Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta ämne
Postad 18 februari 2008 - 20:19
Zionalfa
-
Zionalfa
-
Användare
-
-
121 inlägg
Netsuperstore verkar inte vara alls att lita på, man kan titta på deras omdömen och vad folk här på forumet skrivit om dom och det är inga komplimanger dom har fått...
Måste bara lägga till en aspekt som kan vara bra, även om man inte handlar på det stället, och det borde man inte göra som du säger, efter alla bedömningar....men....att det fnns "butiker" som sänker priset gör ju att andra hänger på och det är bra att ha prispressare och många aktörer, vår enda chans att få riktigt bra saker till hyffsat pris.
Postad 18 februari 2008 - 20:56
funkymoz
-
funkymoz
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Tror vår käre funkymoz mest försöker komma på anledningar till och inte köpa denna underbara tv Så sluta vela med sonyn nu och ge med dig 
Haha.. tittar just nu på ett program på SVT om hur man omedvetet kan drivas till olika slutsatser. Framför allt så säger dom att man har stor tendens till att skönförklara dåliga beslut man tagit.. intressant! Vad var det ni köpt nu sa ni? Hur bra var dom nu, sa ni?  Vi får väl se vad som inhandlas till slut.. får väl låta mig influeras av andras åsikter lite mer först.
Postad 18 februari 2008 - 21:23
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Netsuperstore verkar inte vara alls att lita på, man kan titta på deras omdömen och vad folk här på forumet skrivit om dom och det är inga komplimanger dom har fått...
Måste bara lägga till en aspekt som kan vara bra, även om man inte handlar på det stället, och det borde man inte göra som du säger, efter alla bedömningar....men....att det fnns "butiker" som sänker priset gör ju att andra hänger på och det är bra att ha prispressare och många aktörer, vår enda chans att få riktigt bra saker till hyffsat pris.
okej heja Netsuperstore isåfall!
Postad 18 februari 2008 - 21:59
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
okej heja Netsuperstore isåfall! 
[/quote]
Köp gärna från NetSuperstore om ni bara kan åka och hämta grejerna. Ska ni beställa så kan ni få vänta vad jag förstår.
Nu har ju tydligen F96an sjunkit några tusenlappar sedan jag köpte min för bara några veckor sedan. Och då var ju min alltså redan 13000 kr billigare än MediaMarkt...
Se mitt galleri för att se en F96 väggupphängd
Postad 19 februari 2008 - 01:19
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Är det någon som har problem med CD:s HDTV box med pvr, via HDMI? Har för mig att jag läst detta tidigare i tråden. Vad jag kan förstå så är det HDMI version 1.2 på boxen.
Redigerat av leris, 19 februari 2008 - 04:56.
Postad 19 februari 2008 - 12:57
thomasland
-
thomasland
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, är i tv-köpartagen jag med. Väljer mellan 40f86 och w3000. Har tidigare inte fått ngn rätsida på hur det ligger till med äkta 24p hos f86:an. En vän som jobbar i branschen har dock hjälpt mig få kontakt med samsung ang. detta och detta är vad jag fått för svar ang 24p-dilemmat. Kanske är allt konstaterat i tråden tidigare (har bara tittat igenom de senaste sidorna). Hursomhelst är detta svaret:
"Våran F-serie klarar en 24fps in signal men precis som på bio så kan man inte titta på 24Hz utan det sker en sk. bilddubblering via TVn CPU/Scaler så TV visar inte filmen i 24Hz utan 96Hz vilket ger en bra och behaglig bild.
100Hz motion plus är rekommenderad att avaktivera när man kör en 24fps in-signal för att få en så rå och obehandlad bild som möjligt interpoleringen är inte nödvändig i detta fall.
Multiplarna som används är 24/48/72/96 som du skrivit tidigare med 96Hz som slutresultat när man har en 1080/24p in-signal.
