Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE7800 *

1230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 september 2005 - 15:15

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Dyng-slut var det dom sade. Mkt glad givetvis och nu arbetar jag med fruktan och bävan på att få till detta på ett snyggt sätt i taket!

MY goodness vad stor den är... Var o hämtade den o Denons 3805 (suhweet lurv) Blir sannerligen inte kul att möta hustruns blick när jag packar upp den här godingen. :blink:

60kvm med 2 barn ger ju inte så där mkt spelrum direkt... Castratkör för mig i framtiden  :D

<{POST_SNAPBACK}>

tja! Du har alltså fått ditt exemplar nu :lol: (¤%&¤%"&#¤) ...
Vill också... sade dom något speciellt i butiken när du hämtade den? Den går inte att få tag på längre va?!

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 02 september 2005 - 17:19

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

hej på er alla!

någon som har nån bra länk till kalibreringsprogram el. skiva för projektorer?
för att kalibrera bilden.

Har själv använt AVIA Guide to Home Theater. Finns det någon bättre?

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

<{POST_SNAPBACK}>

Hej PeugeotNisse!

AVIA är en väldigt bra skiva att kalibrera NTSC-bilden med, men eftersom svart är 0 IRE på PAL och 7,5 IRE på NTSC så kan man inte kalibrera brightness och gamma inställningen riktigt korrekt med den. Allt annat funkar dock bra även till PAL material (utom TINT då men som ändå inte finns tillgänglig för PAL på de flesta projektorer).

För att kalibrera brightness korrekt för PAL material kan jag rekommendera DVE. Digital Video Essentials!

Postad 02 september 2005 - 17:20

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Sorry, lite off-topic jag oxå!

Är The Calibrator ngt att ha?

Postad 02 september 2005 - 18:46

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Nej. Värdelös skräpdisk, bildmässigt. Fast ljudmässigt är den användbar.

Postad 03 september 2005 - 12:57

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
DVE, digital video essentials, brukar väl vara populär och anses bra annars.

Postad 03 september 2005 - 19:11

PeugeotNisse
  • PeugeotNisse
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

hej på er alla!

någon som har nån bra länk till kalibreringsprogram el. skiva för projektorer?
för att kalibrera bilden.

Har själv använt AVIA Guide to Home Theater. Finns det någon bättre?

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

<{POST_SNAPBACK}>

Hej PeugeotNisse!

AVIA är en väldigt bra skiva att kalibrera NTSC-bilden med, men eftersom svart är 0 IRE på PAL och 7,5 IRE på NTSC så kan man inte kalibrera brightness och gamma inställningen riktigt korrekt med den. Allt annat funkar dock bra även till PAL material (utom TINT då men som ändå inte finns tillgänglig för PAL på de
flesta projektorer).

För att kalibrera brightness korrekt för PAL material kan jag rekommendera DVE. Digital Video Essentials!

<{POST_SNAPBACK}>

tackar å bugar Xenod. DVE är på g nu. skall bli kul att se vad det går att göra åt just brightness med DVE i PAL-läget.

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

Postad 03 september 2005 - 21:28

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

tackar å bugar Xenod. DVE är på g nu. skall bli kul att se vad det går att göra åt just brightness med DVE i PAL-läget.

med vänlig hälsning

PeugeotNisse

<{POST_SNAPBACK}>

Skojigt! Du kan säkert finslipa många av de andra inställningarna med den skivan oxå! Den är kanon! :unsure:

Plus att du får med massa testsekvenser som man kan glo på i all evighet tills man hittat alla brister i sin bild :blink:

Nä men allvarligt så är den ett väldigt bra verktyg för att få lite extra bild per krona ur sitt system!

Postad 03 september 2005 - 22:52

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Oh My GOODNESS vad trevligt m proj,
Min 1:a o även om den är mot målad vägg så är det coolt och Nice!

Måste bara få igång Prog Scan in, lyckas inte få Comp-HD att funka, får ni?

Postad 04 september 2005 - 09:54

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Vad menar du med Comp-HD? HD via component från datorn?

