nVidia ION plattform
1279 svar till detta ämne
Postad 26 januari 2010 - 23:51
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
Hej!
WiFi ser jagt inte som något problem, bara att slänga bort det. Vill inte ha det. *Tyvärr* är detta standard för många itx-moderkort från zotac idag.
Den produkten som visas på ebay, den verkar ha endast hona-hona. Blir det inte lite problem när man ska ansluta? Eller tänker jag fel? floppydtv är hane, alla usb/firewireuttag på datorn är honor. Borde det inte vara hane på usb-sidan för att det ska fungera? Eller det finns kanske adaptrar för det också?
Nån som kan lista ut vem som tillverkar den där adaptern? Jag har googlat ne inte kammat hem nån vinst.
Som någon sa, happauage har ju fungerande lösningar redan som inte behöver firewire (med wintv ca module), men floppdtv är ju så jäkla stabilt. Synd bara man satsade på den utdöende standarden firewire och inte på USB2.
Vågar inte riktigt satsa på happuagues produkter, deras hemsida innehåller monga döda länkar, forumet har inte uppdaterats på år och dagar (bortsett från diverse felrapporter) och flera rapporterar instabilitet och kanaler som inte vill visas med deras ca-modul.
Har sambo och två barn som inte tar lätt på när inspelningar missas... eller när något hänger sig.
/H
Här är en med USB hane: http://cgi.ebay.com/...nve...n=9&ps=63
Postad 26 januari 2010 - 23:54
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Säker på att du använder GPU avkodning då? Enligt anandtech.com är det en bugg mellan youtube, flash betan 10.1 och senaste nvidia drivrutinerna som gör att man inte får GPU avkodning utan att lägga till ett prefix på adresslänken till sidan.
förhoppningsvis ska detta lösas i en uppdatering av flash eller ion drivrutinerna.
Hade tydligen missat att uppdatera mina grafikdrivrutiner, körde för gammal version (kunde svära på att jag uppdaterat dom nyligen...). Med uppdaterade drivrutiner glider det nu på i 30fps.
Postad 27 januari 2010 - 08:34
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
Ang. Firewire. Borde inte en sån här funka: http://cgi.ebay.com/...a#ht_1885wt_939
så har ni er firewire-port.
På den här bilden ser det nämligen ut som att pci-e-porten är upptagen av wifi-kortet? http://computershopp...evo-r3610-u9012 Jag hittar heller inga pci-e mini kort för firewire.
Beställde denna adapter igår från Ebay, var ju inte så dyrt så man kan ju testa. Dock tror jag det inte kommer fungera eftersom jag aldrig har sett någon sådan adapter förut och vad jag har läst så måste en konverter från FireWire till USB var aktiv men för 40 kr kan man ju testa i alla fall. Återkommer med resultat när jag väl har fått den. Ser inga problem att det är en USB hona, det är bara att ta en Hane-Hane kabel mellan adaptern och datorn.
Postad 27 januari 2010 - 13:23
foogy
-
foogy
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Hade tydligen missat att uppdatera mina grafikdrivrutiner, körde för gammal version (kunde svära på att jag uppdaterat dom nyligen...). Med uppdaterade drivrutiner glider det nu på i 30fps.
Najs  Precis vad jag ville höra.
Postad 28 januari 2010 - 09:47
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Någon mer än jag som stör sig på att atomprocessorn är såpass slö att det inte ens går att surfa normalt?
Scrolla på aftonbladet gör mig illamående.
Har alltså gjort en fräsch installation av windows 7, dragit in senaste chipset och grafikkortsdrivutinerna.
Testat både IE8 och firefox, samma problem.
Antar att det är kopplat till att jag kör 1080P upplösning och lite inzoomat.
Redigerat av Lindfors, 28 januari 2010 - 09:47.
Postad 28 januari 2010 - 10:34
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Någon mer än jag som stör sig på att atomprocessorn är såpass slö att det inte ens går att surfa normalt? Scrolla på aftonbladet gör mig illamående.
Ja, jag blir också illamående av att scrolla på Aftonbladet, men det har inget med datorn att göra. Seriöst, ja jag har också noterat en störande tröghet när man scrollar i webbsidor (ASrock 330HT-BD med W7HP) . Men dual-core Atom kan inte vara såå slö, det är väl grafikkortet som ska uppdatera skärmen? Måste vara en issue med drivrutinerna?