24p gäller bara via de 3 HDMI ingångarna denna modell har och med förutsättning att en ansluten HTPCn har ett grafikkort som stödjer detta. "
Postad 19 februari 2008 - 15:46
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag hade tänkt kontakta Samsung snart igen, för att förhoppningsvis få F86:ans firmware uppgraderad. Ni som redan gjort detta, hur gick ni tillväga? Jag har både hört att man kan få en fil skickad till sig och att en servicepartner kommer hem och uppgraderar. Båda dessa vore definitivt okej - det jag totalvägrar är att de tar TV:n med sig helt i onödan. Detta var vad de inte kunde lova sist jag försökte mig på en uppgradering... Hej, är i tv-köpartagen jag med. Väljer mellan 40f86 och w3000. Har tidigare inte fått ngn rätsida på hur det ligger till med äkta 24p hos f86:an. En vän som jobbar i branschen har dock hjälpt mig få kontakt med samsung ang. detta och detta är vad jag fått för svar ang 24p-dilemmat. Kanske är allt konstaterat i tråden tidigare (har bara tittat igenom de senaste sidorna). Hursomhelst är detta svaret:
"Våran F-serie klarar en 24fps in signal men precis som på bio så kan man inte titta på 24Hz utan det sker en sk. bilddubblering via TVn CPU/Scaler så TV visar inte filmen i 24Hz utan 96Hz vilket ger en bra och behaglig bild.
100Hz motion plus är rekommenderad att avaktivera när man kör en 24fps in-signal för att få en så rå och obehandlad bild som möjligt interpoleringen är inte nödvändig i detta fall.
Multiplarna som används är 24/48/72/96 som du skrivit tidigare med 96Hz som slutresultat när man har en 1080/24p in-signal.
24p gäller bara via de 3 HDMI ingångarna denna modell har och med förutsättning att en ansluten HTPCn har ett grafikkort som stödjer detta. "
Det där låter precis som det jag själv upplevt. Att 24p visas väldigt stabilt, skönt att få det någorlunda bekräftat!
Postad 19 februari 2008 - 17:27
funkymoz
-
funkymoz
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Hej, är i tv-köpartagen jag med. Väljer mellan 40f86 och w3000. Har tidigare inte fått ngn rätsida på hur det ligger till med äkta 24p hos f86:an. En vän som jobbar i branschen har dock hjälpt mig få kontakt med samsung ang. detta och detta är vad jag fått för svar ang 24p-dilemmat. Kanske är allt konstaterat i tråden tidigare (har bara tittat igenom de senaste sidorna). Hursomhelst är detta svaret:
"Våran F-serie klarar en 24fps in signal men precis som på bio så kan man inte titta på 24Hz utan det sker en sk. bilddubblering via TVn CPU/Scaler så TV visar inte filmen i 24Hz utan 96Hz vilket ger en bra och behaglig bild. ... Multiplarna som används är 24/48/72/96 som du skrivit tidigare med 96Hz som slutresultat när man har en 1080/24p in-signal. 24p gäller bara via de 3 HDMI ingångarna denna modell har och med förutsättning att en ansluten HTPCn har ett grafikkort som stödjer detta. "
Aha! Intressant... som det spekulerades lite om tidigare här då. Fick dock ej klart för mig om det var någon som hade lyckats få någon bild på sin tv från datorn i 96Hz. Någon som hade testat detta och verifierat att 1080/24p blir helt som det ska i 96Hz?
Postad 19 februari 2008 - 22:02
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jaha. Då har man problem...
Tråd: "Vertikala linjer @ LCD (Samsung), Vertikala linjer på LCD-paneler."
Ulvas beskriver exakt samma problem som jag har:
"Ett fåtal vertikala mörka eller ljusa linjer som ligger i själva panelen. Synbart vid panorering av framförallt högupplöst material mot ljusa bakgrunder. De finns alltid på olika platser på olika paneler, men ofta en bit in (ca 2dm) från vänster eller höger kant, och är cirka 1-5mm breda. Ett enkelt sätt att se dem är att i totalt mörker, mot en svart bakgrund (PC/DVD/konsol), höja kontrast samt ljus till 100. Skåda sad.gif
Enligt Samsung själva får det inte förekomma några vertikala linjer oavsett vilket format eller inställningar som används. Det + 100% pixelgaranti gör det möjligt för mig att fortsätta byta i all oändlighet - frågan är om det går att hitta en "perfekt" panel. Den enda jag haft hittils som sett någorlunda bra ut led naturligtvis av andra defekter."