Postad 04 september 2005 - 09:59

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Enda sättet jag får bild via min komponent (m BNC-kontakter påsatta) är via source COMP-HD, hur skulle ni koppla? Vill köra komponent progressive scan från min Denon 2900 men när jag slår på PS i Denon så säger projen (Not supported)

Vad gör jag fel med min första projje?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 04 september 2005 - 10:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Hmm. Skumt. Det där funkade alltid klockrent på min iaf. DVD:n har ingen DVI så du bara kan testa och se om det funkar med det iaf?

Postad 04 september 2005 - 10:20

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_1287.JPG   1,52MB   136 Antal nerladdningarNope, Denon 2900 tillhör "old school".
Hur hade du kopplat?
Vilken source?
Är det ngn inställning man kan göra så att intern PS stängs av till förmån för extern (DVD:ns)?
Jag infogar en bild på hur jag kopplat...

Hmm. Skumt. Det där funkade alltid klockrent på min iaf. DVD:n har ingen DVI så du bara kan testa och se om det funkar med det iaf?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 04 september 2005 - 11:01

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Bör tilläggas att jag får bild, kanonfin sådan när jag kör interlaced från projjen med Source Comp-HD via komponent...

Postad 04 september 2005 - 12:48

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
BTW, finns det ngt ECO-mode på denna projen? (Märks att man är färsking!)
Läst om många som har det för att spara lamptimmar och ge bättre svärta.

Postad 04 september 2005 - 14:32

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, men så är ju redan hela projektorn anpassad till hemmabio, det fläktljud och den ljusstyrka den lämnar kan sägas motsvara ett "eco-mode" på andra projektorer.

Riktigt skumt att du inte få någon bild när du väljer progressivt från dvdn, din koppling i projektorn ser helt korrekt ut, och borde absolut vara det om du kan få bild via interlaced.

Nej, det finns heller ingen inställning för att stänga av projektorns de-interlacing, det gör den automatiskt när den får en progressiv signal...

Har tyvärr ingen aning vad som kan vara fel, det borde bara vara att slå på "progressiv-signal" i dvdn, och vips så ska du ha bild! :)

Postad 04 september 2005 - 14:39

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Tycker oxå det är skumt... ProgScan från Denon 2900 funkar ju på min tv iallafall.

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, men så är ju redan hela projektorn anpassad till hemmabio, det fläktljud och den ljusstyrka den lämnar kan sägas motsvara ett "eco-mode" på andra projektorer.

Riktigt skumt att du inte få någon bild när du väljer progressivt från dvdn, din koppling i projektorn ser helt korrekt ut, och borde absolut vara det om du kan få bild via interlaced.

Nej, det finns heller ingen inställning för att stänga av projektorns de-interlacing, det gör den automatiskt när den får en progressiv signal...

Har tyvärr ingen aning vad som kan vara fel, det borde bara vara att slå på "progressiv-signal" i dvdn, och vips så ska du ha bild! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 05 september 2005 - 18:23

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Enda sättet jag får bild via min komponent (m BNC-kontakter påsatta) är via source COMP-HD, hur skulle ni koppla? Vill köra komponent progressive scan från min Denon 2900 men när jag slår på PS i Denon så säger projen (Not supported)

Vad gör jag fel med min första projje?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är rätt kopplat, 7800/8700 kan bara ta emot prog via BNC ej via vanlig komponent. (vilket står i bruksen men du är väl karl, och kopplar först och frågar sen :ph34r: )

Postad 05 september 2005 - 18:59

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Tack DanielN o Perra1 på www.component.se samt alla andra här!!!

Tack för hjälpen, det var Denon 3805:s videoväxel som satte stopp för det hela.
När jag kopplade DVDn direkt till projjen så gick det utmärkt och färgerna var kraftfullare bl. a.
Får testa mer när mörker har smugit sig på.

Nåväl, det MÅSTE vara en inställningssak i receivern, vägrar tro att den inte tillåter PS-komponent att passera, då Denon 2105 gjorde det till min tv...

Tack än en gång!

Postad 05 september 2005 - 19:55

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Nu har jag klarlagt att videoväxeln på Denon 3805 funkar utmärkt och att det faktiskt bara är NTSC-material som redovisas prog-scan...

