Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 21 maj 2013 - 12:03

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

Härligt flum!

Ni har ingen aning alltså, men det är helt ok... :)

eh du har noll koll.

Postad 21 maj 2013 - 12:28

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Verkar ju som om det har total koll.. men sen att de inte kan förklara på ett sätt som du förstår är ju annan sak

Postad 21 maj 2013 - 12:40

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Riktigt flummiga! speciellt beat snubben! :)

Postad 21 maj 2013 - 12:44

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0
eh nu får ni ta det lugnt här ;)

Postad 21 maj 2013 - 13:08

Kirkman
  • Kirkman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag skrev tidigare att min VT60 hade repor på högerlisten. Genom att TV:n inte har någon hög buzz ljud vill jag inte byta den mot en ny, men nu har jag upptänkt nya saker som gör att jag kanske byter den.

När jag ser på HDTV (även på SD-sändningar) eller PS3 så ser man en färgad linje som ni kan se på bilderna. Ska det vara så eller är det fel?

Bild 1 HDTV högersida.

Postad bild

Bild 2 HDTV högersida.

Postad bild

Bild 3 PS3 högersida.

Postad bild

Bild 4 HDTV vänstersida.

Postad bild

Sen finns det märken i plåten på baksidan som ni ser på bilderna. Ni som har VT60, har ni samma som jag eller kan vara märken från ett väggfäste?

Bild 1 baksida.

Postad bild

Bild 2 baksida.

Postad bild

Tycker ni att jag ska byta TV:n mot en ny?

Har ringt Elgiganten om att byta TV och om den har hög buzz ljud får jag inte byta igen enligt kvinnan jag pratade med, stämmer det? Tänker åka in idag och prata med någon på Elgiganten och se vad de säger.

Postad 21 maj 2013 - 13:23

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
50" 8G Pioneer vs 65" VT60, skillnaden var enorm i både storlek och bildkvalite. Velade mycket om det kunde blir "för" stort på mitt avstånd (2,6-2,8m) men det var inga problem efter några timmars tittande så mitt tips är, köp alltid lite större än du tänkt. Du kommer vänja dig fort!

Det finns tydlig linebleed precis som på min gamla på visst material (tex oppo menyerna) men inget jag märker vid normalt tittande och höger fläkt låter/brummar i tyst rum men inget jag stör mig på då jag alltid har ljud på. Gamla tvn buzzade också högt från soffan men detta är något jag endast hör om jag går nära tvn så det var skönt att slippa.

3Dn är helt makalös och nu äntligen förstår man vad den aktiva tekniken bidrar med, ett otroligt tryck och djup. Även vanliga 720p tv-serier ser otroligt bra ut. Enda jag sett som ser "lite" sämre ut är animeavsnitt men det var något jag var beredd på då storleken ökade så markant och gäller att titta på tillräckligt bra grundmaterial så ser allt toppen ut även där.

Kör allt i THX Cinema läget då jag tycker det har bäst tryck och svärta. Färgerna och kontrasten är otroliga, något jag inte varit van vid de senaste åren. Har inte hunnit testa PS3 och 360 ännu utan bara testat blu-ray spelare och kopplat mot en PC, dock inte spelat genom PCn än utan endast sett på serier. Var lite orolig kring diskussionen om 4:4:4 och PC men inget problem med bildkvaliten jag sett eller tänkt på annat än att jag inte hittat någon bra inställning som ger lika bra svärta via PCn. Tror det är RGB signalen som spökar.

Då min Pioneer även saknade högtalare så blev det en stor bonus att nu plötsligt ha hyffsat ljud på tv-kanalerna så inbyggda högtalarna behöver inte skämmas för sig även om 99% går genom recievern.

Blev lite avis när webhallen kom med sitt fina pris men så här i efterhand då Reference Audio körde en sommarkampanj på alla VT60 och hade de i lager och lyckades leverera min tv dagen efter då jag beställde på eftermiddagen med direkt till dörren så kan man bara säga, wow!!

Sjukt nöjd med mitt köp och enda problemet som kvarstår är hur man ska finna tiden att gå igenom filmbiblioteket ännu en gång :wub:

Redigerat av wesslan, 21 maj 2013 - 13:29.