Jag har ju 1 års garanti ifrån NetSuperstore men jag vet inte om de kört någon fuskimport på min F96 än. Har inte hunnit läsa på i ämnet än.
Kollar just nu Liverpool–Inter och det är ränder i gräset hela tiden. Likaså i en hockeymatch tidigare. De vita partierna i isen är lätt randiga. Har dessutom sett det på en blu-ray. Vad trött man blir nu.
Postad 19 februari 2008 - 22:13
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Enligt Samsung själva får det inte förekomma några vertikala linjer oavsett vilket format eller inställningar som används. Det + 100% pixelgaranti gör det möjligt för mig att fortsätta byta i all oändlighet - frågan är om det går att hitta en "perfekt" panel. Den enda jag haft hittils som sett någorlunda bra ut led naturligtvis av andra defekter."
Man får väl knappast garanti på garantin ? så att man kan byta ut alla i oändlighet borde ju knappast gälla då ?
Postad 19 februari 2008 - 22:29
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Man får väl knappast garanti på garantin ? så att man kan byta ut alla i oändlighet borde ju knappast gälla då ?
Jag har skickat PM och kollat hur det gick. Har dessutom mailat NetSuperstore... Återkommer.
Postad 19 februari 2008 - 23:03
funkymoz
-
funkymoz
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Så du menar att om man köper en produkt som enligt kriterierna för garantin är felaktig och lämnar in den för att få ny.. och dom kontinuerligt misslyckas med att förse en med en felfri enhet tills dess att ursprungsgarantin går ut.. så behöver dom inte fortsätta hjälpa en efter det? Känns ju som att det inte bara vore fullständigt oacceptabelt utan snudd på olagligt.
Postad 19 februari 2008 - 23:26
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag har hursomhelst ett blått "Warranty Card" med svensk text i som hänvisar till Samsung Electronics Nordic. Så jag vet inte om den är gråimporterad som jag först trodde. Nu uppstår ju iofs mitt problem med ränder nästan endast under fotbolls- och hockeymatcher verkar det som. (Har inte sett någon sport på den förrän idag). Några få sekunder har man kunnat se svaga ränder på Planet Earth med Blu-Ray. Det är "nästan" så att man inte orkar hålla på. Vad händer om jag tappar den i trappan...? Måste få någon att komma hit och hämta den. Suck.
Postad 20 februari 2008 - 05:17
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Självklart får man det, i alla fall här i Sverige. Från konsumentverket: Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Häva köpet Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Postad 20 februari 2008 - 07:03
stoffe69
-
stoffe69
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Låt säga att min nya tv får ett fel efter 6 månader, jag får en ny tv eftersom dom inte kan laga den, du menar att jag har från när jag får den nya tvn 2år ny garanti istället för dom 1,5års garantin jag trodde jag skulle ha? fan va soft.
Postad 22 februari 2008 - 14:58
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Bild på vertikala linjer finns i den här tråden: https://www.minhembi...howtopic=151466NetSuperstore svarar inte. Hehe... Nu börjar det.
Postad 22 februari 2008 - 18:38
tuffodum
-
tuffodum
-
Lärjunge
-
-
404 inlägg
****. Jag har vart sugen på denna TV ett bra tag nu. Men så läser man igenom denna tråden och det står ju massa hokus pokus som verkar knas med denna modell.
Jag tänkte att ha denna för att 1. Spela PS3. 2. Blue-Ray genom PS3 (Hade hoppats på SKARP FULL HD bild) 3. Koppla in min laptop och kanske köra lite Windows XP etc ja det var väl ungefär det.
Funkar den bra till detta?
Ska man bry sig om alla disskiusioner om övriga saker som man inte ens förstår sig på och bara löpa den och använda den som vanligt?