Så fort jag kastar in en PAL-skiva så säger den COMP-HD (not supported).

Vet någon om det är ngn inställning i Denon-spelaren som möjliggör att jag kan spela detta?

Fler ledtrådar...

NÄR den spelar upp en NTSC-film i Prog-scan så säger den (YUV60),
när den spelar upp en PAL-film i interlace så säger den (YUV50)

Har detta någon betydelse? frekvensen på signalen.

Postad 05 september 2005 - 20:24

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Hittade faktiskt lösningen till varför inte PAL-Progressive Scan funkar på ett engelskt forum, min firmware har tydligen dis-abled funkionen men via ett antal knapptryck så var man i hamn.
SÅ glad att det ordnar sig! :ph34r: :huh: ;)

avforums

Postad 06 september 2005 - 18:18

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Hittade faktiskt lösningen till varför inte PAL-Progressive Scan funkar på ett engelskt forum, min firmware har tydligen dis-abled funkionen men via ett antal knapptryck så var man i hamn.
SÅ glad att det ordnar sig!  :D  :P  :D

avforums

<{POST_SNAPBACK}>

Kul att det löste sig!

Vad tycker du om själva bilden nu då?

Själv har jag haft rejäl beslutsångest över vilken projektor jag ska behålla, BenQ 7800 eller IF4805. Inte bara prestanda som jämförts, även ekonomiska synvinklar...

Ena dagen har det lutat åt att behålla IF4805, och andra dagen för att behålla 7800, och så har det hållit på nån vecka :ph34r: Rent tekniskt vinner BenQ, även om den inte är bättre på precis allting.

Orkar inte gå in på alla detaljer men ekonomiskt skulle jag tjäna på att behålla min IF4805. Hur som helst ska jag ändå göra en "stor" uppgradering om 1-1½ år.

Just nu vill jag nog behålla BenQ, bilden känns mer "levande" med den. Det som irriterar är "Temporal Diethring / Motion Blur", som jag knappt ser alls på IF4805.

Förresten Nerevarine, hur går det för dig med projaffärerna?

Postad 06 september 2005 - 20:13

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Mkt nöjd då min referens är en Toshiba 32" CRT med utmärkt bild men 32".
Vet ingenting om "Temporal Diethring / Motion Blur" och kunde, om jag provocerade fram det, se regnbågar.

Måste säga att jag är ruggigt nöjd, kör mot benvitmålad vägg då hustrun inte tillåter fler ombyggnationer nu :ph34r:
så jag kan bara föreställa mig hur det ser ut mot en duk, gardiner o allt så jag kan stänga ute det förhatliga ljuset "GOLLUM", "GOLLUM"

End comment: "Give it to us now, Deagol my love"

Postad 11 september 2005 - 11:49

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Jaha, nu har det ju gått en del tid mellan erbjudandet och att man fått hem Projen...
Då detta är min första proj o jag är ovan vid trix o fix så är jag givetvis intresserad av andras synpunkter osv, i synnerhet i jakten på den perfekta (relativt sett) bilden.

Har läst en hel del på denna tråd:
AVS-forum

Postad 11 september 2005 - 18:41

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vilken typ av DVI kabel är det man skall använda? Någon som vet?

Postad 11 september 2005 - 21:52

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Det beror väl på längden lite..

Postad 12 september 2005 - 08:09

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det beror väl på längden lite..

<{POST_SNAPBACK}>

DVI-D, DVI-I, Singel link, Dual Link?

Postad 12 september 2005 - 12:27

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Jag kör med 10 meter DVI-I från Marcus.

Det funkar bra. Testade en billigare variant från Kjell & Co först men den funkade inte alls. Blev bara rött mos på duken.

Postad 12 september 2005 - 17:20

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
OK men vad är det projen klarar egentligen? För DVI-I är väl en kabel som både hanterar analog och digital signal. Om det är digital signal som används kan man väl lika bra köpa en DVI-D eller tänker jag fel?
Tänkte faktiskt själv köpa kabeln på Kjell & Co. Underligt att din inte fungerade.

