Vet inte om man kan välja 24Hz bara sådär i datorn, normalt sätt brukar det vara 50hz och uppåt. Men kan gå om datorn känner av att TV:n klarar av 24hz.Ok tacker. Jeg kör 1280x768. Jeg får pröver 1080 och 720 istället då.
Hur välges 24P ?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 31 mars 2008 - 10:56
Postad 31 mars 2008 - 12:47
Ah okej, förstår tack!Beror på bilken upplösning man skickar, skickar man PC upplösning så låses vissa inställningar, kör du t.ex. 1920x1080 eller 1280x720 så får du tillgång till resten för då tror inte TV:n att det är en dator som är inkopplad.Eftersom du kopplar in i HDMI 2, 3 eller 4 ja. Inte HDMI via PC till exempel.
MVh
Jag har faktiskt inte provat själv men märker du någon skillnad om du sätter på en 720p eller 1080p film i en upplösning om 1920*1080 jämfört med 1024*768? Kvalitets mässigt alltså.
Mvh Albin
Ah okej i c. Nej det är Canal digital jag har så jag får nog inhandla en box tyvärr. Fastighetsägaren har avtal med C.D.Hmmm... kollade på Boxers hemsida och de har ju faktiskt några kanaler från Canal+ i utbudet (http://www.boxer.se/?page=126). När du skrev "Canal Digital jacket" antog jag att det var via någon form av kabel-tv, i så fall behöver du box. Men om du är ute efter någon av kanalerna som Boxer har så räcker det med en CA-modlul, ett programkort och en antenn (kanske enklare med en box trots alltAh okej så jag behöver med andra ord köpa en digital boxer från Canal digital?PG6000 har bara mottagare för DVB-T, d v s marksänd digital-tv (Boxer).Vi har ingen Digital box hemma utan kör från Canal Digital jacket med en vanlig antenn vidare kopplat i Antenn uttaget bak på Plasman. Nu är frågan om det räcker för att få digital TV eller om man måste ha box? Jag menar TV'n har ju en inbyggt digital mottagare right?
Jag går in i inställningar och ser TV och DTV men kan ej aktivera DTV eller rättare sagt när jag är inne i program funktioner och skall söka upp kanaler i DTV fliken är det tomt, varför?
(...)
Vi får väl se vad PG6300 klarar av, den ska ju få DVB-C som preliminärt åtminstone ska klara av ComHems digitala utbud.
(...)).
Tack.
Mvh Albin
Postad 31 mars 2008 - 13:30
Förutom ett bättre tryck i färgerna så lade jag inte märket till så mycket skillnad. Men testade bara mycket snabbt och tänkte inte så mycket på det. Om man skulle sätta sig ner och kolla lite mera så skulle man säkert hitta skillnader förutom färgdjupet.Jag har faktiskt inte provat själv men märker du någon skillnad om du sätter på en 720p eller 1080p film i en upplösning om 1920*1080 jämfört med 1024*768? Kvalitets mässigt alltså.
Mvh Albin
Postad 31 mars 2008 - 19:13
Prövade mig på en kalibrering med DVE nu kom och fram till följande värdet. Hade dock lite problem med kontrasten samt med att ställa in den gröna färgen ( som tydligen ska vara väldigt svårt ). Men här är iaf värden som klart gav ett bättre tryck i bilden än tidigare
Prövade mig på en kalibrering med DVE nu kom och fram till följande värdet. Hade dock lite problem med kontrasten samt med att ställa in den gröna färgen ( som tydligen ska vara väldigt svårt ).
Men här är iaf värden som klart gav ett bättre tryck i bilden än tidigare , ska försöka ställa in igen imorn och se om jag får bättre värden. Kalibreringen gjordes i 16:9 i Expert läget och energisparläge 0.
Kontrast 62
Ljusttyrka 52
Skärpa 20
Färg 44
Färgton 0
Ex kontrast Låg
Brus AV
Gamma Mellan
Svartnivå Låg
Vitbalands Kall
Röd kontrast 42
Grön kontrast 44
Blå kontrast 46
Röd,Grön,Blå ljustryrka 0
Röd + Blå Färg 0
Grön färg 5
Alla färg toner 0
Cyan,Magneta färg 0
Jag testade dina settings och efter att jag drog ned "Färg" en bra bit blev det kanonbra, med Färg på 44 såg det inte klokt ut på min TV.
Postad 31 mars 2008 - 19:54
Hehe okej, jag har testat kalibrerat två,tre gånger nu och princip fått fram samma värden varje gång, och Färg har legat runt 43-46 alla gångerna. Ser kanon ut hos mig iafJag testade dina settings och efter att jag drog ned "Färg" en bra bit blev det kanonbra, med Färg på 44 såg det inte klokt ut på min TV.

