Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 January 2008 - 14:23

guineapig
  • guineapig
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Hej igen

Hur aktiverar jag "exact scan" ? är det på tv:n eller på Ps3:an som du menar? Jag kanske har höga krav, vad vet jag men om man betalar 22.oookr för en Tv så tycker I allafall jag att man skall känna sig nöjd med bilden. Kanske det helt enkelt är så att det jag upplever är ett fenomen som är kopplat till storleken, måhända hade jag inte tycke att det var störande på en 42"?

Samma fenomen finns på an vanlig CRT tv ochså men då tänker jag ibte på det.

Daniel

Postad 11 January 2008 - 14:30

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Det sitter två "bulor" på baksidan som antagligen innehåller högtalarna.
De sticker ut lite och gör TV:n lite extra tjock. Men de är ej i vägen om du hänger TV:n på väggen, då normala väggfästen bygger på lite extra. Men superslimmad är den inte.

/ANSY

Hej igen

Hur aktiverar jag "exact scan" ? är det på tv:n eller på Ps3:an som du menar? Jag kanske har höga krav, vad vet jag men om man betalar 22.oookr för en Tv så tycker I allafall jag att man skall känna sig nöjd med bilden. Kanske det helt enkelt är så att det jag upplever är ett fenomen som är kopplat till storleken, måhända hade jag inte tycke att det var störande på en 42"?

Samma fenomen finns på an vanlig CRT tv ochså men då tänker jag ibte på det.

Daniel

Använd knappen precis under den röda knappen på nedre delen av fjärrkontrollen. Sen väljer du format med piltangenterna.

/ANSY

Redigerat av ANSY, 11 January 2008 - 14:29.

Postad 11 January 2008 - 16:31

Bergstream
  • Bergstream
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag har haft 47"an i snart 3 veckor och är hyfsat nöjd.

Betrakningsvinkeln tycker inte jag är särskilt bra, tappar fort svärta och färger från sidan men kanonbild framifrån. Däremot upplever jag att bilden "släpar" kraftigt när jag ser på film, har provat alla möjliga kombinationer av inställningar men upplever fortfarande att det är en "stroboskop" effekt över bilden vid snabba rörelser. Känns som att det är 2-3 bilder samtidigt på skärmen. Inte samma problem vid vanlig SD TV, utan mest från bluray (Ps3 24p) och även vanlig DVD. Någon som har samma erfarenhet?

kör just nu med 100 på och "jämn" enda som ger en betraktningsbar bild utan att jag får akut epilepsi..

Funderar starkt på att försöka byta TV:n till en plasma.....men det kanske inte skulle bli bättre? eller?

Daniel

Hej
Jag upplever precis samma problem med eftersläpningar vid snabbare rörelser på min 42:a.
dock ser jag problemet hela tiden, analog tv och dvd. Jag har provat 2 olika dvdspelare, en med scart & RGB och en med HDMI dvd 1080p & hd-dvd 1080p/24 :)
Jag har bildinställningen på exact scan.

jag ska till helgen och studera min kompis z3030, då kanske man ser om det är fel på min tv eller om man bara är överkännslig.

Redigerat av Bergstream, 11 January 2008 - 16:34.

Postad 11 January 2008 - 17:28

clavdius
  • clavdius
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag har haft 47:an några dar nu och jobbat en del med inställningar. Den var ställd på 100 bakgrundsbelysning så det var till att minska direkt till 10. Problemet är att mörka\svarta partier blir halvgråa på vissa delar av skärmen. Bilden är rätt så mörk vid denna inställning, även med högre ljusstyrka.
Betraktningsvinkeln är dålig, mörka partier blir halvgråa om jag inte sitter rakt framifrån. Det blir till att fortsätta med justeringar ett tag till. Som det är nu är jag inte nöjd.

Postad 11 January 2008 - 20:14

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jag har haft 47:an några dar nu och jobbat en del med inställningar. Den var ställd på 100 bakgrundsbelysning så det var till att minska direkt till 10. Problemet är att mörka\svarta partier blir halvgråa på vissa delar av skärmen. Bilden är rätt så mörk vid denna inställning, även med högre ljusstyrka.
Betraktningsvinkeln är dålig, mörka partier blir halvgråa om jag inte sitter rakt framifrån. Det blir till att fortsätta med justeringar ett tag till. Som det är nu är jag inte nöjd.

Som det låter på dig är du inte nöjd med något alls då? Är det bara skit med tv:n? Hittar du inget positivt?

Postad 11 January 2008 - 21:08

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag har haft 47"an i snart 3 veckor och är hyfsat nöjd.

Betrakningsvinkeln tycker inte jag är särskilt bra, tappar fort svärta och färger från sidan men kanonbild framifrån. Däremot upplever jag att bilden "släpar" kraftigt när jag ser på film, har provat alla möjliga kombinationer av inställningar men upplever fortfarande att det är en "stroboskop" effekt över bilden vid snabba rörelser. Känns som att det är 2-3 bilder samtidigt på skärmen. Inte samma problem vid vanlig SD TV, utan mest från bluray (Ps3 24p) och även vanlig DVD. Någon som har samma erfarenhet?

kör just nu med 100 på och "jämn" enda som ger en betraktningsbar bild utan att jag får akut epilepsi..

Funderar starkt på att försöka byta TV:n till en plasma.....men det kanske inte skulle bli bättre? eller?

Daniel

Hej
Jag upplever precis samma problem med eftersläpningar vid snabbare rörelser på min 42:a.
dock ser jag problemet hela tiden, analog tv och dvd. Jag har provat 2 olika dvdspelare, en med scart & RGB och en med HDMI dvd 1080p & hd-dvd 1080p/24 :)
Jag har bildinställningen på exact scan.

jag ska till helgen och studera min kompis z3030, då kanske man ser om det är fel på min tv eller om man bara är överkännslig.