Postad 22 februari 2008 - 19:06
Njodo
-
Njodo
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har några frågor här. Tacksam för svar =) https://www.minhembi...s...=188973&hl=
Postad 22 februari 2008 - 19:20
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
tuffodum: Det verkar vara en ren chansning i dagens läge. Se till att försöka ha nån sorts servicegaranti... att de hämtar och byter ut den på plats om det är något fel.
Postad 22 februari 2008 - 20:37
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Så är vertikala linjer ett vedertaget problem på F96 (jag har då själv varken sett eller tidigare hört talas om att detta skulle vara ett krux med F96) eller pratar vi om ett måndagsex här?
Postad 22 februari 2008 - 20:46
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag hoppas verkligen att vi snackar måndagsex för jag vill inte ha någon annan TV. Jag vill bara byta min. Någon på AVforum.com hade liknande problem. Sen så hade vi Ulvas som sett det på inte mindre än 8 olika Samsungs... dock inte F96 vad jag vet.
Postad 23 februari 2008 - 14:54
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Så är vertikala linjer ett vedertaget problem på F96 (jag har då själv varken sett eller tidigare hört talas om att detta skulle vara ett krux med F96) eller pratar vi om ett måndagsex här?
Har testat runt lite och nu ser jag VÄLDIGT otydliga och svaga vertikala linjer som du pratar om. Jag ser dem bara på en helfärgad grå testbild och jag får verkligen anstänga mig för att se dem...helst sitta och stirra på TV:n en lång stund och då ser man dem tydligare. Eftersom jag inte ser något av detta under normala tittarförhållanden, varken på Blu-ray, PC eller TV oavsett HDMI, VGA , Scart...så stör inte detta mig. Detta var t.o.m rapporterat i HDTV-tests review förra året, men de liksom jag själv lade inte speciellt mycket vikt vid det eftersom man bara ser linjerna under extrema förhållanden. Jag kan gott vänta in en eventuell firmwarelösning på det här om det överhuvudtaget är möjligt att lösa det mjukvarumässigt vill säga. Får bara hoppas på att det inte blir värre med tiden förstås...men det tror jag inte.
Postad 23 februari 2008 - 15:14
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Snowstorm,
Intressant att du iaf ser dem. Du får gärna ta en koll på en fotbollsmatch. Lär väl gå någon runt 16-tiden idag.
Det är då de är riktigt störande...
Postad 23 februari 2008 - 22:20
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Snowstorm,
Intressant att du iaf ser dem. Du får gärna ta en koll på en fotbollsmatch. Lär väl gå någon runt 16-tiden idag. Det är då de är riktigt störande...
Öhh - du menar nog majstang... Finns linjerna där om du stänger av local dimming (dvs Smart lightning)? Skriv ner alla inställningar innan du stänger av den för säkerhets skull. Testa också att aktivera Local dimming demo (Smart lightning demo), finns som Feature demo i menyn - detta gör att man kan jämföra på ett intuitivt sätt när ena halvan av backligten är statisk som på en konvetionell LCD, medan andra halvan tillämpar local dimming
Postad 24 februari 2008 - 10:36
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Mild vertical banding; mild clouding if [LED SmartLighting] is switched off enligt HDtvtest
Postad 24 februari 2008 - 23:40
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
majstang och Snowstorm... ursäkta om jag blandar ihop er!
Mina ränder går inte bort vad jag än gör... Funderar på att sticka ut en sväng och se om jag hittar dem på demoex på t.ex MediaMarkt också. Ska samtidigt åka förbi NetSuperstore och fråga vad de håller på med. Inget svar alls ifrån dem än.
Postad 28 februari 2008 - 21:57
Stefan_halland
-
Stefan_halland
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
hejsan jag har en F86 som jag är nöjd med funkar fint på alla sätt men jag har ett litet bekymmer som jag inte
vet om det är ett fel eller jag som inte ställt in eller kopplat som man ska.
det är så att när jag kollar på dvd ,har en rätt ny yamaha dvd med uppskalning, så är inte bilden
100% centrerad saknas ca 1cm på högersidanoch,bilden är kanonbra förutom just den grejen så det det gör väl egentligen inget...
vad kan det va för fel? ställer man om dvdn till ntsc verkar det försvinna men då blir det ju andra propotioner
på dvd menyn osv,spelar det nån roll vilket man har? det är ju en pal tv..
spelar det nån roll om man kopplar hdmi eller component? comp,ska ju tydligen va snäppet bättre har jag hört nånstans..
jag hoppas ni fattar vart jag vill komma med min fråga här..=)
Postad 28 februari 2008 - 22:41
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Kör du med hdmi så skall du välja "just scan"i pic size.Om du kör med scart så väljer du autowide.