Postad 31 mars 2008 - 20:27
Men efter en timme ungefär så börjar områden inom kantern ( själva filmområdet ) att bli ljusare, själva bild delen blir en ljus ghost och då när det t.ex. blir en helt mörk scen i filmen så smälter inte bilden ihop med det som är utanför eftersom det är känns som det 40% ljusare än resten av rutan. Hur uppleves detta på andra plasmor, är det något som blir bättre med tiden, vet att Albin pratade om detta tidigare och visst har man ju sätt att det blir ghosts av att se på 2.35:1 film men lite trist eftersom efter typ 2h så börjar bildkvalitetn lida eftersom det "ghostade" området blir så ljusstarkt.
Postad 01 april 2008 - 06:18
Det jag kan irritera mig på är nog att det svarta uppe och nere inte är lika svart som just kanten på TV'n är, ganska långt ifrån faktiskt. JAg kör med dina inställningar med lite modifikationer som ej rör svärta.Ni som har TV:n, har ni tittat på någon riktigt mörk 2.35:1 film ( typ Blade Runner), hur upplever ni det mörka i bilden efter cirka en timme? För mig t.ex. så stoppar man in Blade Runner och tittar så under ungefär den första timmen av filmen så smälter det svarta i bilden helt ihop med det svarta utanför själva 2.35:1 området.
Men efter en timme ungefär så börjar områden inom kantern ( själva filmområdet ) att bli ljusare, själva bild delen blir en ljus ghost och då när det t.ex. blir en helt mörk scen i filmen så smälter inte bilden ihop med det som är utanför eftersom det är känns som det 40% ljusare än resten av rutan. Hur uppleves detta på andra plasmor, är det något som blir bättre med tiden, vet att Albin pratade om detta tidigare och visst har man ju sätt att det blir ghosts av att se på 2.35:1 film men lite trist eftersom efter typ 2h så börjar bildkvalitetn lida eftersom det "ghostade" området blir så ljusstarkt.
Jag har nog inte råkat ut för det du skriver just nu, att det svarta utanför filmbilden blir ljusare än det svarta i film bilden. Det är bara det att utanför bilden där det är svart kant uppe och nere inte blir lika svart som kanten på TV'n.
Mvh
Postad 01 april 2008 - 06:29
Jag menar att det är filmbilden som blir ljusare än det svarta utanför efter en/två timmar. Precis som du skrev ett antal sidor tillbaka av att man ser spår på TV:n att man har tittat på smal film.Jag har nog inte råkat ut för det du skriver just nu, att det svarta utanför filmbilden blir ljusare än det svarta i film bilden. Det är bara det att utanför bilden där det är svart kant uppe och nere inte blir lika svart som kanten på TV'n.
Mvh
Redigerat av Fredrik HL, 01 april 2008 - 06:31.
Postad 01 april 2008 - 08:58
blir detta problem även om ni ser en smalfilm på vanlig tv sändning?
Postad 01 april 2008 - 09:20
Byter du t.ex. ingång så ser du själva området där filmen låg.
Precis som du får en ghost av en kanalogga, den blir ju ljusare än resten av bilden, exact samma sak, fast utav hela filmbilden.
Precis som Albin skrev tidigare i tråden:
... Sätt på en film och sedan ser man ju att själva film bilden inte tar upp hela TV rutan utan bara endel av den. Därefter har du tjockt med svart kant uppe och nere. Slå på en annan källa som inte är i bruk, exempel AV1 eller HDMI2 så får du fram "ingen signal" (förutsatt att de inte används) och bilden blir helt svart och du ser spökbilder. Du borde se de i alla fall.
Det ser ju skitbra ut i början, men ju mer man har tittat på filmen så blir ju själva filmbilden ljusare tack vare att en ghost bildas.
Försöker med bilder för att förmedla det jag försöker säga

Först om du sätter på en film som har en helt svart scen så flyter den ihop med det svarta utanför filmområdet på detta sätt:

Men har du väll tittat på filmen i typ 1-2h och t.ex. går tillbaka till samma scen ser det på ett ungefär ut såhär:

Redigerat av Fredrik HL, 01 april 2008 - 09:37.
Postad 01 april 2008 - 09:34

man kan ju hoppas att ju längre tiden går så försinner detta problem helt men de kanske är för mycket begärt`?
Postad 01 april 2008 - 09:43
Postad 01 april 2008 - 09:44

Sen kan det ju vara någon med min TV ( vilket inte skulle förvåna mig, då jag alltid har otur med grejer)