Vänligen definera vad du menar som "eftersläpningar"? Är det:
1. Att bilden "hackar" sig fram mellan bilder?
eller
2. Att bilden "smetas" ut mellan bilder (sk "ghosting")?

Under dom timmar jag testat 52"aren så har jag märkt att man ser lite hack mellan bilder (nr 2) även med M-100: PÅ och Film Stabilization: MJUK vid snabba panoreringar, men det är stor skillnad mot utan (dvs hur alla LCD utan 100hz hanterar bilden, vet om om det är samma på Plasma men det skulle jag tro). MEN framförallt så skapar den inte en s.k "hemmavideo" kännsla med överflyt som det ser ut på dom flesta andra 100hz skärmar (som eg. Sammy F86).

Någon ghosting (nr 1) har jag inte märkt något alls av, har testat TV, Blu-Ray och ett par PS3 spel.

/Roger

Postad 11 January 2008 - 21:15

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Det du beskriver passar inte alls in på min 52" eller vad andra har beskrivit om sina 47". Svärtan är ju inte som på Sammy F86, men väldigt nära Sony W3000 (vilken inte har 100hz), jag skulle klassa svärtan som 7/10 där 10 är Sammy F86, W3000 får en 8/10. Betraktningsvinkeln är mycket bra, jag har bara testat ganska begrännsat men har ändå gått runt TV'n och inspekterat färger och kontrast mellan 0 och 180 grader, vid en snabb titt så märker man nästan inte att det är någon skillnad alls, man får verkligen titta noga för att se (vilket jag inte gjort ännu) för någon skillnad SKA det ju vara om det inte är trolleri.

Ett tips är att kolla ett par sidor tillbaka i tråden och testa Thomas L's inställningar, har kör på ganska låg bakrundsbelysning och har även han en 47".

/Roger

Postad 11 January 2008 - 22:04

fredriksthlm
  • fredriksthlm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Av er som beställt från my-solution:
Hur många dagar har enbart själva leveransen tagit (räkna bort banköverföringen)? Jag fick meddelande om att de har skickat tvn igår och skulle vara riktigt glad om jag hade den till på onsdag. Så det vore intressant att få veta hur lång tid det tagit från att de skickat den till att ni har den?

Postad 12 January 2008 - 07:00

clavdius
  • clavdius
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Som det låter på dig är du inte nöjd med något alls då? Är det bara skit med tv:n? Hittar du inget positivt?

Jag stör mig väldigt på det halvgråa, och på betraktningsvinkeln. Med Thomas L's inställningar märks ingen skillnad mot mina. Jag tycker att färg och kontrast blivit onaturliga med de inställningarna, jämfört med hur inställningarna var från början. Det är speciellt i nedre högra hörnet som det finns ett område som är grått i stället för svart. (Ljusläckage?)

Postad 12 January 2008 - 10:45

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag stör mig väldigt på det halvgråa, och på betraktningsvinkeln. Med Thomas L's inställningar märks ingen skillnad mot mina. Jag tycker att färg och kontrast blivit onaturliga med de inställningarna, jämfört med hur inställningarna var från början.

LCD-TV kanske inte passar alla och en del har kanske förväntningar som är svåra att infria. Det finns bara en TV idag som kan åstadkomma total svärta och det är Samsung F96 med LED belysning. Märker du ingen skillnad på att slå på Black Stretch på "medel" jämfört med "AV" så är det defintivt någonting som inte stämmer! Jag tycker också att bilden blir för mörk utan BS om man har låg backlight, men med BS så fungerar inställningarna även under dagstid. Som jag skrev tidigare så påverkas färgerna, kanske så att man måste gå in i 3D färgjusteringen så småningom, men än så länge så fungerar det bra med en ökning av färg från 40 till 55-60.

Det är speciellt i nedre högra hörnet som det finns ett område som är grått i stället för svart. (Ljusläckage?)

Det finns många saker man ska tänka på för att få "optimal" bild, inte bara med tanke på svärta, jag har skrivit om detta några gånger i tråden, men nu en sammanfattning:

1. TV:n (iaf s-ips modellerna) måste monteras på rätt höjd. Eftersom s-ips panelen har sämre betraktningsvinkel vertikalt än horisontalt, så är detta mycket viktigt. HDTVtest skrev att betraktningsvinkeln var 100 grader (horisontalt), men jag skulle vilja säga 90. Men ser man TV:n snett underifrån så förstår jag att man tror att betraktningsvinkeln är dålig även horisontalt och särskilt då kan ett hörn se sämre ut än de övriga. I övrigt så tycker jag att betraktningsvinkel-debatten nog det mest överdrivna ämnet på alla LCD. Rätt använd så är det inga problem.

2. TV:n måste justeras, fabriksinställningarna är för butik, inte ett hem. De som påverkar svärtan är: Aktiv bakgrundsbelysning, backlight, ljusstyrka, kontrast och black stretch. (glömt någon?)

3a. Allmänbelysningen måste anpassas för att ge bästa resultat. Inte ens en Pioneer G8 ser helt svart ut i mörka scener i ett nedsläckt rum. Ögat anpassar sig till ljusnivån och bara LED LCD och kommande Pioneer plasmor klarar absolut svärta. Men om man tänder några svaga lampor i rummet, gärna vid sidan av TV:n så anpassar sig ögat till ljusnivån i rummet och svärtan på TV:n ser mycket bättre ut. Det blir även vilsammare för ögat.