Obs! detta är en gissning då jag kör allt mitt videomaterial genom htpc.
MVH Viktor
Postad 01 mars 2008 - 22:58
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Har just verifierat de påstådda 96 zonerna i Samsung LE-52F96, och jepp - det är 96 zoner (12 x 8), tror stenhårt på att det finns en koppling till modellnamnet, hehe...
Postad 02 mars 2008 - 03:01
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Nu har jag fått hem min 46f86 och är grymt nöjd. Efter att har läst denna tråd blir man nojjig pga. ränder, clouding mm. Nu är jag lugn igen  Jag kör CD HD och det är riktigt fin bild på alla kanaler även icke HD.. Har även provat med ps3an (1080/24) och där med ännu bättre resultat. La märke till lite hackande vid panoreringar, men inte så det överväger det positiva med tvn.. Kör med inställningarna som HDTVtest tagit fram.
Så för er som sitter och läser tråden och funderar på köp... KöP
Kan man kolla om firmwaren är uppdaterad? har inte hunnit kolla om man kan se firmwareversion någonstans i menyerna. Vad har ni i så fall?
Redigerat av leris, 02 mars 2008 - 03:09.
Postad 02 mars 2008 - 08:41
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Nu har jag fått hem min 46f86 och är grymt nöjd. Efter att har läst denna tråd blir man nojjig pga. ränder, clouding mm. Nu är jag lugn igen Jag kör CD HD och det är riktigt fin bild på alla kanaler även icke HD.. Har även provat med ps3an (1080/24) och där med ännu bättre resultat. La märke till lite hackande vid panoreringar, men inte så det överväger det positiva med tvn.. Kör med inställningarna som HDTVtest tagit fram.
Kan man kolla om firmwaren är uppdaterad? har inte hunnit kolla om man kan se firmwareversion någonstans i menyerna. Vad har ni i så fall?
Vad har du för CD box?¨ Har du den "vanliga" HD-boxen eller den inspelningsbara? Mvh TomasL
Redigerat av TomasL, 02 mars 2008 - 08:46.
Postad 02 mars 2008 - 09:54
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Är det någon som har provat att stoppa i en minneskortsläsare i USB porten på en F86a och fått det att fungera med att visa bilder ifrån minneskort på TVn den vägen?
Redigerat av TomasL, 02 mars 2008 - 09:55.
Postad 02 mars 2008 - 22:55
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Nu har jag fått hem min 46f86 och är grymt nöjd. Efter att har läst denna tråd blir man nojjig pga. ränder, clouding mm. Nu är jag lugn igen Jag kör CD HD och det är riktigt fin bild på alla kanaler även icke HD.. Har även provat med ps3an (1080/24) och där med ännu bättre resultat. La märke till lite hackande vid panoreringar, men inte så det överväger det positiva med tvn.. Kör med inställningarna som HDTVtest tagit fram.
Vad har du för CD box?¨ Har du den "vanliga" HD-boxen eller den inspelningsbara?
Mvh TomasL
Jag har pvr boxen!
Postad 03 mars 2008 - 08:39
roger_f
-
roger_f
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Det fungerar alldeles utmärk att koppla in en kortläsare till usb:n på min 40f86.
Roger
Postad 03 mars 2008 - 10:26
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Det fungerar alldeles utmärk att koppla in en kortläsare till usb:n på min 40f86. Roger
Det låter ju bra. Vad har du för kortläsare (märke, modell)? De försäljare jag pratat med var tvksamma att detta skulle fungera.
Redigerat av TomasL, 03 mars 2008 - 10:36.
Postad 03 mars 2008 - 22:09
Aww
-
Aww
-
Rookie
-
3 inlägg
Hejsan..