Vore väll om någon annan kunde testa med att se på en riktigt mörk smalfilm och se själv om den personen får det ( Blade Runner är väldigt bra för det endamålet)
Just det här med ghosts är väldigt till och från på min TV, spelade t.ex. igår Assassin's Creed igår i 1½h, massor av fina stillstående livmätare och grejer där, inte en ghost. Medan HD-DVD loggan som syns medan HD spelaren startar lämnar en ghost på direkten, medan visa gånger så måste den lysa 3-4 min innan den börjar ge från sig en ghost.
Redigerat av Fredrik HL, 01 april 2008 - 09:52.
Postad 01 april 2008 - 10:26
Ja igentligen är det ju inte mycket mer än en vanlig ghost, bara en väldigt stor sådan. Så det är väll som med alla andra ghost, ju mer tid TV:n får på sig, ju längre tid tar det för den att uppstå. Tillslut blir det väll så att den inte hinner framkomma innan filmen är slut
Sen kan det ju vara någon med min TV ( vilket inte skulle förvåna mig, då jag alltid har otur med grejer)
Vore väll om någon annan kunde testa med att se på en riktigt mörk smalfilm och se själv om den personen får det ( Blade Runner är väldigt bra för det endamålet)
Just det här med ghosts är väldigt till och från på min TV, spelade t.ex. igår Assassin's Creed igår i 1½h, massor av fina stillstående livmätare och grejer där, inte en ghost. Medan HD-DVD loggan som syns medan HD spelaren startar lämnar en ghost på direkten, medan visa gånger så måste den lysa 3-4 min innan den börjar ge från sig en ghost.
Kan det vara så att du kör för hårt på vissa inställningar nu i början? Vore intressant om andra kan delge sina erfarenheter och inställningar.
För övrigt så tror jag "smalfilmerna" som ni pratar om kallas för icke-anamorfiska.
Postad 01 april 2008 - 10:45
Har cirka 300h på TV:n och har kalibrerat med DVE så skulle inte tro att det är för "hårda" inställningar.Kan det vara så att du kör för hårt på vissa inställningar nu i början? Vore intressant om andra kan delge sina erfarenheter och inställningar.
Postad 01 april 2008 - 12:11
GÅr det jämföra så har jag inte det problemtet.
Däremot så blev det gosting ganska snabbt första kvällen när den packades upp och GT5 var ny inhandlat förra veckan det har också blivit avsevärt bättre och mindre känsligt.
Tack för inställningar som är kallibrerade Fredrik HL jag ska testa dem om cirka 50 timmar.
Vilket tryck det är denna bild även när man kör på 40 % rakt över och kollar på tex CSI MIAMI (kvällstid) testade att trycka på typ förvalda spelläget med betydligt högre värden då blev man bländad av text och färgerna helt sjukt vad ljus stark tv en är!
++++ och ----- från mitt tycke!
Möjligheter till inställning
Ljusstyrka
Svärta
SD-tv
Blu ray
rörelse hantering, vad jag kommer ihåg från mina 50 tim med PG så är det oceans 13 i en scen där den hackar sig kraftigt fram ,kanske ska göra det där?Hoppas :-)
Utseende!! Min 42 tar plats och en hyffast grovhuggen tv kan störa antar jag.
Knastrande elektronik är borta så länge man håller örat på rätt sida skärmen

På minus sidan ----
Lite för dålig bild för att inte tas upp på framförallt tv3, Cops på 6 an var helt OK.
Gosting har jag sett på tv spel och vid meny användande iaf märkbart första dagarna.
Kan kraftigt rekomendera PG 6000