Postad 21 maj 2013 - 13:29

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Kirkman: Kör du hdmi overscan: Off med 16:9 som inställd ratio? Tänker om det kan vara att du ser nånting som normalt ligger utanför bilden. Jag har ingen hdtv box så kan inte testa det men däremot kan jag testa spel på en PS3. Är det samma linje på alla spel också?

Postad 21 maj 2013 - 14:09

Kirkman
  • Kirkman
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Kirkman: Kör du hdmi overscan: Off med 16:9 som inställd ratio?

Jo, det gör jag.

Kirkman: Jag har ingen hdtv box så kan inte testa det men däremot kan jag testa spel på en PS3. Är det samma linje på alla spel också?

Jag ser linjen på startsidan på PS3:an men det är svårt att se den på ett spel.

Ser linjen bäst på HD- sändningar.

Redigerat av Kirkman, 21 maj 2013 - 14:19.

Postad 21 maj 2013 - 17:10

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
VT60 55" kostar numera 25k hos både Reference Audio och hos HBB

Postad 22 maj 2013 - 08:01

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Är VT60 panelen 24, 30 eller 36-bit? Funderar på vilken inställning som bör vara bäst för en Oppo-93? YCbCr 4:4:4 eller 4:2:2 med deep color på off/30/36-bit?

Postad 22 maj 2013 - 08:25

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 319 inlägg
  • 0

Är VT60 panelen 24, 30 eller 36-bit? Funderar på vilken inställning som bör vara bäst för en Oppo-93? YCbCr 4:4:4 eller 4:2:2 med deep color på off/30/36-bit?

Använd testmönster som chroma zone plate för att avgöra vilket chroma-format som ger bäst resultat och använd gråramper för att avgöra huruvida 30/36-bitar minskar posterisering. Finns på DVE och S&M.

I de allra flesta fall vill man köra RGB ut från spelaren för att få rätt färgomvandling för DVD-filmer.

Postad 22 maj 2013 - 09:34

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Använd testmönster som chroma zone plate för att avgöra vilket chroma-format som ger bäst resultat och använd gråramper för att avgöra huruvida 30/36-bitar minskar posterisering. Finns på DVE och S&M.

I de allra flesta fall vill man köra RGB ut från spelaren för att få rätt färgomvandling för DVD-filmer.

Kör aldrig dvd utan endast blu-ray skivor och tv-serier via dlna så då är väl YCbCr bäst?

Postad 22 maj 2013 - 09:54

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Nu är jag förvirrad. Har kört med YCbCr i tron att den är bäst. Kör mest Bluray men även DVD. Är RGB normal (16-235) att föredra i detta fall, dvs ger mest korrekt signal för både BD och DVD?

Postad 22 maj 2013 - 10:41

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Härligt flum!

Precis! :)
Men lätt att peka ut och visa andra om du har två tv framför dig där en har det o den andra inte.

Redigerat av Beagle five, 22 maj 2013 - 10:42.

Postad 22 maj 2013 - 12:17

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

eh du har noll koll.

Du kan alltså entydigt svara på frågan:
"Vad menar du med "djup i bilden", alltså i strikt objektiva termer?"

Om inte har du i alla fall fastslagit vem som har noll koll. :)

Precis! :)
Men lätt att peka ut och visa andra om du har två tv framför dig där en har det o den andra inte.

Det tvivlar jag inte helt på, men en smula. :)

Det intressanta vore givetvis att lista ut VAD det är som gör att du upplever det så, och ett par faktorer kan definitivt vara "svartheten" i lågdagrar och plasmans ditheringbrus (som adderar ett visst "glitter" och "analogt liv" i bilden)

Postad 22 maj 2013 - 12:34

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 319 inlägg
  • 0

Kör aldrig dvd utan endast blu-ray skivor och tv-serier via dlna så då är väl YCbCr bäst?

Nej, det är det som man måste bena ut från fall till fall för det är upp till kombinationen av källa och display.

Postad 22 maj 2013 - 12:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 319 inlägg
  • 0

Nu är jag förvirrad. Har kört med YCbCr i tron att den är bäst. Kör mest Bluray men även DVD. Är RGB normal (16-235) att föredra i detta fall, dvs ger mest korrekt signal för både BD och DVD?

Ja, det är ett gammalt klassiskt problem. SD-material (som DVD etc.) har en annan färgomvandlingsmatris än HD-material (Rec.709). När TV:n matas med YCbCr och uppskalad signal (typiskt då 1080p) vet inte TV:n att materialet ska omvandlas från YCbCr till RGB enligt reglerna för SD-material (Rec.601) utan förutsätter att innehållet är HD. Detta såvida du inte kan få spelaren att mata ut 480p/576p vid SD-material eller att du kan manuellt ändrar detta i TV:n. Om det är möjligt vill säga. Fast det är rätt besvärligt att växla in och ut ur menyer för att får rätt färgomvandling varje gång man byter mellan DVD och Blu-ray, så då är det i särklass smidigare att låta spelaren en gång för alla göra rätt.

Kör du RGB sker YCbCr-till-RGB-omvandlingen inuti spelaren och då vet spelaren (de flesta - men långt ifrån alla - Blu-rayspelare gör rätt) att källan är en DVD och ser till att rätt färgomvandlingsmatris används.

Effekten av fel omvandling är att färgerna på DVD:er dämpas och blir mer beige och bruna. Effekten är inte så stor, sannolikt har du redan ännu större färgfel i din TV:s fabriksinställningar. Men vid jämförelser på kalibrerad skärm är det tydligt.

Redigerat av Ringblixt, 22 maj 2013 - 12:50.

Postad 22 maj 2013 - 15:07

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0
Intressant.
Känns som en liten djungel.
Får testa lite ikväll.
Jag har ganska stora möjligheter att ställa in min BD-spelare (Denon DBP-2012) när det gäller hur signalen skickas och formatet den ska skicka ut.
Just nu är den inställd på YCbCr (kan också välja RGB normal och RGB utökad) samt att den automatiskt ska välja upplösning ut. Då blir det 1080p50Hz för DVD. Jag kan dock välja vilken upplösning som ska skickas, inklusive "native source" vilket då för DVD blir 480p/576p om jag inte minns fel (480p för reg 1 och 576p för reg 2).

Postad 22 maj 2013 - 19:24

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Det intressanta vore givetvis att lista ut VAD det är som gör att du upplever det så, och ett par faktorer kan definitivt vara "svartheten" i lågdagrar och plasmans ditheringbrus (som adderar ett visst "glitter" och "analogt liv" i bilden)

Min personliga, och i allra högsta grad lekmannamässiga åsikt, är att det "mytiska" plasmadjupet (om det nu existerar...) är en kombination av god simultankontrast och bra svärta. Dessutom tror jag även att materialet är ooootroligt viktigt för att man eventuellt ska kunna uppleva djup, oavsett teknik på teven. Exempel på program som ger bra djup i bilden på vår ST50 är tex den ganska nya serien The Alps From Above på Discovery HD. Kombinationen flygbilder och HD ger ett fint djup, men jag ser även djupet på vår Sony EX500.

En ganska kul grej som jag just reflekterade över. Jag har spenderat ganska många år på detta forum och det flummiga "plasmadjupet" har nästan alltid dragits upp av plasmaanhängare i diskussioner gällande för/nackdelar plasma vs LCD, men då har det nästan alltid framhållits som en generell egenskap för plasma och inte knutet till specifika modeller. Nu finns det bra LCD:er med god simultankontrast och med bra svärta och nu verkar dock "plasmadjupet" mer och mer styras mot KRP-500, dvs den heliga plasmagraalen...go figure! :)

Postad 22 maj 2013 - 22:14

Unregisteredee9bef6e
  • Unregisteredee9bef6e
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Är inne lite, eller ganska mycket, på TX-P50ST60Y som ny tv. Har i nuläget en äldre LG 42" LCD, och jag har tröttnat på mörkgrå svärta. Tänkte byta ut den nu, och det blir isåfall första plasman. Mitt lilla dilemma är att mitt vardagsrum är en väldigt ljust ett, med två fönster på den väggen som är bakom väggen där jag har tv, varav ett har sol som lyser in nu på sommaren under hela eftermiddagen/tidig kväll. Det är en allmänt väldigt ljus lägenhet.
Hur tror det hade varit med en plasma som ST60Y? Är den väldigt ljuskänslig och reflektiv? Har såklart persienner, samt att jag gör mitt seriösa tittande på kvällen mestadels. Men man vill ju kunna använda tvn även på dagen. Vill verkligen ha fulla färger och bra svärta, och är trött på LCD.

Postad 22 maj 2013 - 23:09

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Jag upplevde " djupet " Sonys 4k prototyp på 30 cm avstånd i och försig... Nästan 3D känsla pga alla detaljer som byggdes upp även längre bort i bidinnehållet. Tror som peppelito att det djup som det snackas om här är relaterat till att detaljer och bildinnehåll framträder bättre när det svarta är svart och inte blått/ grått...

Postad 23 maj 2013 - 07:10

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

sluta vara onödigt dryg på ett forum! vad jag upplever kan jag tekniskt sett inte förklara då jag inte är teknisk kunnig när det kommer till plasmateknik osv... men min gissning är att det är skärmens egenskap att få fram detaljer, svärtan och kontrastration som bidrar till djupet i bilden.

Redigerat av beat_strandh, 23 maj 2013 - 07:10.

Postad 23 maj 2013 - 09:08

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Om inte har du i alla fall fastslagit vem som har noll koll. :)

Det tvivlar jag inte helt på, men en smula. :)

Detta gäller inte enbart plasma, finns framförallt på projektorer och även vissa lcder.
Sedan finns det olika sorters djup.
Men just detta med att bedömma avstånd i en platt bild har jag visat många svenssons i butik och fått dom plötsligt att se varför man ska ha en plasma.
Vad skapar detta djup?
Jag vet inte, experimenterade kopiöst med olika dukar till projektorn för några år sedan för att hitta bästa möjliga djup.
Men rätt duk och rätt spelare ihop med rätt projektor och man kan få ett sjukt djup!
Tråkigt nog är min nuvarande setup inte den bästa jag upplevt. Men finns som sagt olika slags djup.
Denon 1930 ihop med HC1100 på en grå duk är nog sjukaste upplevelserna jag haft, önskar jag haft kvar den kombinationen.
När dom i star wars svänger ner i dödsstjärnan så var det som att falla ned i ett hisschakt!

Vad skapar djup? Ingen aning!
Men det är fantastiskt när man har en tv/projektor som har det! Men det är väldigt avgörande vilken spelare man matar med också! Viktigt att påpeka.

Sedan har det sällan något med prislappen att göra heller!
För några år sedan så hade billigaste 1080p panasonic plasman mycket bättre djup i bilden än dess dyraste modell.

Jaja. Jag hoppas ju att årets modeller ska vara bra allihopa. Är tyvärr inte övertygad än så länge men vi får se.

Postad 23 maj 2013 - 09:20

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Min personliga, och i allra högsta grad lekmannamässiga åsikt, är att det "mytiska" plasmadjupet (om det nu existerar...) är en kombination av god simultankontrast och bra svärta. Dessutom tror jag även att materialet är ooootroligt viktigt för att man eventuellt ska kunna uppleva djup, oavsett teknik på teven. Exempel på program som ger bra djup i bilden på vår ST50 är tex den ganska nya serien The Alps From Above på Discovery HD. Kombinationen flygbilder och HD ger ett fint djup, men jag ser även djupet på vår Sony EX500.

En ganska kul grej som jag just reflekterade över. Jag har spenderat ganska många år på detta forum och det flummiga "plasmadjupet" har nästan alltid dragits upp av plasmaanhängare i diskussioner gällande för/nackdelar plasma vs LCD, men då har det nästan alltid framhållits som en generell egenskap för plasma och inte knutet till specifika modeller. Nu finns det bra LCD:er med god simultankontrast och med bra svärta och nu verkar dock "plasmadjupet" mer och mer styras mot KRP-500, dvs den heliga plasmagraalen...go figure! :)

St50 är en tv med djup i bilden så du har ju rätt grundmaterial.
Sedan är ju tyvärr inte bättre svärta = bättre djup
Inte kontrast heller.
En grådaskig lcd kan ha riktigt bra djup i bilden, även om det är ovanligt.

Postad 23 maj 2013 - 09:30

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
rätt färgtemp ger djup i bilden :)

Postad 23 maj 2013 - 09:41

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

sluta vara onödigt dryg på ett forum! vad jag upplever kan jag tekniskt sett inte förklara då jag inte är teknisk kunnig när det kommer till plasmateknik osv... men min gissning är att det är skärmens egenskap att få fram detaljer, svärtan och kontrastration som bidrar till djupet i bilden.

Drygheten började med ditt påstående att jag skulle ha noll koll, vilket bevisligen inte är fallet.

En plasmapanel har ingen särskild magisk förmåga att "få fram detaljer", och om du hänger med lite i diskusisonen istället för att ventilera din indignation så kan nog även du lära dig ett och annat.

Min personliga, och i allra högsta grad lekmannamässiga åsikt, är att det "mytiska" plasmadjupet (om det nu existerar...) är en kombination av god simultankontrast och bra svärta...

...Jag har spenderat ganska många år på detta forum och det flummiga "plasmadjupet" har nästan alltid dragits upp av plasmaanhängare i diskussioner gällande för/nackdelar plasma vs LCD, men då har det nästan alltid framhållits som en generell egenskap för plasma och inte knutet till specifika modeller. Nu finns det bra LCD:er med god simultankontrast och med bra svärta och nu verkar dock "plasmadjupet" mer och mer styras mot KRP-500, dvs den heliga plasmagraalen...go figure! :)

Bra svärta i kombination med ditheringbrusets bidrag tror jag mest på, och "simultankontrast" är ett lite luddigt uttryck även om jag tror mig förstå vad du menar. Just plasmapaneler har ju sina speciella kontrastproblem pga ABL...

Men i stort är vi nog inne på samma linje.

Detta gäller inte enbart plasma, finns framförallt på projektorer och även vissa lcder.
Sedan finns det olika sorters djup.
Men just detta med att bedömma avstånd i en platt bild har jag visat många svenssons i butik och fått dom plötsligt att se varför man ska ha en plasma.

Jag får nog vidhålla att det här med "djup" blir mer än lovligt flummigt om man inte ens försöker reda ut vad man egentligen menar. :)

Tror nog att vi kan lämna denna djupa diskussion därhän. Den lär ploppa upp igen... :)

Redigerat av Unregistered277056c3, 23 maj 2013 - 09:51.

Postad 23 maj 2013 - 11:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

rätt färgtemp ger djup i bilden :)

Och rätt färgtemperatur på svärtan ger ännu bättre djup i bilden. Är svärtan neutral så upplevs bilden djup.

Postad 23 maj 2013 - 11:52

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

Drygheten började med ditt påstående att jag skulle ha noll koll, vilket bevisligen inte är fallet.

nej du började...

Härligt flum!

hade du bara skrivit att du gärna hade velat ha en mer utförlig förklaring på vad vi menar med "djup" så hade jag inte uppfattat dig som dryg. jeje skit samma. nu glömmer vi detta och pratar panasonic plasma igen ;)

Postad 23 maj 2013 - 11:58

Gopo
  • Gopo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej har nu skaffat Panasoic VT60 i storlek 65 tum. Köp denna TV omedelbart om ni skall uppgradera till ny TV i år.
Kontrast, svärta, färger, design, mjukhet i bilden, 3d är i referenskvalitet. Köp så stor TV ni kan för 65 tum är precis lagom på ett tittavstånd per ca 3 meter. Det blir biokänsla direkt.

Färger - enastående
Skärpa - skarp men ändå en viss mjuk skön karaktär
Kontrast - referens
Svärta - referens
Ljud från TV - bästa Panasonic bidragit med hittills. Lagom för att slötitta på vanliga SD, HD sändningar
Design - vackraste TV hittills. V-formen imponerar, likaså helglasskivan
Filter - oerhört dämpande, så gott som inga reflexer.
THX Cinema - utmärkt kalibrerad
Buzzing - hör knappt något
Fläktar - hörs lätt surrande men försvinner när man har ljudet på.

Att se 3D på 65 tum är uppsugande känsla. Vilket djup, klarhet, färger och tillräckligt med ljusstyrka för att se i högsta upplösning.

Det är bara att gratulera Panasonic för denna TV. Världens bästa TV. Läser man alla världsledande tester får denna TV referensbetyg överallt. Den kostar mer men jag säger det att det är värt att investera i för den har allt även när det gäller Smart funktioner om man även prioriterar detta. Har arbetat med film under hela min livsstil och jag har aldrig blivit så imponerand som på denna TV. Slå till och beställ idag för nöjd kommer du att blir..

Postad 23 maj 2013 - 12:05

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0

Hej har nu skaffat Panasoic VT60 i storlek 65 tum. Köp denna TV omedelbart om ni skall uppgradera till ny TV i år.
Kontrast, svärta, färger, design, mjukhet i bilden, 3d är i referenskvalitet. Köp så stor TV ni kan för 65 tum är precis lagom på ett tittavstånd per ca 3 meter. Det blir biokänsla direkt.

Färger - enastående
Skärpa - skarp men ändå en viss mjuk skön karaktär
Kontrast - referens
Svärta - referens
Ljud från TV - bästa Panasonic bidragit med hittills. Lagom för att slötitta på vanliga SD, HD sändningar
Design - vackraste TV hittills. V-formen imponerar, likaså helglasskivan
Filter - oerhört dämpande, så gott som inga reflexer.
THX Cinema - utmärkt kalibrerad
Buzzing - hör knappt något
Fläktar - hörs lätt surrande men försvinner när man har ljudet på.

Att se 3D på 65 tum är uppsugande känsla. Vilket djup, klarhet, färger och tillräckligt med ljusstyrka för att se i högsta upplösning.

Det är bara att gratulera Panasonic för denna TV. Världens bästa TV. Läser man alla världsledande tester får denna TV referensbetyg överallt. Den kostar mer men jag säger det att det är värt att investera i för den har allt även när det gäller Smart funktioner om man även prioriterar detta. Har arbetat med film under hela min livsstil och jag har aldrig blivit så imponerand som på denna TV. Slå till och beställ idag för nöjd kommer du att blir..

Glad att du är glad... Men bara för att du och jag tycker som vi gör måste ju inte andra göra det .. eller? Nä ut och titta vilken Display som passar er och köp därefter ... my two small cents

Postad 23 maj 2013 - 16:54

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0

Och rätt färgtemperatur på svärtan ger ännu bättre djup i bilden. Är svärtan neutral så upplevs bilden djup.

Tycker inte "bilden" på samsung galaxy s2 är djup.... dock jävligt bra svärta. Samsung galaxy s3 har inte samma svärta, då går min 5090h om. Bara s2 och min moddade pio som kan försvinna in the dark. Och då menar jag med liteeee content på skärmen. Då är det jet black :)

Postad 23 maj 2013 - 16:59

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Preciiis soooom på biiiild (har lyssnat för mycket på Ted Gärdestad)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered9dec5957, 23 maj 2013 - 17:02.

Postad 23 maj 2013 - 18:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag vet inte, experimenterade kopiöst med olika dukar till projektorn för några år sedan för att hitta bästa möjliga djup.

Nyfiken på vilken projektor du hade iom att de vanligaste inom "high end med överkomligt pris" väl är...LCD-projektorer? :)

Kan annars delvis hålla med dig om att det finns stunder då man känner ett visst djup i bilden (eller snarare sugs in i den, vilket jag antar är det folk eg menar), men jag har aldrig lyckats koppla det till en unik teknologi som plasma vs lcd eller liknade, utan det är kombination av bildvidare, bildförmedlare och ursprunglig bildkvalité.

Redigerat av Unregistered1413, 23 maj 2013 - 20:48.

Postad 23 maj 2013 - 19:53

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Härlig diskussion om Panasonics 2013-plasmor här alltså :P

Postad 23 maj 2013 - 22:03

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3 845 inlägg
  • 0

Härlig diskussion om Panasonics 2013-plasmor här alltså :P

hehehe

Postad 24 maj 2013 - 08:43

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för investera i 55" modellen av VT60 nu när den går att få för 25k.
Känns som rätt väg efter snart 6 år med min Pioneer Kuro 5080XD.

Ska till butik nästa vecka någon gång och ta mig en sista titt på den i action så att säga (sett den några gånger tidigare redan)

Som jag resonerat för mig själv fram och tillbaka är:

- Minst 55" under 25k
- Referensbetyg hos de sajterna jag litar på: Flatpanelshd.com, Hdtvtest.co.uk, Avforums.com
- Svärta
- Tryck
- Djup
- Acceptabel input lag för konsol och pc spel
- Betraktningsvinklar
- Tilltalade design

Var ett tag inne lite på LCD, men kom fram till att det inte finns någon modell från det stallet som kan uppfylla mina kriterier. Så tänker fortsätter stödja den teknik som jag haft senaste 6 åren :)

Räknar med att kunna ha denna tv i minst 3 år tills OLED är nere på rimliga prisnivåer, och material (läs film) och tv sändningar på bred front kör i 4k (vilket jag iofs tror kommer ta längre tid än så)

Redigerat av DmD, 24 maj 2013 - 08:45.

Postad 24 maj 2013 - 10:05

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Jag skrev tidigare att min VT60 hade repor på högerlisten. Genom att TV:n inte har någon hög buzz ljud vill jag inte byta den mot en ny, men nu har jag upptänkt nya saker som gör att jag kanske byter den.

När jag ser på HDTV (även på SD-sändningar) eller PS3 så ser man en färgad linje som ni kan se på bilderna. Ska det vara så eller är det fel?

Bild 1 HDTV högersida.

Bild 2 HDTV högersida.

Bild 3 PS3 högersida.

Bild 4 HDTV vänstersida.

Sen finns det märken i plåten på baksidan som ni ser på bilderna. Ni som har VT60, har ni samma som jag eller kan vara märken från ett väggfäste?

Bild 1 baksida.

Bild 2 baksida.

Tycker ni att jag ska byta TV:n mot en ny?

Har ringt Elgiganten om att byta TV och om den har hög buzz ljud får jag inte byta igen enligt kvinnan jag pratade med, stämmer det? Tänker åka in idag och prata med någon på Elgiganten och se vad de säger.

Hur gick det hos Elgiganten?

Postad 24 maj 2013 - 12:32

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Köp 65" st60!!!

Postad 24 maj 2013 - 12:43

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Preciiis soooom på biiiild (har lyssnat för mycket på Ted Gärdestad)

Är det inte dags att sluta skryta om din svärta på din pioneer? känns som att varje gång du skriver nått så kommer det en eller flera bilder på hur j...vla bra svärtan på din tv är.

Peace out.

Postad 24 maj 2013 - 13:18

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

• 599 inlägg
  • 0
Den är störd... fattar inte att man kan sitta med originaaaal

Trevlig hälg

Postad 24 maj 2013 - 21:12

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd även om det låter lite marknadsföringsblad över vissa kommentarer :)

Postad 24 maj 2013 - 21:18

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Som jag resonerat för mig själv fram och tillbaka är:

- Minst 55" under 25k
- Referensbetyg hos de sajterna jag litar på: Flatpanelshd.com, Hdtvtest.co.uk, Avforums.com
- Svärta
- Tryck
- Djup
- Acceptabel input lag för konsol och pc spel
- Betraktningsvinklar
- Tilltalade design

Var ett tag inne lite på LCD, men kom fram till att det inte finns någon modell från det stallet som kan uppfylla mina kriterier. Så tänker fortsätter stödja den teknik som jag haft senaste 6 åren :)

Antar att du menar totalt sett då för LCD:er vinner väl både i tryck (om du menar ljusstyrka) och input lag (som tidigare diskuterats här i tråden)? Men jag tror säkert du tänker rätt här och har du haft plasma senaste åren så vet du ju styrkor och nackdelar med den teknologin jämfört med LCD och blir säkert nöjd.

Postad 24 maj 2013 - 21:21

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Är jag den enda som tycker att VT60 skulle vara mkt snyggare utan den där silverramen runt om? Känns lite Östeuropa på 80-talet för mig, och den skulle vara så mkt snyggare utan.

Själv tycker jag Sonys Monolith design är den snyggaste design jag sett på senaste år, och det säger jag inte bara för att jag råkar ha en sådan (det var inte därför jag köpte den i första hand). Utan silverramen hade ju VT60 varit väldigt lik.

Redigerat av Unregistered1413, 24 maj 2013 - 21:22.

Postad 24 maj 2013 - 23:21

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0
Undra när de börjar sälja nya 3D brillorna, behöver 2 till och gärna utan batterier då. Vore även kul och veta om de nya är ljusare/bättre än 2012 modellerna på något sätt för annars kanske man kan få tag på dem billigt.

3D på VT60 är otroligt bra. Alltid tyckt 3D på bio varit varit rätt onödigt och skulle gärna valt 2D på många av filmerna om det fanns men nu med aktiva tekniken hemma är det något helt annat. Då jag inte bär glasögon normalt då blir det lite tungt för näsan och ögonen blir lite trötta på en långfilm men det är det värt.

Postad 25 maj 2013 - 08:34

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Antar att du menar totalt sett då för LCD:er vinner väl både i tryck (om du menar ljusstyrka) och input lag (som tidigare diskuterats här i tråden)? Men jag tror säkert du tänker rätt här och har du haft plasma senaste åren så vet du ju styrkor och nackdelar med den teknologin jämfört med LCD och blir säkert nöjd.

Japp menade totalt sett. Helheten är det viktiga här, inte enskilda parametrar ;)

"Tryck" för mig i bilden är en kombination av extremt bra svärta och att färgerna framhävs på ett naturligt sätt, kombinerat med bra ljusstyrka.
Input lag, jo visst finns det bättre modeller där.. , men då är vi tillbaka till vad jag skrev ovan.. , helheten.. :)

Redigerat av DmD, 25 maj 2013 - 08:54.

Postad 25 maj 2013 - 14:58

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Päronen fick hem en ST60 som buzzade och brummade högre än deras microvågsugn, och med helt kolsvart bild bara. DOA alltså :( Vet ni hur Dustinhome eller Panasonic brukar hantera sånt? Kan man få den hämtad och utbytt, eller måste man packa ner skiten, boka frakt, vänta på returhantering, få den godkänd, få en ny levererad? Ska självfallet kontakta Dustinhome på måndag, men kan vara bra med lite input från er också.

Postad 25 maj 2013 - 15:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Päronen fick hem en ST60 som buzzade och brummade högre än deras microvågsugn, och med helt kolsvart bild bara. DOA alltså :( Vet ni hur Dustinhome eller Panasonic brukar hantera sånt? Kan man få den hämtad och utbytt, eller måste man packa ner skiten, boka frakt, vänta på returhantering, få den godkänd, få en ny levererad? Ska självfallet kontakta Dustinhome på måndag, men kan vara bra med lite input från er också.

Efter kontakt med dem, får du/ni en fraktsedel hemskickad. Resten får man sköta själv bokning av frakt m,m..

Postad 25 maj 2013 - 17:39

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Så allt prat om en utmärkt svärta på dessa apparater stämmer alltså :D

Jobbigt, hoppas det löser sig på nåt smidigt sätt men oroväckande att så många har så mkt problem med buzzing även i år. Föreställer mig att dina päron säkert inte är några fanatiska TV entusiaster som direkt letade efter buzzet.

Redigerat av Unregistered1413, 25 maj 2013 - 17:39.

Postad 25 maj 2013 - 21:23

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2 523 inlägg
  • 0

Nyfiken på vilken projektor du hade iom att de vanligaste inom "high end med överkomligt pris" väl är...LCD-projektorer? :)

Kan annars delvis hålla med dig om att det finns stunder då man känner ett visst djup i bilden (eller snarare sugs in i den, vilket jag antar är det folk eg menar), men jag har aldrig lyckats koppla det till en unik teknologi som plasma vs lcd eller liknade, utan det är kombination av bildvidare, bildförmedlare och ursprunglig bildkvalité.

Bara haft olika DLP projektorer.
Kolla mitt galleri så finns det bilder från alla projjar jag haft o dukjämförelser o annat.
Generellt har plasma bra djup, alla plasmor har det inte eller inte lika mycket i varje fall.

Kul att läsa om att ni gillar nya 60 serien!
Sjukt nyfiken på att testa en hemma, men e ju lite svårt utan att köpa en :)
Känns som intresset för zt60 dött nu efter shootouten, lite tråkigt, att den kostar mer är ju motiverat av högre kvalité och mer komplicerat bygge. Har själv siktet inställt på den fortfarande om inte någon superdeal dyker upp på någon av dom enklare modellerna.

Postad 26 maj 2013 - 09:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Kanske lite OT men jag har alltid haft känslan att Panasonic, iaf fram till senaste generationen, har haft mkt mer problem med "pixelnoise" än vad jag upplever på min Pioneer 507XD (som nu fått komma fram igen då min andra TV är på service). På så väl ST30/VT30 och ST50/VT50 tyckte jag skillnaden var högst påtaglig, ST60/VT60 har jag bara sett som hastigast men tyckte mig kunna ana en förbättring där. Fler som har samma åsikt/känsla?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.