Tänkte först ställa en fråga till leris.. Jag har precis köpt en 40f86 för några dagar sen och upplever ganska mycket hack i panoreringar i ps3 spel. Har du need for speed, pro street.. Hur ser detta spel i sådant fall ut på din tv.. På min hackar det så in i hel****. Vet inte om det är själva spelet eller tv:n.
Är så jäkla missnöjd med alla fel jag har på denna tv och med den total sugiga 100 hz tekniken.. Men, det verkar ju inte finnas så många alternativ om man inte vill gå över 20000:-.
Postad 03 mars 2008 - 23:11
leris
-
leris
-
Användare
-
-
148 inlägg
Hejsan..
Tänkte först ställa en fråga till leris.. Jag har precis köpt en 40f86 för några dagar sen och upplever ganska mycket hack i panoreringar i ps3 spel. Har du need for speed, pro street.. Hur ser detta spel i sådant fall ut på din tv.. På min hackar det så in i hel****. Vet inte om det är själva spelet eller tv:n.
Är så jäkla missnöjd med alla fel jag har på denna tv och med den total sugiga 100 hz tekniken.. Men, det verkar ju inte finnas så många alternativ om man inte vill gå över 20000:-.
Tyvärr så har jag inte provat spela något spel. Men jag återkommer när jag provat. Jag ska även prova Forza2 mm. på xbox 360, för som jag fattat det så har dom tagit fram gamemode tillsammans men Microsoft! ifs inte 1080/24 men intresant ändå.
Postad 05 mars 2008 - 13:03
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Jag har idag en 50" Pioneer plasma av den 6:e gen. Jag skulle gärna vilja ha en 1080p skärm och funderar därmed på denna.
Pioneer har jag fått en hel del utmärkelser för deras fina bild, men hur står sig denna nya Samsung modell mot Pioneer plasma?
Postad 05 mars 2008 - 18:42
Unregistered1cc871ee
-
Unregistered1cc871ee
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Köpte denna TV för en vecka sedan ungefär, 40 tums storlek. Själv är jag dönöjd med svärtan, bilden, färgåtergivningen och även 100hz funktionen som vissa verkar klaga på. Ett enormt lyft från min tidigare 1 år gamla LG platt-tv. Kör HTPC i fullHD samt även PS3 i fullhd och jag har inga problem alls med hack vid panoreringar. TV-bilden är helt underbar den också, kör inbyggda dekodern med boxer och blev helt förvånad över hur bra bild den här TV:n levererar i jämförelse med många andra modeller jag kollat in. Finns även väldigt mkt. inställningsmöjligheter om man är intresserad av korrekt bildåtergivning.
Jag tror denna modell erbjuder den bästa LCD-svärtan just nu på marknaden. Det finns en del här som klagar över problem med sina modeller och annat, vet inte om jag bara haft tur eller om jag inte är lika kräsen? Jag anser mig dock vara väldigt kräsen men allt är ju relativt. Designen är även den ett väldigt plus, jag är mån om att apparaten ska se snygg ut på väggen och det gör den här verkligen!
Köp en på öppet köp (om du har möjlighet) och testa hemma och se om du blir nöjd, det är mitt tips. Ibland blir man onödigt rädd över andra människors problem eller kanhända felaktiga inställningar.
PS. Köpte en svensksåld om det nu kan vara någon skillnad på dessa kontra de parallellimporterade som de flesta näthandlare kör med och även antagligen de flesta här har .DS
Postad 06 mars 2008 - 13:17
Jonx
-
Jonx
-
Rookie
-
8 inlägg
Köpte denna TV för en vecka sedan ungefär, 40 tums storlek. Själv är jag dönöjd med svärtan, bilden, färgåtergivningen och även 100hz funktionen som vissa verkar klaga på. Ett enormt lyft från min tidigare 1 år gamla LG platt-tv. Kör HTPC i fullHD samt även PS3 i fullhd och jag har inga problem alls med hack vid panoreringar. TV-bilden är helt underbar den också, kör inbyggda dekodern med boxer och blev helt förvånad över hur bra bild den här TV:n levererar i jämförelse med många andra modeller jag kollat in. Finns även väldigt mkt. inställningsmöjligheter om man är intresserad av korrekt bildåtergivning.