Postad 01 april 2008 - 12:17
Tack på förhand
Postad 01 april 2008 - 12:27
Vet inte hur det blir om du ser på något som täcker hela bildytan, möjligen att du kommer se ghost av textningen om det förekom mycket sådan.Men borde inte hela bilden bli sådan efter säg 10 timmars vanlig tittande på Sd -tv mot att man byter till en oanvänd ingång med svart bakgrund ?
GÅr det jämföra så har jag inte det problemtet.
Testa att titta på en film som inte täcker hela bildytan, sen byt till en ingång med svart bakgrund och se om du ser något.
Postad 01 april 2008 - 13:51
Exakt!Tror inte det har något med spelaren, det är helt enkelt en ghost av filmen man ser, precis som alla andra ghosts. Det är ju bara fosforn i filmbilden som aktiveras och inte de svarta kanterna, så de svarta kanterna förblir ju svarta under hela filmen, medan filmbilden brinner ju fosforn hela tiden, vilket med tiden ger en svag ghost.
Byter du t.ex. ingång så ser du själva området där filmen låg.
Precis som du får en ghost av en kanalogga, den blir ju ljusare än resten av bilden, exact samma sak, fast utav hela filmbilden.
Precis som Albin skrev tidigare i tråden:... Sätt på en film och sedan ser man ju att själva film bilden inte tar upp hela TV rutan utan bara endel av den. Därefter har du tjockt med svart kant uppe och nere. Slå på en annan källa som inte är i bruk, exempel AV1 eller HDMI2 så får du fram "ingen signal" (förutsatt att de inte används) och bilden blir helt svart och du ser spökbilder. Du borde se de i alla fall.
Det ser ju skitbra ut i början, men ju mer man har tittat på filmen så blir ju själva filmbilden ljusare tack vare att en ghost bildas.
Försöker med bilder för att förmedla det jag försöker säga( Ni får leva med brun TV ram, men mest för man ska se bättre)
Först om du sätter på en film som har en helt svart scen så flyter den ihop med det svarta utanför filmområdet på detta sätt:1.JPG 6,92K 0 Antal nerladdningar
Men har du väll tittat på filmen i typ 1-2h och t.ex. går tillbaka till samma scen ser det på ett ungefär ut såhär:2.JPG 7,62K 0 Antal nerladdningar
Jag förstår vad du menar och lider av sama problem. Efter en film och det blir så där på en helsvart bakgrund men försvinner så fort man byter kanal (Läs: det syns inte när du byter kanal) men om man slår tillbaka existerar det fortfarande. Vit rengöring är dock jävligt effektiv skulle jag vilja påstå men det är inte roligt att sitta med vit rengöring i 20minuter varje kväll innan man går och lägger sig, känns lite onödigt.
Mvh
Postad 01 april 2008 - 14:16
Jag förstår vad du menar och lider av sama problem. Efter en film och det blir så där på en helsvart bakgrund men försvinner så fort man byter kanal (Läs: det syns inte när du byter kanal) men om man slår tillbaka existerar det fortfarande. Vit rengöring är dock jävligt effektiv skulle jag vilja påstå men det är inte roligt att sitta med vit rengöring i 20minuter varje kväll innan man går och lägger sig, känns lite onödigt.
Mvh

Exact som du säger så syns det inte så fort det blir lite färg på bilden, bara i svarta scener eller mot andra svarta bakgrunder, men störde mig väldigt mycket på det när jag såg på Blade Runner då det är en väldigt mörk film, såg ju kanonbra ut den första timmen, men sen började man se att bilden började bli lite ljusare.
Mitt brukar dock försvinna av några minuters vanligt SD-TV tittande eller bara nån minut vitrensning. Får börja köra med toa paus en gång per timme så kör man vit-rensning under toalettbesöket

Ingen som vet hur detta är på andra plasmor då jag bara haft LCD innan?
Själv tror jag att det kommer bli som med alla andra ghosts att ju äldre panelen blir ju längre tid tar det för detta att framkomma och tillslut kommer det inte hinna dyka upp innan filmen är slut

Redigerat av Fredrik HL, 01 april 2008 - 14:17.
Postad 01 april 2008 - 14:30

Har en HDTV-box på ingång också, är det något jag bör tänka på förutom att ha HDMI-kablar redo inför installationen av teven tycker ni? Kommer att ha den på foten till att börja med, ev åker den upp på vägen om placeringen jag tänkt från början känns för nära. 3m avstånd bör fortfarande funka även till 50" eller?
Känner mig som ett barn dagen innan julafton...

Återkommer med reflektioner när jag fått ordning på allt och fått en stund över för en ordentlig bedömning!
Postad 01 april 2008 - 14:45
Ärligt talat så kollade jag på Blade runnder förra veckan, omtalad film och jag hade aldirg sett den men tänkte nog aldrig på det eller så hade jag tur under filmen. Jag är expert på att leta fel och vill inte göra det med en 13000kronors TV.Jag förstår vad du menar och lider av sama problem. Efter en film och det blir så där på en helsvart bakgrund men försvinner så fort man byter kanal (Läs: det syns inte när du byter kanal) men om man slår tillbaka existerar det fortfarande. Vit rengöring är dock jävligt effektiv skulle jag vilja påstå men det är inte roligt att sitta med vit rengöring i 20minuter varje kväll innan man går och lägger sig, känns lite onödigt.
Mvh
Exact som du säger så syns det inte så fort det blir lite färg på bilden, bara i svarta scener eller mot andra svarta bakgrunder, men störde mig väldigt mycket på det när jag såg på Blade Runner då det är en väldigt mörk film, såg ju kanonbra ut den första timmen, men sen började man se att bilden började bli lite ljusare.
Mitt brukar dock försvinna av några minuters vanligt SD-TV tittande eller bara nån minut vitrensning. Får börja köra med toa paus en gång per timme så kör man vit-rensning under toalettbesöket
Ingen som vet hur detta är på andra plasmor då jag bara haft LCD innan?
Själv tror jag att det kommer bli som med alla andra ghosts att ju äldre panelen blir ju längre tid tar det för detta att framkomma och tillslut kommer det inte hinna dyka upp innan filmen är slut