Postad 28 januari 2010 - 10:42
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Ja, jag blir också illamående av att scrolla på Aftonbladet, men det har inget med datorn att göra.
Seriöst, ja jag har också noterat en störande tröghet när man scrollar i webbsidor (ASrock 330HT-BD med W7HP) . Men dual-core Atom kan inte vara såå slö, det är väl grafikkortet som ska uppdatera skärmen? Måste vara en issue med drivrutinerna?
Låter otroligt att det skulle vara cpu, jag surfar ibland på en gammal amd-burk med singel-core på under 2ghz och det är inga som helst problem att surfa och lite bättre prestanda ån så måste atom ha, har däremot läst om en del med ion-moderkort som haft problem med att bios och liknande behövt uppdateras för att köra w7 smidigt.
Postad 28 januari 2010 - 10:55
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Låter otroligt att det skulle vara cpu, jag surfar ibland på en gammal amd-burk med singel-core på under 2ghz och det är inga som helst problem att surfa och lite bättre prestanda ån så måste atom ha, har däremot läst om en del med ion-moderkort som haft problem med att bios och liknande behövt uppdateras för att köra w7 smidigt.
Men brukar du köra 1080P upplösning på din gamla AMD burk? Tror det kan vara boven faktiskt.
Postad 28 januari 2010 - 11:13
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Men brukar du köra 1080P upplösning på din gamla AMD burk? Tror det kan vara boven faktiskt.
Ska ju inte spela någon roll så länge det är 2d-grafik som används. Kör visserligen inte 1080p bara 1680*1050 har jag för mig, dellskärmen har det som native.
Postad 28 januari 2010 - 14:17
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Klart det spelar roll även för 2D grafik, dock inte alls i samma grad som för 3D.
Sänker jag upplösningen till 1360*768 så försvinner problemet, eller minskar markant.
Men det är förmodligen någon bugg i drivrutinerna, eventuellt flash som spökar.
Redigerat av Lindfors, 28 januari 2010 - 14:20.
Postad 28 januari 2010 - 16:41
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Klart det spelar roll även för 2D grafik, dock inte alls i samma grad som för 3D. Sänker jag upplösningen till 1360*768 så försvinner problemet, eller minskar markant.
Men det är förmodligen någon bugg i drivrutinerna, eventuellt flash som spökar.
Tror mer på det, många sitter ju vid datorer idag som inte ens har i närheten av de graffen som sitter i en ion-burk och även gamla cpuer och de borde ju rimligtvis inte ens kunna titta in på AB isf. Skulle dock inte förvåna mig om felet ligger hos AB, tycker det laggar när man skrollar på min spelburk också, visst ingen värsting men iaf.
Postad 28 januari 2010 - 17:37
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag skulle absolut inte rekommendera en ION-burk till annat än att köra XBMC med VDPAU. Hade en tidigare men den åkte ut direkt efter att jag hade testat den med Win 7. Grymt seg till att surfa med men det är inte så konstigt då den är långsammare än en gammal P4 (2.66Ghz) enligt ett test jag läste för ett tag sen. Kör en passiv burk med Dual Core e5200 nu som är helt överlägsen i både prestanda och ljudnivå (och pris  ). EDIT: Test på AnandtechThe last benchmark I ran comparing the Atom to a Pentium 4 was Futuremark’s Peacekeeper - a benchmark for measuring web browser performance. The benchmark is unaffected by internet connection and simply measures, once loaded, how fast your PC can work with various forms of commonly used javascript. I ran all of the Peacekeeper tests using Google Chrome.
The Pentium 4 absolutely demolished the Atom here. Once again it’s almost twice as fast as the Atom 330. In a multi-threaded environment the Atom 330 can pull ahead, but in most typical day-to-day tasks the Pentium 4 is going to be a much faster solution.
Redigerat av AdrianTepes, 28 januari 2010 - 17:43.