Jag tror denna modell erbjuder den bästa LCD-svärtan just nu på marknaden. Det finns en del här som klagar över problem med sina modeller och annat, vet inte om jag bara haft tur eller om jag inte är lika kräsen? Jag anser mig dock vara väldigt kräsen men allt är ju relativt. Designen är även den ett väldigt plus, jag är mån om att apparaten ska se snygg ut på väggen och det gör den här verkligen!
Köp en på öppet köp (om du har möjlighet) och testa hemma och se om du blir nöjd, det är mitt tips. Ibland blir man onödigt rädd över andra människors problem eller kanhända felaktiga inställningar.
PS. Köpte en svensksåld om det nu kan vara någon skillnad på dessa kontra de parallellimporterade som de flesta näthandlare kör med och även antagligen de flesta här har .DS
Jag håller med Lobster helt och hållet. Jag har själv en 46F86 (importerad av InWarehouse), av version SQ01 (står på sidan av panelen) och min är helt problemfri. Enligt tidigare inlägg i den här tråden så har paneler som har "SS04" på sidan haft problem med "horisontella linjer" på 46F86-modellen. Det är ganska lätt att kolla versionen på panelen i butik iaf. Men att låna hem TV:en är väl det bästa alternativet. Det brukar butikerna ställa upp på.
Redigerat av Jonx, 06 mars 2008 - 13:18.
Postad 06 mars 2008 - 13:53
Unregisteredb17a6071
-
Unregisteredb17a6071
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hej alla ägare av f86. Jag tänker köpa denna tv på fredag. Min fråga till er är om 100 hertz funktionen funkar vid hd tittande . Samt om den klarar av alla olika zoom inställningar. Att jag ställer den frågan är för på samsung q96 (plasma) så fungerar det ej att zooma när man använder movie plus (real motion studio(). Min kompis köpte q96 när han ville zooma ut en 2"35 film så försvann movie plus.
Ringde till supporten och dom bekräftade att det ej går att zooma med movie plus. Köper denna tv bara för att jag är allergisk mot hackande rörelser. Är därför mycket imponerad över vilket härligt flyt 100 hertz gör. Hoppas bara att det fungerar vid all hd tittande samt vid zoomning av olika bildformat. Hoppas att någon vill svara på denna frågan.
Postad 06 mars 2008 - 15:45
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1 039 inlägg
Är lite sugen på 52" F96, är det någon här som har en sådan?
Försöker hitta skillnaden mellan F86 & F96, någon som vet? 100 hz !!
Har båda LED teknik?
Postad 06 mars 2008 - 16:36
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3 103 inlägg
Endast F96 har LED så det är den största skillnaden.
Postad 06 mars 2008 - 17:52
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Hej alla ägare av f86. Jag tänker köpa denna tv på fredag. Min fråga till er är om 100 hertz funktionen funkar vid hd tittande . Samt om den klarar av alla olika zoom inställningar. Att jag ställer den frågan är för på samsung q96 (plasma) så fungerar det ej att zooma när man använder movie plus (real motion studio(). Min kompis köpte q96 när han ville zooma ut en 2"35 film så försvann movie plus.
Ringde till supporten och dom bekräftade att det ej går att zooma med movie plus. Köper denna tv bara för att jag är allergisk mot hackande rörelser. Är därför mycket imponerad över vilket härligt flyt 100 hertz gör. Hoppas bara att det fungerar vid all hd tittande samt vid zoomning av olika bildformat. Hoppas att någon vill svara på denna frågan.
Movie plus funkar även med zoom på f86:an men frågan är om det är klokt att zooma in bilden då försvinner ju en del info?!Streamar du däremot från htpc kan du dra ut bilden så den täcker hela rutan utan att något i bilden försvinner ,kanske finns någon liknande funktion i blu-ray spelare!?Kör du en hd film skall du ha just scan i tv:n för att få det pixelmappat.
Postad 06 mars 2008 - 20:39
Unregisteredb17a6071
-
Unregisteredb17a6071
-
Användare
-
-
112 inlägg
Tackar för svaret angående zoomningen.
Postad 06 mars 2008 - 22:53
sepulfreak
-
sepulfreak
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Jag har idag en 50" Pioneer plasma av den 6:e gen. Jag skulle gärna vilja ha en 1080p skärm och funderar därmed på denna.
Pioneer har jag fått en hel del utmärkelser för deras fina bild, men hur står sig denna nya Samsung modell mot Pioneer plasma?
Står sig j****** bra vad jag läst, hört, sett, kännt och luktat. och vad gäller svärta så kör den över 8:e generationens Pio paneler som också kallas Kuro (=svart)  , enligt vissa oberoende test. Har själv sett F96 bredvid G8507 (HDready förvisso) och mina ögon drogs bara åt ett håll... Sen vad jag hört har ju också Pioneers nya plasmor lite andra finesser som saknas på F96, bland annat senaste surr-finnessen.
Postad 08 mars 2008 - 23:14
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
En ny stor recension av F96 (på tyska, men mycket bilder): http://www.prad.de/n...le-52f96bd.htmlSpeciellt har denna en panel som använder S-MVA tekniken utvecklad av CMO, undra varför man inte kunnat använda sin egna S-PVA? Måste nästan kolla vad LE-52M86 / M87 har för paneltyp, Samsungs nyaste LCD panel fabrik spottar ju i princip endast ut 52"are och en och annan 46"are. http://www.prad.de/n...l#BildqualitaetEdit - hittade att någon hade en LE-52M86 med panelen CN03, F96an har CN01 - bägge kommer ifrån CMO och har handelsbeteckningen V520H1. Medan andra har M86or med SQ01 paneler, dvs Samsung panelen LTA520HA03 Sammmys lineup våren 2008 - A4, A5 och A6 serierna (utan LED) ersätter R,M och N-serierna och kompletterar därmed F-serien. Väldigt förvirrande med fyra 52"are, fyra 46"are och nio 40"are, sju 37"are http://www.hbmultime...nal_web_SAM.pdfTill hösten kommer dessutom A7-serien, med WLAN (utan LED. Dessutom antagligen också en super slimmad (dvs tunn) LCD i någon enstaka storlek, med LED: http://www.koreanews...p...mp;rg3=&tt=Tur i oturen att för närvarande endast en LCD under 40 000:- har LED backlight, vilket gjorde valet enkelt för min del, hehe - trodde 52" var för stort och dyrt, men bara det sistnämnda stämde och när jag väl fick den på plats. Trots priset kändes det bra, men tyvärr var en grön sub-pixel död så F96an åkte tillbaka direkt och väntar på en ny, suck...
Redigerat av snowstorm, 09 mars 2008 - 18:51.
Postad 09 mars 2008 - 00:19
schnek
-
schnek
-
Amatör
-
-
57 inlägg
någon ägare till f86 som kan berätta hur den fungerar med htpc? går det att mata den med 24p-signal från dator med dvi-hdmi smärtfritt? hade för mig att jag läste att den hade problem med flimmer.
en fråga till, går det att uppdatera firmware själv? edit: jaaa
/schnek
Redigerat av schnek, 09 mars 2008 - 20:43.
Postad 09 mars 2008 - 01:32
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3 103 inlägg
En ny stor recension av F96 (på tyska, men mycket bilder): http://www.prad.de/n...le-52f96bd.html
Enligt dem så är det 12LEDs i varje zon på F96, totalt alltså 1152st LEDs.
Postad 09 mars 2008 - 14:35
fezon
-
fezon
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej!
Jag har en Samsung F86 som är kopplad till min dator via Dvi -> HDMI. När jag ändara till 1920x1080 24 hz i grafikkortsinställningarna så börjar lite mörkare färger att flimmra. Flimmret försvinner om jag ökar backlighten lite men då blir bilden för ljus. Är det något fel på tv:n eller blir det bara så när jag kopplar in datorn? Kommer det flimmra om man kopplar in en Blue Ray spelare också?
MVH
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|