3b. Även om TV:n har en matt, antireflexskärm så innebär det inte att den är fri från påverkan av belysning. Har man t ex en lampa (eller fönster) rakt bakom sig eller i en vinkel som kan ge en reflektion mot tittaren, så ger den en diffust, ljusare område på TV:n. (t ex i ett hörn) Detta påverkar faktiskt också svärtan på TV:n. Under dagstid ser ändå svärtan kolsvart ut p g a den höga allmänbelysningen.

4. Källorna måste ses över. Vilken signal skickas till TV:n? Kan de påverka svärtan? Skickar de rätt svartnivå om det t ex är en DVD/htpc? BTB och WTW? (Blacker than black & whiter than white).

Redigerat av Tomas L, 12 January 2008 - 10:49.

Postad 12 January 2008 - 12:22

clavdius
  • clavdius
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag stör mig väldigt på det halvgråa, och på betraktningsvinkeln. Med Thomas L's inställningar märks ingen skillnad mot mina. Jag tycker att färg och kontrast blivit onaturliga med de inställningarna, jämfört med hur inställningarna var från början.

LCD-TV kanske inte passar alla och en del har kanske förväntningar som är svåra att infria.(snip)

Det är speciellt i nedre högra hörnet som det finns ett område som är grått i stället för svart. (Ljusläckage?)

Det finns många saker man ska tänka på för att få "optimal" bild, inte bara med tanke på svärta, jag har skrivit om detta några gånger i tråden, men nu en sammanfattning:(snip)

47:an fick inte plats där 32-lcd'n stog. Den hamnade på en 40 cm bänk. Tack för rådet, det är en stor anledning till problemen. Med "rätt" höjd är bilden mycket bättre, framförallt det halvgråa är betydligt mindre. Fortsätter att justera inställningarna, men mycket bättre till mods nu!

Postad 12 January 2008 - 12:44

Fredrikkk
  • Fredrikkk
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej Clavdius, Tomas och alla andra.

Såg era inlägg om att det är viktigt att ha rätt höjd på TV:n. Jag funderar på vilken tv-bänk jag ska köpa, och skulle därför vara tacksam om ni kunde posta hur höga era tv-bänkar är? Clavdius: har du en 40cm hög bänk nu som fungerar bra, eller var det den gamla?
Jag kommer sitta i "normal soffhöjd". Vilken höjd har ni på era bänkar?
Mycket tacksam för svar, då jag slipper byta bänk om jag inte får tips av er och köper en för låg/hög bänk!

Mvh Fredrik

Postad 12 January 2008 - 13:16

clavdius
  • clavdius
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Såg era inlägg om att det är viktigt att ha rätt höjd på TV:n. Jag funderar på vilken tv-bänk jag ska köpa, och skulle därför vara tacksam om ni kunde posta hur höga era tv-bänkar är? Clavdius: har du en 40cm hög bänk nu som fungerar bra, eller var det den gamla?
Mycket tacksam för svar, då jag slipper byta bänk om jag inte får tips av er och köper en för låg/hög bänk!
Mvh Fredrik

40 cm var på tok för lågt, jag behöver nånstans mellan 50-60

Postad 12 January 2008 - 14:00

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Hur många dagar har enbart själva leveransen tagit (räkna bort banköverföringen)? Jag fick meddelande om att de har skickat tvn igår och skulle vara riktigt glad om jag hade den till på onsdag. Så det vore intressant att få veta hur lång tid det tagit från att de skickat den till att ni har den?

My-S skickade tv:n torsdag 3 januari. Den var i Malmö på måndagen (7 januari), Borlänge på tisdagen (8 januari), fick brev om att den anlänt till Borlänge onsdag (9 januari), ringde och kom överens om leverans till Falun på förmiddagen torsdag (10 januari). Det hela tog alltså en vecka från det att My-S skickade, till att den var levererad. Kunde dock hämtat den själv på Schenker i Borlänge om jag haft möjlighet. Leveranstiden är rimligtvis beroende av vart i landet du bor.

Postad 12 January 2008 - 14:31

fredriksthlm
  • fredriksthlm
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

My-S skickade tv:n torsdag 3 januari. Den var i Malmö på måndagen (7 januari), Borlänge på tisdagen (8 januari), fick brev om att den anlänt till Borlänge onsdag (9 januari), ringde och kom överens om leverans till Falun på förmiddagen torsdag (10 januari). Det hela tog alltså en vecka från det att My-S skickade, till att den var levererad. Kunde dock hämtat den själv på Schenker i Borlänge om jag haft möjlighet. Leveranstiden är rimligtvis beroende av vart i landet du bor.

Ok, när fick du ditt trackingnummer? Jag bor i Stockholm och hoppas självklart att det inte påverkar leveransen negativt.

Postad 12 January 2008 - 14:53

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

Jag har en TV-bänk som är ca. 5cm högre än sitsen i soffan. Jag tycker svärtan är helt okej med denna höjd. Jag kan både ligga och sitta i soffan utan att det påverkar bilden nämnvärt.

Redigerat av Unregisteredeb89c8a8, 12 January 2008 - 14:54.

Postad 12 January 2008 - 15:56

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

40 cm var på tok för lågt, jag behöver nånstans mellan 50-60

Jag köpte TV-bänk innan själva TVn, (jag har inte köpt TV ännu...). Som många andra blir det antingen Toshiba (Z serien) eller Samsung (F serien), i storlek 40/42 eller 46/47 tum. Eftersom jag primärt i nuläget kommer att se på SD och använda TVn som datorskärm lutar det åt F8 i 40", även fast Toshiba sägs vara bättre på SD. Då jag har läst här har jag ännu inte hitatt någon som kopplat in sin Toshiba till datorn via HDMI och fått knivskarp bild, vilket enligt uppgigtft skall vara en baggis med Samsung?