Redigerat av Fletcher, 12 september 2005 - 17:21.

Postad 12 september 2005 - 17:40

Unregistered241397ab
  • Unregistered241397ab
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Tänkte faktiskt själv köpa kabeln på Kjell & Co. Underligt att din inte fungerade.

<{POST_SNAPBACK}>

Ju längre sladd desto bättre kvalisort krävs. 10 meter är LÅNGT för en signal....
Jag köpte en billig Supra men det längsta de garanterar är 7,5 m så det blev en annan kabeldragning. Lindy, Marcus, Monster, etc. krävs för de längre avstånden

Postad 12 september 2005 - 17:50

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ju längre sladd desto bättre kvalisort krävs. 10 meter är LÅNGT för en signal....
Jag köpte en billig Supra men det längsta de garanterar är 7,5 m så det blev en annan kabeldragning. Lindy, Marcus, Monster, etc. krävs för de längre avstånden

<{POST_SNAPBACK}>

Jag behöver dock bara fem meter så det skall nog inte bli några problem. Vet du om det är digital eller analog signal som används och om man skulle kunna använda en DVI-D kabel?

Postad 12 september 2005 - 17:51

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Hade den billigaste från Kjell och CO först, men det gick inte alls (5 meter vilket är betydligt mindre ansträngande än 10m), bytte till deras dyrare Clicktronics vilket fungerade alldeles utmärkt :)

Hur lång kabel behöver du egentligen. Och nej, du tänker inte fel, DVI-D räcker.

Postad 12 september 2005 - 17:57

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hur lång kabel behöver du egentligen. Och nej, du tänker inte fel, DVI-D räcker.

<{POST_SNAPBACK}>

Se ovan.
En minut mellan inläggen. :)

Postad 12 september 2005 - 20:32

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Hehe så kan det gå ibland :)

Iaf med fem meter var det inga problem för mig som sagt. Med den DYRA Kjelle-kabeln dock! Såklart är det ingen garanti för att det kommer funka perfekt för dig, då det inte bara handlar om kabeln utan även den signalstyrka som sändande enhet har. Det är bara att testa på öppet köp iaf <_<

Postad 14 september 2005 - 12:49

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tjena

är 7800an "the DLP" man skall välja i 15000-segmentet bland dlp-projjar?

man läser och läser på alla trådar och kollar en massa hemsidor, men med alla andra projektorer(ommna inte hostar upp en massa pengar) så måste man kompromissa. men jag hittar inga kompromisser med denna projjen. här kan man koppla in diverse progressiva signaler tillsammans med andra bra anslutningar för både digitaltv och dator. en bild på 220cm bredd är inga problem

kan det vara så att 7800 är komplett?(med tanke på priset såklart :) )

bilden är det ju ingen som klagar på, efter div kalibrering, bra tryck i färger, fin skärpa osv, anslutningar finns till f*n och hans moster, priset är överkomligt, den är tyst....osv osv

ni förstår vad jag menar. har jag hittat rätt? är det bara o köpa? (efter demo såklart så man inte hoppar i galen dlp men det tror jag absolut inte)

kommer att mata den progressivt med min yamaha dvd 550, och ser absolut inga problem med det, efter vad jag läst. datorn och tvn skall oxå kopplas in och jag ser heller inga problem med det.

är jag rätt ute? vad har jag glömt?

mvh

:) :) :)

najken

:) :P B)

Postad 14 september 2005 - 12:57

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Du är rätt ute, den är komplett. Det enda som är lite special med den är att den är mer long-throw än dom flesta projjar, så för Sven Svensson som vill ha en projektor att kasta upp på soffbordet inför tipslördag med folköl passar den inte då det blir lite liten bild samt att den skjuter lite snett neråt/uppåt beroende på tak/bord-montage. Den passar itne heller för dom som möblerar tvärs över ett väldigt smalt rum och ändå vill ha flera meter bred bild. Men det är bara dom två konstiga människorna som den inte riktigt passar för, pga kastlängden och sin projektionsvinkel.

