Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 01 March 2008 - 12:58

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

UPDATE:

Jaha idag har jag hunnit testa med flera andra 1080p filmer/snuttar/trailers och allt fungerar. =D
Testade de 3 tidigare försöken med 1080p, och dom funkar fortfarande inte. Verkar ju dock peka på att det är just de mkv/ts filerna som inte fungerar. Hur oturlig ska man vara att överföra dom 3 som inte funkar... Jaja det verkar inte som om Tvixen har några problem nu ialla fall, phuuuiii, så skönt att veta.

Liten notering är dock att de 3 filerna som inte fungerar på tvix:en, fungerar på datorn. =/ ?

Men, men viktigaste som det känns för mig är att det inte är "fel" på tvixen, utan kan vara lite kompatibilitetsproblem möjligen med lite olika variationer på uppspelningsformat möjligen.

Den där jämra vertikala linjen har jag inte heller sett till igen, än =)
Tack för hjälpen, Sean.
/D

Outstanding! ;)

Ja, alla filer kommer aldrig någonsin att fungera på TViX:en, trots att det är den grymmaste mediaspelaren i världen. Jag gissar att du kanske kollade på filmfilerna som inte fungerar i TViX:en, på datorn med VLC? Det programmet äter allt. Verkligen allt. Det kan också spela upp ofullständiga filer. De nuvarande mediaspelarna på marknaden är inte lika intelligenta utan kräver "hela filer" osv.

Så, jag hoppas du slipper snubbla på fler 1080p-klipp som inte fungerar. :rolleyes:

Ha en grymt bra fortsatt helg!

Postad 01 March 2008 - 13:09

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

UPDATE:
...

Hmm, tänkte uppdatera lite om den svarta remsan som jag har nämnt som bugg tidigare vid uppspelning av 24p-material. Eller den svarta vertikala linjen till vänster som uppstår. Testat på ytterligare en 46X3500 nu och där uppstår den fortfarande. Testade även att koppla in M-5100 och körde med ett 24p-klipp och fick samma händelse där.

Tänkte lite på den vita(?) vertikala linjen till vänster som du fick Dudemeister som har försvunnit.. Låter lite som att det har med 24p att göra. Dock gissar jag på nu att du har det inställt på kanske endast PAL/NTSC alternativt att de klipp som du har testat nu (som fungerar hos dig) helt enkelt inte är kodade med 24p.
Vad har du för bildvisare?

Postad 01 March 2008 - 13:26

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Knasigt - min klocka som fungerat så bra, var nollställd imorse ;) Enligt det lilla man läst om klockproblemet så ska den fungera bra när den väl fungerar... En fungerande klocka tycker man att de borde kunna fixa - frågan är om det är FW-problem eller hårdvaruproblem. Verkar som att ingen på MPC heller riktigt vet vad det beror på.

I övrigt har jag bara stött på en .mkv-fil som inte fungerat som den ska - macroblocks så det stod härliga till :rolleyes: Men man får vara försiktig med göra många knapptryckningar i snabb följd när man ser på film - då kan den hänga sig lätt (iaf min) - t.ex. vid snabbspolning.

Postad 01 March 2008 - 16:00

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Just nu sitter jag och provar med att föra över filer trådlöst. Får inte upp någon vidare hastighet. Den bästa snitt hastigheten med Flashfxp var knapp 370 KB/s. Andra gången 250 KB/s. Har öppnat port 21 i routern. Har även provat dom olika frekvenserna (kanaler) som finns för det trådlösa. Men det blir inte bättre än så här.

Frågan är om det helt enkelt är så att med tanke på var routern står och var Tvixen står, att det inte går fortare utan en reapeter. Tvixen står i källaren. Routern står i ett rum som nästan är så långt från Tvixen det bara går. Dessutom står router i ett hörndatabord på en liten hylla. Kanske det blir för "trångt" för signalerna att leta sig fram.
Eller missar jag något i Tvixen?
Har ju även pingat Tvixen och det funkar.

Finns det något annat sätt att mäta sin överföring med eller ska man koppla in usb-adaptern till en bärbar och sedan mäta?
Någon som har en idé till en som inte är vidare haj på trådlöst....