Postad 28 januari 2010 - 18:01
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Jag skulle absolut inte rekommendera en ION-burk till annat än att köra XBMC med VDPAU. Hade en tidigare men den åkte ut direkt efter att jag hade testat den med Win 7. Grymt seg till att surfa med men det är inte så konstigt då den är långsammare än en gammal P4 (2.66Ghz) enligt ett test jag läste för ett tag sen. Kör en passiv burk med Dual Core e5200 nu som är helt överlägsen i både prestanda och ljudnivå (och pris ).
EDIT: Test på Anandtech
Dock svårt att trycka in din e5200 i ett lika litet och smidigt chassie som zotac ion och de andra ionbaserade burkarna har.
Postad 28 januari 2010 - 18:05
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Dock svårt att trycka in din e5200 i ett lika litet och smidigt chassie som zotac ion och de andra ionbaserade burkarna har.
Jag har den i ett HFX Micro M2 som är ungefär samma storlek som Asrock ION-burken. Har lite bilder i mitt galleri så kan du ser storleken jämfört med ett PS3.
Postad 28 januari 2010 - 18:40
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Jag har den i ett HFX Micro M2 som är ungefär samma storlek som Asrock ION-burken. Har lite bilder i mitt galleri så kan du ser storleken jämfört med ett PS3. 
Då är det klart att den är tyst, men du får 2 asrock för samma pris som ditt chassie kostar
Postad 28 januari 2010 - 19:08
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Då är det klart att den är tyst, men du får 2 asrock för samma pris som ditt chassie kostar 
Haha nu tar du väl i lite  Runt 6500:- gav jag för datorn, dock utan dvd + att man måste montera den själv. Men man får vad man betalar för
Postad 28 januari 2010 - 22:42
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Jag tänkte jag skulle hänga med i vad som pågår så jag har dragit hem en ASRock barebone med Blu-ray.
Jag satte i en 320GB-drive och en del RAM jag hade liggande. Den ser väl bra ut, men det tog ett tag innan jag
insåg att det faktiskt sitter en liten CPU-fläkt där inne. Ett tag trodde jag det var hårddisken som lät men insåg sedan att det sitte två fläktar i lådan.
Hittills har jag lagt in 64-bit Ubuntu 9.10 på den för att se vad som går att få ut av det.
Jag tog ett par bilder på den omdiskuterade fläkten så det klargörs hur det hela ser ut:
fan_1.jpg 549,62K
0 Antal nerladdningar
fan_2.jpg 555,1K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered99322caa, 28 januari 2010 - 22:46.
Postad 29 januari 2010 - 09:43
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Angående slöheten vid surfandet så har jag gjort några tester nu, verkar vara kopplat till flash. Minsta flashsak på en hemsidan så sticker CPUn upp i 100%.
Är det någon som verkligen fått nya flash betan att arbeta som den ska? vilken version installerade ni och vilken webläsare kör ni?
Postad 29 januari 2010 - 10:40
head
-
head
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Är det någon som verkligen fått nya flash betan att arbeta som den ska? vilken version installerade ni och vilken webläsare kör ni?
Nej, jag upplever exakt samma problem som du. Min konfig: Atom 330, 2 GB RAM Windows 7 HP 1920x1080 upplösning Flash 10.1 beta 2, ActiveX-versionen Internet Explorer (Har inte hunnit installera Firefox än, datorn är helt ny)
Postad 29 januari 2010 - 11:07
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Beställde denna adapter igår från Ebay, var ju inte så dyrt så man kan ju testa. Dock tror jag det inte kommer fungera eftersom jag aldrig har sett någon sådan adapter förut och vad jag har läst så måste en konverter från FireWire till USB var aktiv men för 40 kr kan man ju testa i alla fall. Återkommer med resultat när jag väl har fått den. Ser inga problem att det är en USB hona, det är bara att ta en Hane-Hane kabel mellan adaptern och datorn.
Då hann du före mig, jag lyckades aldrig aktivera mitt ebay-konto, fick felmeddelande. Spännande att veta huruvida denna fungerar alls. Om den gör det så har vi ju förlängt livet på floppydtv rejält, även för mindre ITX-datorer. Och e-bay ger ju i alla fall intrycket av att vara ganska seriöst och ta kundkritik på allvar, och denne nissen som sålde dessa hade inte fått så jättemycket negativ kritik. Jag har i jobbet pysslat en hel del med USB och hade gärna velat veta vad som finns under det svarta plasthöljet... hur man får det att fungera med USB är ju intressant. Och vad drivrutinerna säger om det... Synd att Digital Everywhere inte finns längre. De hade kunnat kommentera detta. /H
Postad 29 januari 2010 - 17:05
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Angående slöheten vid surfandet så har jag gjort några tester nu, verkar vara kopplat till flash. Minsta flashsak på en hemsidan så sticker CPUn upp i 100%. Är det någon som verkligen fått nya flash betan att arbeta som den ska? vilken version installerade ni och vilken webläsare kör ni?
Jag har testat lite och det verkar som att du måste lägga till &fmt=37 i slutet på adressen till en video med 1080p för att det ska hoppa igång. Det går inte när jag ändrar till 1080p i spelarens meny. &fmt=22 för 720p. Jag kör Chrome och Flash 10.2 beta EDIT: Content has to be specifically designed to work well with GPU functionality.
Läste en gammal bloggpost om flash 10 men jag misstänker att det stämmer fortfarande. Om det är så hjälper det inte mot segheten på t ex aftonbladets hemsida. Men det går alltid att köra flashblocker..
Redigerat av AdrianTepes, 29 januari 2010 - 22:42.
Postad 01 februari 2010 - 13:14
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
Då hann du före mig, jag lyckades aldrig aktivera mitt ebay-konto, fick felmeddelande.
Spännande att veta huruvida denna fungerar alls. Om den gör det så har vi ju förlängt livet på floppydtv rejält, även för mindre ITX-datorer.
Och e-bay ger ju i alla fall intrycket av att vara ganska seriöst och ta kundkritik på allvar, och denne nissen som sålde dessa hade inte fått så jättemycket negativ kritik.
Jag har i jobbet pysslat en hel del med USB och hade gärna velat veta vad som finns under det svarta plasthöljet... hur man får det att fungera med USB är ju intressant. Och vad drivrutinerna säger om det...
Synd att Digital Everywhere inte finns längre. De hade kunnat kommentera detta.
/H
Jag lovar att återkomma så fort jag har fått hem den. Det vore ju intressant om den verkligen fungerar. Om den gör det så förstår jag inte varfölr inte fler har gjort dessa adaptrar....
Postad 03 februari 2010 - 21:14
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
I dag fick jag så adapter och som jag misstänkte så funkade den inte. Den är riktigt farlig för datorn. Jag kopplade in en av mina FireDTV och märkte att den inte kunde få ström via kabeln, fine tänkte jag jag testar att koppla in ett nätagg för att se om det funkar. När jag gjorde detta så varnade datorn om förhöjd strömstyrka på USB-porten sen började det lukta bränt!
Som tur var drog jag ur kabeln snabbt och ingenting gick sönder. Så nu måste jag fundera på hur jag ska gå vidare. Ska jag kolla om jag kan byta ut WiFi-kortet mot ett FireWire kort eller leta vidare efter PCIe mini kort som man kan köpa och koppla ur minneskortläsaren. eller köpa en till dator som har firewire....
Postad 04 februari 2010 - 08:21
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
I dag fick jag så adapter och som jag misstänkte så funkade den inte. Den är riktigt farlig för datorn. Jag kopplade in en av mina FireDTV och märkte att den inte kunde få ström via kabeln, fine tänkte jag jag testar att koppla in ett nätagg för att se om det funkar. När jag gjorde detta så varnade datorn om förhöjd strömstyrka på USB-porten sen började det lukta bränt! Som tur var drog jag ur kabeln snabbt och ingenting gick sönder. Så nu måste jag fundera på hur jag ska gå vidare. Ska jag kolla om jag kan byta ut WiFi-kortet mot ett FireWire kort eller leta vidare efter PCIe mini kort som man kan köpa och koppla ur minneskortläsaren. eller köpa en till dator som har firewire....
Hoppas du gav negativ feedback till säljaren?
Postad 04 februari 2010 - 11:17
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
I dag fick jag så adapter och som jag misstänkte så funkade den inte. Den är riktigt farlig för datorn. Jag kopplade in en av mina FireDTV och märkte att den inte kunde få ström via kabeln, fine tänkte jag jag testar att koppla in ett nätagg för att se om det funkar. När jag gjorde detta så varnade datorn om förhöjd strömstyrka på USB-porten sen började det lukta bränt! Som tur var drog jag ur kabeln snabbt och ingenting gick sönder. Så nu måste jag fundera på hur jag ska gå vidare. Ska jag kolla om jag kan byta ut WiFi-kortet mot ett FireWire kort eller leta vidare efter PCIe mini kort som man kan köpa och koppla ur minneskortläsaren. eller köpa en till dator som har firewire....
Trist att höra. Kan du ta fram skalpellen och skära upp den så vi får reda på vad som finns bakom plasthöljet? Förstår inte syftet med att ens sälja detta då priset är så lågt att det knappast blir någon förtjänst. Går det att göra andra tester med någon annan firewire-utrustning (om du vågar)? Ge säljaren negativ feedback! Det som vi alla är ute fter när det gäller ITX och floppydtv är ju att koppla in den internt, jag vill inte ha någon sladd som sticker ut på baksidan. Det borde vara enklare att få till det hela internt kan man ju tycka. /H
Redigerat av MrNorth27, 04 februari 2010 - 11:19.
Postad 04 februari 2010 - 12:52
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
En uppdatering: Nu på morgonen upptäckte jag att alla USB-portar på min Laptop, som jag testade på för att kolla om det funkade på XP, har slutat att fungera efter testet! Detta var mindre roligt men som tur är så har jag support från dell på den så det ska nog inte vara någon fara kostnadsmässigt. Jag har skickat en "fråga" till säljaren där jag förklarar vad som hände när jag använde adaptern och att han har 48h på sig att svara annars så kommer jag ge honom massivs negativ kritik. Jag börjar undra om det inte är ett hembygge men som sagt så misstänkte jag från början att den inte skulle fungera men jag trodde aldrig att den skulle kunna förstöra en dator.
Postad 07 februari 2010 - 23:43
Videonisse
-
Videonisse
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jag skulle absolut inte rekommendera en ION-burk till annat än att köra XBMC med VDPAU. Hade en tidigare men den åkte ut direkt efter att jag hade testat den med Win 7. Grymt seg till att surfa med men det är inte så konstigt då den är långsammare än en gammal P4 (2.66Ghz) enligt ett test jag läste för ett tag sen. Kör en passiv burk med Dual Core e5200 nu som är helt överlägsen i både prestanda och ljudnivå (och pris ).
EDIT: Test på Anandtech
Hur kan din hembygda HTPC baserad på den HW som du kör vara överlägsen i pris jämfört mot ION-plattformarna? Visst är din lösning iallafall dyrare eller missar jag ngt?
Postad 08 februari 2010 - 16:29
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Hur kan din hembygda HTPC baserad på den HW som du kör vara överlägsen i pris jämfört mot ION-plattformarna? Visst är din lösning iallafall dyrare eller missar jag ngt?
Räknade lite snabbt på ett e5300-system hos komplett Cpu 635:- Moderkort 420:- Minne 2gb 439:- Grafikkort ati hd5450 503:- Hårddisk 500gb 475:- Tillkommer chassie, nätdel, ev optisk enhet om man vill ha det och windowslicens om man vill köra windows. Tilläggas bör även att med detta system så är man kapabel att spela upp bluray fullt ut med bitstreamat hd-ljud från bluray.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 08 februari 2010 - 16:30.
Postad 09 februari 2010 - 08:30
Quart
-
Quart
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Chassi,nätdel och optiskt enhet 1500-2000kr
Alltså samma som en ASRock
Postad 09 februari 2010 - 10:09
Videonisse
-
Videonisse
-
Användare
-
-
133 inlägg
Pratar vi samma sak?
AdrianTepes kör ju en HFX Micro M2
och bara chassit kostar 2238kr.
Lägg till alla andra komponenter så lär den ju iallafall vara dyrare (om än kanske bättre).
Är det ngt som jag missförstår?
Postad 09 februari 2010 - 12:52
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Chassi,nätdel och optiskt enhet 1500-2000kr Alltså samma som en ASRock
Finns ju betydligt billigare om man bara letar billigt, blir dock lite större som regel än vad tex en asrock är. Alla måste ju inte välja en hfx för över 2kkr Och inget hindrar heller att man letar upp ett moderkort med ett bättre integrerat grafikkort och slopar kostnaden för ett extra.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 09 februari 2010 - 12:59.
Postad 12 februari 2010 - 17:06
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Menar att den är dyrare, skrev kanske lite otydligt. Men visst det går att bygga ett system som ligger i närheten prismässigt som jag anser är mer prisvärt om man har tänkt att surfa med den. Vill man ha den passiv kostar det mer men det är valfritt.
Postad 12 februari 2010 - 19:34
Bostongurka
-
Bostongurka
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Någon här som har testat "point n klick" äventyrsspel som tex:
Machinarium, Sam and Max, Tales of Monkey Island, Runaway, A Vampyre Story på en dator med ION som plattform?
Jag antar att äldre Lucas Arts spel fungerar bra med ScummVM.
Tack på förhand!
//Bostongurka
Postad 13 februari 2010 - 17:16
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Äntligen har Asus 1201N blivit listad på prisjakts sida. Den verkar komma till sverige trots allt?
Redigerat av StarChild, 13 februari 2010 - 17:57.
Postad 13 februari 2010 - 22:14
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Någon här som har testat "point n klick" äventyrsspel som tex: Machinarium, Sam and Max, Tales of Monkey Island, Runaway, A Vampyre Story på en dator med ION som plattform? Jag antar att äldre Lucas Arts spel fungerar bra med ScummVM. Tack på förhand!
//Bostongurka
Jag har testat Tales of monkey island på min htpc som har 9300 (ION har 9400) och det var tyvärr ospelbart. kanske låg på 10fps.
Postad 14 februari 2010 - 04:19
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Någon här som har testat "point n klick" äventyrsspel som tex: Machinarium, Sam and Max, Tales of Monkey Island, Runaway, A Vampyre Story på en dator med ION som plattform? Jag antar att äldre Lucas Arts spel fungerar bra med ScummVM. Tack på förhand!
//Bostongurka
Nu beror det här ju en hel del på vissa andra faktorer så som t.ex skärm upplösning. Jag har en ASRock ION 330 överklockad till 2.1 ghz (från 1.6, gjort genom färdigt val i bios) 1280x720 upplösning (eller så nära det går, t.ex sam and max stödjer ej widescreen). Machinarium: inga problem Sam and Max: något dåligt flyt (runt 20 fps kanske) i High quality, inga problem i low. Tales of Monkey Island: riktigt hackigt i Quallity 9 (runt 10 fps), inga program runt 1-3. Har inte dom andra 2. Har inte heller testat scummvm men kört The Dig och Fate of Atlantis via dosbox (steam) utan problem.
Postad 14 februari 2010 - 12:13
Bostongurka
-
Bostongurka
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har testat Tales of monkey island på min htpc som har 9300 (ION har 9400) och det var tyvärr ospelbart. kanske låg på 10fps.
Nu beror det här ju en hel del på vissa andra faktorer så som t.ex skärm upplösning. Jag har en ASRock ION 330 överklockad till 2.1 ghz (från 1.6, gjort genom färdigt val i bios) 1280x720 upplösning (eller så nära det går, t.ex sam and max stödjer ej widescreen). Machinarium: inga problem Sam and Max: något dåligt flyt (runt 20 fps kanske) i High quality, inga problem i low. Tales of Monkey Island: riktigt hackigt i Quallity 9 (runt 10 fps), inga program runt 1-3. Har inte dom andra 2. Har inte heller testat scummvm men kört The Dig och Fate of Atlantis via dosbox (steam) utan problem.
Tack för infot grabbar, trist att Tales Of Monkey Island inte smider på =( Sjukt sugen på en HTPC med ION ändå, kan ju alltid spela dom äldre Lucas Arts klassikerna som just The Dig och Fate of Atlantis =)
Postad 14 februari 2010 - 16:20
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Om jag skall köpa en Asrock 330HT barebone + 2GB minne, vad är bäst 2 *1GB eller 1*2GB ?
Postad 15 februari 2010 - 00:44
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
1x2GB bäst. Då har du plats för att sätta i ett 2GB till vid behov.
Postad 15 februari 2010 - 21:42
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
2x1GB är bäst, annars kan du inte utnyttja dual channel. Bättre att bestämma dig innan hur mycket ramminne du behöver.. till en htpc räcker 2GB gott och väl till de allra flesta, även i Windows.
Postad 16 februari 2010 - 00:02
Unregistered99322caa
-
Unregistered99322caa
-
Lärjunge
-
-
470 inlägg
Tack StarChild bra att du rättar! I alla fall den dagen man sätter i 2GB till för 4GB totalt får man dual channel även där men det var en viktig påminnelse.
Postad 16 februari 2010 - 09:50
nippe
-
nippe
-
Beroende
-
-
1 387 inlägg
En uppdatering: Nu på morgonen upptäckte jag att alla USB-portar på min Laptop, som jag testade på för att kolla om det funkade på XP, har slutat att fungera efter testet! Detta var mindre roligt men som tur är så har jag support från dell på den så det ska nog inte vara någon fara kostnadsmässigt. Jag har skickat en "fråga" till säljaren där jag förklarar vad som hände när jag använde adaptern och att han har 48h på sig att svara annars så kommer jag ge honom massivs negativ kritik. Jag börjar undra om det inte är ett hembygge men som sagt så misstänkte jag från början att den inte skulle fungera men jag trodde aldrig att den skulle kunna förstöra en dator.
Efter att ha skickat ett meddelande till säljaren och meddealt vad som hände med min dator och att adaptern inte fungerade så ville ha först att jag skickade tillbaka den för kontroll. Då jag påpekade att det skulle kosta mig mer än att köpa en ny så skickade han en refund. Han sa att han hade köpt in dessa utan att testa dem vilket inte är ok enligt mig. Detta lilla äventyr kostade mig $2 vilket är överkommligt. det blir att leta efter ett kort istället då detta har övertygat mig att det inte finns några passiva adaptrar fireWire <-> USB..
Postad 21 februari 2010 - 12:03
Unregistered270f2d4f
-
Unregistered270f2d4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Efter att ha suktat efter en HTPC ett par år slog jag till och köpte en ION burk häromveckan. Tyvärr är jag grymt besviken.
Min burk har den äldre Atom 230, men efter alla fina recensioner på nätet kunde väl inget gå fel?
Jag har köpt den för att kolla på Play kanalerna och lagliga streamingtjänster som Film2home och Voddler. Endast play funkar hjälpligt (inte SVT Prima).
Jag har testat fram och tillbaka och kommit fram till att CPU belastas hutlöst när man laddar ner från nätet. Vilket lixom definierar en streamingtjänst... Alltså funkar inte en youtube 720p video utan hack, om man inte cashar hela videon först, då flyter tom 1080p fint!
Jag har testat med trådlöst och bundet, ie8 och Chrome, voddler, film2home, youtube, svtprima etc... tyvärr funkar det inte tillräckligt bra.
Är detta känt sen tidigare? Måste man ladda ner 100% på HDD innan man kan spela filmer utan hack? Då lutar det ju tyvärr åt att burken endast lämpar sig åt tpd besökare, och inte till någon som mig som söker lagliga alternativ.
Spec, atom230, ION, 2gb, 160GB HDD, Win7
Postad 21 februari 2010 - 17:14
Lindfors
-
Lindfors
-
Lärjunge
-
-
376 inlägg
Efter att ha suktat efter en HTPC ett par år slog jag till och köpte en ION burk häromveckan. Tyvärr är jag grymt besviken.
Min burk har den äldre Atom 230, men efter alla fina recensioner på nätet kunde väl inget gå fel?
Jag har köpt den för att kolla på Play kanalerna och lagliga streamingtjänster som Film2home och Voddler. Endast play funkar hjälpligt (inte SVT Prima).
Jag har testat fram och tillbaka och kommit fram till att CPU belastas hutlöst när man laddar ner från nätet. Vilket lixom definierar en streamingtjänst... Alltså funkar inte en youtube 720p video utan hack, om man inte cashar hela videon först, då flyter tom 1080p fint!
Jag har testat med trådlöst och bundet, ie8 och Chrome, voddler, film2home, youtube, svtprima etc... tyvärr funkar det inte tillräckligt bra.
Är detta känt sen tidigare? Måste man ladda ner 100% på HDD innan man kan spela filmer utan hack? Då lutar det ju tyvärr åt att burken endast lämpar sig åt tpd besökare, och inte till någon som mig som söker lagliga alternativ.
Du har helt rätt, atomprocessorn är tyvärr totalt värdelös. när inte grafikkortet avlastar processorn så orkar den absolut ingenting. prova skrolla på en hemsida så går belastningen upp i 100% direkt.
Postad 21 februari 2010 - 19:05
StarChild
-
StarChild
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Naturligtvis så e modeller med Atom 330 något bättre.. men CPUn klarar inte av att spela HD video över huvud taget. Det fina med ION är när man kan få hårdvaruacceleration så att GPUn tar hand om det.. då flyter det på alldeles utmärkt. Problemet med youtube o liknande e att flash hårdvaruacceleration fortfarande ligger i beta fasen. Men inom kort kommer det en officiell uppdatering som ser till att du kan se 720p video på webben. EDIT: Du kan testa 10.1 betan här.
Redigerat av StarChild, 21 februari 2010 - 19:17.
Postad 21 februari 2010 - 23:03
Unregistered270f2d4f
-
Unregistered270f2d4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jo, 230 är helt klart för kass för streamat material.
Det här ( http://www.youtube.c...h?v=ZF59DBmYAq4) klippet suger 100% cpu när det laddas ner (1080p pausat alltså), men bara knappt 50 när man spelar upp... hur f*n kan det stämma...
Nu blir det blocket med burken.
Redigerat av Unregistered270f2d4f, 21 februari 2010 - 23:03.
Postad 21 februari 2010 - 23:32
Unregisteredb2c17384
-
Unregisteredb2c17384
-
Användare
-
-
171 inlägg
Jo, 230 är helt klart för kass för streamat material.
Det här (http://www.youtube.c...h?v=ZF59DBmYAq4) klippet suger 100% cpu när det laddas ner (1080p pausat alltså), men bara knappt 50 när man spelar upp... hur f*n kan det stämma...
Nu blir det blocket med burken.
Du måste ha någon felinställning någonstans. Jag får en cpu användning på ca 15% medan den cachar klippet (i en hastighet av ca 1 mbyte/sek). Att kopiera en fil över nätverk i ca 50mbyte/sek (gigabit nätverk) tar inte heller mer än 15-20% cpu. Ok min 330 är överklockad från 1.6 till 2.1ghz men så stor skillnad ska det inte vara. Skillnaden mellan en 230 och 330 är 0.5mb mer cache och 1 till kärna.
Redigerat av Unregisteredb2c17384, 21 februari 2010 - 23:35.
Postad 22 februari 2010 - 13:19
Unregistered270f2d4f
-
Unregistered270f2d4f
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Du måste ha någon felinställning någonstans. Jag får en cpu användning på ca 15% medan den cachar klippet (i en hastighet av ca 1 mbyte/sek).
Att kopiera en fil över nätverk i ca 50mbyte/sek (gigabit nätverk) tar inte heller mer än 15-20% cpu.
Ok min 330 är överklockad från 1.6 till 2.1ghz men så stor skillnad ska det inte vara. Skillnaden mellan en 230 och 330 är 0.5mb mer cache och 1 till kärna.
Mcgreag: Det låter ju intressant, det kanske finns hopp! Lite folk på jobbet hade lite ideer oxo som jag ska testa. Det kan ju var ngt antivirus, brandväggs tjafs. Jag ska sätta upp en lokal miljö och streama från min gamla burk och slå av och på processer/services på ION burken för att se om det gör någon skillnad. Jag kör iof redan "Game Booster" för att stänga av en massa onödiga processer när jag testar...
Postad 22 februari 2010 - 17:58
cezar
-
cezar
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Vi får hoppas på html5 snart. Helt hopplöst och idiotiskt med flash öht, speciellt för oss linuxanvändare. Finns ingen gpu acc för flash i *nix. http://ohsohightech.se/html5/
Postad 23 februari 2010 - 01:57
mole
-
mole
-
Användare
-
-
138 inlägg
vad har ni för temps på era ion-maskiner? på min asrock ion 330 med ubuntu 9.10 landar jag ibland (vid tung belastning) på närmare 75c för cpu och 55c för hdd. har fläktinställningen på auto så den borde ju justera upp sig när det blir varmare? borde jag ändra till en statisk och högre inställning?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|