Vi övriga är överlyckliga över att den hamnar närmare taket än andra projjar och längre bak :).

Redigerat av Daniel.N, 14 september 2005 - 12:58.

Postad 15 september 2005 - 01:01

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

tjena

är 7800an "the DLP" man skall välja i 15000-segmentet bland dlp-projjar?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu frågar du ju förvisso i Benq-tråden och får kanske lite subjektiva svar. Å andra sidan kan man se det som att det inte finns så många missnöjda ägare i den här tråden som det gör i många andra trådar :D

Vill du inte hosta upp ett par tusen till för en Sharp 201 så är svaret tveklöst JA! Benq 7800 är DEFÌNITIVT den du ska köpa, SÅTILLVIDA att du inte lider av eyestrain. Detta aber tvingade tyvärr mig att sälja min. Men om så inte är fallet så kan jag fortfarande inte rekommendera någon annan projektor i klassen (och ibland ett par däröver) mer än denna.

Good luck! Have fun! :lol:

Postad 15 september 2005 - 09:43

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Vad gäller RBE/CSP och "eyestrain" så gäller det förstås alla DLP. Det som är lite kul med just 7800 är att det är den i mina ögon överlägset snällaste DLP jag sett m.a.p. dessa fenomen. Det är fortfarande en DLP förstås, men alla andra DLP jag kollat på har flimrat mycket mer.

Postad 15 september 2005 - 13:18

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
har precis läst lite i tråden ang dlp och eyestrain. (mest pajkastning för övrigt)

jag antar att både lcd och dlp har sina fördelar och nackdelar, VB, RBE osv.

men jag har fastnat för en dlp och enligt min högst oproffessionella bedömning så uppfyller 7800an de behov jag har. ska bara dema den först så jag inte får ont av diverse flimmer samt att jag helt enklelt tycker bilden är tillräckligt bra.

har kollat på billigare varianter men pga låg upplösning och därmed sämre bild när jag kopplar in datorn så går de bort.

:D

najken

Postad 15 september 2005 - 14:04

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Pga en mycket tråkig händelse måste jag nu sälja min BenQ 7800 av ekonomiska skäl :D

Här är annonsen om någon är intresserad: https://www.minhembi...howtopic=104333

Pris kan diskuteras vid snabb affär, men jag kan tyvärr inte göra några jättesänkningar pga det problem som uppstått. Helst skulle jag inte vilja sälja den alls.

Postad 20 september 2005 - 11:48

najken
  • najken
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
tänkte höra om det finns någon vänlig själ som har lust att dema denna
någonstans på västkusten. bor i halmstad men har bil.

eller bara tips på någon butik som kan dema den, jag hittar ingen...

tacksam för hjälp

//N

Postad 24 september 2005 - 19:30

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Hej, sitter på jobbet o skulle vilja veta hur stor bild jag kan få på 3.2meters avstånd mellan projektor o duk. avståndsberäknare
Det krävs flash vilket jag inte har eller kan lägga in här på denna dator.

Tack på förhand.

//Daniel

Postad 24 september 2005 - 20:03

Fletcher
  • Fletcher
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Hej, sitter på jobbet o skulle vilja veta hur stor bild jag kan få på 3.2meters avstånd mellan projektor o duk. avståndsberäknare
Det krävs flash vilket jag inte har eller kan lägga in här på denna dator.

Tack på förhand.

//Daniel

<{POST_SNAPBACK}>

max 89"

Postad 24 september 2005 - 20:36

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
max 89"

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Tack så mkt, alltid lika härligt med snabba svar, mkt hjälpfulla människor här.

//Daniel

Postad 26 september 2005 - 12:28

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Gött! Jag slapp sälja den!!!

Sålde lite annat grejs som ja till slut kom på var mindre viktigt än projektor.

Skönt att slippa va projektorlös :D

Nu ska ja bara fixa ny och större duk för att bättra på biokänslan lite :wub:

Postad 26 september 2005 - 13:16

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Gubbar o gummor...
Köp/hyr Robotar o se den på projjen!
Du in i lådan va' me' bild det blir :wub:

Postad 26 september 2005 - 22:18

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Har postat en del om det i DVD-forumet, men jag kan väl dra det här också:

Ska ni köra DVD/HDMI till er 7800, så se till att DVD-spelaren kan använda Extended RGB. Med Standard RGB blir bilden grådaskig, och när man sänker brightness försvinner alla detaljer i svärtan.
Jag köpte först en Philips DVP9000S - men det visade sig att den inte passade projjen. Sen bytte jag till en Panasonic S97 ( som kan köra både standard och extended) , och i extendedläget blev det en betydande skillnad. Bilden med den blev faktiskt mycket bättre än med HTPC.
Kan rekommenderas som kompis till 7800:an. Jag har äkta kanonbild nu! :wub:

Jo, en sak till. Uppskalning är inte så viktig på DVD-spelaren. Jag kör 576P mot projjen och tycker inte att det blir någon förbättring varken med 720P eller 1080i.

Redigerat av KarlXII, 26 september 2005 - 22:21.

Postad 04 oktober 2005 - 12:47

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3 283 inlägg
  • 0

Jo, en sak till. Uppskalning är inte så viktig på DVD-spelaren. Jag kör 576P mot projjen och tycker inte att det blir någon förbättring varken med 720P eller 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte? Jag tycker själv att det blir ett stort snäpp upp i skärpa när jag kör 720p istället för 576p. Minst sagt tydligt i mitt fall. Och jag kör ju samma DVD-spelare som dig, samt en Profigold HDMI-DVI kabel på 10 meter.

Över till lite annat....tänkte skriva några rader nu till slut om hur jag upplever min 7800, mest då jämfört mot min gamla InFocus 4805...(och nu då helt bortsett från alla jäkla mjukvarubuggar i 4805:an).

Först och främst är skärpan grym på projjen.....MYCKET jämnare och säkert två-tre snäpp upp från 4805:an. Den är även inte så knepig som 4805:an var med att det som var skarpt ena dagen inte alls var lika bra en annan dag....så man fick ju fippla på fokusen hela tiden där. 7800:an har hållt sig där jag lämnade den, och det är riktigt skönt.

Screendoor var inget jag märkte på min 4805:a, så nu är den givetvis inte heller något jag ser. Sätter jag mig en meter närmare dock så ser jag ju att det är klart mindre nu än det var med 4805:an.

Färgåtergivningen och kontrasten ska jag helt ärligt säga är rätt liten skillnad på....möjligen att 7800:an känns lite lugnare på nått vis....men det kan ju ha med mina inställningar å göra, även om jag försökt kalibrera efter samma material.

RBE är MYCKET lugnare på denna, men även här var det ju så att jag enbart i väldigt få scener ens med 4805:an noterade dom. Nu får jag verkligen anstränga mig även där för att se något...och enda sätet jag kan störa mig på det är om jag med vilje framkallar det genom att flacka med blicken. Även med undertexter så är det svårt att se RBE nu, så var inte fallet på 4805.

Ljudnivån.....äntligen behaglig är allt jag kan säga. Jag vet inte om den totala ljudnivån är så där jätte mycket lägre, även om jag tror det är nån dB ner, men det viktiga är att denna fläkten är riktigt lågfrekvent och snäll mot örona. Den smälter lätt in i omgivningsljudet, även på rätt låg volym. 4805:an hade alltid ett högfrekvent tjutande, som man kunde höra rätt ofta i filmerna, även då på lite högre volym.

Inställningsmöjligheterna och byggkvalitén är även de väldigt mycketbätre på 7800. 4805:an var visserligen enormt mycket lättare...men 7800:an känns gedigen. Även knappar, och kanske viktigast av allt, zoom och fokusringarna, som på 4805:an både var rangliga och enormt plastiga och oexakta är på 7800:an gedigna, fasta och lagom tröga. Mycket mer exakta. Inställningarna är näst intill obegränsade i mina ögon....vill man sitta å finjustera så finns det mängder att göra. Jag har gjort en stor kalibrering, och efter det pillat nån gång...men kan säkert få det ännu bättre om jag sätter mig med ett par referensfilmer och leker nån timme. Fjärren är även den riktigt bra på 7800, inte ful...inte heller snygg dock...men viktigast är att man rätt snabbt lär sig den. Den har bra layout och det att alla knapparna har text på sig, som syns tydlig om man lyser upp knapparna är ett stort plus. Inga fler dumma tecken som på 4805:an.