Postad 01 March 2008 - 16:13

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hmmm...Kan nog svara själv på min egen fråga. Av en händelse så stängde frun dörren in till det rum routern står. Då sjönk hastigheten till ofattbara 50 KB/s.
Fast om det är någon annan som har en idé så... ;)

Postad 01 March 2008 - 16:29

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
vad kan man hitta den tidigare firmware som inte har problem med bilderna, eller kommer det nån ny version snart igen ??

Postad 01 March 2008 - 16:38

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

vad kan man hitta den tidigare firmware som inte har problem med bilderna, eller kommer det nån ny version snart igen ??

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/
Jobbas konstant med ny firmware men allt tar sin tid.

Postad 01 March 2008 - 16:46

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Just nu sitter jag och provar med att föra över filer trådlöst. Får inte upp någon vidare hastighet. Den bästa snitt hastigheten med Flashfxp var knapp 370 KB/s. Andra gången 250 KB/s. Har öppnat port 21 i routern. Har även provat dom olika frekvenserna (kanaler) som finns för det trådlösa. Men det blir inte bättre än så här.

Frågan är om det helt enkelt är så att med tanke på var routern står och var Tvixen står, att det inte går fortare utan en reapeter. Tvixen står i källaren. Routern står i ett rum som nästan är så långt från Tvixen det bara går. Dessutom står router i ett hörndatabord på en liten hylla. Kanske det blir för "trångt" för signalerna att leta sig fram.
Eller missar jag något i Tvixen?
Har ju även pingat Tvixen och det funkar.

Finns det något annat sätt att mäta sin överföring med eller ska man koppla in usb-adaptern till en bärbar och sedan mäta?
Någon som har en idé till en som inte är vidare haj på trådlöst....

När du pingar Tvixen så kan man konstatera att det finns förbindelse (åtminstone när du pinga iaf) men det säger ingenting hur hastigheten är när du överför filer i stora drag.
Kan ju vara så att antennerna på din router är måttliga elr liknande samt att om du har Tvixen står i en källare så kanske det är X antal meter med gråbetong som är i vägen. Betong försämrar signalen markant. Sen är rekommenderade kanaler 1, 6 & 11 för trådlöst användande.
Har du lagt in port 21 i routern för Tvixen så bör det teoretiskt inte vara några problem så. Men det är ju vanligt att det strular ändå, hör till det praktiska helt enkelt. Sen har ju folk haft mängder med problem vad gällande LAN/WAN-relaterat med Tvixen verkar det som.. Så det är väl bara till att pilla och återigen pilla.
Ska kötta in min Tvix till nätverkat de kommande dagarna nu så då är det dags för mig att pilla med det som folk verkar ha grymma problem med.

Postad 01 March 2008 - 17:56

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hejsan! Jag är lite kluven på vad jag ska köpa så jag ville höra vad som egentligen är skillnaderna mellan 6500:an och 5100/4100:an? Är det värt att betala 2k mer för 6500:an? Tack på förhand.

Postad 01 March 2008 - 18:07

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hejsan! Jag är lite kluven på vad jag ska köpa så jag ville höra vad som egentligen är skillnaderna mellan 6500:an och 5100/4100:an? Är det värt att betala 2k mer för 6500:an? Tack på förhand.

Tjena
Jag har precis köpt en 6500 och är riktigt nöjd.
När jag skulle välja så tänkte jag så här, bättre att lägga till lite och få en bättre och nya processor och mera minne, bör ju vara bättre för att spela upp tunga material som hd-filmer...

Lycka till med valet..

/P

Postad 01 March 2008 - 18:11

robsic
  • robsic
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag har dlink 4300 den har giga lan ,har cat5e kabel mellan dlinken och tvix, när man ändrar till giga läget på txixen så säger den att man ska använga cat 6 kabel vet att det ska vara så,
Är det någon som vet provat om det är någon förbättring att byta ut nät från cat5e till cat6?

Jag kör med cat5e i mitt gigabitlan, inga problem alls, har lyckats få överföringar på upp till 800 Mbps.
Men jag har inte sett något gigabit läge i inställningarna till tvixen, och min 6500 ansluter bara med 100 Mbps.
I vilken fw finns stödet för gigabit?

//Robert

Postad 01 March 2008 - 18:20

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Sjysst av er att lägga upp bilder på gränssnittet ;)

Jag har en egen liten önskan...

Nima01, skulle du kunna fota lite av hur displayen ter sig när man lyssnar på musik, alltså en liten "quick-peek" av hur det ser ut att köra med musik då TV/bildvisare är avstängd!

Mvh

Postad 01 March 2008 - 18:39

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Helt plötsligt, utan ha gjort någonting mer än startat om Tvixen, så kom jag upp i 1000 KB/s. Provade då och streama lite. Provade 1 mp3 fil, 1 avi fil , 1 mkv fil med 720p:s upplösning och 1 mkv fil med 1080p:s upplösning. Funkade klockrent. Men stabiliteten i nätverket är dåligt. Det räcker nästan och titta på USB-adaptern så vajar hastigheten.
Så nu blir det nog en sådan här: https://www.prisjakt...ukt.php?p=67992

Visserligen står det på prisjakt sida att den inte har WEP utan WPA-PSK , WPA men det verkar inte stämma.
Tittar man på Linksys sida står det WEP,WPA Personal.

Då borde det väl funka?

Postad 01 March 2008 - 19:14

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Problemet med åäö i filer och mappar som jag skrev om tidigare verkar bara finnas när man kör Samba.
Har testat med Netshare 2.01 och då fungerar det.
Vet inte om felet har med Samba i sig att göra eller om det är en bugg i Tvixen.
Skulle hellre vilja köra med Samba men som det är nu så går det ju tyvärr inte så bra.

Postad 01 March 2008 - 19:47

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Problemet med åäö i filer och mappar som jag skrev om tidigare verkar bara finnas när man kör Samba.
Vet inte om felet har med Samba i sig att göra eller om det är en bugg i Tvixen.
Skulle hellre vilja köra med Samba men som det är nu så går det ju tyvärr inte så bra.

Installera Windows Services for UNIX så får behöver du intte köra Tvix NetShare.

Postad 01 March 2008 - 20:07

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Installera Windows Services for UNIX så får behöver du intte köra Tvix NetShare.

Jo jag funderar på det. Får se om jag testar det sen.

Postad 01 March 2008 - 20:26

nissetib
  • nissetib
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag kanske snurrar till det lite nu...Har provat med Tvixen ståendes ca 5 meter från datorn. Med FlashFXP når jag då upp i 2,11 MB/s. Borde inte det gå fortare även om det är trådlöst?
Gör ju iaf 1 MB/s mer när jag flyttade upp Tvixen från källaren bara för att prova det här.

Tokig...Jo det kan man säga att jag både blir och är....;)

Postad 01 March 2008 - 22:11

Jinglerack
  • Jinglerack
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Visst kan man överföra filer lika lätt genom att ha en nätverkskabel från pc:en till en router som i sin tur går till tvixen, eller?

Postad 01 March 2008 - 22:52

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag kanske snurrar till det lite nu...Har provat med Tvixen ståendes ca 5 meter från datorn. Med FlashFXP når jag då upp i 2,11 MB/s. Borde inte det gå fortare även om det är trådlöst?
Gör ju iaf 1 MB/s mer när jag flyttade upp Tvixen från källaren bara för att prova det här.

Tokig...Jo det kan man säga att jag både blir och är....:D

2,11 MB/s motsvarar ändå 16,88 Mbit i sekunden. Nu har inte jag pysslat superdupermycket med trådlösta kopplingar även om det är bekant, men man får aldrig ut den teoretiska maxhastigheten, så är det bara. Hemma så är det alltid faktorer som väggar osv som begränsar, störande trafik (luftburet) etc etc etc. Eftersom att hastigheten gick upp 8 Mbit/s när du flyttade upp Tvixen från källaren så är det bara att konstatera hur trådlöst fungerar praktiskt...

Visst kan man överföra filer lika lätt genom att ha en nätverkskabel från pc:en till en router som i sin tur går till tvixen, eller?

Vad jämför du med? En USB-kabel mellan Tvixen och datorn? En sådan koppling är väl det lättaste (beroende nu på hur du definerar lätt i detta sammanhang). Men givetvis fungerar det superbra att koppla ovanstående som du skrev. Så fungerar allting så är det "lika lätt". Men detta har vi ju märkt nu att det har medfört vissa komplikationer men givetvis ska det funka bra. Med andra ord så fungerar det lika lätt när allting är inställt och klart :P

Postad 01 March 2008 - 23:23

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0

UPDATE:
...

Hmm, tänkte uppdatera lite om den svarta remsan som jag har nämnt som bugg tidigare vid uppspelning av 24p-material. Eller den svarta vertikala linjen till vänster som uppstår. Testat på ytterligare en 46X3500 nu och där uppstår den fortfarande. Testade även att koppla in M-5100 och körde med ett 24p-klipp och fick samma händelse där.

Tänkte lite på den vita(?) vertikala linjen till vänster som du fick Dudemeister som har försvunnit.. Låter lite som att det har med 24p att göra. Dock gissar jag på nu att du har det inställt på kanske endast PAL/NTSC alternativt att de klipp som du har testat nu (som fungerar hos dig) helt enkelt inte är kodade med 24p.
Vad har du för bildvisare?

Jag har en Samsung 40-M86.
Möjligen kan det ha att göra med 24p, men jag har inte exakt sett det sambandet ännu. Jag återkommer om jag får någon röd tråd.
/D

Postad 02 March 2008 - 07:12

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har dlink 4300 den har giga lan ,har cat5e kabel mellan dlinken och tvix, när man ändrar till giga läget på txixen så säger den att man ska använga cat 6 kabel vet att det ska vara så,
Är det någon som vet provat om det är någon förbättring att byta ut nät från cat5e till cat6?

Jag kör med cat5e i mitt gigabitlan, inga problem alls, har lyckats få överföringar på upp till 800 Mbps.
Men jag har inte sett något gigabit läge i inställningarna till tvixen, och min 6500 ansluter bara med 100 Mbps.

//Robert

i fw 41
Mitt problem nu är att varje gång man stänger av tvixen verkar den tappa bort sin ip adress
när den har starat så är ip aressen till datorn borta, det man får göra är att gå till ins. ock välja nätdisk istället för den interna disken som jag har,
När man har gjort så hittar den tillbaka till sin ip adress, nägon annan som har det problemrt?
Det här gäller bara om men väljer gigaläget (1000) inte om har 10/100 i tvixen.
Kan det va att man måste ha Cat6 för att ska funka felfritt?

Redigerat av sekeos, 02 March 2008 - 07:15.

Postad 02 March 2008 - 08:15

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0

här är man nu i säng , men tack vare iTouch:en så kan man både läsa och svara här :P

Som svar till sean:
på lådan står det 6500. Jag ska dock testa vidare nu i helgen.

Är det någon som har något 1080p klipp som kan laddas ner, som ni vet ska funka som jag kan testa med för att kunna utesluta tvixen?

hehe, ja, jag förstår nästan att du har en M-6500, men... Det lät som... ja, du fattar. :D

The Bourne Ultimatum-trailer 1080p:
http://gspsf.vo.llnw...1080p24_8MB.wmv

EDIT: En trevlig sida trailersida FYI: http://www.drfoster....rs_hd-dvd.shtml

Jag testade detta Bourne klippet streamat i mitt nätverk på 4100 men det laggar regält och får inget ljud. Fungerar det felfritt för er med 6500 i 100 Mbs nätverk och hur kör ni ljudet? Jag har optisk kabel till recivern, har inte provat att köra ljudet genom HDMI ännu
//P-E

Postad 02 March 2008 - 08:48

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Vet att jag inte var ensam om problemet med att ansluta usb enheter och dom inte listades alls. Nån som har lyckats lösa problemet ?

För första gången igår så fick jag tvixen fatta att en usbenhet var ansluten och det var en Ipod Nano mp3 spelare.

Sen fråga nån om streamning av hd med 100 mbs nätverk och det har inte funkat bra för mig iaf. Blir väldigt laggigt. Ska testa gigabit nätverk och se om det löser problemet.

Postad 02 March 2008 - 10:53

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

//Robert

i fw 41
Mitt problem nu är att varje gång man stänger av tvixen verkar den tappa bort sin ip adress
när den har starat så är ip aressen till datorn borta, det man får göra är att gå till ins. ock välja nätdisk istället för den interna disken som jag har,
När man har gjort så hittar den tillbaka till sin ip adress, nägon annan som har det problemrt?

Jag har cat6 kabel och kör gigabitlan. Firmware 41
Varje gång jag startar 6500 så är den interna hd vald, så jag får välja nätdisk. IP-numret är aldrig borta. Ibland har den ibland inte hittat någon nätdisk och då har jag fått gå in i setup och starta om ftp-server och då fungerar den.

Sen ang. wmv-filer så får jag inget ljud, kör med HDMI till förstärkaren. Om jag väljer analog i setupen för wma ljud då får jag ljud, dock bara stereo och inte 6-kanals.

Postad 02 March 2008 - 11:22

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
[/quote]
[/quote]

Nej, Cat5e skall räcka...

Postad 02 March 2008 - 12:03

robsic
  • robsic
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

här är man nu i säng , men tack vare iTouch:en så kan man både läsa och svara här :P

Som svar till sean:
på lådan står det 6500. Jag ska dock testa vidare nu i helgen.

Är det någon som har något 1080p klipp som kan laddas ner, som ni vet ska funka som jag kan testa med för att kunna utesluta tvixen?

hehe, ja, jag förstår nästan att du har en M-6500, men... Det lät som... ja, du fattar. :D

The Bourne Ultimatum-trailer 1080p:
http://gspsf.vo.llnw...1080p24_8MB.wmv

EDIT: En trevlig sida trailersida FYI: http://www.drfoster....rs_hd-dvd.shtml

Jag testade detta Bourne klippet streamat i mitt nätverk på 4100 men det laggar regält och får inget ljud. Fungerar det felfritt för er med 6500 i 100 Mbs nätverk och hur kör ni ljudet? Jag har optisk kabel till recivern, har inte provat att köra ljudet genom HDMI ännu
//P-E

Jag har provat klippet, bilden är otäckt bra. Kör med 100Mbps. Dock får jag inget ljud om jag har ställt in WMA=digital, med analog får jag vanligt stereoljud. Såg att ljudet i klippet är WMAPRO 6ch, kanske klarar inte min receiver det? Har inte ljudet via HDMI, utan via optiskt.

Postad 02 March 2008 - 13:14

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Jag har testat Bourne Ultimatum-klippet och det funkar klockrent.
Inte ett enda lagg...har testat både från interna disken och över nätverket.
Däremot får jag inte ljud förrän jag ställer om till analogt ljud.

Postad 02 March 2008 - 14:36

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har provat klippet, bilden är otäckt bra. Kör med 100Mbps. Dock får jag inget ljud om jag har ställt in WMA=digital, med analog får jag vanligt stereoljud. Såg att ljudet i klippet är WMAPRO 6ch, kanske klarar inte min receiver det? Har inte ljudet via HDMI, utan via optiskt.

Det är ganska ovanligt att hembioförstärkarna tar WMAPro av något slag.

Postad 02 March 2008 - 14:44

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Deletat. Jag tog fel forum i hastigheten.

/Göran

Redigerat av Goeran, 02 March 2008 - 14:56.

Postad 02 March 2008 - 15:11

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Kan mna stänga av "inbedded subs" i tvixen? Har en .mkv film som har inbedded engelska o rmänska visst...men verkar som om jag måste välja antingen eller.

Är detta nåt som åtgärdas i ett nytt firmware eller kan man intes tänga av den lls i .mkv?

Postad 02 March 2008 - 15:16

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Kan mna stänga av "inbedded subs" i tvixen? Har en .mkv film som har inbedded engelska o rmänska visst...men verkar som om jag måste välja antingen eller.

Är detta nåt som åtgärdas i ett nytt firmware eller kan man intes tänga av den lls i .mkv?

Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men texten är "inbränd" i filmen, så kommer du att ha text oavsett vad du gör. Om du trycker kort på "Subtitles"-knappen på fjärrkontrollen när du tittar på filmen, och du sätter den på "Off", så ska du inte få några undertexter...

Postad 02 March 2008 - 15:45

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Textfilen ligger i containern .mkv och bör gå att stänga av. (Har ingen 6500 att testa med)
Om du däremot vill använda en svensk text till den filmen, så kan det bli problem.
Troligen måste man "muxa om" filmen för att få dit en svensk text också.

Postad 02 March 2008 - 15:50

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jag är lite missnöjd med bilden plus att jag enbart kan få ut 570p på tvn tror jag det är..
tvn ska klara 720..
Jag kör komponentkabel nu eftersom jag inte har hdmi på tvn.
Tror ni det blir bättre resultat med en hdmi till dvi kabel?
Och när jag går in i setup på tvixen så kan jag inte gå in i hdtv inställningarna, hur kmr det sig.
Men bläddrar jag mellan pal ntsc osv är den bästa bilden jag får 570p.

Postad 02 March 2008 - 16:26

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Jag är lite missnöjd med bilden plus att jag enbart kan få ut 570p på tvn tror jag det är..
tvn ska klara 720..
Och när jag går in i setup på tvixen så kan jag inte gå in i hdtv inställningarna, hur kmr det sig.

Ja, om TVn har en DVI-ingång så lär du få bättre bild med en HDMI-->DVI-kabel, annars inte... :P
HDTV-inställningarna kommer du in i om du har någon HDTV att ställa in, dvs om du installerat någon tuner.

Postad 02 March 2008 - 16:32

Resal
  • Resal
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tjena mitt första inlägg, har hittat en liten guide hur man delar mappar från datorn
Jag kör med vista i datorn
Så här gjorde jag
Installerade Netshare 2.01
Installerade detta programet http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm
(hoppas man får lägga länkar så här)
Tryck på create
leta reda på c:tvixhd1 skapa ny mapp ex. ”Film”
markera ”film” mappen gå över till fönstret till höger välj den mapp du vill se i tvixen
sedan tryck create.
Vill man ha flera mappar gör om procerduren.
Man måste även ge datorn eget ip nr,
i tvixen jag använde NFS och skrev in datorns ip nr.
Efter det kan jag köra 720p och 1080p utan problem, även 5.1 eller DTS ljud
Kör upp bilden från tvixen med projektor Panasonic AX200

Postad 02 March 2008 - 16:33

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

tvn ska klara 720..

Ja, om TVn har en DVI-ingång så lär du få bättre bild med en HDMI-->DVI-kabel, annars inte... :D
HDTV-inställningarna kommer du in i om du har någon HDTV att ställa in, dvs om du installerat någon tuner.

Ja, jag kan förstå om du inte gillar bilden riktigt när du enbart får fram 570p, men det har liksom inte med TViX:en att göra. B) Testa som tommypeters säger och se om det gör det roligare. :P

Postad 02 March 2008 - 16:53

Unregistered89171dce
  • Unregistered89171dce
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fick hem Tvixen i tisdags, har pluggat in en Samsung 500Gb Spinpoint HDD och även direktkopplad PC med cat 5e kabel.
Använder FlashFXP för att dra över de filerna jag vill ha på HDDn i Tvixen.
Allt fungerar kanon, var lite strul innan jag fattade hur man delade ut mapp på datorn iof (NFS).
Streaming eller uppspelning från interna HDDn funkar kanon, streamar mest HD/Blueray filmer (1080p), inga problem alls måste jag säga.

Det enda jag kan klaga över är hastigheten på LANet när jag kör FlashFXP, kommer upp i 5,5MB.
Det ger ingen skillnad om jag har ställt in 1000Mbit/s eller 100Mbit/s, kan vara för att jag inte har cat 6 ännu.
(dock är jag lite skeptisk till att det kommer gå snabbare, övriga apparater i nätverket är kopplat med 1000Mbit/s)

Hur är det för övriga? Finns det nån som kommer upp till nå högre hastigheter? (förutom 1 person)

Postad 02 March 2008 - 17:18

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

//Robert

i fw 41

Jag har cat6 kabel och kör gigabitlan. Firmware 41
Varje gång jag startar 6500 så är den interna hd vald, så jag får välja nätdisk. IP-numret är aldrig borta. Ibland har den ibland inte hittat någon nätdisk och då har jag fått gå in i setup och starta om ftp-server och då fungerar den.

Sen ang. wmv-filer så får jag inget ljud, kör med HDMI till förstärkaren. Om jag väljer analog i setupen för wma ljud då får jag ljud, dock bara stereo och inte 6-kanals.

När min ip är borta vi omstart så är det alltid den interna disken som nätet är borta ,som du skriver så völjer tvixwn den (jag har intern disk) först,om jag väljer nätdisk så hittar den ip nummret(måste välja nät disk för att få tillbaka lanet) är det en bugg eller?

Postad 02 March 2008 - 18:18

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Hittade en jättebugg nyss. :P :D
Hade tankat över en hel säsong av en TV-serie i HD till interna disken.
Tog en jäkla tid.
Skulle sen skapa en mapp som heter Säsong 2 och kopiera in allt dit.
Tyvärr glömde jag bort åäö buggen.
Nu är både mappen och alla filer borta. B) :lol: :P B)
Se upp med mappar eller filer som innehåller åäö som sagt.
Jag trodde felet bara gällde när man körde Samba men tydligen inte.

Redigerat av Depeche, 02 March 2008 - 18:24.

Postad 02 March 2008 - 18:23

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Råkade citera mig själv när jag skulle editera.

Ska testa att ta ur disken och stoppa den i datorn och se om filerna kommer tillbaka.

Redigerat av Depeche, 02 March 2008 - 18:25.

Postad 02 March 2008 - 18:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Ska testa att ta ur disken och stoppa den i datorn och se om filerna kommer tillbaka.

Räcker det inte att koppla hela enheten till datorn med USB?
Så brukar de flesta lösa "borttappade" filer i Tvixarna...

Postad 02 March 2008 - 18:51

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Räcker det inte att koppla hela enheten till datorn med USB?
Så brukar de flesta lösa "borttappade" filer i Tvixarna...

Jo jag kom på det och det funkar tack och lov.
Ä i "Säsong" har blivit ett konstigt tecken ser jag.
Ingen höjdare att hela mappar och filer blir osynliga i tvixen när de innehåller åäö.
Men nu kommer jag inte att glömma att åäö inte funkar på interna disken i alla fall.

Redigerat av Depeche, 02 March 2008 - 19:27.

Postad 02 March 2008 - 18:59

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

• 725 inlägg
  • 0

Ett annat problem är jpeg-filer. Har försökt få tvixen att visa jpg-bilder som t.ex. medföljande dvd-omslag etc. "UNSUPPORTED FORMAT" skriver den och när jag sedan startar någon annan mediafil (ljud/video) direkt efter så funkar den filen en stund (se problemet ovan) men om jag stoppar och vill komma tillbaka till menyn med mina filer så visar tvixen bara en svart bild igen. Detta händer ALLTID efter att tvixen vägrat spela upp en fil som ger meddelandet "UNSUPPORTED FORMAT".

Köpte en TViX 6500 i lördags och har ovanstående problem. Är det löst i någon FW ännu?

Postad 02 March 2008 - 19:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ett annat problem är jpeg-filer. Har försökt få tvixen att visa jpg-bilder som t.ex. medföljande dvd-omslag etc. "UNSUPPORTED FORMAT" skriver den och när jag sedan startar någon annan mediafil (ljud/video) direkt efter så funkar den filen en stund (se problemet ovan) men om jag stoppar och vill komma tillbaka till menyn med mina filer så visar tvixen bara en svart bild igen. Detta händer ALLTID efter att tvixen vägrat spela upp en fil som ger meddelandet "UNSUPPORTED FORMAT".

Köpte en TViX 6500 i lördags och har ovanstående problem. Är det löst i någon FW ännu?

Bilderna är troligen "progressiva". Det kanske gör att TViX:en bråkar.

Postad 02 March 2008 - 19:15

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

tvn ska klara 720..

Ja, om TVn har en DVI-ingång så lär du få bättre bild med en HDMI-->DVI-kabel, annars inte... ;)

Ja, jag kan förstå om du inte gillar bilden riktigt när du enbart får fram 570p, men det har liksom inte med TViX:en att göra. ;) Testa som tommypeters säger och se om det gör det roligare. ;)

Tackar, får testa en HDMI->DVI kabel då... för jag var oerhört nöjd med 720 bilden jag fick tidigare via datorn, och då körde jag avi men datorn pallar inte spela upp HD utan att det hackar lite då och då, just därför jag köpte en tvix.. Smidigare och billigare än en ny dator.. Men då vet jag att den menyn inte ska gå att komma åt =)..