Föresten, någon som vet ifall Dustin har prisgaranti? Det vill säga om en produkt kostar X kronor och en vecka senare faller priset så att man får mellan skillnaden tillbaka eller som någon form av en bonus?
Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 01 april 2008 - 15:07.
Postad 01 april 2008 - 18:08

Redigerat av Pudd_ols, 01 april 2008 - 18:09.
Postad 01 april 2008 - 21:00

Postad 01 april 2008 - 21:19
Jag köpte min på elgiganten pga bättre "villkor" med 30 dagars öppet köp och prisgaranti mot sig själv och andra samma pris som M.M i samma stad på MM får du inte testa den hemma och sen lämna tillbaka den utan obruten förpackning gäller där!Kommigen nu folk, vill gärna veta detta innan vi köper så, svara snälla !
Studentgaranti kan jag inte säga något om tyvärr!Mycket nöje när du kommer hem imorgon då

Postad 01 april 2008 - 21:26
Redigerat av toyzar, 01 april 2008 - 21:27.
Postad 01 april 2008 - 21:33
Fy fan vad rädd jag blir nu när ni visat ghostingen osv. Fredrik och albinndoja. ****. Hur är px70 när det gäller ghosting? hur mycket har det stört er egentligen? kanske inhandlar denna tv imorgon eller nästa dag igen.
Verkar inte vara permanenta ghostningar om jag förstått rätt. Känns som det kan vara värt ett köp ändå.
Postad 01 april 2008 - 21:38
Exact, inga permanenta ghostings här inte. De ghosts som har dykt upp efter att jag t.ex. tittat på 2.35:1 film i 4h har försvunnit efter lite vanligt TV tittande som följd till att filmen(erana) varit slut. 5 min vit rengörning tar bort till 99% det som har uppkommit.Verkar inte vara permanenta ghostningar om jag förstått rätt. Känns som det kan vara värt ett köp ändå.
Postad 01 april 2008 - 22:07
Postad 01 april 2008 - 22:43
Det som gjorde mig lite ledsen i ögat var att efter ca: 3 timmar så tyckte jag att en av gubbarna hade en konstig grön prick på halsen. Jag bytte kanal och pricken var kvar!! Perkele...en död pixel! Men den lyser inte hela tiden. Den försvinner vid svart bakgrund och den blinkar ibland när jag tittar på tv. Den sitter till höger lite ovanför mitten. Jag köpte den på Dustin och vet inte hur deras, eller LG:s, pixelgaranti är? Någon annan som har en eller flera döda pixlar på sin nya? Jag blir så ledsen!
Jag vill ju inte skicka tillbaka den. Orka vara utan tv i säkert över en vecka (jag vet, i-landsproblem). Men om jag får skicka tillbaka den så byter jag nog mot en 50". Hoppas jag inte får ett ex med ghostingproblem då...eller någon med döda pixlar!
En nöjd men ändå missnöjd ägare av LG 42PG6000!
Postad 02 april 2008 - 06:23
Som du skriver är det ej permanent och kör man vit rengöring så försvinner det, än så länge. Jag skulle nog faktiskt säga att om man inte är plasma kär skulle jag nog hellre gå på en Kuro Pioneer plasma eller en LCD för att slippa det här. Det är drygt att behöva fiffla med vit rengöring så fort det blir ghost och det gör att man tappar intresset för mig i alla fall. Eller så slutar man rengöra och bara kollar vidare och "chansar" men chansen att problem uppstår under en längre tid kanske är stor?Exact, inga permanenta ghostings här inte. De ghosts som har dykt upp efter att jag t.ex. tittat på 2.35:1 film i 4h har försvunnit efter lite vanligt TV tittande som följd till att filmen(erana) varit slut. 5 min vit rengörning tar bort till 99% det som har uppkommit.Verkar inte vara permanenta ghostningar om jag förstått rätt. Känns som det kan vara värt ett köp ändå.
Jag vet inte. Bilden är superb, kvaliten är bra på det mesta och designen är vacker men ghostingen suger verkligen dallas.
Mvh
Jag fick med en död pixel, helt död pixel men det syns liksom inte på 3 meter såvida man inte har en supersyn som du verkar ha. Sitter du långt ifrån och ser pixeln? I och för sig är inte min grön utan kolsvart. Går man fram så ser man pixeln.Jag fick hem min 42PG6000 idag från Dustin (snabb leverans). Hade en LG 50PC55 innan och jäklar vad mycket mindre den här var. Första intrycket var faktiskt att det var bra bild out of the box i bildläget "film". Har inte ställt in något än. Med min förra tv fick jag ghosting så fort jag hade haft framme menyrutan i kanske 5 sekunder (när tv:n var ny). Men på den här hade jag uppe menyrutan i flera minuter och ingen ghosting alls när jag bytte till svart bakgrund. Mycket bättre! Ghostingen blev mycket bättre på min gamla efter ett tag men det här bådar gott inför framtiden!
Det som gjorde mig lite ledsen i ögat var att efter ca: 3 timmar så tyckte jag att en av gubbarna hade en konstig grön prick på halsen. Jag bytte kanal och pricken var kvar!! Perkele...en död pixel! Men den lyser inte hela tiden. Den försvinner vid svart bakgrund och den blinkar ibland när jag tittar på tv. Den sitter till höger lite ovanför mitten. Jag köpte den på Dustin och vet inte hur deras, eller LG:s, pixelgaranti är? Någon annan som har en eller flera döda pixlar på sin nya? Jag blir så ledsen!
Jag vill ju inte skicka tillbaka den. Orka vara utan tv i säkert över en vecka (jag vet, i-landsproblem). Men om jag får skicka tillbaka den så byter jag nog mot en 50". Hoppas jag inte får ett ex med ghostingproblem då...eller någon med döda pixlar!

Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 02 april 2008 - 06:25.
Postad 02 april 2008 - 06:28
Men på den här hade jag uppe menyrutan i flera minuter och ingen ghosting alls när jag bytte till svart bakgrund. Mycket bättre!

För mig är det bara räcker det med t.ex. bara att byta kanal några gånger för att man ska se den lilla rutan mot en svart bakgrund. Kanske fått en lite tisdags exemplar då, ids inte åka tillbaka med TV:n och byta tills man hittar en som mindre känslig. Jag kan ju glädja mig med att jag iaf inte har några döda pixlar

Redigerat av Fredrik HL, 02 april 2008 - 06:30.
Postad 02 april 2008 - 07:36
Recension av 50" finns på TrustedReviews såg jag.
Ah! Efter den recensionen ser jag ännu mer fram emot mitt ex som kommer i eftermiddag!

Tänk att jag ska få se Arsenal-Liverpool på en "lyx-tv" ikväll!
Postad 02 april 2008 - 07:57
"Another issue with dark scenes is that they can suffer with image retention, where bright parts of a picture can leave a trace of themselves behind for a few seconds. We'd anticipate this issue diminishing over time, though."
Redigerat av PM_1975, 02 april 2008 - 07:58.
Postad 02 april 2008 - 08:31
Postad 02 april 2008 - 09:51
För de som (liksom jag) är nyfikna på den kommande varianten PG6300 med DVB-C har jag skapat en specifik tråd för just den modellen.
Jag är medveten om att den inte kommer än på ett tag, men tålamod och nyfikenhet hänger inte alltid ihop...
Tanken är att frågor som är specifika för PG6300 ska behandlas i den tråden, framförallt då funderingar kring hur den inbyggda DVB-C mottagaren fungerar.
Den här tråden innehåller väldigt mycket matnyttig info om PG6000, men den har blivit rätt lång så det känns som att mer ämnesspecifika trådar är på sin plats.
I väntan på att LG släpper mer info om PG6300 (och att den börjar dyka upp i butiker) tänkte jag fila på det första inlägget så att det blir en bra sammafattning av information.
Skicka gärna PM till mig om ni saknar något eller hittar något fel i det första inlägget. Hellre PM än inlägg, syftet med tråden blir ju lite förfelat om den inleds med åtta sidors diskussion om stavfel i det första inlägget...
Postad 02 april 2008 - 10:14
Det som förvånade mig mest var hur dålig signal man kan få från en DVD. Även relativt nya filmen kan ge en extremt dålig bild. Jag har testat exakt samma inställningar med en DVD med bra kvalité och det ger verkligen en fantastisk bild. Det är svårt när man inte kan jämföra med något, men bästa-fallet jag sett är jag mycket nöjd med. Även bra TV-signaler ger en mycket bra bild som jag är mer en nöjd med, medan vissa signaler från till exempel 6:an ger en katastrofalt dålig bild med bland annat color banding som syns tydligt i till exempel ansikten. Kollar i princip aldrig på 6:an och detta kollade jag innan jag kalibrerat TV:n. Mer info ikväll efter att jag kollat fotbollen. Kollade lite fotboll på fyran i måndags och där var det helt ok för det mesta, så jag har lite att jämföra med.
Angående ghosting har jag märkt endel, men det försvinner snabbt. Jag kollade på en handbolls-match och efteråt kunde man se tydliga spår där tiden och resultatet visats men ingenting av programloggan uppe till vänster. Testade igår med HDMI-DVI och efter att jag startat upp Windows syntes tydliga spår av Windows-loggan som visas under uppstart trots att den bara visats ett fåtal sekunder. Så det varierar en hel del, ibland syns ingenting och ibland är den väldigt känslig.
Sedan har jag en fråga om DVI som någon kanske kan svara på. Jag har två DVI-utgångar på grafikkortet i datorn och till dessa har jag två LCD-skärmar. Så när jag skulle koppla in TV:n så fick jag koppla ifrån en skärm för att få en ledig DVI-utgång, och det funkade inte så bra att göra medan datorn var igång. Jag fick starta om både när jag kopplade in TV:n och när jag tog bort den och kopplade in skärmen igen, vilket är mycket irriterande. Hur löser jag detta? Köper ett extra grafikkort för att kunna ha tre DVI-enheter inkopplade? Antar att jag kan köpa det billigaste kortet jag hittar då, men PCI-E-platsen är ju upptagen så det får väl bli ett PCI-kort då... Eller finns det någon annan bra lösning?
Postad 02 april 2008 - 10:23
Du skall inte behöva starta om på grund av det för jag har gjort samma sak som du. Jag hade två skärmar inkopplade men plockade bara ut den ena och i med TV'n så var det klart. Den ändrade dock upplösning från 1600*1200 till 1360*768 vilket är HD-ready upplösningen.Sedan har jag en fråga om DVI som någon kanske kan svara på. Jag har två DVI-utgångar på grafikkortet i datorn och till dessa har jag två LCD-skärmar. Så när jag skulle koppla in TV:n så fick jag koppla ifrån en skärm för att få en ledig DVI-utgång, och det funkade inte så bra att göra medan datorn var igång. Jag fick starta om både när jag kopplade in TV:n och när jag tog bort den och kopplade in skärmen igen, vilket är mycket irriterande. Hur löser jag detta? Köper ett extra grafikkort för att kunna ha tre DVI-enheter inkopplade? Antar att jag kan köpa det billigaste kortet jag hittar då, men PCI-E-platsen är ju upptagen så det får väl bli ett PCI-kort då... Eller finns det någon annan bra lösning?
Jag sitter med 8800GTX med dåvarande drivrutiner: 169.21
Nu använder jag mig av 174.74 Beta och det fungerar super!