Hur som helst, tror också 40 cm är för lågt för min del också, så jag satsade inte på en renodlad TV-bänk utan ett så kallat sideboard/skänk istället. Höjden 67 är kanske något högt, men man kan ju alltid sänka genom att byta ut fötterna. Tog denna eftersom det var den enda jag hittade till en rimligt pris som uppfyllde kraven på blanklackad (tog svart). http://www.mio.se/So...nsas/Skank/?p=1

Postad 12 January 2008 - 17:09

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Nu har jag ingen Z3030 (iaf inte än) men av det jag läst här verkar det inte vara några som helst problem att köra dvi->hdmi från datorn och få pixelmappat med exact scan påslaget

Postad 12 January 2008 - 18:02

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Nu har jag ingen Z3030 (iaf inte än) men av det jag läst här verkar det inte vara några som helst problem att köra dvi->hdmi från datorn och få pixelmappat med exact scan påslaget

Hej,

Nej det är inget problem. För de allra flesta funkade direkt, jag hade lite bekymmer först, men efter lite trixande fram och tillbaka funkade det. (jag vet dock inte vad jag gjorde fel först, eller vad jag nu gör rätt. Det bara funkade rätt som det var)

Postad 12 January 2008 - 23:30

stepanoff
  • stepanoff
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej å hopp tur att man inte är Kalle stropp (En alldeles för ny-TV-glad person lägger in ett ord)

Mycket tack vare denna tråd har jag slagit till och köpt en Z3030. Eftersom jag planerar att ha datorn inkopplad för jämnan så kändes det rätt med en pixelmappad fullHD-TV. Och denna var ju en av de billigare. Någon annan storlek än 37 tummaren var inte aktuell. Jag har haft den i 30 h nu och fårväl säga att jag är mycket nöjd. Analog-TV ger bra bild och digital-TV ger utmärkt bild. Fotovisning i windows (ACDSEE) blev också bra. Inte riktigt som en datorskärm men snudd på. Det krävdes dock lite bildinställningar framförallt var färgstyrkan och ljusstyrkan för stor. HD-materialet från datorn är superbt, förstås. Efter att ha snabbtestat Colin Dirt får även dataspelbarheten på denna TV spets.

Högtalarna som en del har hyllat har jag inte blivit lika imponerad av och jag brukar inte vilja ha värsta ljudet. Jag som hoppades på att man slapp ha ett par extra högtalare med allt vad det innebär i extra sladdar. Jag har iofs en gammal sladd och ett moderkortsintegrerat ljudkort och jag har inte gjort några speciella ljudinställningar.
I övrigt är jag nöjd med snabbheten (kanalbyten etc.) och helheten. Alltså inga stora nackdelar med denna TV vad jag har märkt.

Sen måste jag nämna ett ord om utseendet på TV. Tycker jag den är snygg? Nä! Jag tycker svart pianolack är bedrövligt fult. Hellre rött faktiskt. Just detta är anledningen till att jag inte ens tittade på Samsungs modeller. De såg ju ut som, ja, inget jag vill ha. Nu orkade jag inte vänta längre på att producenterna skulle vakna ur sin pianolacksdröm där alla gör likadana apparater, utan slog till och köpte.

Jag hade några minuters problem med pixelmappningen men det löstes tack vare denna tråd. Kör med ett 8600gts 256mb silent från Gigabyte som grafikkort.

Beställde från netshop.se 14 200 inkl moms och inkl frakt. Aningen mer än en tysklands-TV men det tog bara 3 dagar att få den till dörren.

Angående snacket om 5:5 pulldown:
Är det en fråga endast för när man spelar fysika HD-DVD/BR-skivor eller kan det vara ett problem vid uppspelning av mpeg .mkv h264 och annat som är i typ 23.976 fps? Ni behöver inte svara om ni tyckte det var en dum fråga.

/Grodan Boll (för dagen i alla fall)

Postad 12 January 2008 - 23:59

h05mikos
  • h05mikos
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Ok, när fick du ditt trackingnummer? Jag bor i Stockholm och hoppas självklart att det inte påverkar leveransen negativt.

Trackingnummret fick jag efter att Schenker levererat tv:n. Tyckte det var intressant att kolla upp hur leveransen sett ut. Lite synd att man inte kunde hålla koll på leveransen under tiden.

Postad 13 January 2008 - 11:31

Blinded
  • Blinded
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Fick igår min nya Toshiba 52,bra bild på SD signaler efter att jag ställt om de gräsliga fabriksinställningarna.Jag inser snabbt att det var bra att jag beställde den stora modellen istället för en 47 tummare.

När man är ca en halv meter från teven så kan man se två defekta pixlar , den ena mitt i och den andra lite åt höger,men detta är något som inte kan urskiljas om man tar ett steg tillbaka.Härligt tryck i bilden och bra färger.

En fråga till er alla som har en 52 tummare . Hur mycket Backlight Bleed har ni som läcker in ifrån hörnen eller sidorna?

Jag har från alla hörn men mest uppifrån övre vänstra hörnet frammifrån sett.Detta syns ej på dagen och är mest tydligt om bilden är mörk och det är väldigt lite ljus i rummet.

Hur mycket "ljusläck" ska man acceptera och vad beror det på?

Vet inte om jag är överkänslig , då jag inte har haft någon Lcd förr utan bara plasma.