Är det bara jag som upplever att om man spolar i filmer som man streamar via nätverket så når man inte upp i hastigheten 32x tex.... Jag tycker det går betydligt saktare.. kanske 4x fast man spolar i 32x..
Mvh

Postad 02 March 2008 - 20:44

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hittade en jättebugg nyss. ;) ;)
Hade tankat över en hel säsong av en TV-serie i HD till interna disken.
Tog en jäkla tid.
Skulle sen skapa en mapp som heter Säsong 2 och kopiera in allt dit.
Tyvärr glömde jag bort åäö buggen.
Nu är både mappen och alla filer borta. ;) ;) :D :rolleyes:
Se upp med mappar eller filer som innehåller åäö som sagt.
Jag trodde felet bara gällde när man körde Samba men tydligen inte.

Måste bara påpeka att detta måste vara något annat än en bugg. Jag har inte haft några som helst problem att skapa mappar med åäö. Skapade nyligen en mapp vid namn "Test Säsong 3" genom CuteFTP, den syntes direkt på TVIX:en, med innehåll och allt. (Jag kör med intern HD givetvis, 750GB) Hoppas ni hittar er lösning, för jag tror inte det är en Firmware-bugg.

Postad 02 March 2008 - 20:48

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Måste bara påpeka att detta måste vara något annat än en bugg. Jag har inte haft några som helst problem att skapa mappar med åäö. Skapade nyligen en mapp vid namn "Test Säsong 3" genom CuteFTP, den syntes direkt på TVIX:en, med innehåll och allt. (Jag kör med intern HD givetvis, 750GB) Hoppas ni hittar er lösning, för jag tror inte det är en Firmware-bugg.

Ok...det verkar ju lite konstigt.
Om jag försöker kopiera en fil till hårddisken med åäö så försvinner den direkt.
Jag har inte kört FTP i och för sig.
Ska testa det också och se om det funkar då.

Postad 02 March 2008 - 21:02

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Helt klart fungerar det när man kör FTP.
Det här är ju bra det...det går framåt med alla problem man har.
Bra att vi är många som testar och skriver i forumet.
Ett efter ett problem löser sig men det finns fortfarande en del kvar att fixa.

När jag tänker efter angående åäö-problemet så är det ju Samba som körs
när jag använder Map Network Drive mot Tvixen så problemet
har helt klart med Samba att göra.

Postad 02 March 2008 - 21:12

asabato
  • asabato
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ok...det verkar ju lite konstigt.
Om jag försöker kopiera en fil till hårddisken med åäö så försvinner den direkt.
Jag har inte kört FTP i och för sig.
Ska testa det också och se om det funkar då.

Jag har precis samma problem som Depeche. Mappar med åäö försvinner helt enkelt.

Upptäckte dock nu att det funkar när man skapar mapparna via FTP. Har inte hunnit kolla än om de syns på displayen. Annars är det inte roligt. kunna lyssna på Thåström utan att behöva slå på projektorn ;)

Hoppas på en lösning i kommande fw.

Redigerat av asabato, 02 March 2008 - 21:23.

Postad 02 March 2008 - 21:45

toza
  • toza
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
kul att höra att det fixade sig.
Samtidigt ställer man sig frågan: Ska man våga lita på att det ALLTID går att fixa med Felkontrollen, typ att det är FTP tillsammans med Twixens instabila firmware som ställer till det ibland? Eller är det en tidsinställd bomb, som för eller senare inte går att fixa med Felkontrollen...

/Peter
[/quote]

Jag pratade med vår systemutv. på jobbet och han sa att det är inte är det bästa när man måste göra en sådan felkontroll med disken, problemet var att det var masternågonting som fick fel i sig och att man var tvungen att rätta till det, rekommenderade även att inte köra med ftp då det är ett vanligt fel som upstår då. Jag har nu lagt av med att köra via ftp och kör via mappad disk i windows och har inte stött på något problem än.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.