klubben killen hem till mig och försökte själv men han tyckte också att det var konstigt och kunde inte kalibrera det han tyckte ska se ut men han säger att det går med andra apparater när man testar DVE.
Det enda sättet att hjälpa dig då är om du på något sätt kunde visa hur det ser ut helt enkelt. Inte så lätt kanske med tanke på att du tittar genom färgfilter på TVn. Ibland har apparaterna inbyggda färgfilter i avancerade inställningar dock, och då kunde du använda det istället. Hursomhelst, går det inte att få allt rätt så får du vara nöjd med den förbättring du i alla fall fick.
Postad 24 mars 2011 - 13:53
frealm
-
frealm
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Har kalibrerat ett par Pannasonic 2010 nyligen. En 65VT20E och 50V20E.
Båda fick det omtalade grönsticket precis som Hemmabiotidningen och component.se med +50% grön intensitet.
Visade sig att det var PS3an som orsakade det men bara med YCbCr. RGB funkar fin fint.
Med DVE colorbars framme och switcha mellan RGB och YCbCr så syntes det tydligt.
Med andra spelare som Sony S370 så funkade YCbCr.
Så ett tips för er som har PS3 och Panna 2010.
vt20_ycbcr.pdf 127,39K
41 Antal nerladdningar
vt20_rgb.pdf 114,11K
33 Antal nerladdningar
Postad 24 mars 2011 - 19:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Oj, jäklar så skumt.
Man kan ju undra varför Pannorna spunkar ur med YCbCr signaler från just PS3?
Postad 25 april 2011 - 20:02
Wortex
-
Wortex
-
Användare
-
-
181 inlägg
Hej!
Nån som känner om det finns en kalibrator där man automatisk kalibrerar tvn istället för att göra det manuellt som man gör med DVE Digital Video eftersom det tar tid eller man måste kunna rätt kalibrera korrekt?
Hur stor blir skillnad på bildkvalitet om man kalibrerar med DVE Digital Video Essential och Eye-One som You-Too nämnt i följande länken: https://www.prisjakt...kt.php?p=242756
Kan man kalibrera automatisk med Eye-One? Finns det också nya andra mätare eller kalibrator för bästa bildvalitet vilket Sami12 har problem med nya Sharp tv med en extra guld färg eller med andra extra färger? Kalibrerar man bara dator skärmar med Eye-One eller också tv-apparator eftersom det är anpassat till dator skärmar länken skickad av You-Too?
Automatisk kalibrering finns på Panasonics VT30, så vida du har CalMan 4.2. Annars inte. Edit: hittade youtube-referens: http://www.youtube.c...h?v=-mwphqjqcsg
Redigerat av Wortex, 27 april 2011 - 11:45.
Postad 29 april 2011 - 16:46
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
EDIT: Såld!
Redigerat av You_Too, 03 maj 2011 - 18:26.
Postad 30 april 2011 - 17:55
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Tänkte att någon här kanske är intresserad, jag ska nämligen sälja min i1 Display 2 kolorimeter. Kolla min annons: https://www.minhembi.../marknad/308324 Priset är 1400kr + frakt.
Den har jag nu bokat.
Postad 04 maj 2011 - 22:31
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1 078 inlägg
Om det finns nån som är intresserad av en i1 Display 2colorimeter så pm a mig
Postad 12 maj 2011 - 14:18
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Vet inte om det har nämnts här tidigare men för alla som saknar fungerande CMS på sin tv, men å andra sidan har tillgång till en htpc, så är detta helt ovärderligt: Color correction with a htpcDet är en shader till Media Player Classic home cinema som bygger på att man mäter upp sina primärer och sedan väljer till vilken standard de ska korrigeras (bt 709 hd t.ex). Sedan får man ut en kodsnutt som man kör som shader. Jag har ingen cms på min tv men kunde få ner mina DeltaE från 10 - 20 till under4 med hjälp av det här lilla verktyget! Ett par saker att tänka på: man måste använda . och inte kommatecken för scriptet kör amerikansk stil (komma används för att separera olika mätniungar). I exceldokumentet man matar in sina primärer i så kommer du få ut med kommatecken. Byt ut dessa innan du pastar in i mpc hc. Var också observant på hur du ställer in exceldokumentet. Man ska välja vilken typ av mätningar man matar in (xyz och allt vad det nu heter) och även till vilken standard man vill konvertera till. Man får inte glömma att kalibrera om sina gråskala efter att ha applicerat korrigeringen eftersom scriptet gör en hel del som kan påverka gråskalan. Nackdelen med den här metoden är ju att det inte finns så mycket utrymme för valmöjligheter Ofta kanske man måste offra lite exakthet på mättnad för att få bättre på luminas, men den tradeoffen kan man inte styra över här. Man kan ju dock lura scriptet genom att mata in lite felaktiga värden åt det hållet man vill priotera i så fall. Och slutligen är den stora nackdelen att man aldrig någonsin kan öka en gamut utan bara reducera den. T.ex. kan det därför vara bra att börja med color reglage ett snäpp för högt.
Postad 12 maj 2011 - 15:11
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Vet inte om det har nämnts här tidigare men för alla som saknar fungerande CMS på sin tv, men å andra sidan har tillgång till en htpc, så är detta helt ovärderligt: Color correction with a htpc
Låter som en smart grej, men om man har windows på sin HTPC och använder nån av X-rite's mätare som i1 Display t.ex så borde det ju räcka att köra en auto-kalibrering med TVn som monitor, eller hur? Jag har själv ingen HTPC så jag vet inte om det blir bra resultat med auto-kalibrering på en TV.
Postad 12 maj 2011 - 16:56
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
You_Too: Jo man skulle kunna tro det men i så fall behöver du ha en mediaspelare med stöd för ICC-profiler. Som tur är har ju MPC-HC också fått det precis. Så det är också ett bra alternativ!
Jag har provat lite med detta men tyvärr är det som så att man i så fall måste använda PC-levels (0-255) och inte video levels (16-235) vilket gör att man måste dra ut gråskalan vilket ger bandning. Det ger dessutom en helt wonky gamma-kurva på min tv.
Så för att det ska bli helt optimalt måste man ju då först grundkalibrera tv:n till 0 - 255, köra autokalibrering och därefter kalibrera om den till 16 - 235 och hoppas att man inte introducera något märkligt  Jag kommer prova detta framöver. Det jag har sett är att jag kan få till utmärkt färgåtergivning med autokalibrering och ICC-profiler, men levels-konverteringsproblemet ställer till det så att jag får problem med gråskala och gamma.
Men om någon vet om en autokaliberingsprogram (typ x-rites grejer) där man kan välja att kalibrera utifrån 16 - 235 så vore jag jättetacksam
Postad 13 maj 2011 - 16:38
You_Too
-
You_Too
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Ajdå, det låter lite krångligt!
Tyvärr finns det nog inget annat auto-kalibreringsprogram för de mätarna, iallafall inte som jag känner till.
Lacie har ju något auto program men det bygger på samma som X-rite använder så jag tror inte de har den inställningsmöjligheten heller.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|