-----------------------------------------------------
För övrigt kan jag skriva att efter kalibrering är fotboll ett nöje att titta på. Jag kollade igår på fotbolls matchen mellan Roma & Manchester united och ingenting ser grötigt ut, kladdigt ut, hacka, dåliga panoreringar utan allt ser verkligen bra ut faktiskt. Jag blev lite förvånad att bilden kunde bli så mycket bättre efter kalibrering och då har jag ändå inte kalibrerat med en hårdvarukalibrator utan endast från menyn. Minst sagt imponerande!!
Mvh
Redigerat av Unregistered98025e06, 02 april 2008 - 10:23.
Postad 02 april 2008 - 11:13
Mvh/ Pelle
Postad 02 april 2008 - 12:10
Så man bör ändra upplösningen INNAN man kopplar in DVI:n från TV:n? Jag gjorde inte det och då funkade det inte alls. När jag startade om visade TV:n 1600x1200-upplösning, men hela bilden gick ju inte att visa. Sen när jag kopplade in skärmen igen så blev det ett svart område ca 10 cm brett på vänstersidan av skärmen och bilden var förskjuten lika långt till höger. Fick starta om för att få det att funka. Kanske bör kolla upp om det finns nya drivrutiner till grafikkortet.Du skall inte behöva starta om på grund av det för jag har gjort samma sak som du. Jag hade två skärmar inkopplade men plockade bara ut den ena och i med TV'n så var det klart. Den ändrade dock upplösning från 1600*1200 till 1360*768 vilket är HD-ready upplösningen.
Ska bli mycket intressant ikväll. I måndags såg vissa matcher bra ut medan vissa var väldigt dåliga, så jag antar att det var lite blandad kvalité på källan från de olika matcherna. De gånger jag har sett på fotboll på 42"+-skärm har det inte sett vidare bra ut. Men då har det oftast varit på någon sportbar, antar att de inte kört med direkt optimerade inställningar.För övrigt kan jag skriva att efter kalibrering är fotboll ett nöje att titta på. Jag kollade igår på fotbolls matchen mellan Roma & Manchester united och ingenting ser grötigt ut, kladdigt ut, hacka, dåliga panoreringar utan allt ser verkligen bra ut faktiskt. Jag blev lite förvånad att bilden kunde bli så mycket bättre efter kalibrering och då har jag ändå inte kalibrerat med en hårdvarukalibrator utan endast från menyn. Minst sagt imponerande!!
Redigerat av skywlker, 02 april 2008 - 12:11.
Postad 02 april 2008 - 12:46
Tjena allihopa! Har provat med inställningarna som postades förut men det blev på tok för rött och allmänt för mycket färg! Jag kör via canal digitals box (parabol)! Finns det nån snäll själ som orkar dela med sig av sina intällningar efter kalibrering? AlbinNDoja, du blev ju nöjd med resultatet efter kalibrering gällande fotbollen (och det är ju det viktigaste - Go Arsenal ikväll)! Orkar du posta dina inställningar vore du en ängel?
Mvh/ Pelle
Du har inte testat att göra som jag gjorde och bara dra ner färgen en bra bit från de inställningarna? Blev kanonbra för mig iallafall.
Postad 02 april 2008 - 12:52
Recension av 50" finns på TrustedReviews såg jag.
Ah! Efter den recensionen ser jag ännu mer fram emot mitt ex som kommer i eftermiddag!
Tänk att jag ska få se Arsenal-Liverpool på en "lyx-tv" ikväll!
Trustedreviews kanske inte skall 'trustas' för mycket! Det har bevisats vissa fall av plagiering av reviews, jag säger inte att så är fallet med just denna review.... men jag skulle inte lita blint på dem. Kolla gärna HDTVtests hemsida, som verifierar vissa misstankar som jag haft om trustedreviews sedan tidigare..
Det ser dock ut som en bra tv, otroligt prisvärd.. grattis till köpet!