Och en sak till jag kom på...med 4805:an så såg jag alltid krypande fält i väldigt starka vita partier....typ vita moln på himlen, eller som i en testscen jag hittat för att kolla just detta...när Obi-Wan träffar ledaren för sjöfolket i Star Wars Episode II. Fenomenet om jag ska kalla det så...då jag inte vet namnet på det, är alltså fält i starka vita partier som ser ut ungefär som när man krämar på på tok för mycket kontrast i en vanlig bild i datorn. Dock var inte detta eller någon annan inställning jag kunde hitta problemet på 4805:an...det var något jag inte kunde bli av med. På 7800:an då? Nada....inte en gnutta. De vita partierna har total kontroll och är helt enhetliga. Gör enormt mycket för helheten kan jag lova.

Enda två nackdelarna jag hittat ännu är följande:

Fortfarande en viss orolighet (krypande) i mörka partier. Har dock hört att detta kan avhjälpas med bland annat nätfilter och skärmade kablar, så detta ska testas snarast. Ska köpa en UPS, med filter, som både skyddar mot oren ström, samt tar ett eventuellt strömavbrott. Ska även skaffa skärmade nätkablar genomgående i hela anläggningen (köpa och bygga själv från ELFA vs köpa och montera själv á la Supra....är ju ändå samma saker man får, 550 vs 2500 kr i mitt fall). ;) Ska även skaffa en PS Audio Ultimate Outlet High Current (avancerat nätfilter kan man väl kalla det....), följt av Supras skärmade och filterbestyckade grendosa. Denna ska sen få driva alla elektronik...däribland då DVD-spelaren.

Lovar att köra lite tester och säga om det gör någon synbar skillnad...jag ska i första hand ha den som skydd mot spikar och oren el (som jag vet jag har), men PS Audio hävdar ju även en ljud samt tydlig bildförbättring. Återkommer om detta om nån vecka då allt bör vara på plats med lite tur.

Andra saken som jag märkte som var lite märkligt var någon form av orolighet när jag körde DVI från datorn. Det som hände var att vissa pixlar verkade blinka rött....vilket blev rätt störande...ska dock forska vidare om detta, har ju bara testat en gång ännu.

Om man ska försöka betygsätta projjen då....kan ju även betygsätta 4805:an, så vi får en liten jämförelse.

Skärpa:
BenQ: 9
InFocus: 6
Färgåtergivning:
InFocus: 9
Svärta:
BenQ: 8
InFocus: 8
RBE:
InFocus: 7
Ljudnivå:
BenQ: 8
InFocus: 6
Inställningar:
BenQ: 10
InFocus: 7
Byggkvalité:
InFocus: 4
Totalt:
InFocus: 7 (medräknat mjukvaran å alla fel är betyget snarare 4)

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 04 oktober 2005 - 12:51.

Postad 04 oktober 2005 - 14:38

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Vad kul att du gillar den Nerevarine, det är alltid kul att bara lyssna!

Tog bort citatet bara. //Nerevarine ;)

Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 04 oktober 2005 - 15:53.

Postad 04 oktober 2005 - 14:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Alltid kul att höra jämförande intryck! Av det lilla jag sett dem sida vid sida (i affär) så hann jag få ungefär samma intryck som du Nerevarine.

Jag hade dock aldrig problemet över DVI som du refererar till på min, så det kanske du bör kolla lite närmre.

The Smisker: Jag tror vi hade förstått vad du syftat på även utan det gigantiska citatet ;)

Postad 04 oktober 2005 - 15:17

ericdvd
  • ericdvd
  • Forumräv

• 792 inlägg
  • 0
Kul att du gillar projektorn, Nerevarine.

Skulle vara intressant vilka inställningar du har på bilden.

Skulle du kunna posta dem här?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.