/Blinded

Postad 13 January 2008 - 14:16

SoniCated
  • SoniCated
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har haft min 47 tummare nu drygt i en vecka som jag beställde från My-Solution och jag kan inte direkt gå in på tekniska detaljer för jag kan dom inte helt enkelt (:wub:) och är heller inte insatt i det men jag vet ju betydligt mer nu när man har följt den här tråden i ett bra tag nu. Sen har jag heller inte många enheter som kan utnytt tv'n fullt ut förutom Xbox 360 och Com hem boxen. Funderar dock på att köpa en DVD-spelare med hårddisk med HDMI uttag eller en PS3.. :)

Vad jag kan säga är att jag klart nöjd med tv'n men det beror väldigt mycket på att det blir ett sånt jäkla lyft från dom gamla tv burkarna mot en LCD så tyvärr har jag inte någon tv som jag kan jämföra med. SD signalerna på tv'n är klart godkänd tycker jag och jag upplever inte något lagg när jag lirar på Xbox 360'n. (Lirar Halo 3 just nu..)
Något som jag är väldigt imponerad över är ljudet på tv'n, rätt hyfsat bra tryck i dom högtalarna..

Hur har ni ställt in ljudinställningarna om man får fråga? Har lekt lite men skulle vara kul å höra hur ni har det..

Utseendemässigt är tv'n en skönhet att skåda (notera igen att detta är min första LCD tv.. :wub:)

Thomas L ska ha ett stort tack för sina inställningar som han har postat på tråden och till alla er ägare av denna tv som har delat med sig sina intryck av tv'n.. Jag och många andra som inte ens har sett denna tv i verkligheten har genom denna tråd inhandlat in denna tv vilket är rätt så stort för min del med tanke på att det är första gången jag köper en LCD och sen att jag köpte den från Tyskland också.

My-Solution i övrigt har skött det bra måste jag säga trots den långa väntetiden på tv'n (slut på lagret) samt svar på email ibland, dom var väldigt snabba med att svara i början men dröjde med att svara ju längre tiden gick.
När det gäller leveransen så skickade dom min tv den 27:e december och jag fick den levererat den 4:e januari.
Vet inte när tv'n lämnade Tyskland med tanke på julhelgen osv.

Jag vet att detta kommer bli en lite OT kommentar men jag måste få säga detta ändå:

Den här tråden har varit aktiv sen 3 oktober 2007 och vi är upp i 36 sidor och detta är 1060:e inlägget för Toshibas nya Z3030 serie. Jamenar, detta är en tv som mig veterligen har haft NOLL reklam gjord för sig i Sverige (jag upptäckte den, via den här tråden, av en ren slump!). Detta är en tv som handen på hjärtat få om någon ens SETT innan de köpte den (och då valt att köpa den från en butik på nätet!). Och så vitt jag vet är det INGEN som inte varit nöjd annat än om tvn varit trasig vid leverans. Inte illa Toshiba! *klappar händerna* B)

Helt fantastiskt.. :)

Postad 13 January 2008 - 17:28

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Så om jag har förstått det hela rätt så levereras beställningarna från My-S alltid med Schenker? I så fall, har dom alltid den goda smaken att tala om i förväg innan de kommer med varorna? Jag bor nämligen i ett stort studentkomplex och behöver förmodligen möta de som levererar och visa var de ska.

Var för övrigt och tittade på 47"an idag (köper själv 42") och måste säga att jag var mycket imponerad. Speciellt glad blev jag över att se hur väl 100hz-funktionen tycktes fungera. Det som visades var Planet Earth på HD-DVD och att köra "Filmstabilisering" i "JÄMN" gjorde oerhört stor skillnad i panoreringarna. Fantastiskt!

Postad 13 January 2008 - 17:38

Unregistered611195e9
  • Unregistered611195e9
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej,

Nej det är inget problem. För de allra flesta funkade direkt, jag hade lite bekymmer först, men efter lite trixande fram och tillbaka funkade det. (jag vet dock inte vad jag gjorde fel först, eller vad jag nu gör rätt. Det bara funkade rätt som det var)

Kan också instämma att det inte är några som helst problem att köra rakt av DVI->HDMI och få 1920*1080 pixelmappat... funkar prima direkt! Blir kanonfin bild också IMO

Postad 13 January 2008 - 22:38

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Så om jag har förstått det hela rätt så levereras beställningarna från My-S alltid med Schenker? I så fall, har dom alltid den goda smaken att tala om i förväg innan de kommer med varorna? Jag bor nämligen i ett stort studentkomplex och behöver förmodligen möta de som levererar och visa var de ska.

Var för övrigt och tittade på 47"an idag (köper själv 42") och måste säga att jag var mycket imponerad. Speciellt glad blev jag över att se hur väl 100hz-funktionen tycktes fungera. Det som visades var Planet Earth på HD-DVD och att köra "Filmstabilisering" i "JÄMN" gjorde oerhört stor skillnad i panoreringarna. Fantastiskt!

Hej!

Vilken affär/kedja var det som hade 47":an?

Postad 13 January 2008 - 22:53

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej!

MediaMarkt :)

Postad 13 January 2008 - 23:12

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej allihopa.

Efter en helg med mycket TV och filmtittande samt lite dataspel så kan jag bara säga.
Vilken grym TV!!!

En nakdel dock när vi tittat på HD-filmer är att vi sitter och diskuterar dålig sminkning, skäggstubb och andra detaljer, i stället för att följa handlingen ;-)

Min fru gjorde sig lustig över mig idag när vi tittade på "vanlig TV". Jag hade nämligen varnat henne, innan vi köpte TV, för att "vanlig TV" på en 47":are kunde bli dålig och oskarp. Hon förstår nu inte vad jag pratade om.

Hur som helst verkar "wife acceptance-faktorn" vara hög på denna TV (den är ju snygg också).

/ANSY

Postad 14 January 2008 - 06:55

Unregistered79450e75
  • Unregistered79450e75
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Haha, gött för dig ANSY. :)

Älskar den här tråden, alla är så underbart positiva. Får mig att se fram emot TV:n lite mer. =) Tack ska ni ha.

Postad 14 January 2008 - 07:41

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Fick igår min nya Toshiba 52,bra bild på SD signaler efter att jag ställt om de gräsliga fabriksinställningarna.Jag inser snabbt att det var bra att jag beställde den stora modellen istället för en 47 tummare.

När man är ca en halv meter från teven så kan man se två defekta pixlar , den ena mitt i och den andra lite åt höger,men detta är något som inte kan urskiljas om man tar ett steg tillbaka.Härligt tryck i bilden och bra färger.

En fråga till er alla som har en 52 tummare . Hur mycket Backlight Bleed har ni som läcker in ifrån hörnen eller sidorna?

Jag har från alla hörn men mest uppifrån övre vänstra hörnet frammifrån sett.Detta syns ej på dagen och är mest tydligt om bilden är mörk och det är väldigt lite ljus i rummet.

Hur mycket "ljusläck" ska man acceptera och vad beror det på?

Vet inte om jag är överkänslig , då jag inte har haft någon Lcd förr utan bara plasma.

/Blinded

Ja har inte märkt ngt på min iallafall...än så länge... nu har ja inte stått
jätte nära å tittat efter de för har "ljusläckage" så vill ja inte veta det.
Men har inte sett ngt från soffposition än iallafall.

Postad 14 January 2008 - 09:36

Yorgon
  • Yorgon
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Gick som vissa andra in på InWarehouse konceptbutik i lördags för att kolla in Toshiban. Den hängde bredvid en samsung och en sony. Jag blev fan kallsvettig av hur dålig bild den hade jämnfört med de andra maskinerna. Självklart förstår jag att den är bättre än så, men man blir ju lite undrande om InWarehouse vill sälja några Toshibor eller inte?

Postad 14 January 2008 - 13:39

torkelab
  • torkelab
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!

MediaMarkt :wacko:

vilken stad då..?? :D

Postad 14 January 2008 - 14:28

suckerpunch
  • suckerpunch
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Hej!

MediaMarkt :wacko:

vilken stad då..?? :D

Haha, glömde det i all hast. Norrköping är svaret iaf, 22 lax ska dom ha för den.

Postad 14 January 2008 - 16:07

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Så det sker inte en jämförelse på lika villkor eller ?? Är Toshiban så dåligt inställd? Vart är den här konceptbutiken? Menar du den som ligger på Birger Jarls gatan?

Gick som vissa andra in på InWarehouse konceptbutik i lördags för att kolla in Toshiban. Den hängde bredvid en samsung och en sony. Jag blev fan kallsvettig av hur dålig bild den hade jämnfört med de andra maskinerna. Självklart förstår jag att den är bättre än så, men man blir ju lite undrande om InWarehouse vill sälja några Toshibor eller inte?

Postad 14 January 2008 - 16:27

ANSY
  • ANSY
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Så det sker inte en jämförelse på lika villkor eller ?? Är Toshiban så dåligt inställd? Vart är den här konceptbutiken? Menar du den som ligger på Birger Jarls gatan?

Vi har redan disskuterat detta. Kolla tidigare i tråden.

Postad 15 January 2008 - 10:58

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Har länge varit inne på att beställa en 47z3030,
har för mig att jag kom fram till att 47an skulle ha bästa panelen men jag kan inte längre komma ihåg varför. Verkar ju snarare som att den har dålig betraktningsvinkel jämfört med de andra panelerna. Är det några fördelar med s-ips panelen gentemot s-pva?
Lutar kanske åt en 42" nu istället.

Var det inte någon här som köpt både 47 och 52? Jämförelse?

Postad 15 January 2008 - 11:18

Unregisteredeb89c8a8
  • Unregisteredeb89c8a8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

har för mig att jag kom fram till att 47an skulle ha bästa panelen men jag kan inte längre komma ihåg varför. Verkar ju snarare som att den har dålig betraktningsvinkel jämfört med de andra panelerna. Är det några fördelar med s-ips panelen gentemot s-pva?

De flesta här inne på minhembio verkar föredra S-PVA, om de får välja helt fritt. Det ska visst ge bättre svärta och betraktningsvinkel. Men det finns andra åsikter också. Detta är ett exempel på jämförelse jag har läst är på ett forum för personer som arbetar professionellt med bildbehandling. Och de bryr sig ju mycket om bildkvalité och korrekta färger osv. Precis som vi. Dessutom verkar han som skrivit den väl påläst tycker jag.

Artikeln är dock ett år gammal har jag för mig, och det är mycket möjligt att det har hänt massor på båda fronterna. Men det är bra att få lite kontrast till de som bara förespråkar S-PVA som det enda som duger. :-)

Där låter det såhär (http://forums.macrum...9&highlight=ips):

S-PVA vs. S-IPS

There are several particular characteristics about these two LCD types which are of interest to a creative professional. One such characteristic is the viewing angle. Don't believe marketing numbers... "170 degrees" does not mean the image will look good at 170 degrees. The clear winner in this category is S-IPS, hands down.

S-PVA screens begin to exhibit an unacceptable gamma shift when only a couple degrees off-center. Yep, a couple degrees. So, if you were viewing or working on an image that had a lot of dark colors, you would begin to see an unnatural gamma boost in the dark areas as you moved your head off center. Basically, your eyes have to be dead-center on the image to see its true colors. What if you are working on a large image that takes up most of the screen? Too bad! You'll get some exercise constantly moving your head around to be centered over the image.

S-IPS, on the other hand, will retain much more accurate gamma levels even at extreme angles.

This characteristic is something I've witnessed first-hand... the studio I work for uses Dell 2405's, and every artist complains about this phenomenon. Not such a big deal when you're just surfing the web, but very important when editing images.

Note... the following characteristics are not ones I can verify firsthand, because I can't do a side-by-side comparison at work. But they are pretty much the consensus among the info I found online.

Another issue that seems to plague S-PVA screens is inaccurate color. S-PVA screens generally are known for their bright, saturated colors... which is great for selling to the average consumer, but "brighter and more saturated" is not necessarily the best thing for graphics pros! In fact, the 2405's at work have all been calibrated with a hardware Spyder system, and in an effort to force the PVA screen towards more accurate color, the brightness is almost all the way down. S-IPS seems to be regarded as more accurate.

And finally, despite marketing numbers, many people have also reported better response times with S-IPS screens than with S-PVA. I think this trait is more dependent on the manufacturer, though.

So what are the weaknesses of S-IPS? The only consequential one (besides a slightly higher price,) is that S-IPS technology is limited in the contrast ratio it can produce. This results in some people claiming they can't get "true" blacks from their screen. However, I think this also has a lot to do with the manufacturer.

Postad 15 January 2008 - 14:31

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Du menar att du lutar åt en 52, inte 42? 42:an är ju också s-ips. ;) Som sawdustwilly har skrivit så används s-ips paneler oftare då man är noga med korrekta färger och gråskala. Därför använder t ex Apple s-ips i många av sina monitorer/datorer, Apple:s stora nisch är ju reklambranschen vilket ställer stora krav på färgåtergivningen, skärmarna kalibreras ofta. En kortafattad jämförelse: (det finns fler tidigare i denna tråd) S-PVA är generellt bättre på svärta och betraktningsvinkel, S-IPS har snabbare uppdatering och bättre färger/gråskala. Men detta är inte någon naturlag och som det står i artikeln, "has a lot to do with the manufacturer".

Sedan spelar ju personligt tycke stor roll, vad är viktigt och vad kan man leva med? Jag tycker personligen att "betraktningsvinkeln" är ett ämne som får alldeles för stort utymme i förhållande till hur stort problemet är. Har det egentligen någon betydelse att bilden är sämre snett från ovan? Jag har inte tänkt sitta på gardinstången och se på TV... :)

Postad 15 January 2008 - 14:36

Unregistered7ec5899e
  • Unregistered7ec5899e
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Var i kontakt med Webhallen som säljer 47" (19995 kr) för lite mer information om leveranstider, de skrev så här:

Vi har för närvarande inga datum på när produkten kommer in i vårt lager från vår leverantör. Detta då produkten är en beställningsvara och inte heller leverantören har den i lager eller något nytt preliminärdatum.

Då vi får ny info kommer detta stå under produktens specifika sida, antingen som ett preliminärdatum för leverans till oss eller antal i lager hos leverantören.

Info angående pixelgarantier: Vi följer alltid tillverkarens pixel garantier.

Postad 15 January 2008 - 14:55

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
intressant sawdustwilly och thomas l.
Nu lutar det åt 47" igen =)
Jag hade faktiskt fått för mig att 42an hade s-pva. 52" blir nog både för stort och dyrt. Har 2,5-3m till tv'n.

Är problemet med vinkeln alltså störst vertikalt och inte horisontellt?
Jag har en 3-sits soffa mitt framför tv'n mitt i rummet och höjden anpassar jag ju därefter så det är väl inget problem, men jag har också en säng vid ena väggen och man vill ju gärna kunna ligga där och se bra bild också. Handlar ju mest om horisontell vinkel då men huvudet hamnar väl 50cm lägre också.
Problemet är kanske som du skriver överdrivet och i värsta fall får jag väl vrida lite på tv'n =)

Lite tråkigt bara att man inte kan se tv'n i butik (inom rimligt avstånd) för att bedöma själv.

Postad 15 January 2008 - 15:05

Unregistereda935097d
  • Unregistereda935097d
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
;) åt Thomas L:s inlägg om gardinstången :)

Någon som läst och förstått AREADVD:s utvärdering av 47Z3030D mot LE40F86BD och 37PFL9732D? Tänkte bl.a. med tanke på 1080/24 diskussionen.

Lite off topic, men vet någon hur "bra" AREADVD är när det gäller test av TV jämfört med t.ex. HDTVTEST?

Postad 15 January 2008 - 15:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

Min bänk är 40 cm hög (ny bänk, har tyvärr inte uppdaterat mitt album, ska försöka göra det i helgen!) och på den står en centerhögtalare som är ca: 20 cm och sedan är det några cntimeter kvar till TV:ns underkant. Det som man bör tänka på är att ögonen ska vara "mitt i bild" i höjdled när man sitter i soffan, eller kanske något ÖVER mitt eftersom man (iaf jag) gärna halvligger i soffan. :) Min TV sitter egentligen lite för högt, men jag ville att centerhögtalaren skulle rymmas UNDER TV:n. (Till skillnad från den gamla bänken som finns i mitt album!)

Man kan naturligtvis montera TV:n högre än så, men då bör man se till att ha ett väggfäste som gör att man kan tilta TV:n nedåt mot tittarna.

mzr: Ja, betraktningsvinkeln är bättre horisontalt än vertikalt. HDTVtest skrev att betraktningsvinkeln på 47Z3030 är 100 grader (horisontalt), jag skulle vilja säga 90 grader. Det som händer när man hamnar i vinkel från TV:n är att svärtan gradvis blir sämre. Detta har absolut ingen betydelse om man t ex är ett stort gäng som ska se fotboll eller ishockey, men lite viktigare om det är en film som har svarta kanter eller är mörk.

Nas: AreaDVD är duktiga på att testa TV, men utvärderingen som du nämner är ingen regelrätt test, utan bara en jämförelse mellan olika apparater som kostar lika mycket. De har tittat på apparaterna med fabriksinställningar och kallar det själva inte en "test" utan "Jämförelse" (Vergleich).

Redigerat av Tomas L, 15 January 2008 - 15:25.

Postad 15 January 2008 - 21:56

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

Min bänk är 40 cm hög (ny bänk, har tyvärr inte uppdaterat mitt album, ska försöka göra det i helgen!) och på den står en centerhögtalare som är ca: 20 cm och sedan är det några cntimeter kvar till TV:ns underkant. Det som man bör tänka på är att ögonen ska vara "mitt i bild" i höjdled när man sitter i soffan, eller kanske något ÖVER mitt eftersom man (iaf jag) gärna halvligger i soffan. :) Min TV sitter egentligen lite för högt, men jag ville att centerhögtalaren skulle rymmas UNDER TV:n. (Till skillnad från den gamla bänken som finns i mitt album!)

Man kan naturligtvis montera TV:n högre än så, men då bör man se till att ha ett väggfäste som gör att man kan tilta TV:n nedåt mot tittarna.

mzr: Ja, betraktningsvinkeln är bättre horisontalt än vertikalt. HDTVtest skrev att betraktningsvinkeln på 47Z3030 är 100 grader (horisontalt), jag skulle vilja säga 90 grader. Det som händer när man hamnar i vinkel från TV:n är att svärtan gradvis blir sämre. Detta har absolut ingen betydelse om man t ex är ett stort gäng som ska se fotboll eller ishockey, men lite viktigare om det är en film som har svarta kanter eller är mörk.

Nas: AreaDVD är duktiga på att testa TV, men utvärderingen som du nämner är ingen regelrätt test, utan bara en jämförelse mellan olika apparater som kostar lika mycket. De har tittat på apparaterna med fabriksinställningar och kallar det själva inte en "test" utan "Jämförelse" (Vergleich).

En "liten" fråga till dig Tomas. Har inte du köpt 52" (med S-pva) eller minns jag helt fel? ;) Hur vet du då att vinkeln är 90 grader på 47an (med S-ips)? Menar du i själva verket att vinkeln horisontalt är ca 90 grader på 52"an?

Redigerat av Kantal, 15 January 2008 - 21:56.

Postad 15 January 2008 - 23:06

firre
  • firre
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

En "liten" fråga till dig Tomas. Har inte du köpt 52" (med S-pva) eller minns jag helt fel? ;) Hur vet du då att vinkeln är 90 grader på 47an (med S-ips)? Menar du i själva verket att vinkeln horisontalt är ca 90 grader på 52"an?

Kantal, ta en titt i Tomas galleri :D

Postad 16 January 2008 - 09:40

Kantal
  • Kantal
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Mvh Fredrik

Kantal, ta en titt i Tomas galleri :D

Aha, jag som mindes helt fel alltså :D

Postad 16 January 2008 - 15:01

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Någon som har en Z-serie och bluray-spelare av annat slag än PS3:an, eller kanske en HD-DVD? För vidare tester angående 1080p/24. Finns det någon som kör Z-serien mot en htpc med hdmi utgång (som kan hantera 1920x1080@24Hz)?

Postad 16 January 2008 - 18:23

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Kanske lite ot men jag var tvungen att kolla upp vad min nya 20" wide bildskärm har för panel, det visade sig vara en S-IPS LG.Philips LM201W01. Den har bra mycket bättre betr.vinklar än brorsans med tn-panel.
Om 47z3030 är liknande kan jag nog vara ganska lugn.
Vid titt från sidan blev de svarta kanterna runt filmen nästan lite rödblå-aktiga men var jag noga med att ha ögonen mitt i bild vertikalt blev det klart bättre, själva filmen ändrades inte speciellt mycket alls. Så pass sned vinkel jag hade kommer jag nog inte ha till tv'n heller.

Är återigen inne på 47z3030!! =)

Postad 16 January 2008 - 20:30

Lotus0ne
  • Lotus0ne
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej där kära Toshiba ägare!

Idag blev jag en lycklig ägare av en Toshiba 47z3030. Satte upp den direkt och började pilla runt. Grundinställningarna var ju inte alltför klockrena, men eftersom jag har läst här i några månader nu så har jag gjort vissa inställningar.

Dock har jag en fråga som jag inte har hittat något svar på. På min tv är det som att bilden blir utdragen vid sidorna. Det finns på både höger och vänster sida, ca 4 cm fram till kanten där då bilden blir utdragen ungefär som att skärmen skulle vara konvex/konkav (minns inte riktigt vem som drar ut :) ) här ute. Finns det någon som har haft samma problem och löst det?

Postad 16 January 2008 - 23:23

GodZilly
  • GodZilly
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har haft min TV i två dagar nu. Jag var väldigt nöjd igår men idag upptäckte jag en sak som var mindre trevligt. När jag körde ett PS3-spel upptäckte jag att de nedersta 4cm på skärmen uppdateras mycket segare än resten, det är som en släpning där. Efter mycket testande kom jag till slut fram till vad det är: NTSC-signaler. Jag testade ett PAL-spel på min PS2:a och då finns inte "släp-kanten" längst ner.
Att köra 1080p-trailers på PS3:an verkar funka fint men när man kör spel så är kanten där. Jag har inga Blu-ray-filmer än så jag kan inte testa en sån.

Är det någon annan som upplevt detta? Finns det någon inställning jag kan göra? Har jag fått ett måndagsex.? Jag har flera NTSC-spelkonsoller så det här kommer inte att hålla om det inte går att åtgärda.

Postad 16 January 2008 - 23:59

zhogun
  • zhogun
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
LotusOne: Jag har exakt samma fenomen men inte orkat fråga... :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.