//M
Postad 02 april 2008 - 13:13
Som du skriver är det ej permanent och kör man vit rengöring så försvinner det, än så länge. Jag skulle nog faktiskt säga att om man inte är plasma kär skulle jag nog hellre gå på en Kuro Pioneer plasma eller en LCD för att slippa det här. Det är drygt att behöva fiffla med vit rengöring så fort det blir ghost och det gör att man tappar intresset för mig i alla fall. Eller så slutar man rengöra och bara kollar vidare och "chansar" men chansen att problem uppstår under en längre tid kanske är stor?Exact, inga permanenta ghostings här inte. De ghosts som har dykt upp efter att jag t.ex. tittat på 2.35:1 film i 4h har försvunnit efter lite vanligt TV tittande som följd till att filmen(erana) varit slut. 5 min vit rengörning tar bort till 99% det som har uppkommit.Verkar inte vara permanenta ghostningar om jag förstått rätt. Känns som det kan vara värt ett köp ändå.
Jag vet inte. Bilden är superb, kvaliten är bra på det mesta och designen är vacker men ghostingen suger verkligen dallas.
MvhJag fick med en död pixel, helt död pixel men det syns liksom inte på 3 meter såvida man inte har en supersyn som du verkar ha. Sitter du långt ifrån och ser pixeln? I och för sig är inte min grön utan kolsvart. Går man fram så ser man pixeln.Jag fick hem min 42PG6000 idag från Dustin (snabb leverans). Hade en LG 50PC55 innan och jäklar vad mycket mindre den här var. Första intrycket var faktiskt att det var bra bild out of the box i bildläget "film". Har inte ställt in något än. Med min förra tv fick jag ghosting så fort jag hade haft framme menyrutan i kanske 5 sekunder (när tv:n var ny). Men på den här hade jag uppe menyrutan i flera minuter och ingen ghosting alls när jag bytte till svart bakgrund. Mycket bättre! Ghostingen blev mycket bättre på min gamla efter ett tag men det här bådar gott inför framtiden!
Mvh
Hehe...supersyn tror jag inte att jag har men den LYSER verkligen grönt så den är svår att missa. Hade den varit svart så hade jag kanske inte upptäckt den från soffan som är ungefär på 4 meters avstånd. Hur fungerar distanslagen egentligen? Får jag skicka tillbaka något som jag är missnöjd med även om jag öppnat och satt på den? Syftar främst på storleken då jag nog helst vill ha 50" igen.
Postad 02 april 2008 - 13:29
Nu har inte TrustedReviews de mest utförliga recensionerna, men jag är rätt säker på att det som postades på HDTVTest om plagiering och dåliga recensioner gällde hdtvorg.co.uk.Trustedreviews kanske inte skall 'trustas' för mycket! Det har bevisats vissa fall av plagiering av reviews, jag säger inte att så är fallet med just denna review.... men jag skulle inte lita blint på dem. Kolla gärna HDTVtests hemsida, som verifierar vissa misstankar som jag haft om trustedreviews sedan tidigare..
Redigerat av Ghorun, 02 april 2008 - 13:30.
Postad 02 april 2008 - 14:07

Link till tråden (Översatt med google, tyska - eng)
Om ni har lite och göra

Postad 02 april 2008 - 14:20
Vilka inställningar gjorde du då ? Jag tyckte det såg oklart/suddigt ut. Däremot var närbilder bättre.
Postad 02 april 2008 - 14:37

Kommer att posta bilder och recension så fort jag bara hinner.
Postad 02 april 2008 - 16:59
Om ni har lite och göra
. . .Sitter och väntar på min LG 50 fortarande. . . Beställde den 27 mars från TBH.se.
Låter segt!

Beställde igår, fick den vid 14 idag! Från Fyndbörsen till riktigt bra pris också! Kan starkt rekommendera dem efter en snabb och smidig affär!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar